هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠[بیانات در جلسه درس خارج فقه درباره تقلید لهجه قومیتها:]
🔸متأسفانه یک کار زشتی در بین مردم رایج است که از لهجههای بعضی از ولایات تقلید میکنند؛ این آیا غیبت محسوب می شود یا نه؟
🔹حالا این را هم من به شما عرض بکنم؛ غالب این شهرهایی که لهجههای آن ها تقلید میشود، شهرهایی هستند که دارای مردم غیرتمندی هستند که در حوادث مهم صد سال پیش، در مقابل دشمنان و مهاجمین ایستادهاند.
🔸این تصادفی نیست. این تقلید هم سابقه ندارد؛ یعنی توی هیچ یک از این کتابهای ادبی و طنز و غیره، ما ندیدیم که یک حرفی باشد که نشان دهندهی تقلید لهجه باشد. این مالِ همین اواخر است؛ یعنی مثلاً از صد سال پیش به این طرف؛ یعنی از وقتی که کشور ما در مواجههی با این دشمنیها قرار گرفته.
🔹یکی از مناطقی که ایستادگی سرسخت کرده، مناطق شمال است، منطقهی گیلان؛ یکی از مناطق، منطقهی خراسان است؛ یکی از مناطق، مناطق آذربایجان است. اینها آن جاهایی هستند که مردمش سرسختی و سلحشوری نشان دادند؛ اتفاقاً سعی شده است که همینها از لحاظ لهجه در بین مردم سبک بشوند. یعنی تقلید میشود. پس ضمناً در پرانتز، به این نکته هم توجه داشته باشید.
🔸این مسلماً حرام است. در حرمت این عمل هیچ شکی نیست. لکن غیبت نیست. چون قیودی که در غیبت ذکر شد -که مقوّم معنای غیبت محرم شرعی است- در این جا وجود ندارد.
🔹یکی از قیود، مستور بودن بود. خب، این مستور نیست. علاوه بر این که عیب نیست اصلاً. کسی این را به عنوان عیب ذکر میکند، ولی اصلاً عیب نیست! بنابراین وقتی عیب نبود، پس غیبت نیست. مثل این است که مثلاً بگویند: آقا عمامه سرش است؛ این «عمامه به سر بودن» عیب نیست. ذکرش بنابراین غیبت نیست. علاوه بر این که امر ظاهری است، امر واضحی است. پس تعریف غیبت بر این صدق نمیکند. اما مسلماً حرام است.
🔸این از باب تمسخر و از باب استهزاء و اینهاست. اینجا دیگر فرقی نمیکند که علی نحو عام استغراقی مورد نظرش باشد؛ یا نه، مثلا فرض کنید فرد خاصی را مورد نظر قرار بدهد و لهجهی یک شخصی را –به عنوان اینکه لهجهی او، لهجهی عموم است- تقلید بکند.
🔹 این صور مختلفی دارد. همهی اینها محرّم است. منتها تفاوتش این است که اگر غرض او لهجهی عموم باشد، این میشود اهانت به همهی آن جمعیت؛ که خب طبعا آثار خاص خودش را دارد. مثلا فرض بفرمایید اگر بخواهد استحلال بکند، بایستی از یکایک اینها استحلال بکند. آنجایی که یک نفر باشد، نه، از یک نفر استحلال میکند. این بحث عیبجوئی است.
🔸اگر چنانچه نه، تمسخر وجود نداشت، این از محل کلام خارج است. گاهی از این تقلیدها انجام می گیرد، اما هیچ قصد تمسخری هم نیست. یک وقتی چند سال قبل از این، در رادیو یک گویندهای تقریبا تمام لهجات ایران را در یک برنامهی رادیویی بیان میکرد! بعد هم ما آن شخص را دیدیم. گفتیم بالاخره تو کجایی هستی؟! چون هم ترکی را مثل خود ترکها حرف میزد که ما میفهمیدیم، هم مشهدی را مثل خود مشهدیها حرف میزد! نفهمیدیم بالاخره کجایی است، نگفت آخرش هم که کجایی است؛ گفت من ایرانی هستم.
🔹پس بنابراین گاهی تقلید لهجه به عنوان تمسخر نیست. کما این که تقلید لهجهی یک فرد هم به عنوان تمسخر نیست. یک عمل شیرینی است. خود آن فرد هم گاهی مینشیند و تماشا میکند که تقلیدش را دارند میکنند. خودش هم می خندد، خوشش می آید. پیداست که پس تمسخر نیست. این از محل کلام خارج است. آن جایی که قصد، استهزاء باشد، تمسخر باشد، آن جا میشود محرّم. ۱۳۸۹/۰۱/۳۱
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠 در دعاهای ماه رجب که از ائمه (علیهمالسّلام) مأثور است، انسان وقتی نگاه میکند، میبیند بیشتر این دعاها ناظر به جهات توحیدی است؛ پرداختن به عظمت الهی، به صفات الهی، خود را در مقابل این عظمت مشاهده کردن، راه روشن را به سوی پروردگار شناختن، دانستن و به آن میل و رغبت پیدا کردن. یکی از خصوصیات دعاهای ماه رجب این است: توجه دادن به توحید، توجه دادن به خدا، به اسماء و صفات الهی. این ماه را باید قدر دانست. ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 انسان چه وقت بر علیه خودش حکم صادر میکند؟
شهید مطهری
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠«اَقسِطوا اِنَّ اللهَ یُحِبُّ المُقسِطین»؛ #عدل به خرج بدهید؛ #قسط و عدل و انصاف در همهی امور زندگی را دستور دادهاند؛
🔸یا «لا تَخونُوا اللهَ وَ الرَّسولَ وَ تَخونوا اَماناتِکُم»؛ در #امانت خیانت نکنید.
🔹 امانت فقط پولی نیست که شما دست بنده دارید؛ مقامی هم که، مسئولیّتی هم که به وسیلهی شما به من داده شده امانت است.
🔸اگر چنانچه این امانت را درست عمل نکنم، خیانت در امانت است.
🔹ببینید شما اگر همین یک دستور را ما عمل بکنیم، چه اتّفاقی خواهد افتاد.
🔸بنابراین آنچه قرآن برای ما دارد، عبارت است از این دستورات عملیِ کاربردی. ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
شرح دعای رجب ۲۷_۱۰_۱۴۰۲.mp3
11.56M
🍃شرح دعای رجب، جلسه چهارم
🔹استاد حاج آقا #رجالی زید عزه
۱۴۰۲/۱۰/۲۷
🔹شرح دعاهای ماه رجب
⬅️ هر روز ساعت ۱۹
◀️ توسط حاج آقا رجالی.
⬅️ شروع جلسات از ۲۴ دیماه ۱۴۰۲
🔹پخش زنده صوتی در کانال برگی از دفتر معرفت👇
https://eitaa.com/daftaremarefat
#رجب
#ماهخدا
#دعا
جلسهی اول
جلسهی دوم
جلسهی سوم
جلسهی چهارم
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠علماي بزرگ، فقهاي بزرگ، فلاسفه باارزش، محدّثان عالي مقام و مؤلّفان عالي قدر از اين شهر برخاستند يا به اين شهر پناه آوردند و در زير پرتو مطهّر پاره تن امامت و ولايت - يعني حضرت معصومه عليها سلام - اقامت گزيدند. ۱۳۷۹/۰۷/۱۴
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠ماه رمضان، شبها مجالس داشته باشید. مردم را دعوت کنید به اینکه مجالس انس، مجالس احکام، مجالس دعا داشته باشند. شهر دعاست، شهر توسل به خداست. و ان شاء الله همه موفق باشید که در این ماه رمضان، اسلام را بیمه کنید با دعاها و با گریه و زاری خودتان. ۱۳۶۲/۰۳/۲۱
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠قیمت وجود شما خیلی بالا است؛ این را فقط به #بهشت بفروشید؛
🔸 به هیچ چیزی کمتر از بهشت نفروشید که خدای متعال هم خریدارش است؛
🔹جان مال خدا است، خدا هم خریدارش است.
🔸 اِنَّ اللَّهَ اشتَرىٰ مِنَ المُؤمِنينَ اَنفُسَهُم وَ اَموالَهُم بِاَنَّ لَهُمُ الجَنَّة. ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠[دو هفته قبل از شهادت] شهید کاظمی آمد پیش من و گفت از شما دو درخواست دارم: یکی اینکه دعا کنید من روسفید بشوم، دوم اینکه دعا کنید من شهید بشوم.
🔸گفتم که شماها واقعاً حیف است بمیرید؛ شماها که این روزگارهای مهم را گذراندید، نباید بمیرید؛ شماها همهتان باید شهید شوید؛ ولیکن حالا زود است و هنوز کشور و نظام به شما احتیاج دارد.
🔹بعد گفتم آن روزی که خبر شهادت صیاد را به من دادند، من گفتم صیاد، شایستهی شهادت بود؛ حقش بود؛ حیف بود صیاد بمیرد.
🔸وقتی این جمله را گفتم، چشمهای شهید کاظمی پُرِ اشک شد، گفت: انشاءاللَّه خبر من را هم بهتان بدهند! ۱۳۸۴/۱۰/۲۱
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠"فَاسأَلونی اَکفِکُم وَ اَهدِکُم سَبیلَ رُشدِکُم"
نتیجه این است که از من بخواهید، دعا کنید؛ این ترغیب به دعا کردن است. ما دعا را دستِکم نباید بگیریم، خواستن از خدای متعال را دستِکم نباید بگیریم. ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷@SANGAR_1🇮🇷
🇮🇷@SANGAR_5🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠بسمالله الرحمنالرحیم؛
🌷 دعا، وسیله مؤمن و ملجأ مضطر و رابطه انسان ضعیف و جاهل با منبع فیاض علم و قدرت است،
🔸 و بشر بیرابطه روحی با خدا و بدون عرض نیاز به غنی بالذات، در عرصه زندگی سرگشته و درمانده و هدر رفته است؛
🔹قل ما یعبؤا بکم ربیّ لولا دعاؤکم؛ بهترین دعا آن است که از سر معرفتی عاشقانه به خدا و بصیرتی عارفانه به نیازهای انسان انشا شده باشد،
🔸 و این را فقط در مکتب پیامبر خدا (صلّیاللَّهعلیه وآلهوسلّم) و اهلبیت طاهرین او -که اوعیه علم پیامبر (ص) و وراث حکمت و معرفت اویند- میتوان جست.
🔹ما بحمداللَّه ذخیرهای بیپایان از ادعیه مأثوره از اهلبیت (علیهمالسّلام) داریم که انس با آن، صفا و معرفت و کمال و محبت میبخشد و بشر را از آلایشها پاکیزه میسازد. مناجات مأثوره ماه شعبان -که روایت شده اهلبیت (علیهمالسّلام) بر آن مداومت داشتند- یکی از دعاهایی است که لحن عارفانه و زبان شیوای آن، با مضامین بسیار والا و سرشار از معارف عالیای همراه است که نظیر آن را در زبانهای معمولی و محاورات عادی نمیتوان یافت و اساساً با آن زبان قابل ادا نیست.
🔸این مناجات، نمونه کاملی از تضرع و وصف حال برگزیدهترین بندگان صالح خدا با معبود و محبوب خود و ذات مقدس ربوبی است. هم درس معارف است، هم اسوه و الگوی عرض حال و درخواست انسان مؤمن از خدا. مناجاتهای پانزدهگانه که از امام زینالعابدین (علیهالسّلام) نقل شده، گذشته از خصوصیت بارز دعایی مأثور از اهلبیت (علیهمالسّلام)، این مزیت را داراست که به مناسبت حالات مختلف مؤمن، مناجاتها را انشا فرموده است. خداوند به همه توفیق استفاضه و خودسازی به برکت این کلمات مبارک را عنایت فرماید. آمین. ۱۳۶۹/۱۰/۰۱
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠خب ما دعا خیلی داریم، همهی این دعاها هم پر از مضامین عالی است، امّا بعضی یک برجستگی خاصّی دارند... ماه شعبان یک چنین ماهی است؛ دلهای پاک، دلهای نورانی، دلهای جوان، از این موقعیّت بهره بگیرند، استفاده کنند، رابطهتان را با خدا قوی کنید. ۱۳۹۲/۳/۲۲
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠مرحوم آقای بهجت (رضوان الله تعالی علیه) میفرمودند این دعا را زیاد بخوانید: «یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلبالقلوب ثبت قلبی علی دینک». ممکن بود یک اشکال مقدّری وجود داشته باشد، ایشان به آن هم جواب میداد. ممکن بود کسی بگوید وقتی میگوئیم «ثبت قلبی علی دینک»، ما که دینمان درست است، منطقی است، مستحکم است، این برای آن طبقات پایین است. ایشان میفرمود در هر طبقهای که دل انسان و ایمان انسان و دینداری انسان هست، تنزل از آن طبقه، برگشت است. ۱۳۸۹/۰۸/۰۲
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷@SANGAR_1🇮🇷
🇮🇷@SANGAR_5🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠خوب، اولین عرصهای که #بسیج را به خود جذب کرد، عرصهی #دفاع از #استقلال کشور و از #مرزهای کشور بود.
🔸 بحث جان بود، بحث کنار گذاشتن همهی لذت های زندگی بود؛ #پیر و #جوان هم نشناخت؛ همه آمدند: #زنها آمدند، #مردها آمدند، #نوجوانها آمدند، پیرهای سالخورده آمدند وارد #میدان شدند و #امتحان دادند.
🔻 کدام امتحان از این بالاتر؟
🔸آن زمان هم بودند کسانی که حاضر نبودند از جانشان یا از مالشان یا از استراحتشان، هیچ مایهای برای کشور و برای انقلاب و برای استقلال کشور بگذارند؛ لیکن یک #جمع_کثیری از #مردم آمدند وسط میدان، همه چیزشان را آوردند وسط میدان - از جان، از #مال، از #آسایش، از #آبرو - و #استقلال و #عزت_کشور را حفظ کردند.
🔹مطمئن باشید اگر حضور #بسیج مستضعفین در هشت سال #دفاع_مقدس نبود، امروز سرنوشت کشور چیز دیگری بود؛ #دشمن مسلط میشد و این حرکت عمومی، این هیجان عمومی، این جوانی که خودش میآمد، همهی خانوادهی خودش را هم در پشت جبهه در حال و هوای دفاع از انقلاب و دفاع از کشور و دفاع از نظام قرار می داد، پدید نمیآمد؛ این خیلی حادثهی عظیمی بود. ۱۳۸۸/۰۹/۰۴
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠از امیرالمؤمنین (علیه السّلام) و از امام سجّاد (علیه السّلام) نقل شده که قیمت جان شما خیلی بالا است، آن را نفروشید مگر به بهشت. ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠کاری که مرحوم نواب در مقابل کسروی انجام دادند یک کار فرهنگی فقط نبود، اتفاقاً کار سیاسی، نظامی، فرهنگی بود.
🔸 نظامی بود برای اینکه خب کسروی را مضروب کرد و بعد هم یکی از یاران ایشان کسروی را کشت یعنی دو مرتبه از طرف نواب، کسروی مورد حرکت بهاصطلاح نظامی قرار گرفت.
🔹یکبار به وسیلهی خود ایشان که با کارد حمله کرد، یکبار هم به وسیلهی مرحوم امامی، سید حسین امامی، که با اسلحه زد و کسروی را عملاً نابود کرد.
🔸 کار سیاسی هم بود، همانطور که قبلاً هم گفتم، اصلاً ماهیت حرکت ضد دینی که کسروی هم یکی از تئوریسینها و طراحانش بود یک ماهیت سیاسی بود...
🔹پس مبارزهی با کسروی فقط مبارزهی با افکار ضد مذهبی او نیست، زیرا که همان افکار ضد مذهبی هم یک حرکت سیاسی بود و یک ریشه و منشأ سیاسی داشت.
🔸 بنابراین کار مرحوم نواب به اعتقاد من کار مذهبی فقط نبود، کار مذهبی-سیاسی بود و به همین شکل هم منعکس شد. ۱۳۶۸/۱۰/۲۲
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠قیمت وجود شما خیلی بالا است؛ این را فقط به #بهشت بفروشید؛
🔸 به هیچ چیزی کمتر از بهشت نفروشید که خدای متعال هم خریدارش است؛
🔹جان مال خدا است، خدا هم خریدارش است.
🔸 اِنَّ اللَّهَ اشتَرىٰ مِنَ المُؤمِنينَ اَنفُسَهُم وَ اَموالَهُم بِاَنَّ لَهُمُ الجَنَّة. ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠[بیانات در جلسه درس خارج فقه درباره تقلید لهجه قومیتها:]
🔸متأسفانه یک کار زشتی در بین مردم رایج است که از لهجههای بعضی از ولایات تقلید میکنند؛ این آیا غیبت محسوب می شود یا نه؟
🔹حالا این را هم من به شما عرض بکنم؛ غالب این شهرهایی که لهجههای آن ها تقلید میشود، شهرهایی هستند که دارای مردم غیرتمندی هستند که در حوادث مهم صد سال پیش، در مقابل دشمنان و مهاجمین ایستادهاند.
🔸این تصادفی نیست. این تقلید هم سابقه ندارد؛ یعنی توی هیچ یک از این کتابهای ادبی و طنز و غیره، ما ندیدیم که یک حرفی باشد که نشان دهندهی تقلید لهجه باشد. این مالِ همین اواخر است؛ یعنی مثلاً از صد سال پیش به این طرف؛ یعنی از وقتی که کشور ما در مواجههی با این دشمنیها قرار گرفته.
🔹یکی از مناطقی که ایستادگی سرسخت کرده، مناطق شمال است، منطقهی گیلان؛ یکی از مناطق، منطقهی خراسان است؛ یکی از مناطق، مناطق آذربایجان است. اینها آن جاهایی هستند که مردمش سرسختی و سلحشوری نشان دادند؛ اتفاقاً سعی شده است که همینها از لحاظ لهجه در بین مردم سبک بشوند. یعنی تقلید میشود. پس ضمناً در پرانتز، به این نکته هم توجه داشته باشید.
🔸این مسلماً حرام است. در حرمت این عمل هیچ شکی نیست. لکن غیبت نیست. چون قیودی که در غیبت ذکر شد -که مقوّم معنای غیبت محرم شرعی است- در این جا وجود ندارد.
🔹یکی از قیود، مستور بودن بود. خب، این مستور نیست. علاوه بر این که عیب نیست اصلاً. کسی این را به عنوان عیب ذکر میکند، ولی اصلاً عیب نیست! بنابراین وقتی عیب نبود، پس غیبت نیست. مثل این است که مثلاً بگویند: آقا عمامه سرش است؛ این «عمامه به سر بودن» عیب نیست. ذکرش بنابراین غیبت نیست. علاوه بر این که امر ظاهری است، امر واضحی است. پس تعریف غیبت بر این صدق نمیکند. اما مسلماً حرام است.
🔸این از باب تمسخر و از باب استهزاء و اینهاست. اینجا دیگر فرقی نمیکند که علی نحو عام استغراقی مورد نظرش باشد؛ یا نه، مثلا فرض کنید فرد خاصی را مورد نظر قرار بدهد و لهجهی یک شخصی را –به عنوان اینکه لهجهی او، لهجهی عموم است- تقلید بکند.
🔹 این صور مختلفی دارد. همهی اینها محرّم است. منتها تفاوتش این است که اگر غرض او لهجهی عموم باشد، این میشود اهانت به همهی آن جمعیت؛ که خب طبعا آثار خاص خودش را دارد. مثلا فرض بفرمایید اگر بخواهد استحلال بکند، بایستی از یکایک اینها استحلال بکند. آنجایی که یک نفر باشد، نه، از یک نفر استحلال میکند. این بحث عیبجوئی است.
🔸اگر چنانچه نه، تمسخر وجود نداشت، این از محل کلام خارج است. گاهی از این تقلیدها انجام می گیرد، اما هیچ قصد تمسخری هم نیست. یک وقتی چند سال قبل از این، در رادیو یک گویندهای تقریبا تمام لهجات ایران را در یک برنامهی رادیویی بیان میکرد! بعد هم ما آن شخص را دیدیم. گفتیم بالاخره تو کجایی هستی؟! چون هم ترکی را مثل خود ترکها حرف میزد که ما میفهمیدیم، هم مشهدی را مثل خود مشهدیها حرف میزد! نفهمیدیم بالاخره کجایی است، نگفت آخرش هم که کجایی است؛ گفت من ایرانی هستم.
🔹پس بنابراین گاهی تقلید لهجه به عنوان تمسخر نیست. کما این که تقلید لهجهی یک فرد هم به عنوان تمسخر نیست. یک عمل شیرینی است. خود آن فرد هم گاهی مینشیند و تماشا میکند که تقلیدش را دارند میکنند. خودش هم می خندد، خوشش می آید. پیداست که پس تمسخر نیست. این از محل کلام خارج است. آن جایی که قصد، استهزاء باشد، تمسخر باشد، آن جا میشود محرّم. ۱۳۸۹/۰۱/۳۱
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
⭕️عاقبت گناه و گناهکاران
🔹از #امام_رضا علیه السلام روایت شده است: «گناهِ یأس از رحمت خدا، بیشتر از گناهی است که شخص مرتکب شده است». اگر جلوی خود را در #ارتکاب_معاصی نگیریم، حالمان به انکار و تکذیب و استهزاء به آیات الهی، و یا به جایی میرسد که از رحمت خدا ناامید میشویم.
🔹اگرچه برای هر گناهکاری روشن است که از رحمت خدا خارج شده است؛ رحمت واسعه الهی که: «إِذا کانَ یوْمُ القیامَةِ، نَشَرَ اللّهُ تَبارکَ وَ تَعالی رَحْمَتَهُ، حَتّی یَطْمَعَ إِبْلیسُ فی رَحْمَتِهِ؛ در روز قیامت خداوند تبارک و تعالی بهحدی رحمتش را میگستراند که ابلیس در رحمت خدا طمع میکند». [۱]
🔹به عمر سعد در برابر قتل سیدالشهداء علیه السلام و اینکه چنان شخصیت بزرگ و بزرگواری را که خویشاوند او هم بود، از بین ببرد، چه وعدههایی داده بودند! ولی او نه به شاهی رسید و نه رئیسجمهور شد و نه به ملک ری رسید. به خدا پناه میبریم! انسان چقدر و از چندین جهت باید حافظ خود باشد که عاقبتش به خیر باشد.
پی نوشت؛
[۱] روضةالواعظین، ج ۲، ص ۵۰۲.
📕در محضر بهجت، ج ۱، ص ۱۹۳
#آیت_الله_بهجت
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
⭕️خداوند به تمام اعمال ما آگاه است
🔹آدم جلوی یک نفر آدم عادی هرگونه معصیت نمیکند، با اینکه شخصِ عادی است؛ شاید قدرت من از قدرت او بیشتر باشد، نتواند به من [کاری کند]، اما همینقدر به من بدبین میشود، با من بد میشود، یک وقتی اگر فرصت پیدا کرد کار ما را تصفیه میکند. اما #خداوند که اینجور نیست؛ خدا قادر است و عالم است و دستور هم داده و میداند «چه کسی میداند و چه کسی نمیداند»؛ همه اینها را میداند.
🔹[آیا] جلوی او میتوانیم مخفی بکنیم، یا نه آشکار کنیم طوری نمیشود، نمیتواند کاری بکند؛ آیا اینجور است؟ [آیا] هیچ فایده برای ما دارد، [آیا] میتوانیم مخفی کنیم؟ انسان، یا غیرانسان ـ مکلف ـ به جایی شقاوتش میرسد که اصلاً این مطالب کأنه به گوشش نخورده که خدایی داریم بیناست، شنواست، داناست، قادرست، رحیم و کریم است. قادرست یک سر سوزنی اگر در راه او صرف بشود، مزدش را بدهد، یک همچنین [خدایی است].
📕ر.ک به سوی محبوب، ص ۱۲۷-۱۳۶
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
⭕️خداوند به همه چيز آگاه است
🔹مقصود، همین که انسان بداند که خدا [به همه اعمال و نیات انسانها آگاه است و همه چیز را] میداند، کار تمام شد؛ دیگر معطل نباشد؛ همه چیز را تا به آخر میفهمد [که] چه باید بکند و چه باید نکند؛ از چه منتفع میشود و از چه متضرر میشود، [خداوند] ما را میبیند. [آیا] میتوانیم [با اینکه] سر سفره او نشستهایم، با همدیگر نزاع بکنیم؟ [مثلاً] آن غذا را من جلوتر دیدم، من باید بخورم؛ او میگوید من اول این را برداشتم، من باید این غذا را بخورم؛ سر این دعوا بکنیم و مقاتله بکنیم؟!
🔹تمام این جنگهایی که حکومتها دارند، از همین قبیل است؛ سر سفره کریم نشستهاند، او هم میبیند. دستور هم معلوم است که چیست؛ [خداوند] از چه خوشش میآید، از چه بدش میآید. از آزار به غیر حق، بدش میآید؛ از احسان به حق در جایش، خوشش میآید؛ همه اینها را میداند و ما هم میدانیم که او این دستور را داده و اینها را میداند و میبیند، آیا این کار[ها] را میکنیم؟
📕ر.ک به سوی محبوب، ص ۱۲۷-۱۳۶
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
⭕️فضیلت گریه بر مصائب اهل بیت علیهم السلام
🔹بکاء بر مصائب اهل البیت علیهم السلام و به خصوص سیدالشهداء علیهالسلام شاید از آن قبیل مستحباتی باشد که مستحبّی افضل از آن نیست! «بکاء مِن خَشیَةِ الله: گریه از ترس خداوند»، هم همین جور است، شاید افضل از آن نباشد!
📕نکتههای ناب، ص٦٣
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت
#آیت_الله_بهجت
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
⭕️بنده مطیع و بنده عاصی
🔹حضرت آیت الله بهجت قدسسره: به حسب ظاهر #بنده_مطیع، پشتیبانش (خداوند متعال)، مثل کوه، محکم و استوار و منبع همه خیرات است، و #بنده_عاصی پشتیبانش (شیطان)، محتاجتر از او و دشمن دانایی است که از دوست نادان، بدتر است و صلاحدیدش تمام به زیان اوست.
📕در محضر بهجت، ج۱، ص۱۳
#آیت_الله_بهجت
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
⭕️نیازمندی فطری انسان به خداوند سبحان
🔹فقیری بر در خانهای ایستاده بود، و نان میخواست، بچه همسایه وقتی دید او نان میخواهد، با تعجب از او پرسید: مگر مادر نداری؟ پیرمرد فقیر در جواب او گفت: نه. بچه گفت: برو برای خودت مادر بخر. جلّالخالق! انسان از ملکات این بچهها چیزهایی میفهمد. چون خود بچه هر وقت نان میخواسته از مادر میگرفته؛ لذا به فقیر هم میگوید از مادر بگیرد و اگر هم مادر ندارد، تهیه کند. او میفهمد که به کسی محتاج است که حوائج او را برآورد، و چه کسی بهتر از مادر و پدر؟! و اگر آنها نبودند، خوب است کس دیگری به جای آنها باشد. سر و کار انبیا علیهمالسلام با خدا بود، و هرجا گیر میکردند زود به خدا متوجه میشدند، و در خوشی هم خدا را به یاد میآوردند، بهگونهای که گویا میدیدند همه چیز از آنجا سرچشمه میگیرد. زمانی حضرت عیسی (ع) در بیابان میگذشت و باران بهشدت میبارید، و جایی نداشت که به آنجا پناه بَرَد، گفت: خدایا، برای هر چیز جا و مسکنی قرار دادهای. پس مسکن و مأوای من کجاست؟ [۱] با آن عظمت که مرده را زنده میکرد، گویا قادر نبود جایی برای خود تهیه کند و لذا به خدا متوجه میشد. چه خوب است #انسان #مطیع_خدا باشد و ببیند #رضای او در چیست تا آن را انجام دهد.
پی نوشت:
[۱] تفضیل این ماجرا در مستدرکالوسائل، ج۱۲، ص۵۰؛ بحارالانوار، ج۱۴، ص۳۲۸؛ التحصین، ص۲۸، قصصالانبیاء جزایری، ص۴۱۸ و مجموعه ورام، ج۱، ص۱۳۲ ذکر شده است
📕در محضر بهجت، ج ۱، ص ۲۱۹
#آیت_الله_بهجت
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
⭕️کلام الهی
🔹در مورد اینکه صدایی که خداوند ایجاد میفرماید (کلام الله) خواه در لوح، یا بر قلب مَلَک، و بعد به قلب پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، چگونه است؟ در روایت است که حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم از شش جهت میشنید.
📕در محضر بهجت، ج ۲، ص ۵۶
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
⭕️برتر از ملائکه
🔸حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔹خداوند #انسان را طوری آفریده که میتواند از راه عبودیّت و بندگی خالص، از مقام ملائکه گام فراتر نهد و مقامات انبیا و اولیا را کسب نماید.
📕در محضر بهجت، ج۲، ص ۳۶۳
#آیت_الله_بهجت
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
⭕️ نماز
🔹 #نماز مهمترین اعمال دینی است، که اگر قبول درگاه خداوند عالم شود، عبادتهای دیگر هم قبول میشود و اگر پذیرفته نشود، اعمال دیگر هم قبول نمیشود؛ و همانطور که اگر انسان هر شبانهروز پنج نوبت در نهر آبی شستوشو کند، چرک در بدنش نمیماند، #نمازهای_پنجگانه هم انسان را از #گناهان پاک میکند. سزاوار است که انسان #نماز را در اول وقت بخواند. کسی که #نماز را پَست و سبک شمارد، مانند کسی است که نماز نمیخواند؛ پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «کسی که به #نماز اهمیت ندهد و آن را سبک شمارد، سزاوار عذاب آخرت است».
🔹روزی حضرت در مسجد تشریف داشتند، مردی وارد و مشغول نماز شد، رکوع و سجودش را کاملاً بهجا نیاورد. حضرت فرمودند: «اگر این مرد در حالی که نمازش اینطور است از دنیا برود، به دین من از دنیا نرفته است». پس انسان باید مواظب باشد که به عجله و شتابزدگی #نماز نخواند و در حال نماز، به یاد خدا و با خضوع و خشوع و وقار باشد و متوجه باشد که با چه کسی سخن میگوید و خود را در مقابل عظمت و بزرگی خداوند عالم بسیار پست و ناچیز ببیند، و اگر انسان در موقع نماز کاملاً به این مطلب توجه کند، از خود بیخبر میشود، چنانکه در حال نماز تیر را از پای مبارک امیرالمؤمنین علیهالسلام بیرون کشیدند و آن حضرت متوجه نشدند.
🔹و نیز باید #نمازگزار توبه و استغفار نماید و #گناهانی که مانع قبول شدن نماز است، مانند حسد، کبر، غیبت، خوردن حرام، آشامیدن مسکرات و ندادن خمس و زکات، بلکه هر معصیتی را ترک کند. و همچنین سزاوار است کارهایی که ثواب نماز را کم میکند بهجا نیاورد، مثلاً در حال خوابآلودگی و خودداری از بول به نماز نایستد و در موقع نماز به آسمان نگاه نکند. و نیز کارهایی که ثواب نماز را زیاد میکند بهجا آورد، مثلاً انگشتری عقیق بهدست کند و لباس پاکیزه بپوشد و شانه و مسواک کند و خود را خوشبو نماید
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#نماز
#آیت_الله_بهجت
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷