فهم الفاظ.mp3
1.66M
#استادصمدی_آملی
#فهم_الفاظ
⌛️زمان: 6:17 دقیقه
____________________________
🌿نجم الدین🔰🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
#استادصمدی_آملی
#فهم_الفاظ
نباید الفاظی را تا شنیدیم، به معانی اینجا که خو کرده ایم دنبالش کنیم و مبادا که خیال کنیم اینکه کتاب لغت برداشتیم و فقط معنای لغت را برداشتیم، به سرّ روایت رسیدیم، اینطوری نیست. اون معنای لغت در کتاب لغت، یک چیزکی و یک مرحله ای انسان را کمک میکند در فهم الفاظ.
وگرنه الفاظ برای معانی اعم وضع شده است و ما همانطوری که در سلسله طولی نظام هستی، ماوراء الطبيعه را اصل میدانیم و اینجا را دامنه ی آن و ظل آن که تنزل آن میدانیم، باید توجه داشته باشید که در مفاهیم الفاظ و معانی حقیقی الفاظ، اول اصل آنجاست. باید آنجا با دقت پیاده شود و بعد تنزلش دهیم در نشئه طبیعت. هرچه که میشنویم؛ از توحید، از معاد، از نبوت، رسالت، امامت، نزول ملک، تنزل قرآن و آنچه که میشوید؛ روز قیامت، درکات جهنم، درجات بهشت، الفاظ، عبارات اذا الشمس کوّرت، اذا زلزلت الأرض زلزالها.
هر لفظی که میشنوید، اول باید این لفظ را در معنای حقیقی اش که مربوط به مراتب عالیه وجود است پیاده بفرمایید، بعد تنزلش بدهید در نشئه طبیعت پیاده کنید.
و اگر دیدید که این الفاظ در نشئه طبیعت به معنای متعارف مطابقی لغتی اش پیاده نمیشود، سر به سر الفاظ نگذارید، بدانید که رمز در کار است. بدانید که حتما اشارات و لطایفی در کار است که چطور میشود لفظ به ظاهر در اینجا پیاده نمیشود.
می آییم می بینیم که ظاهر الفاظ اینست که (اذا زلزلت الارض زلزالها و اخرجت الارض اثقالها و قال الانسان مالها) بعد می بینیم ظاهر روایت هم آمدهاست که روزی که این زمین زلزله بیاید و اثقال این زمین بیرون ریخته بشود.
بعد حالا می آییم می بینیم در مبانی سنگین تر و شریف تر، این معنای ظاهری به این اندازه کفاف نمیدهد، چه کارش کنیم؟ اصل را آنجا قرار بدهید، اینجا را تاویل ببرید، نه اینکه اینجا را اصل قرار بدهید. تازه که هرچه که از آیات و روایات در مورد به خصوص قضیه قیامت که یک امر اعتقادی سنگین است، در پیرامون زلزله، مساله ی عصر، آفتاب، ماه، ستارگان، اثقال و امثال اینگونه الفاظ که میشنوید، حدا اقل یک بحث را باید دقیق بشوید که ارض و شمس و قمر و نجوم و بحار و سماء و آسمان و اینها در اصطلاح هیات را با الفاظی که در قرآن میخوانید، باید فرق بین این دوتا را بگذارید، ارض قرآنی غیر از ارض هیوی است، آفتاب در اصطلاح قرآن فوق اصطلاح آفتاب و شمس در هیات است. ستارگان در اصطلاح قرآن فوق اصطلاحات هیوی است. و تا دیدی (اذا زلزلت الارض زلزالها) فوری کتاب لغت را باز نکن و ارض را نیاور در این کره خاکی کذایی اینجا. زلزله را زود لفظ زلزله را در کتاب لغت را نگیر که زلزله اینجا آمده. از کودکی پدر و مادر ما میگفتند که فلان جا زلزله آمده. خودمان هم بزرگ شدیم، فلان جا زلزله آمد. بخار زمین خواست خارج بشود، یک جا را لرزانده. مثلا چند نفری را کشته و چقدر را در زمین فرو برده. زود کتاب لغت باز نکن و زود به اصطلاحات اینطوری که تاحالا شنیدی معنا نفرما. عجله نکن؛ که بالاتر خبرهایی هست و هرچه هم بروی، نمی ایستی. و بالاتر خبرهایی است، اصل را درست بفرمایید، اعتقاداتتان را.
در رساله شریف اعتقادی حضرت آقا، یکی از اعتقاداتشان این است: اعتقاد من آن است که الفاظ برای معانی اعم وضع شده اند وحالا من عین متن عبارت را الآن به ذهن ندارم هو به هو بخوانم، مضمونش: و اصطلاحات روازن اند برای فهم معانی حقیقی و اصل را آنجا قرار بدهید و تنزل یافته اش را در این نشئه طبیعت پیاده کنید و اگر یک وقتی دیدید تطبیق تنزلش با آن مقام حقیقی معانی الفاظ وفق نمیدهد، اینجا را تاویل ببرید. اگر بنادارید شبیه کار آقایان اصولیین در تاویل روایات، در مثلا دخل و تصرفی که در معانی روایات پیش می آورند، پیش بیاورید، لطف بفرمایید در اینجا پیش بیاورید، در آن معانی بالا و حقیقی پیش نیاورید که گرفتار میشوید.
____________________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿نجم الدین🔰🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
ان شاء الله به زودی برای اولین بار
تقریر مبحث #اسرار_روزه استاد صمدی آملی با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان در کانال بارگذاری میشود
📣 #مژده_بزرگ
شروع مجدد کانال اختصاصی علامه طباطبایی برای بررسی شخصیت کم نظیر از زبان شاگردان سلوکی این مرد الهی
✅ لینگ کانال #علامه_طباطبایی_ره 🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2523988014C59c02fdb37
انزال حقایق.mp3
1.13M
#برشیهای_از_سخنرانی_های
#استادصمدی_آملی
#انزال_حقایق
⌛️زمان: 6:16 دقیقه
________________________
🌿نجم الدین🔰🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🌸🌿🌸🌿🌸
#استادصمدی_آملی
#انزال_حقایق
🔸چه خبرهاست خدایا که ندارم خبری
🔸کو مرا خضر رهی تا که نمایم سفری
ای به به تشنگی را! دیگه شما کد را بگیرید، سروران من! حقایق را، لطایف را بگیرید، سفر پیش می آید آقاجان! نگران نباشید. در همین ایام اعتکاف، برای دوستانی و برای همه عزیزان، اصلا خود متن رفتن شما به اعتکاف، به سکوت، به آن قرآن، به دعا، اینها متنش سفر است. منتها حقایق را در مقام انزال می گیرید درجانتان؛ همانطور که قرآن کریم در مقام انزال برای پیامبر گرفته شده یکپارچه، منتها تابیاید در نشئه طبیعت خودش را نشان دهد، براساس تصرُّم زمانی بیست وسه سال طول کشید. تا شما بفهمید که چه گرفته اید، طول میکشد. برای شما خوب نشان داده بشود، به قلم دربیاورید، به عبارت در بیاورید، به خوابتان بیاید، به مکاشفه تان بیاید، کم کم از مکاشفات در خواب، به بیداریتان سرایت کند، در بیداری حقایق را مشاهده بفرمایید، اینها از جنبه زمانی یک مقدار طول میکشد.
سرور من نگران نباش! تو با اعتکاف، با خلوت، با سکوت، با همین درس و بحث هایی که الآن می نشینی، اینها الآن زمینه درست میشود، می بینید که در مقام اجمالتان، در مقام سرّتان، در مقام خفی تان، در مقام اخفی تان، در روح تان که مقام جمعی است، بسته است، زمان ندارد، مکان ندارد، تشخص ندارد، تعین نمیگیرد، امتیاز در آن نیست، خودش را اصلا نشان نمیدهد. در آن مقام می گیرید، بعد ناخودآگاه می بینید حالا از این درس تعطیل شده، ده روز بعد، پنج روز بعد، دو شب بعد، یکسال بعد، ده سال بعد ناخودآگاه یک جرقه آمده، یک چیز در قلمت آمده، این را مثلا ده سال قبل گرفته بودی، منتها هنوز در تو پیاده ظاهری نشده، هنوز به تنزیل نیامده، به تنزیل که می آید حالا به چه دلیل فلان شب شده، چه میدانم. بعضی ها مزاجی دارند، در خود چله و اربعین، چیزی برایشان پیش نمی آید، بعد می بیند بعد از اربعین خواب خوش می بیند، حال کِی می گیرد؟ شب جمعه می گیرد، دعایش را کی می خواند؟ دستور العمل را کِی انجام می دهد؟ شب جمعه، ماه رجب، بعد می بیند که مثلا در ماه ذی القعده، مثلا یک وقتی که اصلا به فکرش نمی آید، رفته یک جایی عروسی، رفته یک جایی جشن مثلا اصلا مناسبت ندارد یک خواب خوش ببیند، آنجا می بیند که یکدفعه یک چیز خوشی دیده، ای به به! ایشان خیال میکند امروز این را گرفته است.
نخیر آقاجان! این را پارسال گرفته بودی، این را پنج سال قبل گرفتی، منتها تا در نشئه طبیعت بیاید، از مقام روحت تنزل بفرماید و در مقام نفست، در مقام قلبت سان بگیرد، این طول کشیده، زمان گرفته، تا بیاید در یک خواب خودش را نشان دهد پنج سال گذشته.
فکر نفرمایید الآن اینکه میبینید آقایان میفرمایند: جزا نفس عمل است، تو الآن نماز میخوانی، الآن روزه پیگیری، امروز اعمال داری انجام میدهی، بیست سال بعد، پنجاه سال بعد، صد سال بعد که به رحمت اله رفتی ناگهانی میبینی تمام آنها برایت ظهور میکند، اینها چیست؟ بعد میگویند: این همان نماز توست، همان روزه توست، همان حج توست، همان زکات توست، همان خلوت توست، همانهاست.
چرا الآن؟ تا الآن پیاده نشده بود، در مقام قلبت سان نگرفته بود، فلذا الآن یکپارچه، هستی.
دقت داشته باشید به این عرایض، سر سری نگیرید! فکر نکنید که اگر عملی را انجام دادید، این مثلا به شما گفتند خوابی می بینید، دستورالعملی دادند که امام زمان(ع) را ان شاءالله زیارت میکنی، پیغمبر(ص) را زیارت میکنی، امیرالمومنین(ع) را زیارت میکنی، بگویی خب ما پنج بار، ده بار انجام دادیم، زیارت نکردیم!
نه، زیارت در مقام روحت میکنی، در مقام سرّت زیارت میکنی، اما آن زیارت بیاید برای تو به صورت یک شکلی، یک عبارتی، یک حادثه ای، یک واقعه ای، یک خوابی، بخواهد خودش را نشان بدهد، طول میکشد، اینها هست و نگران نباشید، تو در کارَت باش، کار نداشته باش! بعد می بینی ناخوداگاه جدول وجودی باز شده و چه غوغا میشود، چه خبرها میشود، چه سیرها پیش می آید.
سبحان الله! آدم از آن سیر چه بگوید، لااله الاالله. در توجه عرفانی، در یک حالت خاص می نشینی، بعد ناخودآگاه به به می بینی برگشته، همانی که آقا در رساله انسان در عرف عرفان می آورند، بازهم آنجا چه سوالهایی برای انسان پیش می آید، خدایا خودم دارم میروم! خودم دارم در آسمان ها ظرف یک لحظه چقدر سیر میکنم، آخه باز دست من نبود، بعد که از آن حال درمی آید، از آن خواب در می آید، عجیب! این خواب چرا اینجوری پیاده شده؟ دست چه کسی در کار است؟ چه عجیب است، انسان. "قدر خود بشناس و مشمر سَرسری" بیهوده خودتان را تلف نکنید.
____________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿نجم الدین🔰🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
#پست_ویژه
#شروع_از_صفر
🔴اگر می خواهید #دروس عرفانی را به سبک شاگردان #علامه_حسن_زاده_آملی از #صفر شروع کنید در این کانال عضو شوید 🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
#استادصمدی_آملی
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
شرح هایی هم که بر این دعا ها میشود و حرفهایی که هر یک از شارخین دارند، به اندازه فهم و ادراک شان، یا به اندازه ای که درسش را خوانده اند و توانایی دارند، است. و الا شارح حقیقی هر دعایی، خود آن صاحب دعاست، و صاحب حال می داند که حال چیست؟دیگران از حال او چه خبر دارند؟ این ادعیه، ادعیه کمّلین است. در ((مفاتیح الجنان)) آمده است که فلان ذکر را در یک شب هزار بار بگو، مثلاً سوره مبارکه دخان را در هر شب از شبهای ماه مبارک رمضان صد بار بخواند سوره دخان به چاپ عثمان طاها، سه صفحه قرآن است، یعنی هر شب صد تا ۳ صفحه، ۳۰۰ صفحه قرآن را بخواند، اگر خیلی سریع بخواند، شاید در طول پنج ساعت بخواند، و اگر بخواهد خیلی آهسته بخواند، که دیگر شاید تا ۶، ۷ ساعت طول بکشد، حالا شخصی این عمل را انجام می دهد، پس از انجام آن سرش هم درد میآید، فردایش میبیند، دیگر تاب ندارد، خیلی فشار بیاورد، یک ماه رمضان را بتواند پیش برود، اگر بخواهند همین دستور را سال بعد به او بدهند، از دور فرار میکند ،اما به قربان مرحوم آقای کشمیری، می رفت قبرستان وادی السلام، شب اول یک بار سوره مبارکه یاسین را می خواند، شب دوم، دو بار ،شب سوم سه بار، شب چهارم ۴ بار، شب پنجم ۵ بار...تا شب چهلم ۴۰ بار، دوباره از شب چهلم معکوس می کرد، شب چهل و یکم ۳۹بار، شب چهل و دوم ۳۸بار... یا آنکه تا شب صدم پیش میرفت و صد بار می خواند، از صدمین شب، سیر معکوس می گرفت ،در صد و یکمین شب، شروع میکرد، ۹۹ بار، شب بعد ۹۸ بار تا میآمد به اول، هو الاول و الآخر و الظاهر و الباطن، چطور است که خسته نمی شود؟
او دیگر در مقام کمّلین قدم گذارده است. به طوری که در این مسیر قدم میگذارد و حضورش آن چنان قوی شده که با اینکه صاحب عصمت نیست، اما بو میکشد، و همینطور مثل آقای قاضی ها، علامه طباطبایی و مثل این بزرگان کارها میکنند، بعضی ها که توجه ندارند، می گویند: این اذکار در روایات ما وجود ندارد، اوّلاً ضرورت ندارد که در تمام اذکار در روایات مکتوب به صورت ((عن فلان عن فلان))... آمده باشد، جناب عالی که راهت باز است، تا شبی به محضر مقدّس پیامبر یا امامی مشرّف شوی و از او ذکری بخواهی، به تو ذکری می دهد که اگر برای دیکران عنوان کنی، دیکران می بینند در هیچ روایتی نیامده است. مگر بناست تمام اذکار در روایات نقل شود؟ مگر تمام آنچه که از اهل بیت (علیهم السلام) بیان شده، برای ما نقل شده است؟ شاید ازهزاران کلام امیرالمونین علی (علیه السلام) که یک گوشه اش به صورت (نهج البلاغه)، به صورت (درر و غرر) نقل شده است، امام امیر المومنین (علیه السلام) بعد از جناب رسول الله تا زمان شهادت شان در طی سالیانی کلمات و عبارات بسیاری داشتند، شما میبینید، مرحوم سید رضی در صدر هر خطبه ای می گوید: (و من کلام لَهُ...) یعنی از کلمات حضرت در بخش خطبه اش، من این چند فراز را که مربوط به ادبیات فصاحت و بلاغت بود، انتخاب کردم. به همین علت است که می بینید حرف های سنگینی نقل می شود که در جایی نیست، بعد در اذهان سافله ای که به همین مسلمانی های دم دستی عادت مرده اند، انکار پیش می آید.
کسی هم نمی گوید این مسلمانی نیست، بهشت نمی رود، چرا نرود؟ نعوذ بالله خدا که حسود و بخیل هم نیست، اما بهشتی که تو می خواهی، بهشتی نیست که اولیاءالله دنبالش باشند.این بهشت ها مربوط به کسانی است که در همین حد، نماز می خوانند، روزه می گیرند، حج می روند و زکات می دهند، کمی هم خودشان را می پایند، به سوی خدا روی می آورند، حرفی نیست، کسی نمی گوید این ها مسلمان نیستند، مسلمان اند، متدیّن اند، متّقی اند، بهشتی هم هستند، خیلی آدم های خوبی هم هستند، اما این کجا و قدم گرفتن در مقام کمّلین از اولیاءالله کجا؟ آن اندازه در پیشگاه الهی به سجده می افتند، بعد در آخر فقط می گوید: عظموت آقا من را گرفت، نه هیچ طلب دارم، کنه می خواهم و حتی اگر هم بدهند می خواهم چه کنم؟ مبادا که اگر در این دهش ها چیزی دادند، این داده شده ها را بگیرم و در این داده شده ها در غفلت به سر ببرم، او حضور می خواهد؛ (عِندَ رَبِّهِم یُرزَقون) به تعبیر سید بن طاووس که از کمّلین اولیاءالله است: (آن یُرزَقون)، معارف عالیه ی غیبی است که به آن ها می دهند.
✅پست1⃣3⃣
____________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
#استادصمدی_آملی
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
امام زین العابدین در مقام《عندیّت》و در آغاز دعای ابوحمزه فرموده است.
الهی، لا تُودّبنی بعقوبتک ولا تمکر بی فی حیلتک، من این لی ااخیرُیا ربّ و لا یوجد الاّ و من عندک و من اینَ لی النجاولا تستطاعُ الاّبک .
لا الذی احسَنَ استغنی عن عونک و رحمتک و لا الذی اساءَ و اجترءَ علیک و لم یُرضِک خَرج عن قدرتک،یا ربّ یا ربّ یاربّ...
✅پست2⃣3⃣
____________________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0