eitaa logo
سیمای صالحان -ثامن فلاورجان
210 دنبال‌کننده
8.3هزار عکس
6.9هزار ویدیو
1.1هزار فایل
اللهم عجل لولیک الفرج
مشاهده در ایتا
دانلود
"کربلا محور پرهیز از خطای محاسباتی" در جریان کربلا حدود 1200 نفر با امام حسین (علیه السلام) عازم کربلا شدند اما روز عاشورا حداکثری که با امام حسین علیه السلام ماندند حدود 120 نفر بوده است. نه آنهایی که رفتند بی دین بودند بلکه اعتقاد و باور به سید الشهدا داشتند ونه آنهایی که بودند بی عقل بودند ویا عقلانیت نمی دانستند بلکه اشکال کار در بحث محاسبات بود (اشتباه محاسباتی) بعبارتی 180 نفر محاسبه کردند لشکر 1200 نفری در برابر لشکری دهها هزار نفری حتما شکست نتیجه آن است در مقابل 120 نفر محاسبه معنوی کردند که این شکست نیست بلکه یک پرواز میان بُری است به سوی لقاءا.... بارها و بارها مقام معظم رهبری در باب اشتباه محاسباتی هشدارهای لازم را داده اند ☑️-«محاسبه‌ی غلط، یکی از بزرگ‌ترین خطرها است؛ گاهی حیات انسان را تهدید میکند؛ گاهی سرنوشت انسان را تهدید میکند؛ چون توان انسان، نیروی انسان، توانایی‌های انسان، تحت سرپنجه‌ی اراده‌ی او است، و اراده‌ی انسان تحت تأثیر دستگاه محاسباتی او است: اگر دستگاه محاسباتی بد کار کرد، اراده‌ی انسان تصمیمی میگیرد و در جهتی میرود که خطا است؛ آن‌وقت نیروهای انسان، همه‌ی توانایی‌های انسان در این جهتِ خطا به کار می‌افتد.» ۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ☑️- «دستگاه محاسباتى وقتى دچار اختلال شد، از داده‌‌هاى درست، خروجى‌‌هاى غلط به‌‌دست خواهد آورد؛ یعنى تجربه‌‌ها هم دیگر به درد او نخواهد خورد. وقتى دستگاه محاسباتى خوب کار نکرد، درست کار نکرد و محاسبه درست انجام نگرفت، تجربه‌‌ها هم دیگر به کار نمى‌‌آید.» ۱۳۹۳/۰۵/۰۱ بدیهی است که دشمن به‌دنبال اختلال در نظام محاسباتی مسئولین کشور است ودلیل ان نیز عدم توانایی پیشبرد برنامه های پیش بینی شده خود در میدان واقعی و در مقابل سعی مضاعف و شبانه روزی با عملیات روانی جهت زیر سوال بردن مقاومت و ایستادگی ملت ایران است. در این باب هوشیاری ، هوشمندی و بصیرت بالای مسئولین ، لازمه مقابله با این ترفند دشمن است. رهبر معظم انقلاب اخیرا در همین باب فلسفه همراه باهشدار خطای محاسباتی را گوشزد فرموده اند که حسن ختام این یادداشت ها می باشد: ☑️«خطای محاسباتی در هر قضیّه‌ای ناشی از این است که ما عوامل گوناگون این قضیّه را درست نبینیم. آنجایی که بحث بر سر یک مقابله است، بر سر یک برخوردِ دو جبهه با یکدیگر است، خطای محاسباتی از اینجا ناشی میشود که ما جبهه‌ی خودمان را هم درست نشناسیم، جبهه‌ی مقابل را هم درست نشناسیم؛ وقتی نشناختیم، در محاسبه اشتباه میکنیم؛ اگر درست شناختیم، محاسبه‌ی ما جور دیگری خواهد بود.» ۱۳۹۸/۰۳/۱۴ والسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩 🔰عوامل تشکیل دهنده نهضت امام حسین علیه‌السلام 1⃣ تقاضای با امام علیه السلام برای خلافت یزید 🔸این عامل ماهیت دفاعی دارد... _به ایشان می‌گویند: بیعت کن... می‌گوید: بیعت نمیکنم؛ از خودش دفاع می‌کند. 2⃣ مردم کوفه از امام علیه السلام برای خلافت 🔸این عامل ماهیت تعاونی دارد... _از امام دعوت به همکاری شده و ایشان جواب مثبت داده اند. 3⃣ امر به و نهی از 💎 باارزش ترین عامل 🔸این عامل ماهیت انقلابی دارد... _به حسب این عامل، امام حسین یک مرد انقلابی است، یک ثائر است، می‌خواهد انقلاب کند. ❎ مسئله این نبود که چون از من بیعت میخواهند و من نمی پذیرم، قیام می کنم، بلکه این بود که اگر بیعت هم نخواهند، من به حکم وظیفه امر به معروف و نهی از منکر باید قیام کنم... ❎ و نیز مسئله این نبود که چون از من دعوت کرده‌اند قیام می کنم( هنوز دو ماه مانده بود که مردم کوفه دعوت کنند)... ✅ بلکه مسئله این بود که دنیای اسلام را منکرات فرا گرفته است من به حکم وظیفه دینی، به حکم مسئولیت شرعی و الهی خود قیام می کنم. 📚
🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳 🏴 ⭕️ 🔶در فرهنگ عرب، اينگونه رسم بوده و هست كه معمولا هر شخص داراي يك و يك يا چند ٫لقب ميباشد؛ عليهم السّلام نيز اينگونه رسمی داشتند و هنگام نامگذاری فرزندان خود، لقب و کنیه نیز برای آنان انتخاب میکردند؛ 💠امام باقر (ع) درباره اينكه چرا هر يك از فرزندان اهل بيت داراي كنيه اي خاص بوده اند ميفرمايند: انّا لَنُكَنّي اُولادَنا في صِغَرِهِم مَخافَةَ النَبزَ اَن يُلحَقَ بهم.[۱] یعنی ما براي فرزندانمان در كودكي كنيه قرار ميدهيم، از ترس اينكه مبادا در بزرگي دچار لقب های ناخوشايند گردند. 🔷درباره اينكه چرا به عنوان كنيه براي (ع) انتخاب شده، در روايتي آمده است كه اين كنيه را روز هفتم ولادت امام حسين (ع)، (ص)، براي ایشان انتخاب کردند، به اين صورت كه پيامبر او را در دامان خود نهادند و فرمودند: ای چه بسيار گران است بر من كشته شدن تو.[۲] 🔷در کتب تاریخ نيز آمده است كه (ع) بعداً نام يكي از فرزندان خود را عبدالله گذاشتند كه ظاهراً همان حضرت علي اصغر(ع) ميباشند كه در كربلا به شهادت رسيدند.[۳] 🔷البته براي علت نام گذاري (ع) به وجوهي ديگر ذكر كرده اند كه به دو نمونه از آن اشاره ميشود: 🔺الف: در فرهنگ عرب مرسوم است كه هر كس داراي صفات خاص باشد، در مقام مبالغه، وي را پدر آن صفت مينامند؛ مثلا كسي كه داراي صفت بخشش باشد او را «ابوجواد» ميگويند. (ع) نيز به دليل اينكه در مقام بندگي خدا امتيازي خاص داشته و در مرتبه اعلي و مافوق انسانهاي ديگر قرار داشته اند، او را خوانده اند، چنانكه خود آن بزرگوار هنگامي كه از اسب بر روي زمين افتادند، فرمودند: «رضاً بقضائِك، تسليماً لِاَمرِك...»[۴] 🔺ب. اگر حضرت (ع) در كربلا آنگونه جان نثاري نكرده بود و در ميدان سربازي حق تعالي ثابت قدم نمي بود، آئين محمدي از روي زمين رخت بربسته و مردم به زندگي جاهليت كفار برميگشتند، لذا هر كسي بعد از آن حضرت خداوند را پرستش نمايد و پيروي از پيامبر اکرم(ص) و امامان عليهم السّلام را سيره خود قرار دهد، همه به بركت وجود مقدس (ع) و ايثار اوست «لولاه ماعُبِدَالله و لولاهُ ماعُرِفَ الله» بنابراين ايشان در حقيقت پدر همه بندگان خداست، زيرا پدر به معناي مربي است و او بر اساس آنچه گفتيم بهترين و عالي ترين مربي است.[۵] 🔷 (ع) علاوه بر كنيه داراي القاب متعددي نيز بوده اند از جمله: الرشيد ـ الطيب‌ ـ الوفي ـ السيد ـ الزكي ـ المبارك ـ التابع لمرضاة الله‌ ـ سيد الشهداء.[۶] پی نوشت: [۱] زندگاني امام حسن مجتبي(ع) سيد هاشم رسولي محلاتي، ص۸، حياة امام الحسن، ج۱، ص۶۵ [۲] منتهي الامال، ج۱، ص۵۲۳ [۳] الارشاد، شيخ مفيد، ج۲، ص۱۳۵ [۴] مقتل الحسين، مقرم، ص۳۵۷ [۵] شرح زيارت عاشورا، علي اصغر عزيزي تهراني، ص۳۴ [۶] بحار الانوار، ج۴۳، ص۲۳۷
✨⚡️✨⚡️✨⚡️✨⚡️✨ ⚡️ ⭕️ و قوی 🔷 : تصميم عبارت است از قضاوت يا انتخاب ميان دو يا چند راه حل مختلف به اشکال نامحدود (از حل يک مشکل گرفته تا انجام يکسري اقدامات) که در شرايط مختلف انجام ميگيرد. 🔷 : اتخاذ يک تصميم خوب يعنی آينده را ديدن و پی بردن به آنچه که پيش خواهد آمد. 🔷 عبارتند از: اطلاعات، رسانه ها، تحقيق و تفکر، آرزوها، دوستان، احساسات، زمان، مذهب، دقت، بحث و گفتگو (مشاوره)، ارزشها، تفاهم، پيامد، فرهنگ، مطلوب بودن شرايط 🔷به طور مثال و نادرستي که ممکن است يک جوان در زندگي اتخاذ کند و پيامدهای نامطلوبي را برای هميشه بر جای بگذارد عبارتند از: قانون شکني، استعمال دخانيات و مواد مخدر، ترک تحصيل، رانندگی بدون گواهينامه، افراط در برخوردها و.... 🔷از آنجا که يک و است و با افزايش سن، جوانان با آن مواجه ميشوند، که و با زندگي کند. اما قبل از گرفتن هر تصميم بهتر است، ابتدا پيامدهای آن را بررسی کند و در مواردی نيز پيش از تصميم گرفتن، نظر و عقيده سايرين را در مورد آن جويا شود. 💠در اتخاذ يک تصميم رعايت اين نکات ضروري است: 🔶 دارد که به فرد اخطار ميدهد بلافاصله انتخاب خود را تغيير دهد و به اصطلاح تصميم خود را عوض کند. مهم ترين اين پيامدها ممکن است به خطر افتادن سلامت زندگی خود يا ديگران، مثل: خطر دستگيري و زنداني شدن، خطر از دست دادن کار و فرصت موجود، خطر از دست دادن دوستان خوب و... را در برداشته باشد. 🔶 را که به احساسات، ارزش هاي انساني، اجتماعي و اسلامي مربوط است، بشناسيم و در تصميم ها قرار دهيم؛ مثلاً احساس گناه براي انتخاب رفتاري خلاف ارزش هاي خود؛ احساس ناخوشايند به دليل انجام عملي که اجتماع، مذهب، والدين و دوستان آن را تأييد نميکنند؛ مثل: احساس مورد سوء استفاده قرار دادن ديگران و يا مورد سوء استفاده قرار گرفتن. 🔶هنگام رويارويي با دشواري هاي پيچيده و برانگيزنده جدي در انتخاب، ميتوان از مناسب ترين افراد، همانند مشاور و افراد اهل فن، معلم، رهبر مذهبي، پدر، مادر يا هر بزرگسال مورد اعتماد و يا دوست گرفت. 🔶تمام هر انتخاب را مد نظر قرار داده، با کساني که ميتوانند به ما کمک کنند کنيم. 🔶يک بخش مهم در تصميم گيري خوب آن است که را در مورد عواقب احتمالي تصميم مد نظر قرار دهيم. 🔶عواملي را که موجب امر تصميم گيري ميشوند بررسي کنيم. اين عوامل ميتواند آگاهی از ايستادگی در برابر فشار، اطمينان داشتن از ارزش ها و اهداف باشد. 🔶اگر يکي از تصميمات ما عواقب منفي به بار آورد، بهتر است خود را کنيم و از اشتباه خود درس بگيريم. 🔶در اهميت دادن به عواقب تصميم گيري، شايان توجه است که «اتخاذ يک تصميم خوب يعني آينده را ديدن و پي بردن به آنچه پيش خواهد آمد». هر جواني بايد قادر باشد عواقب احتمالي را با درجه مشخصي از صحت پيش بيني کند. 🔶در نظر داشتن ؛ يعني (تصميم + تأثيرات ديگران = رفتار) در توضيح اين معادله بايد گفت: گاهي برخي عوامل بر فرد تأثير گذاشته و موجب ميشوند که تصميم او عوض شود، در نتيجه باعث بروز رفتاري در شخص شود که قبلاً قصد آن را نداشته است. 🔶افراد بزرگسال، اغلب، از تصميم گيري جوانان انتقاد دارند؛ در حالي که بايد آن ها را تشويق کنند تا تصميمات خوب بگيرند. 🔶تصميم گيري، معمولاً قسمت آسان کار است. ، بسيار دشوارتر از تصميم گيري است. نویسنده: راهنماي آموزشي مهارت هاي اساسي زندگي (جمعي از نويسندگان)، ص۵۳ |منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات
🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳 🏴 ⭕️چرا ؟ 🔶اهداف و آثار عزاداري براي اهل بيت عليهم السلام 💠در بيان بايد گفت اگر در ميان شيعيان عزاداري يك سنت رايج شده است دارد كه به طور اختصار عبارت است از: 👈 كه سراسر زندگي آنان براي جامعه اسلامي و سرمشق است، خواه در مبارزه با طاغوتيان يا مسايل اخلاقي و روحي و...؛ 👈 افزايش عشق و كه پاداش رسالت پيامبر اکرم(ص) است؛ 👈 كمال‌خواهي و فضيلت‌طلبي؛ 👈 دعوت به دين و آگاه شدن از حقايق آن و فراخواني مردم به صلاح و اصلاح و دوري از انحراف و فساد؛ 👈 بر ضد طاغوتيان و آشنا كردن مردم با ويژگي‌هاي (ع)؛ 👈 اطعام عده‌اي از گرسنگان در پرتو مجالس عزا كه از دستورات مؤكد قرآن و اسلام است؛ 👈 ياد مصيبت اهل‌بيت ـ عليهم السّلام ـ كه موجب آسان شدن مصايب و سختي‌هاي دوستداران آنان است؛ 👈 همدردي با رسول خدا(ص) و حضرت زهرا(س) و ساير ائمه عليهم السّلام؛ 👈 فراموش نشدن حادثه ؛ چرا كه اگر اين عزاداري‌ها نبود نسل‌هاي آينده نمي‌دانستند (ع) را يزيد كشته است. 👈 بويژه بني‌اميه و بني‌عباس؛ و 👈رشد فضايل و كرامت‌هاي انساني و الهي و پروش روحيه شهادت طلبي؛ هر قطره اشك كلامي است كه شهادت را چون پيامي به مردم ابلاغ مي‌كند و گريه نشانه آن است كه فاجعه‌اي روي داده و ظلمي صورت گرفته است. نه يك روز، نه ده روز، نه يك ماه بلكه در تمام سال براي اين است كه ملتي كه در شهادت زندگي مي‌كند بايد عزادار باشد و در مجالس عزا با بيان فلسفه شهادت و با يادآوري از شهيدانش، را همچنان تازه نگه دارد. بي‌شك به خاطر نشر فلسفه شهادت و ايثار و كرامت‌هاي انساني است كه به بهانه مرگ برادر، عمو، دايي و... جلسه برگزار مي‌كند و يك‌باره به گريز مي‌زند و از حسين سخن مي‌گويد. و 👈 با استفاده از . عزاداري اسلام را زنده كرد و اگر (ع) قيام نمي‌كرد اثري از اسلام باقي نمي‌ماند. اساس شكل‌گيري انقلاب اسلامي نيز نهضت امام حسين(ع) است. 🔺امام خميني درباره تجديد و تكرار عزاداري‌ها مي‌فرمايند: «... اصلاً نمي‌فهمند (ع) چه بوده و نمي‌دانند اين منبرها، ‌گريه‌ها سينه‌زني‌ها حدود ۱۴۰۰ سال است كه ما و را حفظ كرده و تا حالا اسلام را آورده، اين عده از جوان‌ها اينطور نيست كه سوءنيت داشته باشند؛ آنها خيال مي‌كنند كه ما بايد حرف روز بزنيم. حرف سيدالشهدا(ع) حرف روز، و هميشه حرف روز است؛ اصلاً حرف روز را سيدالشهدا(ع) آورده است و دست ما داده است و سيدالشهدا(ع) را اين گريه‌ها و مكتب وي را اين مصيبت‌ها و داد و قال‌ها و اين سينه‌زني‌ها و اين دستجات حفظ كرده است. اگر فقط مقدسي بوده و توي اتاق و توي خانه مي‌نشست و براي خودش هي زيارت عاشورا مي‌خواند و تسبيح مي‌گرداند چيزي نمانده بود... همينهاست كه اين نهضت را پيش برده، اگر (ع) نبود اين نهضت را كسي پيش نمي‌برد».[۱] 💢بنابراين (ع) يك حركت است، يك موج است، يك مبارزه اجتماعي است.[۲] عزاداري‌ها سبب مي‌شود كه شور و عاطفه از شعور و شناخت برخوردار گردد و ايمان را در ذهن جامعه هوادار، زنده نگهدارد و به عنوان و ، همواره تأثير خود را حفظ كند. عزاداري و شهادت و رساندن به گوش تاريخ است... هم بر مظلوميت امام گريه مي‌شود و هم در سايه آن، (ع) از نهضت و حركت، ، روضه‌هاي خانگي و دسته‌هاي عزاداري و هيأت‌هاي زنجيرزني، پوشيدن لباس مشكي و پرچم به دست گرفتن و شربت و آب دادن و تلاش در برپايي مجالس و نوحه‌خواني و سينه‌زني و... هر يك به نوعي است و اين پيوند قلبي را عمق و غنا مي‌بخشد.[۳] اين موارد، انگيزه‌هاي برگزاري مجالس سوگواري و عزاداري است و آنچه در اين ميان وجود ندارد گريه ضعف و ذلت است. پی نوشت: [۱] قيام عاشورا در كلام و پيام امام، ‌ص ۱۶ [۲] نهضت‌هاي اسلامي صد ساله اخير، مرتضي مطهري، ص ۸۹ [۳] فرهنگ عاشورا، ص ۳۱۴ نویسنده : حسين رجبي- پاسخ به شبهات عزاداري منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات
🌻••✨♧۰۰﷽۰۰♧✨••🌻 🔳 ▫️ ✍ در آیه ۲۰ سوره مبارکه مزمل بر انس با قرآن به‌صورت همیشگی حتی در شرایط گرفتاری و سختی توصیه شده است، 🔻هیچ شبی سخت‌تر از شب عاشورا اتفاق نخواهد افتاد؛ چرا که دشمن از همه جهت به محاصره پرداخته است و هیچ راهی پیش رو نیست، اما امام حسین(ع) در چنین شرایطی که سخت‌ترین شرایط است انس با قرآن را فراموش نمی‌کنند و در آن شرایط از خیمه‌ها صدای تلاوت قرآن به گوش می‌‌رسید، ‌این نمونه کامل عمل کردن به این آیه مبارکه است. ❌ باید این روحیه انس با قرآن کریم را از امام حسین(ع) الگو بگیریم۰ حضرت و یارانش شب عاشورا را به تلاوت قرآن سپری کردند، بنابراین عزاداران واقعی آن امام(ع) نیز نه تنها این شب که تمامی شب‌ها را باید به تلاوت قرآن کریم بگذرانند. ☘آیه ۶۹ و ۷۰ سوره مبارکه یاسین دلیل اینکه باید به قرآن اهمیت داده شود را بیان کرده است و گفته است که قرآن کتاب زندگی و برای انسان‌های واقعی است. ☘یکی دیگر از درس‌های قرآنی که از عاشورا باید بگیریم در خط ، ، و است. 📚استاد پیشکسوت قرآن حبیب مهکام 🏴
🌻••✨♧۰۰﷽۰۰♧✨••🌻 🔳 ▫️ 🔸🔹 و در ؛ یکی دیگر از دروس قرآنی عاشورا است ۰ امام حسین‌(ع) شب عاشورا با سپاه خودشان اتمام حجت کردند و اعلام کردند که آنها هستند و می‌توانند امام(ع) را تنها بگذارند. 🔹🔸 درس دیگری است که به همه ما می‌دهد، در سوره مبارکه بقره و در آیه ۱۶۵ شهادت در خدا توصیف شده است، مصداق بزرگ این موضوع حضرت قاسم‌بن الحسن(ع) است. 🔸🔹 آیه ۱۴ سوره مبارکه طه ، و و و به یاد خدا بودن از مصادیق این آیه است که همه اینها در شب عاشورا و در این واقعه به عینه به چشم دیده شده است. 🔹🔸درس دیگر نیز این است که به معنای با خدا از در راه خدا با جان و مال به است، این درس مهمی از سوره مبارکه توبه و آیه ۱۱۱ و ۱۱۲ و سوره صف آیات ۱۰ تا ۱۲ است 📚استاد پیشکسوت قرآن حبیب مهکام 🔳
🌻••✨♧۰۰﷽۰۰♧✨••🌻 🔳 ▫️ ✍توبه از گناهان در ماه محرم، یکی از توفیقات خدایی است۰ 🔸 و این درس در روز عاشورا توسط حربن یزید ریاحی به خوبی به همه ما داده شد. 🔸ما نیز باید از گناهان خود در پرتو عزاداری با ، کنیم. 🌹🍃این درسی از آیه هشت سوره مبارکه تحریم است. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً عَسى‌ رَبُّكُمْ أَنْ يُكَفِّرَ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ ☘اى كسانى كه ايمان آورديد! به درگاه خدا توبه كنيد، توبه‌اى خالصانه.اميد است كه پروردگارتان بدى‌هاى شما را بپوشاند ۰ ❌ چگونه می‌توان خلأ تلاوت قرآن را در امام حسین(ع) کرد، یکی از راه‌های این برطرف کردن خلأ، تبلیغ در محرم است، برای این کار باید برنامه‌ریزی کرد و مسئولان نیز باید به این مسئله داشته باشند، برای امام حسین(ع) در است اما باید به آن محتوا داده شود. 📚استاد پیشکسوت قرآن حبیب مهکام
🌻••✨♧۰۰﷽۰۰♧✨••🌻 🔳 ▫️ ✍ واقعه عاشورا بی‌تردید پراهمیت‌ترین و تاثیرگذارترین رخداد در تاریخ اسلام است. 🔸🔹 حماسه جاودان عاشورا از آن جنس وقایع نادری است که هرگز رنگ کهنگی و قدمت در بلندای قامت آن نمی‌نشیند. عاشورا نور خداست که نمی‌میرد «وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ» «و ما بکت السماء و الأرض الا علی یحیی بن زکریّا و الحسین بن علیّ(ع)». می‌توان به صراحت گفت که نهضت امام حسین(ع) حرکتی برجسته در تاریخ است که هیچ حادثه‌ای با آن برابری نمی‌کند و شاید رمز این داستان در باشد، آن سان که که سیدالشهداء(ع) هرچه که داشت در راه خدا و عمل به قرآن قربانی داد و خداوند نیز همه دل‌ها را متوجه ایشان کرد. به مصداق آنچه خداوند در سوره «نحل» فرمود: « مَا عِندَکُمْ یَنفَدُ وَ مَا عِندَ اللّهِ بَاقٍ وَ لَنَجْزِیَنَّ الَّذِینَ صَبَرُواْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ؛ آنچه پیش شماست تمام مى‏‌شود و آنچه پیش خداست پایدار است و قطعا کسانى را که شکیبایى کردند به بهتر از آنچه عمل مى‌کردند پاداش خواهیم داد» 📚حجت الاسلام یعقوب جعفری 🏴
🌻••✨♧۰۰﷽۰۰♧✨••🌻 🔳 ▫️ عاشورا تفسیر حقیقی قرآن ✍ارتباط قلبی و عملی سیدالشهدا(ع) با قرآن آن قدر شفاف و عمیق است که فلسفه قیام ایشان و فلسفه عاشورا را می‌توان به طور کلی تفسیر قرآن دانست. 🔸🔹 زمانی که امام حسین(ع) سفر خود را آغاز کردند در منزلگاه‌های مختلف آیات قرآن را قرائت و به آن استناد می‌کردند تا فلسفه قیام خویش را نشان دهند و این آهنگ تا زمانی که سر مبارک حضرت روی نیزه رفت ادامه می‌یافت و تا آخرین منزلگاه هادی و آرامش‌بخش قافله بود. 🔸🔹امام حسین(علیه السلام) هنگامی که از مدینه به سوی مکه حرکت کردند، فرمودند: ☘«رَبِّ نَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ (القصص/۲۱)؛ 🔻 پروردگارا! مرا از این قوم ظالم رهایی بخش!» و این همان دعایى است که حضرت موسى علیه السلام به هنگام خروجش با بنى اسرائیل آن را بر زبان جارى ساخت. 🔸🔹و پس از ورود به مکه نامه اى براى سران قبایل بصره نوشت و آنان را به کتاب خدا دعوت کرد: «وَ اَنا اَدعُوکُم اِلى  کِتابِ اللَّه و سُنة نبیِّهِ.» 🔸🔹و هنگامی که در روز نهم محرم عمر بن سعد فرمان حمله داد و لشکر به حرکت در آمد از برادرش اباالفضل (علیه السلام) درخواست مى‌کند که یک شب از امویان مهلت بگیرید تا در آن شب فقط به نماز، تلاوت قرآن، و راز و نیاز با خدا بپردازد. 📚حجت الاسلام یعقوب جعفری 🏴
🌻••✨♧۰۰﷽۰۰♧✨••🌻 🔳 ▫️ تجلی آیات قرآن در شخصیت سیدالشهداء(ع) 🔸🔹انس با قرآن آن حضرت به اینجا ختم نمی‌شود و روز عاشورا در برابر هجوم صدها تیر دشمن به اقامه نماز جماعت و عمل به دستور قرآن می‌پردازد. بعد از شهادت نیز سر مطهّر ایشان بر نیزه این آیه را مى‌خواند: ☘«فَسَیَکْفِیکَهُمُ اللَّهُ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیم؛ خداوند شما را از شر ایشان نگه خواهد داشت و او شنواى داناست.» 🔹🔸حق‌گویى، اخلاص و رضایت الهى، اخلاق کریمانه، حضور در محضر الهى، امر به معروف و نهى از منکر، خوف و خشیت الهى، ایثار، توکّل، صبر و تسلیم در برابر خداوند، عبادت، عزت‌طلبى و ذلّت‌ستیزى و بسیاری دیگر از صفات عالیه همه و همه از نشانه‌های انس با قرآن و عمل به فرامین آیات الهی در امام حسین(ع) بودند. 🔸🔹 عاشورا سال‌ها پس از نزول قرآن اتفاق افتاده است و از نظر اینکه اهداف عاشورا چه بوده است، باید گفت که این حرکت و قیام امام حسین(ع) اساسا بر طریق و مشی آموزه‌های قرآن بود. ✍ اگر کسی نهضت امام حسین(ع) در روز عاشورا را موشکافانه بررسی کند می‌بیند که این جریان تجسم قرآن است و قیام عاشورا در مجموع تجسم و تفسیر آیه‌های قرآن است. 📚حجت الاسلام یعقوب جعفری 🏴
🌻••✨♧۰۰﷽۰۰♧✨••🌻 🔳 ▫️ استشهادات زیبای قرآنی امام حسین(ع) 🔸🔹تمام آموزه های قرآن در ظرف عاشورا تجسم پیدا کرد؛ به عنوان مثال  قرآن دستور داده است که با ظلم مبارزه کنید با فساد مبارزه کنید امربه معروف و نهی از منکر کنید و ایثار و شهادت همه در عاشورا اتفاق افتاد؛ 🔸🔹 جالب است که امام حسین(ع) در این حرکت خود که از مدینه شروع می‌شود تا مکه و از مکه تا  کربلا، در موارد حساس حضرت به آیات قرآن استشهاد کرده است و آن هم بسیار زیبا. 🔸🔹 انسان وقتی آنها را مطالعه می‌کند، تصور می‌کند که آن آیه در همانجا نازل شده است. این خیلی مهم و قابل توجه است. 💬🖍نویسنده «تاریخ اسلام از منظر قرآن» با اشاره به آیات مورد استشهاد امام حسین(ع) تصریح می‌کند: در آغاز حرکت که حضرت(ع) از مدینه به طرف مکه خارج شد، هنگام این حرکت والی مدینه تهدید کرده بود که اگر بیعت نکند، حضرت را خواهد کشت و حضرت هم صلاح دید که اصلا از مدینه خارج شود. هنگامی که می‌خواست برود آن آیه‌ای را تلاوت کرد که خداوند در آن آیه می‌فرماید: ☘«فَخَرَجَ مِنْها خائِفاً یَتَرَقَّبُ قالَ رَبِّ نَجِّنی‏ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمینَ»؛ حضرت موسی که مورد تهدید فرعونیان قرار گرفته بود از مصر خارج شد و امام حسین(ع) هم به دلیل اینکه مورد تهدید امویان قرار گرفته است از مکه خارج می‌شود و می‌گوید: خدایا مرا از ظالمان نجات بده؛ چه آیه مناسبی را انتخاب کردند. 🔸🔹وی می‌افزاید: در بین راه و هنگامی که در راه کربلا خبر شهادت «قیس بن مُسْهِر» که فرستاده حضرت به مدینه بود، به ایشان می‌رسد، این آیه را می‌خواند: ☘«مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا؛ از مومنان مردانی هستند که به پیمانی که با خدا بسته بودند وفا کردند بعضی بر سر پیمان خویش جان باختند و بعضی چشم به راهند و هیچ پیمان خود دگرگون نکرده‏‌اند.(سوره احزاب، آیه 23)
🌻••✨♧۰۰﷽۰۰♧✨••🌻 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸نکته ای لطیف پیرامون رابطۀ تعظیم شعائر حسینی با ظهور امام زمان (علیهما السلام)🔸 [قرآن دربارۀ لباس حضرت یوسف دو بیان دارد: ابتدا می فرماید: ☘ وَجَاءُوا عَلَىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ : پیراهن او را با خونی دروغین، [نزد پدر] آوردند [یکبار هم از قول حضرت یوسف میگوید]: «اذْهَبُوا بِقَمِيصِي هَذَا فَأَلْقُوهُ عَلَىٰ وَجْهِ أَبِي يَأْتِ بَصِيرًا وَأْتُونِي بِأَهْلِكُمْ أَجْمَعِينَ»: این پیراهن مرا ببرید، و بر صورت پدرم بیندازید، بینا می‌شود! و همه نزدیکان خود را نزد من بیاورید! ✍[همانگونه که] آغاز حزن یعقوب، از و پیراهن یوسف شروع شد، حالا هم که می‌خواهد بشارت بیاید، باز هم یوسف مأموریت پیدا کرده که لباس خودش را بفرستد برای یعقوب و بیاندازند روی صورت او تا چشمش دوباره روشن بشود. ❌در انقلاب [امام زمان علیه السلام] هم اینگونه است. [آغاز غضب خداوند بر مردم، در رابطه با قضیۀ امام حسین بود:] «فلمّا قتل الحسین اشتدّ غضب اللَّه علی اهل الارض». ✍روزی که این غضب برطرف بشود و فرج بشود هم، باز -باید [مثل داستان یوسف که] از همین قمیص، [فرج حاصل شد]- باید از اینجا برگردد [و فرج حاصل شود]. 🔹همانطوری که ها از آنجا شروع شده، ها هم باید از آنجا شروع بشود. 🔹 غصه ها با این آمده، سرور ها هم با همین باید بیاید. 🔹تنگی ها با همین آمده، گشایش ها هم باید با همین بیاید. [به همین جهت] باز شدن راه کربلا [و اقبال گسترده مردم به زیارت امام حسین علیه السلام] 🔻 شاید مقدمهٔ فرج باشد که مردم چشمشان باز بشود و بتوانند امام زمان (علیه السلام) را ببیند؛ کما اینکه این انقلاب هم، باز از برکات عاشورا انجام شد: «لاینتشر الهدی إلا من حیث انتشر الضلال». ❌این هم [در روایات] هست که در قیامت، فاطمه ی زهرا (سلام الله علیها)، امام حسین (علیه السلام) را می آورد و فرج و گشایش و اجازه ی شفاعت، از آنجا شروع می شود. روایتی هم داریم که پیراهن حضرت امام حسین، خدمت حضرت امام زمان (علیه السلام) است.
🍃🌼 خدایا در روز پنشنبه پنج حاجتم را برآورده ساز. 🤲 🤲 اَللَّهُمَّ اقْضِ لِي فِي الْخَمِيسِ خَمْساً لاَ يَتَّسِعُ لَهَا إِلاَّ كَرَمُكَ وَ لاَ يُطِيقُهَا إِلاَّ نِعَمُكَ.🌹 1️⃣ سَلاَمَهً أَقْوَي بِهَا عَلَي طَاعَتِكَ 🌷 2️⃣ وَ عِبَادَهً أَسْتَحِقُّ بِهَا جَزِيلَ مَثُوبَتِكَ🌷 3️⃣ وَ سَعَهً فِي الْحَالِ مِنَ الرِّزْقِ الْحَلاَلِ🌷 4️⃣وَ أَنْ تُؤْمِنَنِي فِي مَوَاقِفِ الْخَوْفِ بِأَمْنِكَ🌷 5️⃣ وَ تَجْعَلَنِي مِنْ طَوَارِقِ الْهُمُومِ وَ الْغُمُومِ فِي حِصْنِكَ🌷 🤲 بار خدايا در روز پنجشنبه پنج حاجت مرا برآورده ساز، كه آنها را جز كرم تو گنجايش و جز نعمتهايی تو طاقت ندارد 🌹 1️⃣ سلامتي كه با آن برای انجام طاعتت نيرو گيرم ⚘ 2️⃣ و عبادتی كه با آن سزاوار پاداش فراوان تو گردم ⚘ 3️⃣ و گشايشي در حال، من با روزی حلال ⚘ 5️⃣ و اينكه به من با امن خويش در هنگامه های ترس امنيت دهی ⚘ 5️⃣و از هر غم و اندوه كوبنده در دژ استوار خويش پناهم دهی ⚘ 💐 قسمتی از دعای با عظمت روز پنجشنبه.
تفاوت منطق امام حسین علیه السلام با منطق سیاسیون و احزاب سیاسی چیست
🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳🏴🏳 🏴 ⭕️مختصری از و 🔶 ، تبلور زنده ي نماز، مناجات، حماسه، عدالت، و شهادت است. در مورد اين رخداد بسيار سخن گفته شده است، ولي به ابعاد گوناگون انساني و اجتماعي و درسها و پيامهاي زندگي ساز و حماسه‌‎آفرين آن كمتر توجه شده است. حال ما در اين مختصر به  ميپردازيم: 💠عبرتهاي سياسي 🔷حركت و (ع) يك جنبش خصوصي يا خانوادگي نبود بلكه و انقلابي بزرگ عليه حكومت بني اميه بود. از اين رو يك محسوب ميشود كه ازجهات گوناگون مي‎تواند الگوي سياسي جوامع باشد كه مهمترين آنها عبارتند: 1⃣ولايت و رهبري 💢از مهمترين اصول اسلام است. ولايت بر مسلمين را امامان حق خودشان مي‎دانستند و به غاصب بودن ديگران عقيده داشتند. از اين رو (ع) فرمودند: «ما خاندان پيامبر بر تصدي اين امر (حكومت بر امت) از اين مدّعيان ناحق سزاوارتريم». و در زيارتنامه‎ها گاهي لعنت بر كساني آمده است كه ولايت آنان را انكار كردند. از سرمايه‎ها و در حركت ، معرفي به امت اسلام و است. 2⃣عدم ترك امر به معروف و نهي از منكر 💢 به حساسيت مردم نسبت به احكام خدا و نظارت عمومي در امور واليان و مسئولان و مردم عادي وابسته است. از اين رو (ع) با درك موقعيت حساس جامعه كه روز به روز از سنت رسول خدا(ص) فاصله مي‎گرفت، پرچم و را علم كرد و در اين راه و اطرافيانش را به خطر انداخت و براي هميشه و به همگان آموخت كه سكوت در برابر ظلم، بدعت، انحراف، گناهي بزرگ و عليه آنها بالاترين درجه امر به معروف و نهي از منكر است. حال پيروان فرهنگ عاشورا، با الهام از  بايد نبض پرحركت جامعه اسلامي باشند و نسبت به جريان امور و وضعيت فرهنگي و سياسي حساسيت نشان دهند و با حضور دائم در ميدان امر به معروف و نهي از منكر، عرصه را بر فساد آفرينان تنگ سازند. 3⃣باطل ستيزي و جهاد 💢تلاش براي بازگرداندن خلافت اسلامي و حاكميت مسلمين به مجراي حق و اصيل خود و از بين بردن سلطه جائرانه باطل، صفحه ديگري از مبارزات (ع) مي‎باشد كه تكليف را بصورت كلي و هميشگي روشن مي‎سازد و اينكه در برابر ، نبايد سكوت و كرد. از تكاليف مهم مسلمانان در حراست از دين و كيان خويش و مقابله با دشمنان است كه است. و  يكي از مظاهر عمل به اين تكليف ديني بود و درسي براي همه ي آزادگان جهان كه در همه حال با همه توان تا آخرين دم، به نبرد با دشمنان اسلام و دين خدا برخيزند. 4⃣تدبير و برنامه‎ريزي 💢 ، يك و با برنامه بود نه يك شورش كور و بي‎هدف. براي لحظه به لحظه و روز بروز آن، دورانديشي و به كار گرفته شده بود. 5⃣كل يوم عاشورا 💢از عبرتها و درسهاي مهم عاشورا، از حق و مبارزه با باطل و ستم در هر جا و هر زمان است.  تكليف خاص آن حضرت و يارانش در آن مقطع زماني خاص نبود، بلكه هرگاه هر جا نظير آن شرايط پيش آيد، همان تكليف هم ثابت است. 💠پيام‎ها و عبرتهاي اخلاقي 1⃣آزادگي 💢آزادي در مقابل بردگي، اصطلاحي، حقوقي و اجتماعي است، اما برتر از آزادي است و نوعي حريت و رهايي انسان از قيدهاي ذلت‎آور و حقارت بار است.  جلوه بارزي از آزادگي در مورد (ع) و خاندان و ياران شهيد او است كه از ميان دو امر شمشير يا ذلّت، را پذيرفت و فرمود: انسانهاي آزاده در راه استقلال و رهايي از ستم طاغوتها و در آن لحظات حساس و دشوار انتخاب، مرگ سرخ و مبارزه خونين را برمي‎گزينند و جان مي‎بازند تا جامعه خود را آزاد كنند. 2⃣ايثار 💢 ، ايثار خون و جان است. كسي است كه حاضر باشد هستي و جان خود را فدا كند. در صحنه نخستين ايثارگر (ع) بود كه از جان و مال خود گذشت و براي همه مخصوصاً شيعيان اين درس را داد كه در راه رضاي خدا و خدا بايد از تمنيات خويش گذشت. 3⃣شجاعت 💢صحنه  تصويري است واضح از (ع) و اهل بيتش. شجاعت عاشورائيان ريشه در اعتقادشان داشت. لذا عاشورا الهام بخش شجاعت به مبارزان بوده است و محرم همواره روحيه، شهامت و ظلم‎ستيزي به مردم میداده است. 🔗متن کامل را اینجا 👈andisheqom.com/fa/Article/View/11000207 بخوانید.
⭕️ آیا قیام امام حسین(ع) با یک دستور خصوصی بود؟ 🔹 برخی گفته‌اند می‌دانید چرا امام حسین(ع) رفت و کشته شد؟ این یک دستور خصوصی فقط برای او بود و به او گفتند تو برو خودت را به کشتن بده. 🔹 معلوم است، اگر چیزی دستور خصوصی باشد، به ما و شما دیگر ارتباط پیدا نمی‌کند، یعنی قابل پیروی نیست. اگر بگویند حسین(ع) چنین کرد و تو هم چنین کن، می‌گوید حسین(ع) از یک دستور خصوصی پیروی کرد؛ به من مربوط نیست، به دستورات اسلام که دستورات کلی و عمومی است مربوط نیست. 🔹 حال تفاوت این دو چگونه است؟ امام حسین(ع) خودش فریاد کشیده است که علل و انگیزه‌ قیام من مسائلی است که بر اصول کلی اسلام منطبق می‌شود. دستور خصوصی در جایی می‌گویند که دستورهای عمومی وافی نباشد. امام حسین(ع) در کمال صراحت فرمود اسلام دینی است که به هیچ مؤمنی - حتی نفرمود به امام - اجازه نمی‌دهد که در مقابل ظلم و ستم، مفاسد و گناه بی‌تفاوت بماند. 🔹 امام حسین(ع) مکتب به وجود آورد ولی مکتب عملی اسلامی. مکتب او همان مکتب اسلام است. اسلام بیان کرد و حسین(ع) عمل کرد. اگر این حادثه را از مکتب بودن خارج‌ کنیم دیگر قابل پیروی نیست و ما این حادثه را از نظر اثر مفید داشتن عقیم کرده‌ایم. 🔹 خیلی به نظر کوچک می‌آید که بگویند دستور خصوصی بود، ولی معنایش این است که دستورهای عمومی در این زمینه‌ها کافی و وافی نیست، یعنی اگر دستور خصوصی نمی‌رسید اسلام دستوری نداشت که بگوید در چنین شرایطی باید حرکت و قیام کرد. 🔹 این تحریف معنوی که در حادثه عاشورا صورت گرفته است، از آن تحریفات لفظی صد درجه خطرناکتر است. 📗 شهید آیت‌الله مطهری، حماسه حسینی، ج۱، ص۹۸ (با تلخیص)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪︎ 🔹شهید مطهری: مجالس حسینی باید بیدار کننده باشد نه بی حس کننده تربیت حسینی چگونه تربیتی است؟؟