eitaa logo
شرح کتب علامه حسن زاده آملی
8.1هزار دنبال‌کننده
502 عکس
158 ویدیو
10 فایل
⭐کپی فقط با ذکر منبع جایز است🌟 🏡شرح کتب نامه ها اندیشه ها خاطرات پیام‌ها معرفی شاگردها علامه حسن زاده آملی ره تبلیغات https://eitaa.com/joinchat/3841065622Cd7e4318d12
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸مرحوم مهدی سمندری نجف آبادی در صفحه 173 از کتاب عرشی اسرارالصلاة  یا معراج عشق می نویسند: (اما دستور حضرت استادمان جناب آقای حسن زاده آملی روحی فداه این است که شبانه روز یکبار در ساعت معین چهارصد مرتبه ذکر را در سجده بخوانید. در آغاز کار روز پی در پی و بعد برای هممیشه و به طور مداوم آن را داشته باشید. این عبدالله گوید: بهتر است در شب و در ساعت معین تنها باشد و توجه کند که چه میگوید و با که می گوید؟ نکته: انجام این دستور با این کیفیت باید زیر نظر استاد باشد. ___ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
شرح کتب علامه حسن زاده آملی
✅ #دستور_العمل 🔸مرحوم مهدی سمندری نجف آبادی در صفحه 173 از کتاب عرشی اسرارالصلاة  یا معراج عشق می نو
✅جود خداوند و دعاى بندگان 🔸چون خداى متعال جواد است گدا مى‏خواهد پس جود او ما را هر آن در هر عالم‏ دعوت مى‏كند كه‏ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ‏ (غافر: 60) و آن عارف چه خوش گفت: اللّه يغضب ان تركت سؤاله‏ و سليل آدم حين يسئل يغضب 🔸مخفى نيست كه دعا يكى از شروط و معدّات حصول استعداد و قابليت است براى گرفتن جان انوار عالم ملكوت را (كه حقايق علميه و معارف حقه الهيه است) و هيچ كس سؤالى نكرد و دعايى نكرد مگر اينكه چيزى عايد او شد يعنى كسى اللّه نگفت كه لبيك نشنود و اگر به آن مقصود خاصش در هنگام دعا، نرسيد و بدان نايل نشد، بهتر از آن، كه توجه به عالم قدس و نايل شدن به وجدان استعداد است براى او حاصل شد 🔸لذا ائمه ما عليهم السلام فرمودند: هر وقت دعا كردى و سؤال نمودى دست بر روى خود بكش. اشاره به اينكه بدان گرفتى و عطيه او را بر چشم خود نه و هيچ دعا و سؤالى نمى‏شود مگر اينكه خواهنده علاوه بر يافتن عطيه قابليت و قرب، آماده براى كسب فيض بيشتر شد اين خداى متعال است كه عطيه او مقدمه عطاياى بيشترى است 🔸پس هر كس آن چه را يافت از دو جهت سرور به او دست مى‏دهد. يكى از آن روى كه نقدا گر چه در ما وراء طبيعت آن نيست زيرا آن ظرف زمان است و عالم ما وراى طبيعت فوق زمان و مكان و مجرد از آن دو، ولى به ضيق لفظ و كمى ألفاظ اين چنين تعبير كرديم. عطيه‏اى گرفت و ديگر اينكه همين عطيه بشير اوست، كه مژده به نزول بركات ديگر و عطاياى بيشتر مى‏دهد و گويا عارف نامور جناب مجدود بن آدم سنائى غزنوى به اين نكته اشاره دارد كه: عارفان هر دمى دو عيد كنند عنكبوتان مگس قديد كنند 📔 ✍حضرت علامه حسن زاده ی آملی _________________________ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
‍ هو 🔸نمي توان به لقای او دست يافت جز با عمل صالح و اخلاص در عبادت چنان که در آيه کريمه کهف آمده است و اين برای کسی ميسر است که از علايق نفساني و خاطرات دنيوی خلاصى يابد 🔸و الا با اشتغال به دنيا، لذايذ عقلي حاصل نمي شود و در نتيجہ در سالک شوقي ايجاد نمی شود. 🔸اگر کسی به عبادت عشق نمي ورزد، به علت وجود اين موانع است 📔رساله لقاء الله ✍حضرت علامه حسن زاده ی آملی ___ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
✍علامه حسن زاده آملی ره: 🔸عارفان مقاماتي دارند که در غیر آنها یافت نمی شود و اکثر مردم آنها را مجنون و دیوانه مي پندارند و حال آن که اینها دیوانه نیستند. آن حضور، اینها را خاموش کرده و اختیار چانه خود را دارند و هرزه گو و هرزه خوار نیستند 🔸عارفان یکپارچه وقار، سکینه، حضور و مراقبتند قدر خودشان را می شناسند البتہ از دیگران فاصله مي گیرند، نه آنکه از آنها جدا بشوند 🔸بله، هم در میان آنها هستند و هم نیستند! خیلي کم حرفند، اما وقي به حرف آمدند، مي بینید یک جملہ انها یک کتاب است کس دیگری جز عارفان به این امور دست نمي یابد 🔸گاهي حالاتي از ایشان صادر و ظاهر مي شود تا دیگران هم چیزکي بفهمند و بیابند، ولکن اینها هیچ دلالت از آن حقیقت باطن ایشان نمي کند انسان عاقل این امور را بزرگ مي شمارد و مي گوید: خوشا به حالش که به این مقامات دست یافته است. 📔شرح اشارات و تنبیهات _____________________ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
✍ علامه حسن زاده آملی ره: 🔸باید با عزم و اراده و استقامت پیش رفت با تن پروری و تجملات زندگي و پریشان خاطری نمي شود 🔸امکان ندارد انسان بخواهد درسي بخواند و دنبال آبادی و عمران دنیا هم باشد این دو با هم جمع نمي شود 🔸جناب شیخ الرئیس ابوعلي سینا در یکی از رسائل خود به نام رساله سعادت حدیثي را از پیامبر«صلي الله علیه وآله» نقل مي کند: ان الحکمة تتنزل من السماء فلاتدخل قلبا فیہ هم غد. 🔸حکمت از آسمان نازل مي شود امابر قلبي که در آن هم و غصہ فرداهست، نازل نمي شود. 🔸نفس مطمئنہ علوم و معارف را مي گیرد، نفس مضطربه به جایي نمي رسد.  🔸شخص پریشان خاطر عالم نمي شود همّ واحد مي خواهد اصولا تعقل با تعلق جمع نمي شود. 📔نامه ها و برنامه ها ___________________ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
✍ علامه حسن زاده آملی ره: 🔸اعمال شما بذرهایي است ڪہ درمزرعہ ے جانتان مي افشانید 🔸آنچه دراحوال واطوارسالڪ درخواب وبیدارے عایدش میشودمیوه هایي است ڪہ ازڪمون شجره ے وجودش بروزميڪند 📔نامه ها و برنامه ها ___________________ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
✍ علامه حسن زاده آملی ره: 🔸بهشت و دوزخ خویشی 🔸آن‏ که در مدارک سبعه خود که حواسّ خمس و خيال و وهم‏اند، حق نظر ادا کند، آنها را ابواب مکاسب خود يابد پس اگر در تحت تدبير و فرمان عقل نباشند هفت باب جهنّمند. و اگر باشند هشت باب بهشت، لاجرم هرکس بهشت يا دوزخ خويش است. 📔صد کلمه درمعرفت نفس ___________________ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
✍علامه حسن زاده آملی ره: 🔸قدر شب را بدان که بزرگترین نزول، و شریفترین عروج در شب بوده است اما نزول: «انّا أنزلناه فی لیلہ القدر» و اما عروج « سبحان الذی أسری بعبده لیلاً مِن المسجد الحرام إلی المسجد الأقصي الذی بارکنا حوله» 🔸در روز مشغله و آمد و شد و اسباب انصراف انسان بسیار است، بخلاف شب که هنگام آرامش قوله سبحانه: «إنّا سنُلقي علیک قولاً ثقیلاً * إنّ ناشئهَ اللیل هي أشدُّ وطئاً و أقومُ قیلاً * إنّ لک في النهار سبحاً طویلا 🔸لذا اذکار و اوراد و خلوت را در شب تأثیری خاص است که در روز نیست،به خصوص در ثلث آخر لیل که هوا تصفیه شده و با روح بخاری مزاج انسان مسانخ است، و بدن هم از خستگي بدر آمده است و انتقالات و تمثلات و مکاشفات زئدتر و بهتر و قوی تر روی می آورند «و مِن اللیل فتهجّد بہ نافله لک عسي أن یبعثک ربّک مقاماً محموداً ». 🔸مقام محمود انسان که حامد آن دانشمندان و فرشتگان و بلکه خدای سبحان است ادراک حقایق کلمات نوری موجودات "کما هي" از راه نظر و برهان است، و کمال آن به نحو شهود و عیانست و إن شِئتَ قلتَ: « إنّ المقامَ المحمودَ هو التّشّبہ بالإله بقدر الطاقهِ البشریّهِ، و أخلاقه جمیله و آراؤه صحیحه و فیضه علي غیره متصلاً،یکون قربه إلي الله و تشبُّهه به أکثر لأنَّ الله سبحانه کذلک» 📔تازیانه سلوک ___________________ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
✍علامه حسن زاده آملی: 🔸ادب مع الله اقتضاء می کند که از حق سبحانه جز او را نخواهي که این عبادت احباب و احرار است این امر از بلند همتي عبد است. کسانی که دون همت اند به وفق دنائت خود طلب دارند. 📔هزار و یک کلمه ___________ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
✍علامه حسن زاده آملی ره: 🔰بهيمه، سبع، شيطان، فرشته و انسان در اين مقام سرّ گفتار اهل اللّه در بيان مرتبه نفسانى كه فوق مرتبه ملك است معلوم مى‏شود كه گفتند: اگر آدمى مى‏خورد و مى‏خوابد و شهوت به كار مى‏برد بهيمه است و اگر علاوه بر اين سه امر، ضرر و آسيب و آزار به خلق خدا دارد سبع است و اگر مى‏خورد و مى‏خوابد و شهوت به كار مى‏برد و حيله و مكر و تزوير و خلاف و دروغ و از اين گونه امور با بندگان خدا دارد شيطان است. و اگر مى‏خورد و مى‏خوابد و شهوت به كار مى‏بردولى صفات سبعى و شيطانى ندارد يعنى مردم و خلق خدا از او آسوده‏اند، ملك است و اگر علاوه بر مقام ملكى بسوى معارف و ادراك حقايق عوالم وجود و سير در آنها و سير الى اللّه و في اللّه گرايش دارد انسان است 📔ممدالهمم در شرح فصوص الحکم ___________ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
✍ علامه حسن زاده آملی: 🔰عقل محیط خود را نورانی می کند 🔸مثل انسان که تاحرکتشان عقلانی نباشد و عقلشان برطبعشان حاکم نباشد افعال و آثار وجودشان عقلانی نخواهد بود. و اگر طبیعت تحت اشراف عقل باشد،همه حرکت و افعال آنها عقلانی است،همه خواب و خوراک آنها می گویند: «اَبیتُ عِندَ رَبّی یُطعِمُنِی وَیَسقینی» و می شود آنکه: «اِنَّ صَلاتی وَنُسُکی وَمَحیایَ وَمَماتی لِلّهِ رَبِّ العالَمینَ». آن وقت محضرشان نور است. دهنشان، جانشان نور است 🔸درباب خمسه(پنجگانه)خصال جناب صدوق رَحمةُ الله از حضرت وصی  علیِّه السّلام :«پنج امر از مؤمن نور است.حیات و قبر و قیامت و برزخ و حشر او نور است». 🔸خلاصه اینکه،یکپارچه نوراست،چون عقل نور است.تمام حرکات وزندگی اش ازنور ساخته شده،قهراً همه عوالم او نور است. 🔸و در اوائل سوره مبارکه حدید آمده:آنانی که طبعشان بر عقلشان حاکم است دادشان بلنداست که شما روبه سوی ما کنید تا ما از نور شما بهره ببریم.به صورا«ینادون»از دورادور داد می کشند،چه این که با نور فاصله زیاددارند.جواب می دهند شما با ما،با هم بودیم،شما آنجا ورای جدار بودید.والّا گله گاو و چهارپایان باانسانی باهم بودن چاره و درمان درد نیست،بلکه آنجا صحبت ازنور است،حکومت عقل برطبیعت است،قلمشان نوراست و کتابشان را که بازکنی خوشت می آید وقتی می خوانی،تیره نیست وگمراهی ندارد. و در اینجا علت قریب و مباشرحرکت،نفس منطبعه است،امّا تحت اشراف و فرمان نفس عاقل است.چه این که درکتب قدما می خوانید جهان را عقل می گرداند.خیلی حرف بلندی است و به قدر و قیمت درنمی آید و چه شیرین و دلنشین و لذیذ است که این جهان و نظام را عقل می گرداند.و در نهایت خداست دارد خدایی می کند.و فاعل مباشر باید دم به دم نیرو بگیرد،نفس منطبعه از نفس عاقله وآن از عقل و از عقول و مفارقت تا برسیم که:«وَاللهُ مِن وَرَائِهِم مُّحِیطٌ»،«هُوَالأَوَّلُ وَالأَخِرُوَالظَّاهِرُوَالبَاطِنُ». 🔸شما هم اهتمام داشته باشید،حضور و مراقبت شبانه روزی را حفظ کنیم ووساوس خواطر را که بیخود میدان می گیرند ردّ کنیم.آن حدیث حضرت رسول الله صلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآله«لَولااَنَّ الشَیاطینَ لَیُوحُونَ إِلی اشولیائِهِم»،چه این که«له ملکوت السّموات»واقعیتی است که جان صاف و زلال می شود و جان صافی دربدن اثر می گذارد و فکرخوش بدن رافربه می کند،مبتهج می کند.درنمط هشتم بهجت وسعادت درپیش داریم.ادعیه واشراف نفس وتلقین نفس دربدن اثرمی گذارد. 📔شرح اشارات وتنبیهات ابن سینا نمط ششم ___________ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
✍علامه حسن زاده آملی ره: 🔸موحد مى داند كه هر چه اسم خلق روى او است  عنوان اعدادى براى انسان دارد. ما در امورى كه بدانها تعلق داريم و از ناحيه آنها كسب  كمال مى نمائيم، كمى تجزيه و تحليل بكنيم و كاوش به نماييم باين نتيجه مى رسيم كه همه آنها معداتند. 🔸مثلا: كسى كه كتاب را آموزنده مى داند آيا معانى و حقائقى را كه از كتاب  فهميد كاغذ و سياهى يعنى مركب به او تعليم داده اند. مگر كاغذ و مركب  محتوى اين مطالب  علمى اند؟ 🔸مگر كاغذ و مركب جماد نيستند؟ ما با زور بازو از دوده و زاج و صمغ و ماز و مركب ساخته ايم سپس مطابق وضع و قراردادى خودمان نقوشى را پياده كرده ايم كه هر يك علامت  و نشانه اى براى يك  معنى است  مثل نصب  بيرق و علامتهاى رانندگى و جز آنها همچو نيست كه اين معانى در نهاد اين نقوش باشد. دو مثقال مركب را آب كرديم و در دوات  ريختيم كه اگر به بيرون ريخته مى شد يك  مقدار آب سياه بود حالا اين را آورده ايم با نوک قلم مطابق وضع و قرارداد خاصى علائم حقائق و اعيان خارجى گردانيم اينها معدات ما براى استفاضه از فيض على الاطلاق مى باشند. والملهم المبتدع القديم حق , عليم , منه عظيم 🔸ما به ظاهر كه اين سوى را مشاهده مى كنيم، اسناد تعليم علوم و معارف را به اين و آن مى دهيم و وقتى كه دولت معرفت را به حقيقت يافته ايم مى بينيم اين اسنادها همه مجازى اند. 🔸و باز از اين شخص مى پرسيم شما از استادتان چگونه علم آموختيد براى ما بيان بفرمائيد: او چگونه به شما علم داده است؟ حالا كه مى خواهد بيان كند مى گويد: اين كه معلوم است استاد حرف زد ما گوش كرديم از او آموختيم. مى پرسيم چگونه معلوم است؟ حرف زدن حركت زبان و برخورد نفس به مخارج است كه از تموج و شكن هوا اصواتى به نام الفاظ صورت مى پذيرد آيا علم از جان استاد در اين فضا با موج و شكن هوا به صماخ گوش متعلم رسيد و از آنجا در وى رسوخ كرد و به عضوى از اعضاى او نشست و دانا شد؟ اين طور است؟ یک مقدار تأمل مى كند و مى ايستد و مى بيند اينطور نيست. وانگهى در اين تعليم و دهش از استاد چيزى كاسته شد يا اين علم را كه انفاق كرد بر دانائى او افزوده شد. اين ديگر چه نعمت و سرمايه ايست كه به انفاق افزوده مى شود ؟ 🔸بر اثر فحص و بحث و تدبر و تحقيق منتهى مى شود به اين كه تمام اين امور از درس و بحث  و نوشتن و شنيدن و مطالعه و فكر و پاى تخته رفتن و ترسيم اشكال و وعظ و خطابه و ديگر امور وابسته به تعليم و تعلم همه معدات اند و آنكه علت تامه و مفيض على الاطلاق و معطى مطلق كمال است خداوند سبحان است و در اين مقام نيز سؤالات  بسيار پيش می آيد كه نحوه استكمال چگونه است؟ كيف كان انسان در مسير استكمال و تعالى روحى، بر اثر مراقبت تام و مجاورت با عالم قدس ملكوت، و اغتذا و تأدب از اين مأدبه الهى به كمال مى رسد و فعليت مى يابد و آنگاه مى بيند چشمه هاى حكمت  از جان او مى جوشد و به حرف  مى آيد و گويا مى شود 📔مجموعه مقالات ___________ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3