eitaa logo
سلسبیل معرفت | حسن صادقی
239 دنبال‌کننده
321 عکس
168 ویدیو
21 فایل
✍️پژوهشگر، نویسنده 📚مدرس سطوح عالی حوزه و دانشگاه 🔵به منظور ترویج معارف، کانال ما را به دوستان خود معرفی و به عضویت در کانال دعوت کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺تأمل فقهی بر برخی از نقدهای اعدام «محارب» بسمه تعالی 🔶پس از اعدام یکی از آشوبگران به نام «محسن شکاری»، با دو رویکرد مواجه شدیم برخی آن را تایید و تشویق کردند و برخی نقد. 🔷نمونه هایی از نقدها: 🔺-«اعدام به جرم زخمی کردن یک بسیجی و بستن خیابان با عنوان فقهی «محاربه»، نقطه عطف و چالش دشوار دیگر پیشاروی فقه و فقهای شیعه خواهد شد» 🔺«در اعتراضات اخیر، کسانی که دست به سلاح بردند، هدفشان ترساندن مأموران امنیتی و انتظامی بود و اتفاقا به دنبال ایجاد قوت قلب و تشجیع مردم بودند. بنابراین، شرایط جرم محاربه محقق نشده است و چنین احکامی محل اشکال است. اعدام هایی غیر شرعی و به قصد ارعاب عمومی» 🔺«محارب و مفسد فی الارض از جنس قطاع الطریق و اشرار خون آشام است که در صدد قتل و غارت مردم است، او با نظام سیاسی مشکل ندارد و در هرحکومتی بدنبال شرارت است ولی معترض قانون شکن در برابر حکومت موضع دارد و بدنبال استقرار نظم دیگری است و به این دلیل است که این دو کاملا از دو جنس متفاوتی هستند او با مردم طرف است و این با یک نظم سیاسی خاص و یا با یک شخص در راس آن، طرف است. در محاربه حاکم از “امنیت مردم” در برابر سلاح بدستان دفاع می‌کند ولی در اینجا به عکس، معترض در برابر مردم نیست بلکه با حاکم معارضه داشته و حاکم با مجازت وی، از “امنیت خود” دفاع می‌کند» 🔶بررسی: برای بررسی مطالب یاد شده به چند نکته به صورت کوتاه اشاره می‌شود: 1⃣ما نمی خواهیم حکم آشوبگران را با قوانین کشورهای غربی مقایسه کنیم که در این صورت، حکم سخت‌تر، شدیدتر و اتفاقا باید زودتر از دادگاه و در خیابان اتفاق بیفتد. 🔺برای نمونه بر اساس حکم دیوان عالی آمریکا بر اساس متمم چهارم قانون اساسی، امثال محسن شکاری همانجا در خیابان توسط پلیس آمریکا کشته می شوند! 🔺متن حکمِ دیوان عالی آمریکا بر اساس متمم چهارم قانون اساسی آمریکا: «اگر افسر پلیس یک «دلیل محتمل» برای آن داشته باشد که فکر کند «متهم»، تهدیدی منتهی به آسیب شدید فیزیکی، چه علیه خود افسر و چه علیه دیگران است، از نظر قانون اساسی، «نامعقول» نیست که با استفاده از نیروی مرگ‌بار جلوی فرار متهم را بگیرد.» ادامه در 👇👇👇
2⃣ حد محاربه: 🔹2-1.قرآن کریم می فرماید: «إِنَّما جَزاءُ الَّذِينَ يُحارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَساداً أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيا وَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذابٌ عَظِيمٌ(مائده:33) 🔺این آیه برای محارب چند نوع كيفر بیان می‌کند: اعدام، به دار آويختن‏، قطع دست و پا، تبعيد 🔺 قرآن کریم این موارد را به عنوان کیفر دنیوی ذکر می‌کند و عذاب بزرگ آخرت هم جای خود وجود دارد. 🔹2-2.حد محاربه در روایات نیز با اشاره به آیه بیان شده است، مانند: 🔺عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّمٰا جَزٰاءُ الَّذِينَ يُحٰارِبُونَ اللّٰهَ وَ رَسُولَهُ- وَ يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسٰاداً- أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ» إِلَى آخِرِ الْآيَةِ- أَيُّ شَيْ‌ءٍ عَلَيْهِ مِنْ هَذِهِ الْحُدُودِ- الَّتِي سَمَّى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ؟ قَالَ ذَلِكَ إِلَى الْإِمَامِ إِنْ شَاءَ قَطَعَ وَ إِنْ شَاءَ نَفَىوَ إِنْ شَاءَ صَلَبَ وَ إِنْ شَاءَ قَتَلَ. قُلْتُ النَّفْيُ إِلَى أَيْنَ؟ قَالَ مِنْ مِصْرٍ إِلَى مِصْرٍ آخَرَ- وَ قَالَ إِنَّ عَلِيّاً ع نَفَى رَجُلَيْنِ مِنَ الْكُوفَةِ إِلَى الْبَصْرَةِ.(وسائل الشیعه، ج28، ص 308) 🔹2-3.در جواهر، موارد یاد شده را برای حد محارب ذکر می‌کند و برای آن، اجماع از هر دو قسم منقول و محقق بیان می‌کند: «و أما حد المحارب فهو كتابا و سنة و إجماعا بقسميه القتل أو الصلب أو القطع مخالفا بأن تقطع اليد اليمنى و الرجل اليسرى كما في السارق أو النفي؛» (جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام؛ ج‌41، ص: 573) 🔹2-4.آنچه میان فقها مورد اختلاف است، تخییری یا ترتیبی بودن کیفرهای یاد شده است؛ همچنانکه حضرت امام(ره) تخییری راقبول دارند و در ماده 283 به اختیار قاضی در انتخاب کیفر اشاره شده است. 🔹2-5.با توجه به مطالب یاد شده، در ماده 282 قانون مجازات اسلامی به موارد مزبور اشاره شده است. ادامه در 👇👇👇
3⃣معنای محارب 🔸3-1.قرآن کریم با بیان «يُحارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَساداً» بیان می‌کند که محارب کسی است که با حکم و قانون خدا مخالفت می‌کند و در شئون ولایت پیامبر اکرم(ص) دخالت کرده است که قیام عملی بر ضد قانون اسلام، مانند اخلال در نظم جامعه و سلب امنیت را شامل می‌شود. 🔸3-2.این تعبیر در روایات، بیشتر توضیح داده شده است و مفاد آنان این است که هرگاه کسی به قصد اخلال به امنیت مال و جان و ناموس مردم سلاح بکشد یا بترساند، محارب است. برخی از روایات وارد شده عبارتند از: 🔺-«من شهر السلاح في مصر من الأمصار فعقر اقتص منه و نفي من تلك البلد، و من شهر السلاح في مصر من الأمصار و ضرب و عقر و أخذ المال و لم يقتل فهو محارب فجزاؤه جزاء المحارب، و أمره إلى الإمام إن شاء قتله و صلبه، و إن شاء قطع يده و رجله، قال: و إن ضرب و قتل و أخذ المال فعلى الامام إن يقطع يده اليمنى بالسرقة ثم يدفعه إلى أولياء المقتول فيتبعونه بالمال ثم يقتلونه، فقال له أبو عبيدة: أ رأيت إن عفا عنه أولياء المقتول؟ فقال أبو جعفر (عليه السلام): إن عفوا عنه كان على الامام أن يقتله، لأنه قد حارب و قتل و سرق، فقال أبو عبيدة: أ رأيت إن عفا عنه أولياء المقتول أن يأخذوا منه الدية و يدعونه أ لهم ذلك؟ قال: لا، عليه القتل» 🔺-«من حمل السلاح بالليل فهو محارب إلا أن يكون رجلا ليس من أهل الريبة» 🔺-«من أشار بحديدة في مصر قطعت يده، و من ضرب بها قتل» 🔺-«قلت لأبي عبد الله (عليه السلام) رجل يخرج من منزله يريد المسجد أو يريد الحاجة فيلقاه رجل و يستعقبه فيضربه و يأخذ ثوبه، قال: أي شي‌ء يقول فيه من قبلكم؟ قلت: يقولون هذه دغارة معلنة، و إنما المحارب في قرى مشركة، فقال:أيهما أعظم حرمة دار. فقال: هؤلاء من أهل هذه الآية إِنَّمٰا جَزٰاءُ الَّذِينَ يُحٰارِبُونَ اللّٰهَ وَ رَسُولَهُ» الآية . 🔺-«سألته عن رجل يشهر إلى صاحبه بالرمح و السكين، فقال: «إن كان يلعب فلا بأس».(وسائل الشیعه، ج28،ص308-315) 🔸3-3. با توجه به روایات یاد شده در تعریف محارب ذکر شده است: (المحارب كل من جرد السلاح أو حمله لإخافة الناس؛ محارب کسی است که شمشیرش را برهنه یا حمل می‌کند، تا مردم را بترساند) (جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام؛ ج‌41، ص: 564) 🔸3-4.بر اساس ادله یاد شده ماده 279 قانون مجازات اسلامی در تعریف محارب می نویسد «محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد» ادامه در 👇👇👇
4⃣. با توجه به مطالب یاد شده چند نکته بیان می شود: ♦️4-1.روشن است که چهار کیفر برای حد محارب به جهت این است که امنیت دیگران را به خطر انداخته و رعب و وحشت ایجاد کرده است و اصول انسانی را رعایت نکرده است؛ وگرنه خدای متعال که «رحمان» و «رحیم» است و پیامبرش(ص)، که (رحمة للعالمین) است، هر کسی را که اصول انسانی را حفظ کند و امنیت همگانی را از بین نبرد، درامان می‌دانند. اساسا حکم اعدام و یا هر کیفر دیگر برای محارب، از جهت مقابله با برهم زدن نظم و امنیت جامعه است و با عقلانیت سازگار است. ♦️4-2. معیار برای محاربه، اقدام به ناامنی و اخلال به امنیت عمومی یا ترساندن با سلاح است با هر انگیزه ای. ♦️4-3.اطلاق آیات و روایات، ترساندن مردم است که همه افراد و از جمله خود مأمورین را شامل می‌شود. اساسا در این گونه احکام، تعریف «مردم» به افراد در مقابل حکومت نادرست است. مردم یعنی عمومی و همگانی در مقابل فرد و شخص. از این رو، محاربه، مساله‌ای فردی و شخصی نیست. از سوی دیگر مگر مردم(به معنای خاص) نمی‌ترسند؟؟ آیا با دیدن اشوبگری که قمه و چاقو در دست دارد و حمله می کند، قوت قلب می گیرند؟؟؟ بله اگر منظور از مردم فقط آشوبگران و معترضان باشد، سخن دیگری است!!!! بنابراین، اعدام چنین آشوبگرانی شرعی است. ♦️4-4.تفکیک حکم قانون شکنِ معترض به حاکمیت، از حکم قطاع الطریق و اشرار خون‌آشام بسیار عجیب و نادرست است. زیرا این تفکیک، مخالف با اطلاق قرآن و روایات است. ♦️4-5. محاربه، مصادیق فراوانی دارد و قطاع الطریق یکی از آن مصادیق استـ از این رو، نباید «محارب» را به انها اختصاص داد. ♦️4-6از جهت اخلال به امنیت عمومی و برهم زدن نظم اجتماعی، کار معترض آشوبگری که خون‌ریزی می‌کند و رعب و ترس عمومی ایجاد می‌کند، کمتر از کار قطاع الطریق و اشرار خون‌آشام است؟!! اینها از یک جنس هستند؛ انگیزه شرارتشان تفاوت دارد و تفاوت انگیزه، تاثیری در صدق عنوان «محاربه» ندارد. ♦️4.7. اگر همین آشوبگران به سراغ خود این افراد و خانه‌هایشان می‌رفتند، باز از این حرفها می‌زدند؟!!!! اگر با این آشوبگران (به قول نویسنده: معترضان قانون شکن)برخورد نشود، امنیت عمومی شکل می‌گیرد؟؟!! ♦️4--8.حتی اگر اولیای مقتول ببخشند، باتوجه به جنبه عمومی، حاکمیت می‌تواند به نحو متناسب کیفر حتی اعدام کند؛ زیرا موضوع، صرفا حق الناس و مساله‌ای شخصی نیست: «فقال له أبو عبيدة: أ رأيت إن عفا عنه أولياء المقتول؟ فقال أبو جعفر (عليه السلام): إن عفوا عنه كان على الامام أن يقتله، لأنه قد حارب و قتل و سرق، فقال أبو عبيدة: أ رأيت إن عفا عنه أولياء المقتول أن يأخذوا منه الدية و يدعونه أ لهم ذلك؟ قال: لا، عليه القتل» ♦️4-9.به حسب مصداق، کسی که با بستن خیابان با سلاح، توام با مجروح کردن مامور قانون، جمعیت حاضر را نترسانده است و محارب نیست؟!!! 🔰سخن پایانی: کسانی که خود را آگاه به فقه و حقوق می‌دانند در اظهار نظر دقت کنند که غیر از پاسخگویی در دنیا باید پاسخگوی خدای سبحان در قیامت باشند. اساسا نباید فقه را برای تطهیر محاربان و در خدمت داعشی‌های وطنی استفاده کرد. ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸@salsabilmarifat
04_Porsesh_Pasokh_Mostanade_Soti_Shonood_Aminikhaah.ir.mp3
18.49M
مستند صوتی شنود پرسش و پاسخ جلسه دوم، بخش اول: شیطان از کجا وارد میشود؟ ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸@salsabilmarifat
🌺فضای مجازی و آیه «فَمَنْ‏ يَعْمَلْ‏ مِثْقالَ‏ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ‏ ...» 🔶امروزه در عین استفاده از فضای مجازی و ضرورت بهره گیری از آن، باید با اعتقاد و توجه به خدای متعال و قیامت، بر اساس آموزه های دینی دقت کرد و با عنایت به این آیه کریمه: «فَمَنْ‏ يَعْمَلْ‏ مِثْقالَ‏ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ‏ وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ» فعالیت داشت؛ همانگونه که در فضای حقیقی هم چنین باید باشد. ♦️گاهی انسان دقت نمی‌کند و یادش می‌رود که پاداش و کیفر فعالیت خود به ویژه در فضای مجازی و بلکه خود عمل را در قیامت خواهد دید. 🔷باید هنگام استفاده از فضای مجازی -در هر لحظه و هر زمان - به این سوالات پاسخ دهیم: 🔹آیا استفاده به صورت خواندن،دیدن، گوش دادن و نوشتن، مصداق «مثقال ذره خیرا» است یا «مثقال ذره شرا»؟ 🔹آیا واکنش نشان دادن از قبیل «لایک زدن» و «پیام نوشتن»، مصداق «مثقال ذره خیرا» است یا «مثقال ذره شرا»؟ 🔹آیا واکنش نشان ندادن و سکوت، مصداق «مثقال ذره خیرا» است یا «مثقال ذره شرا»؟ 🔹آیا باز نشر، مصداق «مثقال ذره خیرا» است یا «مثقال ذره شرا»؟ 🔹آیا تولید و نشر، مصداق «مثقال ذره خیرا» است یا «مثقال ذره شرا»؟ فضای مجازی ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸@salsabilmarifat
🔴رضایت به گناه دیگران 🔵بر اساس آموز‌های دینی رضایت به گناه دیگران، همانند انجام گناه توسط خود انسان است؛ همانگونه که کار خیر نیز چنین است: 🔺امیرمؤمنان می‌فرماید: الراضى بفعل قوم كالداخل‏ فيه‏ معهم؛ كسى كه از کار گروهی خشنود شود مثل كسى است كه در آن كار با ايشان داخل شود. (نهج البلاغة، حکمت، ص154) 🔺امام رضا علیه‌السلام می‌فرماید: و لو أن رجلا قتل بالمشرق فرضي بقتله رجل في المغرب لكان الراضي‏ عند الله عز و جل شريك القاتل؛ اگر مردى در مشرق كشته شود و مردى در مغرب به قتل او راضى باشد، در نزد خدا راضى شريك قاتل است. ‏ (عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج‏1 ؛ ص273) 🔘تبری و تولی را باید از این منظر نکریست و تحلیل کرد ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸@salsabilmarifat
05_Porsesh_Pasokh_Mostanade_Soti_Shonood_Aminikhaah.ir.mp3
18.6M
مستند صوتی شنود پرسش و پاسخ جلسه دوم، بخش دوم: در مسیریم یا در مقصد؟ ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸@salsabilmarifat
🌺تأمل فقهی بر برخی از نقدهای اعدام «محارب» 〽️پس از اعدام یکی از آشوبگران به نام «محسن شکاری»، با دو رویکرد مواجه شدیم برخی آن را تایید و تشویق کردند و برخی نقد. 🔸ما نمی خواهیم حکم آشوبگران را با قوانین کشورهای غربی مقایسه کنیم که در این صورت، حکم سخت‌تر، شدیدتر و اتفاقا باید زودتر از دادگاه و در خیابان اتفاق بیفتد... 🔹قرآن کریم می فرماید: «إِنَّما جَزاءُ الَّذِينَ يُحارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَساداً أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيا وَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذابٌ عَظِيمٌ(مائده:33) 🔸قرآن کریم با بیان «يُحارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَساداً» بیان می‌کند که محارب کسی است که با حکم و قانون خدا مخالفت می‌کند و در شئون ولایت پیامبر اکرم(ص) دخالت کرده است که قیام عملی بر ضد قانون اسلام، مانند اخلال در نظم جامعه و سلب امنیت را شامل می‌شود. ↙️اساسا حکم اعدام و یا هر کیفر دیگر برای محارب، از جهت مقابله با برهم زدن نظم و امنیت جامعه است و با عقلانیت سازگار است. متن کامل را در فایل PDF بخوانید.👇 https://eitaa.com/serat_zanjan/4166 ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔻عضو شوید. @serat_zanjan
تامل فقهی بر حکم محاربه.pdf
714.9K
تأملی فقهی بر برخی از نقدهای اعدام "محارب" 🔘 ردّ "ادعای صحیح نبودن حکم محارب برای برخی از آشوبگران" ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔻عضو شوید. @serat_zanjan
06_Porsesh_Pasokh_Mostanade_Soti_Shonood_Aminikhaah.ir.mp3
18.38M
مستند صوتی شنود پرسش و پاسخ جلسه دوم، بخش سوم: القائات شیطان در حوزه خیال است. ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸@salsabilmarifat
🌺تجربه تلخ پاک کردن فایل و .... !!!! 🌸یکی از اساتید تعریف می کرد: در طول سالیان، فایلهای فراوانی داشتم که مربوط به نوشته هایم و...بود. برای رعایت امنیت و داشتن کپی، خواستم مطالب را در یک فلش کپی کنم. رفتم فلش را فرمت کردم تا ظرفیت برای مطالب داشته باشد. متاسفانه دیدم هنگام فرمت کردن، فایل اصلی را فرمت کرده ام. خیلی ناراحت شدم....زحمت چندین ساله و دهه را بر باد رفته دیدم... بعدا با زحمت، توانستم بیشتر فایلها را برگردانم.. الحمدلله. 🔶این جریان، بسیار برام تلنگر داشت. با دو کلیک و در چند ثانیه، زحمت چندین ساله رفت.... خدا کمک کند انسان پس از عمری بندگی و هیئت و دعا و حرم، خودش را بدبخت نکند و اعمال خیرش را از بین نبرد. 🔷به خاطر همین است که دو دعا خیلی مهم است: 1.الهی لا تکلنی الی نفسی طرفة عین ابدا؛ خدا مرا به اندازه چشم زدن به خودم وامگذار 2.اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا؛ خدا عاقبت ما را به خیر ختم کن. ♦️به همین جهت پیامبران حتی با عصمتی که داشتند دعا می کردند که: توفنی مسلما؛ مرا با حالت تسلیم بمیران. 🌹از سوی دیگر، انسان هرگاه دچار لغزش شد، سریع توبه کند: قُلْ يا عِبادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ «زمر:53» بگو: «اى بندگان من كه بر نفس خويش اسراف (و ستم) كرده‏ايد! از رحمت خداوند مأيوس نشويد، همانا خداوند همه‏ى گناهان را مى‏بخشد، زيرا كه او بسيار آمرزنده و مهربان است.» ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸@salsabilmarifat