🌺🌺 مفضل و دوستان کفتربازش !!!!
👇👇👇👇
🌸در رجال کشّی که از منابع مهمترین منابع رجالی ماست، از مفضل-همین مفضلابنعمر و توحید مفضل در حقیقت قرائت حضرت صادق(ع) بر مفضل در مباحث توحیدی است- آمده است که:
🌴 أنّ عدّتاً مِن اهل الکوفة کَتَبوا إلی الصّادق علیه السلام فقالوا انّ المُفضّل یجالس الشّتار و اصحابَ الحَمام...
عدهای نامه نوشتند به امام صادق(ع) و گفتند که: مفضل با لات و لوتها و کفتربازها میچرخد.
شما نامهای به مفضل بنویس تا خودش را جمع و جور کند.
بالاخره برای تیپ علما و اصحاب شما این جریان خوب نیست.
🌲حضرت نامه نوشتند و سرش را هم مهر و موم کردند و گفتند این را به دست مفضل برسانید.
🎄 امام نامه را به دست یک سری از بزرگان اصحاب دادند تا به مفضل برسانند. اصحابی همانند محمدبن مسلم، زراره، حجربنزائده، عبدالهبنبکیر و ابوبصیر که از بزرگان اصحابند.
میروند کوفه نامه را میدهند به مفضل.
🌳او نیز نامه امام را باز میکند و جلوی بقیه شروع میکند به خواندن.
فاذا فیه "بسم الله الرّحمن الرّحیم اشترِ کذا و کذا و اشتَرِ کذا". امام گفته بودند بسم الله الرّحمن الرّحیم، این لیست خرید من است. بخر و بیاور.
اینها تعجب میکنند که این چه نامهایست. صورت مسئله چی بود و این نامه چیست.
🌳 نامه را میچرخانند دارَ الکتاب إلی الکُل. همه میبینند که لیست خرید است.
و لم یَذکُر قلیلاً و لاکثیراً بِما قالوا فیه. امام چیزی از بحثی که مفضل با کفتربازها میچرخد نیاورده است.
مفضل به اینها میگوید به هر حال امام لیست خرید داده چه کار میکنید؟
🍀میگویند که خوب این پول زیادی میخواهد. هذا مالُ العَظیم حتی ننظر و نجمع و نَحمِل الیک و لم نُدرک الا نراک بعد نَنظُر فی ذلک. خلاصهاش شد اینکه ما اول باید برویم یک سری کمیسیونهای اقتصادی تشکیل دهیم و مطلب را بررسی کنیم. جلساتی با هم میگذاریم و نتیجه جلسات را به تو میگوییم. بعداً بررسی میکنیم که این صورت خرید امام را چه طور بخریم. میگویند میرویم مدینه یک سری جلساتی میگذاریم و میآییم.
🍀این را میگویند و میروند. و أرادوا الانصراف همین که میخواهند که بروند مفضل میگوید نه نهار را باشید و بعد بروید.
فَحَبسهم لغذائِه و وجّه المفضل الی اصحابه الذین سُعوا بهم.
🌿بعد مفضل میرود همان قومی که به آنها سعایت شد، همان کفتربازها و لاتها را میآورد.
فجائوا فقرأ علیهم کتابَ ابیعبداله. برای آنها نامه امام را میخواند و میگوید امام نامه نوشته است. چه کار میکنید؟ این نامه امامتان است، چه کار میکنید؟
🌱همین کفتربازان و...میروند و هنوز غذای آن مهمانها تمام نشده برمیگردند و هر کدام به مقدار توان خود هزار یا ده هزار یا کمتر و بیشتر پولها را جلوی مفضل و اینها میریزند و ده هزار درهم و دو هزار دینار می شود، قبلَ أن یَفرُقَ هولاءِ من الغذات.
🌿فقال لهم المفضل: تأمرونی ان اطرُدَ هولاء مِن عندی؟ شما میگویید من اینها را از دور خودم برانم؟ تَظُنون ان الله تعالی یحتاج الی صلاتِکم و صومِکم؟ گمانتان بر این است که خدا محتاج نماز و روزه شماست؟
(رجال کشی، ج2ص619)
🌸🌸نکته اساسی روایت در این است که گاهی کفترباز و مانند آن، -با همه نقصی که دارد-علاقمند به ارزشها، به دین و به ویژه امام و ولایت است و هنگام خواست امام، نمی گذارد حرف امام زمین بیفتد، کار امام را راه می اندازد.
زبان حالش* از تو به یک اشاره از ما به سر دویدن* است
به تعبیر امروزی باید نیمه پر لیوان را دید، گرچه دیدن آن هم آسان نیست!!!
🌹🌹بر همین اساس است که مقام معظم رهبری در عین اینکه بر رعایت حجاب تاکید دارند و آن را واجب می شمارند در عین حال، فرد کم حجاب را بی دین یا ضد انقلاب نمی شمارند.
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸@salsabilmarifat
🌺🌺 استدلال به برهان فطرت برای اثبات معاد
👇👇👇👇
🌸🌸یکی از ادله معاد، برهان فطرت است به این بیان که :
1.خواسته نوع انسان و مقتضای سرشت وی «جاودانخواهی» است.
2.فطرت انسان اشتباه نمیکند و خواستههای او به حق است.
پس «جاودانطلبی» انسان دلیل آن است که یک جهان دیگر که از زوال مصون است، وجود دارد. اگر معاد و آخرت وجود نداشته باشد، ارتکاز جاودان طلبی و محبت ابدیت خواهی در نهاد و نهان انسان ها باطل و بیهوده خواهد بود؛ در حالی که در جهان طبیعت، باطل وجود ندارد، زیرا جهان امکان، صنع خدای حکم محض است.
🌷🌷مرحوم صدرالمتالهین در این باره میفرماید:
«حكمة إلهية:
إن الله تعالى قد جعل لواجب حكمته في طبع النفوس محبة الوجود و البقاء
و جعل في جبلتها كراهة الفناء و العدم
و هذا حق
لما علمت أن طبيعة الوجود خير محض و نور صرف و بقاؤه خيرية الخير و نورية النور و الطبيعة لم تفعل شيئا باطلا
و كلما ارتكز فيها لا بد أن يكون له غاية يترتب عليه و ينتهي إليها
فعلم من هذا أن محبة النفوس للبقاء و كراهتها للموت ليست إلا لحكمة و غاية هي كونها على أتم الحالات و أكمل الوجودات
فكون النفوس مجبولة على طلب البقاء و محبة الدوام دليل على أن لها وجودا أخرويا باقيا أبد الدهر
و ذلك لأن بقاءها في هذه النشأة الطبيعية أمر مستحيل
فلو لم يكن لها نشأة أخرى باقية تنتقل إليها لكان ما ارتكز في النفس و أودع في جبلتها من محبة البقاء السرمدي و الحياة الأبدية باطلا ضائعا و لا باطل في الطبيعة كما قالته الحكماء الإلهيون
(الحكمة المتعالية فى الاسفار العقلية الاربعة،ج9، ص241)
🥀🥀قرآن کریم نیز میفرماید:
فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ(روم:30)
پس با گرايش به حقّ به اين دين روى بياور، (اين) فطرت الهى است كه خداوند مردم را بر اساس آن آفريده است، براى آفرينش الهى دگرگونى نيست، اين است دين پايدار، ولى بيشتر مردم نمىدانند.
(ر. ک: جوادی آملی، معاد در قرآن، ص144-145)
💐💐شیطان هم از این گرایش برای وسوسه حضرت آدم (ع) استفاده کرد:
فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطانُ قالَ يا آدَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلى شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَ مُلْكٍ لا يَبْلى(طه:120)
پس شيطان او را وسوسه كرد (و) گفت: اى آدم! آيا (مىخواهى كه) تو را به درخت جاودانگى و مُلك (و پادشاهى) فنا ناپذير راهنمايى كنم؟!
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸@salsabilmarifat
9.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این ویدئو را ازدست ندهیم لطفا انتشار دهید
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸@salsabilmarifat
🌸🌸قاعده تناسب حکم و موضوع و نقش آن در فقه و تفسیر قرآن
👇👇👇👇
🌺🌺تناسب حکم و موضوع از قواعد مهم عقلایی است که در فقه، اصول فقه و تفسیر از آن، فراوان یاد میشود.
🌷تناسب حکم و موضوع به معنای رابطه و سازگاری میان حکم و موضوع از نظر عرف است؛ در نتیجه با در نظر گرفتن سازگاری میان حکم و موضوع در دلیل، معنای خاصی به ذهن عرفی انسان انسباق پیدا میکند و همین انسباق، سبب ظهور برای دلیل میشود و این ظهور حجت است.
🔶شهید صدر(اعلی الله مقامه الشریف) «مناسبات حکم و موضوع» را با ذکر دو مورد بیان میکند:
🔸الف)حكم به موضوعى تعلق مىگيرد كه مدلول آن عام و فراگير است، اما عرف به اين دليلى كه ميان حكم و عموميت موضوع سازگارى نيست، آن حكم را بر بعضى از مصاديق آن ثابت مىنمايد و حكم را تخصيص مىزند، مانند اينكه در دليل شرعى گفته شود: «اغسل ثوبك اذا اصابه الدم»، كه عرف از آن، شستن خون با آب را مىفهمد، هرچند از نظر لغوى، «غسل» به معناى شستن با هر مايعى است.
🔸ب) حكم به موضوعى خاص تعلق مىگيرد، اما عرف از آن مفهومى عام مىگيرد و حكم را تعميم مىدهد، مانند آنكه مولا در مورد مشك آبى كه نجاست در آن افتاده، بگويد: «لا تتوضأ منها و لا تشرب»، كه عرف اين حكم را تعميم مىدهد و آن را در مورد ظرف آب کوزه كه نجاست در آن بيفتد جارى مىداند و مشک از باب مثال است.
🔷برخی از نمونههایی کاربرد آن عبارتند از:
🔹1. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ ....وَ لا جُنُباً .... حَتَّى تَغْتَسِلُوا وَ إِنْ كُنْتُمْ مَرْضى ...فَتَيَمَّمُوا صَعِيداً طَيِّباً؛ اى كسانى كه ايمان آوردهايد! به نماز نزديك نشويد..... و نيز در حال جنابت...، تا اينكه غسل كنيد. و اگر بيمار بوديد، ... آب نيافتيد، پس بر زمين (و خاك) پاك و دلپسندى تيمّم كنيد»
در آیه به غسل و وضوء دستور میدهد و سپس برای بیمار حکم تیمم را بیان میکند. از تناسب حکم لزوم تیمم برای موضوع بیمار روشن میشود که منظور از بیمار کسی است که نمیتواند غسل یا وضوء انجام دهد یا برای او ضرر دارد؛
🔹2.«حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهاتُكُمْ وَ بَناتُكُمْ وَ أَخَواتُكُمْ وَ عَمَّاتُكُمْ.... ؛ بر شما حرام شده است (ازدواج با) مادرانتان و دخترانتان، و خواهرانتان و عمّههايتان»
این کریمه مادر، دختر، خواهر و عمه و... را برای مرد حرام میشمارد. با توجه به اینکه حکم حرمت روی موضوع افراد رفته، روشن است که مراد از آن، ازدواج است.
🔹3. «وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْضٍ فِي كِتابِ اللَّهِ؛ » و خويشاوندان در كتاب خدا مقرّر شده از ديگران سزاوارترند»
در این کریمه دلالت آيه بر تقدّم ارحام بر غير ارحام و نيز تقدّم بعضى از ارحام بر بعضى ديگر روشن است؛ ولى در تعيين ملاك آن صراحتى نداشته؛ لکن از تناسب حكم اولویت ارحام در موضوع وراثت، استفاده میشود که قرابت نزديكتر بر قرابتِ دورتر، اولویت و تقدّم دارد. برخى مفسّران به اين دلالت تصريح كردهاند و رواياتى نيز از معصومان عليهم السلام بر آن وارد شده است، مانند: عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع فِي قَوْلِ اللَّهِ: «وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْضٍ فِي كِتابِ اللَّهِ» إِنَّ بَعْضَهُمْ أَوْلَى بِالْمِيرَاثِ مِنْ بَعْضٍ، لِأَنَّ أَقْرَبَهُمْ إِلَيْهِ [رَحِماً] أَوْلَى بِهِ- ثُمَّ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ: إِنَّهُمْ أَوْلَى بِالْمَيِّتِ، وَ أَقْرَبُهُمْ إِلَيْهِمْ أُمُّهُ وَ أَخُوهُ وَ أُخْتُهُ لِأُمِّهِ وَ أَبِيهِ، أَ لَيْسَ الْأُمُّ أَقْرَبَ إِلَى الْمَيِّتِ مِنْ إِخْوَتِهِ وَ أَخَوَاتِهِ .
🔹4. «وَ ما كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولًا؛ و ما هرگز عذاب كننده نبودهايم، مگر آنكه پيامبرى بفرستيم.
گرچه ظاهر آیه نفی عذاب را پیش از فرستادن رسول نفی میکند؛ لکن از تناسب نفی عذاب با موضوع نفرستادن رسول استفاده میشود که ظاهرا رسول، به معنای اتمام حجّت است و «رسول» در این آیه خصوصیت ندارد. بنابراین، میتوان به برائت استدلال کرد.
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸@salsabilmarifat
🌸نمونهای از تصریح فقهای گذشته به ولایت فقیه
👇👇👇👇
🌺مقدمه: فقهای امامیه -ره-اصل ولایت فقیه را از گذشته، اثبات و تایید و به آن تصریح کردهاند، به گونه ای که فقیه برجسته مرحوم صاحب جواهر-ره- می نویسد:
بلکه اگر عموم ولایت نباشد، بسیاری از امور مربوط به شیعیان، تعطیل خواهد شد، پس، وسوسه برخی در این باره عجیب و غریب است؛ بلکه گویا چنین کسی از طعم فقه چیزی نچشیده و از لحن سخنان اهلبیت ع و رمزهای ایشان چیزی را نفهیمده است:
(«بل لو لا عموم الولاية لبقي كثير من الأمور المتعلقة بشيعتهم معطلة. فمن الغريب وسوسة بعض الناس في ذلك، بل كأنه ما ذاق من طعم الفقه شيئا، و لا فهم من لحن قولهم و رموزهم أمرا»)
(نجفى، جواهر الكلام؛ ج21، ص397)
🌷نمونه ای از تصریح فقها درباره ولایت حاکم شرع این است که حاکم شرع مال مشترک همانند مال ارثی را در صورتی که تقسیم آن امکان نداشته باشد و شریکان به هیچ وجه مصالحه نمی کنند، از آنان گرفته و اجاره می دهد و پولش را میان آنها تقسیم می کند.
🌹فقیه بزرگ مرحوم شهید اول –ره-می نویسد:
«و المهاياة بالزمان أو بالمكان كسكنى أحدهما بيتاً و الآخر آخر جائزة و ليست لازمة، و إن استوفى أحدهما فيغرم الأُجرة، و لا يجبر الممتنع عليها و إن كانت القسمة ممتنعة. نعم ينتزعه الحاكم و يؤجّره عليهما إن كان له اجرة.»
(الدروس الشرعية؛ ج2، ص: 119)
💐فقیه برجسته مرحوم صاحب جواهر-ره- سخن فقیه عالیمقام شهید اول –ره-را نقل کرده و در توصیح آن مینویسد: "آن شاید از باب «سیاسات» باشد"، یعنی از باب اختیارات حاکم نسبت به تدبیر امورجامعه:
لكن قد يقال فيما إذا كانت قسمته ممتنعة: إنه ينتزعه الحاكم منهما مع التعاسر و يؤجره عليهما إن كان له أجرة، جمعا بين الحقين و صونا للمال عن التلف، و جبرا للضرر كما صرح به في الدروس، و لعل ذلك من السياسات، بناء على أن للحاكم ذلك و نحوه.
( جواهر الكلام؛ ج26، ص: 314)
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸@salsabilmarifat
✍مقاله: بررسی تطبیقی آیات فیء در سوره مبارکه حشر از دیدگاه فریقین
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
آیات فیء از موارد بسیار مهمی به شمار میرود که مورد گفت و گو، میان مفسران فریقین است. موضوع فیء، از جهت ارتباط با غنیمت از سویی و از سوی دیگر با انفال حائز اهمیت است و تعدد دیدگاهها در باره ی ارتباط آیه ششم، هفتم، هشتم و نهم سوره حشر و نیز آیه ی چهل و یکم سورهی انفال ضرورت بررسی بیشتر را ایجاب میکند.
از سوی دیگر، اختصاص فیء، به رسول اکرم (ص) در آیه ی ششم، تردیدناپذیر است و پشتوانه بودن آن برای حاکمیت را بیان میکند، لکن ارتباط آیات بعدی با آیه ششم، مورد گفت و گو است.
مقاله حاضر به روش توصیفی- تحلیلی نگارش یافته و بدین نتایج دست یافته است که گرچه فیء، گاهی به معنای غنائمی است که بدون جنگ از کفار به دست آید، لکن از مجموع روایات استفاده میشود که فیء با انفال مساوی است و در نتیجه همانند انفال، به رسول اکرم (ص) اختصاص دارد و به جانشین ایشان (امام معصوم ع) میرسد و در حقیقت، پشتوانهی مالی حاکمیت دینی است.
فیء در آیه هفتم، به همان معنای فیء در آیه ششم بوده و آیه هفتم موارد مصرف فیء را بیان میکند.
آیه ی هشتم و نهم نیز بر آیهی هفتم عطف شده و مجموعاً موارد مصرف فیء را بیان میکنند.
کلیدواژهها: انفال فیء خمس آیه 41 انفال سوره حشر فریقین
http://www.olomquran.ir/article_145382.html
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸@salsabilmarifat
هدایت شده از صادقی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📲 #کلیپ| #ریلز | #استوری
حرم کاظمین دو تا گنبد داره
بیشتر از هر کجا بوی مشهد داره
#یا_باب_الحوائج_ع🥀
#شهادت_امام_موسی_کاظم(ع)🖤
#بر_شیعیان_جهان_تسلیٺ_باد🥀
🌺السلام علیک یا مولای یا صاحب الزمان
🌸افسوس که عمری پی اغیار دویدیم
از یار بماندیم و به مقصد نرسیدیم
🌸سرمایه ز کف رفت و تجارت ننمودیم
جز حسرت و اندوه، متاعی نخریدیم
🌸بس سعی نمودیم که ببینیم رخ دوست
جان ها به لب آمد، رخ دلدار ندیدیم
🌸 شاها ز فقیران درت، روی مگردان
بر درگهت افتاده، به صدگونه امیدیم
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸@salsabilmarifat
🌸تضعیف راویان شیعه به سبب «اعتقاد به رجعت» در دیدگاه اهل تسنن
🌺مقدمه:
🔷1.«رجعت» از عقائد معروف شيعه است و افزون بر نگارش کتابهای مستقل، مطالب فراوانی در کتابهای تفسیر، کلام، حدیث پیرامون آن نوشته شده است و آیات متعدد و روایات فراوان(بحار، ج 53، ص39-144) درباره آن وارد شده است؛
برای نمونه:
🔸قالَ الصَّادِقُ ع لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يُؤْمِنْ بِرَجْعَتِنَا (بحار الأنوار؛ ج100 ؛ ص320)
🔸-عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ قَالَ لِي أَبُو جَعْفَرٍ ع يُنْكِرُ أَهْلُ الْعِرَاقِ الرَّجْعَةَ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ أَ مَا يَقْرَءُونَ الْقُرْآنَ وَ يَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجا(نمل:83)
( بحار الأنوار ؛ ج53 ؛ ص40)
🔸-عن أَبَی عَبْدِ اللَّهِ :ُ أَوَّلُ مَنْ تَنْشَقُّ الْأَرْضُ عَنْهُ وَ يَرْجِعُ إِلَى الدُّنْيَا الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ع وَ إِنَّ الرَّجْعَةَ لَيْسَتْ بِعَامَّةٍ وَ هِيَ خَاصَّةٌ لَا يَرْجِعُ إِلَّا مَنْ مَحَضَ الْإِيمَانَ مَحْضاً أَوْ مَحَضَ الشِّرْكَ مَحْضاً.
( بحار الأنوار؛ ج53 ؛ ص39)
🔷2. رجعت یعنی:
بعد از ظهور حضرت مهدى ع و در آستانه رستاخيز گروهى از" مؤمنان خالص" و" كفار و طاغيان بسيار شرور" به اين جهان بازمىگردند، گروه اول برای دیدن دولت حق و حکومت اولیای الهی(ع) و اینکه برخی از پاداش نیکی های خود را در دنیا ببینند، و گروه دوم برای دیدن كيفرهاى شديد و عقوبت و عذاب دنیا و انتقام به سبب ظلم و ستم به مؤمنان.
مرحوم" سيد مرتضى" كه از بزرگان شيعه است چنين مىگويد:" خداوند متعال بعد از ظهور حضرت مهدى گروهى از كسانى كه قبلا از دنيا رفتهاند به اين جهان باز مىگرداند، تا در ثواب و افتخارات يارى او و مشاهده حكومت حق بر سراسر جهان شركت جويند، و نيز گروهى از دشمنان سرسخت را بازمىگرداند تا از آنها انتقام گيرد.
(قمی، سفینة البحار، ج1، ص 511)
🌺یکی از معیارهای ضعف روایان شیعه از دیدگاه اهل تسنن «اعتقاد به رجعت» بوده است. برخی از این افراد و دیدگاه اهل تسنن درباره آنها به این شرح است:
1️⃣.أصبغ بن نباتة الحنظلى (كوفي) كان يقول بالرجعة
(الضعفاء الکبیر (العقیلي)،ج 1، ص 129).
2️⃣سمعت جريرا يقول، لقيت جابر الجعفي، فلم أكتب عنه لأنه كان يؤمن بالرجعة.
(ابن عدی،الکامل في ضعفاء الرجال،ج 2، ص 116).
عَنْ يحيى بْن يَعْلَى المحاربي: أما جابر الجعفي فكان و الله كذابا يؤمن بالرجعة.
(حافظ مزی،تهذيب الکمال في أسماء الرجال ، ج 4، ص 468).
3️⃣المُحَارِبِيُّ أَبُو عَبْدِ اللهِ مُحَمَّدُ بنُ القَاسِمِ بنِ زَكَرِيَّا...و كان يُؤمن بِالرَّجعَة.
(ذهبی، سیر أعلام النبلاء، ج 15، ص 73).
4️⃣ و رشيد الهجرى، يروي عن أبيه عداده في أهل الكوفة، كان يؤمن بالرجعة.
قال الشعبى: دخلت عليه يوما، فقال: خرجت حاجا، قلت لأعهدن بأمير المؤمنين عهدا فأتيت بيت على رضى الله عنه، فقلت لإنسان: استأذن لى على أمير المؤمنين، قال: أ و ليس قد مات؟ قلت: قد مات فيكم، و الله إنه ليتنفس الآن تنفس الحى، فقال: أما إذا عرفت سر آل محمد فادخل. قال: فدخلت على أمير المؤمنين، و أنبأنى بأشياء تكون. فقال له الشعبى: إن كنت كاذبا فلعنك الله، و بلغ الخبر زيادا، فبث إلى رشيد، فقطع لسانه و صلبه على باب دار عمرو بن حريث.
قال: سألت يحيي ابن معين عن رشيد الهجري عن أبيه، قال: ليس برشيد و لا أبوه.
(سمعانی، أنساب،ج 5، ص 537).
5️⃣کثير عزّة الشاعرة المشهورهو كثيربن عبد الرحمن بن الأسود الخزاعيّ... كان شيعيّا ...و كان خشبيّا يؤمن بالرّجعة، يعني رجعة عليّ رضي اللّٰه عنه إلى الدنيا.
(ذهبی، تاریخ الإسلام و وفیات المشاهیر و الأعلام،ج 7، ص 227).
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸@salsabilmarifat
🌺رهآورد علمی بعثت و بهره شیعیان از آن (1)
1⃣بعثت رسول اکرم(ص) آثار و برکات فراوانی دارد و یکی از مهمترین آنها بهرهمندی انسانها از علم و معرفتهای وحیانی است؛
🔶همچنانکه قرآن کریم می فرماید:«كَمَا أَرْسَلْنَا فِیكُمْ رَسُولاً مِنْكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّیكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ؛( بقره:151)
همانطور که در میان شما فرستادهای از خودتان روانه کردیم، که آیات ما را بر شما میخواند و شما را پاک میگرداند، و به شما کتاب و حکمت میآموزد، و آنچه را نمیدانستید، به یاد میدهد»
🔹در این آیه و آیات مشابه به تعلیم کتاب و حکمت و هرآنچه مردم خود نمیدانند، اشاره شده است. با توجه به اینکه تمام این آیات دربارۀ پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله است، مراد از «الکتاب» قرآن است که معارف ثابت و یقینی را دربردارد. منظور از «الحکمۀ» ظاهراً همان حکمتهای مندرج در کتاب، و از باب ذکر خاص بعد از عام است.
🔹 عبارت «يُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ» به آموزش اموری اشاره میکند که در کتاب و حکمت نیست. به بیان دیگر، عبارت مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ به علومی اشاره دارد که از طرق عادی نمیتوان به آن علوم دست یافت.
🔶خداوند در آیۀ دیگری به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله میفرماید: وأَنْزَلَ اللَّهُ عَلَيْكَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَۀَ وَعَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ وَكَانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ عَظِیمًا»(نساء:113)
🔹از این آیه استفاده میشود که در این میان حتی علومی هم بوده است خود پیامبر ص نیز به آنها علم نداشته است.
2⃣ این علم و معرفت به اهلبیت عصمت و طهارت(ع) رسیده است؛
🔹همچنانکه رسول اکرم(ص) در خطبه غدیر میفرماید:
مَعَاشِرَ النَّاسِ مَا مِنْ عِلْمٍ إِلَّا وَ قَدْ أَحْصَاهُ اللَّهُ فِيَّ وَ كُلُّ عِلْمٍ عَلِمْتُ فَقَدْ أَحْصَيْتُهُ فِي إِمَامِ الْمُتَّقِينَ وَ مَا مِنْ عِلْمٍ إِلَّا عَلَّمْتُهُ عَلِيّاً وَ هُوَ الْإِمَامُ الْمُبِينُ؛ اى مردم، هيچ علمى نيست مگر آنكه خداوند آن را در من جمع كرده است و هر علمى را كه آموختهام در امام المتقين جمع نمودهام، و هيچ علمى نيست مگر آنكه آن را به على آموختهام. اوست «امام مبين».
🔹عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جُنْدَبٍ أَنَّهُ كَتَبَ إِلَيْهِ الرِّضَا ع:
أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ مُحَمَّداً ص كَانَ أَمِينَ اللَّهِ فِي خَلْقِهِ فَلَمَّا قُبِضَ ص كُنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ وَرَثَتَهُ فَنَحْنُ أُمَنَاءُ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ عِنْدَنَا عِلْمُ الْبَلَايَا وَ الْمَنَايَا وَ أَنْسَابُ الْعَرَبِ وَ مَوْلِدُ الْإِسْلَامِ....
نَحْنُ النُّجَبَاءُ النُّجَاةُ
وَ نَحْنُ أَفْرَاطُ الْأَنْبِيَاءِ
وَ نَحْنُ أَبْنَاءُ الْأَوْصِيَاءِ
وَ نَحْنُ الْمَخْصُوصُونَ فِي كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ
وَ نَحْنُ أَوْلَى النَّاسِ بِكِتَابِ اللَّهِ
وَ نَحْنُ أَوْلَى النَّاسِ بِرَسُولِ اللَّهِ ص
وَ نَحْنُ الَّذِينَ شَرَعَ اللَّهُ لَنَا دِينَهُ
فَقَالَ فِي كِتَابِهِ- شَرَعَ لَكُمْ يَا آلَ مُحَمَّدٍ مِنَ الدِّينِ ما وَصَّى بِهِ نُوحاً قَدْ وَصَّانَا بِمَا وَصَّى بِهِ نُوحاً وَ الَّذِي أَوْحَيْنا إِلَيْكَ يَا مُحَمَّدُ- وَ ما وَصَّيْنا بِهِ إِبْراهِيمَ وَ مُوسى وَ عِيسى
فَقَدْ عَلَّمَنَا وَ بَلَّغَنَا عِلْمَ مَا عَلِمْنَا وَ اسْتَوْدَعَنَا عِلْمَهُمْ
نَحْنُ وَرَثَةُ أُولِي الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ
- أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ يَا آلَ مُحَمَّدٍ- وَ لا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ وَ كُونُوا عَلَى جَمَاعَةٍ- كَبُرَ عَلَى الْمُشْرِكِينَ مَنْ أَشْرَكَ بِوَلَايَةِ عَلِيٍ ما تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ مِنْ وَلَايَةِ عَلِيٍّ إِنَّ اللَّهَ يَا مُحَمَّدُ يَهْدِي إِلَيْهِ مَنْ يُنِيبُ مَنْ يُجِيبُكَ إِلَى وَلَايَةِ عَلِيٍّ ع.
(الکافی، ج1، ص223-224)
#عید_مبعث
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸@salsabilmarifat