eitaa logo
سنا | بازیابی هویت زن
118 دنبال‌کننده
18 عکس
1 ویدیو
1 فایل
پرداخت علمی و کارشناسی به مسائل زنان تلاش برای بازیابی هویت حقیقی زن @adminch
مشاهده در ایتا
دانلود
سنا | بازیابی هویت زن
#فمینیسم هیچ گاه صادق و آزاده نبوده است. 🚺 @sanaa_ir
همین فیلم 16 ثانیه ای ضبط شده از دوربین مدار بسته را بهانه قرار میدهم، برای این که بگویم تمدن غرب و تمام اندیشه های مولودش مثل همین هیچ گاه صادق نبودند. در مکاتب غربی هیچ چیز به خودی خود موضوعیت ندارد و حرف آخر را فایده می زند. منفعت محوری اندیشه های غربی اجازه می دهد حتی از روی نعش خودش هم رد بشود اما دست از فایده هایش بر ندارد. آنجایی که فایده در گفتن است نعره می کشد، آنجا که در نگفتن، لالمانی میگیرد. تو فکر کن تنها استفاده کننده از بمب اتم، نخست وزیر کشور بمب زده را به میانجی گری با ایران بفرستد و در مورد استفاده از بمب اتم ابراز نگرانی کند. حاشا! هم نه منصف است نه آزاده. آلت سیاست است. ابزار سرمایه داری ست. قرار است باشد تا دست سلطه از بهانه خالی نباشد. نمی شود دختر مسافر را که با راننده عکس یادگاری گرفته و معذرت خواهی کرده است را مشمول ظلم سیستماتیک رژیم زن ستیز بدانی و برای مثل این ویدئوی بالا، ککت نگزد. صدایت در نیاید و پیراهن ندری. اصلا وقتی فمینیسم میگوید زن باید پرسید کدام زن؟ زنی که تو میگویی یا همه زن ها؟ وقتی میگوید آزادی باید پرسید کدام آزادی؟ آن آزادی تو یا آزادی همه؟ مدافع حقوق زنان اسلام است. آن اسلام که معجر زن مسلمان و خلخال پای زن یهودی برایش فرقی نمیکند. 🚺 @sanaa_ir
سنا | بازیابی هویت زن
ویدئویی از مخاطبین خود در صفحه اش گذاشته که نسبت به آزارهای خیابانی و اذیت های جنسی اعتراض کرده . و از این، به عنوان یکی از رنج ها و مصائب زنان نام برده است. او گمان میکند (یا اینگونه قرار است نشان بدهد) که را راهی برای درمان این معضل اجتماعی است. اساسا فلسفه حجاب همین است و پوشش اجتماعی برای مرد و زن، قرار است از همین ارتباطات جنسیتی جلوگیری کرده و راهی برای ارتباطات سالم انسانی و هویتی باز کند. آن چه که در مبارزه با می بینیم، در واقع تعمیم این نگاه های جنسی است که زن در یک جامعه ی ، به مثابه بدن و اندام و کاراکتر جذاب جنسی نقش ایفا میکند. شعار آزادی برای همه هم، واقعی نیست. کمپین های فمینیستی خودشان هم میدانند که تلاش برای حذف قانون حجاب، تازه گام اول است برای فتوحات دیگر و این ماجرا حد یقف ندارد. محصول این گفتمان در بستر جامعه، نشر اصالت لذت و شهوت است. زن در این مکتب، ابزار است و ماهیتش را جسمانیت پر میکند. اما در این میان باید به جشنواره مد کودک در یزد هم دید و آن را در همین بستر فهم کرد. دخترانی 8،9 ساله با لباس های نیمه برهنه، آرایش کرده که دقیقاً با همان قواعد فشن شوی غربی خودنمایی و بدن نمایی میکنند تکه از پازل است؛ تربیت زن نسل بعد در قالب های جنسیتی و ترویج هر چه روابط مسموم شهوت زده. این را نباید دست کم گرفت. این هم ظلم در حق مقام است، و هم خشونت علیه . غوغاسالاران ازدواج در سن پائین تر که اسمش را به ناحق میگذارند کجایند؟ با چه چیزی مخالفند؟ چگونه توجیه میکنند؟ 🚺 @sanaa_ir
🔶 حل مساله ، به آرامش احتیاج دارد. راه حل مساله حجاب در ایران امروز هر چه باشد، برای شروع به احتیاج دارد. مسائل تبیینی که آرامش حوصله می طلبد را نباید به عرصه های هیستریک رجزخوانی و میدان رزم و عرصه ی رو کم کنی مبدل کرد. در فضای ، لشگرکشی و مجادله،‌ حق طلبی،‌ انصاف و تعقل و شکل نمیگیرد. من خودم را روبروی تو و تو را دشمن خودم می بینم. مثل دعواهای خیابانی که بی آن که معلوم باشد حق با کیست، یا حتی اگر سوء تفاهم هم شده باشد، هر کس از بچه محلش دفاع میکند. انتقام عده ای خاص بلکه حتی اجیر شده را نمیشود از بدحجاب کوچه و خیابان گرفت. آن هم زنان و دخترانی که در این میانه بلاتکلیفند. نه لزوما طرفدار آنطرفی ها هستند و نه حاضرند ظاهر این طرفی ها انتخاب کنند. وضعیت استقلال پرسپولیسی همان چیزی است که مصیح پی میگیرند. ایجاد و شورش مردم علیه مردم. وضعیتی که در آن دو قطب بیشتر نداریم. یا بدحجاب و معاند و مخالف و نظام یا و چادری طرفدار . شرایطی که بدحجاب ها را همه در یک دسته می بینیم، همه را پول گرفته از سرویس های اطلاعاتی بیگانه تصور میکنیم و یک دایره محدود دور خودمان میکشیم و شعار می دهیم. و این گونه حجاب را جناحی میکنیم. حال آن که صورت بندی ها و برشهای اجتماعی ما در واقعیت چنین نیست. با این همایش ها فقط رگهای ورم کرده خالی را می توان آرام کرد. و گرنه دردی درمان نمیشود. جناجی کردن حجاب به این صورت، یعنی ندید گرفتن جنبه های عقلانی و انسانی آن که موجب عمومی شدن آن می شود. در این نگاه حجاب در اختیار عده ای خاص با مشخصات خاص است که دور هم در یک ورزشگاه و یک همایش جمع می شوند و هر کس بیرون است را بیگانه تصور میکنند. یعنی دستی دستی تمام خانم های بدپوشش را به جناح روبرو هل میدهد. اما خصوصی کردن حجاب اینجا پایان نمی یابد. ایراد دیگر این همایشها این است که با تقلیل روز بزرگ دختر به روز حجاب، ظرفیت فوق العاده هم نشینی و هم زیستی محجبه ها و غیرمحجبه ها را می سوزاند. می شد این احساس که بدحجابها به محجبه ها دارند را در این مناسبت ها کاهش داد. می شد دایره مذهبی ها را تنگ نکرد و فرصت مراوده و مکالمه را از بین نبرد. البته نه انفعال را توجیه نظری میکنم نه موافق مفهوم فانتزی هستم. اما تمام حرف در این است. حجاب عرصه لشگرکشی نیست. چهل سال است که فرصت نشده در کمال آرامش از حجاب صحبت کرد و امروز از غیرعقلانی کردن مفاهیم رنج می بریم در حالی که انقلاب واقعا نیازمند مردم است و با بیرون کردن بدحجاب ها از کشور مشکل حجاب حل نمیشود. 囧 @segerme
🌹 منزلت خاص زن معنویت و عبودیت در اندیشه و سیره امام خمینی (ره) برخلاف معنویت های سکولار نه تنها در خانقاه و محراب و حیاط خلوت زندگی شخصی محصور نیست، بلکه یکسره تا متن یک زندگی حداکثری امتداد پیدا میکند. شاه بیت این زندگی حداکثری ایمانی هم، و است. گویی در مکتب امام، مبارزه تلازم تنگاتنگی با معنویت دارد، اگر نگوئیم معنویت و جهاد در اندیشه امام، رابطه شان این همانی ست لیکن باید اذعان کرد که این معنویت و عبودیت بر ستونی چون مبارزه و نصرت ولی اقامه می شود. مسیر بندگی در اسلامی که از امام به ما رسیده است از طریق مبارزه می گذرد. و این دو موضوع آن قدر نزد امام نزدیک و عجین است که وقتی ایشان از صفات برجسته و امتیازات صحبت میکنند، بلافاصله این امتیازات زنانه را به عرصه ی مبارزه با باطل متصل میکنند. «مربی انسان ها، زن است، سعادت و شقاوت کشورها بسته به وجود زن است، ... زن مبدأ همه خیرات است، شما دیدید ما دیدیم که زن در این نهضت چه کرد. ما نهضت خودمان را مرهون زن ها می دانیم. مردها به تبع زن ها در خیابان می ریختند. تشویق میکردند زنها مردان را. خودشان در صفهای جلو بودند. زن یک همچو موجودی است که میتواند یک قدرت شیطانی را بشکند..» 26 اردیبهشت 1358 🚺 @sanaa_ir
نگاه کن قشنگ پیداست نیمی بلکه همه نهضت به دوش این زن است. زن در رسالتش جهان سازی ست و در جهاد همپای مرد موظف و مسئول است... 🚺 @sanaa_ir