9.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تصفیهخانه سیار ساخت داخل که آب آلوده را به آب آشامیدنی تبدیل میکند
همت، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه آب و انرژی:
🔹تکنولوژی فیلتراسیون سرامیکی، این امکان را مهیا کرد یک تصفیهخانۀ مدرن داشته باشیم که با سرعت ۱۰۰ کیلومتر حرکت میکند.
@Fetan2
5.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 دکتر لطف الله فروزنده، قائم مقام اسبق مرکز پژوهشهای مجلس: نهادهای نظارتی به قصور افرادی مثل عباس آخوندی، بیژن زنگنه و اسحاق جهانگیری در ۸ سال گذشته رسیدگی کنند، تمام اینها باید محاکمه شوند و باید معلوم شود این افراد صلاحيت گرفتن مسولیت را نداشتند.
@Fetan2
میگن این قضیه واکسن یه فتنه بود.
باشه اصلا قبول این واکسن فتنهس
فتنه یعنی چی؟ یعنی حق و باطل جوری باهم مخلوط میشه نمیتونی تشخیص بدی چی حقه چی باطل. خب در فتنهها باید چیکار کرد؟ باید به ولیّ جامعه رجوع کرد. وقتی به ولیّ جامعه رجوع میکنیم میبینیم که رهبری واکسن زدن و توصیه به واکسیناسیون عمومی کردن. به اینجا که میرسیم میگن رهبر مجبور بوده و نظر واقعیش این نیست ما باید خودمون آتش به اختیار عمل کنیم.
ای بابا این چه ولیّای هست که تو زمان فتنه نمیشه بهش رجوع کرد و خودش مجبوره باطل رو انجام بده؟
فعل و عمل ولیّ جامعه برای تبعیت است نه برای تفسیر...
#چالش_واکسن
💫👈ادامه شرح فراز هشتم #خطبه_امام حسين در منا
✅ برخی اختلافات دینی، سیاسی و اجتماعی
برخی از اختلافات دنیوی، سیاسی و اجتماعی است که زمان آن گذشته و طرح این اختلافات، برای جامعه اثر مفیدی ندارد و باید اغماض کرد و به آینده واگذار کرد. اختلاف دنیایی است، تضییع حقی هم صورت گرفته است و قاعدتاً باید در دنیا این مسأله پیگیری شود ولی پیگیری این اختلافات، مفاسدی در جامعه دارد و از اتفاقی که افتاده است باید غمض عین کرد تا اینکه حقیقت در عالم آخرت مشخص شود و کسیکه ظلم و تعدی کرده است، آنجا مشخص و محکوم شود. این هم یک قاعده است که کسی که ذیحق است و برای دفاع از خود و احقاق و پیگیری حق خود حق دارد، درعینحال باید مواظب باشد این احقاق حق چه آثاری در جامعه بهجا میگذارد.
✅مساله زنده امام حسین(ع)، #ظلم_حاکمان و #سکوت_عالمان، نه حق خویش
👈مسألهی زنده برای امام حسین(ع) هم این حاکمان زندهاند و حضرت صریح با آنها صحبت میکنند. مسألهی زنده برای امام حسین(ع) این عالمان بیعمل و ناشایسته و این وعاظ السلاطین هستند که در حواشی حاکمان جور قرار گرفتند و آنها را با سکوت خودشان تقویت میکنند. دردها و محرومیتهای مردم برای امام حسین(ع) مهم است و آن را هم مطرح کردند. اینها را باید مطرح کرد و حضرت هم مطرح کردند و بهصراحت نظر دادند که آنچه مربوط به دستگاه خلافت و فساد و ظلم آنهاست، بگویید، آنچه را که مربوط به عالمان سوء است، بگویید، آنچه که مربوط به مظلومیت و محرومیت مردم است، بگویید اما یک مسائلی هم ما بهعنوان شخص داریم، حضرت اینها را با اشاره عبور کردند: «فَاللَّهُ الْحَاکِمُ فِیمَا فِیهِ تَنَازَعْنَا وَ الْقَاضِی بِحُکْمِهِ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَنَا».
🔺👈 متأسفانه عدهای از این مسیر منحرف میشوند. مثلاً دنبال این میگردند که امیرالمؤمنین(ع) در دوران حکومت خودشان (بهخصوص) و همینطور قبل از آن، چندبار به حادثهی #غدیر یا آیه ولایت یا آیه مباهله استناد فرمودند؟❓ مشکلشان این است! دنبال این هستند که شخصیت علی بن ابیطالب(ع) را از این راه بشناسند که اگر حضرت به حادثهی غدیر زیاد استناد کرده باشند معلوم میشود که خیلی مهم است. نه عزیز من! واقعهی غدیر در جای خود درست است و حرفی در آن نیست. اما اهمیت و عظمت امیرالمؤمنین(ع) به این نیست که به واقعهی غدیر استناد کرده است یا نه،
↩️بنده میخواهم عرض کنم که عظمت و امتیاز امیرالمؤمنین(ع) این است که براساس این مبنا (که بدست آوریم)، فراتر از این مسائل فکر میکند و عمل میکند. افق فکر او و مطالبات او، افق بالاتری است. اینکه افراد، اختلافات و تضییع حقوقشان را در سینههای خودشان نگه میدارند و هرگاه سخن میگویند، آثار آن کینهها و اختلافات درونی دائماً در مسائل مختلف ظهور و بروز میکند، نشاندهندهی ضعف نفس آنهاست. اگر کسی هم این مسائل را مطرح میکرد، حضرت علی(ع) دنبال نمیکردند و کمتر به این مسائل میپرداختند و در حد اینکه اصل حقیقت فی الجمله باقی بماند و کسانیکه میخواهند با حقایق آشنا شوند حضرت گاهی میفرمودند. اما نه اینکه آن را بهصورت مسأله در جامعه درآورد و ذهن مردم را درگیر کرد و طبقات مختلف، جناحها، گروهها، اقشار مختلف را با همدیگر به اختلاف انداخت، بگو مگو در جامعه بهوجود آورد.
⭕️مروری بر مسئولیت مردم و #علما در برابر #حکومت_ظالم در
#خطبه_امامحسین ( ع) در منا
🔖🖊شرح #فراز_پایانی: بخش آخر
✅ اهداف #امام_حسین(ع)
اباعبدالله(ع) بعد از اینکه مسائل مختلف جامعهی اسلامی را با نگاه عمیق خود مورد بررسی قرار دادند، کلام خود را با یک خطاب نسبت به حقتعالی بهپایان رساندند .حضرت در جنبهی سلبی فرمودند که من قدرتطلب و ریاستطلب و به دنبال ثروت و مال دنیا نیستم اما از جنبهی ایجابی، چرا حضرت در صحنهی سیاست و مقابلهی با دستگاه حکومت وارد شدند؟ حضرت به دنبال قدرت نیستند اما عمل حضرت، چه اهدافی را دنبال میکرد؟ حضرت چهار نکته را بیان فرمودند.
✅ • بازگشت به سرچشمههای اصیل اسلامی؛
🔶«لَکِنْ لِنُرِیَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِینِکَ» علائم و نشانههای دین در جامعه باید دیده شود. من میخواهم امور جامعه تغییر پیدا کند تا اینکه در جامعه، دین به حاکمیت برسد. از زمانیکه پیغمبر اکرم(ص) از دنیا رفتند تا زمان ایراد این خطبه امام حسین(ع) ، حدود نیمقرن گذشته است و مسیر جامعهی اسلامی از ریلی که این قطار در آن حرکت کرده و از آن اهداف دینی که پیغمبر اکرم(ص) در عصر خودش برای مردم توضیح داد، فاصله گرفته است. این جملهی حضرت، اشارهی به این است که خدایا! ما میخواهیم مسیر جامعه را به آن اسلام واقعی و حقیقی برگردانیم. اینکه برخی از بزرگان ما (مثل علامه مجلسی(ره)) این جملات را اشاره به بدعتها میدانند، مطلب درستی است. اگر ما توجه داشته باشیم که بعد از پیغمبر(ص) تغییر گستردهای در احکام بهوجود آمد که امیرالمؤمنین علی(ع) تعبیرات عجیبی در مورد آن دارند و میفرمایند: اگر دین را بهمثابهی ظرف در نظر بگیرید، این ظرف را وارونه کردند و همهی محتوای آن بیرون ریخت و مانند پوستین وارونه آن را پوشیدند (قبلا هم اشاره شد که علامه شرفالدین(ره) در “النص و الاجتهاد” صد مورد از این تغییراتی که در دین اتفاق افتاد را شماره کرده است).
✅ • #اصلاح_آشکار
👈جملهی دوم: «وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِی بِلَادِکَ» خدایا! من میخواهم اصلاح را در شهرهایت آشکار کنم. در همان زمانی هم که فساد حاکم است، ممکن است در گوشه و کنار جامعه، علائمی از صلاح دیده شود و انسانهای صالح و شایستهای وجود داشته باشند و در هر شرایطی هم شایسته عمل کنند ولی آنچه را که امیرالمؤمنین(ع) و امام حسین(ع) میفرمایند این است که «نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِی بِلَادِکَ» هدف این است که اصلاح در میان مردم و در شهرها آشکار باشد. یعنی کسیکه وارد این جامعه میشود، بدون اینکه نیاز به توجیه و توضیح باشد، صلاح را در این جامعه ببیند و صلاح بهعنوان یک واقعیت در معرض ظهور برای همه باشد، نه اینکه جامعه را بزک کرده باشند. معلوم میشود این جامعه، جامعهای بوده که #فساد در آن آشکار بوده و اباعبدالله الحسین(ع) میفرمایند من میخواهم #صلاح را آشکار کنم.
ادامه دارد👇
💫👈.ادامه شرح فراز آخر #خطبه_امام_حسین در منا
✅ امنیت مظلومان
«یَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِکَ» بندگان مظلوم خدا، امنیت و آسایش پیدا کنند. البته همهی حکومتها بهنوعی درصدد تأمین امنیت هستند ولی تفاوت این است که امیرالمؤمنین علی(ع) که مسألهی امنیت را مطرح میکنند و امام حسین(ع) هم همین جمله را تکرار میکنند، امنیت معطوف به تودههای مظلوم را مطرح میکنند ولی دیگران که امنیت را مطرح میکنند، امنیت معطوف به طبقات حاکم و ظالم را مطرح میکنند و منظور آنها امنیت خودشان و وابستگان به خودشان هستند که البته لازمهی تأمین آن امنیت این است که گلوی مردم گرفته شود چون معتقد هستند اگر مردم از آزادی برخوردار باشند و بتوانند حرف بزنند، امنیت خودشان لطمه میبیند
• احکام شرعی مبنای اداره جامعه✅
«وَ یُعْمَلَ بِفَرَائِضِکَ وَ سُنَّتِکَ وَ أَحْکَامِکَ» قانونی که در این جامعه حاکم میشود، احکام مقدس شرعی باشد. یا بهتعبیر امیرالمؤمنین(ع): «تُقَامَ الْمُعَطَّلَهُ مِنْ حُدُودِکَ». مقصود از این حدود، حدود اصطلاحی (مجازات مقرر شرعی مثل حد سرقت و…) نیست بلکه همان حدودی است که در قرآن مجید آمده است مثل «وَمَنْ یَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ…»(سوره بقره، آیه۲۲۹ و سوره طلاق، آیه۱) یعنی همان مرزهایی را که خدا قرار داده است و احکامی که خداوند مقرر فرموده است.
✅ حساسیت نسبت به حقوق #مظلومان
در این بیانات نورانی، حساسیتِ نسبت به حقوق مظلومین را خیلی صریح و واضح میبینید. در احکام دین از طهارت و نماز تا ارث و حدود و دیات، احکام و دستوراتی وجود دارد ولی آنچه را که امام حسین(ع) و امیرالمؤمنین(ع) در بین همهی این احکام، به آن تصریح میکنند که دغدغهی ایشان بیشتر معطوف به آن است و در صدر مطالبات خویش قرار میدهند، مسألهی حقوق مظلومان.
در خطبهی ۱۳۴ نهجالبلاغه، حضرت بحث حکومت خود را مطرح میکنند؛ حضرت آماری بدهند که چهار سال و نیم حکومت کردم، چند مسجد ساختم و… حضرت از این کارهای بهتعبیر ما «فرهنگی» آمار بدهند. اما حضرت آماری که دادند این است که من در حکومت خودم کاری که انجام دادم، این است که دیگر گرسنهای وجود ندارد که احتیاج به نان شب داشته باشد. آب تمیز و گوارا هم برای انسانها در اختیار قرار گرفته و یک سرپناهی هم همه دارند. «مَا أَصْبَحَ بِالْکُوفَهِ أَحَدٌ إِلَّا نَاعِماً إِنَّ أَدْنَاهُمْ مَنْزِلَهً لَیَأْکُلُ الْبُرَّ وَ یَجْلِسُ فِی الظِّلِّ وَ یَشْرَبُ مِنْ مَاءِ الْفُرَات»(مناقب آل ابی طالب، ج۲، ص۹۹) در این خطبه هم حضرت علی(ع) فرمودند: «وَ ایْمُ اللَّهِ لَأُنْصِفَنَّ الْمَظْلُومَ مِنْ ظَالِمِهِ» قسم به خدا! من دادِ مظلوم را از ظالم و ستمگرش میگیرم. حکومت این است! من پناه و پشتیبان انسانهای ستمدیده هستم. حضرت با تأکید فرمودند، هم قسم خوردند: به خدا قسم، حتماً و جزماً، من داد مظلوم را میگیرم.
این خط قرمز امیرالمؤمنین(ع) است. وقتیکه حضرت با برخی از بدعتها مبارزه کردند و مثلا فرمودند نماز تراویح بدعت است و جلوی آن را بگیرید (و برخی مسائل دیگر که شرح آن را مرحوم کلینی در روضه کافی آورده است)، افرادی مقاومت کردند و نپذیرفتند، حضرت عقبنشینی کردند. آنجایی که حضرت عقبنشینی نمیکنند، مربوط به فلسفهی حکومت است که اگر بنا شود اینجا هم عقبنشینی شود و بنای بر توجیه و تحمل ظلم و ستم باشد، چه فرقی بین این حکومت و حکومت معاویه است؟
«وَ لَأَقُودَنَّ الظَّالِمَ بِخِزَامَتِهِ» حضرت تعبیر تندی به کار بردند که من، افسار این آدمهای گردنکش را میکشم. اینجا، جای زبان خوش نیست. جایی که امیرالمؤمنین(ع) اکراه و اجبار و اعمال قدرت را لازم میداند، در مقابل این عناصر فاسد است که از بیتالمال سوء استفاده میکنند و حقوق مردم را تضییع میکنند.
🔸💫پایان این خطبه
👈در پایان حضرت فرمودند: «فَإِن لم تَنْصُرُونَا وَ تُنْصِفُونَا قَوِیَ الظَّلَمَهُ عَلَیْکُمْ وَ عَمِلُوا فِی إِطْفَاءِ نُورِ نَبِیِّکُمْ وَ حَسْبُنَا اللَّهُ وَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْنَا وَ إِلَیْهِ أَنَبْنَا وَ إِلَیْهِ الْمَصِیرُ» اگر شما که علماء و نخبگان هستید، به ما کمک و یاری نکنید، ظالمان و ستمگران بر شما قوت پیدا میکنند و چیره میشوند و آنوقت نور میراث پیغمبر اکرم(ص) خاموش خواهد شد. پس بیایید بایستید، ما را کمک کنید تا در برابر ظالم مقاومت کنیم و الا اینها نه فقط حق شما را، بلکه عدالت، احکام الهی و همه چیز را نابودخواهند کرد.
💫پایان
✴️مروری بر مسئولیت مردم و #علما در برابر حکومت ظالم در
#خطبه_امامحسین ( ع) در منا
🔖شرح فراز هشتم
🔴خطبهی اباعبدالله الحسین(ع) با سه محور دربارهی #حاکمان_جائر، #عالمان_ناشایسته و #مردم_محروم_و_مظلوم بهپایان رسید. امام حسین(ع) این خطبه را در جهت تبیین وضع جامعهی اسلامی و تحلیل علل و عوامل انحطاط جامعه بیان فرمودند. در پایان این خطبه، حضرت در چند جملهی کوتاه به موضوع دیگری میپردازند و آن مسألهی امامت و اختلافی است که بین حضرت و دستگاه حاکمه وجود دارد و اهدافی که امام(ع) در مبارزات اجتماعی و سیاسی خود دنبال میکنند
✅ حاکم و قاضی خداست!
مطلب اولی که اباعبدالله (ع) در اینجا مطرح فرمودند، این است که اختلافی بین ما و دستگاه حاکمه در موضوع امامت وجود دارد. رسیدگی به این اختلاف و نزاع، در عالم آخرت اتفاق میافتد و خداوند دراینباره حکم خواهد فرمود: «فَاللَّهُ الْحَاکِمُ فِیمَا فِیهِ تَنَازَعْنَا وَ الْقَاضِی بِحُکْمِهِ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَنَا»
حضرت در مسألهی ظلم و تعدی به حقوق مردم بهصراحت به میدان میآیند و اعتراض دارند و به علماء سوء هم نسبت به سکوت آنها در برابر این ظلم اعتراض میکنند و در این جایی که پای حقوق مردم است، حضرت صریح هستند و مخالفت آشکار دارند اما آنجایی که پای حق شخص خود و امامت حضرت در میان است، حضرت بهصورت صریح و آشکار آن را مطرح نمیکنند و به یک اشاره اکتفا میکنند و بهصورت ضمنی اشاره میکنند که ما هم حقی داریم و این حق تضییع شده است (ولی به فردای قیامت محول میشود). حضرت با این اشاره میفهمانند که من در این اعتراض و انتقاد به دستگاه حکومت، از زاویهی حق خودم سخن نمیگویم و درصدد احقاق حق خودم نیستم بلکه از زاویهی حق مردم و دفاع از مردم مظلوم سخن گفتم و آنچه مربوط به خودم هست را مسکوت میگذارم و محول به عالم آخرت میکنم.
✅ دفع یک اشکال!آیا همه اختلافات را به خدا واگذار کنیم؟
البته این بهمعنای آن نیست که ما بیتفاوت باشیم باتوجه به فرمایش امام حسین(ع) که: «فَاللَّهُ الْحَاکِمُ فِیمَا فِیهِ تَنَازَعْنَا وَ الْقَاضِی بِحُکْمِهِ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَنَا»، صحبت از این است که چه اختلافاتی به عالم آخرت محول میشود تا بهعکس معلوم شود چه اختلافاتی باید در عالم دنیا تکلیفش معلوم شود چون همهی اختلافات مربوط به عالم آخرت نیست و یکسری اختلافات هست که در عالم دنیا باید حکم آن مشخص شود.
✅ جرایم پنهان
قسم دوم از اختلافاتی که باز محول به عالم آخرت میشود، آن جرائمی است که در پنهانی اتفاق افتاده است. برخی از جرائم، جرائم آشکار است. جرم مشهود در محکمه بهاثبات میرسد و بعد مجازاتی که برای آن مقرر شده اعمال میشود ولی برخی از جرائم مشهود نیست. آیا حکومت موظف است از جرائم مخفی و غیرمشهودی که اتفاق میافتد تحقیق و تجسس کند، مخصوصاً وقتیکه مربوط به تضییع حقوق مردم نباشد؟ اگر کسی شرب خمر کرد (که یک جرم است ولی تضییع حق دیگری نشده است) یا اگر کسی روزهخواری کرد، آیا حکومت باید مأمور بگذارد و تجسس کند تا اگر اثبات شد مجرم را مجازات کند؟ نه!
امیرالمؤمنین علی(ع) به مالک میفرمایند: مالک آنچه که علنی و آشکارست، باید رسیدگی کنی و حکومت موظف به ان است و آنچه که مخفی اتفاق میافتد، مربوط به خداست. خدا خواست مجازات میکند، نخواست مجازات نمیکند و بههرحال مربوط به شما نمیشود. جملهی حضرت در عهدنامه مالک اشتر این است؛ «فَلاَتَکْشِفَنَّ عَمَّا غَابَ عَنْک مِنْهَا» جناب مالک درصدد کشف آن گناه و معاصی که از تو پنهان است، برنیا، مأمور نگذار، شنود نگذار، دوربین مخفی نگذار و بعد که در اثر تجسس و شنود، این اطلاعات را کشف کردی، اینها را برملا نکن و در تلویزیون و رادیو نشان نده. هرچه که در پنهان اتفاق افتاده است، باید پردهی حجب و حیاء بر آن باشد. اما مسئولیت حکومت این است؛ «فَإِنَّمَا عَلَیک تَطْهِیرُ مَا ظَهَرَ لَک» آن فساد و گناهی که علنی و آشکار است را پاک کند. نگو من میخواهم مردم را به بهشت ببرم و لازمهی به بهشت بردن، این است که در خفاء هم مرتکب گناه نشوند. یکی از پیامدها و تالیفاسدهای به بهشت بردن مردم، این است که چون بهشت صرفاً مربوط به اعمال ظاهری انسان نمیشود، اگر کسی میخواهد به بهشت ببرد، هم باید ظاهر را درست کند و هم باطن را. ولی حضرت میفرمایند: نه، اینها ربطی به تو ندارد و تو فقط و فقط نسبت به ظاهر، مسئولیت داری. اصلاً سؤال و پرسش اینکه تو در خلوت خودت چه ارتباطی داشتهای و چه کار کردی، این سؤال هم حرام است و مشمول «و لاتجسّسوا»(سوره حجرات، آیه۱۲) قرار میگیرد. خداوند است که به این امور مخفی زندگی بشر خودش حکم میکند: «وَ اللهُ یحْکمُ عَلَی مَا غَابَ عَنْک» و حکم در این زمینه را به حاکمان در عالم دنیا واگذار نکرده است.
.
صدور کیفرخواست "ولیالله سیف" بهاتهام تضییع ۳۰میلیارد دلار و ۶۰تن ذخیره طلا
در نتیجه ترک فعلها از سوی ولیالله سیف، علاوه بر وقوع اخلال در نظام اقتصادی، ۳۰میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار منابع ارزی و ۶۰تن ذخایر طلا تضییع شده است.
به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم، علی القاصیمهر دادستان عمومی و انقلاب تهران در نشست شورایعالی قضائی که دوشنبه گذشته با حضور رئیس قوه قضائیه و مسئولان ارشد دستگاه قضائی برگزار شد، از ارسال پرونده ولیالله سیف، رئیسکل سابق بانک مرکزی (92 تا 97) به دادگاه ویژه رسیدگی به اخلال در نظام اقتصادی خبر داد.
بهگفته دادستان تهران در نتیجه نقض مقررات و ترک فعلها از سوی رئیسکل سابق بانک مرکزی، علاوه بر وقوع اخلال در نظام اقتصادی، 30 میلیارد و 200 میلیون دلار منابع ارزی و 60 تن ذخایر طلا تضییع شده است.
القاصیمهر در این نشست به ارائه گزارشی درباره آخرین وضعیت پرونده مداخلات ارزی مسئولان ارشد دولتی در فاصله زمانی سال 95 تا 97 پرداخت و گفت: در سالهای 95 تا 97 نهتنها قوانین مرتبط با نظام ارزی کشور نقض شده است، بلکه تکالیف قانونی دایر بر لزوم تصویب مداخله ارزی و فروش سکههای طلا در شورای پول و اعتبار برای پرداخت منابع ارزی به نیازمندان واقعی و جلوگیری از تشکیل بازار واسطهگری و دلالی نسبت به این منابع نیز رعایت نشد.
دادستان تهران گفت: یکی از پروندههای مهمی که در دادسرای تهران رسیدگی شد و پرونده را با کیفرخواست به دادگاه ارسال کردیم، پرونده مربوط به مداخله ارزی است.
القاصی ادامه داد: در این مدت بالغ بر 30 میلیارد و 200 میلیون دلار و 7 میلیون و 612 هزار و 403 عدد سکه بهار آزادی که شامل حدود 60 تن از ذخایر طلا میشود تضییع شده و برای آن کیفرخواست صادر و پرونده جهت رسیدگی به دادگاههای ویژه اخلال در نظام اقتصادی ارسال شده است.
سروش و تجدیدنظر در ایده #اسلام_رحمانی!
[صفحه ۱ از ۲]
اختصاصی|| داود مهدوی زادگان
📌 دوست فاضلی در محفل علمی اشاره ای به #نظریه_دین_و_قدرت #عبدالکریم_سروش داشت و معتقد بود که حتی شاگردان سروش مانند #کدیور هم با او مخالفت کردند. اما به نظر می رسد که مخالفت آنان با رویکرد جدید سروش، نابخردانه و از روی تعصب کور بود.
آنها متوجه نشدند که جناب دکتر سروش در صدد حل مشکله اساسی روشنفکری دینی بود. اما از آنجا که شاگردان و پیروانش کینه و ستیز شدیدی با اسلام سیاسی پیدا کرده اند، نتوانستند اساس و عمق حرف سروش را دریابند.
🔻 به همین خاطر، مخالفت اینان با استادشان، مانع بالا رفتن زحمت پیروان اسلام سیاسی شد. اگر چه، خوب بود که چنین منازعه ای اتفاق می افتاد تا قوت و فقر تئوریک هر دو طرف معلوم می گشت. شاید هم بدفهمی های موجود از اسلام سیاسی رفع می شد.
سروش، روشنفکری دینی را چونان فرزند خود می داند و برای آینده آن نگران است که چه سرانجامی پیدا خواهد کرد. آیا روشنفکری دینی می تواند مثل گذشته در آینده سیاسی ایران تاثیر گذار بماند یا آنکه باید با آن خداحافظی کند و از این پس، متون روشنفکری دینی را فقط در قفسه کتابخانه ها مشاهده کرد و نه در متن جامعه و سیاست.
سروش، به مرور زمان به این نتیجه رسیده که روشنفکری دینی در حال احتضار و فراموشی است. دوری از وطن یا صحنه میدان سیاست و جامعه ایران به او امکان چنین التفات رنج آوری را داده است. سروش، خودِ بر جای مانده در ایران ( روشنفکری دینی) را از هزاران کیلومتر آن طرف تر به وضوح مشاهده می کند و به حاشیه رفتن او را آشکارا احساس می کند. این است که دکتر سروش همچون پدری که نگران آینده فرزند خود است، اندیشناک این مساله می شود. او در این باره بسیار می اندیشد. فرصت هم برای این کار دارد.
📌 بخشی از این اندیشه ورزی سروش پیرامون مشکله تداوم حیات روشنفکری دینی از مقایسه نظری آن با ایده اسلام سیاسی ناشی می شود. چرا ایده اسلام سیاسی همچنان با صلابت پیش می رود و محوریت امور را در دست دارد ولی ایده روشنفکری دینی روزبروز به حاشیه می رود و به فراموشی سپرده می شود؟ در حالی که هر دو ایده، خود را منبعث از مکتب وحی و آموزههای دینی می دانند؟
📌 عبدالکریم سروش از این مقایسه به درک عمیقی از کام یابی و موفقیت های اسلام سیاسی و نا کامی های روشنفکری دینی رسیده است. او جوهره اسلام سیاسی را در آموزه عزت و قدرت لایزال خدا دیده است. اما جوهره روشنفکری دینی - حسب آنچه که گفته شده - بر رحمانیت خدا استوار می داند و از این بنیاد نظری، ایده اسلام رحمانی را استنباط کرده است.
❗️اما نکته اینجاست که آموزه رحمانیت به تنهایی مسلمان مومن را به سمت جامعه و سیاست سوق نمی دهد بلکه ای بسا سایه نگاه های عزلت گرایانه و دیر نشینی بر آموزه رحمانیت، او را از متن جامعه و سیاست دور می سازد. آموزه رحمانیت به همراه آموزه عزت الهی است که می تواند در متن جامعه و سیاست ظهور و بروز پیدا کند. الواح یا تورات حاوی موعظه است اما باید موسی علیه السلام برای تبلیغ مواعظ الهی بر مردم، آن را با قدرت أخذ کند. حضور پیامبر در متن جامعه و سیاست بدون اخذ عزت و قوت میسر نیست: " وَكَتَبْنَا لَهُ فِي الْأَلْوَاحِ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ مَوْعِظَةً وَتَفْصِيلًا لِكُلِّ شَيْءٍ فَخُذْهَا بِقُوَّةٍ وَأْمُرْ قَوْمَكَ يَأْخُذُوا بِأَحْسَنِهَا" ( اﻷعراف : 145 ).
📌 روحانیت شیعی، بویژه مکتب فقهی قم، در فضای پسا مشروطه ای خیلی زود و به ظرافت متوجه این نکته اساسی وحیانی شد. البته خشونت مشروطه خواهان دین ستیز به همراه سرکوبگری دیکتاتوری پهلوی، در این زود فهمی بی تاثیر نبوده است. باری، روحانیت قمی متوجه این امر شد که در دنیای سراسر سکولار شده امروز، نمی توان بدون آموزه عزتِ الله در جامعه و سیاست حضور داشت. طبیعی بود که تاکید بر این آموزه، روحانیت قمی را به ایده اسلام سیاسی رهنمون سازد. بدین ترتیب، رحمانیت و موعظه الله به همراه عزت، وارد میدان سیاست می شود.
📌 اما روشنفکری دینی، قطع نظر از دخالت دادن متغیر روحیه خصمانه و کین توزانه ای که با اسلام سیاسی دارد، به عنوان نظریه بدیل، مستند بر آموزه رحمانیت، ایده اسلام رحمانی را طرح کرد. لکن اتفاقی که پیش آمد این است که این ایده بیش از پیش میدان جامعه و سیاست را برای ایده رقیب؛ یعنی اسلام سیاسی خالی کرد. ایده اسلام رحمانی اساسا سیاست زدایی می کند و پیروانش را از متن جامعه بیرون می کشاند و حاشیه نشین می کند.
سروش و تجدیدنظر در ایده #اسلام_رحمانی
[صفحه ۲ از ۲]
📌 در واقع، مقصود اصلی نظریه پردازان اسلام رحمانی این بود که با طرح این ایده، اسلام سیاسی را به حاشیه بکشانند ولی خود و پیروان شان گرفتار طرد شدگی و به حاشیه رفتن شدند. در نتیجه، اسلام سیاسی بی آنکه مجبور به کار فکری زیادی شود، در میدان جامعه و سیاست به کنشگر سیاسی بلا منازع تبدیل شد. بطوری که اسلام سیاسی، پس از سالها صبر و مقاومت، اکنون توانسته محور مقاومت را در سطح منطقه عینیت ببخشد.
📌 به نظر می رسد، عبدالکریم سروش که روزگاری به منظور هویت بخشی به مولود جدید ( روشنفکری دینی)، کتاب " رازدانی و روشنفکری و دینداری" را نوشته است، اکنون ناظر بر محاق رفتن روشنفکری دینی است. او به خوبی متوجه مشکله هویتی روشنفکری دینی شده است. مساله اساسی روشنفکری دینی این است که فاقد نظریه قدرت است.
📌 اساساً مفهوم قدرت در اندیشه روشنفکری دینی حضور جدی و پر رنگی ندارد. ستیز این جریان با اسلام سیاسی با استناد بر نظریه قدرت نیست بلکه عمدتاً از روی انفعال و خصومت ورزی های کور است. پس، اگر برای بازگشت مجدد به متن؛ چاره ای از اخذ قوه و قدرت در اندیشه روشنفکری دینی و همراه کردن آن با ایده اسلام رحمانی نیست.
📌 از این رو، سروش در باز خوانی مجدد از رابطه دین و قدرت به این نتیجه می رسد که اسلام یک دین اقتدار گرا است. او این معنا و فهم جدید از اسلام را بواسطه قیاس اسلام رحمانی و اسلام سیاسی دریافته است. البته ممکن است سروش این معنا را از قیاس اسلام رحمانی با اندیشه سیاسی سکولار نیز دریافته باشد. اما به هر حال، دکتر سروش متوجه این نکته مهم شده است که روشنفکری دینی به دلیل بد فهمی از ایده اسلام رحمانی، راه را اشتباه رفته است. روشنفکر دینی هر روز بیشتر از گذشته با جامعه و سیاست فاصله می گیرد. راه درست در دیدن قدرت در متن دین است، در تولید نظریه قدرت است. یعنی همان کاری که روحانیت شیعی قمی در دهه چهل توسط امام خمینی ره بدان التفات پیدا کرد و نظریه ولایت فقیه را از متن آموزه های امامیه، استنباط و استخراج کرد.
📌 آری، روزگاری بود که عبدالکریم سروش بر هر کوی و برزنی که می نشست، چنین دعوی داشت که اسلام سیاسی و اصل ولایت مطلقه فقیه از فقر تئوريک رنج می برد. اما حالا، در اثر خوانش رابطه دین و قدرت و ارزیابی های انتقادی، به این نتیجه رسیده است که ایده اسلام رحمانی از فقر تئوری سیاسی رنج می برد.
❗️شاید برخی ها گمان کنند که باز اندیشی رابطه دین و قدرت از سوی سروش منجر به بازگشت و حضور رقیب دیرینه اسلام سیاسی به متن جامعه و سیاست شده اسباب تشدید منازعات گفتمانی خواهد شد. لکن جای نگرانی نیست بلکه گفتمان اسلام سیاسی از احیای منازعه علمی گفتمانی استقبال می کند و این امر را موجب رشد و ترقی دانش سیاسی در ایران می داند. با وصف این، گمان هم نمی رود که اساساً چنین منازعه ای پیش آید بلکه ممکن است زمینه های وفاق نظری شکل بگیرد. چون با التفات روشنفکری دینی به رابطه دین و قدرت، معلوم می گردد که سه دهه خصومت ورزی علیه اسلام سیاسی معلول سوء تفاهم ها و کژ فهمی بوده است.
⁉️ شاید برخی ها که نزدیکی روشنفکری دینی به اسلام انقلابی/ سیاسی را بر نمی تابند، از بحث دین و قدرت ِ سروش، همین احتمال را داده اند که بر ایشان هجمه برده او را مجبور به سکوت کردند. زیرا آنان خوب می دانند که اگر روشنفکری دینی از نظریه قدرت برخوردار شود، آنگاه است که سطح منازعه گفتمانی از بحث کبروی به بحث صغروی تقلیل می یابد. و ثمره تقلیل منازعه گفتمانی، کاهش تنش در میدان است.
رسوائی بزرگ؛ ارقام اقلام نظامی و اطلاعاتی متعلق به آمریکا که به گفته این افسر پنتاگون به چنگ طالبان افتادهاند ، گیج کنندهاند:
1️⃣ ارزش تسلیحات : ۸۵ میلیارد دلار
2️⃣ ۲۰۰ هواپیما و هلیکوپتر جنگی
3️⃣ ۱۷ هزار خودرو نظامی
4️⃣ ۶۰۰ هزار قبضه انواع سلاح گرم
‼️ تعداد هلیکوپترهای بلک هالکی که به چنگ طالبان افتاده بیشتراز ۸۵٪سایر کشورها در کل جهان است
◀️ از همه باورنکردنی تر اینکه : تمامی اطلاعات بیومتریک ( اثر انگشت ، اسکن چشم و بیوگرافی .... ) تمامی افغانهایی که با آمریکا همکاری می کرده اند بطور کامل در اختیار طالبان قرار گرفته است
📌نکته
عرض کرده بودم که اخراج آمریکا از افغانستان بسیار مفتضحانه بوده است!
و این افتضاح زمانی دو چندان می شود که اینها را مهندسی معکوس کنیم!
حالا دوست دارند ۹ میلیارد از پول افغانستان را بلوکه کنند اما با این ۸۹ میلیارد دلار و افتضاح برجامانده و تصویر مخدوش شده از آمریکا چه می کنند؟!
8.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 درخواست استاد پناهیان از رئیس جمهور:
دولت جدید کاری کند که سفر اربعین ارزانترین سفر زیارتی شود
🔹دولت محدودیت های نامعقول برای سفر به عراق را بردارد
🔹دولت لازم نیست برای سفر اربعین هزینه کند، کافی است موانع را بردارد
🔹عراقی ها سال گذشته به خاطر عدم حضور ایرانی ها گریه می کردند.