لوازم ورود به رسائل و مکاسب.m4a
6.45M
راهنمایی های لازم برای شرکت در درس رسائل و مکاسب
@salmanraoofi
#فقه_حکومتی
#احادیث_فقه_حکومتی
#حفاظت 19
🔅🔅🔅
📚 19- فی المحاسن باسناده عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ حَبِيبٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع فِي قَوْلِ اللَّهِ « إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ » قَالَ أَشَدُّكُمْ تَقِيَّةً .»
▫ در محاسن با اسنادش از عبد الله بن حبیب از امام رضا نقل شده : در گفتار خداوند : « همانا گرامی¬ترین شما نزد خداوند با تقوی¬ترین شماست فرمود : کسی که شدیدتر تقیه کند .
@salmanraoofi
MAKASEB 3.mp3
8.27M
#مکاسب جلسه ۳
🔆ادله امکان یا وجوب بحث از اقتصاد
🔆انواع دیگر ورود کلی در مکاسب با توجه به ورود شیخ اعظم انصاری ره
@salmanraoofi
MAKA1.mp3
12.28M
#مکاسب جلسه ۱
🔆آیا مکاسب کتاب درسی است؟
🔆اشکالات به کتاب مکاسب و پاسخ آن
🔆اشکالات رایج جزوات مدارس فقهی
🔆شخصیت علمی شیخ و لوازم علمی آن در مباحث مکاسب و رسائل
@salmanraoofi
RASAEL2.mp3
6.57M
#رسائل جلسه ۲
🔆اوضاع علم اصول قبل از شیخ
🔆دو تحلیل از سه مطلب اول شیخ اعظم در رسائل
🔆اهمیت نوآوریهای شکلی
@salmanraoofi
MAKASEB2.mp3
11.19M
#مکاسب جلسه ۲
🔆تفاوت علم اقتصاد و بحثهای مکاسب محرمه
🔆نکته سنجی و نوآوری شیخ در انتخاب مکاسب
🔆اهمیت تحلیل یک باب فقهی در فهم و اجتهاد فقهی
@salmanraoofi
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 بخشی از پازل جریان مقابل حوزه انقلابی
🔻 پیشتر گفته شد #فرید_مدرسی کوچکترین تکه این ماموریت است.
❓ چه کسانی گمارده (پادوی) فرید مدرسی هستند و اخبار خاص و محرمانه را برای وی مخابره میکنند؟!
#مناهج
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 #جالب_ترین_نکته_در_حوزه
اینه که:
حوزه میگه من پایبند به حوزه سنتی هستم و تحول فعلا نداریم! اما در عین حال بهترین سنن حوزوی رو از بین برده و حوزه رو شبیه دانشگاه کرده!!!
یعنی هیچ وقت حوزه ترمی_واحدی نبوده ولی به برکت تحول غلط الان ترمی واحدی شده😐
💬 محمد خادمی
@HozeTwit
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 یادم است ما به دانشگاهیان یک جا فخر فروشی میکردیم آنهم دروس آزاد بود...
که با اختیار و انتخاب میرویم سر درس
حالا اینم از ما گرفتن.
#کلاس_اجباری
💬 برکات
@HozeTwit
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 طلاب از معنویت و انوار وجودی حضرت معصومه بیشتر استفاده کنند.
پدر ما می فرمود: من بارها شده، در مسئله ای علمی به مشکل خورده ام اما از اطراف حرم که رد می شوم جواب به ذهنم می آید و مسئله حل می شود.
خود بنده هم بارها هنگام ورود به حرم مشکلات علمی ام برطرف شده است
💬 آیت الله محمدمهدی شب زنده دار
@HozeTwit
بسمه تعالی
جناب حجت الاسلام اکبرنژاد
سلام علیکم
♦️جنابعالی ادعا کردهاید: «قدرت علمی مؤسسهی فقاهت باعث شده است تا کسی نتواند با آن مقابله کند. و چون برای مطالب مؤسسه، پاسخ علمی ندارند ما را متهم به فتنهگری میکنند».
♦️یکی از مسائلی که اخیرا ورود کردهاید بحث «لباس روحانیت» است که سخنان مطرحشده از سوی جنابعالی نیاز به نقد و بررسی عالمانه دارد.
♦️ اگر چه اکثر مناظرهکنندگان از مناظره با شما پشیمانند و یا خاطره خوشی ندارند، لکن حقیر به جهت جلوگیری از آنچه انحراف میپندارم، تمایل دارم در این موضوع (لباس روحانیت) با جنابعالی مناظره داشته باشم.
♦️امیدوارم شما که موسس و رکن علمی مجموعهی خود هستید با قبول این مناظره علمی، واقعیت انعطاف و اشتیاق خود به نقد و مناظره را به تصویر بکشید.
والسلام
ابوالقاسم سیفی مازندرانی
۱۳۹۸/۷/۱
┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅
♦️eitaa.com/sharehnews
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
اربعین و جبهه مقاومت .mp3
27.28M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در جمع فعالان اربعین، ۱۳۹۸/۵/۲۴
💥 «اربعین»، محورِ انسجامِ داخلیِ «جبهۀ مقاومت» بر محور «محبت و کرامت» است.
⚡️ دشمنان و منافقین برای برهم زدنِ اربعین، به نبأِ فاسق، تنابُزِ بالالقاب، سوءظن، اختلافاتِ قومی و نژادی و زبانی، و... دامن میزنند.
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
اربعین، محور اُمّتسازی .mp3
29.74M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در جمع موکبداران ایرانی، با عنوان «اربعین، محور اُمّتسازی»، ۱۳۹۸/۶/۲۹
⚡️ عاشورا هزینۀ امّتسازی است.
⚡️ زیارت امام، جامعۀ حولالامام درست میکند.
⚡️ در اجتماع اربعین، کرامت و الفت و شرافت و ایثار و امنیت را مشاهده میکنید.
⚡️ زیارت اربعین نوعی هجرتِ الیالامام است که فاصلهٔ ناشی از قومیت و نژاد و سوءظن و تنابُزِ بالالقاب را از بین میبرد و بستر امتسازی و تمدنسازی میشود.
☑️ @mirbaqeri_ir
🔆کج فهمیدن ها و غافل ماندن از مسائل جاری کشور جزو زیانبخش ترین چیزهایی که ممکن است حوزه با آن روبرو شود
🔆از کارهایی که در حوزه لازم است و حوزه با خلأ آن روبهروست، این است که مسؤولان و اکابر و شخصیتها و رهبران حوزه - مثل مراجع تقلید و مدرّسان بزرگ و شورای مدیریت و امثال اینها - باید کاری کنند که در داخل حوزهی علمیه، درک از مسایل جاری عالم و قدرت #تحلیل و فهم این مسایل، در عالیترین سطح خودش در کشور وجود داشته باشد. یعنی ما باید کاری بکنیم که حوزهی علمیه قادر باشد به وسیلهی یکایک اغلب افرادش - نمیگوییم همهی افراد - در #فضای_عمومی_کشور، بینش درست سیاسی و فهم مسایل جاری را در اختیار دیگران بگذارد و مردم را #هدایت کند و پیش ببرد.
🔆کج فهمیدن، ساده و سطحی فهمیدن، کُند و ناهوشمندانه فهمیدن، غافل ماندن از مسایل جاری عالم و کشور، از جملهی #زیانبخشترین چیزهایی است که ممکن است حوزهی علمیه با آن روبهرو بشود. اینهاست که زمینه را فراهم میکند، تا یک عده آدمِ بددلِ سوءنیتدارِ احیاناً تحریک شده به وسیلهی اجانب، در حوزهی علمیه راه بیفتند و حرفهایی را مطرح کنند؛ کمااینکه در این چند سال، برخی از نمونههایش را دیدید که بحمدالله سینهی ستبر انقلاب زد و بسیاری از این نمونهها را از سر راه برداشت؛ لیکن نمیشود گفت که این چیزها تمام شده است.
🔆کجفهمیها و نفهمیها، از دو طرف خطر ایجاد میکند: یکی از ناحیهی #هدایتهای_غلط و #بددلانه و متکی بر #تفکرات_ناسالم و مشوب به #اغراض، و دیگری #تحجرها، #کُندفهمیها، #دیرفهمیها، در لحظهی لازم در جایگاه لازم قرار نگرفتنها. اینها خیلی ضربه میزند و حوزهی علمیه امروز آنطور نیست که بتواند ضربه را راحت تحمل کند. امروز، تلاشی حوزه یا صدمهی به حوزه، صدمهی به اسلام، آنهم در شکل درخشان عالمیش است.
🎙 ۱۳۶۹/۱۱/۰۴
@salmanraoofi
🔻حسن روحانی بی شک نادان ترین رئیس جمهور ایران است
او هر دفعه در برابر توهین آمریکا و اروپا به جمهوری اسلامی
با روی باز از آنان استقبال کرده
آقای رئیس جمهور اگر غیرت دینی ندارید
لااقل شخصیت سیاسی داشته باشید
🔻🔻🔻
بوریس جانسون نخست وزیر دلقک منش انگلستان که دیروز در یک بیانیه سه جانبه همراه با آلمان و فرانسه، ایران را به دست داشتن در حملات به آرامکوی عربستان متهم کرده است
🔻برایم مثل روز روشن است نفرین ملت، ذلت خائنین به ملت را در پی دارد
@salmanraoofi
#فقه_حکومتی
#احادیث_فقه_حکومتی
#حفاظت20
🔅🔅🔅
📚 20- فی الکافی باسناده عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَيْمَانَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنْ رَجُلٍ حَجَ حَجَّةَ الْإِسْلَامِ فَدَخَلَ مُتَمَتِّعاً بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِ فَأَعَانَهُ اللَّهُ عَلَى عُمْرَتِهِ وَ حَجِّهِ ثُمَّ أَتَى الْمَدِينَةَ فَسَلَّمَ عَلَى النَّبِيِّ ص ثُمَّ أَتَاكَ عَارِفاً بِحَقِّكَ يَعْلَمُ أَنَّكَ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ بَابُهُ الَّذِي يُؤْتَى مِنْهُ فَسَلَّمَ عَلَيْكَ ثُمَّ أَتَى أَبَا عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَيْنَ ص فَسَلَّمَ عَلَيْهِ ثُمَّ أَتَى بَغْدَادَ وَ سَلَّمَ عَلَى أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى ع ثُمَّ انْصَرَفَ إِلَى بِلَادِهِ فَلَمَّا كَانَ فِي وَقْتِ الْحَجِّ رَزَقَهُ اللَّهُ الْحَجَ فَأَيُّهُمَا أَفْضَلُ هَذَا الَّذِي قَدْ حَجَّ حَجَّةَ الْإِسْلَامِ يَرْجِعُ أَيْضاً فَيَحُجُّ أَوْ يَخْرُجُ إِلَى خُرَاسَانَ إِلَى أَبِيكَ- عَلِيِّ بْنِ مُوسَى ع فَيُسَلِّمُ عَلَيْهِ قَالَ لَا بَلْ يَأْتِي خُرَاسَانَ فَيُسَلِّمُ عَلَى أَبِي الْحَسَنِ ع أَفْضَلُ وَ لْيَكُنْ ذَلِكَ فِي رَجَبٍ وَ لَا يَنْبَغِي أَنْ تَفْعَلُوا فِي هَذَا الْيَوْمِ فَإِنَّ عَلَيْنَا وَ عَلَيْكُمْ مِنَ السُّلْطَانِ شُنْعَةً .»
▫ در کافی با اسنادش از محمد بن سلیمان نقل شده از حضرت ابا جعفر عليه السّلام راجع به مردى كه حجّة الاسلام بجا مىآورد پرسيدم:وى براى انجام حج تمتّع داخل مكّه شد و خداوند بر انجام حج و عمره كمكش كرد، سپس به مدينه رفت و بر رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم سلام داد و آن جناب را زيارت كرد پس از آن به زيارت شما آمد در حالى كه به حق شما عارف بوده و مىداند كه شما حجت خدا بر خلائق هستيد.و توجّه دارد كه شما همان بابى هستيد كه شخص براى توجّه الى اللَّه بايد از آن باب وارد شود و به شما سلام داده و زيارتتان مىكند، سپس به زيارت حضرت ابا عبد اللَّه الحسين سلام اللَّه عليه رفته و به آن حضرت سلام مىدهد آن گاه به بغداد رفته و بر حضرت ابى الحسن موسى بن جعفر عليهما السّلام سلام مىدهد و بعد به شهر خودش مراجعت مىكند، و پس از رسيدن موسم حج خداوند متعال حج را روزى او مىكند حال بفرمائيد كداميك از اين دو افضل و برتر هستند؟ حجة الاسلامى كه بجا آورد و برگشت و دوباره حجّ روزى او شده يا به خراسان رود و پدر بزرگوارتان حضرت على بن موسى عليه السّلام را سلام داده و زيارت كند؟
حضرت در جواب فرمودند:بلكه افضل آن است كه به خراسان رود و بر پدرم حضرت ابى الحسن سلام داده و آن جناب را زيارت كند و شايسته است كه اين زيارت را در رجب انجام دهد ولى در اين روز به آن مبادرت نكند زيرا هم بر ما و هم بر شما از ناحيه سلطان خوف بوده و ممكن است در معرض تشنيع و بدگوئى واقع شويم.
@salmanraoofi
هدایت شده از .....||| آوای خِرَد |||.....
بسم الله
محمد رسول الله و الذین معه اَشداء علی الکفار رحماء بینهم
🔸تصویر بالا قهقهه ی رئیس دولت جمهوری اسلامی در مقابل پَست ترین کودک کُشان تاریخ بشریت است.
⛔️و تصویر پایین جنازه ی یک کودک یمنی است که از زیر آوار او را بیرون کشیده اند.
🔸این جاست که می گوییم بین دیپلماسی و انقلابی گری زمین تا آسمان فاصله است.
🔸البته اگر یک رفتار صِرفا دیپلماسی هم بود راضی بودیم چرا که لبخند در دیپلماسی پذیرفته شده است اما قهقهه چرا؟؟؟
📌این "قهقهه" اگر حتی دل یک مجاهد سوری، یمنی، عراقی و... را خالی کند، این دولت باید فاتحه ی خودش را بخواند.
علی خِرَدمردی
@Alikheradmardii
با استقبال گسترده دانشپژوهان و عموم علاقهمندان کتاب "روزگار قائممقامی" در مدتی کوتاه به چاپ دوم رسید.
این کتاب که خوانشی مستند و جامع از قائممقامی آقای حسینعلی منتظری است هم اکنون در بازار نشر جهت عرضه به فرهیختگان ارجمند موجود است.
یادآور می شود؛ با گذشت سه دهه از عزل شیخ حسینعلی منتظری از قائممقامی، هنوز ابهامات فراوانی از سوی طرفداران دوآتشه وی مطرح می شود که در برخی موارد، امام و انقلابیون مورد اتهام بی اساس قرار میگیرند. در آخرین نمونه، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، انتشار یک فایل صوتی از منتظری در حمایت از اعضای سازمان تروریستی منافقین، موجب شد که نظام اسلامی و شخص امام خمینی(ره) به طور گسترده ای مورد تخریب قرار گیرند تا آنجا که خطر عوض شدن جای جلاد و شهید در جامعه ایرانی به وجود آمد و رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به این خطر هشدار دادند.
این وضعیت نشان داد که موضوع قائم مقامی آقای منتظری نیازمند بررسی تفصیلی مجدد است تا مخاطبان پرسشگر ایرانی با ابعاد واقعی این واقعه آشنا شوند و زمینه هرنوع سوءاستفاده از این موضوع منتفی شود.
کتاب «روزگار قائممقامی» حاصل تلاشی سه ساله توسط آقایان سهراب مقدمی شهیدانی و محمدجواد فرج نژاد است که در آن به صورت کاملا مستند و تفصیلی به بررسی فراز و فرود جایگاه مذهبی و سیاسی آقای منتظری پرداخته شده است.
این اثر تلاش دارد نگاهی همه جانبه و تحلیلی از افول قائم مقام رهبری ارائه دهد و بدین منظور، به تشریح ماجرای سید مهدی هاشمی و رابطه آن با زاویه گرفتن قائم مقام مستعفی پرداخته است
@salmanraoofi
🔆واکنش معنادار رهبر انقلاب به پرونده سازی ها و تخریبگری های اخیر برای حذف نیروهای مبارز انقلابی......
🔆از نیروهای انقلابی در مقابل تعرضها حمایت شود
🔆نباید نیروهای انقلابی را با برچسب تندرو و افراطی از میدان خارج کرد
رهبر معظم انقلاب:
🔆حمایت از نیروهای وفادار به انقلاب و معتقد به استقلال کشور ضروری است و نباید با برچسبهایی همچون تند و افراطی این نیروهای پر انگیزه را از میدان خارج کرد.
🔆نیروهای مؤمن و انقلابی که مجموعه عظیمی از مردم را در برمیگیرند، باید در همه جا و در مقابل تعرضها حمایت شوند و امکان حضور آنها در مراکز حساس فراهم شود، چرا که آنها همان کسانی هستند که در قضیه ۹ دی ۸۸ و یا در قضایای سال ۹۶ با آن حرکت عظیم وارد میدان شدند و دشمنان را ناکام گذاشتند.
🔅پ ن: قابل توجه آقایان دفتر تبلیغات و شورای عالی حوزه و ائمه جمعه
@salmanraoofi
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 برای اینکه بفهمیم قانون #کلاس_اجباری صد درصد غلطه، به کلاسهای شلوغ حوزه نگاه کنید که آیا اجبارین یا اختیاری؟!
کلاس استاد امینی نژاد
کلاس استاد شب زنده دار
کلاس استاد شهیدی
و...
💬 علم آموز
@HozeTwit
هدایت شده از روزنه
💢 دیباج تحریف بر تن تاریخ حوزه علمیه
نقدی بر روایت مخدوش جناب آقای #علوی_بروجردی از زندگانی آیتالله العظمی بروجردی/بخش دوم
💥اختصاصی/پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔺تهیه کنندگان کتاب دیباج در پوشش دفاع از سلوک سیاسی زعیم قم، تلاش دارند به تخطئه مسلک و مرام سیاسی آیتالله کاشانی بپردازند و از آن جمله اصل ورود مرحوم کاشانی به عرصه سیاست و خصوصا عملکرد ایشان در ماجرای نهضت نفت را مورد خدشه قرار میدهند.
حال آنکه کارنامه آیتالله کاشانی، این مجتهد مجاهد مظلوم، کاملا قابل دفاع و منطبق بر اصول اسلامی است و هرگز نمی توان آن جناب را متهم به آلودگیهای رایج عرصه سیاستورزی دانست.
از آن جمله در ماجرای اختلاف نظر آیت الله کاشانی با دکتر مصدق، در اخلاص و وطن دوستی و آینده نگری آن فقیه سیاس، همین بس که ایشان یک روز قبل از کودتا با نگارش نامه ای ضمن پیش بینی احتمال وقوع کودتا، یک بار دیگر وی را نصیحت می کند:
«.. گرچه امکانی برای عرایضم نمانده ولی صلاح دین و ملت برای این خادم اسلام بالاتر از احساسات شخصی است و علیرغم غرض ورزی ها..خودتان بهتر از هر کس می دانید که همّ و غمّم در نگهداری دولت جنابعالی است که خودتان به بقاء آن مایل نیستید..»(آیت الله کاشانی و نهضت ملی شدن صنعت نفت،ص405)
عجیب آنکه در مواردی از کتاب، تلویحا مخالفت فضلای طراز اول حوزه قم با آیتالله کاشانی القا شده حال آنکه پذیرش مخالفت اساسی بزرگانی چون امام خمینی با آیت الله کاشانی، دشوار و مخالف قرائن است، البته سکوت ایشان در لواء آیت الله بروجردی مسأله دیگری است که به ولایت پذیری ایشان بازمیگردد، ولی ابدا بدین معنا نیست که امام مخالف کاشانی بوده باشد! چنانکه امام بعدها در این مورد می گوید «جرم( مثل) کاشانی چیست..اینها عقیده شان این بود که اسلام در ایران پیاده بشود آنها می گفتند احکام غربی مترقی است»(60/3/25)
🔻در بخشی از دیباج ادعا شده که:
« آیت الله بروجردی در تمام دوران اختلاف های نظری با آیت الله کاشانی از حیث مالی وی را کمک می کرد. البته سبک سیاسی باعث نزدیکی آن ها نشد.»(دیباج،ص192)
عجیب که نه نویسنده و نه نقال خاطرات نمی داند که اعتبار آیت الله کاشانی آنقدر در بازار فراوان بوده است که نیاز به استمداد مالی از کسی نداشتند؛ لکن در اینجا اولا باید زمان و تاریخ کمک های آیت الله بروجردی- که البته به حق، نشان از ارادت ایشان به آیت الله کاشانی است- ذکر شود. ثانیا شخص آیت الله کاشانی چنین نبوده است که هر پولی را دریافت کنند ایشان تا منشا پولی معلوم نبود دریافت نمی کردند و بزرگترین دلیل بر رد ادعای دیباج نویسان که آیت الله کاشانی را سوداگر قدرت قلمداد می کنند، اینکه ایشان اگر دنبال دنیاطلبی بودند در همان دوران صدرات مجلس آبی برای خود گرم می کرد که اینگونه در نظر امثال شما حقیر در تاریخ ذکر نگردد، ضعیف بودن وضع مالی ایشان به جهت جفای مصدقی ها و بدنام کردن ایشان با دروغ هایی بود که منجر به انزوای سیاسی ایشان شده بود.(نهضت روحانیون،ج2، علی دوانی،ص510)
🔺تنظیمکننده دیباج که از باب "النقال کالبقال" افاضات جناب علوی بروجردی را چونان وحی منزل پنداشته و نقل کرده، برای معرفی آیت الله کاشانی به خاطرات دسته چندمی برخی افراد مانند سید رضا زنجانی از اعضای نهضت ملی و از مخالفان انقلاب و امام و آیت الله کاشانی و .. بسنده کرده و در موارد متعددی به نوشتجات سست مندرج در ویکی پدیا، ارجاع داده است.
متاسفانه در فرازهای متعددی از کتاب دیباج سعی شده آیت الله کاشانی را العیاذبالله فردی شاه دوست معرفی کند! در حالیکه به شهادت تاریخ، ایشان تمام عمر شریف را خرج مبارزه با نظام استبدادی پهلوی نمود.(ناگفتههایی از مبارزات آیتالله کاشانی به روایت فرزندش، سایت موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی)
همزمانی انتشار دیباج در قم با تخریب سازمان یافته آیتالله کاشانی توسط معاندین خارج نشین، موضوع را کمی پیچیده میکند و علاوه بر آنکه مصداق مظلومیت مضاعف ایشان است، امکان تأثیرپذیری دیباج نویسان از فضای کاشانی ستیزی بینالمللی را به ذهن متبادر می سازد که جای فحص و بررسی دارد.
در بخش سوم یادداشت، به نشانههایی از احتمال اثرپذیری نویسندگان دیباج از آثار و افکار معاندین و ضدانقلاب خارج نشین ارائه خواهد شد.
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
💢 دیباج تحریف بر تن تاریخ حوزه علمیه
نقدی بر روایت مخدوش جناب آقای #علوی_بروجردی از زندگانی آیتالله العظمی بروجردی/بخش اول
💥اختصاصی/پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔺کتاب دیباج که مجموعه برداشت های شخصی آقای #علوی_طباطبایی
(بروجردی) از زندگانی آیتالله العظمی بروجردی را به رشته تحریر در آورده، به روایت بخشی از دوران تقارن مرجعیت آیت الله بروجردی با آیت الله کاشانی پرداخته و وقایع مرتبط را تحت عنوان فصل "راهنمای حقایق " بیان کرده است.
راوی گرچه خود را تحلیلگر مسلط بر وقایع قلمداد کرده اما در حقیقت کاملا یک سویه به تخریب #آیتالله_کاشانی می پردازد و با پوشاندن دیباج تحریف بر تن تاریخ، زعیم قم را -بر خلاف واقع- مخالف سیاست و آیت الله کاشانی می نمایاند.
🔻در بخشی از کتاب چنین آمده است: «آیت الله کاشانی به ریاست مجلس رسیده بود و از آنجا که برای حوزه علمیه و مدیریت آن نقشه می کشید...برگلوی حوزه پا گذاشته بود و حمایت های همه جانبه را طلب می کرد».(دیباج،ص189)
عجیب اینکه توهم توطئه بیت آیت الله بروجردی آنقدر زیاد بود که همواره تصور می کردند که بناست نقشه ای برای تصاحب جایگاه ایشان تدارک دیده شود، حال آنکه قرائن فراوانی در رد این توهم و اتهام سنگین وجود دارد از جمله، مرحوم صادقی تهرانی در باب مرجعیت گریزی آیت الله کاشانی اینگونه نقل می کند:
«پس از فوت آقاي بروجردي مردم در اين انديشه بودند از چه كسي تقليد كنند. چند نفر از علماي بزرگ بودند كه خودمان تشخيصهايي داشتيم و سؤالاتي هم كرديم و بعضي جوابهايي دادند كه جواب آقاي كاشاني هيچگاه از يادم نميرود. وقتي خدمت آقاي كاشاني رسيدم و از ايشان درباره مرجع تقليد سؤال كردم، فرمود:«من چه بگويم؟» عرض كردم:«بايد از خود شما تقليد كنيم؟» فرمود:«مرجع مسلمين بايد يك عالم رباني باشد كه در مقابل اين استعمار، استكبار، استبداد و استضعاف استقامت كند». گفتم:«او )كيست؟ فرمود:«آقاي خمینی » »(www.javanonline.ir/fa/news/637723)
مشابه چنین تعابیری در خاطرات دیگران همچون مرحوم عسکراولادی نیز وجود دارد و نشان می دهد که آیتالله کاشانی علیرغم برخورداری از بنیه علمی، پایگاه اجتماعی و امکانات مادی، هرگز تمایلی برای تصدی ریاست دینی نداشته است.
🔻در بداندیشی برخی اطرافیان و اعضای بیت زعیم قم همین بس که وقتی آیتالله کاشانی از #امام_خمینی می خواهند که واسطه شوند تا آیت الله بروجردی برای برگزاری کنگره اسلامی اجازه دهند تجار وجوهی را به ایشان بدهند، علیرغم موافقت اولیه آیت الله بروجردی، اطرافیان ایشان در پی سعایت و مذمت بر می آیند و چنین القا میکنند که پس از این اجازه، دیگر پول به قم نمی آید! لذا ایشان را به تردید انداخته و منع خیر کردند.(یادآور،ویژه نامه قیام30تیر،شماره2،ص108)
اگر آیتالله کاشانی رو به سوی حوزه قم می نمود نه سودای تصاحب جایگاه کسی را داشت و نه برگلوی کسی پاگذاشته بود بلکه ایشان فقط از حوزه حمایت همه جانبه می خواست، چنانکه در دیدار با طلاب و اهالی قم میگوید:
« اگر من کار بدی می کنم، چرا با من مخالفت نمی کنید؟ اگر درست قدم بر می دارم، چرا حمایت نمی کنید؟قطعا ایشان می دانستند این حرفها به گوش آیت الله بروجردی هم می رسد.(شهر و حوزه علمیه قم، نهضت ملی و 30تیر، گفتگو با حمید سیف زاده،ص 106)
تمام خواست آیت الله کاشانی در مخالفت با مطامع انگلیسی ها بود که این امر مقدس، خوشایند برخی از نفوذی های بیوت نبود!
🔺نویسنده دیباج در نقلی مدعی شده که «بزرگان نسل جدید حوزه از جمله آقایان روح الله خمینی، محمدتقی بهجت، سیدمحمدکاظم شریعتمداری، مرتضی حائری و مرتضی لنگرودی، در منزل آیت الله بروجردی جمع شده بودند..نزاع های آیت الله کاشانی و دکتر محمد مصدق بالا گرفته بود.آقایان آمده بودند تا زعیم حوزه اقدامی عاجل را در برابر این اتفاق ها انجام دهند..بعد از شنیدن صحبت ها،(آیت الله بروجردی) به چند جمله بسنده نمودند:«آقایان معلوم میشود مرعوب شده اند؛ اما من مرعوب نشده ام. من از وقتی خودم را شناختم مرعوب چیزی نشده ام..این آقایان در برابر خدا چه هستند؟ دست سیاست آنان را بالا برده و همین دست سیاست فردا زمین خواهد زد»(دیباج،ص190)
🔻راوی چنین القاء میکند که دعوای آیتالله کاشانی و دکتر مصدق نزاع سیاسی صرف است! گویی آیت الله کاشانی فقط بر سر تقلیل قدرت با مصدق درگیر است؛ حال اینکه زمینه های اختلاف آیت الله کاشانی با مصدق از بعد از سی تیر شروع شد جایی که ایشان به مصدق بابت انتصاب افراد نابخرد و خونخوار در راس کار وگم شدن هدف نهضت و منع تعقیب عاملان غائله سی تیر و قدرت طلبی با انحلال مجلس و حل نشدن مشکلات مردم و رفراندوم غیر قانونی اعتراض می کند ولی مصدق پس میزند!
@rozaneebefarda
#فقه_حکومتی
#احادیث_فقه_حکومتی
#حفاظت20
🔅🔅🔅
📚 21- فی الکافی باسناده عن عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي يَعْفُورٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ : « اتَّقُوا عَلَى دِينِكُمْ فَاحْجُبُوهُ بِالتَّقِيَّةِ فَإِنَّهُ لَا إِيمَانَ لِمَنْ لَا تَقِيَّةَ لَهُ إِنَّمَا أَنْتُمْ فِي النَّاسِ كَالنَّحْلِ فِي الطَّيْرِ لَوْ أَنَّ الطَّيْرَ تَعْلَمُ مَا فِي أَجْوَافِ النَّحْلِ مَا بَقِيَ مِنْهَا شَيْءٌ إِلَّا أَكَلَتْهُ وَ لَوْ أَنَّ النَّاسَ عَلِمُوا مَا فِي أَجْوَافِكُمْ أَنَّكُمْ تُحِبُّونَّا أَهْلَ الْبَيْتِ لَأَكَلُوكُمْ بِأَلْسِنَتِهِمْ وَ لَنَحَلُوكُمْ فِي السِّرِّ وَ الْعَلَانِيَةِ رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً مِنْكُمْ كَانَ عَلَى وَلَايَتِنَا .»
▫ در کافی با اسنادش از ابن ابى يعفور آمده که گويد : امام صادق عليه السلام فرمود: بخاطر حفظ دينتان تقيه كنيد، و آن را با تقيه زير پرده داريد، زيرا هر كه تقيه ندارد ايمان ندارد، همانا شما در ميان مردم مانند زنبور عسل در ميان پرندگانيد، اگر پرندگان بدانند، در درون زنبور عسل چيست، همه آنها را بخورند، و اگر مردم بدانند آنچه در دل شماست كه ما اهل بيت را دوست داريد، شما را با زبانشان بخورند و در نهان و آشكار ناسزا گويند، (از شما سعايت و سخن چينى كنند و بشما تهمت زنند تا گرفتار زندان و شكنجه و اعدام شويد) خدا بيامرزد آن بندهئى را از شما كه ولايت ما را داشته باشد.
@salmanraoofi