روز و هفته معلم بهانه ای است برای تجلیل از مقام شامخ معلم و استاد.
تجلیل از معلم و استاد که جلوه حق تعالی در تعلیم و تربیت و حیات بخشی است، حمد و سپاس از خدای سبحان است و اختصاص به زمان خاصی ندارد
باید از همه معلمان و اساتید قدرشناسی کرد چه بزرگوارانی که مستقیما از حضورشان بهره بردیم و چه بزرگوارانی که با واسطه اساتید استفاده کردیم و چه بزرگانی که از آثارشان بهره مند شدیم.
حسن صادقی ۱۸/ ۲/ ۱۴۰۱
🌹https://eitaa.com/salsabilmarifat
هفتم شوال روز بزرگداشت شیخ کلینی-روز اسناد و میراث مکتوب
1.ارزش نوشتن:
أ.قرآن کریم به قلم و نوشتن و نوشته سوگند میخورد: «ن وَ الْقَلَمِ وَ ما يَسْطُرُونَ» (قلم:1)
ب.اهلبیت ع به نوشتن تشویق می کنند: قَالَ الصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلَامُ: اكْتُبْ وَ بُثَّ عِلْمَكَ فِي إِخْوَانِكَ.(الکافی، ج1، ص52) (امام صادق عليه السلام فرمود: بنويس و علمت را در ميان دوستانت منتشر ساز»
2.مرحوم کلینی
ثقة الإسلام، شيخ المشايخ، محمد بن يعقوب بن اسحاق كلينى رازى، از بزرگان شيعه در زمان غيبت صغرا است كه در نيمه دوم قرن سوم و نيمه اول قرن چهارم هجرى از بزرگترين محدثان شيعه به شمار مىرفت.
3.ويژگىهاى كتاب كافى
1. كتاب كافى شامل بيش از 16 هزار روايت است كه اين تعداد روايت از تمام روايات صحاح سته نيز بيشتر است. روايات كافى را مىتوان بهطور كلى در بخش اعتقادات، اخلاق، احكام و معارف جاى داد.
2.از ويژگىهاى مهم اين كتاب، همعصر بودن مؤلف آن با سفراى امام زمان( عج) و دسترسى داشتن وى به آنها است. خصوصا كه سفراى آن حضرت علیه السلام، در شهر بغداد بودند و مرحوم كلينى نيز در آن شهر بوده و سال وفات وى مصادف با سال وفات آخرين سفير امام عصر ارواحنا له الفداء، على بن محمد سمرى بوده است.
3. مؤلف، در اين كتاب، مقيد به ذكر كل سند تا امام معصوم( ع) است و اين خود ارزش و اعتبار خاصى را به روايات كتاب مىدهد.
4. در اين كتاب، روايات، به ترتيب اعتبار آورده شدهاند و روايات اول هر باب، از جهت سند و اعتبار از درجه بالاترى برخوردارند.
https://eitaa.com/salsabilmarifat
تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام
وهابیت در هشتم شوال سال 1344 ق با بهانه واهی، قبور ائمه بقیع علیهم السلام را تخریب کردند؛ در حالی که همه مسلمانان -غیر از وهابیت- در جواز ساختن مرقد بر قبور اتفاق نظر دارند و :
1.قرآن کریم افزون بر تعظیم شعائر، ساختن مسجد بر مزار اولیای الهی را در نقل داستان اصحاب کهف تایید می کند: «قالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِمْ مَسْجِداً» (کهف:31)
2.قرنها پیش از اسلام، مرقد بر مزار انبیا و اولیای الهی در مناطق گوناگون بنا شده است و انبیای الهی و نیز رسول اکرم ص آن را مشاهده و تایید کردند.
3.در روایات، به صراحت، به ساختن مرقد و تعمیر قبور ائمه (علیهم السلام) سفارش شده و برای آن، پاداشی از قبیل "برخورداری از شفاعت، ورود بر حوض کوثر" بیان شده است:
قال رسول الله (ص): يَا أَبَا الْحَسَنِ إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ قَبْرَكَ وَ قُبُورَ وُلْدِكَ بِقَاعاً مِنْ بِقَاعِ الْجَنَّةِ- وَ عَرْصَةً مِنْ عَرَصَاتِهَا وَ إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ قُلُوبَ نُجَبَاءَ مِنْ خَلْقِهِ وَ صَفْوَةٍ مِنْ عِبَادِهِ تَحِنُّ إِلَيْكُمْ وَ تَحْتَمِلُ الْمَذَلَّةَ وَ الْأَذَى فِيكُمْ
فَيَعْمُرُونَ قُبُورَكُمْ وَ يُكْثِرُونَ زِيَارَتَهَا تَقَرُّباً مِنْهُمْ إِلَى اللَّهِ وَ مَوَدَّةً مِنْهُمْ لِرَسُولِهِ- أُولَئِكَ يَا عَلِيُّ الْمَخْصُوصُونَ بِشَفَاعَتِي وَ الْوَارِدُونَ حَوْضِي وَ هُمْ زُوَّارِي غَداً فِي الْجَنَّةِ.
از این رو:
ساختن مرقد بر مزار انبیا و اولیا علیهم السلام در راستای یاد خدا و قرب به خدا و توجه به خدا از طریق وسیله است و با توحید سازگار
رنگ خدا و معنویت
قرآن کریم بهترین رنگ در زندگی انسان را رنگ خدا بیان می کند:
«صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً» (بقره:138)
مولوی در دفتر ششم صفحه 1130 برگرفته از این گونه آیات به زیبایی می سراید:
رنگ باقى صِبْغَةَ اللَّهِ است و بس
غير آن بر بسته دان همچون جرس
رنگ صدق و رنگ تقوى و يقين
تا ابد باقى بود بر عابدين
رنگ شك و رنگ كفران و نفاق
تا ابد باقى بود بر جان عاق
چون سيه رويى فرعون دغا
رنگ آن باقى و جسم او فنا
برق و فَر روى خوب صادقين
تن فنا شد و آن بجا تا يوم دين
زشت آن زشت است و خوب آن خوب و بس
دايم آن ضحاك و اين اندر عبس
رنگ خدا رنگ ذاتی و حقیقی و باقی و جاودانه است و رنگهای دیگر، همانند صدایی است که گردن حیوانات بسته شده می اید و عاریه ای و عرضی می باشد.
همچنانکه رنگ صدق و تقوا در وجود عابدان اثر دارد؛ رنگ شرک و کفر بر جان گنهکاران اثر می گذارد؛ حتی بدن فرعون سیاه رو از بین می رود؛ لکن رنگ سیه رویی بر جان او باقی است. پس خوب است انسان رنگ خدا را انتخاب نماید.
همچنانکه تلألو و حشمت و جاه روى خوب صادقان پس از فناى بدن تا قيامت باقى است؛ انتخاب با انسان است که خوب و همیشه خنده رو باشد یا زشت و غمناک.
حسن صادقی۲۰/ ۲/ ۱۴۰۱
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
رنگ خدایی با گفتن «بسم الله»
حضرت سلیمان علیه السلام نامه خود به ملکه سبأ «بلقیس» را با نام خدا آغاز می کند:
إِنَّهُ مِنْ سُلَيْمانَ وَ إِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ (قصص:30)
-این فراز، آموزش خوبی است برای توجه به خدا و یاد خدا
-گفتن بسم الله، نشانگر سبک زندگی انسان توحیدی است؛
گفتن بسم الله، کمک گرفتن از خداست؛ خدایی که همه هستی با تدبیر و اجازه او تاثیر دارد؛
گفتن بسم الله در هر کاری استحباب دارد، از قبیل: خوردن، آشامیدن، پوشیدن لباس، انجام کار، از خانه بیرون رفتن، سوار شدن بر ماشین و.....
آیا می دانید که پاداش فراوانی برای گفتن"بسم الله..." است؟ برای هر حرفی 4هزار پاداش و بخشش 4هزار گناه و 4 هزار درجه:
«عَنِ ابْنِ مَسْعُودٍ، عَنِ النَّبِيِّ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ)، قَالَ: «مَنْ قَرَأَ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ حَرْفٍ أَرْبَعَةَ آلَافِ حَسَنَةٍ، وَ مَحَا عَنْهُ أَرْبَعَةَ آلَافِ سَيِّئَةٍ، وَ رَفَعَ لَهُ أَرْبَعَةَ آلَافِ دَرَجَةٍ»( بحار الانوار، ج۸۹، ص ۲۵۸)
از این رو: شایسته است انسان با تکرار، عادت کند و همواره توجه به خدای سبحان داشته باشد.
حسن صادقی ۲۱/ ۲/ ۱۴۰۱
🌺https://eitaa.com/salsabilmarifat