🕋🌹 #استاد_صمدی_آملی
👈 « ناد علیّاً »
یعنی ندا بدهید ولایت را.
مراد از علی، ولایت است.
آنهم ولایت مطلقه ی علی الإطلاق.
____________________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
استادصمدی-یوم العهد.mp3
697.2K
#استادصمدی_آملی
#یوم_العهد
⌛️زمان: ۳:۵۱ دقیقه
______________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🌹🕋 #استاد_صمدی_آملی
🌹🕋 #یوم_العهد
👈 اما نکته مهم در بخش روز اینکه چرا جناب رسول الله این روز را ( روز هجدهم ذی الحجّه ) تعیین فرمود؟!
خوب ، اگر می خواست در مشعر یا عرفات یا منا و یا ایّام حجّ این را انتخاب کند ، مهمترین تجمّع آقایان حجّاج روز نهم عرفه در عرفات است، بخصوص وقوف از ظهر روز نهم تا غروب روز نهم .
بعد بخصوص باز هم توجّه حجّاج و تجمّع عظیم حجّاج در شب عرفه است در مشعر، بعد در روز صبح دهم ذی الحجّه است در منا ، تا روز سیزدهم ذی الحجّه که نوعاً پنج روز است. معمولاً در منا خیلی، چهار روز در منا خیلی شدّت جمعیّت است . یکروز هم در عرفات شدّت جمعیّت است . روز هشتم ذی الحجة هم چون همه حجّاج دارند مُحرم می شوند برای رفتن به عرفات، معمولاًصفا و مروه و خود خانه خدا و حطیم و مقام ابراهیم و حجراسماعیل، حجم جمعیّت است؛ چون همه می خواهند اینجاها مُحرم شوند بروند برای عرفات .
چرا درهیچ یک از این جاها آقا معرّفی نکرد؟! برای اینکه بالاخره باید یا هشتم ذی الحجّه یا نهم یا دهم إلی روز سیزدهم ذی الحجة، چرا روز هجدهم ؟!
یکی از لطایفش مربوط به آن سوی عالم است. حالا آن سوی عالم چرا اینجور شده است؟ باید بحث ها را باز بیشتر از این دنبال کرد . ما فعلاً تا به آنجا می رویم.
در روایات ما و در این مآخذ أدعیة ما تعبیر آمده این روز ( هجدهم ذی الحجة ) در آسمانها به عنوان – یوم العهد – است. چه اینکه در زمین از آن تعبیر می شود به – یوم المیثاق -.
اصطلاح هر دوتا توی روایات آمده است .
در مآخذ روایی آمده. نگاه بفرمائید : یَومُ العَهدِ المَعهُود – یَومُ المیثَاقِ المَأخُوذ.
در زمین از آن تعبیر میی شود به روز میثاق .
یوم العهد مربوط به آسمان هاست مربوط به سیر نزولی است .
مثل اینکه جناب رسول الله را در آسمان ها به اسم شریف – احمد – صدا می زنند. ( صَلّی الله عَلَیه و آله و سلّم ).
چه اینکه ما در زمین، آقا را به اسم شریف – مُحَمَّد –( صلّی الله علیه و آله و سلّم ) صدا می زنیم. و لذا در این روز که این روز هجدهم ذی الحجّة، در آسمان ها هم تعبیر به روز می شود که مراد از – َیوم – یعنی : ظرف ظهور.
یک ظرف ظهور عهد است در عالم آسمان ها. همین در عالم زمین که ما در آن زندگی می کنیم و ماه و آفتاب بر ما می تابد که به لحاظ ما این روز بنام هجدهم ذی الحجّه از او تعبیر می شود (که در بستر زمان است نه در بستر دهر و فوق دهر)، از او تعبیر به یَومُ المیثاق می شود .
حالا چرا آنجا را عهد می گویند و اینجا را میثاق می گویند؟ این هم باز بحث هایی دارد که جای تأمّل است که ببینیم این الفاظ حکایت از چه حقایقی است؟
______________________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🌍 www.samad101.com
🌹👈 پاسخ به سوالات معرفتی اعضای کانال؛
توسط کارشناسان کهف معرفتی صمدیون:
👈 سوال:
یک سوال داشتم
استاد فرمودند اگر به بچه ای کاغذ دادید و او پاره کرد مواظب باشید که خطرناک است
میخواستم بدونم وقتی با این مورد مواجه شدیم چه کاری باید انجام بدیم و وظیفه مون چیه؟
سپاسگزارم
👈 پاسخ:
همانطور که استاد در بیانات خود فرمودند، کودکان را باید در همان کودکی آزمود.
والدین که وظیفه ی تربیت کودک را بر عهده دارند از همان کودکی اولا می بایست علم تربیت داشته باشند؛ « یعلّمهم »؛ سپس با علم، اقدام به تربیت و تزکیه ی کودک خود کنند: « یزکّیهم »
با هوشیاری تمام رفتارهای کودک را در نظر داشته باشند و مراقب اعمال و کردار کودک خود باشند و در صورت مشاهده ی رفتارهای نادرست، در صدد تربیت صحیح او برآیند.
حال اگر چنانچه والدین با کودکی مواجه شدند که در کودکی کتابها را پاره می کند، یا کلا آسیب زدن به اجسام یا افراد جزو کردار اوست، می بایست این رفتار خشونت آمیز کودک را شناسایی کرده، ریشه ی آن را یافته، و در صدد حل و رفع آن بربیایند.
با صحبت کردن، با آموزش، با تعلیم، با آگاهی دادن به کودک، و بطور منطقی می توان کودکان را تربیت نمود.
و اما یکی از راهکارها جهت حل مشکل آسیب زدن کودکان به وسایل، اینست که حد و حدود این مساله را می بایست به کودک آموزش داد.
و سپس می بایست یکسری ابزار و وسایلی که کودک مجاز به پاره کردن یا آسیب زدن به آنها هست را در اختیارش بگذارند و در حضور پدر و مادر کودک آن نیروی آسیب رسانی درونی خویش را تخلیه کند.
بطور مثال: بجای پاره کردن کتاب، کاغذهای باطله را در اختیارش بگذارند.
تا کودک هرچه می خواهد آنها را پاره کند.
_کودک باید بداند چه چیزهایی را می تواند پاره کند و چه چیزهایی را اجازه ندارد پاره کند.
________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
نجم الدین
#استادصمدی_آملی #مبحث_ادب_مع_الله ✳️ جلسه چهاردهم ⌛️زمان: ۵۲:۵۶ دقیقه __ 🍃بانک صوت علامه دهر🔰 @sam
ادامه تقریر جلسه چهارم
شرح ادب مع الله
#استادصمدی_آملی
#مبحث_ادب_مع_الله
ما یکی دیگر نماز را خیلی هم خوب میخواند پیش هر عالمی ببری تجوید نمازش خوب درست است حروف را خوب ادا میکند کلمات را خوب ادا می کند وقفهای بین جمله ها رو درست تنظیم میکنداما در دلش با خدا نیست این نماز از جنبه ظاهری صحیح است چهبسا به یک کسی بگویید میخواهیم نماز جماعت بخوانیم کدامیک از این دوتا رو جلو بندازیم یک چوپانی داریم که حقیقتاً با خداست اما نماز را غلط میخواند و یک آقای دیگری داریم اهل هیئت قرآن است اهل مسجد است اهل تکیه است و واقعاً نماز را درست میخواند اما وقتی به نماز میایستد دلش این طرف و آن طرف است دلش با خدا نیست ما کدام را بگذاریم جلو نماز بخوانیم فقیه میگوید که هر کدام نمازش صحیح است او باید جلو باشد اما عارف میگوید هر کس نمازش مقبول است او باید جلو بایستد همان چوپان را بینداز جلو با قلب ایشان به خدا نزدیک شو چون الان ایشان در مقام نماز حقیقتاً با خدا مرتبط است ارتباط برقرار کرده است و می خواهد ش .اما اون دیگری و لضالین را خیلی خوب ادا می کند اما هیچ به فکر خدا نیست دلش اینور است آن ور است این است که در عبادت داریم در ادب مع الله حضور قلب باید آدم باید حاضر باشد.
✅پست5⃣7⃣
_____________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
#استادصمدی_آملی
#مبحث_ادب_مع_الله
چطور ما الان با همدیگر صحبت میکنیم اگر عزیزان حالا بنده که یک مقداری بدپسند هم هستم هنوز این جلسات را نپسندیدم اونی که دلم میخواد هنوز جلسه نشده خب چطور میشه که اگر گوینده داره با شما حرف میزنه اگر گوینده برگردد و شما را پشت کند و اون وری صحبت کند خوشتون میاد یا میگید عجب گوینده بیادبی است این چه ادبی است شما که دارید حرف میزنی حقیقتاً رو کن که حالا اگر گویندهای در یک جلسهای فقط یک بخش از جلسه را بخواهد نگاه کند میگویند که این گوینده در مقام حرف زدن خیلی نسبت به همه افراد جلسه حقشان را ادا نمیکند چون همه افراد جلسه حق دارند که این گوینده همه را بههرحال نگاه کند و لذا فرمودند باید منبر را طوری قرار داد که یک گوینده بتواند بر تمام افراد جلسه حاکمیت داشته باشد و به همه احترام کنه که جلسه و مسجد و تکیه گوشه نداشته باشه که افراد خودشان را ببرند آنجا جاسازی کنم نه آنها پیش گوینده حاضر باشند نه گوینده با اینها حاضر باشد این خلاف است ولذا فرمودند سعی کنید مساجد تکایامحل تعلیم و تدریس را به صورت دایرهای بگیرید حالا اگر این تکیه دایره بود این منبررا در هر نقطه این تکیه قرار بدهید تمام افراد جلسه پیش گوینده حضور دارند و گوینده هم با آنها حضور دارد این داخل پرانتز باشد.
✅پست6⃣7⃣
_____________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
#استادصمدی_آملی
#مبحث_ادب_مع_الله
حالا اگر اینهمه که عزیزان دارند مراعات می کند که جلسه یک نظم خاصی پیدا کند و جلسه مؤدب باشه که آدم در نشستن ادب داشته باشه که آدم مؤدب باشه حالا اگر افراد جلسه الان به گوینده پشت کنند بر گوینده چه میگذرد گوینده میگه آقا شما مسجد و تکیه نیایید بهتر است تا اینکه بیایید اینجوری میشه دیگه وقتی آدم در نماز داره با خدا حرف میزنه بسماللهالرحمنالرحیم الحمدلله رب العالمین میرسه تابه ایاک ای خدایا من از تو کمک میخوام و تو را عبادت می کنم خب تو کجا با خدا روبرو هستی که میگی ایاک حضوری نیستی که تو دلت جای دیگر هست و هیچ توجهی هم نداریم به اینکه واقعاً با خداییم خدا میفرماید بنده من اینجوری نمازت نهتنها ترا با من نزدیکت نمیکنه بلکه فرمودند که درخطاب و مناجات یعنی موقعی که خداوند را خطاب می کنیم میگوییم ایاک نعبد و ایاک نستعین من دارم تو را عبادت میکنم و دارم تو رو پرستش میکنم از تو کمک میخوام خب این رو آدم به کی میگه این را آدم به کسی میگوید که در پیشگاه او حاضر است حقیقتاً با چهره جانش با حقیقت دلش این حقیقت رو می خواهد اگر حاضر میتونه این را خطابش کنه و لذا فرمود که در خطاب و مناجات و موقعی که داری با خدا نجوا میکنی آخه مناجات غیر از منادات است.
✅پست7⃣7⃣
_____________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
نجم الدین
#استادصمدی_آملی #مبحث_ادب_مع_الله ✳️ جلسه چهاردهم ⌛️زمان: ۵۲:۵۶ دقیقه __ 🍃بانک صوت علامه دهر🔰 @sam
ادامه تقریر جلسه چهارم
شرح ادب مع الله
#استادصمدی_آملی
#مبحث_ادب_مع_الله
من دارم تو را عبادت میکنم و دارم تو رو پرستش میکنم از تو کمک میخوام خب این رو آدم به کی میگه این را آدم به کسی میگوید که در پیشگاه او حاضر است حقیقتاً با چهره جانش با حقیقت دلش این حقیقت رو می خواهد اگر حاضر میتونه این را خطابش کنه و لذا فرمود که در خطاب و مناجات و موقعی که داری با خدا نجوا میکنی آخه مناجات غیر از منادات است .منادات از دور حرف زدن است شما اگر یک کسی را از دور صدا کنیدیا فلانی آهای فلانی این را عرب می گوید منادات یعنی این آقا داره اون آقا را ندا می کند مثل اینکه در ییلاقاتتان اون بالا قله میایستید و ته دره اون گوسفند سرا ، گاو سرا کسی را صدا میکنید این را میگویند منادات یعنی دورادور حالا این دور البته مراتب داره گاهی خیلی دور گاهی متوسط گاهی یه مقداری دور. اما مناجات اونجایی هست که دیگه یا برنمیداره اگر یک کسی جلوی چشم شما نشسته و نمی گویید آهای فلانی می گویید جناب آقای فلانی با همدیگر میشنید حرف میزنید این را میگویند نجوا مناجات و لذا نماز اصلاً منادات نیست شما دعا بهصورت منادات دارید وقتی دعای کمیل را شروع میکنید میگویید اللهم این اللهم در عرب به معنای یا الله است یا الله از دور اما یه وقتایی میای جلو و میفرمایید بسماللهالرحمنالرحیم الحمدلله رب العالمین ایاک نعبد و ایاک نستعین خدایا من از تو کمک میخوام و تو را پرستش می کنم یعنی چی یعنی نماز نجوا است.
✅پست8⃣7⃣
_____________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
#استادصمدی_آملی
#مبحث_ادب_مع_الله
بعد همین کلمه نجوا و مناجات یواشیواش آمده رفته در بین آقایان عرفا ؛عارف مینشیند وقتی با خدایش خلوت خانه غیبش و در نهانخانه غیبش وقتی می نشینه و داردبا خدا حرف میزند به صورت اشعار عارفانه با او نجوا می کند خدایا مثل اون قضیه شبیه موسی و شبان. وقتی موسی رسید دید شبانه داره با خدای خودش نجوا می کند منتها الفاظ بلد نیست. بنده خدا بیابانی چوپان آخه نه اینکه دائماً با چاروق به تعبیر گیلکی خودمون میگیم با چاروق و با پالتوی مخصوص بیابانی و چوپانی خودش که ازش تعبیر میکنیم به کلماایشون داره با این حالش با خدا حرف میزنه قصدش این است.
ای خدایا تو کجایی
تا شوم من چاکرت
دستکت بوسم بمالم پایکت
خسته شدی تو این همه عالم را داری تو اداره میکنی نظام هستی به این عظمت است خسته شدی ای دستت تو را ببوسیم تو چقدر بزرگواری اینهمه آفتاب میگردانی زمین میگردانی نظام هستی را میگردانی اینهمه با دست تو دارد میچرخد.
دستکت بوسم بمالم پایکت
خسته شدی این همه کار کردی حالامطابق با حال خودش آخه نه اینکه خودش صبح تا غروب با چوبدستی و بعد با وسایل دیگرش و و اینها همین جور مشغول چراندن هست دنبال گوسفندان راه میره نه اینکه خودش دست و پاش خسته است ایشان به این دید خیال می کندکه خدا هم دست و پای داره و دستوپای او خسته است و در او را ناز میکند میگه خدا جان میشه که یک وقتی ببینم تو را و دستت را و پایت را یه مقدار بمالم و نرمشت بدهم مقداری با همدیگر انس بگیریم به این زبان دارد حرف میزند .
چارقت دوزم کنم شانه سرت
وقت خواب آید برو یم جایکت
نه اینکه آخه بز در گوسفند داره در هوهو داره ای فدای تو همه بزهای من دیگه چی بگه دارایی او این است ای به یادت هی هی و هی ی های من که خدا شاهده ما بعد متوجه شدیم که ای لاالهالاالله این هایوهوی چوپان یعنی خدا خدا خدا خدا منتهی خودشون هم متوجه نیستند. اصلاً هیچ لفظی از انسان صادر نمیشود مگراینکه به یک صورت بالاخره ذکر داره.
مثل اینکه میگویید آقا فلان کس عجیب مریض شده میگه آه آه فلان کس تصادف کرده خیلی بیجون شده وضعش میگویید آه آه حالا بگید این آه آه چیه بگو بگو خدا شفا بدهد درحالیکه توجه ندارد این آه آه یعنی خدا.
✅پست9⃣7⃣
_____________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
Musa & Shaban_www.samtekhoda.ir.mp3
4.06M
#استادصمدی_آملی
#موسی_و_شبان
⌛️زمان: ۱۶:۴۰ دقیقه
__________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
نجم الدین
#استادصمدی_آملی #مبحث_ادب_مع_الله ✳️ جلسه چهاردهم ⌛️زمان: ۵۲:۵۶ دقیقه __ 🍃بانک صوت علامه دهر🔰 @sam
ادامه تقریر جلسه چهارم
شرح ادب مع الله
#علامه_حسن_زاده_آملی
اسم اعظم كه ز احصاء و عدد بيرون است
اسم آه است نصيبم نه كه اسم دگری
📔دیوان اشعار
____________________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
#استادصمدی_آملی
#مبحث_ادب_مع_الله
یکی از اسماءالله آه است بعد گاهی هم انسان بهش خبر ناگواری می دهند می گوید ای جنبه حالت تعجب کرد فلانی یادته میگه ای یادش بخیر این ای ذکر است این ای ذکر است چه لذت هم داره و عارفان با این دو ذکر چه میکنند آنهایی که اهل آهند و اهل ای اند چه لذت میبرند از این آه و ای ای دنیا ای فلانی اینجوری شد.ای آقا فلانی با همه خوبی دنیا لج کرده ای سرنوشت تو هم این طور شده ای ذکر عزیز من فکر نکنید این حرفها را عادی نگیرید ای ذکر است آه ذکر. به هر آدم در دو تا ازاین اذکار خیلی خوش میشود طرف حال می آید یکی آه است یکی ای خیلی سرحال می آید.
✅پست0⃣8⃣
___________________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
#استادصمدی_آملی
#مبحث_ادب_مع_الله
بنده خدایی میفرمود که میگفت که در یک خوابی در یک حالتم حضرت آقا به من #هفت هزار بار اسم شریف #آه را دادند که هر شبی هفت هزار بار این اسم را بگو آه آه آه آه ما تمرین نکردیم نکردیم ما نیامدیم در این وادی ما شب نداریم
ما خلوت نداریم
ما تاریکی نداریم
ما گمشده دنیاییم
ما اسیر شکم هستیم.
ما گرفتار اصطبلیم ما گرفتار یونجه ایم گرفتار کردیم خودمان را و خوشا به حال کسی که شب تا به صبح هفت هزار بار بگوید آه آه آه از روز تا به شب هم همین طور....
✅پست1⃣8⃣
__________________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
#استادصمدی_آملی
#مبحث_ادب_مع_الله
ما تمرین نکردیم نکردیم ما نیامدیم در این وادی ما شب نداریم ما خلوت نداریم ما تاریکی نداریم ما گمشده دنیاییم ما اسیر شکم هستیم.اسیر شکمیم ما گرفتار اصطبلیم ما گرفتار یونجه ایم گرفتار کردیم خودمان را و خوشا به حال کسی که شب تا به صبح هفت هزار بار بگوید آه آه آه از روز تا به شب غرض این است که اگر در خطاب و درمناجات توجه به حق باید توجه به حق لازم است وگر نه دعا با انصراف قلب به غیر و عدم توجه به حق سبحانه محض سوء ادب است.
بدترین بیادبی اینه که آدم از خدا درحال دعا کردن دعا باشد اما دلش جای دیگری باشد دلش پیش غیر، هیچ توجهی به خدا نداره آخه اگه تو راست میگی در نماز داری میگی در هنگام قنوت ربنا آتنا من لدنک رحمته و هین لنا من أمرنا رشد اربنا آتنا فی الدنیا حسنه:
ای خدای من، من از تو درخواست میکنم از رحمت خودت به من بده داری اینجوری دعا می کنی پس چرا ذهنت جای دیگری است چرا حالت جای دیگری است چرا توجه نداری بعد میفرماید این دعا کردن محض سوء ادب است.
✅پست2⃣8⃣
___________________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🌹🍃 #استاد_صمدی_آملی
👈 جریان مباهله سنگین است.
یک عظمتی برای امیرالمؤمنین و حضرت فاطمه و امام حسن و امام حسین با پیغمبر،
این خمسه ی طیبه است.
__________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0