#حدیث_روز
پیامبر اکرم (ص) فرمودند که در سمت راست عرش الهى نوشته شده است:
اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة
🔸 به درستى که #حسین(علیه السلام) چراغ هدایت و کشتى نجات است.
بحار ، ج ۲۶ ، ص۳۲۲
#امام_حسین_علیه_السلام
#امورفرهنگی_بسیج_دانش_آموزی #دبستان_پسرانه_سماشهرری .
🌱هر روز خود را با بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ آغاز کنید
🔹امام صادق(ع): کربلا را زیارت کنید و این کار را ادامه دهید، چرا که کربلا بهترین فرزندان پیامبران را در آغوش خویش گرفته است.
#صبح_نو
امروز چهارشنبه
۴ مرداد ماه
۸ محرم ۱۴۴۵
۲۶ جولای ۲۰۲۳
#محرم_سماشهرری🏴
سواد رسانه ای چیست؟
سواد رسانهای یک نوع درک متکی بر مهارت است که میتوان براساس آن انواع رسانهها را از یکدیگر تمیز داد، انواع تولیدات رسانهای را از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد. همچنین سواد رسانهای آمیزهای از تکنیکهای بهرهوری مؤثر از رسانهها و کسب بینش و درک برای تشخیص رسانهها از یکدیگر است.
به بیانی دیگر، سواد رسانه ای (Media Literacy) مجموعهای از مهارتهای قابل یادگیری است که به توانایی دسترسی، تجزیه و تحلیل و ایجاد انواع پیامهای رسانهای اشاره دارد و یک مهارت ضروری در دنیای امروزی به شمار میرود. برای حرکت در محیط رسانهای پیچیده امروز باید قادر به درک بهتر پیامهای رسانهای باشیم.
تاریخچه سواد رسانه ای
تاریخچه پیدایش سواد رسانهای، به سال ۱۹۶۵ باز میگردد. مارشال مکلوهان اولین بار در کتاب خود تحت عنوان “درک رسانه، گسترش ابعاد وجودی انسان”، این واژه را بکار برد و نوشت: زمانی که دهکدۀ جهانی تحقیق یابد، لازم است انسانها به سواد جدیدی بنام سواد رسانهای دست یابند. فرهنگ دیگر در چارچوب مرزهای جغرافیایی تعریف نمی شود. فرهنگ را هم مردم دنیا می سازنند.
” تئوری سواد رسانهای شناختی” توسط جیمز پاتر (متولد ۱۹۵۸ در انگلستان) مطرح شده است. دهههای ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ را باید دهههای پیوند و ارتباط این حوزه یعنی حوزه سواد رسانهای با تفکرات انتقادی دانست. در این سالها، دپارتمانهای دانشگاهی تحلیل فیلم در سراسر ایالات متحده و انگلستان، کار خود را آغاز کرده و فیلمهای روز را مورد تحلیل قرار دادند. اینگونه از سواد، در کانادا به عنوان اولین کشور، به صورت رسمی از طرف نظام آموزش و پرورش پذیرفته و جزء برنامههای درسی مدارس گنجانده شد .
برای اولین بار در سال ۱۹۲۹ گروه آموزشی لندن از معلمان خواست تا مهارت های خاص تحلیل و ارزشگذاری فیلم را به دانشآموزان بیاموزانند که این مسئله پس از سال ۱۹۹۰ نیز در آمریکا به طور جدی مورد توجه قرار گرفت.
کانادا یکی از قویترین جنبش های سواد رسانهای را در دنیا دارد و سازمان “شبکه آگاهی رسانهای” به عنوان سازمانی برجسته در این کشور مستقر است. انگلستان و استرالیا در زمرهی پیشگامان و سرامدان آموزش سواد رسانه ای هستند.این رشد تا حدودی مدیون NGO ها یا انجمن ها و مؤسسات سواد رسانه ای و سازمان هایی بوده است که از اعضای آموزشگر تشکیل شده اند.
همچنین،کانادا در مرحله ی بسیار پیشرفت های از آموزش سواد رسانه ای است. برای مثال، در ایالت اونتاریو از سال ۱۹۸۷ به اینسو،گذراندن درسهایی در این رشته در کلاس های مقاطع تحصیلی گوناگون ضروری است.کشورهای دیگر هم در این زمینه از قافله عقب نمانده و رشد خوبی داشته اند; از جمله زلاندنو،شیلی،هند،اسکاتلند،آفریقای جنوبی،ژاپن، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و اردن.
پیشگامان عرصه آموزش سواد رسانه ژاپن و کانادا می باشند که برای حفظ فرهنگ خود از کشورهای همسانه و جلوگیری از تحریف و تغییر در آنها اقدام به این کار کردند. در کشور کانادا از زمان کودکی در کتابهای درسی به آنها آموزش می دهند که این آموزش ها برای حفظ هویت ملی خود در برابر کشور همسایه آمریکا است.
در کشور ژاپن برای اینکه که فرهنگ و تمدن خود را از نفوذ بازدارد ابزارها و منابع زیادی را در اختیار مردم و نخبگان خود قرار داده است تا به هر صورتی در دو سطح اول به مردم خود نشان دهند که چطور می توان یک واقعیت را وارونه نمایش داد که باور پذیر باشد و با گوشه ای از آن را به نفع خود تحریف کرد و با این آموزش ها قدرت استدلال و تجزیه و تحلیل مردمشان را ببرند و دوم اینکه فرهنگ خود را در قالب های مختلف رسانه ای فیلم و کارتون – صدا – بازی های رایانه ای و … هم به مردم خود و هم جهانیان نمایش دهند.
پروژه های سواد رسانه ای در کشورهای گوناگون به لحاظی چند با هم تفاوت دارند؛ ازجمله تفاوت در بستر سیاسی، اجتماعی و فرهنگی موجود در بین کشورهای جهان اول و سوم. بسیاری از کارگاهها و برنامه های سواد رسانه ای آمریکا حمایت گرانه و تدافعی هستند.آنها تلاش دارند، مصرف کننده را در برابر پیامها و تصویرهای اغواگران و برنامه های تفریحی، خبری و تبلیغی رسانه ها واکسینه کنند.در استرالیا بر جنبه های زیبایی شناسانه و معنی شناسی تأکید دارند. در بریتانیا و کشورهای آمریکای لاتین با زیر ذره بین بردن صنعت رسانه ای، سلطه ی کشورها و دولت را برای نیل به تواناسازی مصرف کنندگان رسانه، برجسته می سازند.
ایران با وجود اینکه قدمت سواد رسانه ای در جهان به بیش از سه دهه می رسد اما زمان اندکی از ورود آن به ایران می گذرد. به همین خاطر، در کشور ما مبحث فوق العاده جوانی محسوب می شود که عمر آن تنها به ۳ الی ۴ سال میرسد.
اهمیت سواد رسانه ای
سواد رسانه ای میتواند به افراد جامعه کمک کند تا:
۱- چگونگی ایجاد پیامهای رسانهای را درک کنند.
۲- آنچه که رسانهها میخواهند ما را به باور آن برسانند را تشخیص بدهند.
۳- تعصبات، اطلاعات غلط و دروغهای رسانهای را تشخیص بدهند.
۴- قسمتی از داستان که کتمان میشود را کشف کنند.
۵- پیامهای رسانهای را براساس تجربیات خود، باورها و ارزشهایشان ارزیابی کنند.
۶- پیامهای رسانهای خود را طراحی، ایجاد و توزیع کنند.
در جامعه آموزش سواد رسانه ای به رشد تفکر انتقادی و مشارکت فعال در فرهنگ رسانهای کمک میکند. هدف آن، دادن آزادی بیشتر به افراد به وسیلهی قدرت دادن به آنها برای دسترسی، تجزیه و تحلیل، ارزیابی و ایجاد رسانه است.
همچنین محققان به این نتیجه دست یافتهاند که آموزش سواد رسانه ای یک ابزار برای مقابله با الکل، تنباکو و سایر مواد مخدر، همچنین اختلالات تغذیهای، قلدری، خشونت، نژاد پرستی و تبعیض است. به طور کلی سواد رسانه ای یکی از مهارت های مهم زندگی کردن است. در زندگی عمومی سواد رسانه ای به درک چگونگی ایجاد فرهنگ توسط رسانهها و انحصار رسانهای کمک میکند.
با سه گام می توان سواد رسانه ای ایجاد کرد :
الف) ارتقای آگاهی نسبت به رژیم مصرف رسانه ای و یا به عبارت بهتر تعیین میزان و نحوه مصرف غذای رسانه ای از منابع ای گوناگون که در یک کلام همان محتوای رسانه هاست.
ب) آموزش مهارتهای مطالعه یا تماشای انتقادی.
ج) تجزیه و تحلیل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رسانه ها که در نگاه اول قابل مشاهده نیست.
بنابر آنچه که به اجمال بدان اشاره شد، اولین نکته در موضوع سواد رسانه ای توجه داشتن به میزان و نسبت مصرف از هر رسانه در میان انبوه رسانه ها می باشد. خواندن اخبار باید از موضعی به شکل انتقادی انجام شود و نکته بعدی اینکه به نقش دست اندرکاران و مالکان و در واقع سرمنشا رسانه ها هم باید توجه داشت.
از آن جایی که سواد رسانه ای از ضرورت خاصی برخوردار است، نهادهای آموزشی، دانشگاه ها و آموزشگاه های مختلف و حتی مدارس نیز ملزم به آموزش اصل سواد رسانه ای می باشند، نهادهای مدنی و صنفی که هر یک جمعی تخصصی را نمایندگی می کنند نیز می توانند اعضای خود را تحت آموزش مستمر در زمینه سواد رسانه ای قرار دهند و بالاخره نهادهای رسانه ای و انتشاراتی هم می توانند مفاهیم ساده شده ای از این بحث را در دستور کار خود قرار داده و اجرا کنند تا با این روش و آموزش همگانی، به هدف ارتقای سطح سواد رسانه ای دست یافته و از آفت تحریف اخبار و عملیات روانی در امان مانند.
🏴 حجت الاسلام والمسلمین تراشیون:
🔸فرزندان ما بزرگ ترین سرمایه های زندگی ما هستند و برخی از ما پدر و مادرها به واسطه فرزندان مان اهل بهشت می شویم. نظام رسانه ای و سلطه جهانی قصد دارد تربیت را از دست پدر و مادر گرفته و میخواهد فرزندان ما آنطوری که آنها می خواهند رفتار کند
🔹در این زمان باید از حالت انفعال خارج و فعال شویم، خودمان پویا و خلاقانه فکر کنیم. مسئول تربیت بچه ها پدر و مادر هستند حالا هر چقدر که بقیه اثر گذار باشند. پدر و مادر تکالیفی نسبت به فرزندان شان دارند؛ اگر درمورد نسل خودمان پویا باشیم، این نسل در آینده به درد همه خواهد خورد
🖤 محرم را برای کودکان بهیادماندنی کنید!
5⃣ قسمت پنجم: حسن خلق والدین در محرم؛ رمز جذب کودک!
اینفوگرافیک بالا، بخشهای مختلف این قسمت را روایت میکند.
#تربیت_دینی
🖤 محرم را برای کودکان بهیادماندنی کنید!
6⃣ قسمت ششم: فراموش نکردن روحیه کودک در هیئت
بخشهای مختلف این قسمت را در تصویر بالا ببینید.
#تربیت_دینی
🖤 محرم را برای کودکان بهیادماندنی کنید!
7⃣ قسمت هفتم: همراهی خانواده؛ رمز حضور مشتاقانه کودک در هیئت
بخشهای مختلف این قسمت را در تصویر بالا ببینید.
#تربیت_دینی
🖤 محرم را برای کودکان بهیادماندنی کنید!
8⃣ قسمت هشتم: محرمی کردن فضای خانه
بخشهای مختلف این قسمت را در تصویر بالا ببینید.
#تربیت_دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ای اهل حرم میر و علمدار نیامد
◾️ فرا رسیدن ایام تاسوعا و عاشورای حسینی ، شهادت سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و علمدار باوفایش حضرت ابوالفضل العباس (ع) تسلیت باد.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
دبستان سما شهرری