☑️مقام معظم رهبری
🔹غدیر کربلای عوام بود؛
و کربلا، غدیر خواص
🔸در غدیر با آنکه بیعت گرفته شد، "جفا" شد؛
و در کربلا با آنکه بیعت برداشته شد "وفا
☑️در روز غدیر
بعد از آنکه پیامبر(ص)، امیرالمؤمنین(ع) رو به جانشینی منصوب کرد. عمر بن خطاب برخواست و گفت:
🔻بخ بخ لک یا ابن أبیطالب أصبحت مولای و مولى کل مسلم
به به! گوارا باد بر تو ای پسر ابوطالب، تو مولای من و مولای تمام مسلمانان شدی
(منبع: ابن کثیر دمشقی، البدایة و النهایة، ج 7، ص 349)
و دیگر مردم و اصحاب پیامبر نیز با امیرالمؤمنین بیعت کردند
و البته چندماه بعد بیعت شکستند و جفا کردند
🔻اما
☑️در شب عاشورا
🔹امام حسین(ع) به یاران خود گفت بیعتم رو برداشتم، در سیاهی شب میتوانید برویده و جان خود رو نجات بدهید. بعد از این سخنان حضرت، یاران امام حسین به نوبت برخواستند و شروع کردند به سخن گفتن
#سعید_بن_عبدالله برخاست و عرض کرد:
نه، به خدا ای پسر پیغمبر، ما هرگز تو را رها نمیکنیم تا خداوند بداند که ما در غیاب پیامبرش از تو محافظت کردیم و اگر بدانم که در راه تو کشته میشوم و سپس زنده میشوم و سوزانده میشوم و سپس ذرات وجودم را به باد میدهند و هفتاد بار با من چنین میشود، از تو جدا نمیشوم تا آنکه در رکاب تو کشته شوم. چرا چنین نکنم با اینکه یک کشته شدن بیش نیست و به دنبال آن عزتی جاودانه خواهد بود
#زهیربن_قین گفت:
به خدا قسم دوست داشتم هزار مرتبه کشته شوم، سپس زنده شوم و در عوضی، خدای متعال کشته شدن را از تو و جوانان اهل بیت تو برطرف کند
همینطور بقیه اصحاب برخواستند حرفهای زیبایی در حمایت از سیدالشهدا زدند
اینجا غدیر خواص بود. خواص پای ولایت ماندن و جان دادند
☘🌸
🔰غدیر از منظر امام خامنه ای
البقره
وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ
ﺑﻴﻦ ﻣﺮﺩم، ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻫﻢ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺮﺍی ﺑﻪﺩﺳﺖﺁﻭﺭﺩﻥ ﺭﺿﺎﻳﺖ ﺧﺪﺍ ﺟﺎﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﻘﺪﻳﻢ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﺁﻓﺮﻳﺪﻥ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﻓﺮﺍﺩی، ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﻛﻪ ﺩﻟﺴﻮﺯ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﺶ ﺍﺳﺖ.*(٢٠٧)
امام خامنه ای ۱۳۸۸/۹/۱۵
پیغمبر اکرم دربارهی امیرالمؤمنین طبق نقل همهی مسلمانان - شیعه و سنی - میفرمود: «انا مدینة العلم و علىّ بابها»، از این بالاتر چه شهادتی؟ دربارهی جهاد امیرالمؤمنین، خدای متعال: «و من النّاس من یشری نفسه ابتغاء مرضات اللَّه»، آیه نازل شده است در مورد مجاهدت امیرالمؤمنین و ایثار امیرالمؤمنین؛ دربارهی کس دیگری این آیه نازل نشده است. دربارهی انفاق امیرالمؤمنین: «و یطعمون الطّعام علی حبّه مسکینا و یتیما و اسیرا»؛ امیرالمؤمنین و خاندان مکرم نزدیک او مشمول این آیهاند. «انّما ولیّکم اللَّه و رسوله و الّذین امنوا الّذین یقیمون الصّلاة و یؤتون الزّکاة و هم راکعون».همه گفتهاند این، دربارهی امیرالمؤمنین است. این معیارها - معیارهای متعددی که در اسلام، معیار برگزیدگی است، معیار برتری است - از علم و تقوا و انفاق و ایثار و جهاد و بقیهی معیارهائی که در اسلام وارد شده است، همه و همه، یکی یکی با امیرالمؤمنین تطبیق میکند. کیست که بتواند این چیزها را در علی بن ابیطالب (علیهالسّلام) انکار کند؟