✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «حماسه حسینی و آیه ١٩۵ سوره بقره»
روز یکشنبه، ١۴٠١/٠۵/٠٩
✍️ مناسبت روز: امروز دومین روز از ماه محرم الحرام است که طبق تاریخ، امام حسین (ع) به همراه اهلبیت و یاران خود، وارد سرزمین نینوا شدند و ناگهان اسب حضرت از حرکت ایستاد، امام از آن پیاده شدند و سوار بر مرکب دیگری گردیدند؛ اما آن اسب نیز قدم از قدم برنداشت؛ (ناسخ التواریخ، ج٢، ص١۶٨)
پس حضرت رو به یارانشان کردند و پرسیدند: آیا اینجا سرزمین کربلا است؟ پاسخ دادند: آرى، اى پسر پیغمبر؛ پس آن حضرت فرمودند: «اَللّهُمَ اِنّى أعوذُبِکَ مِنَ الکَربِ وَ البَلاء» و سپس فرمودند: «این دیار، جایگاه اندوه و بلا (و سرزمین گرفتارى و آزمون) است، اینجا محلّ خوابیدن شتران ما، و بارانداختن کاروان ما، و محلّ شهادت مردان ما و جارى شدن خون ماست»
سپس امام و اصحاب پیاده شدند و «حرّ» نیز با هزار سوار جنگى در ناحیه دیگرى در مقابل امام اردو زد و نامهاى به عبیدالله بن زیاد نوشت و در آن نامه او را از ورود کاروان حسینی به کربلا باخبر ساخت... (بحارالانوار، ج۴۴، ص٣٨١ و ٣٨٣)
✍️ بر اساس آنچه گذشت، میتوان نتیجه گرفت که امام حسین (ع) از شهادتشان در کربلا، کاملاً خبر داشتهاند، لذا برخی این سؤال و شبهه را مطرح کردهاند که چگونه این عمل حضرت با آیه ١٩۵ سوره بقره «وَ لا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَی التَّهْلُکَةِ»: «خود را به دست خود به هلاكت نياندازيد»، قابل جمع است و چرا امام با علم به شهادت، خود و یارانشان را به مهلکه کربلا وارد نمودند؟
✅ در پاسخ به این سؤال، ابتدا باید بدانیم که طبق روایات متعدد از پیامبر اکرم (ص)، امیرالمؤمنین (ع) و شخص حضرت اباعبدالله الحسین (ع) قطعاً امام خبر داشتند که پایان کار ایشان در دنیا با شهادت در سرزمین کربلا خواهد بود؛ اما نمیتوانیم بگوییم که حضرت حتماً میدانستند که در همین سفر به شهادت خواهند رسید؛ چراکه امام حسین (ع) در ماجرای کربلا بر اساس روال کاملاً طبیعی و منطق بشری، پس از عدم بیعت با یزید، برای حفظ جانشان بلافاصله به مکه رفتند، و پس از خبرهای احتمالی در مورد ترورشان در مراسم حج، بار دیگر برای حفظ جانشان و البته حفظ حرمت کعبه، روز هشتم ذیالحجه از شهر مکه خارج شدند و با توجه به دریافت هزاران دعوتنامه از طرف کوفیان و بیعت بیش از هجده هزار نفر با سفیر امام حضرت مسلم (ع)، به سمت کوفه حرکت کردند و اصلاً هم قرار نبود که حضرت در مسیر کوفه به کربلا بروند، اما روند حوادث و جلوگیری حرّ از حرکت امام به سمت کوفه، کاروان حسینی را ناخواسته به سرزمین کربلا وارد کرد؛ بر این اساس، روند حرکت امام از مدینه تا کربلا، کاملاً طبق محاسبه منطقی و عقلانی بشری بوده و هیچ منافاتی با آیه ١٩۵ سوره بقره ندارد و اصل این شبهه بیمعناست!
✍️ با این حال حتی اگر فرض کنیم که امام حسین (ع) بر اساس علم غیب، آگاهی به شهادت خود در همین سفر داشتهاند، باز هم عمل حضرت انداختن جان در معرض هلاکت نبوده و منافاتی با آیه فوقالذکر ندارد! چراکه طبق آیات و روایت متعدد، کسانی که با ایثار و فداکاری در راه حفظ و پاسداری از دین به شهادت میرسند، مصداق این آیه نیستند، زیرا در این دنیا اهداف مقدسی و بزرگی همچون دین وجود دارد که جان انسانها در برابر آنها ارزشی ندارد و بر طبق آیات متعدد قرآنی حرکت در این مسیر دارای اجر عظیمی نزد خداوند متعال است؛ چنانچه خداوند در آیه ٧۴ نساء میفرماید: «وَ مَنْ یقاتِلْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیقْتَلْ أَوْ یغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِیهِ أَجْراً عَظِیماً: و هر کس در راه خدا بجنگد و کشته یا پیروز شود، به زودی پاداشی بزرگ به او خواهیم داد»
در نتیجه شهادت، هرگز هلاکت و خودکشی نیست، بلکه شهادت سرمایهای است که طی آن اگر چه انسان حیات زودگذر دنیوی را از دست میدهد، اما حیات جاوید آخرت را برای خود خریداری نموده و گویی برای همیشه جاویدان میشود؛ چنانچه خداوند در آیه ١۶٩ آلعمران میفرماید: «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِاللَّهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ: و هرگز گمان نکنید که شهیدان راه خدا مردهاند، بلکه زندهاند (به حیات ابدی و) در نزد خدا روزى داده مىشوند».
✍️ اما امشب، شب سوم ماه محرم و طبق سنت علماء، متعلق به دختر سه سالهی امام حسین (ع)، حضرت رقیه خاتون (س) است لذا سخن خود را با این ابیات به پایان میبریم:
سختاست وقتی روضه وصف دختری باشد
حالا تصور کن به دستش هم، سری باشد
دختر دلش پر میکشد، بابا که میآید
اما از آغوش پدر، تنها سری باشد
وای از دل زینب که باید روضهاش امشب
«بابا! مرا این بار با خود میبری؟» باشد...
━━━━⊱♦️⊰━━━━
🌏کانال جهانی سمت خدا 👇
http://eitaa.com/samtikhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚مناظره کعبه و کربلا
👌بسیار زیبا و دلنشین
📶گفت با کرب و بلا کعبه من از تو برترم
تو بیابانیّ و من بیت خدای اکبرم
کربلا در پاسخش گفتا اگر تو خانه ای
من همه خون خدا می جوشد از بام و درم
کعبه گفتا مرد و زن بر گرد من آرد طواف
من مَطاف مسلمین از کِهتر و از مِهترم
کربلا گفتا چه گویی هر شب آدینه من
میزبان انبیا از اوّلین تا آخرم
کعبه گفتا انبیا بر گرد من گردیده اند
تو کجا و من کجا تو دیگری من دیگرم
کربلا گفتا که روح انبیا را کعبه ای است
آن منم، زیرا مزار زاده ی پیغمبرم
کعبه گفتا مرتضی در من به دنیا آمده
این شرافت بس، که من خود زادگاه حیدرم
کربلا گفتا علی بوده سه شب مهمان تو
من حسینش را گرفتم تا قیامت در برم
کعبه گفتا من صفا و مروه دارم در کنار
وصف اسماعیل باشد خاطرات هاجرم
کربلا گفتا این منم در خیمه گاه و قتلگاه
سعیِ هفتاد و دو ثارالله را یاد آورم
کعبه گفتا چاه زمزم را کنار من ببین
سالها و قرن ها جوشد زدامان کوثرم
کربلا گفتا که زمزم را چه با خون حسین
زمزم تو آب و من خون خدا را ساغرم
کعبه گفتا بوده دَحوُ الارض در دامان من
من همانا بر تمامِ آفرینش محورم
ناگهان از حقّ ندا آمد، حرم خاموش باش
تو کجا و کربلا هر چند هستی محترم
هستی تو خلقت تو از طفیل کربلاست
چند می گویی که من از کربلا بالاترم
کربلا دارد به کلّ آفرینش افتخار
کربلا گوید که من عرش خدا را زیورم
من مزار پاک هفتاد و دو ثاراللّهیم
━━━━━━━━━━━━
سمت خدا👇
http://eitaa.com/samtikhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 #یک_دقیقه_روضه
بار بگشایید اینجا کربلاست
.
روز دوم، ورود امام حسین علیه السلام به کربلا
.
حجت الاسلام حامد کاشانی
.
#سخن_ایران_صدا #روضه #محرم
#سخنرانی #ایران_صدا
🌐 Sokhan.iranseda.ir
♨️ @iranseda 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍 *بعد از غوغای «سلام یا مهدی»، همزمان با شروع محرم، اینبار «حسیـــــــــــــــــــــن مولانا» قرارست طوفان بپا کند*
1_1659764939.mp3
5.51M
✅کلیپ صوتی معرفتی
🎙با صدای استاد عالی
⏪فضیلت اشک بر امام حسین عليهالسلام
━━━━━━━━━━━━
سمت خدا👇
http://eitaa.com/samtikhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 #نوحه #نوستالژی #محرم
🌴بوی بهشت می وزد از کربلای تو
🌴ای صد هزار جان گرامی فدای تو
🎤 #مرحوم_کوثری
👌بسیار دلنشین
🔴بهترین #مداحی های روز👇
http://eitaa.com/samtikhoda
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «شیعه و جنایتکاران کربلا»
روز دوشنبه، ١۴٠١/٠۵/١٠
✍️ مناسبت روز: امروز سومین روز ماه حزن و اندوه است و مورخین آوردهاند که در این روز، امام حسین (ع) و اهلبیت گرامی ایشان در سرزمین کربلا مستقر شدند و عمربن سعد ملعون با لشگری چهار، شش یا نه هزار نفری وارد صحرای کربلا شد و در مقابل کاروان حسینی صفآرایی کرد؛ لذا سخن امروز را با لعن و نفرین به تمامی کسانی که با حضور خود در کربلا ولو بهصورت سیاهیلشگر، باعث رعب و وحشت کودکان و زنان گردیدند، آغاز مینمائیم؛
یکی از شبهاتی که در این ایام از جانب برخی از نواصب و وهابیون در فضای مجازی و حقیقی مطرح میشود، این است که میگویند کوفه پایگاه شیعیان بوده و تمامی لشکریان چند هزار نفری که روبروی امام حسین(ع) ایستادند، همه از شیعیان کوفی بودهاند، بنابراین شیعیان خودشان امامشان را دعوت و پس از آن ایشان را کشتهاند و حالا پس از هزار و چند صد سال هنوز برای او عزاداری میکنند و اشک میریزند! لذا این موضوع اصلاً به بنیامیه و پیروان خلفاء راشدین مربوط نمیشود!
✅ برای پاسخ به این شبهه به سراغ مصاحبه استاد محمدحسین رجبی دوانی مورخ و پژوهشگر معاصر تاریخ اسلام در تاریخ ۱۳۹۳/۰۹/۰۹ با گروه فرهنگی نسیم میرویم که با نگاه تاریخی دقیق به این شبهه پاسخ گفتهاند:
✍️ بیشک نسبت دادن لشکر ابن زیاد ملعون به شیعه، جفای عظیمی است، چرا که طبق تاریخ حداقل نیمی از مردم کوفه مخالف اهلبیت بودهاند و نیم دیگر هم «شیعه» نبودند بلکه حداکثر هواخواه حضرت علی (ع) بودند، چنانچه «ابن ابی الحدید» شارح اهل سنت نهجالبلاغه میگوید که: «وقتی حضرت علی (ع) به خلافت رسیدند، شهرهای مهم و مؤثر در عرصه سیاسی اجتماعی عالم اسلام، مدینه، مکه، کوفه، بصره، مصر و دمشق بوده است، که عموم مردم مکه و شام، و بیشتر مردم مصر و مدینه و بصره با حضرت مخالف بودند و در کوفه نیز نیمی از مردم دشمن آن حضرت بودند و نیمی دیگر از آنها هواخواه امام بودند» و سپس تصریح میکند که آنها شیعه حضرت علی (ع) نبودند بلکه فقط هواخواه ایشان بودند؛
البته عقل سلیم حکم میکند که امیرالمؤمنین (ع) مرکز خلافتشان را جایی انتخاب کنند که بیشترین پذیرش را دارند منتهی این که گفته میشود کوفیان «شیعه» بودند، این یک دروغ و جفای بزرگ تاریخی نسبت به شیعه است، زیرا «شیعه» به کسی اطلاق میشود که امیرالمؤمنین (ع) را امام اول و جانشین بلافصل پیامبر (ص) بداند و خلافت خلفای پیش از آن حضرت را قبول نداشته باشد، این در حالی است که در تاریخ آمده، حضرت علی (ع) در کوفه چندین بار که خواستند از روش خلفای پیشین انتقاد کنند، کوفیان فریاد "وا ابوبکرا و واعمرا"سر دادند و حضرت مجبور شدند سکوت کنند و نتوانستند بسیاری از بدعتهای خلفاء را در همین کوفه در هم بشکنند!
لذا کوفیان شأنی را که برای خلفای پیشین قائل بودند برای أميرالمومنين (ع) قائل نبودند و آوردهاند که کوفیان در زمان حکومت حضرت علی (ع)، حتی «حی علی خیر العمل» در اذان که خلیفه دوم برداشته بود را نمیگفتند و اصلاح آن را از حضرت نمیپذیرفتند! پس چگونه میتوان گفت که اینها «شیعه» بودند! آنها حداکثر هوادار امیرالمؤمنین به عنوان خلیفه چهارم بودند و خلفای پیشین را در همه چیز حتی بدعتهایشان اطاعت میکردند، لذا در نهجالبلاغه میبینید که چگونه دل حضرت را به درد آورده و امام نسبت به آنها گلایهها کردهاند؛
بنابراین اگر میبینیم برای امام حسین (ع) دوازده هزار نامه از کوفیان رسیده، این به این معنا نیست که کوفه ١٢ هزار شیعه داشته است، اگر اینطور بود که اصلاً عالم اسلام دگرگون میشد! درست است که نهضت نامهنگاری با امام را برخی شیعیان در کوفه، مانند سلیمان ابن صرد، حبیب ابن مظاهر، و مسلم ابن عوسجه، و عابس آغاز کردند، اما پس از آن، بسیاری از غیر شیعیان به این حرکت پیوستند و این موضوع به دلیل تحقیری بود که کوفیان در زمان حاکمیت بنی امیه با آن مواجه شده بودند و آنها میخواستند به واسطه دعوت امام از این ذلت بیرون بیایند لذا برای امام حسین (ع) هزاران نامه نوشتند؛
البته مخالفان و دشمنان مکتب اهلبیت میخواهند اینطور القاء کنند که هر کس امام را دعوت کرده و با حضرت مسلم (ع) بیعت نموده شیعه است، اما غافل از اینکه آنها به سبب همین موضوع که شیعه نبودند و به امامت و ولایت الهی امام حسین (ع) اعتقادی نداشتند، اینقدر زود جا زدند و متأسفانه در روبروی امام قرار گرفتند؛
✍️ بر این اساس با قاطعیت میتوان گفت که در کربلا، حتی یک شیعه را نمیتوانید پیدا کنید که با امام جنگیده باشد؛ البته شاید برخی از آنها ترسیده و به کمک امام نیامده باشند، اما هرگز شیعیان در بین لشگر جنایتکار کربلا نبودهاند.
https://eitaa.com/ROOZBARG
✍️ اما امشب، شب چهارم ماه محرم و طبق سنت علماء، متعلق به فرزندان شهید حضرت زینب (س) در کربلا است، لذا سخن خود را با این شرح حال به پایان میبریم:
در مقاتل نوشتهاند که هرکس از بنیهاشم رو زمین میافتاد، حضرت زینب (ع) برای تسلای قلب امام از خیمه بیرون میآمدند، اما بعد از شهادت دو فرزند خود در خیمه ماندند تا مبادا برادر بزرگوارشان شرمنده شوند!
بیهوده میزنند همه، لاف عاشقی
کس نیست عاشق تو به مانند زینبت
ای هست و نیستم به فدای تو یاحسین
نا قابل است جان دو فرزند زینبت
خوشبخت خواهری کهتو باشی برادرش
تا سایهی تو هست دگر غم نمیخورم...
https://eitaa.com/ROOZBARG
مداحی آنلاین - ویرانه ده نازلی بالام - موذن زاده.mp3
7.27M
🔳 #ترکی #روز_سوم #محرم
🌴 ویرانه ده نازلی بالام
🌴جان وردی دینجلدی
🎤زنده یاد حاج #سلیم_موذن_زاده
👌بسیار دلنشین
🔴بهترین #مداحی های روز👇
http://eitaa.com/samtikhoda
مداحی_آنلاین_داستان_طلبه_قلابی_حجت_الاسلام_عالی.mp3
5.38M
♨️داستان طلبه قلابی
👌 #سخنرانی بسیار شنیدنی
🎤حجت الاسلام #عالی
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
🔴بهترین #سخنرانی های روز👇
http://eitaa.com/samtikhoda
man-be-ghame-to-gereftaram-yaram-yaram.mp3
6.24M
✅یه نوحه فوقالعاده زیبا و دلنشین👆
🎙با صدای نریمانی
⏪من به غم تو گرفتارم، یارم یارم
من مگه جز تو کیو دارم، یارم یارم
من به نگات دلسپردم
دست خالی آوردم
درِ خونه ات دوباره
چی میتونه جز غم تو
سرخی پرچم تو
اشکمو در بیاره
إِنْ کُنْتَ بَاکِیاً لِشَیْءٍ فَابْکِی علیک یا حُسَیْنِ
ممنونم از تو واسه این گریه ها حسین
ارباب ارباب ارباب یاحسین
یاد غمای تو میبارم، یارم یارم
بی غم تو آقا بیمارم، یارم یارم
غم اگه مال تو باشه
با خیال تو باشه
با جون و دل میخوامش
دل که میخواد رو سفید شه
باید آخر شهید شه
توو رکاب امامش
وا کن از کار من گره
یا عین الله ناظره
نوکر جز سمت خونه ی تو کجا بره؟
ارباب ارباب ارباب یاحسین
گریه برای تو شد کارم، یارم یارم
شب ها به یاد تو بیدارم، یارم یارم
تا علمت روی دوشه
خون شیعه میجوشه
از دل کربلاتون
تا اسم زیبات رو لب هاست
روی قله ی دنیاست
علم و پرچماتون
روزی از روزهای خدا
این دنیا میشه کربلا
می ایستند پای پرچم یا حسین ما
ارباب ارباب ارباب یاحسین
━━━━━━━━━━━━
سمت خدا👇
http://eitaa.com/samtikhoda
مداحی_آنلاین_اگه_گناه_کارید_نباید_بیاید_در_خونه_امام_حسینع_استاد.mp3
1.85M
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «٣٠ هزار نفر در برابر ٧٢ نفر؟!»
روز سهشنبه، ١۴٠١/٠۵/١١
✍️ مناسبت روز: امروز چهارمین روز از ماه محرمالحرام است که در کتب تاریخی آمده در چنین روزی در سال ۶١ هجری قمری، ابن زیاد ملعون مردم کوفه را در مسجد جمع کرد و با تهدید و تطمیع آنها، جمع زیاد دیگری را به کربلا گسیل داشت؛ بهطوری که برخی از مورخین نوشتهاند ١٣ هزار نفر در قالب ۴ گروه به سپاه عمر بن سعد ملعون که تا آن زمان حدود ده هزار نفر بودند، پیوستند و در برابر کاروان حسینی صفآرایی نمودند؛ البته این پایان کار نبود و طبق برخی از مستندات تاریخی تا روز عاشورا، حدود هفت تا ده هزار نفر دیگر نیز به لشگر عمربنسعد پیوستند تا با بیش از ٣٠ هزار نفر با سپاه ٧٢ نفری امام بجنگند!
❓لذا یکی از سؤالات و شبهاتی که پیوسته در طول تاریخ مطرح شده این است که به راستی تعداد لشگر یزید و همچنین تعداد جنگجویان کاروان حسینی چند نفر بودهاند؟ و اگر واقعاً سپاه امام تنها ٧٢ نفر بودهاند، چه نیازی به تدارک بیش از ٣٠ هزار نفر در لشگر عمر بن سعد بوده است؟!
✅ برای پاسخگویی به این سؤال، ابتدا باید عرض کنیم که مسلماً «آمار» نقش بنيادی در ارائه روشن از سيمای يك فرايند و حادثه تاريخی دارد، ليكن در رابطه با حادثه تلخ کربلا، اعداد مختلفی برای سپاهيان دو طرف ذکر گردیده، اما این موضوع تفاوت زیادی را در اصل حادثه کربلا ایجاد نمیکند، چراکه آنچه كه مسلم است، مجموع سپاهيان حضرت اباعبدالله (ع) بسیار اندک بوده و طبق قول مشهور که شيخ مفيد (ره) در ارشاد، صفحه ۴۴٧ به آن اشاره نموده بجز شخص امام، تنها ٧٢ نفر (٣٢ نفر سواره و ۴٠ تن پياده بودهاند؛ و البته در روایت دیگری که علامه مجلسی (ره) در بحارالأنوار، جلد ۴۵،صفحه ۴ آورده، اصحاب امام حسین را ١۴۵ نفر ( ۴۵ نفر سواره و ١٠٠ تن پياده ذكر کرده است، اما بالاخره در اصل موضوع که قلیل بودن تعداد اصحاب حضرت است، تفاوتی وجود ندارد؛
در رابطه آمار سپاهیان یزید نیز اعداد متفاوتی ذکر شده و آمار از ١۴ هزار تا ٣۵هزار و بیشتر در کتب مختلف تاریخی آمده، اما به نظر مىرسد گزارش قابل اعتماد در اینباره، دو روایت از شیخ صدوق (ره) در امالى، مجلس ٢۴، ص ١٧٧ میباشد که آمار ٣٠ هزار نفری سپاه يزيد را تأیید مینماید؛ اما به هر حال با این ارقام نیز در اصل موضوع که کثرت لشگریان یزید در کربلا بوده، تفاوتی ایجاد نمیشود؛
✅ اما در پاسخ به سؤال دوم که در برابر ٧٢ نفر، چه نیازی به تدارک چند ده هزار نفر نیرو بوده است؟ باید به چند نکته مهم اشاره نمائیم:
1️⃣ تمامی افراد لشگر عمر بن سعد به ظاهر مسلمان بودهاند و حتی در برخی از کتب تاریخی نام برخی از صحابه پیامبر (ص) و تابعین در این لشگر ذکر شده، لذا آنها از زبان پیامبر (ص) در رابطه با امام حسین (ع) سخنان بسیاری شنیده بودند؛ سخنانی همچون:
⬅️ «حسن و حسين(ع) دو سرور جوانان اهل بهشتند، هر كه آنان را دوست بدارد، مرا دوست داشته و هر كه با آنان دشمنى كند، با من دشمنى كرده است» (بحارالأنوار، ج۴٣، ص٣٠۴)
⬅️ «حسین از من است و من از حسین هستم؛ خدا دوست دارد كسی را كه حسین دوست دارد و حسین فرزندی از فرزندان من است» (سنن ترمذی، ج ۵، ص ۶۵٨؛و ارشاد شیخ مفید، ج ۲، ص ۱۲۷)
لذا آنها از رویارویی و کشتن امام حسین (ع) به شدت وحشت داشتند، از همین رو ابنزیاد ملعون تصمیم گرفت که با ایجاد کثرت سپاه، قبح این جنایت بزرگ را در بین مردم کوفه بشکند و بهگونهای در بین آنها «مسابقه رذالت» برپا کند؛
2️⃣ از آنجا که طبق تاریخ، سران بنیامیه، خودشان نیز از کشتن امام بسیار وحشت داشتند و حتی بعد از ماجرای کربلا نیز یزید و ابن زیاد هر کدام به نحوی از این جنایت تبرّی جُستند؛ لذا ابن زیاد ملعون تمامی سعی خود را بهکار گرفت تا بیشترین جمعیت ممکن از تمامی قبیلههای ساکن در کوفه در این کارزار حضور و نقش داشته باشند تا این جنایت بزرگ، کمترین اثر و بازخورد منفی را برای بنیامیه داشته باشد؛
3️⃣ بنیامیه، جنگ های صدر اسلام مانند جنگ بدر و جنگ احزاب را کاملاً به یاد داشتند که عدد لشگر کفر بسیار زیادتر از سپاهیان اسلام بود، اما مسلمانان با قدرت ایمان به خداوند متعال و با بهرهگیری از امدادهای غیبی بر لشگریان بزرگ کفار غلبه نمودند، لذا بنیامیه از این موضوع نیز به شدت وحشت داشتند و برای جلوگیری از تکرار آن، تا میتوانستند بر تعداد لشگریان خود در کربلا افزودند تا مبادا سرنوشت این جنگ نیز مانند «بدر و احزاب» شود؛
✍️ لذا با توجه به نکات فوقالذکر، کاملاً بدیهی است که ابن زیاد ملعون اگر میتوانست باز هم بر شمار لشگریان در کربلا میافزود تا با کمترین ریسک و احتمال خطر به همهی اهداف خبیثانه خود در این جنگ نابرابر دست یابد.
https://eitaa.com/ROOZBARG
✍️ اما امشب پنجمین شب از ماه محرم است که بنا بر سنت علماء، اختصاص به روضهخوانی شهادت حضرت عبدالله بن حسن (ع) در کربلا دارد، لذا سخن خود را با این شرح حال به پایان میبریم:
در مقاتل آوردهاند که در واپسین لحظات حیات شریف حضرت سیدالشهداء (ع) و در حالی که امام به شدت زخمی شده و روی زمین افتاده بودند، عبدالله بن حسن (ع) که حدود ده سال داشته، بناگاه خیمهگاه را ترک کرده و شتابان به سوی امام(ع) حرکت مینماید و وقتی بالای سر امام میرسد، میبیند که یکی از دشمنان با شمشیر به امام حسین(ع) حمله کرده، ایشان نیز دست خود را حائل عمو میکند و بدینگونه دست ایشان قطع شده و به عنوان آخرین سرباز امام به شهادت میرسد؛
بــرای تــرک ســر، آمــاده بودم
از اوّل دل به مهـرت، داده بودم
عموجان بــر سرم، منّت نهادی
من از قاسم، عقب افتاده بودم...
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: روز چهارم ماه #محرم الحرام
موضوع امروز: «٣٠ هزار نفر در برابر ٧٢ نفر؟!»
روز سهشنبه، ١۴٠١/٠۵/١١
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: روز چهارم محرم الحرام
موضوع: #احکام_عزاداری
❓آیا پخش سخنرانی و مداحی و مانند آن، از بلندگوی مسجد و حسینیه جایز است؟
✅ اگر چه اقامه مراسم و شعائر دینی در زمانهای مناسب در مسجد و حسینیه از بهترین کارها و جزو مستحبات مؤکد میباشد، ولی واجب است برگزار کنندگان مراسم از اذیّت و ایجاد مزاحمت برای همسایگان پرهیز کنند، هرچند با قطع صدای بلندگوی خارج مجلس و اختصاص آن به داخل باشد.
❓آیا می توان از اموال بیت المال برای مراسم عزاداری استفاده کرد؟
✅ بطور کلی اینگونه امور تابع قوانین و مقررات اداره مربوطه میباشد و تخلف از آن جایز نیست؛ و اگر بر طبق قوانین و مقررات باشد، مانع ندارد.
📚منبع: khamenei.ir
https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅عشق حرم و عشق روضه به انگلیسی👆
Again He looked at the horizonیکبار دیگر به افق نگاه کرد
The swords were waiting for himشمشیر ها در انتظارش بودند
It was the last night that the moonاین اخرین شبی بود که ماه
Could see his shining face like a dreamمیتوانست صورت درخشان او. را مثل رویایی. ببیند
He gathered all his companions and said:همه ی یارانش را جمع کرد و گفت
"I don't know better friends than youمن بهتر از شما دوستانی نمیشناسم
But anyone staying *** won't be alive tomorrowاما هر کس اینجا بماند فردا زنده نخواهد ماند
You can save yourself tonight and go."شما امشب میتوانید خودتان را نجات داده و بروید
سکوت سنگینی فضا. را پر. کرد
Until his brother Abbas said:تا اینکه برادرش عباس گفت
"After Youبعد تو
We just can't liveما هرگز. نمیتوانیم زندگی. کنیم
After Youبعد تو
We just can't breatheما هرگز نمیتوانیم نفس بکشیم
After Youبعد تو
After You!"بعد تو
━━━━━━━━━━━━
سمت خدا👇
http://eitaa.com/samtikhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥شیخ حسین انصاریان: شما را وسوسه میکنند چرا گریه میکنید، به اینها جواب بدهید:
✍ما اگر گریه میکنیم حق بودن اباعبدالله را شناختیم، پیامبر میگوید من دیدم بر عرش نوشته است ان الحسین سفینه النجاه
━━━━━━━━━━━━
سمت خدا👇
http://eitaa.com/samtikhoda
YEKNET.IR - zamzame - 7 safar 1400 - motiee.mp3
5.77M
🔳 #روضه #شب_پنجم #محرم
🌴غریب کوچه ها شدن با من
🌴غریب کربلا شدن با تو
🎤 #میثم_مطیعی
👌 #پیشنهاد_ویژه
🔴بهترین #مداحی های روز👇
http://eitaa.com/samtikhoda
مداحی آنلاین - راهکارهای ثبات قدم از زبان امام حسین - استاد رفیعی.mp3
2.82M
🏴ویژه ماه #محرم
♨️راهکارهای ثبات قدم از زبان امام حسین(ع)
👌 #سخنرانی بسیار شنیدنی
🎤حجت الاسلام #رفیعی
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
🔴بهترین #سخنرانی های روز👇
http://eitaa.com/samtikhoda
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «چرایی عدم حضور ایرانیان در قیام حسینی»
روز چهارشنبه، ١۴٠١/٠۵/١٢
✍️ مناسبت روز: امروز پنجمین روز از ماه محرمالحرام است و بر اساس نظر برخی از مورخان در این روز «شَبَث بن رِبعِی» به دستور عبیدالله بن زیاد ملعون با چهار هزار نیروی سواره وارد کربلا شد؛ او یکی از شخصیتهای بسیار بیثبات در تاریخ اسلام است؛ که بارها به لشگر خیر و دوباره به لشگر شرّ پیوسته و در واقعه کربلا نیز ابتدا به امام حسین (ع) نامه نوشته و از حضرت دعوت نموده، اما با تسلط ابنزیاد بر کوفه بار دیگر تغییر موضع داده و در روز عاشورا فرماندهی نیروهای پیاده سپاه عمر بن سعد را بر عهده داشت؛
همچنین در روز پنجم محرم، عبیداللّه بن زیاد دستور داد تا ۵۰۰ نفر به فرماندهی «زجر بن قیس» بر سر راه کربلا بایستد و هر کسی را که قصد همراهی امام حسین(ع) را داشت به قتل برسانند؛
«زجر» نیز ابتدا از یاران حضرت علی(ع) در جنگهای جمل و صفین بود اما پس از شهادت آن حضرت، به معاویه پیوست؛ او در واقعه کربلا، رئیس پاسبانان کوفه بود و پس از آن جنایت بزرگ، سرهای شهدا را به همراه اسیران کربلا از کوفه به شام نزد یزید بن معاویه برد؛ لذا در آغاز سخن، پایداری در راه حق و عاقبت به خیری را از خداوند منان درخواست مینمائیم؛
✍️ اما در سخن امروز نیز همانند روزهای گذشته محرم به یکی دیگر از شبهات قیام حسینی میپردازیم؛
❓از جمله سؤالاتی که در رابطه با حماسه حسینی مطرح شده، این است که چرا حتی یک نفر از ايرانيان که ادعای پیروی از مکتب اهلبیت عصمت و طهارت (ع) را دارند، در قیام حسینی حضور نداشته و از یاری حضرت خودداری نمودهاند؟
✅ ابتدا باید عرض کنیم که اگر چه در تاریخ کربلا به تصریح اسمی از ایرانیان را به ثبت نرسیده که مثلاً بگویند این افراد ایرانی در سپاه امام حسین (ع) حضور داشتهاند، اما برخی از مورخین اشاره به حضور تعدادی از «موالیان» در بین اصحاب امام حسین (ع) در کربلا نمودهاند که «موالی» بیشتر به مسلمانان غیرعربی گفته میشد که به یکی از تیرهها و قبایل بزرگ عرب پیوند خورده بودند، لذا برخی، این مولیان را ایرانی دانستهاند، منتها سند و مدرکی برای اثبات آن ارائه نکردهاند؛
همچنین در یکی از کتب معاصر نیز آمده که عدهای از ایرانیان قصد پیوستن به کاروان حسینی را داشتهاند ولی عمر بن سعد متوجه شده و ممانعت نموده است، ولی برای این مطلب نیز سند معتبری ارائه نشده است؛
✍️ لذا در پاسخ به این شبهه، نکته مهم این است که بدانیم تصوری که ما امروز از «ایران» و «ایرانی» وجود دارد با آن دوره کاملاً متفاوت است و در آن زمان اصلاً چیزی به عنوان شیعیان امروز ایرانی وجود نداشته است!
ایران در آن سالها پس از جنگ و لشگرکشی اعراب و شکست از آنها، تحت سلطه شدید آنها قرار گرفته بودند و به جز شمار بسیار اندک، هنوز مشرف به اسلام نشده بودند و به همین دلیل به اعراب، جزیه پرداخت میکردند؛ و البته همان جمعیت اندک مسلمان شده نیز در بین اعراب بهعنوان شهروندان درجه دو و سه بودهاند تا جایی که حتی سالها بعد از عاشورا و در شورش بر علیه امویان نیز هنوز ایرانیان به عنوان سرباز پیاده نظام قبایل عربی در خراسان فعالیت میکردند و هویت اقدام سیاسی و اجتماعی مستقل نداشتند؛ لذا طبعاً انتظار برای حضور ایرانیان در ماجرای کربلا در سال ۶١ هجری قمری، انتظار بسیار نابجایی میباشد؛
البته در تاریخ به حضور مؤثر شماری از ایرانیان، در قیام مختار سقفی (ره) برای خونخواهی از شهدای کربلا اشاره شده، که آنها نیز علیالقاعده بردگان یا شبه بردگانی بودند که اسلام آورده بودند، و با حمایت مختار، فرصتی برای حضور یافته بودند؛
در پایان این مبحث باید بدانیم که ایرانیان پس از سقوط بنیامیه به تدریج هویت مجدد خود را بدست آوردند و از آن دوران تمایل خود را به انقلاب حسینی به طور جدی نشان دادند؛ تا جایی که در عصر تیموریان، دهها کتاب توسط اهل سنت ایران درباره قیام کربلا و حضرت سیدالشهداء (ع) نوشته شده و از همان دوره نیز کمکم به مکتب اهلبیت (ع) و مذهب تشیع متمایل شدند و مجالس عزاداری اباعبدالله در بین آنها شکل گرفت؛ و این روند تا به امروز که بزرگترین مجالس حسینی در کشور اسلامی ایران برگزار میگردد، همچنان ادامه دارد.
https://eitaa.com/ROOZBARG
✍️ اما امشب ششمین شب از ماه محرم است که طبق سنت علمای شیعه، شب نوجوانان عاشورایی و شب روضه قاسم بن الحسن (ع) است، لذا سخن خود را با این شرح حال به پایان میبریم:
نقل است که در شب عاشورا، آنگاه که امام حسین (ع) خطبه خواندند و به یاران خود فرمودند: «فردا من و شما همه کشته خواهیم شد» حضرت قاسم (ع) پنداشتند که این افتخار از آنِ مردان و بزرگسالان است و شامل نوجوانان نمیشود! از اینرو پرسیدند: «آیا من هم فردا کشته خواهم شد؟» امام با مهربانی از فرزند حدود ١٣ یا ١۴ ساله برادر پرسیدند: «فرزندم، مرگ در نزد تو چگونه است؟» و حضرت قاسم عرض کردند: «أحلى مِنَ العَسَل؛ مرگ برای من در این راه، شیرینتر از عسل است»؛ پس امام به او مژده دادند که تو نیز از شهدای کربلا خواهی بود... ( نفس المهموم، ص۲۰۸)
با سرِ نیزه تنت را چه به هم ریختهاند
ذره ذره بدنت را چه به هم ریخته اند
سنگها روی لب خشک تو جا خوشکردند
این عقیق یمنت را چه به هم ریختهاند
وسط معرکهای رفتی و گیر افتادی
سر فرصت بدنت را چه به هم ریختهاند
ابروان تو حسینیست وچشمت حسنیست
اینحسینوحسنترا چهبههم ریختهاند...
https://eitaa.com/ROOZBARG
مداحی آنلاین - توبه طیب حاج رضایی با روضه حضرت قاسم - استاد دارستانی.mp3
3.8M
🏴صوت روضه شب هفتم محرم؛ باب الحوائج حضرت علی اصغر عليهالسلام👆
🎙با صدای حاج حسن خلج
🏴متن روضه👇
⏪از هُرم تشنگی ، میسوزه گریههات
گلبرگ صورتت علی خشکِ مثل لبات
با گریهی گرسنگی ، آبم نکن علی
مادر نمونده از عطش شیری به سینههاش
آتیش زده به قلب من ، اشکِ رو گونههات
میخوام تورو بغل کنم ، میلرزه دستُ پام
روی ضریح کوچیکِ لبای تو علی
افتاده جای بوسهی خشکیدهی رباب
بستم دخیل حاجتی پای ضریح تو
الهی که عمو بیاد با مشک پر ز آب
عزیزم صبر کن عمو رفته آب بیاره ...
امشب مجلس واقعا روضهخون نمیخواد، من با زبان حال شروع کردم فقط یه بهانه دستت بدم ..
ز ضرب تیغ چنان دست و پای خود گم کرد ..
عزیز دردونه ای که توی بغل ابی عبدالله توی خیمه هرچی حسین سرشو بلند میکرد ، این سر میفتاد ، رمق نداشت بچه سرشو نگه داره ، یهو یه حرکتی ...
ز ضرب تیغ چنان دست و پای خود گم کرد
که خواست گریه کند ، در عوض تبسم کرد
وقت قرائت و صوت یه کودکه
این که تو رحل دستامه ، قرآن کوچکه
گفتن حسین قرآن آورده مارو به قرآن قسم بده ، راوی میگه ابی عبدالله فرمود بچهمو بدید باهاش وداع کنم ، علی اصغر رو بغل گرفت ، رباب متوجه شد ابی عبدالله میخواد علیرو به میدان ببره ، عرض کرد آقاجان میخواید ببریدش میدان ، اجازه بدید من لباس نو تنش کنم ، علیرو برد لباس گران قیمت به تنش کرد ، قنداقهی سپید بهش پیچید ، گردنبند گردنش انداخت ... پسرکم با بابات میخوای بری میدون ...
اینقدر این خانوم مؤدبه ،خودشم ایستاد فقط نگاه کرد ...
وقت قرائت و صوت یه کودکه
این که تو رحل دستامه ، قرآن کوچکه
من موندم و تلظّیِ ...
بعضیا تلظی رو اینجور معنا کردن گفتن که دیدید ماهی وقتی از آب میفته بیرون چه جور رنگش سفید میشه ...
من موندم و تلظّیِ ماهی کربلا
من موندم و یه مادر مضطر تو خیمه ها
علی جون جواب مادرتو چی بدم ...
اینا برای حنجرت ، نقشه دارن علی
من موندم و یه لشکر دلسنگ بیحیا
گفت چنان علیرو بلند کرد ، راوی میگه زیر بغل ابی عبدالله پیدا شد ، فرمود اگر شما حساب میکنید من آب برای خودم میخوام ، یکی بیاد بچهمو ببره دو قطره آب بهش بده ...
ان شاالله که این حرف دروغ باشه ..
مُنُّوا عَلَینا .. (بر من منت بذارید)
همهی دعواها سر علیه ، صدا زد حرمله چرا جوابشو نمیدی ، گفت امیر پدر رو بزنم یا پسر ؟! گفت اونی که اسمش علی هست ...
آقا داشت حرف میزد ، هنوز حرف مولا تموم نشده بود ، یه وقت دید علی یه تکون شدیدی خورد .. من گمانم اینه ابی عبدالله همونجا یاد توی کوچه افتاد .. مادرش داشت حرف میزد، هنوز حرف فاطمه تموم نشده بود ، بی ادب بیهوا زد ..
یکی یکی قتلهی کربلارو میگرفت و میکشت ، نوبت رسید به حرمله لعنت الله علیه ...
گفت بی ادب ، بی حیا ... سه تا تیر زدی ، سه جای قلب زهرارو مجروح کردی ، یه تیر زدی به چشمای خوشگل عباس ، یه تیر زدی به گلوی نازک علی ، یه تیر هم اون وقتی آقای غریبمون دامن عربیرو بالا زد ، خون پیشانی رو پاک کنه به قلب آقا .. شد یه جا دلت بسوزه ؟!
گفت حسین رو زدم دلم نسوخت ، عباسرو زدم دلم نسوخت ، اما یه جا اینقدر دلم برای حسین سوخت ..
گفت همین که تیر رو زدم ، نگاه به بچه کرد ..
دیدم ابی عبدالله حیرون مونده ، دو قدم میاد سمت خیمه چشمش به رباب میفته برمیگرده ، میاد سمت لشکر همه دارن هو میکنن ..
حسین ...
همه رو گفتم یه بیت روضه دارم امشب ...
یکی نبود به این بیشرف بگه ... جنگ هم اصولی داره ..
تیری که استخوان اباالفضل را شکست
آن تیر را به حنجر این پسر زدی
هرکجا نشستی این نفستو آزاد کن بگو ، عالم رو خبردار کن ، فردا آب رو به روی آقامون میبندن .. یاحسین ..
━━━━━━━━━━━━