eitaa logo
سیمای صالحان -ثامن فلاورجان
216 دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
7.3هزار ویدیو
1.1هزار فایل
اللهم عجل لولیک الفرج
مشاهده در ایتا
دانلود
بعد سیاسی عاشورا (۳) «نفی سکولاریسم»: معاویه و یزید عملاً تفکر «سکولاریستی» را رواج می دادند، به عنوان نمونه وقتی که معاویه بر خلافت نشست، بلافاصله به عراق آمد و در سخنرانی خود به مردم اخطار نمود که من با شما سرنماز و روزه نمی جنگیدم، بلکه می خواستم بر شما حکومت کنم و به مقصود خود رسیدم.(شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید چ، ج ۴، ص۱۶۰). مرحوم علّامه طباطبایی (ره) در مورد این سخن معاویه، می گوید: «معاویه با این سخن اشاره می کرد که سیاست را از دیانت جدا خواهد کرد و نسبت به مقرّرات دینی ضمانتی نخواهد داشت و همه نیروی خود را در زنده نگه داشتن حکومت خود به کار خواهد بست و البته روشن استکه چنین حکومتی سلطنت و پادشاهی است نه خلافت و جانشینی پیامبر (ص).»(شیعه در اسلام،ص ۴۴). امام حسین (ع) با قیام خونین خود نشان داد که مرز سیاست از دیانت جدا نیست ودر اسلام بین این دو هم گرایی و هماهنگی وجود دارد و هر وقت در رأس حکومت، زمامداران و حاکمانی فاسد قرار گیرند که لیاقت منصب حکومت و کشور داری را ندارند باید بر علیه آن ها شورید و از منصب حکومت عزل کرد.
پژوهشی در بعد سیاسی حماسه عاشورا قسمت اول: واقعه عاشورا از عالی ترین حماسه های جاویدان است که در کم ترین زمان و با فداکاری افراد معدودی رخ داد و همیشه به عنوان «انقلاب بزرگ» بر تارک تاریخ بشریّت می درخشد. اندیشمندان مسلمان این حادثه عظیم را از ابعاد گوناگون فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی، عبادی، عرفانی، تاریخی و... مورد تحلیل و بررسی قرار داده اند و هر یک در خور شأن و مقام خود، آموزه هایی را برای پویندگان راه حسینی به ارمغان آورده اند. امّا آن چه بیش از همه حادثه عاشورا را پر فروغ تر و جاویدان تر می سازد، «بعد سیاسی» آن است که بسیاری از انسان ها را متحوّل و انقلابی ساخته و جلو خودکامگی بسیاری از زمامداران فاسد را گرفته است. اگر حماسه عاشورا رخ نمی داد، بدون شک هیچ نهضت اسلامی دیگری به وقوع نمی پیوست و خودکامگی زمامداران فاسد افزون تر می شد، در نتیجه رشد جوامع اسلامی با خطرات جدّی تری روبه رو شده و مکتب «انسان ساز» اسلام تعطیل می شد، اما تأثیر حماسه حسینی در بیداری سیاسی و شور انقلابی مردم بسیار عمیق بود
بعد سیاسی حماسه عاشورا،قسمت دوم (تشکیل حکومت): اولین مولّفه سیاسی قیام امام حسین(ع)، تشکیل حکومت اسلامی بود. آن حضرت به صراحت می فرمود: آل ابوسفیان لیاقت حکومت را ندارند و از جدّم رسول خدا(ص) شنیدم که فرمود: «خلافت بر خاندان ابوسفیان حرام است و اگر روزی معاویه را در بالای منبر من دیدید او را بکشید، ولی مردم مدینه او را بالای منبر دیدند و نکشتند و اینک خداوند آنان را به یزید فاسق (بدتر از معاویه) گرفتار نموده است.»(سخنان امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا، محمد صادق نجمی،ص۱۶). حضرت اباعبداللّه (ع) هم چنان که بر عدم شایستگی آل ابوسفیان برای خلافت پافشاری می نمود، بر لیاقت و شایستگی خود به امر حکومت و خلافت اصرار داشت. با مطالعه تاریخ این نهضت بزرگ مشخص می شود که سیدالشهداء(ع) در هرجا مناسب می دید، شایستگی خود را برای تشکیل حکومت اعلام می نمود و مردم را به پذیرش حکومت و رهبری عادل دعوت می کرد.(فرهنگ عاشورایی، جمعی از نویسندگان، ج ۱۰، ص۹۰). از سخنان گهر بار امام حسین (ع) در نامه هایی به مردم کوفه و بصره استفاده می شود که ایشان خود را شایسته ترین و جامع ترین فرد برای رهبری می دانست و آمادگی خود را برای تشکیل حکومت اصیل اسلامی اعلام کرد. و هر چند نتواند این حکومت را تشکیل دهد، اما با قیام خود در بلند مدت زمینه تشکیل یک حکومت اصیل اسلامی را فراهم نمود.
#وصیتنامه_شهید_دانشگر ✅آخر من کجا و شهدا کجا؛ خجالت میکشم بخواهم #مثل_شهدا وصیت کنم، من ریزه خوار سفره ی آنان هم نیستم, شهید شهادت را به چنگ می آورد راه درازی را طی میکند تا به آن مقام می رسد اما من چه! سیاهی گناه چهره ام را پوشانده و تنم را لخت و کسل کرده, #حرکت_جوهره_ی_اصلی_انسان_است و گناه زنجیر, من سکون را دوست ندارم. عادت به سکون بلای بزرگ پیروان حق است, سکونم مرا بیچاره کرده. ✅در این حرکت عالم به سمت معبود حقیقی دست و پایم را اسیر خود کرده, انسان کر میشود, کور میشود, نفهم میشود, گنگ میشود و باز هم زندگی میکند. بعد از مدتی مست می شود و عادت میکند به مستی و وای به حالمان اگر در مستی خوش بگذرانیم و درد نداشته باشیم. ✅درد را انسان بی هوش نمی کشد، انسان خواب نمی فهمد, درد را, انسان با هوش و بیدار می فهمد. راستی! #دردهایم_کو؟ چرا من بیخیال شده ام؟ نکند بی هوشم؟ نکند خوابم؟ مثل آب خوردن چندین هزار مسلمان را کشتند و ما فقط آن را مخابره کردیم. قلب چند نفرمان به درد آمد؟چند شب خواب از چشمانمان گریخت؟ آیا مست زندگی نیستیم؟ ✅خدایا تو هوشیارمان کن، تو مرا بیدار کن, صدای العطش میشنوم صدای حرم می آید گوش عالم کر است. خیام می سوزد اما دلمان آتش نمی گیرد. مرضی بالاتر از این! چرا درمانی برایش جستجو نمی کنیم، روحمان از بین رفته سرگرم بازیچه دنیاییم. ✅الَّذِینَ هُمْ فِی خَوْضٍ یَلْعَبُونَ ما هستیم, مرده ام تو مرا دوباره حیات ببخش، خوابم تو بیدارم کن. خدایا! به حرمت پای خسته ی رقیه(س)به حرمت نگاه خسته ی زینب(س)به حرمت چشمان نگران #حضرت_ولی_عصر(عج) به ما حرکت بده
✅آثار و عوامل سیاسی عاشورا✅ اقامه حق و عدل:  رهبر معظم انقلاب درباره اهداف قیام عاشورا می­فرمایند: حرکت‌ امام‌ حسین ‌(ع‌) برای‌ اقامه‌ی‌ حق‌ و عدل‌ بود. آن‌ بزرگوار، برای‌ همین‌ قیام‌ کرد که‌ رژیم های‌ فاسد و مخرب‌ انسان‌ و دین‌ و ویرانگر ، در جامعه‌ نباشند و نظام‌ اسلامی‌ و الهی‌ و انسانی‌ و مبنی‌ بر صلاح‌، در جامعه‌ استقرار پیدا کند. این حرکت، یکی از دو نتیجه را داشت: «حکومت،» یا «شهادت». البته حضرت برای هر دو هم آمادگی داشت. هم مقدّمات حکومت را آماده کرد و می‏کرد؛ هم مقدّمات شهادت را آماده کرد و می‏ کرد. هم برای این توطین نفس می ‏کرد، هم برای آن. هرکدام هم می‏شد، درست بود و ایرادی نداشت؛ اما هیچ‏کدام هدف نبود، بلکه دو نتیجه بود. هدف، چیز دیگری است.  هدف آن بزرگوار عبارت بود از انجام دادن یک واجب عظیم از واجبات دین که آن واجب عظیم را هیچ‏کس قبل از امام حسین انجام نداده بود. امام حسین باید این واجب را عمل می‏کرد تا درسی برای همه تاریخ باشد. مثل این‏که پیغمبر حکومت تشکیل داد؛ تشکیل حکومت درسی برای همه تاریخ اسلام شد و فقط حکمش را نیاورد. یا پیغمبر، جهاد فی‏سبیل‏ا... کرد و این درسی برای همه تاریخ مسلمین و تاریخ بشر شد. این واجب هم باید به وسیله امام حسین علیه ‏السّلام انجام می‏ گرفت تا درسی عملی برای مسلمانان و برای طول تاریخ باشد.
🎙 🔰 هدف اصلی امام حسین مبارزه با ظلم و جهل مردم بود مهمترين علت شهادت امام حسين و مهمترين علت گرويدن مردم به امويان، جهالت مردم بود. ما مى‏ دانيم که امام حسين با يزيد مبارزه نمى ‏كرد؛ او بالاتر از اين بود كه هدفش شخص و فرد باشد؛ هدف او اصولى و كلى بود. درحقيقت امام حسين با ظلم و جهل مبارزه مى ‏كرد، چنانكه در زيارت به ما تلقين و تعليم كرده ‏اند كه هدف اين مبارزه از بين بردن جهل و گمراهى است چنانكه در است: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلالَةِ» «1» . اكنون توضيح مى ‏دهم كه مقصود از جهالت مردم اين نبود كه چون مردم بى‏ سواد بودند و درس نخوانده بودند، مرتكب چنين عملى شدند و اگر درس خوانده و تحصيل كرده مى ‏بودند، اینچنین نمى ‏كردند. نه، در اصطلاح دين «» بيشتر در مقابل «» گفته مى‏ شود و مقصود آن است كه مردم بايد داشته باشند، و به عبارت ديگر قوّه تجزيه و تحليل قضاياى مشهود و تطبيق كليات بر جزئيات است و اين چندان ربطى به سواد و بى ‏سوادى ندارد. علم، حفظ و ضبط كليات است و عقل قوّه تحليل است. به عبارت ديگر امام حسين شهيدِ فراموشكارى مردم شد، زيرا مردم اگر در تاريخ پنجاه شصت ساله خودشان فكر مى ‏كردند و قوّه تنبّه و استنتاج و در آنها مى ‏بود و به تعبير كه فرمود: «‏_عُقولِكُمْ» اگر به عقل و تجربه پنجاه شصت ساله خود رجوع مى‏ كردند و جنايتهاى ابوسفيان و معاويه و ابن زياد در و خاندان اموى را اصولًا فراموش نمى ‏كردند و گول ظاهر فعلى معاويه را نمی خوردند، اینچنین نمی شد. مجموعه ‏آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏17، ص451
964.pdf
3.02M
هفته نامه صبح صادق شماره 964 فایلpdf
❌تفرقه اندازی👇 🔴به ما میگن لبنانی ها پولاتون رو بردن به اونا میگن ایرانی ها پولاتون رو بردن!
🔴 یادداشت اختصاصی/ ❇️نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد؟ 🔷انقلاب ملت ایران در چهار دهه گذشته فراز و نشیب‌های زیادی داشته است و تهدیدات گوناگونی را دفع کرده و در پس هر تهدیدی قوی‌تر از گذشته به راه خود در مسیر تعالی و پیشرفت ادامه داده است. اما در دوره کنونی تهدیدات بیرونی با آسیب‌های درونی هم‌افزایی تأمل‌برانگیزی پیدا کرده اند، برخی کم‌کاری‌ها و سوء تدبیرها در کنار تبلیغات خارجی و هم‌نوایی برخی عناصر داخلی در ناامید کردن جامعه تاثیر انکارناپذیری دارند. 🔶اگر در گذشته این رسانه‌های بزرگ بودند که حرف اول را جنگ‌های تبلیغاتی و روانی می‌زدند، امروزه رسانه‌های خُرد، سازنده و جهت‌دهنده بخش اعظمی از افکار عمومی شده و سهم رسانه‌های بزرگ را در ارتباط مستقیم با عامه مخاطبان کم کرده‌اند. لذا رسانه‌های بزرگ با تغییر تاکتیک علاوه بر هدف‌گیری افکار عمومی جامعه، صاحبان رسانه‌های خُرد و نخبگان را نیز هدف قرار گرفته تحت شمول ایده‌های خود قرار داده‌اند. 🔻از این‌رو دو ضرورت عمده پیش روی جریان انقلابی و جوانان حزب‌اللهی وجود دارد که رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرازی از بیانیه گام دوم انقلاب از آن به «نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد» یاد کرده اند؛ اول آنکه در روند و نبرد روایت‌ها، ترس و ناامیدی را از خود و دیگران برانند و دوم آنکه در راه‌اندازی و بهره‌گیری از رسانه‌های خُرد (کانال‌های طرح ثامن) در دام صحنه‌سازی‌های رسانه‌های بزرگ قرار نگیرند چراکه تاکتیک نوین رسانه‌های بزرگ تعیین زمین بازی برای رسانه‌های خُرد است. ما برای شکستن محاصره تبلیغاتی ایران اسلامی نیازمند حرکت رسانه‌ای جبهه ای هستیم، لذا کانال‌های طرح ثامن باید از پراکنده‌کاری پرهیز نمایند و محور جلسات دو هفته‌ یک‌بار خود را، از کانال مرجع این طرح یعنی از کانال معیار (پیام‌رسان ‌های سروش ایتا و روبیکا) برداشت نمایند و همچنین برای جذب مخاطبان موردنظر به کانال‌های خود، طرح‌های ابتکاری و بومی و محلی، تدوین و اجرا کنند.
99-06-03.pdf
914.9K
🔸نشریه الکترونیکی پیشخوان خبر 🔹شماره ۲۹۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا