⬅️ عفو در اوج اقتدار؛ حکومت ولایی و سیره علوی:
✅ پس از عفو عمومی امیرالمومنین علیه السلام از شورشیان بصره، این پیام برایشان ارسال شد:
«شما از پيمان شكستن و دشمنى آشكارا با من آگاهيد.
با اين همه جرم شما را عفو كردم، و سلاح از فراريان برداشتم، و استقبال كنندگان را پذيرفتم، و از گناه شما چشم پوشيدم.
اگر هم اكنون كارهاى ناروا، و انديشه هاى نابخردانه، شما را به مخالفت و دشمنى با من بكشاند، سپاه من آماده و پا در ركابند.»
نهجالبلاغه، نامه 29
🌹 شکرانه این انقلاب و این حکومت و این حاکم صلوات🌹
#جهاد تبیین
#عفو پدرانه
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸@salsabilmarifat
✳️ ثبت نام مقطع کارشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ویژه طلاب برای سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲
🔵 دوره حضوری در ۱۳ رشته ویژه برادران: علوم قرآنی، فلسفه، کلام، تاریخ، ادیان، اخلاق، علوم تربیتی، اقتصاد، حقوق، مدیریت، جامعهشناسی، روانشناسی و علوم سیاسی
🔵 دوره مجازی در ۷ رشته ویژه برادران و خواهران: علوم قرآنی، فلسفه، کلام، تاریخ، ادیان، اخلاق، علوم تربیتی
🔷 مزایا:
🔶 آشنایی طلاب با مبانی اندیشههای اسلامی در رشتههای علوم انسانی
🔶 اعطای دانشنامه رسمی کارشناسی وزارت علوم
🔶 امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در رشتههای علوم انسانی با رویکرد اسلامی
🔶 پرداخت شهریه «ویژه دوره حضوری»
✅ شرایط داوطلبان:
1️⃣ اتمام سطح یک حوزه علمیه
2️⃣ اشتغال رسمی به تحصیل در حوزه
3️⃣ موفقیت در آزمون کتبی و سنجش استعداد تحصیلی
✅ محل تحصیل: برای متقاضیان دوره حضوری: شهر مقدس قم، تهران، شیراز
✅ محل برگزاری آزمون: قم، مشهد، تهران، شیراز، اصفهان، کرمان، اهواز و بابل
✅ ثبت نام تا تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۲۰ (تمدید شد)
✅ آزمون کتبی: جمعه ۵ اسفند ۱۴۰۱
☎️ ۰۲۵۳۲۱۱۳۶۱۸ – ۰۲۵۳۲۱۱۳۶۲۸ – ۰۲۵۳۲۱۱۳۶۶۴
🏢 قم، بلوار امین، ابتدای بلوار جمهوری اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدیریت پذیرش
🌐 جهت ثبت نام، کسب اطلاعات بیشتر و دریافت دفترچه راهنمای آزمون به سایت پذیرش مراجعه فرمایید.
🌐 http://paziresh.iki.ac.ir
#کارشناسی #ثبت_نام #ثبت_نام_کارشناسی
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ ۰۲۵۳۲۱۱۳۶۲۷
🌺🌺 خاطرات استاد قادری
((پنج خاطره ناب ازبین همه خاطرات))
ازسال ((52 13))درسن پانزده سالگی که توفیق طلبه شدن وافتخار سر بازی حضرت ولی عصر ارواحنا له الفدا ء نصیبم گردید، همراهی بااند یشه ولایی حضرت امام خمینی رضوان الله علیه توفیق مضاعف دیگری بود خداوند متعال به برکت اهل بیت علیهم السلام رفیقم نمود که دراین 50 سال پیش ازانقلاب اسلامی، بعد ازانقلاب، دوره دفاع مقدس ((بحمد الله)) باامام، شهداء ، ورهبری معظم آیه الله باشم درطول 50 سال خاطرات زیادی از درحافظه ام باقی مانده است برای اینکه این خاطرات پیام ودرس های به دنبال دارد باخود دفن نکنم، به مناسبت سالگرد چهل وچهار مین سال از انقلاب اسلامی چند خاطره بسیار ناب راازبین مجموعه ازخاطرات زا تقدیم محضر تان می نمایم
خاطره اول: ((ازجلسه تفسیر آیه الله خزعلی))
سال اول طلبگی توفیق ویژه ای نصیبم شد باتعداد ده نفر ازدوستان طلبه هرروزساعت ده خدمت آیه الله خزعلی می رسیدیم معظم ازجزء بيست ونه سوره ملک ده آیه راتفسیر می نمود وما موظف بودیم ضمن یاد اشت درس ده آیه را حفظ نموده ودرجلسه بعد درمحضرشانذ آن آیات ازحفظ قرائت کنیم، یک روز در تفسیر سور((ق)) وتبیین راز آیات مقطعه خاطره بسیار شیرین ودرعین حال سیاسی را نقل نمودند وان اینکه: ((حضرت امام خمینی رضوان الله علیه پس ازآنکه از بازداشت رژیم آزاد شدند درمدرسه فیضیه باحضور همه مراجع، روحانیون ومردم درمدرسه فیضیه جلسه جشن باشکوهی به یمن بازگشتشان برگزار شده بود خطیب شهیر درآن زمان جناب آقای انصاری رحمه الله علیه خواستندسخنرانی کند ولی به دلیل شلوغی جمعیت نتوانست به سخنرانی ادامه دهد ومن به جای ایشان منبر رفتم وبا نشستن دربالای منبر بدون هیچ مقدمه ای گفتم الف، ب، ت، ث، یک باره جمعیت شگفت زده شد وکاملا ساکت که چرا شیخ دراین مجلس بزرگ حروف الفبا ء را می خواند باسکوت کامل فورا خطاب به جمعیت گفتم یادتان هست بعدازفوت آیه الله العظمی بروجردی همه می گفتیم بعد ازاو چه کسی می تواند خلاء ایشان را پرکند امروز همه دیدیم مدرسه فیضیه چه گنج گرانبهایی درخود داشت وان آیه الله خمینی بود پس مهم حفظ فیضیه است تافیضیه است بروجردی ها خواهد بود، بعد ازسخنرانی از من پرسیدند این رمز ساکت کردن مردم ازکجا یافتی؟ گفتم ازقران چراکه پیامبر اسلام دربالای کوه صفا وقتی می خواست سخن بگوید مشرکین هممهمه می کردند ولی پیامبرمثلا می فرمود((الم)) بعد از سکوت آنان فورا می فرمود(( ذالک الکتاب لاریب فیه)) استادایه الله خز علی ضمن این خاطره قلب و روحمان همراه باوصل به ایات قرآن، وصل به حضرت امام خمینی رضوان الله علیه می نمود
خاطره دوم :((ازدرس معاد ایه الله مصباح یزدی))
بعداز جدایی جناب استاد آیه الله مصباح یزدی رضوان الله علیه ازمدرسه حقانی معظمله در مهدیه چهارمر دان قم به تعداد شاید دوازده تن طلبه و تعدادی کمی از جوانان بعد ازنماز مغروعشاء درس معاد می دادند ازجمله شرکت کنندکان درآن دوره غربت بنده بودم استاد درضمن بیان ادله معاد تمام سعیش آن بوده غیر مستقیم فکر و ذهن مارا برعلیه نظام طاغوتی شکل دهد یکی از دلایلی که برای اثبات معادمی فرمود که در ذهنم حک شد این است :((گاهی ظالمی ازقدرت خودش استفاده می کند وبرمظلومی ظلم می کند وسخت اورامورد شکنجه قرار می دهد ومظلوم قبل از ظالم ازدنیا می رود عدالت خداوند اقتضا دارد معاد باشد تاظالم را به مجازات برساند وحق مظلوم ازظالم گرفته شود))
خاطره سوم:((ازسخنرانی آیه الله خلخالی))
ازطرف جامعه مدرسین مجلس ترحيم آیه الله سید مصطفی خمینی رضوان الله علیه درمجلس اعظم قم باحضور همه مراجع و علماء، طلاب مردم برگزارشد آیه الله خزعلی که ممنوع المنبر بودند ایستاده جلوی منبر بااستناد به قانون اساسی بدون اینکه نام امام را ببرند چون ممنوع بود با این عنوان آن مرجع تقلید ی که پانزده سال است که به نجف تیعید شدند، وهمچنین آیه الله قمی که درکرج مورد حصرند باید آن مرجع برگردد، وآقای قمی هم به مشهد بازگردند یک باره شیخ قد کوتاه بالباسی بسیار ساده که جز خلخال ازجلوی درب مسجد اعظم حرکت کرد و خودش را به پشت میکروفون رساند،باتجلیل ازسخنران گفت((این سخنرانی هرچند درچهارچوب قانون اساسی انجام گرفت ولی انتظار این جمعیت برآورده نشد، به ترتیب اسم مراجع آیه الله گلپایگانی، شریعتمداری ونجفی را برد وجمعیت یک صلوات ختم کرد وبعد باکمال شهامت گفت جان جانان آنکه صد قافله درانتظار اوست حضرت آیه الله العظمی خمینی جمعیت که منتظر چنین لحظه طلایی بود منفجر شد وسه صلواتی که هرگز دراین 50 سال نشنیدم برای حضرت امام فرستادند وپس ازآن برای نخستین بار ازمسجد اعظم تاسه راه موزه راهپیمایی باشعار ((روح منی خمینی، بت شکنی خمینی)) به راه افتاد وبنده هم به دام پلیس گرفتار شدم وباکابل برق آن چنان به من نواخت تا چند روزدرحجره خوابیدم مرحوم حجه الاسلام صفر ی تبار عهد
خاطره چهارم :((انتقال پیام با حفاظت کامل))
انقلاب تازه شروع شده بود بنده طلبه جوان که شوروشوق انقلابی درسر داشتم باپوشیدن لباس کاملا ساده که کارگر نشان داده شود یک کیف پرار اطلاعیه امام که درصورت دستگیری معلوم نبود ساواک بامن چه معامله ای می کرد مامور شدم که به دامغان برسانم به تهران رفتم بااتوبوس به سمنان رسیدم وشب شد ماشینی عمومی به دامغان نمی رفت سرجاده ایستادم تابا ماشین گذری به دامغان بروم ماشین خاور ایستادوسوارم کرد دیدم روضه مرحوم کافی را گذاشت خیالم جمع شد که مذهبی است، چند کیلومتری نرفتیم راننده ماشین راکنارجاده متوقف کرد گفت من بیست دقیقه می خوابم بعد حرکت می کنیم گفتم پس من پیاده می شوم اگر دراین بیست دقیقه ماشین گیرم نیامد باشما هستم، پیاده شدم چند دقیقه نگذشت ماشین جیب ارتشی جلویم ایستاد یک سر هنگ ارتشی پیاده شد گفت جوان چرا دراین تاریکی شب اینجا ایستاده؟ ای گفتم با این خاور می خواستم بروم ایشان خوابش گرفته نمی تواند برود، گفت مانعی ندارد خودمان تورا می رسانیم گفت سوارشو، سرباز مسلحی پیاده شد من نشستم سرباز دیگر مسلح دیگرسمت چب نشسته بود من وسط دونیروی مسلح باکیف پر ازاطلاعیه حضرت امام نشستم نمی دانم درآن شب چقدر ترسیده باشم ولی باتوکل به خدا حرکت کردیم البته جناب سرهنگ یک سوال ازمن کرد من هم جواب انحرافی دادم اوباور کرد ولی بحمد الله باحفاظت کامل به دامغان رسیدم وقتی به دامغان این امانت رابا چنین کیفیت رساندم همه شگفت زده شدیم خداوند متعال باچه عنایت خاصی بنده طلبه را از یک خطر جدی نجات داد وبه تعیبر یکی ازعزیزان اطلاعیه برعلیه رژیم باحفاظت مامورین رژیم به مقصد رسید.
خاطره پنجم:((امام خمینی وجلوه تمام ازادب))
اگر اشتباه نکنم به مناسبت شهادت مبارز نستوه شهید آیه الله سید محمد باقر صدریاعالم دیگر مجلس ختم ازطرف حضرت امام خمینی رضوان الله علیه درمجلس اعظم برگزار شد، سخنران جلسه رهبر معظم انقلاب آیه الله خامنه ای بود که به تحلیل موضوع ((استعمار، استثمار، استحمار)) پرداختند پس ازسخنرانی آیه الله گلپایگانی، و شریعتمداری فورا ازجلسه خارج شدند،آیه الله نجفی وحضرت امام مانده بودند حضار جلسه باشعار ((روح منی خمینی،بت شکنی خمینی)) به سمت امام حرکت کردند آیه الله نجفی که کنار امام نشسته بودندو هنوزازجا بلند نشده بودند تحت فشار انبوه ازجمعیت قرارگرفتند امام یک باره باابهت خاص ازجای خودش بلندشدند وجلوی آیه الله مرعشی ایستادند کان محافظ اویند، دست مبارکشان را فقط بالااوردند بگونه ای به جمعیت دستور عقب نشینی دادند هنوز این لحظه زیبا د خاطرم جلوه می نماید موج جمعیت یک باره به عقب رفتند وایه الله مرعشی خارج شدند وسپس حضرت امام ازمسجد اعظم خارج شدند
خاطره ششم :((خدمت حضرت امام باهمه خانواده))
سال 60 باخانواده معززی ازتهران وصلت کردم. من طلبه جوان وکم تجربه ای بودم ونمی دانستم برای اجرای عقد توسط حضرت امام خمینی رضوان الله علیه ازقبل بایست وقت گرفت آنهم چند ماه طول می کشد، تمام اعضای خانواده خود وهمسرم برداشتم عازم جماران شدم وقتی رسیدیم به جماران پاسدار محافظ بیت ازمن پرسید شما برای چه امری اینجا آمدید گفتم آمدید امام اجرای عقد نمایند، گفت قبلا وقت گرفتید گفتم نه،آن برادر شروع کرد بامن دعواکردند که شما چرا ملاحظه امام را نمی کنید مگر امام بیاراست، من هم هرلحظه با اد وبی داد برادرمان پیش خانواده به ویژه همسرم آب می شدم ناگهانی آقای جمارانی سررسید وصحنه پرخاشگری برادر پاسدار را دید وباتندی کامل به اوگفت چرا باروحانیون آنهم سید اینگونه صحبت می کنید به ما گفت بیایید باهم برویم نمی دانم چه شد برادر پاسدار کوتاه آمد بابازرسی بدنی همراه امام جمارانی تاپشت درب منزل امام رسیدیم آقای انصاری همان لحظه ازمنزل خارج شد مارا باامام جمارانی دید گفت این عزیزان برای چه آمدند ایشان فرمودند آمدند امام عقدشان را بخواند انصاری گفت اولا امروز روز عقد نیست، ثانیا اگر امروز بخواهد عقد خوانده شود فقط امام باید موافقت کنند امام جمارانی گفتند به هرشکلی هست من اینان را آوردم انصاری رفتند وبرگشتند گفتند امام موافقت کرد ولی بایست داخل حیاط شوند و45 دقیقه معطل شوند، وارد حیاط شدیم وحضرت امام که بامرحوم احسان بخش امام جمعه رشت ملاقات داشتند پس از پایان ملاقان بلند شدند بایک دنیا وقار وطمانییه روی ایوان منزل نشستند خودشان وکالت همسرم، آقای صانعی اخوی مرحوم ایه الله صانعی وکالت بنده را به عهد گرفتند واجرای عقد نمودند((له الحمد وله الشکر))
🌺🌺بر اساس روایات در راهپیمایی چه شعاری بدهیم و چه ذکری بگوییم؟
🌸 راهپیمایی خود دارای ثواب است: «... وَ لا يَطَؤُنَ مَوْطِئاً يَغِيظُ الْكُفَّارَ...إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لا يُضِيعُ أَجْرَالْمُحْسِنِين» (توبه:120)
🌹 لکن در شرایط کنونی که دشمن تلاش فراوانی در برابر آن دارد، راهپیمایی و اعلام حمایت بیش از هر زمان لازم است.
🌷میتوان یکی از شعارهای یاد شده در روایت را انتخاب کرد و آن را ذکر خود قرار داد.
💐مرحوم کلینی در کتاب شریف کافی کتاب الجهاد، بابی با عنوان «بَابُ الشِّعَارِ» قرار داده و روایتی صحیح السند از امام صادق (ع) بدین صورت نقل میکند:
عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
شِعَارُنَا يَا مُحَمَّدُ يَا مُحَمَّدُ
وَ شِعَارُنَا يَوْمَ بَدْرٍ يَا نَصْرَ اللَّهِ اقْتَرِبْ اقْتَرِبْ
وَ شِعَارُ الْمُسْلِمِينَ يَوْمَ أُحُدٍ يَا نَصْرَ اللَّهِ اقْتَرِبْ
وَ يَوْمَ بَنِي النَّضِيرِ يَا رُوحَ الْقُدُسِ أَرِحْ
وَ يَوْمَ بَنِي قَيْنُقَاعَ يَا رَبَّنَا لَا يَغْلِبُنَّكَ
وَ يَوْمَ الطَّائِفِ يَا رِضْوَانُ
وَ شِعَارُ يَوْمِ حُنَيْنٍ يَا بَنِي عَبْدِ اللَّهِ [يَا بَنِي عَبْدِ اللَّهِ]
وَ يَوْمِ الْأَحْزَابِ حم* لَا يُبْصِرُونَ
وَ يَوْمِ بَنِي قُرَيْظَةَ يَا سَلَامُ أَسْلِمْهُمْ
وَ يَوْمِ الْمُرَيْسِيعِ وَ هُوَ يَوْمُ بَنِي الْمُصْطَلِقِ أَلَا إِلَى اللَّهِ الْأَمْرُ
وَ يَوْمِ الْحُدَيْبِيَةِ أَلا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ
وَ يَوْمِ خَيْبَرَ يَوْمِ الْقَمُوصِ يَا عَلِيُّ آتِهِمْ [ائْتِهِمْ] مِنْ عَلُ
وَ يَوْمِ الْفَتْحِ نَحْنُ عِبَادُ اللَّهِ حَقّاً حَقّاً
وَ يَوْمِ تَبُوكَ يَا أَحَدُ يَا صَمَدُ
وَ يَوْمِ بَنِي الْمُلَوَّحِ أَمِتْ أَمِتْ
وَ يَوْمِ صِفِّينَ يَا نَصْرَ اللَّهِ
وَ شِعَارُ الْحُسَيْنِ ع يَا مُحَمَّدُ
وَ شِعَارُنَا يَا مُحَمَّدُ.
( الكافي، ج5، ص: 47)
🥀شما برای راهپیمایی کدامیک را انتخاب میکنید؟
🌿بنده فکر میکنم باید بیشتر شعارهای مزبور را بگوییم و ذکر خود قرار دهیم؛ زیرا شرایط کنونی، تقریبا ترکیبی از همه شرایط صدر اسلام است.
#فردا_خواهیم_آمد
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸@salsabilmarifat
🌺🌺 مفضل و دوستان کفتربازش !!!!
👇👇👇👇
🌸در رجال کشّی که از منابع مهمترین منابع رجالی ماست، از مفضل-همین مفضلابنعمر و توحید مفضل در حقیقت قرائت حضرت صادق(ع) بر مفضل در مباحث توحیدی است- آمده است که:
🌴 أنّ عدّتاً مِن اهل الکوفة کَتَبوا إلی الصّادق علیه السلام فقالوا انّ المُفضّل یجالس الشّتار و اصحابَ الحَمام...
عدهای نامه نوشتند به امام صادق(ع) و گفتند که: مفضل با لات و لوتها و کفتربازها میچرخد.
شما نامهای به مفضل بنویس تا خودش را جمع و جور کند.
بالاخره برای تیپ علما و اصحاب شما این جریان خوب نیست.
🌲حضرت نامه نوشتند و سرش را هم مهر و موم کردند و گفتند این را به دست مفضل برسانید.
🎄 امام نامه را به دست یک سری از بزرگان اصحاب دادند تا به مفضل برسانند. اصحابی همانند محمدبن مسلم، زراره، حجربنزائده، عبدالهبنبکیر و ابوبصیر که از بزرگان اصحابند.
میروند کوفه نامه را میدهند به مفضل.
🌳او نیز نامه امام را باز میکند و جلوی بقیه شروع میکند به خواندن.
فاذا فیه "بسم الله الرّحمن الرّحیم اشترِ کذا و کذا و اشتَرِ کذا". امام گفته بودند بسم الله الرّحمن الرّحیم، این لیست خرید من است. بخر و بیاور.
اینها تعجب میکنند که این چه نامهایست. صورت مسئله چی بود و این نامه چیست.
🌳 نامه را میچرخانند دارَ الکتاب إلی الکُل. همه میبینند که لیست خرید است.
و لم یَذکُر قلیلاً و لاکثیراً بِما قالوا فیه. امام چیزی از بحثی که مفضل با کفتربازها میچرخد نیاورده است.
مفضل به اینها میگوید به هر حال امام لیست خرید داده چه کار میکنید؟
🍀میگویند که خوب این پول زیادی میخواهد. هذا مالُ العَظیم حتی ننظر و نجمع و نَحمِل الیک و لم نُدرک الا نراک بعد نَنظُر فی ذلک. خلاصهاش شد اینکه ما اول باید برویم یک سری کمیسیونهای اقتصادی تشکیل دهیم و مطلب را بررسی کنیم. جلساتی با هم میگذاریم و نتیجه جلسات را به تو میگوییم. بعداً بررسی میکنیم که این صورت خرید امام را چه طور بخریم. میگویند میرویم مدینه یک سری جلساتی میگذاریم و میآییم.
🍀این را میگویند و میروند. و أرادوا الانصراف همین که میخواهند که بروند مفضل میگوید نه نهار را باشید و بعد بروید.
فَحَبسهم لغذائِه و وجّه المفضل الی اصحابه الذین سُعوا بهم.
🌿بعد مفضل میرود همان قومی که به آنها سعایت شد، همان کفتربازها و لاتها را میآورد.
فجائوا فقرأ علیهم کتابَ ابیعبداله. برای آنها نامه امام را میخواند و میگوید امام نامه نوشته است. چه کار میکنید؟ این نامه امامتان است، چه کار میکنید؟
🌱همین کفتربازان و...میروند و هنوز غذای آن مهمانها تمام نشده برمیگردند و هر کدام به مقدار توان خود هزار یا ده هزار یا کمتر و بیشتر پولها را جلوی مفضل و اینها میریزند و ده هزار درهم و دو هزار دینار می شود، قبلَ أن یَفرُقَ هولاءِ من الغذات.
🌿فقال لهم المفضل: تأمرونی ان اطرُدَ هولاء مِن عندی؟ شما میگویید من اینها را از دور خودم برانم؟ تَظُنون ان الله تعالی یحتاج الی صلاتِکم و صومِکم؟ گمانتان بر این است که خدا محتاج نماز و روزه شماست؟
(رجال کشی، ج2ص619)
🌸🌸نکته اساسی روایت در این است که گاهی کفترباز و مانند آن، -با همه نقصی که دارد-علاقمند به ارزشها، به دین و به ویژه امام و ولایت است و هنگام خواست امام، نمی گذارد حرف امام زمین بیفتد، کار امام را راه می اندازد.
زبان حالش* از تو به یک اشاره از ما به سر دویدن* است
به تعبیر امروزی باید نیمه پر لیوان را دید، گرچه دیدن آن هم آسان نیست!!!
🌹🌹بر همین اساس است که مقام معظم رهبری در عین اینکه بر رعایت حجاب تاکید دارند و آن را واجب می شمارند در عین حال، فرد کم حجاب را بی دین یا ضد انقلاب نمی شمارند.
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸@salsabilmarifat
🌺🌺 استدلال به برهان فطرت برای اثبات معاد
👇👇👇👇
🌸🌸یکی از ادله معاد، برهان فطرت است به این بیان که :
1.خواسته نوع انسان و مقتضای سرشت وی «جاودانخواهی» است.
2.فطرت انسان اشتباه نمیکند و خواستههای او به حق است.
پس «جاودانطلبی» انسان دلیل آن است که یک جهان دیگر که از زوال مصون است، وجود دارد. اگر معاد و آخرت وجود نداشته باشد، ارتکاز جاودان طلبی و محبت ابدیت خواهی در نهاد و نهان انسان ها باطل و بیهوده خواهد بود؛ در حالی که در جهان طبیعت، باطل وجود ندارد، زیرا جهان امکان، صنع خدای حکم محض است.
🌷🌷مرحوم صدرالمتالهین در این باره میفرماید:
«حكمة إلهية:
إن الله تعالى قد جعل لواجب حكمته في طبع النفوس محبة الوجود و البقاء
و جعل في جبلتها كراهة الفناء و العدم
و هذا حق
لما علمت أن طبيعة الوجود خير محض و نور صرف و بقاؤه خيرية الخير و نورية النور و الطبيعة لم تفعل شيئا باطلا
و كلما ارتكز فيها لا بد أن يكون له غاية يترتب عليه و ينتهي إليها
فعلم من هذا أن محبة النفوس للبقاء و كراهتها للموت ليست إلا لحكمة و غاية هي كونها على أتم الحالات و أكمل الوجودات
فكون النفوس مجبولة على طلب البقاء و محبة الدوام دليل على أن لها وجودا أخرويا باقيا أبد الدهر
و ذلك لأن بقاءها في هذه النشأة الطبيعية أمر مستحيل
فلو لم يكن لها نشأة أخرى باقية تنتقل إليها لكان ما ارتكز في النفس و أودع في جبلتها من محبة البقاء السرمدي و الحياة الأبدية باطلا ضائعا و لا باطل في الطبيعة كما قالته الحكماء الإلهيون
(الحكمة المتعالية فى الاسفار العقلية الاربعة،ج9، ص241)
🥀🥀قرآن کریم نیز میفرماید:
فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ(روم:30)
پس با گرايش به حقّ به اين دين روى بياور، (اين) فطرت الهى است كه خداوند مردم را بر اساس آن آفريده است، براى آفرينش الهى دگرگونى نيست، اين است دين پايدار، ولى بيشتر مردم نمىدانند.
(ر. ک: جوادی آملی، معاد در قرآن، ص144-145)
💐💐شیطان هم از این گرایش برای وسوسه حضرت آدم (ع) استفاده کرد:
فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطانُ قالَ يا آدَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلى شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَ مُلْكٍ لا يَبْلى(طه:120)
پس شيطان او را وسوسه كرد (و) گفت: اى آدم! آيا (مىخواهى كه) تو را به درخت جاودانگى و مُلك (و پادشاهى) فنا ناپذير راهنمايى كنم؟!
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸@salsabilmarifat
9.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این ویدئو را ازدست ندهیم لطفا انتشار دهید
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸@salsabilmarifat
🌸🌸قاعده تناسب حکم و موضوع و نقش آن در فقه و تفسیر قرآن
👇👇👇👇
🌺🌺تناسب حکم و موضوع از قواعد مهم عقلایی است که در فقه، اصول فقه و تفسیر از آن، فراوان یاد میشود.
🌷تناسب حکم و موضوع به معنای رابطه و سازگاری میان حکم و موضوع از نظر عرف است؛ در نتیجه با در نظر گرفتن سازگاری میان حکم و موضوع در دلیل، معنای خاصی به ذهن عرفی انسان انسباق پیدا میکند و همین انسباق، سبب ظهور برای دلیل میشود و این ظهور حجت است.
🔶شهید صدر(اعلی الله مقامه الشریف) «مناسبات حکم و موضوع» را با ذکر دو مورد بیان میکند:
🔸الف)حكم به موضوعى تعلق مىگيرد كه مدلول آن عام و فراگير است، اما عرف به اين دليلى كه ميان حكم و عموميت موضوع سازگارى نيست، آن حكم را بر بعضى از مصاديق آن ثابت مىنمايد و حكم را تخصيص مىزند، مانند اينكه در دليل شرعى گفته شود: «اغسل ثوبك اذا اصابه الدم»، كه عرف از آن، شستن خون با آب را مىفهمد، هرچند از نظر لغوى، «غسل» به معناى شستن با هر مايعى است.
🔸ب) حكم به موضوعى خاص تعلق مىگيرد، اما عرف از آن مفهومى عام مىگيرد و حكم را تعميم مىدهد، مانند آنكه مولا در مورد مشك آبى كه نجاست در آن افتاده، بگويد: «لا تتوضأ منها و لا تشرب»، كه عرف اين حكم را تعميم مىدهد و آن را در مورد ظرف آب کوزه كه نجاست در آن بيفتد جارى مىداند و مشک از باب مثال است.
🔷برخی از نمونههایی کاربرد آن عبارتند از:
🔹1. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ ....وَ لا جُنُباً .... حَتَّى تَغْتَسِلُوا وَ إِنْ كُنْتُمْ مَرْضى ...فَتَيَمَّمُوا صَعِيداً طَيِّباً؛ اى كسانى كه ايمان آوردهايد! به نماز نزديك نشويد..... و نيز در حال جنابت...، تا اينكه غسل كنيد. و اگر بيمار بوديد، ... آب نيافتيد، پس بر زمين (و خاك) پاك و دلپسندى تيمّم كنيد»
در آیه به غسل و وضوء دستور میدهد و سپس برای بیمار حکم تیمم را بیان میکند. از تناسب حکم لزوم تیمم برای موضوع بیمار روشن میشود که منظور از بیمار کسی است که نمیتواند غسل یا وضوء انجام دهد یا برای او ضرر دارد؛
🔹2.«حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهاتُكُمْ وَ بَناتُكُمْ وَ أَخَواتُكُمْ وَ عَمَّاتُكُمْ.... ؛ بر شما حرام شده است (ازدواج با) مادرانتان و دخترانتان، و خواهرانتان و عمّههايتان»
این کریمه مادر، دختر، خواهر و عمه و... را برای مرد حرام میشمارد. با توجه به اینکه حکم حرمت روی موضوع افراد رفته، روشن است که مراد از آن، ازدواج است.
🔹3. «وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْضٍ فِي كِتابِ اللَّهِ؛ » و خويشاوندان در كتاب خدا مقرّر شده از ديگران سزاوارترند»
در این کریمه دلالت آيه بر تقدّم ارحام بر غير ارحام و نيز تقدّم بعضى از ارحام بر بعضى ديگر روشن است؛ ولى در تعيين ملاك آن صراحتى نداشته؛ لکن از تناسب حكم اولویت ارحام در موضوع وراثت، استفاده میشود که قرابت نزديكتر بر قرابتِ دورتر، اولویت و تقدّم دارد. برخى مفسّران به اين دلالت تصريح كردهاند و رواياتى نيز از معصومان عليهم السلام بر آن وارد شده است، مانند: عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع فِي قَوْلِ اللَّهِ: «وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْضٍ فِي كِتابِ اللَّهِ» إِنَّ بَعْضَهُمْ أَوْلَى بِالْمِيرَاثِ مِنْ بَعْضٍ، لِأَنَّ أَقْرَبَهُمْ إِلَيْهِ [رَحِماً] أَوْلَى بِهِ- ثُمَّ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ: إِنَّهُمْ أَوْلَى بِالْمَيِّتِ، وَ أَقْرَبُهُمْ إِلَيْهِمْ أُمُّهُ وَ أَخُوهُ وَ أُخْتُهُ لِأُمِّهِ وَ أَبِيهِ، أَ لَيْسَ الْأُمُّ أَقْرَبَ إِلَى الْمَيِّتِ مِنْ إِخْوَتِهِ وَ أَخَوَاتِهِ .
🔹4. «وَ ما كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولًا؛ و ما هرگز عذاب كننده نبودهايم، مگر آنكه پيامبرى بفرستيم.
گرچه ظاهر آیه نفی عذاب را پیش از فرستادن رسول نفی میکند؛ لکن از تناسب نفی عذاب با موضوع نفرستادن رسول استفاده میشود که ظاهرا رسول، به معنای اتمام حجّت است و «رسول» در این آیه خصوصیت ندارد. بنابراین، میتوان به برائت استدلال کرد.
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸@salsabilmarifat