هدایت شده از پژوهشکده ادیب فقه جواهری
حق هستی دفتر یکم (بررسی اندیشه های تقریبی میان ادیان و مذاهب)
https://arabadib.ir/shop/product/view/1/741
حق هستی دفتر دوم 2/1 (بررسی نوآوری های آیت الله علیدوست)
https://arabadib.ir/shop/product/view/1/737
حق هستی دفتر سوم (حجاب عفیفانه: بررسی حاکمیت و نهادینه سازی حجاب و عفاف)
https://arabadib.ir/shop/product/view/1/738
دفتر چهارم: به زودی....
خرید دفتر یکم تا سوم
https://www.arabadib.ir/shop/product/view/1/2293
💻 کتابگاه 👇
🌐 https://arabadib.ir/shop
✅ کتابگاه ایتا
🆔 https://eitaa.com/ketabgah
👤 ارتباط با ادمین
🆔@ketabgaheadib
☎️ 09197459063
🔺استادِ ترازِ اهلِ گفتگو
دیدم برخی بر حضرت استاد #علیدوست خرده گرفته اند که چرا مناظره را اینقدر طول دادی و چرا حمله نکردی و چرا برخی مسائل رو مطرح نکردی و...
شاید برخی از این نقدها تا حدی وارد باشه در جای خود(البته این نقدها بیشتر بر قسمت اول گفتگو بوده) اما این استاد معظم در این مناظره متانت و واقع بینی و ادب یک عالم حوزوی رو نشون داد
این مناظره تصحیح نگاه های غلطه، یک الگو برای همه طلاب و اساتیده که باید گفتگوی منطقی داشته باشیم حتی با آقای سروش. تندی و پرخاش و برخوردهای غیر علمی در شأن حوزویان نیست، به همین خاطر بود که آیت الله نوری همدانی دوبار از این کار ایشون تجلیل کردن و همه را به تحمل مخالف و گفتگوی این چنین دعوت کردند.
پس باید به استاد تبریک گفت ، امیدواریم چنین تصویری از حوزویان بیشتر از قبل دیده شود، این همان منطق شهید بهشتی و شهید مطهری و علامه طباطبایی و علامه سیدشرف الدین هاست.
https://eitaa.com/salsabeal
دیدار با آیت الله جوادی آملی مدظله آبان ۱۴۰۳
https://eitaa.com/salsabeal
به مناسبت هفته کتاب می توانید آثار آیت الله علیدوست را با 20درصد تخفیف و پست رایگان از کتابگاه تهیه بفرمایید.
بر تهیه کتاب ها بر اسم آن کلیک کنید:
1. صراط اندیشه و عمل
2. سلسبیل فی اصول التجزئة و الإعراب
3.فقه و عقل
4. فقه و عرف
5. فقه و مصلحت
6. فقه و حقوق قراردادها ج1 (ادله قرآنی)
7. فقه و حقوق قراردادها ج2 (ادله روایی)
8. حق هستی دفتر اول (اندیشه های تقریبی ادیان و مذاهب)
9. حق هستی دفتر دوم (نوآوری ها)
10.حق هستی دفتر سوم (حجاب عفیفانه)
11. فقه هنر دوره سه جلدی
12. فقه هسته ای
13. روش شناسی اجتهاد
14. موسوعة سلسبیل (مجموعه آثار به زبان عربی)
15. روش شناسی اجتهاد
💻 کتابگاه 👇
🌐 https://arabadib.ir/shop
✅ کتابگاه ایتا
🆔 https://eitaa.com/ketabgah
👤 ارتباط با ادمین
🆔@ketabgaheadib
☎️ 09197459063
آیت الله علیدوست:
جامعه اگر اهل نماز باشد ولی اخلاق اجتماعی نداشته باشد، این جامعه اسلامی نیست.
@salsabeal
🌀ضرورت تعظیم شعائر فاطمی (بخش اول)
بسم الله الرحمن الرحیم
* و لا تلبسوا الحق بالباطل و تکتموا الحق وانتم تعلمون *(سوره بقره؛ 42)
(حق را با باطل نیامیزید و حق را با این که میدانید، کتمان نکنید).
🔻چند سالی است در ایام فاطمیه، تلاشهایی در راستای به زیر سوال بردن بزرگداشت این ایام، در قالب تشکیل هیئات عزاداری، مجالس عزا، بیان تاریخ و حوادث مرتبط با این ایام در صدر اسلام، از سوی برخی نهادهای مرتبط با اهل سنت و دیگران صورت میپذیرد؛ نمونه اخیر آن را میتوان مصاحبه آقای سید عقیل هاشمی از شبکه کلمه (مقیم لندن!) با آقای شیخ احمد عابدینی از ایران دانست. در این مصاحبه «شهادت صدیقه طاهره سلام الله علیها یک افسانه انگاشته میشود. بزرگداشت فاطمیه، یک انحراف تلقی میگردد که در زمان ائمه - علیهم السلام – سابقه ندارد. و گفته شد: در این باره امکاناتی صرف میشود که باید در مسیر تبیین معارف به کار گرفته شود، نه در راستای عزاداری و درگیری افراد با یکدیگر».
🔸در همین راستا، چند سال قبل هم امام جمعه شهر خاش با انکار هرگونه ایراد حادثه تلخ بر حضرت فاطمه زهرا – سلام الله علیها – مرگ حضرت را شش ماه بعد از رحلت پیامبر – صلی الله علیه و آله – بر اثر تب دانست؟! و به دلالت التزام و اشاره، کل عالمان شیعه را در طول تاریخ، بدهکار و متهم به تحریف تاریخ کرد. طبیعی است که در آینده نیز با این سخنان و مصاحبهها مواجه خواهیم بود، به ویژه اگر پاسخی درخور به این بیانات طلبکارانه داده نشود.
▪️گفتنی است رفتار مزبور، از اصل و قاعدهای سرچشمه میگیرد که اهل سنت به آن پایبند بودهاند؛ قاعدهای که میگوید: تاریخ صدر اسلام نباید بررسی شود، مطالعه و تحلیل آن حرام است، حتی در اطراف آن، نباید فکر شود. (عدم الخوض لا بالفکر و لا بالبحث و الطلب). باید از آن چه بین اصحاب گذشته، چشم پوشید(الامساک عما شجر بین الاصحاب)ر.ک: ابن تیمیه، مجموع الفتاوی ، ج4، ص 332؛ ابن حجر ، الصواعق المحرقة، ج2، ص 621، محمد صالح العثیمین. شرح العقیدة الواسطیة، ج26، ص 2، محمد بن عبدالله الوهیبی؛ دیدگاه اهل سنت در مورد اصحاب (ترجمه اسحاق بن عبدالله دبیری عوضی)، ص 44-45و ص 59-61؛و...
اهل سنت در ترکیز بر این قاعده، تا به آن حد اصرار ورزیدهاند که عالمانی چون ابن عبدالبر صاحب الاستیعاب و ابن قتیبه دینوری صاحب الامامة و السیاسة به دلیل نقل بخشی از تاریخ اصحاب مورد بیمهری دیگران قرار گرفتند.(ر.ک: قاضی ابوبکر بن العربی العواصم من القواصم، ج1، ص 261).
▪️اهل تسنن با همین ابزار به ویژه با توسعه قاعده نسبت به تابعین و دیگران بسیاری از اصحاب، تابعان و عالمان نامی آن روزگار را سر پا نگه داشتند. و اگر نبود این تمسک، وجود احادیثی چون حدیث «کلاب حوأب و جمل ادبب»، حدیث «فئه باغیه» و «معیار بودن رضایت و غضب حضرت فاطمه سلام الله علیها و حرمت آزار ایشان» بسیاری از کنشگران صدر اسلام را زمین گیر میکرد.
▪️در کنار این قاعده، اضافه کنید منع ناموجه کتابت احادیث نبوی و اجازه ندادن به ثبت تاریخ تا اواخر قرن اول! که هرکدام اثر خود را در جهت دادن به افکار مسلمانان گذاشت.
▪️واضح است که ما - به هیچ وجه - مدافع ایجاد اختلاف، هتک حرمتها و به زیر سوال بردن معتقدات هیچ مذهب و گروهی از مسلمانان نیستیم. ما معتقدیم قرآن، پیامبر عظیم الشأن، امامان معصوم، عقل و عقلا بر پرهیز از آنچه گفته شد، بلکه بر تقریب و همگرایی در عمل دلالت و هدایت دارند. پدیدهای که جهان اسلام به ویژه در دوران معاصر به آن نیازمند است.
🔰لکن:
1️⃣ به حکم آیهای که در صدر نوشته، آمد، کتمان حقیقت و آمیخت ناموجه حق و باطل جایز نیست. به راستی با چه منطقی تفکر و گفتگو نسبت به مقطعی از تاریخ (تاریخ صدر اسلام به ویژه بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله) که باورهای یک مسلمان را شکل میدهد، میتواند حرام باشد چون عمل کرد برخی زیر سوال میرود؟!
تاریخ آن مقطع مثل تاریخ حمله نادرشاه به هندوستان یا پادشاهی فلان پادشاه در آفریقا نیست که دانستن و ندانستن آن برای ایمان و هدایت انسان تفاوتی نداشته باشد!
کانال آیت الله علیدوست
https://eitaa.com/salsabeal