eitaa logo
سلمان رئوفی
5.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از Aminikhaah
💠 آغاز شرح کتاب #سه_دقیقه_در_قیامت شنبه ها، بعد از نماز ظهر دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی فایل صوتی اولین جلسه را از لینک زیر می توانید دریافت نمایید. https://eitaa.com/Aminikhaah_Media/1539 #معرفی_کتاب #اطلاعیه ✅ @Aminikhaah
🔅🔅🔅 📚 23- فی الکافی باسناده عَنْ دُرُسْتَ الْوَاسِطِيِّ قَالَ : « قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ مَا بَلَغَتْ تَقِيَّةُ أَحَدٍ تَقِيَّةَ أَصْحَابِ الْكَهْفِ إِنْ كَانُوا لَيَشْهَدُونَ الْأَعْيَادَ وَ يَشُدُّونَ الزَّنَانِيرَ فَأَعْطَاهُمُ اللَّهُ‏ أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْنِ ‏.» ▫ در کافی با اسنادش از درست واسطی نقل شده امام صادق عليه السلام فرمود ، تقيه نمودن كسى بدرجه تقيه اصحاب كهف نرسيد، آنها در اعياد (بت‏پرستها) حاضر ميشدند و زنار ميبستند (با آنكه خداشناس و موحد بودند) از اين رو خدا پاداششان را دو بار داد. 🔅🔅🔅 📚 24- فی الکافی باسناده عَنْ حَمَّادِ بْنِ وَاقِدٍ اللَّحَّامِ « قَالَ: اسْتَقْبَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع فِي طَرِيقٍ فَأَعْرَضْتُ عَنْهُ بِوَجْهِي وَ مَضَيْتُ فَدَخَلْتُ عَلَيْهِ بَعْدَ ذَلِكَ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي لَأَلْقَاكَ فَأَصْرِفُ وَجْهِي كَرَاهَةَ أَنْ أَشُقَّ عَلَيْكَ فَقَالَ لِي رَحِمَكَ اللَّهُ وَ لَكِنَّ رَجُلًا لَقِيَنِي أَمْسِ فِي مَوْضِعِ كَذَا وَ كَذَا فَقَالَ عَلَيْكَ السَّلَامُ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ مَا أَحْسَنَ وَ لَا أَجْمَلَ‏ .» ▫ در کافی با اسنادش آمده که حماد بن واقد گفت : در ميان راهى از پيش رو بامام صادق عليه السلام برخوردم، و رو گردانيده و گذشتم، سپس خدمتش رسيدم و عرضكردم: قربانت، من شما را ملاقات ميكنم و رو ميگردانم، زيرا نميخواهم شما را برنج اندازم، فرمود: خدايت رحمت كند، ولى ديروز در فلان جا مردى مرا ديد و گفت‏ : عليك السلام يا ابا عبد الله‏ او كار خوب و شايسته‏ئى نكرد. @salmanraoofi
🔆جدایی دیانت از سیاست امام خمینی(ره): اسلام را به مردم معرفى کنید تا نسل جوان تصور نکند که آخوندها در گوشه نجف یا قم دارند احکام حیض و نفاس مى‌خوانند و کارى به سیاست ندارند؛ و باید از جدا باشد. این را که دیانت باید از سیاست جدا باشد و علماى اسلام در امور اجتماعى و سیاسى دخالت نکنند، استعمارگران گفته و شایع کرده‌اند. این را بى‌دین‌ها مى‌گویند. @salmanraoofi
هدایت شده از اسرار پیدا
🌸♻️شرکت در جلسه‌ی نشست دوره‌ای؛ آری یا نه؟ ❇️نشسته دوره‌ای اساتید سه سطح دارد که هر یک تحلیل خاص خود را می‌طلبد: 1. عموم اساتید مدعو ؛ 2. حلقه‌ی میانی؛ 3. اعضای اتاق فکر. ❇️مخاطب این سخن، عمدتاً سطح عموم اساتید است. طبعاً انگیزه‌ی اکثریت مطلق آنان بهره‌مندی از فرمایشات مرجع بزرگواری است که در محضر ایشان شرکت می‌کنند. این نیت خالصانه مبارک است و قطعاً جای اشکال نیست. 🌸اما پرسش کلیدی این است که انگیزه‌ یا انگیزه‌های اعضای محوری این نشست که در اتاق فکر آن هستند از تلاش چندین ساله برای برگزاری نشست مزبور و کارآمدی آنان چیست؟ 🌸توجه به شخصیت و انگیزه‌ی آنان، می‌تواند در تصمیم مدعوین محترم تأثیرگذار باشد. 🌸اگر اعضای اتاق فکر بخواهند مدیریت در مدیرت حوزه درست کنند، شرکت در برنامه‌ی مزبور حمایتی از آنان خواهد بود و طبعاً حضور هر بزرگوار در تشتت مدیریتی حوزه سهم خواهد داشت. 🌸چنان‌که، شرکت تعامل‌گرایانه‌ی مدیران پیشین و فعلی حوزه در اتاق فکر مزبور یا نشست عمومی یا ... قطعاً می‌تواند از این منظر تحلیل شود و آنان می‌بایست پاسخ‌گوی تأثیر این قدم‌رنجه‌های قاعدتاً مخلصانه و غیرمحافظه‌کارانه باشند. 🌸مهم‌تر آن‌که، شرکت سروران در این جلسه می‌تواند و بلکه توانسته است در زمینه‌سازی برای قدرت‌گیری برخی مرجعیت‌های خودخوانده یا دلبستگان مرجعیت مؤثر باشد. طبعاً نمی‌توان انتظار داشت که خداوند نسبت به تأثیرات چنین اموری از امثال ما بازخواست نکند. 🌺چند پرسش کلیدی: 1️⃣آیا شرکت مخلصانه سروران در چنین نشستی بی‌تأثیر و خنثی خواهد بود یا آن‌که، به مثابه‌ی تبدیل آن سروران به سیاهی لشکر برای برخی قدرت‌طلبان (البته نه لزوماً همه‌ی اعضای نشست در رده‌های مختلف) نخواهد بود؟ 2️⃣آیا مصلحت بهره‌گیری از فرمایشات مراجع عظام در موازنه با مفسده‌های قطعی یا حتی احتمالی در تلقی برخی سروران ، می‌تواند توجیه‌کننده‌ی ضرورت یا حسن شرکت در چنین نمایش قدرت‌هایی باشد؟ 3️⃣آیا ضرورت ندارد که سروران در حسن، ضرورت و کارآمدی‌های مثبت یا منفی اصل چنین تشکلی بازنگری فردی و بلکه جمعی کنند؟ 4️⃣آیا عدم شرکت برخی سروران در نشست در مؤسسه اسرا به دور از تأثیر کنترل‌کننده‌ و مثبت بر نشست نبود؟ 5️⃣ آیا استمرار این رویکرد،‌نمی‌تواند برخی آسیب‌های معاصر حوزه را کاهش دهد؟ 6️⃣آیا حمایت مالی از اساتید نباید از تنها یک مرکز مدیریت انجام گیرد؟ 7️⃣ آیا مگر وقتی آیت الله العظمی مکارم حمایت مالی خود را از این تشکل قطع کرد، حمایت ایشان از اساتید به پایان رسید؟ و ده‌ها سؤال مهم و نیازمند طرح در این زمینه .... ذبیح الله نعیمیان 💠اسرار پیدا کانال جریان‌شناسی و تاریخ معاصر: 💠 @asrar_p
باسمه تعالی 🔆آدرس کانال متن درس خارج مقام معظم رهبری در ایتا برای علاقه‌مندان https://eitaa.com/joinchat/598736921Cc09d03e4ba پیام رسان سروش: sapp.ir/matnedars پیام رسان بله: ble.im/join/MjU1MzZiNm @salmanraoofi
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروز ازدواج رهبری/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️در دوران مبارزات، خانمها سربازان خط مقدم انقلاب بودند و این را بعنوان یک مبالغه نمیگویم. اگر زنها با انقلاب سازگار نبودند، مطمئنا این انقلاب واقع نمیشد. من به این معنا اعتقاد دارم. اولا، اگر آنها نبودند، نیمی از گروه انقلابیون مستقیما در میدان نبودند. ثانیا، بطور غیر مستقیم روی فرزندان و شوهران و برادران و محیط خانه اثر میگذاشتند. حضور آنها بود که توانست ستون فقرات دشمن را بشکند و مبارزه را بمعنای واقعی کلمه پیش ببرد! ۶۸/۱۰/۲۶ ‼️من درباره زهد همسر صالحه‌ام، تصویرهای بسیاری در ذهن دارم که بیان بعضی آنها خوب نیست، ایشان نه قبل و نه بعد انقلاب هرگز از من درخواستی مثل خرید لباس نکرده‌اند، هیچوقت برای خود زیور آلات نخرید، مقداری زیورآلات داشت که یا هدیه بود و یا از خانه پدری آورده بود که همه آنها را هم فروخت و پولش را در راه خدا صرف کرد، لذا ایشان حتی یک انگشتر معمولی هم ندارند، این رهایی ایشان از زوائد زندگی بیشترین تاثیر را در زندگی من داشته چراکه همین زواید غیر ضروری است که انسان را به بردگی میکشاند! خون دلی که لعل شد ص۱۶۰ #نشربامنبع @Jahade_tabeini
📚بحمدالله کتابچه اربعین مقدمه پیوسته به ظهور به قلم حضرت استاد یزدان پناه (حفظه الله) به همت موسسه آموزشی پژوهشی نفحات و با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) در سه هزار نسخه منتشر شد. #اربعین_حرکت_جهانی #خبر_نشر_کتاب 👌برای تهیه کتاب با ادمین در ارتباط باشید @Nafahat_admin ما را به دوستان خود معرفی کنید @nafahat_eri
🔅🔅🔅 📚25-فی النوادر للاشعری وَ عَنْهُ ( زراره ) عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قُلْتُ إِنَّا نَمُرُّ بِهَؤُلَاءِ الْقَوْمِ فَيَسْتَحْلِفُونَّا عَلَى أَمَوَالِنَا وَ لَقَدْ أَدَّيْنَا زَكَاتَهَا فَقَالَ يَا زُرَارَةُ إِذَا خِفْتَ فَاحْلِفْ لَهُمْ بِمَا شَاءُوا فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ بِطَلَاقٍ وَ عَتَاقٍ قَالَ بِمَا شَاءُوا قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع التَّقِيَّةُ فِي كُلِّ ضَرُورَةٍ وَ صَاحِبُهَا أَعْلَمُ‏ بِهَا حِينَ‏ تَنْزِلُ بِهِ‏ .» ◽️در نوادر از زراره روایت شده گفت : گفتم ما به این قوم میگذریم پس آنها ما را بر (دادن مالیات ) اموالمان قسم می¬دهند و ما زکات آنرا پرداخته ایم پس فرمود ای زراره هنگامیکه ترسیدی پس به هر چه خواستند قسم بخور گقتم :فدای تو شوم به طلاق و بنده شدن فرمود : به هرچه خواستند آمده امام باقر عليه السلام فرمود: تقيه هنگام هر بيچارگى است، و تقيه‏كننده خود داناتر بآنست زمانى كه برايش پيش مى‏آيد. 📚26-فی الکافی باسناده عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ : « إِنَّمَا جُعِلَتِ التَّقِيَّةُ لِيُحْقَنَ بِهَا الدَّمُ فَإِذَا بَلَغَ الدَّمَ فَلَيْسَ تَقِيَّةٌ .» ◽️در کافی با اسنادش از محمد بن مسلم آمده امام باقر عليه السلام فرمود: تقيه تنها براى جلوگيرى از خونريزى وضع شده، پس هر گاه به خونريزى رسد تقيه نباشد. @salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆وحدت وجود به معنای همه‌خدایی نیست!‌ 🔆وجه عرفانی شعر #حافظ در بیان رهبر انقلاب:‌ ‌ «‌در مباحث #عرفان-نظری، وحدت وجود که یکی از اصلیترین مباحث عرفان است، در کلمات حافظ فراوان دیده میشود. ‌ ‌ 🔆البته باز هم نمی توانم خودداری کنم از اظهار تأسّف، از این‌که بعضی از نویسندگان و ادبای محقّقی که با وجود مقام والای تحقیق در ادبیات، از عرفان - عرفان نظری - اطلاعی ندارند و در آن کاری نکردند! 🔆وحدت وجود را که به حافظ نسبت داده شده، به معنای همه‌خدائی که ناشی از عدم درک درست مسأله است، تعبیر کردند‌، ‌🔆و آن را جزو شَطَحیاتی دانستند که بر زبان حافظ - مثل بعضی از عرفای دیگر - صادر میشده و نه یک بینش و طرز فکر و جهان‌بینی!» ۱۳۶۷/۰۸/۲۸‌ ‌ 📆 ۲۰ مهر، روز بزرگداشت خواجه حافظ شیرازی ‌ @salmanraoofi
هدایت شده از اسرار پیدا
❇️اندر حکایت دست‌بوسی برخی مراجع مجازی ❗️ برادران راه را سدّ نکنید. مانع خیر نشوید. ❗️اگر دست من و شما را نمی‌بوسند، مانع بوسیدن دست مراجع بالفعل یا بالقوه، مراجع بلاقوه، مراجع حقیقی، مراجع مجازی، اولیاء بالفعل یا بالقوه الهی، و ... نشوید. 💢 اندونزی‌ها با حالند. لذا اگر شبی یا روزی دست شما را بوسیدند فکر نکنید شما از اولیای الهی یا از زمره‌ی مراجع هستید. دست سنی‌ها را هم می‌بوسند. 🔹ظاهراً اهل اندونزی خیلی دست‌بوسی می‌کنند. چند سال پیش چند اندیشمند معمولی اهل سنت از اندونزی آمده بودند قم. در تقریب مذاهب طلبه‌های اندونزیایی مدرسه‌ی امام خمینی(ره) دست آنها را می‌بوسیدند.❗️ ♻️چند سؤال ساده: چرا دست من و شما را نمی‌بوسند؟ آیا بی‌معنویتیم؟ آیا چون سید نیستیم؟ چرا معنویتمان آن قدر کم است که به فکر مردم هم نمی‌رسد که دست من و شما را ببوسند؟ همه مشکل که در بدبینی مفرط مردم و سوء تبلیغات نیست. پس چرا این همه درس و بحث معنویت نیاورده یا کم آورده؟ مشکل کجاست؟ 🌸سؤال مهم‌تر: اگر دست من و شما را بوسیدند چه حسی خواهیم داشت؟ 🔹عبرت تاریخ: نگران مرجعیت هم نباشید، شیخ حسینعلی منتظری قائم مقام بود و کرسی مرجعیت فراگیر هم در انتظار او، اما چند نفر سر قبر او فاتحه می‌فرستند و چند اصلاحاتی از او حاجت و حداقل حاجت پیروزی در انتخابات می‌خواهند؟! اما آیت الله بهجت که مرید چندانی نداشت، آخر عمر مرجع شد. اما چند نفر سر مقبره‌ی او برای فاتحه و گرفتن حاجت حاضر می‌شوند؟ ذبیح الله نعیمیان 💠اسرار پیدا کانال جریان‌شناسی و تاریخ معاصر: 💠 @asrar_p
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#معصوم_پنداری 1⃣در فضای حوزه، یک معصوم پنداری عجیبی وجود دارد. در حوزه با عده ای رو برو هستیم که معتقدند بی عیب اند. 2⃣ #تالی_تلو_معصوم، یکی از اشتباه ترین تعابیری است که در تاریخ شیعه وجود دارد. 3⃣ برخی سعی دارند همه چیز را توجیه کنند حتی سکوت یک مرجع تقلید در فتنه ۸۸ را !! بخشی از سخنان "استاد اکبرنژاد" در مراسم افتتاحیه سال ۹۸ @salmanraoofi
سلمان رئوفی
#معصوم_پنداری 1⃣در فضای حوزه، یک معصوم پنداری عجیبی وجود دارد. در حوزه با عده ای رو برو هستیم که م
۱ باسمه تعالی چند نکته درباره این فیلم به نظر می رسد 1⃣ این مبالغه خلاف واقع است که حوزویان خود را معصوم می دانند حال اینکه اولین ناقدان حوزه، حوزویانند که از طلبه تازه وارد تا بزرگان حوزه را شامل می شود و کسی که یک سال در حوزه تنفس کند این نقّاد بودن حوزویان به حوزه را به روشنی حس می کند 2⃣ درباره نظام آموزشی حوزه فی الجمله نظام آموزشی متن محور حوزه، بعلاوه مباحثه و تحقیق و تدریس از مسلمات هر نظام آموزشی است، حتی نظام آموزشی فنی و حرفه ای هم متن دارد و از مسلمات است که مباحثه کردن فراگیری را بهتر می کند و تحقیق و تدریس هم که لاریب فیه اما درباره تاریخ متون و نوع تدوین منتقدین را به صوت های ابتدایی بحث رسائل و مکاسبی که دو سال قبل گفته شد و نوع شبهات شما را جواب دادم ارجاع می دهم اگر نقدی بود پاسخگو هستم. (۱) 3⃣ تالی تلو معصوم از عبارات ائمه علیهم السلام برداشت می شود و بعضی بازهم در وادی اعتنا به دسته ای از روایات و بی اعتنایی به دسته ای دیگر افتاده اند ۱ روایات فضیلت سلمان سلام الله علیه از این جمله است. سلمان منّا یعنی از آل محمد است، سلمان یدرک علم الاولین و الاخرین که درباره معصوم به کار رفته، کرامات شبه معجزه سلمان که مورد تایید ائمه علیهم السلام قرار گرفت هم از این دست است و مجموعه روایات سلمان سلام الله علیه اگر در یک کلمه خلاصه شود به روشنی تالی تلو معصوم بودن را می رساند منتقدین را به روایات کثیره کتاب "نفس الرحمن فی احوال سلمان" حاجی نوری ارجاع می دهم. ۲ به این فراز عبارت زیارت عاشورا و بعضی دیگر از ادعیه توجه بفرمائید که درخواست می کند: "اسئلک ان یبلغنی المقام المحمود" و آیه قرآن به پیامبر ص می فرماید: "و من اللیل فتهجد به نافله عیب ان یبعثک مقاما محمودا" بنابراین رسیدن به مقام محمود که از مقامات رسول الله ص است امکان پذیر است که در دعا درخواست شده البته مراتب طولی این مقام محفوظ است ۳ بعض تعبیراتی که درباره زنانی چون زینب کبری و فاطمه معصومه به کار رفته و زیارت نامه هایی که برای افراد غیر معصومی چون عبدالعظیم حسنی، حضرت عباس، حضرت معصومه، مسلم بن عقیل و سلمان علیهم السلام وارد شده و کراماتی که از این قبور مطهر ظاهر می شود نشان می دهد تالی تلو معصوم بودن امکان پذیر است بلکه افرادی به این مقام رسیده اند ۴ اضافه کنید روایات متواتر در شرکت مومنان در بعضی مقامات معصوم مثل دفع عذاب از قم به دلیل وجود یک مومن که شبیه دفع عذاب از بغداد به دلیل وجود معصوم بود ادامه دارد (۱): https://eitaa.com/salmanraoofi/6714 https://eitaa.com/salmanraoofi/6713 https://eitaa.com/salmanraoofi/6716 https://eitaa.com/salmanraoofi/6712 @salmanraoofi