▫️اول کشتند و خوشحالی کردند و بعد خودشان را صاحب عزا جا زدند!
▫️چند نمونه از محتوایی که توسط اکانت های آشوبگران قبل و بعد از عملیات تروریستی ایذه در توییتر و پلتفرمهای دیگر منتشر شد حاکی از حمایت و شادی آنان از قتل مردم و ماموران به دست اغتشاشگران بود اما پس از آنکه متوجه کشته شدن یک کودک بیگناه شدند این اقدامات خود را به پای نیروهای امنیتی انداختند
#قائمون
🔸ترکیه و روسیه وتعيين اولویت ها
مساله اساسی در سیاست گذاری های یک کشور تعیین اولویت ها و حرکت به سمت تحقق این اولویت ها است.
طبیعتا این اولویت ها بخشی از منافع ملی این کشور را شامل می شوند و نباید از آن کوتاه آمد.
روسیه یا ترکیه هرکدام از منظر منافع خود به تحولات قفقاز می نگرند ودرحال دنبال کردن اولویت های استراتژیک خود در منطقه هستند.
اما مساله مهم این است که روس ها ممکن است با کریدور زنگزور در سیونیک ارمنستان کنار بیایند این کنار آمدن از منظر همان اولویت های راهبردی است که عرض کردم.
روس ها ممکن است با انگیزه های مختلف در مساله قفقاز دخالت نکنند تا روابط دوجانبه با ترکیه برای آن ها حفظ شود، اما این به معنای این نیست که موافق راه اندازی این کریدور باشند و الان بخاطر اولویت دیگری سعی در محول کردن این موضوع به دیگر قدرت های منطقه ای از جمله ایران است.
ترکیه و روسیه همواره از روابط توام با درگیری و همکاری برخوردار بودند، علی رغم اختلافات شدید ترک ها با روسیه در پرونده تحولات شرق مدیترانه يعني سوریه و لیبی و همچنین اختلاف ها در مساله قفقاز و شبه جزیره کریمه و دریای سیاه و جنگ اوکراین اما از روابط اقتصادی بی نظیری برخوردار هستند.
روسیه و ترکیه در زمینه صنعت کشاورزی، گردشگری، هسته ای، انرژی باهم همکاری های زیادی دارند. این تجارت عمدتا به نفع روسیه در جریان است.
تنش ها درحوزه سیاسی و امنیتی و همکاری های وسیع در زمینه اقتصادی نشان از این دارد که هردو کشور با یک نگاه منطقی اولویت های خود را دنبال می کنند.
ترک ها در زمینه تحریم های اروپا بر علیه روسیه مشارکت نکردند، اما در عین حال پهپاد های بیرقدار خود را در اختیار ارتش اوکراین قرار داده اند این مساله نیز نشان از رویکرد های جزیره ای این دوکشور در مسائل مختلف سیاسی، امنیتی و اقتصادی دارد و بخوبی تا به الآن فراز و فرود آن را کنترل کردند.
ترکیه در مسائل مختلفی نظیر سوریه، قفقاز، لیبی و تنش ها با یونان بر سر جزایر و تقسیم ذخایر گازی و جزایر مشغول شده است، حتی برخی تحلیل گران معتقدند که غربی ها به واسطه یونان در صدد گوشمالی ترکیه در سرپیچی از سیاست های ناتو در مساله اوکراین و عدم مشارکت در تحریمها برعلیه روسیه هستند،ایران باید از عدم تمرکز ترکیه در جبهه قفقاز جنوبی استفاده کند و همچنین خلاء حضور روسیه در این جبهه را نیز باید پوشش دهد
ابوقاسم
✋
اصلا متوجه جنگ ترکیبی میشوید؟
🔹اینقدر با هشتگ مسخرۀ پایان مماشات برای مردم ذائقۀ انحرافی درست نکنید. مگر مماشاتی کردهاند که میگویید تمامش کنند!
🔹یعنی تو دلت برای این شهدا میسوزد و اعصابت از این اوضاع خورد است، ولی سازمان انتظامی و سپاه و اطلاعات و قوۀ قضائیه نه؟!
شماها که شعار: «مماشات را تمام کنید» میدهید، منظورتان دقیقاً چیست؟
🔹 مسئولین، کشور را تعطیل کنند؟ همه را در خانه کنند و در را قفل بزنند؟ توپ و تانک بیاورند تو کوچه و خیابان؟ یا هر کسی را گرفتند فوری اعدامش کنند؟ همۀ نیروها را مجهز به سلاح جنگی کنند؟ با همینها مشکل حل میشود؟
توقعهای بیجا ایجاد نکنید، خب
🔹صریحاً نوشته: شما مسئولین با صبر کردن منفعلانه دارید مردم را به کشتن میدهید!
اخوی، انفعالی در کار نیست، فرآیند طبیعی و منطقی کار را در نظر بگیرید.
بنا نیست معجزهای رخ دهد و همهچیز به ۶۰ روز قبل برگردد.
🔹جنگ ترکیبیِ تمام عیاری است. متوجه «ترکیبی» میشوید؟ یعنی در هر اقدامی باید همزمان حواست به دهجای دیگر هم باشد. یک اشتباه ممکن است یک بحران جدید بوجود بیاورد.
والله کسی جز دشمن از این وضع خوشحال نیست.
✍ اسماعیل فخریان
✅ کانالجامع خبری، تحلیلی، آموزشی باسواد رسانهای
👇
https://eitaa.com/joinchat/3688300608Cf61f1be155
سلام .روزخوش.
جناب آقای امین حیایی .نوشته ای بخاطرخوب نبودن حال مردم کاری قبول نکرده ای وتاخوب شدن حالشان کارنخواهی کرد...میدانی بااین حرفت چه بلایی سرتعدادی انسان که بخاطرسیرکردن شکم زن وبچه خود وخجالت نکشیدن درمقابل خانواده.مجبوراست هرروزکارکند.می آوری .چراکه این.پست شما القامیکندکه دراین شرایط همصدا بادشمنان واغتشاشگران هیچکس نبایدکارکندومثلا دراعتصاب باشد.وباعث میشوی جانیان ازخدابیخبرباحمله به کاسب ها وباتهدیدمانع کسب وکارمردم شوند..واین پست شما دراصل مجوزی میباشدبراین تهدیدهای اراذل واوباش.اماخوب شکرخداتودستت به دهانت میرسدواینقدرازقبل این جمهوری اسلامی خورده وبرده ای که تاابدهم کارنکنی نیازبه کارکردن نداری ولی آیا همه مثل توهستند..آیا مغازه داری که روزانه چندملیون اجاره مغازه اش میشودویاآن کارگری که روزانه حقوق میگیردهم مثل تواست.تورابه وجدانت قسم دراین شرایط بخاطرمردم کشورت که آهاداین جامعه هستتدوراهشان ازاغتشاش گران جداست اگرحرفی بلدنیستی بزنی که آب باشدبراین آتش حداقل حرف نزدن رابیاموز.وبنزین برآتش نریز..به ولله هرخونی ریخته شود تو.وامثال توکه آتش بیارمعرکه شده ایدمسول هستید...متاسفانه خیلی ازاین جوانان که گول اغتشاشگران راخورده وهمراه آنها شده اند.چشمشان به شما وگوششان به حرفهای شما وامثال شما دوخته شده ...چراازمیان این همه سلبریتی شماراانتخاب کردم وبرایت نوشتم ..چون ازنظرمن وخیلیها تودراین مدت موضع زیادی نگرفتی وکمترازبقیه آب به آسیاب دشمن ریختی ..پس لطفا بخاطرخدا.بخاطرمردم توبه کن وبرگردبه آغوش گرم مردم حقیقی ایران عزیزمان وسعی کن واقعیت رادرک کنی وصف خودت را.جداکنی ازاین نامردمان داعش صفت ...حق نگهدارهمه مردمان خوب سرزمینم ایران یکپارچه
ارسالی مخاطب
🆔 @pasdarenghelab🔜 پاسدار انقلاب
🆔 @pasdarenghelab🔜 پاسدار انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فاز جدید فتنه/اولین مصاحبه علی کریمی در خارج از ایران
ظاهرا فاز جدید تحریک به آشوب و اغتشاش توسط سلبریتی ها و چهره های ورزشی شروع شده است و این بار بجای قایم شدن پشت توییت و استوری و پست های اینستاگرامی ماموریت دارند با مصاحبه های تلویزیونی و جادوی جعبه سیاه شبکه های ماهواره ای میدان دار آشوب و اغتشاش بشوند.
با فتنه های پیچیده تری روبرو خواهیم شد
#قائمون
5.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تلاوت زیبای سوره مبارکه تکویر
تلاوت جاودانه استاد عبدالباسط
🌴💎🌹💎🌴
1_917056964.mp3
1.39M
اذان شهید باکری..
به افق دلهای بیقرار
دلتون شکست التماس دعا🤲🤲🌾🌾
حی علی الصلاه
التماس دعا🌹
#اللهمعجللولیکالفرج
🌴💎💢💎🌴
❇️ بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ❇️
📖 تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: شنبه - ۲۸ آبان ۱۴۰۱
میلادی: Saturday - 19 November 2022
قمری: السبت، 24 ربيع ثاني 1444
🌹 امروز متعلق است به:
🔸پبامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلّم
❇️ وقایع مهم شیعه:
ا 🔹امروز مناسبتی نداریم
📆 روزشمار:
▪️10 روز تا ولادت حضرت زینب سلام الله علیها
▪️18 روز تا شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (روایت 75روز)
▪️38 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (روایت 95روز)
▪️48 روز تا وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها
▪️55 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
💐اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💐
❣️حتما منتشر کنید تا در ثواب این امر شریک باشید.
بنام خدا
هوالحکیم
یا دلیل متحیرین
اثار ذکر بر قلب و روح و رفتار انسان
تکبر و غرور و تبعیت از هوای نفس سرکش در مواجه با ازمونهای سخت برای مومن موجبی است برای تقویت نفس در مقابل هجمه های سنگین نفس اماره وسرکش ...
وقتی سالک قدم در راه سیر و سلوک بر میدارد ابلیس را بیش از بیش بر خود حساس و کسانی چون شما مومنین که از ضمیری مطمئن و اگاه برخوردارند به صورت واضح تلاش شیطان را برخلاف مسیر درست متوجه وحضور او را تقویت میکند به گونه ای که با شروع حرکت به سوی الله ازمونها و شرایط سخت چون دور راهی بر انسان مستولی میگردد لازم است با ذکر بجا و مرتب و به موقع نسبت به دور کردن هوای نفس از اعمال و رفتار الهی با نفس اماره تقابل و بر ان غلبه کند
سرچشمه افت ایمان بیشتر از عدم اجتناب از زبان و گفتار بیهوده و غیبت و تهمت و تعجیل در قضاوت و بیان انچه لازم نیست چه بسا سکوت خود نوعی ذکر است برای اهل ایمان ...و چشم مومن در انچه لازم نیست ببیند ، نگاه میکند اما نمی بیند و گوش مومن انچه میشنود امانتداری بیش نیست ، هر انچه میشنود مستند رفتار خودقرار نمیدهد میشنود اما گویا نشنیده است این سه عضو انچنان در ارتکاب گناه و ایضا اعمال خیر به هم مرتبط و تنیده شده است که اگر این سه عضو کنترل و به موقع حرکت و یا سکون داشته باشد نصف راه را سالک طی کرده است.
مومن برای هر یک از اعمال خود حسابرسی میکند از هر زوایه و منظر در هر زمان و مکان ، مبادا مرتکب گناه و رفتاری شده که ابرو یا جان یا مال یا حیثیت بنده خدایی را نشانه رفته باشد و خدای ناکرده موجب نارضایتی بارتعالی و در صورت شدت رفتار غضب و خشم الهی را به ارمغان نیاورده باشد که مصیبتی بس غیر قابل جبران برای مومن است در صورت خطا سریع در صدد جبران ان بر میاید که طرق ان به کرار در کتب عرفانی و اخلاقی امده است.
خدایا ما را به راه مستقیم هدایت فرما و نفس ما را هرچند برای لحظه ای به خود ما وامگذار و بعد از انکه ما را هدایت فرمودی لطف و و عنایت خود را از ما دریغ مفرما که از گمراهان خواهیمبود.
امین
با این مقدمه اثار ذکر در رفتارهای امده را تقدیم حضور میکنم امیدوارم مورد استفاده قرار گیرد.
لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَآئِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَىٰ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّآئِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَآءِ وَالضَّرَّآءِ وَحِينَ الْبَأْسِ أُولَٰٓئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَأُولَٰٓئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ (١٧٧)
نیكی، (تنها) این نیست كه (به هنگام نماز،) رویِ خود را به سوی مشرق و (یا) مغرب كنید؛ (و تمام گفتگوی شما، در باره قبله و تغییر آن باشد؛ و همه وقت خود را مصروف آن سازید؛) بلكه نیكی (و نیكوكار) كسی است كه به خدا، و روز رستاخیز، و فرشتگان، و كتاب (آسمانی)، و پیامبران، ایمان آورده؛ و مال (خود) را، با همه علاقهای كه به آن دارد، به خویشاوندان و یتیمان و مسكینان و واماندگان در راه و سائلان و بردگان، انفاق میكند؛ نماز را برپا میدارد و زكات را میپردازد؛ و (همچنین) كسانی كه به عهد خود -به هنگامی كه عهد بستند-وفا میكنند؛ و در برابر محرومیتها و بیماریها و در میدان جنگ، استقامت به خرج میدهند؛ اینها كسانی هستند كه راست میگویند؛ و (گفتارشان با اعتقادشان هماهنگ است؛) و اینها هستند پرهیزكاران!(بقره ۱۷۷)
آثار ذکر در سازندگی روحی و اخلاقی
ذکر و یاد خدا آثار سازنده روحى و اخلاقى فراوانى دارد که یاد متقابل خدا از بنده، روشنى دل، آرامش قلب، ترس از (نافرمانى) خدا، بصیرت و شناختشیطان، بخشش گناهان، و علم و حکمت از جمله آنهاست .
یکى از زیباترین جلوههاى ارتباط عاشقانه با خدا و اساسىترین راههاى سیر و سلوک، ذکر است; یعنى مترنم بودن زبان و قلب انسان به اسماء حسناى الهى و شاداب نگهداشتن گل روح در زیر باران یا دحق .
ذکر خدا، از یادبردن هستى محدود خویش در رهگذر یاد اسماى الهى است و تداوم و استمرار آن زنگار گناهان را از روى دل مىزداید; زیرا غفلت و فراموشى حق تعالى، ساحت دل را مکدر مىکند . از اینجاست که یکى از رسالتهاى اولیاى الهى و کتابهاى آسمانى، برطرف نمودن این کدورت و تاریکى است و به همین علت «ذکر» را از اوصاف پیامبر و از نامهاى قرآن شمردهاند; چنانکه قرآن مجید به ذکر بودن پیامبر صلى الله علیه و آله چنین اشاره مىکند:
«... قد انزل الله الیکم ذکرا × رسولا یتلوا علیکم آیات الله ...» (1) .
«خداوند ذکرى (رسولى) را به سوى شما فرستاد تا آیات خدا را بر شما تلاوت کند» . همچنین از نامهاى قرآن مجید ذکر مىباشد: «انا ن
حن نزلنا الذکر و انا له لحافظون» (2) . «ما ذکر (قرآن) را بر تو نازل کردیم و آن را حفظ خواهیم کرد» .
وجه نامگذارى پیامبر صلى الله علیه و آله و قرآن به ذکر این است که موجب یادآورى خداوند متعال مىباشند; زیرا یادآورى منوط به دانش قبلى است و این پیامبران و کتابهاى آسمانى مىباشند که پرده غفلت و فراموشى را از روى دل کنار زده و نور الهى را بدان مىتابانند . بنابراین یاد خدا انسان را از حضیض مادیتبه اوج معنویت مىرساند و امید را در انسان زنده مىکند و یاس و ناامیدى را که از تنگناهاى زندگى مادى و معادلات بشرى ناشى مىگردد، برطرف مىکند .
ذکر خدا ارتباط معنوى عبد سالک با رب مالک است و این انسان است که نباید خود را وقف زندگى مادى کند و مقصد را در خود و دنیاى خود محدود سازد، بلکه باید خود را براى سفر پر فراز و نشیب ابدیت آماده و مهیا کند .
ذکر خداوند آثار و ثمرات اعجابآور و با شکوهى دارد که هریک از آنها در سازندگى روحى و اخلاقى انسان تاثیر به سزایى دارد . عمدهترین این آثار و ثمرات به شرح زیر است:
1 . یاد خدا نسبتبه بنده
اولین اثر یاد خدا این است که خداى متعال نیز انسان را یاد مىکند: «فاذکرونى اذکرکم ...» (3) «مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم» . از اینکه در این آیه شریفه یاد خداوند متعال، منوط به یادکردن بنده شمرده شده است، یک نکته دقیق فهمیده مىشود و آن عبارت است از تصور دو نوع ذکر از طرف خدا; الف: ذکر عام . ب: ذکر خاص .
ذکر عام عبارت از هدایت عام الهى است که شامل تمام موجودات مىباشد و اختصاص به گروه خاصى ندارد و شاهد آن آثار ذکر عام الهى در پهنه گیتى مىباشد . و آن اعطاى مواهب و عطایاى گوناگون خداوند به تمام ممکنات مىباشد و این یاد همگانى که فیض مستمر الهى است، هرگز قطع نمىشود .
اما ذکر خاص به بندگان خاص و ذاکر تعلق دارد و یک نوع توجه و لطف است از جانب خداوند متعال .
2 . روشنى دل
خداوند; ذکر خویش را موجب نورانى شدن و بیدارى دلها مىداند . مردن دل و افسردگى از هولناکترین سیه روزىهاست; به طورى که حضرت على علیه السلام اولین سفارششان به امام حسن مجتبى علیه السلام - در نامهاى که به فرزند ارجمندشان نوشتهاند - این است که بیش از هرچیز به آبادانى دل خویش بپردازد: «فانى اوصیک بتقوى الله - اى بنى - و لزوم امره و عمارة قلبک بذکره ...» (4) .
«پسرم! تو را به تقوا و التزام به فرمان خدا، آباد کردن قلب و روح با ذکر او و چنگ زدن به ریسمان الهى توصیه مىکنم ...» .
یکى از مؤثرترین عوامل علاج مرگ دل و احیاى دوباره آن، پناهبردن به ذکر خداست; ذکر حق نور است و مداومت در آن، قلب را از تاریکى و ناامیدى و قساوت نجات مىدهد; شفافیت و لطافت و درک و شور و عشق به آن مىبخشد و گرمى و تپش و نشاط تازه در آن مىدمد . این ثمره ذکر را حضرت على علیه السلام چنین گوشزد مىکند:
«ان الله تعالى جعل الذکر جلاء للقلوب تسمع به بعد الوقرة و تبصر به بعد العشوة و تنقاد به بعد المعاندة ...» (5) ; «خداوند متعال یاد خویش را جلاى قلبها قرار داده، که در اثر آن گوش، پس از سنگینى مىشنود و چشم پس از کمسویى مىبیند و بدین وسیله پس از لجاجت و دشمنى منقاد و رام مىگردد» .
3 . آرامش قلب
سومین اثرى که براى یاد خدا بیان مىشود آرامش دل آدمى است . به تعبیر قرآن طمانینه و سکون قلب از جمله آثار مستقیم یاد خداست: «الذین آمنوا و تطمئن قلوبهم بذکرالله الا بذکر الله تطمئن القلوب» (6) ; «کسانى که ایمان آوردهاند و دلهایشان به یاد خداست، بدانید تنها با یاد خدا دلها آرام مىگیرد» .
یاد خدا داروى معنوى اضطراب و افسردگى است که از نظر روانشناسى علل آن ترس، آینده مبهم، نگرانى از شکستخوردن، ترس از بیمارىها و نگرانى از عوامل طبیعى مىباشد . گذشته از مساله بیمارى اضطراب، آرامشطلبى در فطرت انسان ریشه دارد و در سرشت انسانها حس آرامشجویى نهفته است و بسیارى از فعالیتهاى آدمى در حقیقت پاسخ به نداى الهى فطرت است .
وقتى به زندگى خود و بسیارى از افراد نظر مىکنیم، مىبینیم هدف بسیارى از کارهاى ما دستیابى به گوهر گرانبهاى آرامش است; یعنى انسانها در طول زندگى خود تلاش مىکنند تا به آرامش خاطر و طمانینه نایل شوند . در این نقطه بین انسانها اشتراک نظر وجود دارد، ولى اختلاف نظر در تعیین و تشخیص چیزهایى است که به زندگى آرامش مىبخشد .
بسیارند کسانى که این گوهر نفیس را در گرو ثروت اندوزى و رفاه مادى مىدانند و آرامش گمشده خود را در آن مىجویند و به قول خودشان، پشتخود را مىبندند تا براى عمرى، خیال آسوده و آرامش خاطر داشته باشند; گروهى نیز آرامش را در کسب مقام و شهرت مىبینند و براى آن خود را به آب و آتش مىزنند; گروهى - به اشتباه - آرامش را در پناهبردن به دامن «اعتیاد» مىبینند تا دمى آرامش و تسکین یابند که این آرامش کاذب است .
ولى قرآن مجید تنها نسخه شفابخش اضطراب را یاد خدا مىداند و تنها پا
سخ نداى فطرت را ذکر خدا مىبیند (7) ولى مقصود ذکر قلبى است نه ذکر زبانى; زیرا قرآن کریم آن ذکر زبانى را که با ذکر قلبى همراه نیست، ممدوح نمىشمارد بلکه مذموم مىداند درباره نماز مىفرماید: «... اقم الصلاة لذکرى» (8) «نماز را با یاد من اقامه کن» . و در سوره ماعون مىفرماید: «فویل للمصلین × الذین هم عن صلاتهم ساهون» (9) «واى بر نمازگزارانى که از نمازشان غافلاند» . معلوم مىشود اگر کسى نماز بخواند، هرچند که ذکر خدا بر زبانش جارى است ولى غافل باشد و نداند چه مىگوید، کارش زار است .
بنابراین، مقصود اصلى، ذکر قلبى است نه ذکر زبانى . ذکر زبانى زمینه استبراى پیدایش ذکر قلبى و آرامش با ذکر قلبى مشکلات را حل مىکند (10) .
خداوند در سوره طه خطاب به حضرت موسى و هارون علیه السلام مىفرماید: «اذهب انت و اخوک بآیاتى و لا تنیا فى ذکرى» (11) «تو و برادرت با آیات و معجزات من حرکت کنید و در یاد کردن من سستى نکنید» . این ذکر، ذکر قلب است; زیرا انسانى که در برابر خطر مواجه مىشود و به مقاومت در برابر آن خطر، ماموریت پیدا مىکند، با ذکر زبانى نمىتواند مشکلى را حل کند; طمانینه است که مشکلات را حل مىکند و طمانینه، با ذکر قلب است نه با ذکر زبان . البته ذکر زبان خوب است و زمینه را براى ذکر قلب فراهم مىکند (12) .
در خصوص این بحث که یاد خدا و ذکر قلبى آرامبخش دلهاست، امام صادق علیه السلام مىفرماید: «ان القلب لیتجلجل فى الجوف یطلب الحق فاذا اصابه اطمان و قر» (13) . «دل آدمى از درون مضطرب مىشود و در حقیقتخواهان حق است پس آنگاه که بهحق رسید، آرام و قرار مىگیرد» .
4 . خشیت و ترس از خدا
از جمله آثار یاد خدا براى مؤمنان، خداترسى و خشیت مىباشد . قرآن در این زمینه مىفرماید: «انما المؤمنون الذین اذا ذکر الله و جلت قلوبهم ...» (14) «تنها مؤمنان هستند که هرگاه یادخدا به میان آید، دلهایشان ترسان شود» . که این ترس از درک عظمت و علم ایشان سرچشمه مىگیرد; لذا خداوند در قرآن تنها عالمان را متصف به خشیت مىداند و در سایه خشیت از خداوند است که انسان از ارتکاب معاصى اجتناب مىورزد .
5 . بصیرتیافتن و شناختشیطان
یکى از عوامل اصلى سقوط انسان و سیهروزى او، افتادن به دامهاى ناپیداى شیطان است و ذکر حق به انسان بصیرتى مىدهد که وسوسههاى پنهان و دامهاى ناپیداى شیطان را به سهولتبشناسد و در دام او نیفتد:
«ان الذین اتقوا اذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا فاذا هم مبصرون» (15) . «اهل تقوا آن هنگام که دچار وسوسه گروهى از شیاطین شوند به یاد خدا مىافتند و در آن وقت است که بینا مىگردند» .
6 . بخشش گناهان
از آثار و ثمرات اخروى یاد خداوند، مغفرت الهى مىباشد که شامل حال یادکنندگان خدا مىگردد و اضافه بر آن، خداوند وعده اجر و پاداش بزرگ نیز به ایشان داده است . قرآن مجید در اینباره مىفرماید: «... و الذاکرین الله کثیرا و الذاکرات اعد الله لهم مغفرة و اجرا عظیما» (16) . «مردان و زنانى که بسیار یاد خدا کنند، خداى متعال براى آنان آمرزش و پاداش بزرگ آماده نموده است» .
انسان مؤمن بر اثر لغزشهایى که در مدت عمر داشته است، در اندوه و نگرانى بهسر مىبرد و دائم به دنبال انجام کارهایى است که باعث آمرزش گناهان وى گردد، از طرفى خداى غفار، باب توبه و آمرزش خود را بر روى بندگان خود گشوده و فرموده است: «قل یا عبادى الذین اسرفوا على انفسهم لا تقنطوا من رحمة الله ان الله یغفر الذنوب جمیعا ...» (17) . «بگو اى بندگان من که با ارتکاب گناهان بر خود زیادهروى نمودید از رحمتخداوند نومید نباشید; زیرا خداوند متعال جمیع گناهان را مىآمرزد» .
از طرف دیگر; خداوند کارها و راههاى متعددى را براى آمرزش بندگان قرار داده است و هرکس با وسیلهاى مىتواند براى خود آمرزش طلب کند و از آن جمله است ذکر بسیار خداى متعال .
7 . حکمت و علم
یکى دیگر از ثمرات ذکر، پختگى عقل و کمال و حکمت است . ذکر باعث فروزان شدن قوه ادراک انسان و جوشش فکر و اندیشه مىشود . جان فرد شایستگى این را پیدا مىکند که منعکسکننده حقایق غیبى در خود گردد و خداوند به اندیشه و عقل این افراد مدد رساند . این حقیقت را امیرالمؤمنین علیه السلام صریحا بیان نموده و بزرگانى هم آن را تجربه کردهاند . شیخالرئیس ابن سینا و صدرالمتالهین تصریح دارند که گاه در یک مساله علمى و فلسفى به بنبست رسیده و قادر به حل آن نبودهاند و به ذکر و نماز پرداختهاند و مطلب برایشان آشکار شده است .
حضرت على علیه السلام مىفرماید: «... و ما برح لله - عزت آلاؤه - فى البرهة بعد البرهة و فى ازمان الفترات عباد ناجاهم فى فکرهم و کلمهم فى ذات عقولهم فاستصبحوا بنور یقظة فى الابصار و الاسماع و الافئدة ...» (18) . «و همواره براى خداى تعالى - که نعمتهایش بزرگ است - در هر برههاى بعد از برهه دیگر و در دورانهاى نبودن پیامبران و سستى دین، بندگانى بودهاند که خداوند در اندیش