🔺يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ
🔺ای کسانی که ایمان آورده اید، اگر فاسقی برایتان خبر آورد،نیک وارسی کنید
مبادا به نادانی به گروهی آسیب برسانیدوازآنچه کرده اید پشیمان شوید...
سوره حجرات آیه۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 احمد هاشمی از عناصر تجزیه طلب (پانترک) کارشناس تلویزیون پادشاهی انگلیسی (بی بی سی فارسی) و تلویزیون پادشاهی سعودی (اینترنشنال) می باشد که در روزهای اخیر به عنوان یکی از لیدرهای اصلی اغتشاشات نیز مشغول به فعالیت است، در صفحه توییتر شخصی خود 👈هدف اصلی از اغتشاشات اخیر را متلاشی شدن ایران و تبدیل ایران مقتدر به کشورهای مختلف اعلام کرده است👉
#ایران قوی
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸@salsabilmarifat
🔶شنیدن و دیدن خبرهای تلخ و ناگوار پایان نمی یابد جز با نشان دادن پیامد به لیدرهای داخلی و خارجی اغتشاشگران
🔷شعار زن، زندگی، ازادی مثل همه شعارهای غربی ها و پیروان داخلی آنها صرفا بهانه و ابزار است زیرا:
♦️زن را همراه با فرزندش می کشند
♦️زندگی را از بهترین افراد و با فجیع ترین شکل ممکن می گیرند
♦️آزادی و امنیت را از همه دریغ می کنند
#پایان_مماشات
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸@salsabilmarifat
مدارا و مماشات تا کجا؟
🔶يکي از صفات ارزشي اجتماعي به ویژه برای حکومت اسلامی مدارا به معناي نرمي، ملايمت در رفتار، حسن معاشرت و تحمل ناگواري و آزار است. مدارا در جايي است که غرض عقلايي صحيح در پي آن باشد که انسان یا حاکمیت براي رسيدن به آن غرض عقلايي و هدف¬هاي برتر، برخي از مشکلاتي را که ديگران پيش ميآورند؛ تحمل کند.
🔷زیاده روی در مدارا به ویژه در مسائل اجتماعی نکوهیده است؛ زیرا خود مفسده به دنبال دارد و سبب از بین رفتن حقوق فردی و اجتماعی می شود. مدارا در جایی که غرض عقلانی نداشته باشد و بلکه بر خلاف عقل باشد، نه تنها ممدوح نیست؛ بلکه نکوهیده است.
♦️شواهد دینی فراوانی در این موضوع وجود دارد، از قبیل:
🔺قرآن کریم در اجرای برخی از حدود می فرماید: «وَ لا تَأْخُذْكُمْ بِهِما رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ لْيَشْهَدْ عَذابَهُما طائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ»(نور:2)
برای اساس این آیه نه تنها نباید رأفت بیجا بخرج داد؛ بلکه باید گروهی از مؤمنان، اجرای حد را مشاهده کنند؛ تا بازدارندگی در جامعه ایجاد شود.
🔺حضرت علي علیه السلام ميفرمايد: «وَلَعَمْرِي مَا عَلَيَّ مِنْ قِتَالِ مَنْ خَالَفَ الْحَقَّ وَخَابَطَ الْغَيَّ مِنْ إِدْهَانٍ وَلا إِيهَانٍ»(نهج البلاغه، خطبه 224) بجان خودم سوگند، در جنگيدن با كسي كه با حق مخالفت كرده و در راه ضلالت و گمراهى قدم نهاده است، مسامحه و سستى نمىكنم.
✅ تعیین مصداق مدارای مطلوب و مماشات نامطلوب، آسان نیست ولی مردم درخواست دارند برخوردها با سرعت بیشتر، جدی تر و قاطع تر شود که اغتساشگران، پیامد کار خود را بدانند.
#پایان_مماشات
✍ حسن صادقی
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸@salsabilmarifat
بسمه تعالی
🌺با سلام و احترام حضور همه مخاطبان گرامی
🌸به لطف الهی کتاب «زمینه های تحقق عدالت اجتماعی در قرآن» چاپ شد.
💐مطالب متنوع کتاب از جهت فردی، اجتماعی، حاکمیتی و از بعد تربیتی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی حائز اهمیت است و از نگاه قرآن کریم بیان می شود.
🌷مطالعه مطالب روی جلد، نمای کلی کتاب را نشان می دهد.
✅ ناگفته نماند در معرفی کتاب تردید داشتم، استخاره کردم، این آیه کریمه آمد:
«رِجَالٌ لَّا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ ۙ يَخَافُونَ يَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ» (نور: ۳۷)
پیام آیه، بشارت آمیز است و در عین حال، هشدار به یاد خدا و قیامت است و البته هر نعمت از خدای متعال است:« وَمَا بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ» (نحل: 16)
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸@salsabilmarifat
🌺برشی از کتاب «زمینههای تحقق عدالت اجتماعی در قرآن» (1)
ه)اعتقاد به رزاق بودن خدا
یکی از صفات الهی«رزاق» بودن خداست. خدای متعال نه تنها انسانها بلکه روزی همه موجودات را میدهد: {إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِين} و نه تنها فرزندان بلکه روزی همه جنبندگان را بر خود واجب ساخته است: {وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُها} . از اینرو، هیچ کس نباید از روزی بترسد.
بر همین اساس، قرآن کریم انسانها را از کشتن فرزندان به جهت فقر یا ترس از فقر باز داشته و خدا را روزی دهنده معرفی کرده است:
أ. {وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ مِنْ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُم وَ إِيَّاهُم} و فرزندانتان را از فقر، نكشيد! ما شما و آنها را روزى مىدهيم.
ب. {وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِيَّاكُم} و فرزندانتان را از ترس فقر، نكشيد! ما آنها و شما را روزى مىدهيم.
«املاق» به معنای فقر و نیاز است. بنابراین، در هر دو آیه دلیل کشتن فرزندان توسط پدران، فقر و ترس از فقر بیان شده است. این آیات ناظر به سنت غلط جاهلی است که مشرکان به جهت ترس از قدرت نداشتن بر تامین هزینههای فرزندان، آنان را میکشتند.
خدای متعال آنان را از این کار بازمیدارد و دلیل آن را روزی دادن به فرزندان و پدر و مادر ذکر میکند. از اینرو، خدا به همه روزی میدهد و بر این اساس، نباید ترسی به خود راه داد و به کشتن فرزندان اقدام نمود.
بنابراین، اعتقاد به روزی دهنده بودن خداوند، زمینه را برای حفظ جان فرزندان فراهم میسازد؛ همچنانکه پس از ظهور اسلام و بر اثر تبلیغ این اعتقاد، مسلمانان از کشتن فرزندان خود به جهت ترس از فقر، دوری گزیدند و عملاً هم ثابت شد که آنان دچار فقر و نیاز نشدند.
زمینههای تحقق عدالت اجتماعی در قرآن، ص 61-62.
✍ حسن صادقی
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸@salsabilmarifat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 یک کار ارزشی و به موقع
نماهنگ زیبا و دیدنی منم عمار ...
منم آرشامم ...
با صدای ابوذر روحی
🌹یک کار تبلیغی و حماسی هر چند کوتاه اگر درست در زمان خودش اجرا بشه گاهی بیشتر از هزاران ساعت سخنرانی و هزاران بار انتقام گرفتن اثر گذاری دارد
🌹شرایط فعلی مملکت ما بیش از این احتیاج به این گونه اثار ارزشی فاخر دارد
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸@salsabilmarifat
🌸برشی از کتاب «زمینههای تحقق عدالت اجتماعی در قرآن» (۲)
هفتم:رعایت حقوق فرزند، پدر و مادر و دایه
خدای متعال به حفظ حقوق فرزند، پدر و مادر و دایه تاکید کرده و از هر گونه پایمال کردن حقوق افراد، برحذر میدارد و خدا را بینا به اعمال بیان میکند: {وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ لِمَنْ أَرادَ أَنْ يُتِمَّ الرَّضاعَةَ وَ عَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَ كِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ لا تُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلَّا وُسْعَها لا تُضَارَّ والِدَةٌ بِوَلَدِها وَ لا مَوْلُودٌ لَهُ بِوَلَدِهِ ِوَ عَلَى الْوارِثِ مِثْلُ ذلِكَ فَإِنْ أَرادا فِصالًا عَنْ تَراضٍ مِنْهُما وَ تَشاوُرٍ فَلا جُناحَ عَلَيْهِما وَ إِنْ أَرَدْتُمْ أَنْ تَسْتَرْضِعُوا أَوْلادَكُمْ فَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ إِذا سَلَّمْتُمْ ما آتَيْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ} مادران، فرزندان خود را دو سال تمام، شیر مىدهند. (این) براى كسى است كه بخواهد دوران شیرخوارگى را تكمیل كند. و بر آن كس كه فرزند براى او متولّد شده [پدر]، لازم است خوراك و پوشاك مادر را به طور شایسته هیچ كس موظّف به بیش از مقدار توانایى خود نیست! نه مادر (به خاطر اختلاف با پدر) حق ضرر زدن به كودك را دارد، و نه پدر. و بر وارث او نیز لازم است این كار را انجام دهد [هزینه مادر را در دوران شیرخوارگى تأمین نماید]. و اگر آن دو، با رضایت یكدیگر و مشورت، بخواهند كودك را (زودتر) از شیر بازگیرند، گناهى بر آنها نیست. و اگر (با عدم توانایى، یا عدم موافقت مادر) خواستید دایهاى براى فرزندان خود بگیرید، گناهى بر شما نیست؛ به شرط اینكه حق گذشته مادر را به طور شایسته بپردازید. و از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید! و بدانید خدا، به آنچه انجام مىدهید، بیناست.
در این آیه چندین نکته درباره شیر دادن مطرح شده است که برخی عبارتاند از:
۱.شیر دادن به فرزندان به مدت دو سال کامل برای کسانی که بخواهند شیر دادن را تمام کنند؛
2. لزوم تامین نفقه و لباس مادر توسط پدر؛
3. پدر، مادر را از حضانت یا دیدن فرزند منع نکند و به این صورت به مادر ضرر نرساند؛ همچنانکه مادر، پدر را از حضانت یا دیدن فرزند منع نکند و به این صورت به پدر ضرر نرساند؛
4. اگر پدر از دنیا رود، نفقه و لباس مادر فرزند بر عهده وارث است؛
5. در صورت توافق پدر و مادر بر دایه گرفتن، حقوق دایه را بدهند.
خدای متعال پس از بیان این وظایف، همه را به تقوای الهی رعایت کرده و بصیر بودن خدا را به انسانها تذکر میدهد. این بیان نشان میدهد که خدای سبحان از اعمال انسان آگاه است و میداند که حقوق افراد رعایت میشود یا نه.
در اینجا دو نکته شایسته توجه است:
نکته نخست آن است که «علیم» با «بصیر» تفاوت دارد یا نه؟
نکته دوم اینکه چرا به جای «علیم»، «بصیر» ذکر شده است؟
در بررسی نکته اول، میتوان گفت: «بصیر» از ریشه «بصر» است و ریشه «بصر» به معنای چشم، قوه بینایی، نیروی قلبی درک کننده، علم، دیدن با چشم ظاهری و دیدن با چشم دل بکار میرود. بنابراین، یکی از معانی «بصیر»، علم است که از راه مشاهده یا شهود است. به خدای متعال نیز «بصیر» اطلاق میشود، از این لحاظ که خدای متعال، دارای علم است و علم او شهودی است. به همین جهت، «بصیر» شاخهای از «علیم» است. مرحوم علامه طباطبائی میفرماید:
بصیر از اسمای حسنای خداست و معنای آن، علم به مبصَرات (دیدنیها) است. پس آن، از شاخههای اسم «علیم» است. همچنین قیصیری در شرح فصوص الحکم میگوید: «بصر» تعلق علم خدا به حقائق از راه شهود است.
بنابراین، تفاوت «علیم» با «بصیر» این است که «بصیر» نه تنها علم الهی را بیان میکند؛ بلکه کیفیت آن را که به صورت شهودی است، ذکر میکند. با این بیان روشن میشود که تفسیر «بصیر» به «عالم» به طور مطلق تفسیر در حد متوسط است، نه تفسیر کامل. بنابراین، «علیم» بیان كننده وصفی از اوصاف ذات و آن، اصل علم است و «سمیع» و «بصیر» بیان چگونگی علم است كه حضوری و شهودی است. با این بیان، معنای ظاهر کلمه حفظ شده و دیگر نیازی نیست كه وصف ذاتی علیم را به سمیع و بصیر بازگردانیم، چنان كه بعضی از بزرگان اهل حكمت چنین كردهاند.
در بررسی نکته دوم شاید بتوان ادعا نمود که تشخیص رعایت حقوق فرزند، پدر و مادر و دایه یا عدم رعایت آنها تنها از عهده کسی که برمیآید که نه تنها ظاهر بلکه حقیقت افعال را ببیند و هیچ چیزی از او مخفی نماند و این شخص جز خدای سبحان نیست که علم شهودی دارد و هیچ چیز از شهود او پنهان نیست. به همین جهت، تعبیر «بصیر» بکار رفته است. به هر تقدیر، ذکر آگاهی خدا به اعمال نشان میدهد در صورت توجه انسان به آن، زمینه برای رعایت حقوق آنها فراهم میشود.
زمینههای تحقق عدالت اجتماعی در قرآن، ص ۴۵-۴۸
✍️ حسن صادقی
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸@salsabilmarifat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 می دانید چرا این همه هجمه و تبلیغ بر علیه جمهوری اسلامی و پایه های آن است از قبیل روحانیت، نیروی انتظامی، بسیج و....؟
🔷پاسخش را از نتانیاهو بشنوید:
🔶مجری از نتانیاهو می پرسد : سه کشور را نام ببرید که از آنها می ترسی پاسخ را از خودش بشنوید...
🔺 تا کور شود هر آنکه نتواند دید!
✍ حسن صادقی
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌸برشی از کتاب «زمینههای تحقق عدالت اجتماعی در قرآن» (3)
زمینهسازی رعایت به قسط با بعثت پیامبران
بر اساس برخی از آیات، عدالت اجتماعی یکی از اهداف بعثت پیامبران است:
{لَقَد اَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَيِّنـتِ واَنزَلنا مَعَهُمُ الكِتـبَ والميزانَ لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ} به راستی رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها كتاب و میزان نازل كردیم تا مردم قیام به عدالت كنند.
بر اساس این آیه، خدای متعال پیامبران را با بینات (ادله روشنگر مانند معجزات، بشارتهای روشن، حجتهای قطعی) میفرستد و همراه با آنان، کتاب (وحی الهی که صلاحیت کتاب شدن را دارد و معارف دینی را دربر دارد، چه در بخش اعتقاد و چه در بخش عمل) و میزان (ترازو در معاملات، یا دین که معیار سنجش عقاید و اعمال افراد است) را فرود میآورد، تا مردم به عدل و قسط قیام کنند.
از سوی دیگر، واژه «کتاب» همه معارف دینی، اعم از اعتقاد و عمل، و عمل نیز چه فردی و چه اجتماعی را شامل میشود.
بنابراین، با توجه به اینکه خدای متعال پیامبران را همراه با کتاب به هدف قیام مردم به عدالت میفرستد، استفاده میشود که کتاب و معارف دینی تاثیر فراوانی در عدالت اجتماعی دارد؛ به گونهای که اگر کتاب فرستاده نشود، زمینه عدالت اجتماعی فراهم نمیشود.
از اینرو، از مهمترین زمینه سازهای عدالت اجتماعی، آگاهی از کتاب است که دربرگیرنده حقوق و وظایف انسان است.
زمینههای تحقق عدالت اجتماعی در قرآن، ص۱۷.۱۸
✍️ حسن صادقی
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸@salsabilmarifat
🌸برشی از کتاب «زمینههای تحقق عدالت اجتماعی در قرآن» (4)
ترک دشمنی و کینه
قرآن کریم مؤمنان را به گواهی عادلانه سفارش کرده و از بیعدالتی بر اثر دشمنی بازمیدارد:
{يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالْقِسْطِ وَ لا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوى وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ} اى كسانى كه ايمان آوردهايد! همواره براى خدا قيام كنيد، و از روى عدالت، گواهى دهيد! دشمنى با جمعيّتى، شما را به گناه و ترك عدالت نكشاند! عدالت كنيد، كه به پرهيزگارى نزديكتر است! و از (معصيت) خدا بپرهيزيد، كه از آنچه انجام مىدهيد، با خبر است!
بر اساس این آیه، دشمنی با گروهی نباید موجب ستم به آنان و نادیده گرفتن حقوق مسلمشان باشد.
زمینههای تحقق عدالت اجتماعی در قرآن، ص 115-116
✍️ حسن صادقی
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸@salsabilmarifat
⭕️ اداره هیچ کشوری در دنیا دشوارتر و پیچیده تر از رهبری بر ایران نیست. چون ....👆
و ایران همچنان راه عزت و عظمت و پیشرفت را ادامه میدهد و در حال تبدیل شدن به یک امپراطوری اسلامی شیعی است
به کوری چشم دشمنان اسلام و انقلاب و برای سلامتی امام خامنه ای عزیز❤️ صلوات
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸@salsabilmarifat
🌸برشی از کتاب «زمینههای تحقق عدالت اجتماعی در قرآن» (5)
سفارش به سنجش عادلانه و پرهیز از کمفروشی
قرآن کریم امر به معروف و نهی از منکر از برخی از پیامبران نسبت به گناهان اجتماعی رایج در زمان خویش را نقل میکند.
یکی از آنان حضرت شعیب { است که قوم خویش را از کمفروشی نهی میکند:
1. {وَ يا قَوْمِ أَوْفُوا الْمِكْيالَ وَ الْمِيزانَ بِالْقِسْطِ وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْياءَهُمْ ... } و اى قوم من! پيمانه و وزن را با عدالت، تمام دهيد! و از اشياء (و اجناس) مردم، کم نگذاريد؛...
2. {اَوفُوا الكَيلَ و لا تَكونوا مِنَ المُخسِرين} «شعراء (26)، 181» حق پيمانه را ادا كنيد، و ديگران را به خسارت نيفكنيد!
در این دو آیه پس از آنکه به کامل و تمام دادن پیمانه امر میکند: {فَاَوفُوا} و {اوفُوا}، از کمفروشی نهی میکند: {و لا تَبخَسُوا النّاسَ اَشياءَهُم... } و {و لا تَكونوا مِنَ المُخسِرين}.
{فَاَوفُوا} و {اَوفُوا}، امر از ريشه «وفي» هستند و معنای اين ريشه، تمام و کامل کردن است. {لا تَبخَسُوا} نهی از ریشه «بخس» به معنای ناقص کردن از روی ظلم است؛ همچنانکه «خسر» به معنای ناقص کردن است.
بنابراین، این آیات امر به معروف و نهی از منکر حضرت شعیب در خصوص خرید و فروش نقل میکند که یکی از موارد عدالت اجتماعی اقتصادی است و دلیل آن، امکان تاثیر گذاری در مخاطبان است.
زمینههای تحقق عدالت اجتماعی در قرآن، ص 133-134
✍️ حسن صادقی
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸@salsabilmarifat
💠کتاب «زمینه های تحقق عدالت اجتماعی در قرآن» منتشر شد.
📖این کتاب با همکاری معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها تدوین شده است.
📋خلاصه کتاب: افزون بر این که عقل و فطرت، ضرورت عدالت اجتماعی را درک میکند، منابع دینی به ویژه قرآن کریم بر آن، تاکید فراوان دارد. یکی از مسائل مهم آن، عوامل و زمینه های تحقق و دستیابی به عدالت اجتماعی است. کتاب حاضر، عوامل و زمینه های دستیابی به عدالت اجتماعی را از نگاه قرآن کریم و با صبغه تفسیری بررسی میکند. آگاهی، اعتقادات دینی، آراستگی به صفات شایسته درونی، سفارش زبانی، رفتار فردی و رفتار حاکمیتی، زمینهساز مهم و جدی در تحقق عدالت اجتماعی هستند که مصداق فراوانی در حوزه های اقتصادی، فرهنگی ،حقوقی، سیاسی، نظامی و ... دارند.
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz2602
🌺آیا عمامه به رسول خدا(ص) و اهلبیت(ع) منتسب است؟
🔷امروزه در راستای مبارزه با جمهوری اسلامی -که روحانیت، آن را ایجاد کرده و تداوم بخشیده است-، عمامه پرانی از سوی برخی اتفاق می افتد. این پدیده گرچه از نگاه فرهنگی صرف، توهین به لباس، نادرست و نکوهیده است؛ لکن به جهت ارتباط عمامه با دین و دیانت و شریعت و جنبه «نماد دینی» نکوهش بیشتر و گناه مضاعفی دارد. البته برخی از افرادی که این کار را انجام می دهند، شاید از روی نادانی است و امیدواریم هدایت بیابند.
🔶درحقیقت، عمامه و به طور کلی لباس روحانیت، نمادی است که دارندگان آن خود را ملتزم به تحقیق در مبانی دینی و عمل به آن و نیز آشناکردن جامعه با اسلام دانسته و همین امر برای ارزشمند بودن چنین لباسی کافی است. به همین جهت توهین به آن، توهین به مقدسات دینی است.
🔷گاهی عمامه و به طور کلی لباس روحانیت با عنوان «لباس مقدس» و «لباس رسول خدا(ص)» یا «لباس اهلبیت(ع)» نامیده می شود. این موضوع چقدر حقیقت دارد؟
برای پاسخ به این پرسش، روایات را بررسی می کنیم.
🔶مرحوم کلینی در (الکافی، ج6، ص460-461) روایات متعدد را در عنوان «باب العمائم» نقل کرده است.
مرحوم طبرسی در (مکارم الاخلاق، ص۱۱۹-۱۲۱) بابی با عنوان «فی العمائم» قرار داده است.
مرحوم شیخ حر عاملی در (وسائل الشیعة، ج 5، ص55-58) نیز روایات متعددی را در باب «استحباب التعمّم و کیفیته» نقل کرده است.
🔷 برخی از روایات به این شرح است:
1⃣عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ مُسَوِّمِينَ قَالَ الْعَمَائِمُ اعْتَمَّ رَسُولُ اللَّهِ ص فَسَدَلَهَا مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ وَ اعْتَمَّ جَبْرَئِيلُ فَسَدَلَهَا مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ.( الكافي ؛ ج6 ؛ ص460)
از ابو الحسن عليه السلام- درباره سخن خداوند- عز و جل- در قرآن مجيد «فرشتگان نشاندار» (بَلى إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا وَ يَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هذا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُسَوِّمِينَ(آل عمران:125) پرسیدم به چه معناست؟ امام(ع) فرمود: عمامهها. رسول خدا (ص) عمامه گذاشت و يك طرف عمامه را آويخت و يك طرف ديگر را از پشت سر. جبرئيل هم كه با هزار فرشته به يارى مسلمين آمد عمامه خود را به همين صورت قرار داده بود.
2⃣قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع وَ هُوَ يَقُولُ دَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْحَرَمَ يَوْمَ دَخَلَ مَكَّةَ وَ عَلَيْهِ عِمَامَةٌ سَوْدَاءُ وَ عَلَيْهِ السِّلَاحُ ثُمَّ خَرَجَ إِلَى حُنَيْنٍ فَلَمَّا فَرَغَ مِنْهُمُ انْتَهَى إِلَى أَوْطَاسٍ بَقِيَتْ مِنْهُمْ بَقِيَّةٌ فَفَرَغَ مِنْهُمْ ثُمَّ انْتَهَى إِلَى الْجِعْرَانَةِ فَقَسَمَ الْغَنَائِمَ بَيْنَ الْمُسْلِمِينَ ثُمَّ أَحْرَمَ وَ دَخَلَ مَكَّة (مكارم الأخلاق ؛ ؛ ص119)
از امام ششم (ع) شنيدم كه ميفرمود: پيغمبر (ص) را در روزى كه وارد مكه شد ديدم كه به حرم در آمد، و بر سر عمامهاى سياه داشت، و مسلح بود، و بعد به حنين رفت و بعد از فراغ از كار ايشان به اوطاس كه عدهاى (گردنكش) در آن جا باقى مانده بودند رفت، بعد از آنجا به جعرانه رفت، و غنيمتها را ميان مسلمين قسمت كرد، بعد احرام بست و وارد مكه گرديد.
3⃣عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ قَالَ أَرَانِي أَبِي عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ ع وَ هُوَ يَخْطُبُ وَ عَلَيْهِ إِزَارٌ وَ رِدَاءٌ وَ عِمَامَة (مكارم الأخلاق ؛ ص119)
ابى اسحاق گويد: پدرم، على (ع) را نشان داد كه سخنرانى ميكند و جامهاى و عبائى و عمامهاى بر تن داشت.
4⃣عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ كُنْتُ مَعَ أَبِي فِي الْمَسْجِدِ فَدَخَلَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع وَ لَسْتُ أَثْبَتُّهُ وَ عَلَيْهِ عِمَامَةٌ سَوْدَاءُ قَدْ أَرْسَلَ طَرَفَيْهَا مِنْ كَتِفَيْهِ فَقُلْتُ لِرَجُلٍ قَرِيبِ الْمَجْلِسِ مِنِّي مَنْ هَذَا الشَّيْخُ الَّذِي أَرَى فَقَالَ مَا لَكَ لَمْ تَسْأَلْنِي عَنْ أَحَدٍ دَخَلَ هَذَا الْمَسْجِدَ غَيْرَ هَذَا الشَّيْخِ قَالَ قُلْتُ إِنِّي لَمْ أَرَ أَحَداً دَخَلَ الْمَسْجِدَ أَحْسَنَ هَيْئَةً فِي عَيْنِي مِنْهُ فَلِذَلِكَ سَأَلْتُكَ عَنْهُ قَالَ فَإِنَّهُ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع (مكارم الأخلاق، ص:119- 120)
از عبد اللَّه بن سليمان از پدرش: با پدرم در مسجد بوديم كه حضرت على بن- الحسين (ع) وارد شد، و من حضرت را نديده بودم، و عمامهاى سياه بسر داشت كه دو طرفش را بر كتفها فروهشته بود، بمردى گفتم اين شيخ كيست؟ گفت چرا غير از اين شيخ از هيچ كس ديگر كه وارد مسجد شده نپرسيدى؟ گفتم كسى را از او خوشهيأتتر نديدم، و لذا از وى پرسش كردم. گفت او حضرت على بن الحسين (ع) است.
5⃣عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: كَانَتْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ الْعَمَائِمُ الْبِيضُ الْمُرْسَلَةُ يَوْمَ بَدْرٍ. (وسائل الشيعة ؛ ج5 ؛ ص55)
از امام باقر(ع) نقل شده است: در روز بدر فرشتگان (كه به كمك مسلمين آمده بودند) عمامههاى سفيد (با تحت الحنك) بر سر داشتند
6⃣فَاغْتَسَلَ وَ لَبِسَ ثِيَابَهُ وَ تَعَمَّمَ بِعِمَامَةٍ قُطْنٍ بَيْضَاءَ وَ أَلْقَى طَرَفاً مِنْهَا عَلَى صَدْرِهِ وَ طَرَفاً بَيْنَ كَتِفَيْهِ وَ مَسَّ طِيباً (كشف الغمة في معرفة الأئمة ؛ ج2 ؛ ص278)
امام رضا (علیه السلام) هنگام بیرون آمدن از منزل خود، رمانی که مأمون و مردم منتظر بودند، لباس پوشیدند و عمامهای از پنبه بستند و طرفى از آن بر سینه مبارک و طرفى دیگر را در میان هر دو شانه گذاشتند.
🔺دو نکته:
1⃣.نماز با عمامه استحباب دارد:
عَنِ النَّبِيِّ ص قَالَ: رَكْعَتَانِ مَعَ الْعِمَامَةِ خَيْرٌ مِنْ أَرْبَعِ رَكَعَاتٍ بِغَيْرِ عِمَامَةٍ.( وسائل الشيعة ؛ ج5 ؛ ص57) پیامبر اکرم(ص) فرمود: دو رکعت با عمامه بهتر از چهار رکعت بدون عمامه است.
2⃣بهتر است هنگام عمامه گذاشتن این دعا خوانده شود:
اللَّهُمَّ سَوِّمْنِي بِسِيمَاءِ الْإِيمَانِ وَ تَوِّجْنِي بِتَاجِ الْكَرَامَةِ وَ قَلِّدْنِي حَبْلَ الْإِسْلَامِ وَ لَا تَخْلَعْ رِبْقَةَ الْإِيمَانِ مِنْ عُنُقِي(مكارم الأخلاق؛ ص120) «خداوندا، مرا به سيماى ايمان مزيّن فرما، و تاج كرامت بر من بگذار، پيمان اسلام را به گردنم قرار ده، و هرگز رشته اسلام را از گردنم بيرون ننما».
این دعا از جهت تربیتی، بسیار معنادار، بشارت آمیز و نیز هشدارآمیز است و ضمنا مسولیت گذاشتن عمامه را یاداوری می کند.
✍ حسن صادقی
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸@salsabilmarifat
ریشه های محکم و اصیل ایرانی
به ما میگوید
در شاهنامه، افتخار زنان ایرانی این بود که حتی آفتاب هم بدن شان را ندیده چه برسد به آشوب و هرج و مرج مردان برای برداشتن پوشش زنان!!!
یعنی از اساس افتخار یک زن باحیای بزرگ زاده این بوده که در مقابل هیچ مردی جلوه گری نکرده:
منیژه منم دخت افراسیاب
برهنه ندیده تنم آفتاب
یا جایی که فردوسی میخواهد از دختران تورانی تعریف کند این شکوه حیای اصیل زنان ایرانی را اینطور به تصویر میکشد:
همه دخت توران پوشیده روی
همه سرو بالا، همه مشک بوی
آنوقت متفکران غرب که به زن هیچ بهایی نمیدادند و اوایل قرن بیستم برای بهره کشی در انقلاب صنعتی، تازه او را داخل آدم حساب کردند و برده داری مدرن جنسی زنان را هم کلید زدند، حالا برای ما نسخه تمدن میپیچند و به اسم آزادی کلاه بزرگی به نام برهنگی سر زنان ما میگذارند که به جای تفکر و اندیشه او را عروسک چشم های آلوده بخواهند.
به فرموده رهبرمان کلا ریشه های نگاه غرب به زن همیشه اهانت آمیز بوده و حالا برای ما ادعا دارند:
"چشم فرهنگ اروپایی، از دوران قرون وسطی و بعد از آن تا اواسط قرن فعلی، زن موجود درجهی دوم بوده است! هر چه بر خلاف این ادّعا کنند، خلاف میگویند. شما به نمایشنامههای معروف شکسپیر انگلیسی نگاه کنید، ببینید با چه نفسی و با چه زبانی و با چه دیدی در این نمایشنامهها و سایر ادبیّات غربی به زن نگاه میشود! مرد در ادبیات غربی، سرور و ارباب زن و اختیاردار اوست، که بعضی از نمونههای این فرهنگ و آثار آن، امروز هم باقی است..." #سحر_شهریاری
#هوالشهـــــــیداینجـــاست 👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2498166786C7d2f4c5d56
💠
مفسّرِ خاضع✍🏻 همان طوری كه خداوند در هستی یكتا و یگانه است و نیز در آفرینش بی همتاست كتاب الهی و كلام وی نیز این چنین است، نه شبیه دارد و نه شریك یعنی #ناب_بودن از مهم ترین ویژگی قرآن مجید است. مَشوب نمودن #كوثر_الهی به تكاثر بشری، آمیختگی وحی به وهم آویختگی به دام و دامن شیطان را به همراه دارد. مطالب وحیانی قرآن كریم حقّ هر ذی حقّی را ادا می نماید. اگر فكری صائب بود آن را امضا نموده و از نهان به عَلَن اثاره می كند و اگر #زمینه فكری صالح بود آن را شكوفا كرده و به ثمر می رساند و اگر غبار مغالطه بر قیاسی نشسته باشد آن را همچون باران فراوان وابل و لااقلّ نظیر بارش اندك (طلّ) می شوید و از بین می برد. 🔸 بنابراین بهترین روش بهره وری از قرآن حكیم #سكوت_مستمعانه، متدبّرانه و خردمندانه در ساحت آن است. حضرت استاد #علامه_طباطبایی چونان نوادر دیگر هم #جهاد_اكبر را در پرهیز از دخالتِ یافته های قبلی در هنگام استماع و تلقّی كلام خدا رعایت نمود و هم #اجتهاد_مستمرّ را در مراسم تدبّر با درایت و روایت معصومان (علیهم السلام) به پایان برد. سرانجام در آستان وحی الهی خاضع محض بود تا به چنین عطای فاخر مفتخر آمد. وقت آن شد كه به زنجیر تو، دیوانه شویم *** بند را بر گُسَلیم، از همه بیگانه شویم در سر زلف سعادت كه شكَن در شكن است *** واجب آید كه نگون تر ز سر شانه شویم مصطفی در دل ما گر ره و مسند نكند *** شاید ار ناله كنیم، اُسْتُنِ حنّانه شویم #سالگرد_رحلت_علامه_طباطبایی #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 پیام به همایش بزرگداشت حضرت استاد علامه طباطبایی (دانشگاه امیركبیر) تاریخ: 1387/09/05 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢علامه طباطبائی مردی است که صد سال دیگر باید بنشینند و آثار این مرد را تجزیه و تحلیل بکنند و به ارزش این مرد پی ببرند.
✅این مرد یکی از خدمت گزاران بسیار بسیار بزرگ اسلام است.
✳️مجسمه تقوا و معنویت است ....
🗒۲۴ آبان سالروز بزرگداشت علامه طباطبائی (رحمه الله علیه)
#علامه_طباطبائی #تفسیر_المیزان
------------------•[]💠[]•---------------
https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرحوم آیت الله مصباح یزدی:
علامه طباطبایی با اینکه بخش اعظمی از قرآن را حفظ بودند، در نوشتن تفسیرالمیزان برای هر مبحث یک دور کامل قرآن را مرور میکرد
🌺علامه طباطبائی(ره) و الگوگیری تفسیر «قرآن به قرآن» از اهلبیت(ع)
🔶مرحوم علامه طباطبائی در سخن بسیار زیبایی تصریح می کنند که متعین در روش تفسیر، تفسیر قرآن به قرآن است که با بهره گیری از روایات معصومان (ع) به دست می آید و سپس پیدا کردن ذوق تفسیری از این راه و سپس اقدام به تفسیر:
«فالذي ندب إليه تفسيره من طريقه و الذي نهي عنه تفسيره من غير طريقه و قد تبين أن المتعين في التفسير الاستمداد بالقرآن على فهمه و تفسير الآية بالآية و ذلك بالتدرب بالآثار المنقولة عن النبي و أهل بيته صلى الله عليه و عليهم و تهيئة ذوق مكتسب منها ثم الورود، و الله الهادي». (طباطبائی، الميزان في تفسير القرآن، ج3، ص87)
🔷برخی از مستندات سخن مرحوم علامه طباطبائی به این شرح است:
🔹از حضرت علي ع نقل شده است: «كتاب الله تُبْصرون به و....و ينطق بعضه ببعض و يشهد بعضه علي بعضٍ.( نهج البلاغة، خطبه 133؛ مجلسی، بحار الانوار، ج89، ص22، ح23)
🔹 از برخی از صحابه نقل شده است:
لما نزلت هذه الآية: (الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إِيمانَهُمْ بِظُلْمٍ) شق ذلك على أصحاب رسول الله ، و قالوا: أينا لم يظلم نفسه؟ قال: فقال رسول الله :" ليس كما تظنون، و إنما هو ما قال لقمان لابنه: (يا بُنَيَّ لا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيم) .( طبری،جامع البیان، ج7،ص168؛ طبرسی، مجمع البیان، ج4، ص 506)
🔹 از امام رضا ع نقل شده است:
(فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ) أَيْ لَنْ نُضَيِّقَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ وَ مِنْهُ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَ (وَ أَمَّا إِذا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ) أو [أَيْ] ضَيَّقَ وَ قَتَّرَ.
🔶گرچه استفاده از آیات دیگر در تفسیر قرآن به صورت ضعیف،از گذشته وجود داشته است؛ لکن مطرح کردن آن به صورت یک روش اساسی و جدی در تفسیر با عنوان «قرآن به قرآن» و در نتیجه گسترش کمّی و کیفیّ بهرهگیری از آیات قران در تفسیر، توسط بزرگ مفسر شیعی مرحوم علامه طباطبائی انجام شد.
🔷استاد آیت الله جوادی آملی می نویسد:
از گفتار، رفتار و نوشتارِ اَقْدَمين، قدماء، متاخران و معاصران، عطر دلانگيز تفسير قرآن به قرآن به شامّه جان ميوزد؛ ليكن چنين نافهاي را بايد در سوق كالاي گرانبهاي «الميزان» جستجو كرد كه در اين مِضمار گوي سبقت را از ديگران ربود و هر چند از لحاظ شناسنامه تفسيري آرم بُنُوّت و فرزنديِ مفسّران سلف را داراست، ليكن «فيه معنيً شاهدٌ بِأُبوّتهُ».
اگر چه حسنفروشان به جلوه آمدهاند
كسي به حسن و ملاحت به يار ما نرسد
به حق صحبت ديرين كه هيچ محرم راز
به يار يك جهت حقگزار ما نرسد
هزار نقش برآيد ز كلك صنع و يكي
به دلپذيري نقش نگار ما نرسد
هزار نقد به بازار كائنات آرند
يكي به سكه صاحب عيار ما نرسد .
(جوادی آملی، تسنیم، ج1، ص72)
✍ حسن صادقی
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸@salsabilmarifat
🌸لباس روحانیت و خاطره علامه طباطبایی ره
آیت الله محمدباقر موسوی همدانی:
روزی به استاد علامه عرض کردم، خاطرهای به نقل از شما شنیده ام؛ خواستم آن را از شخص شما بشنوم.
فرمود: کدام خاطره؟
عرض کردم: جریان «شاه حسین ولی».
فرمود: «بله هنگام اقامت در نجف اشرف، هزینه زندگی ام از تبریز میرسید، اما دو سه ماه چیزی نرسید و هر چه پس انداز داشتم، خرج کردم و کارم به استیصال کشید.
روزی در منزل نشسته بودم و کتابی را مطالعه میکردم که ناگهان رشته افکارم پاره شد و به خود گفتم: «تا کی میتوانی بدون پول زندگی کنی؟» به محض این که این فکر از خاطرم گذشت، شنیدم کسی محکم در خانه را میکوبد.
در را باز کردم. با مردی روبرو شدم، دارای محاسن حنایی و قد بلند. فرم لباسش امروزی نبود، نه لباس آخوندی بود و نه لباس درویشی.
پس از سلام به من، گفت: «من شاه حسین، ولی ام. خدای تبارک و تعالی میفرماید: در این هیجده سال، کی تو را گرسنه گذاشتم که درس و مطالعه را رها کردی و به فکر رزق و روزی افتادی؟ خداحافظ».
به خانه برگشتم و پشت میز نشستم و آن گاه به خود آمدم. به فکر فرو رفتم و سه سؤال در فکرم پدیدار شد: آیا من برخاستم و با پاهایم به طرف در خانه رفتم؟ دوم، آیا شیخ حسین، ولی گفت یا شاه حسین ولی؟ سوم، ایشان از جانب خدا پیام داد که: در این هیجده سال، کی تو را گرسنه گذاشتم؟ در فکر بودم که مبدأ این هیجده سال چه وقت بوده است؟
در مورد سؤال اول اطمینان یافتم که حالت کشف در بیداری بود؛ در مورد سؤال دوم، فهمیدم نام او شاه حسین، ولی بود؛ زیرا پس از این واقعه در تابستان به تبریز رفتم، مانند سابق برای فاتحه خوانی در قبرستان قدم میزدم که ناگاه دیدم بر سنگ قبری نوشته است:
«مرحوم مغفور فلان و فلان شاه حسین ولی» و تاریخ وفاتش سیصد سال قبل از روزی بود که به در خانه ما در نجف اشرف آمد؛ در مورد سؤال سوم، پس از فکر دریافتم که آغاز هیجده سال، همان وقتی بود که معمم شدم و به لباس خدمتگزاری دین درآمدم. به هر حال، بعد از این ماجرا، از تبریز نامه و هم مخارج معاش رسید.
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸@salsabilmarifat
🌺«آیه امانت»؛ علامه طباطبائی و مفسران دیگر
🔶یکی از آیات مهم که به طور جدی مفادش مورد گفتگو میان مفسران است، آیه امانت است:
{إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ كانَ ظَلُوماً جَهُولا* لِيُعَذِّبَ اللهُ الْمُنافِقِينَ وَ الْمُنافِقاتِ وَ الْمُشْرِكِينَ وَ الْمُشْرِكاتِ وَ يَتُوبَ اللهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ كانَ اللهُ غَفُوراً رَحِيماً}(احزاب:72-73)
🔷حافظ هم بر اساس این آیه سروده است:
آسمان بار امانت نتوانست كشيد
قرعه فال به نام من ديوانه زدند
🔺مفسران در تفسیر «امانت» وجوه گوناگونی گفتهاند که البته برخی با برخی قابل جمع است، از قبیل:
اطاعت، عقل، تکلیف الهی، نعمتهای الهی به ویژه اعضا و جوارح، امانتهای مردم، عهد و پیمان های اجتماعی و....
🔴مرحوم علامه طباطبائی با تحلیل آیات یاد شده (و البته با بهرهگیری از روایات) تفسیر جدیدی ارائه می کنند و امانت را به معنای «ولایت الهی» معنا می کنند. بیان ایشان به این صورت است:
با توجه به آیه هفتاد و هشتم از همین سوره، منظور از امانت، امری است که بر حمل آن، نفاق، شرک و ایمان مترتب است و حاملان آن، با اختلاف کیفیت حمل امانت، به منافق، مشرک و مؤمن تقسیم میشود.
بنابراین، امانت مربوط به دین حق است که با متلبس نشدن به آن، نفاق و شرک حاصل میشود و با متلبس شدن به آن، ایمان به دست میآید.
بنابراین، منظور از امانت در این آیه کمالی است که در اثر پایبندی به اعتقادات درست و کارهای شایسته و پیمودن راه کمال به دست میآید. وقتی انسان از این رهگذر از عالم ماده گذشت و به درجه اخلاص رسید به گونهای که هیچ کس و هیچ چیز ـ نه شیطان و نه هوای نفس ـ در او نصیبی نداشت و فقط و فقط از آنِ خدا بود، خدا ولی او میگردد و سرپرستی او را بر عهده میگیرد و امورش را تدبیر میکند و اینجاست که او به مقام ولایت الهیه که همان امانت الهی است، میرسد.
مراد از عرضه آن بر آسمانها و زمین و کوهها، سنجیدن قابلیت آنها برای حمل آن است وخودداری کردن آنها از حمل آن، قابلیت نداشتن آنها برای حمل این امانت است و مقصود از اینکه انسان آن را حمل کرد، این است که او توان و استعداد دریافت آن را داشته است.
توصیف به «ظلوم» و «جهول» از این جهت است که عدل و ظلم و علم و جهل از قبیل ملکه و عدم ملکه هستند و انسان با وجود شأنیت و شایستگی برای عدل و علم و ارتقاء از پستی ظلم و جهل، به خودی خود و به حسب طبع خود، دچار ظلم و جهل میشود و همین موجب صدق حمل امانت میشود.
به عبارت دیگر، انسان با وجود شایستگی به علم و عدل، این امانت را قبول کرد، چون هم به خود ظلم میکند و هم به عواقب تلخ این امانت جاهل است در صورتی که به آن، خیانت کند.
(المیزان، ج۱۶،ص۳۴۹. ۳۵۰)
♦️از این رو، انسان استعداد و شایستگی برای قبول ولایت الهی دارد، لکن بسیاری از انسانها با وجود این استعداد و توانایی، آن را به فعلیت تبدیل نمیکنند و آن را شکوفا نمیسازند و دچار ظلم میشوند و به تعبیر آیات یاد شده، یا مشرک میشوند یا منافق.
✍️ حسن صادقی
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸@salsabilmarifat
🚨 رهبر معظم انقلاب:
ما یقهی اینها را رها نخواهیم کرد.
🔹️ نظام جمهوری اسلامی حتماً به حساب این جنایتکارها خواهد رسید.
🔹️ هر کس ثابت بشود که همکاری داشته با این جنایتها، در این جنایتها دستی داشته، انشاءالله مجازات خواهد شد؛
👈 بدون تردید.
#ایذه
#اصفهان
#شاهچراغ
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸@salsabilmarifat
🔰 #سرخط_دیدار | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار دستاندرکاران کنگره شهدای استان قم ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
💠درباره اقدامات مرتبط با کنگره شهدا
❇️یاد شهیدان باید زنده بماند، پیام شهیدان باید شنیده بشود.
⭕️اگر چنانچه این اقداماتی که ما میکنیم از این دو خالی باشد، فایدهای ندارد.
✳️کارهای هنری، شعر، مستند، فیلم، کتاب یا جلسات میتواند حامل پیام باشد.
❌فکر هم نکنیم که «خب معلوم است، پیام شهدا را که همه بلدند، میدانند»
✅نسلهای نوبهنو که میآیند باید مطّلع بشوند از آنچه گذشته، و از انگیزهها، فکرها و مانند اینها.
💠درباره شهر قم
📍قم، هم شهر قیام است، هم شهر اقامه است؛ شهری است که خودش قیام کرد، شهری است که ایران را به قیام وادار کرد.
💎البتّه ما برکات حضرت فاطمهی معصومه(س) و وجود حوزهی مبارک علمیّه در این شهر را نباید در تأثیرگذاری در این خصوصیّات از یاد ببریم.
♦️مردم قم انصافاً مردم خوبی هستند، زودتر از همه جا قیام کردند، زودتر از همه جا مبارزه کردند، زودتر از همه جا شهید دادند.
↙️نقاط برجستهی دوران دفاع مقدس شهر قم که باید روی آن کار زیادی بشود:
🔹شهید مهدی زینالدّین
🔸فرمانده جوان ارتشی، شهید امیر احمدلو
🔹شهدای نوجوانِ گروه سرود
🔸زنان شهید بخصوص چندصد شهید حاضر در جلسه عزاداری حسینی
💠دربارهی ماندگاری و افتخارآفرینیِ حوادثی همچون حادثهی شاهچراغ
📌هر کدام از این حوادثی که در این دوران هست، یک نقطهی روشن تاریخی است، یک ستاره است [مثل] همین حادثهای که چند روز پیش در شاهچراغ اتّفاق افتاد.
⭕️این مایهی افتخار و سربلندی خواهد بود در تاریخ.
🔺بله، عدّهای داغدار شدند؛ بعضی از این حوادث، غمانگیز [است] و سرشار از اندوه میکند دل انسان را و لیکن ستاره است.
⏫ما در این چهل و چند سال، چقدر از این حوادث داشتهایم! این، نشانهی زنده بودن این ملّت است.
💠درباره شهادت
✅در کلمهی «شهید»، مجموعهای از ارزشهای دینی و ملّی و انسانی نهفته است.
❤️اینکه شما میبینید و میشنوید بعضی از این شهدای ما عاشقانه آرزوی شهادت میکردند، خدای متعال یک نوری به دل آنها انداخته بود؛ با این نور یک حقیقتی را میدیدند، این بود که عاشق شهادت بودند.
1️⃣ جنبه دینی:
📍اوّلین چیزی که شهید به یاد انسان میآورد، جهاد فیسبیلاللّه است.
👈چه عملی اصلح از رفتن در راه خدا و تقدیم کردن همهی وجود خود، همهی هستی خود به این راه؟ ایمان صادق، عمل صالح.
2️⃣ معارف ملی:
📍شهید و شهادت از جملهی چیزهایی است که هویّت ملّی را برجسته میکند و رتبهی هویّت ملّی را بالا میبرد.
👈ملّت ایران به خاطر همین شهادتطلبیها در چشم آنهایی که به گوششان رسید عظمت پیدا کرد.
3️⃣ مکارم اخلاقیِ انسانی:
📍شهادت مظهر فداکاری است.
👈این فداکاری یک اخلاق [برجسته] است؛ با قطع نظر از هر دین و مذهب و عقیدهی دینیای، انسانها این را اهمّیّت میدهند.
📍شهادت شجاعت را تداعی میکند.
📍شهادت میتواند همدلی ایجاد کند.
💠توصیههایی به دستاندرکاران کنگره شهدا
🔻من کتابهای مربوط به شهدا را زیاد میخوانم؛
📚هر کدام از این کتابها که شرح حال یک شهیدی است، یک صفحهی جدیدی را برای انسان باز میکند؛
💎چه در مورد خود شهید، چه در مورد این پدرمادرها؛ این مادرهای شجاع، این پدرهای باگذشت.
🎬اینها بایستی منتقل بشود... انتقالش هم عمدتاً به زبان هنر احتیاج دارد.
✔️این همه زمینه وجود دارد برای کار هنری:
♦️فیلمهای مستند
♦️فیلمهای سینمایی
♦️سریال
♦️شعر
❇️امیدوارم که انشاءاللّه همهی کسانی که دلشان برای اسلام، برای انقلاب، برای این ملّت، برای این جوانها، برای این نسل نوبهنو، برای کودکانمان، برای ایران عزیزمان میتپد ⏪ هر چه میتوانند، هر چه قدرت دارند، هر چه ظرفیّت دارند، در این زمینهها کار کنند، تلاش کنند، ⏪مقولهی شهید و شهادت را با یاد و پیام انشاءاللّه ادامه بدهند.
☘️یاد شهدای عزیز حرم مطهّر حضرت احمدبنموسیٰ را گرامی میداریم، به خانوادههایشان و به بازماندگانشان عمیقاً تسلیت عرض میکنیم، تبریک هم میگوییم.
☘️توفیقات شما را هم از خدا مسئلت میکنیم؛ روح مطهّر امام را هم خدای متعال مشمول رحمت و لطف خودش قرار بدهد که او بود که این راه را به روی همهی ما باز کرد.
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸@salsabilmarifat