eitaa logo
آیت الله علیدوست
990 دنبال‌کننده
151 عکس
9 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
حق هستی دفتر یکم (بررسی اندیشه های تقریبی میان ادیان و مذاهب) https://arabadib.ir/shop/product/view/1/741 حق هستی دفتر دوم 2/1 (بررسی نوآوری های آیت الله علیدوست) https://arabadib.ir/shop/product/view/1/737 حق هستی دفتر سوم (حجاب عفیفانه: بررسی حاکمیت و نهادینه سازی حجاب و عفاف) https://arabadib.ir/shop/product/view/1/738 دفتر چهارم: به زودی.... خرید دفتر یکم تا سوم https://www.arabadib.ir/shop/product/view/1/2293 💻 کتابگاه 👇 🌐 https://arabadib.ir/shop ✅ کتابگاه ایتا 🆔 https://eitaa.com/ketabgah 👤 ارتباط با ادمین 🆔@ketabgaheadib ☎️ 09197459063
🔰دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای با حضور برگزار می کند: 🔹 نشست علمی: روش شناسی اجتهاد ⏰ 5 شنبه 4 مرداد 1403 ساعت 9 الی 16:30 🕌 مکان: تهران، خ جمهوری اسلامی، خ فلسطین، خ شهید صالحی، پلاک 31 🔗 لینک حضور مجازی: B2n.ir/j67875 https://eitaa.com/salsabeal
بسم الله الرحمن الرحیم اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاهْدِنِى لِمَا اخْتُلِفَ فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإذْنِكَ، إِنَّكَ تَهْدِى مَنْ تَشَاءُ إِلىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ. بزرگوارانی که حقیر را می‌شناسند می‌دانند که اگر حرفی می‌زنم و اگر رفتاری دارم واقعا به هیچ وجه نمی‌خواهم سوگیرانهِ سیاسی باشد، این را هر کسی ما را می‌شناسد می‌داند. چنان‌که در مورد صحبت جناب آقای به هیچ وجه نمی‌خواهم از بعضی از بداخلاقی‌هایی که شاید ضرورت نداشت و بلکه قابل توجیه نبود، دفاع کنم اما... ▫️نکته‌ای که به نظرم می‌رسد یک این است که واقع‌اش بنده نمی‌فهمم [که توسط برخی از این آقایان مطرح شده یعنی چه؟] 🔻 ببینید بعضی از عناوین است که قبح و حسن‌اش ذاتی است؛ چنان‌که می‌دانید بعضی عناوین قبح و حسن‌اش اقتضایی است و بعضی هم حتی اقتضا نیست. ما نمی‌توانیم بگوییم الظلم قسمان، ظلم مثبت ظلم بد یا بگوییم عدلِ خوب عدلِ بد، نه! "العدل حسن" و "الظلم قبیح" اصطلاحاتی هم که در دنیا رایج هست و من هم بیخبر نیستم اما تبعیض تا وقتی که هست، بد است؛ ممکن است شما بگویید ما باید حرکتی انجام بدهیم که فرض کنید برخی از کاستی‌ها جبران بشود اما این که بگوییم باید تبعیض گذاشت، مثلا در شرایط کاملا مساوی بگوییم این پست را می‌دهیم به تو، به آن یکی نمی‌دهیم یا بحث اعتقادات را _حالا چه رسمی و چه غیررسمی_ مطرح کنیم، بحث را مطرح کنیم، به نظرم این رویه قابل دفاع نیست. بالأخره شما باید ببینید، هر کسی بیشترین اولویت را دارد او اولی است. حالا ممکن است از فلان باشد، یا از فلان باشد! به هر حال در چارت قانون، آن چه که قانون اجازه می‌دهد، باید کار صورت بگیرد. ▫️مطلبی که حالا باز ممکن است به گوش جناب آقای ظریف برسد یا دوستان‌شان برسانند، ببینید عرضی که به نظرم قابل تأمل است و از خود قرآن هم استفاده می‌شود این است که بعضی وقت‌ها بحثی را مطرح می‌کنیم که گرچه شروعش با ماست اما دیگر ادامه‌اش با ما نیست! یعنی شروع کار با شماست اما ادامه دیگر دست شما نیست! 🔻 ممکن است حرفی بزنم اصلا حرف در جای خودش هم درست باشد ولی این زمینه‌ساز برخی نکات بشود که افرادی بکنند یا مطالبی بگویند که خود طرف هم بگوید من این که مقصودم و غرضم نبود؛ به نظرم حالا که فضای کشور به فضل الهی با همت بزرگان نظام و با همت مردم _بعد از آن حادثه‌ای که پیش آمد_ دارد به طرف یک‌نوع استقرار و آرامش می‌رود، باید خیلی دوستان بزرگوار و آقایان مواظب باشند که دیگر قلم‌های غیرقابل کنترل راه نیفتد. ▫️اگر مطلبی هم ممکن است باید مطرح شود، باید روی آن حساب کرد؛ خود قرآن کریم می گوید؛ نگویید «راعنا» ولکن «قولوا انظرنا» شما می‌گویید «راعنا» این‌ها تمسخر و سوءاستفاده می‌کنند، نگویید این جمله را. به نظر می‌رسد اگر این مطلب مورد توجه قرار می‌گرفت شاید این مساله که الآن تا حدودی مطرح شده، مطرح نمی‌شد. اصل انگیزه خب ممکن است درست باشد ولی راهکارش هم باید کنترل بشود. ▫️چیزی که من خیلی به‌نظرم باید مورد توجه قرار بگیرد، ببینید به هر حال بحث تشیع و تراث شیعه است این مطلب مطلبی نیست که خدای‌ ناکرده ما با بی‌دقتی یا با سوءاستفاده دیگران کاری کنیم که در معرض هجمه و حمله قرار بگیرد یا حتی باعث بشود، فردا یک عده را طلب کار کند و یک عده را بدهکار کند! 🔻 شما می‌دانید ما متأسفانه بعضی حرکت‌ها را می‌بینیم که حتی عالمان بزرگ غیرشیعه هم آن‌ها را تأیید نمی‌کنند! یعنی از کارهایی که انجام می‌شود، خب این‌ کارها گاهی موجب می‌شود یک وقت بهانه دست این‌ها داده می‌شود. 🔸به نظرم خیلی باید تلاش کرد که هم خدشه‌دار نشود هم از دفاع شود. به هر حال تشیع تراث بزرگی است که ما باید با چنگ و دندان از آن دفاع کنیم به تعبیری گنج رنج هزاران عالم و فقیه و بزرگان است. هم کشور باید حفظ شود. 🔻به عنوان یک شهروند عرض می‌کنم، هر جمله‌ای که باعث شود و بخواهد جمعیت‌ها را به جان هم بیندازد یا حداقل زمینه را آماده کند، ناصحیح است. به نظرم اگر این‌جا یک مثلا تکمیلی جناب ایشان یا تیم ایشان داشته باشند که زمینه سوءاستفاده در آینده نباشد خوب است. ایشان باید توجه داشته باشند که بسیاری از حمله‌هایی هم شد - ضمن این که من اصلا دفاع نمی‌کنم از این بحث ها - ولی آن منتقدان و مخالفان هم نگران شروع یک جریان ناصحیحی هستند که می‌گویند ممکن است این اظهارات زمینه‌اش را ایجاد کرده باشد. https://eitaa.com/salsabeal
🔻ساده انگاری و ساده پنداری؛ چالش طرح فقه معاصر ▫️آیت الله ابوالقاسم علیدوست ♦️آیت الله علیدوست در نشست «روش شناسی علوم اسلامی؛ چیستی، ابعاد، آثار و چالش‌ها» در پژوهشگاه فقه معاصر، ضمن اشاره به ضرورت فقه معاصر، طرح در حال اجرا درا ین زمینه را آسیب شناسی کرده و ساده انگاری و ساده پنداری را یکی از آسیب های این طرح برشمردند. متن بیان ایشان از قرار ذیل است: 🔹 ساده‌انگاری هم از دیگر چالش‌ها است یعنی ممکن است روش‌شناسی را زائد نداند ولی آن را ساده می‌پنداند. الان کسی گفت‌وگو در مورد فقه معاصر را زائد می‌پندارد؟ حتما خیر. فضای حوزه به سمت فقه معاصر حرکت دارد ولی این چالش وجود دارد که آن را ساده‌پنداری کنند و این ساده‌انگاری می‌تواند مخاطرات زیادی برای ما داشته باشد.‌‌ 🔹فقه معاصر، گفتمان نیاز دارد نه اینکه فقط یک درسی با موضوع خاص و البته دوضلعی از سوی یک استاد ارائه شود و نام آن را هم فقه معاصر بگذاریم. بنده بارها گفته‌ام که یک استاد حوزه، وقتی قصد دارد فقه بورس و رمزارز و … را بگوید باید کنار او یک کارشناس آن موضوع هم وجود داشته باشد نه اینکه خودش عهده‌دار آن شود و موضوع‌شناسی را هم با استفاده از اینترنت انجام دهد؛ این روش که فقه معاصر نیست. https://eitaa.com/salsabeal
هدایت شده از آیت الله علیدوست
🔸«کهن نمایِ نو پیدا»🔸 آیت الله علیدوست: از مسائلی که پژوهش های زیادی را در فقه می طلبد، مسائل مربوط به خانواده و زنان است. اساسا جایگاه ازدواج و نقش آن در زندگی افراد با آنچه در گذشته بوده است، تفاوت چشم گیر پیدا کرده است! آیا می توان قوانین و حقوق گذشته را بر این پدیده کهن نمای نو پیدا جاری ساخت؟! امروزه خانواده های مسلمان زیادی در کشورهای غیر مسلمان زیست می کنند، چون می خواهند زندگی شرعی داشته باشند، با مسائل زیادی برخورد کرده اند که پاسخ آن ها پژوهش های نو می طلبد. 🌼 بیانات در رونمایی از کتاب «فلسفه نظام حقوق زن» اثر دکتر حکمت نیا. در دانشگاه تهران به تاریخ 91/2/25 @salsabeal
آیت الله علیدوست: 🔸امیر المؤمنین امام علی (ع) می فرمایند: 🔸" إنما أنت عدد أيام فكل يوم يمضي عليك يمضي ببعضك" 🔸 همانا عدد ایام هستی سپس هر روز که بر تو گذشت جزئی از تو رفته است. ✳️بشر موجودی مختار میان دو جبر است، جبر آمدن و جبر رفتن، 🔸اگر تمام عالم هم داستان شوند نمی توانند ولادت انسانی را به تأخیر بیندازند و نمی توانند از مرگ کسی جلوگیری کنند. 🔸ما انسان های مختاری هستیم که زمانی در اختیار داریم که حتّی مقدار آن را هم نمی¬دانیم 🔸 زمان سرمایه انسان است تا آنجا که حضرت امیر(ع) می فرماید: إنما أنت عدد ایام. 🔸روزها می گذرد و دفتر عمر ما ورق می خورد، هر روز که برگی از این دفتر کنده می شود، و با هیچ چسب و وصله ای نمی توان این کاغذ را به دفتر عمر بازگرداند. @salsabeal
باسمه تعالی 🔻دروس آیت الله علیدوست در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ به شرح ذیل است: 📆 شروع درس: شنبه ۲۴ شهریور 🔹اصول فقه (بحث اوامر): شنبه تا سه شنبه ساعت ۸ تا ۹ صبح 🔸تفسیر قرآن کریم (سوره مبارکه بقره): چهارشنبه‌ها ساعت ۸ تا ۹ صبح 🔹فقه العروه (اجتهاد و تقلید): شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ تا ۱۰ صبح 🕌 مکان دروس: نمازخانه دار الشفا https://eitaa.com/salsabeal
برای تهیه کتاب روش شناسی اجتهاد جدیدترین اثر آیت الله علیدوست با بهره مند شدن از پست رایگان از طریق لینک زیر اقدام بفرمایید: https://www.arabadib.ir/shop/product/view/1/1353 کانال آیت الله علیدوست https://eitaa.com/salsabeal
🔰 پيام آيت‌الله علیدوست در پى شهادت حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسن نصرالله بسم الله العزیز ان الله - تبارک و تعالی - غیور یحب کل غیور حادثه غم‌بار شهادت سید حسن نصرالله - رضوان الله تعالی علیه - غیور مرد تاریخ دوران خود و افتخاری از لبنان و حوزه های علمیه و همراهان ایشان را محضر حجت مطلق عصر و ولی خداوند امام زمان - عجل الله تعالی فرجه الشریف - ، رهبری معظم انقلاب اسلامی، مراجع، عالمان، خانواده ایشان و همه مردان و زنان غیرت، عزت، سربلندی، حق‌جو و ستم ستیز، تسلیت عرض می‌کنیم. بی‌تردید بازماندگان و فرزندان شهیدان و آسیب دیدگان حزب الله و مردان ایستاده برقله شرف از لبنان نمی‌گذارند این عَلَم به ظاهر نیمه افراشته در این روزها، بر این حال بماند بلکه به لطف و مدد خداوند عزیز، منتقم و حکیم، بلند تر از گذشته به اهتزاز در می‌آید. به حکم سنت الهی تخلف ناپذیر بانیان این حوادث شوم چه بانیان مستقیم و چه غیر مستقیم و چه ساکتان رذل پرور بدانند قهقهه مستانه و شادی ایشان بسیار کوتاه خواهد بود و روزی که شلاقِ قَدَر عذاب منتقم الهی برگرده های آنان نواخته شود، نزدیک است. أ ليس الصبح بقریب قم، انجمن فقه و حقوق اسلامی، حوزه های علمیه، ابوالقاسم علیدوست 1403/07/08 https://eitaa.com/salsabeal
آیت الله علیدوست: به حکم سنت الهی تخلف ناپذیر بانیان این حوادث شوم چه بانیان مستقیم و چه غیر مستقیم و چه ساکتان رذل پرور بدانند قهقهه مستانه و شادی ایشان بسیار کوتاه خواهد بود و روزی که شلاقِ قَدَر عذاب منتقم الهی برگرده های آنان نواخته شود، نزدیک است. أ ليس الصبح بقریب https://eitaa.com/salsabeal
دروس خارج فقه و اصول استاد علیدوست روز سه‌شنبه تعطیل می‌باشد https://eitaa.com/salsabeal
🔰 جمهوری اسلامی از حق دفاع پیشگیرانه استفاده کرد 🎙آیت الله ابوالقاسم علیدوست 🔻در گفتگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا در خصوص عملیات نیروهای مسلح علیه رژیم اشغالگر قدس: 🔸در خصوص جنگ از دو زاویه «چرا جنگیدن» و «چگونه جنگیدن» می توان نگاه کرد که نوع پاسخ به سؤال اول به جنگ مشروعیت می دهد و با مبانی فقهی به آن نگاه می شود و گاهی نیز با حقوق بین الملل است. 🔹رژیم 70 ساله اشغالگر قدص انواع جنایت‌ها را مرتکب شده است و حرکتش در غزه یک جنایت است به حکم انسان بودن اگر مظلومی له شود لازم است کسی که توان دارد از مظلوم دفاع کند زیرا عملیات رژیم جرم مطلق است و جای سؤال ندارد. ♦️اقدام نیروهای مسلح نشان می دهد ایران در مقابله با ظالمی که هیچ مرزی را نمی شناسد و کسی که نیست مهارش کند، تعارف ندارد. در طول سال گذشته کارنامه سیاهی از رژیم صهیونیسی صادر شده است که از نظر فقهی پاسخ به این جنایت ها کاملا مشروع است. 🔸رژیم صهیونیستی ایران را به حمله نظامی تهدید کرده است. از این رو جمهوری اسلامی باید دفاع پیشگیرانه کند. این حق دفاع را همه نظام های حقوقی قبول دارند. باید گفت که ایران از حق خود دفاع می کند. رژیم اسرائیل لبنان را شخم زده و کسی معترضش نشده و ایران هم باید در مقابل تهدید هایی که ممکن است علنی شود جواب پیش دستانه دهد. 🔹لازم است فقها و متفکران جهات فقهی و حقوقی عملیات های نظامی را برجسته کرده و پیرامون آن تولید گفتمان کنند. در خصوص«چگونه جنگیدن» باید گفت ایران نشان داده که بسیاری از مسائل را رعایت می کند و به مراکز نظامی و با ملاحظات مختلف حمله می کند. https://eitaa.com/salsabeal
🔰 جمهوری اسلامی از حق دفاع پیشگیرانه استفاده کرد 🎙آیت الله ابوالقاسم علیدوست 🔻در گفتگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا در خصوص عملیات نیروهای مسلح علیه رژیم اشغالگر قدس: 🔸در خصوص جنگ از دو زاویه «چرا جنگیدن» و «چگونه جنگیدن» می توان نگاه کرد که نوع پاسخ به سؤال اول به جنگ مشروعیت می دهد و با مبانی فقهی به آن نگاه می شود و گاهی نیز با حقوق بین الملل است. 🔹رژیم 70 ساله اشغالگر قدص انواع جنایت‌ها را مرتکب شده است و حرکتش در غزه یک جنایت است به حکم انسان بودن اگر مظلومی له شود لازم است کسی که توان دارد از مظلوم دفاع کند زیرا عملیات رژیم جرم مطلق است و جای سؤال ندارد. ♦️اقدام نیروهای مسلح نشان می دهد ایران در مقابله با ظالمی که هیچ مرزی را نمی شناسد و کسی که نیست مهارش کند، تعارف ندارد. در طول سال گذشته کارنامه سیاهی از رژیم صهیونیسی صادر شده است که از نظر فقهی پاسخ به این جنایت ها کاملا مشروع است. 🔸رژیم صهیونیستی ایران را به حمله نظامی تهدید کرده است. از این رو جمهوری اسلامی باید دفاع پیشگیرانه کند. این حق دفاع را همه نظام های حقوقی قبول دارند. باید گفت که ایران از حق خود دفاع می کند. رژیم اسرائیل لبنان را شخم زده و کسی معترضش نشده و ایران هم باید در مقابل تهدید هایی که ممکن است علنی شود جواب پیش دستانه دهد. 🔹لازم است فقها و متفکران جهات فقهی و حقوقی عملیات های نظامی را برجسته کرده و پیرامون آن تولید گفتمان کنند. در خصوص«چگونه جنگیدن» باید گفت ایران نشان داده که بسیاری از مسائل را رعایت می کند و به مراکز نظامی و با ملاحظات مختلف حمله می کند. https://eitaa.com/salsabeal
متن درسی فقه القضا استاد علیدوست سال تحصیلی 1397-1398 در سایت قرار گرفت (صفحات 1 تا 94) http://a-alidoost.ir/persian/lessons/27841 https://eitaa.com/salsabeal
📍فقه معاصر؛ تعریف، بایسته‌ها و آسیب‌ها / لزوم استفاده از کارشناسان در فقه معاصر 🔻 آیت الله ابوالقاسم علیدوست استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در نشستی مطرح کرد؛ 🔹مطمئناً فقه معاصر بیشتر از فقه غیر معاصر به اصول فقه نیاز دارد؛ زیرا بنده معتقدم اصول فقه فقط دفتر اولش نوشته شده و دفاتر دوم و سوم اصول همچنان باقی مانده‌اند. البته شاید در برخی مباحث اصول معتقد باشیم که باید مختصر بیان شود، مسائلی وجود دارند که باید به اصول فقه اضافه شوند 🔹 وقتی کسی می‌خواهد فقه معاصر را بررسی کند، باید یک نگاه معاصر داشته باشد. برخی افرادی که در فقه معاصر تلاش می‌کنند، گفتمان لازم برای فقه معاصر را ندارند. باید بتوانیم پاسخ دهیم که آیا باید یک نظام اقتصادی ایجاد کنیم؟ نه فقط روابط دو فرد را، آیا می‌توانیم یک نظام بانکی طراحی کنیم که بتواند با نظام‌های اقتصادی دیگر مثل کاپیتالیسم، سوسیالیسم، سوسیال دموکراسی و... رقابت کند؟ 🔹برخی موضوعات هنوز برای خود کارشناسان روشن نیست، حال برخی فقها سعی می‌کنند به این موضوعات بپردازند. این رفتاری است که مد شده است. کارشناسانی که در این زمینه ها متخصص هستند، هنوز به نتیجه نرسیده اند. ما گاهی اوقات مدزدگی را با معاصرت اشتباه می‌گیریم. مدزدگی علمی به این شکل است که هر موضوع جدیدی مطرح می‌شود، افراد سعی می‌کنند درباره آن بحث کنند، اما معاصرت به معنای تلاش برای رسیدن به یک قرار در موضوعات است. کانال آیت الله علیدوست https://eitaa.com/salsabeal
💢آیا نظم امروزی جامعه ایران فقهی است یا خیر؟ 📌آیت الله ابوالقاسم علیدوست: اسلام در انقلاب نقشی بیش از برانگیختگی داشت. انقلاب ما اسلامی بود، اما اینکه انقلاب جامع و تمام لوازم حکومت را داشت اینچنین نبود، بلکه اسلام محرک مردم بود اما این اسلامی بودن تام و تمام نیست. بازار ما، دولت ما و ... بخشی اسلامی بودند اما کامل نه. در نتیجه فقه قسمتی از نظم بخشی را بر عهده داشت. کانال آیت الله علیدوست https://eitaa.com/salsabeal
در قاب خاطرات پس از درس کلاس درس خارج فقه مکاسب محرمه کانال آیت الله علیدوست https://eitaa.com/salsabeal
باسمه تعالی دروس خارج فقه و تفسیر قرآن کریم آیت الله علیدوست روز چهارشنبه به صورت مجازی آفلاین برگزار می‌گردد. صوت قبل از ظهر در کانال و سایت قرار داده می‌شود. https://eitaa.com/salsabeal
💢 ضرورت تولید گفتمان فقهی پیرامون جنگ ✴️ اقدام نیروهای مسلح نشان می‌دهد ایران در مقابله با ظالمی که هیچ مرزی را نمی‌شناسد و کسی که نیست مهارش کند، تعارف ندارد. در طول سال گذشته کارنامه سیاهی از رژیم صهیونیستی صادر شده است که از نظر فقهی پاسخ به این جنایت ها کاملا مشروع است. 🎙 📖 برای مطالعه متن کامل کلیک کنید... https://eitaa.com/salsabeal