هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠 امام سجاد به تعلیم و تغییر اخلاق در جامعه اسلامی کمر بست.
🔸چرا؟ چون طبق تحلیل آن امام بزرگوار، بخش مهمّی از مشکلات اساسی دنیای اسلام که به فاجعه کربلا انجامید، ناشی از انحطاط و فساد اخلاق مردم بود.
🔹اگر مردم از اخلاق اسلامی برخوردار بودند، یزید و ابنزیاد و عمر سعد و دیگران نمیتوانستند آن فاجعه را بیافرینند...
🔸ممکن نبود حکومتها - ولو فاسد باشند؛ ولو بیدین و جائر باشند - بتوانند مردم را به ایجاد چنان فاجعه عظیمی؛ یعنی کشتن پسر پیغمبر و پسر فاطمه زهرا سلاماللهعلیها وادار کنند. ۱۳۷۲/۰۴/۲۳
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠 آن بزرگوار [امام سجّاد (عليه السلام)]، تقريباً سىوچهار سال بعد از حادثهى كربلا، در محيط اسلامى آن روز زندگى كرد
و اين زندگى، از همه جهت يكى از زندگيهاى پر از درس است،
كه اى كاش كسانى كه از كيفيّات عالى اين زندگى آگاهى دارند، آن را براى مردم، براى مسلمين و حتى براى غير مسلمانان تشريح ميكردند،
تا معلوم ميشد كه چگونه چهارمين امام بزرگوارِ ما، بعد از حادثهى عاشورا كه ضربهى عظيمى بر پيكر اسلام ناب و راستين بود، توانست يكتنه بايستد و مانع از ويران شدن بناى دين شود.
💠 اگر تلاشهاى امام سجّاد نبود، شهادت امام حسين (عليه السلام) ضايع شده بود و آثار آن نميماند.
سهم امام چهارم، سهم عظيمى است.
در زندگى امام چهارم، چند رشته كار وجود دارد كه يكى از آنها، همين رشتهى اخلاق است؛ يعنى تربيت و تهذيب اخلاق جامعهى اسلامى.
⁉️امام سجّاد (عليه السلام) به تعليم و تغيير اخلاق در جامعهى اسلامى كمر بست. چرا؟
🔺چون طبق تحليل آن امام بزرگوار، بخش مهمّى از مشكلات اساسى دنياى اسلام كه به فاجعهى كربلا انجاميد، ناشى از انحطاط و فساد اخلاق مردم بود.
اگر مردم از اخلاق اسلامى برخوردار بودند، يزيد و ابنزياد و عمرسعد و ديگران نميتوانستند آن فاجعه را بيافرينند.
اگر مردم آنطور پست نشده بودند، آنطور به خاك نچسبيده بودند، آنطور از آرمانها دور نشده بودند و رذايل بر آنها حاكم نميبود، ممكن نبود حكومتها - ولو فاسد باشند؛ ولو بىدين و جائر باشند - بتوانند مردم را به ايجاد چنان فاجعهى عظيمى؛ يعنى كشتن پسر پيغمبر و پسر فاطمهى زهرا (عليها السلام) وادار كنند.
مگر اين شوخى است؟!
✳️يك ملّت، وقتى منشأ همهى مفاسد خواهد شد كه اخلاق او خراب شود.
اين را امام سجّاد (عليه السلام)، در چهرهى جامعهى اسلامى تفحّص كرد، و كمر بست به اينكه اين چهره را از اين زشتى پاك كند و اخلاق را نيكو گرداند.
لذا، دعاى «مكارمالاخلاق» دعاست؛ اما درس است.
«صحيفهى سجّاديّه» دعاست؛ اما درس است. ۱۳۷۲/۰۴/۲۳
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠روز عاشورا وقتى در مقابل سى هزار دشمن مسلّح، جگرگوشهى زهرا با هفتاد و دو نفر ظاهر شد ... دشمن با خود فكر كرد حسين (عليه السلام) ديگر تمام شد.
✳️مخصوصاً در آن لحظات آخر روز عاشورا، وقتى كه همهى ياران حسينبنعلى (عليه السلام) شهيد شدند و اين بدنهاى پاك و مطهّر بر روى خاكهاى گرم كربلا غلتيد، ديدند حسينبنعلى (عليه السلام) ظاهر شد؛ در حالى كه قنداقهى يك طفل شيرخواره روى دست اوست.
همه يقين كردند ديگر از حسين (عليه السلام) و از پيام حسين (عليه السلام) در دنيا اثرى باقى نميماند. ... حالا در عصر عاشورا، حسينبنعلى (عليه السلام) كه يك روز چشم دنيايى متوجّه او بود، تنها سربازش و تنها رزمندهى شيرخوارش را روى دست گرفته و در مقابل لشكر دشمن ظاهر شده است.
◾️چشم كوتاه بين دشمن، حسين (عليه السلام) را تمامشده فرض كرد.
هنگامى كه حسينبنعلى (عليه السلام) خطاب به دشمن فرمود:
«إنْ لَمْ تَرحَمُونِى فَارْحَمُوا هَذا الطِّفْلَ»؛
يعنى اى سنگدلان! اى از انسانيّت بيرون آمدهها! اگر شما با من آنقدر عاطفه و مهر نداريد كه نگذاريد لب من به آب برسد، اين طفل ششماههى صغير شيرخوار چه گناهى كرده است؟ باز هم دشمن نميفهميد كه حسين چه ميكند، باز هم آن سياست الهى براى آن كوردلان معلوم نشد.
🔱عمرسعد از شقاوت و كوردلى حرمله استفاده كرد و گفت: حسين را خاموش كن. به جاى آنكه به طفل شيرخوار حسين (عليه السلام) آب بدهند، تير سه شعبهى زهرآلود به سوى او پرتاب كردند. اين طفل روى دست پدر پيچ و تاب خورد و جان داد؛ خون از گلوى علىاصغر جارى شد.
♨️ حسينبنعلى (عليه السلام) از همين نقطه، گسترش خود را شروع كرد؛ نگذاشت خون علىاصغر لوث شود؛ نگذاشت شايعهپردازان و دروغگويان و سياستبازان بگويند طفل حسين (عليه السلام) خودش مُرد يا از گرماى آفتاب مُرد.
دستش را زير گلوى علىاصغر گرفت، مشت حسين (عليه السلام) از خون علىاصغر پر شد؛ در مقابل چشم همه، اين خونها را به طرف آسمان پرتاب كرد. يعنى اين خون را ببينيد، علىاصغر را كشتيد اى نامردمان!
📜 حسينبنعلى (عليه السلام) در اينجا طومار حقّانيّت خود را امضا كرد؛ يعنى ... به تاريخ فهماند با چه ميجنگيده و براى چه ميجنگيده است.
📌حسينبنعلى (عليه السلام) در تاريخ ثبت كرد فداكارى آن است كه او در نهايت تنهايى و هنگامى كه نيروهاى دشمن از همه طرف به سوى او سرازير است، يك تنه قيام ميكند؛ ...نميگويد همه با من مخالفند و از من كارى بر نمىآيد، نميگويد ضعيفم و چرا بيهوده بجنگم. بر سر دوراهى حق و باطل، قاطعانه حق را انتخاب ميكند و آماده ميشود كه در راه حق، جانش را بدهد.
🏴از همين نقطه، گسترش فرهنگ حسينبنعلى (عليه السلام) شروع شد.
نه تنها يزيدبنمعاويه، كه سلسلهى اموى نيز با خون علىاصغر و با خون شهيدان كربلا در هم پيچيد.
جريان انقلابهاى جهانى تاريخ اسلام و انقلابهاى بزرگ از نقطهى خون اين مظلومان آغاز شد. ۱۳۵۹/۰۸/۲۳
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠وقتی از تقیه صحبت میکنیم، ممکن است بگویید تقیه متعلق به آن زمانی بود که دولت مسلطی بر سرکار بود و ما هم مخفی بودیم و از ترس او چیزی نمیگفتیم. نه، همانوقت هم تقیه مسألهی ترس نبود.
🔸«التّقیّة ترس المؤمن»: تقیه سپر مؤمن است. سپر را کجا به کار میبرند؟ سپر در میدان جنگ مورد استفاده قرار میگیرد و به هنگام درگیری به کار میآید. پس، تقیه در زمینهی درگیری است؛ چون تُرس و حرز و سنگر و سپر است. همان وقت هم اینگونه بود. وقتی تقیه میکردیم، معنایش این بود که ضربهی شمشیر را بر پیکر نحس دشمن وارد میکردیم؛ اما طوری که او نه شمشیر و نه دستی که شمشیر را گرفته و نه بلند کردن و نه فرود آمدن آنرا ببیند و بفهمد، بلکه فقط دردش را احساس کند. تقیه، این بود.
🔹 آنهایی که در آن روز تقیه میکردند، همینطور تقیه میکردند. آنها مخفیانه و دور از چشم دشمن، در خانههای پنهان، با هزار ملاحظه و مراقبت، مثلاً اعلامیه تنظیم میکردند که وقتی پخش میشد، بکلی آبروی نظام را میبرد. این کار، مثل ضربهی شمشیر بود که وقتی بلند میشد، بر کمر و فرق دشمن میخورد. بنابراین، تقیه میکردیم؛ یعنی نمیگذاشتیم که دشمن بفهمد چهکاری انجام میگیرد. تقیه سپر بود و تقیهکننده پشت سپر مخفی میشد. معنای تقیه ایناست. الان هم همین معنا را میدهد.
♦️در حال حاضر، استکبار جهانی دارای قدرتی است و شما هم مقاصدی دارید و میخواهید کارهایی انجام دهید. هیچ لزومی ندارد که هرکسی دایم از تریبونها اعلام کند و مسابقه بگذارد که فلان کار را میخواهیم بکنیم و بعد هم نکند!
🔸یکی از رهبران مسلمانِ پختهی واردی که من در طول مدت کارهای سیاسی دیدم، «سکوتره» بود. او آدم بسیار وارد و پخته و مطلعی بود. در چند سفری که به تهران آمده بود و ملاقاتهای متعددی که با او داشتم، خیلی شیفتهی انقلاب بود. او گرچه ضعیف بود و نتوانسته بود راه خودش را برود و «گینه کوناکری» را آنطور که ایدهاش بود و دوست میداشت، درست کند و بسازد و گرچه استکبار کَت بند و از طرق مختلف محاصرهاش کرده بود، ولی انسان موفق و سالمی بود و درست میفهمید.
🔺او این انقلاب را خیلی دوست میداشت و حقیقتاً از ته دل به امام ارادت داشت. در ملاقاتهایی که با او داشتم، حرفهایی از او شنیدم که خیلی درست بود. البته ما از خیلیها حرف شنیدیم، ولی این با آنها متفاوت بود. اینگونه تصور نشود که او برای خوشآمد ما حرفی گفته و ما هم باورمان آمدهاست. نه، من در این دهساله با افراد زیادی نشستم و برخاستم و حرف زدم و شنیدم. بعضیها حرف میزنند، ولی از زبانشان تجاوز نمیکند؛ اما بعضیها اینطور نیستند. این حقیقت قابل تشخیص است. بنابراین، او راست میگفت.
🔸 یک وقت به من گفت: «فقط شما یک عیب دارید و آن این است که دایماً همهی کارها را میگویید و مطرح میکنید. همهی کارها که گفتن ندارد. چرا میگویید؟ میگویید که چه بشود؟». شاید من در سال اول ریاست جمهوری که این حرف را از او شنیدم، اصلاً از ته دل قبول نکردم. با خودم میگفتم که این دنیا، دنیایی نیست که او خیال کند ما اگر چیزی را گفتیم، دنیا میفهمد و اگر نگفتیم، نمیفهمد و گفتنِ ما مشکلی بهوجود آورد.
🔹 بعداً تجربهها به من نشان داد که او پخته بوده و میفهمیده است. من حالا عقیدهام همین است.
🔸بعضی از برادران، در جاهایی خیال میکنند فقط خودشان هستند و به همین خاطر، مطالب و اهداف و آرزوهایی را به زبان میآورند و میگویند که دشمن از آن سوء استفاده میکند.
🔹ما از اینگونه حرفها داشتیم. شما باید مراقب باشید که بهانه به دست دشمن ندهید. الان دنیا، دنیای مهمی است.
🔸در این خصوص، وزارت خارجه و کسانی که با سیاست خارجی سروکار دارند و مجلس و بقیهی اجزای دولت و بعضی از ائمهی جمعه، در درجهی اول اهمیت قرار دارند.
🔹پس، مسألهی «تقیه» بسیار مهم است که باید در کار سیاست خارجی به آن توجه کنیم. ۱۳۶۸/۱۱/۰۹
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠حرکت قاطبهی ملت ایران در جهت و حرکت #حسینبنعلی است. سرنوشت آن بزرگوار شهادت بود، امّا درس او فقط درس راه شهادت نیست. این حرکت، حرکت بابرکتی است، گاهی ممکن است مثل ماجرای #حسینبنعلی علیه السّلام منتهی به شهادت بشود، امّا این حالت، این روحیّه، برای اقامهی دین خدا و همهی برکاتی که بر اقامهی دین خدا مترتّب است مفید است. ملت ایران با این روحیّه وارد میدان شد، یک بنای ظلمِ ملی و بین المللی را در ایران ویران کرد، به جای آن بنای اسلامی پایهگذاری کرد.
🔸اینجور نیست که حالا هر کس راه حسین بن علی را رفت، حتماً آخر کار بایستی به صورت ظاهر، به شکل دنیایی، ناکامی باشد؛ نخیر، این راه را، این درس را در مقابل چشم بشریّت گذاشتهاند، می گویند اگر دنیا هم میخواهی، اگر عزّت هم میخواهی، در این راه است؛ باید حرکت کنی. ملت ایران این را تجربه کرده است؛ این را باید قدر دانست. ملت ایران حسینی و عاشورایی وارد میدان شد، در یک انقلاب عظیم و شاید بشود گفت بینظیر در این سده های طولانی که جلوی چشم ما است - لااقل کم نظیر - پیروز شد.
🔹ملت ایران این روش را اتّخاذ کرد، تا امروز روزبهروز پیش رفت. البتّه دشمنها با وسائل تبلیغاتیشان، با بلندگوهایشان حاضر نیستند صریحاً اعتراف بکنند به پیشرفت ملت ایران امّا مردم دنیا کور که نیستند، میبینند دیگر؛ ایرانِ دوران طاغوت کجا، ایرانِ جمهوری اسلامی کجا؟... در علم، در سیاست، در امنیّت، در تسلطِ بر حوادث منطقه، در تأثیرِ در حوادث جهان، در امید و اعتماد به نفس، در پیمودن راه عزّت و سعادت، امروز کجا، دیروز کجا؟ امروز ملت ایران دارد میتازد به طرف جلو. و ان شاء الله روز به روز این ادامه خواهد داشت. ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠در صدر اسلام، فتحالفتوح، یک حادثه نظامی بود. مسلمانان مدّت زمانی در منطقهای از مناطق شرقىِ آن روزِ میدانگاه جنگ و غربىِ امروز ایران، معطّل شدند تا توانستند چند دژ را بگیرند.
وقتی گرفتند، گفتند این «فتحالفتوح» است. امروز هم در تاریخ، فتح «نهاوند» و «جلولا»، به نام «فتحالفتوح» خوانده میشود؛ یعنی یک حادثه نظامی.
امام ما فرمود فتحالفتوحِ انقلاب اسلامی، نه یک حادثه نظامی که یک حادثه انسانی است؛ یعنی پیدایش این جوانان، خلقِ این انسانهای نورانی، بیرون آمدن فرشتگان از دنیایی که جز اهریمن در مناطق مختلفِ جوانانه آن به چشم نمیخورد و نمیخورَد.
امروز تا حدودی در گوشههایی از دنیا جلوههای نورانی دوباره پیدا میشود.
فتحالفتوح، این جوانان بودند؛ همین سرداران شهیدی که این لشکر را به وجود آوردند؛ همین سردار «علی فضلی»؛ همین سردار «ناصح»؛ همین جوانان مؤمن و همین نورانیهایی که نورانیّت آنها میتواند دلهایی را روشن کند.
اینها مایه شرفند؛ اینها مایه عزّتند.
برای یک کشور، داشتن اینها افتخار است؛
بردن نامشان افتخار است؛ تکرار یادشان افتخار است؛ ادامهی راهشان افتخار است. ۱۳۷۷/۰۷/۲۶
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠هدف انقلاب چه بود؟
🔸 #هدف_انقلاب عبارت بود از ساختن یک ایرانی... مستقل، آزاد، برخوردار از ثروت و امنیت، متدین و بهرهمند از #معنویت و #اخلاق، پیشرو در مسابقهی جامعهی عظیم بشری در علم و بقیهی دستاوردها... برخوردار از آزادی با همهی معانی آزادی... و هم آزادی معنوی، که آن رستگاری انسان و تعالی اخلاقی انسان و عروج معنوی انسان است، که #هدف_اعلی، این است.
🔹همهی کارها #مقدمه برای #تکامل_انسان و #عروج_انسانی است.
🔸 این باید در جامعهی اسلامی خود را نشان بدهد. ۱۳۸۷/۰۲/۱۴
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠(حضرت زینب سلاماللهعلیها) تقریباً در یک نصفهروز یا یک روزِ ناقص، هجده نفر از عزیزان و نزدیکانش شهید شدند که یکی از این جمع، برادر عظیمالشّأن او، حجّت خدا، حضرت سیّدالشّهدا (سلام الله علیه) بود. کوه متلاشی میشود در مقابل یک چنین مصیبتی؛ زینب کبریٰ توانست صبر کند؛ صبر کرد و توانست با قدرت روحی خود کارهای بعد را انجام بدهد.
🔸بانویی که از اوّل عمر با عزّت زندگی کرده، و از دوران خردسالی تا بزرگی همه با چشم عظمت به او نگاه کردهاند، از طرف اراذل و اوباش لشکر اموی آن جور مورد اهانت قرار میگیرد، [امّا] صبر میکند و نمیشکند.
توانست این دهها زن و کودک داغدار و آسیبدیده و مصیبتزده را جمع و جور کند، نگه دارد و بتواند اینها را در این سفر دشوار اداره کند.
پرستاری از حضرت سجّاد (سلاماللهعلیه) که این هم صبر میخواست، و توانست و به بهترین وجهی انجام داد. ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
◼️ امام سجاد عليه السلام:
هركس در زمان #غيبت قائم ما بر موالات و دوستى ما بميرد، خداوند پاداش هزار #شهيد مانند شهيدان بدر و اُحد به او عطا می كند.
(میزان الحکمه ج۶ ص۷۲)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
⚫️ چرا خود را به گریهزدن (تباکی) هم برای امام حسین(ع) ثواب دارد؟
◾️عزاداری امام حسین(ع) که به حق دربارهاش گفته شده: «مَنْ بَکی اوْ ابْکی اوْ تَباکی وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ» که حتی برای تباکی (خود را شبیه گریهکن ساختن) هم ارزش فراوان قائل شده، در اصل، فلسفهاش تهییج احساسات علیه یزیدها و ابنزیادها و به سود حسینها و حسینیها بوده. در شرایطی که حسین به صورت یک مکتب در یک زمان حضور دارد و سمبل راه و روش اجتماعی معین و نفیکننده راه و روش موجود معین دیگری است، یک قطره اشک برایش ریختن واقعاً نوعی سربازی است.
◾️ در شرایط خشن یزیدی، در حزب حسینیها شرکت کردن و تظاهر به گریه کردن بر شهدا نوعی اعلام وابسته بودن به گروه اهل حق و اعلان جنگ با گروه اهل باطل و در حقیقت نوعی از خود گذشتگی است. اینجاست که عزاداری حسین بن علی(ع) یک حرکت است، یک موج است، یک مبارزه اجتماعی است.
◾️ اما تدریجاً روح و فلسفه این دستور فراموش میشود و مسئله شکل یک عادت به خود میگیرد که مردمی دور هم جمع بشوند و به مراسم عزاداری مشغول شوند، بدون اینکه نمایانگر یک جهتگیری خاص اجتماعی باشد و بدون آنکه از نظر اجتماعی عمل معنیداری به شمار رود، فقط برای کسب ثواب (که البته دیگر ثوابی هم در کار نخواهد بود) مراسمی را مجرّد از وظایف اجتماعی و بیرابطه با حسینهای زمان و بیرابطه با یزیدها و عبیداللههای زمان به پا دارند.
◾️ در چنین مراسمی است که اگر شخص یزید بن معاویه هم از گور به در آید حاضر است که شرکت کند، بلکه بزرگترین مراسم را به پا دارد. در چنین مراسم است که نه تنها «تباکی» اثر ندارد، اگر یک من اشک هم نثار کنیم به جایی برنمیخورد.
📕 استاد مطهری، بررسی اجمالی نهضتهای اسلامی در صدساله اخیر، ص۸۳
شهید مطهری
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠 امام سجاد به تعلیم و تغییر اخلاق در جامعه اسلامی کمر بست.
🔸چرا؟ چون طبق تحلیل آن امام بزرگوار، بخش مهمّی از مشکلات اساسی دنیای اسلام که به فاجعه کربلا انجامید، ناشی از انحطاط و فساد اخلاق مردم بود.
🔹اگر مردم از اخلاق اسلامی برخوردار بودند، یزید و ابنزیاد و عمر سعد و دیگران نمیتوانستند آن فاجعه را بیافرینند...
🔸ممکن نبود حکومتها - ولو فاسد باشند؛ ولو بیدین و جائر باشند - بتوانند مردم را به ایجاد چنان فاجعه عظیمی؛ یعنی کشتن پسر پیغمبر و پسر فاطمه زهرا سلاماللهعلیها وادار کنند. ۱۳۷۲/۰۴/۲۳
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠عزیزان من! انسان این تحوّلات اجتماعی را دیر میفهمد؛ باید مراقب بود. تقوا یعنی این. تقوا یعنی آن کسانی که حوزهی حاکمیتشان شخص خودشان است، مواظب خودشان باشند. آن کسانی هم که حوزهی حاکمیتشان از شخص خودشان وسیعتر است، هم مواظب خودشان باشند، هم مواظب دیگران باشند. آن کسانی که در رأسند، هم مواظب خودشان باشند، هم مواظب کلّ جامعه باشند که به سمت دنیاطلبی، به سمت دل بستن به زخارف دنیا و به سمت خودخواهی نروند.
👈 این معنایش آباد نکردن جامعه نیست؛ جامعه را آباد کنند و ثروتهای فراوان به وجود آورند؛ اما برای شخص خودشان نخواهند؛ این بد است. هر کس بتواند جامعهی اسلامی را ثروتمند کند و کارهای بزرگی انجام دهد، ثواب بزرگی کرده است.[...] اینها دنیاطلبی نیست.
🔺دنیاطلبی آن است که کسی برای خود بخواهد؛ برای خود حرکت کند؛ از بیتالمال یا غیر بیتالمال، به فکر جمع کردن برای خود بیفتد؛ این بد است. باید مراقب باشیم. همه باید مراقب باشند که اینطور نشود. اگر مراقبت نباشد، آن وقت جامعه همینطور بتدریج از ارزشها تهیدست میشود و به نقطهای میرسد که فقط یک پوستهی ظاهری باقی میماند. ناگهان یک امتحان بزرگ پیش میآید - امتحان قیام ابیعبدالله - آن وقت این جامعه در این امتحان مردود میشود. ۱۳۷۷/۰۲/۱۸
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷