💥انا انزلناه فی لیله القدر 💥
سلام علیکم
با عرض قبولی طاعات و عبادات به استحضار اهالی محترم می رساند که طبق دغدغه رهبر عزیزمان نسبت به نیاز اساسی مردم به عبادت و دستور از امور مساجد ، از امروز فعلا نماز مغرب و عشاء طبق دستور وزارت بهداشت و رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار و برنامه احیاء شبهای قدر در مسجد رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم خواهیم شد .
شرایط ذیل در برنامه های مسجد الزامی می باشد ؛
✅داشتن ماسک و دستکش
✅فاصله یک متری از همدیگر
✅ آوردن مهر از منزل
✅ترجیحاً وضو گرفتن در منزل
✅ آوردن چادر نماز از منزل
در ضمن برنامه شبهای قدر و قرآن به سر به مدت دو ساعت می باشد ،از ساعت ۲۳ الی ۱ بامداد بوده و برنامه نماز جماعت مغرب و عشاء ساعت ۳۰؛۲۱ می باشد .
لطفا به دوستان نماز گزار اطلاع داده شود .
التماس دعا
اعمال مخصوصه شب بیست و سوم
بقيه اعمال شب بيست وسوم: اين شب از دو شب قدر گذشته افضل است، و از احاديث بسيار استفاده میشود، كه شب قدر همين شب است، و اين شب شب جهنى است يعنى شبى است كه دعاها در آن اجابت میشود، و در اين شب تمام كارها بر پايه حكمت الهى مقدّر گردد، و براى اين شب غير از اعمالى كه با دو شب قدر گذشته مشترك است چند عمل ديگر است: اوّل: خواندن سوره «عنكبوت» و «روم» كه امام صادق عليه السّلام سوگند ياد كردند كه خواننده اين دو سوره در اين شب از اهل بهشت خواهد بود.
دوم: خواندن سوره «حم دخان» سوم: هزار مرتبه خواندن سوره «قدر» چهارم: محمّد بن عيسى به سند خود از امامان صالح عليهم السّلام روايت كرده كه فرمودند: در شب بيست وسوم از ماه رمضان اين دعا را به دفعات بخوان، در حال سجود و قيام و قعود.
و بر هر حالى كه هستى در تمام ماه، و در طول حياتت تا جايى كه ممكن باشد، و هر زمانى كه به يادت آيد.
بعد از ستايش پروردگار به بزرگوارى، و فرستادن صلوات بر پيامبر صلى اللّه عليه و آله میگويى:
اَللهمَّ کُن لولیَّک فُلانِ بن فُلان
خدايا براى ولیت باش فلان بن فلان
و به جاى فلان بن فلان بگو:
الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ و عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، و فی کُلّ ساعَة وَلیّا و حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً و تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً.
حجت بن الحسن كه درودهايت بر او و پدرانش باد، در اين ساعت، و در هر ساعت سرپرست و نگهبان و پيشوا و ياور و راهنما و ديده بان (باش، تا او را با رغبت مردم در زمينت سكونت دهى، و زمانى طولانى بهره مندش سازى
و همچنین می خوانی:
یا مُدَبّرَ الاُموُرِ ، یا باعِثَ مَن فی القُبُور، یا مُجرِی البُحُور، یا مُلَیَّن الحَدیدِ لِداوُد ، صَل عَلی مُحَّمد وَافعَل بی کَذا وَ کَذا
اى تدبيرگر امور، اى برانگيزنده مرده هاى در گور، اى روان كننده درياها، اى نرم كننده آهن براى داود، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و با من چنين و چنان كن.
و به جاى «كذا و كذا» حاجات خود را بخواهد:
اَللیلَةَ الیلَةَ
امشب، امشب
و دستهای خود را د روقت خواندن «يا مدبّر الامور» تا آخر به سوى آسمان بردار.
و اين دعا را در حال ركوع و سجود و ايستاده و نشسته بخوان، و آن را تكرار كن، و در شب آخر ماه رمضان هم بخوان.
پنجم: بخواند:
اللَّهُمَّ امْدُدْ لِي فِي عُمُرِي وَ أَوْسِعْ لِي فِي رِزْقِي وَ أَصِحَّ لِي جِسْمِي وَ بَلِّغْنِي أَمَلِي وَ إِنْ كُنْتُ مِنَ الْأَشْقِيَاءِ فَامْحُنِي مِنَ الْأَشْقِيَاءِ وَ اكْتُبْنِي مِنَ السُّعَدَاءِ فَإِنَّكَ قُلْتَ فِي كِتَابِكَ الْمُنْزَلِ عَلَى نَبِيِّكَ الْمُرْسَلِ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَمْحُو اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْكِتَابِ
خدايا عمرم را طولانى گردان، و روزی ام را وسعت بخش، و بدنم را تندرست بدار، و به آرزويم برسان، و و اگر در زمره بدفرجامان، هستم، مرا از آن گروه محو كن، و در گروه سعادتمندان ثبت فرما، كه تو در كتاب فرو فرستاده به پيامبر مرسلت (درود تو بر او و خاندانش) فرمودى: خدا محو میكند آنچه را بخواهد و ثبت مینمايد آنچه را اراده كند و كتاب جامع نزد اوست.
ششم بخواند:
اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِيمَا تَقْضِي وَ فِيمَا تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِيمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَكِيمِ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ مِنَ الْقَضَاءِ الَّذِي لا يُرَدُّ وَ لا يُبَدَّلُ أَنْ تَكْتُبَنِي مِنْ حُجَّاجِ بَيْتِكَ الْحَرَامِ فِي عَامِي هَذَا الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ الْمَشْكُورِ سَعْيُهُمْ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ الْمُكَفَّرِ عَنْهُمْ سَيِّئَاتُهُمْ وَ اجْعَلْ فِيمَا تَقْضِي وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِيلَ عُمْرِي وَ تُوَسِّعَ لِي فِي رِزْقِي
خدايا قرار ده در آنچه حكم میكنى، و مقدّر مینمايى، از فرمان حتمى، در آنچه از كار حكيمانه جدا میسازى در شب قدر، از حكمى كه بازگشت نپذيرد، و تغيير نيابد، اينكه مرا در اين سال از حاجيان خانه محترمت بنويسى، حاجيانى كه حجّشان پذيرفته، و سعيشان قبول افتاده، و گناهانشان آمرزيده گشته، و بدي هايشان محو شده است، و قرار ده در آنچه فرمان می دهى و مقدّر مى نمايى كه عمرم را طولانى گردانى، و در روزى ام وسعت بخشى.
هفتم: دعايى را كه در كتاب «اقبال» آمده است بخواند:
يَا بَاطِناً فِي ظُهُورِهِ وَ يَا ظَاهِراً فِي بُطُونِهِ وَ يَا بَاطِناً لَيْسَ يَخْفَى وَ يَا ظَاهِراً لَيْسَ يُرَى يَا مَوْصُوفا لا يَبْلُغُ بِكَيْنُونَتِهِ مَوْصُوفٌ وَ لا حَدٌّ مَحْدُودٌ وَ يَا غَائِبا [غَائِبُ ] غَيْرَ مَفْقُودٍ وَ يَا شَاهِدا [شَاهِدُ] غَيْرَ مَشْهُودٍ يُطْلَبُ فَيُصَابُ وَ لا يَخْلُو [لَمْ يَخْلُ ] مِنْهُ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَا بَيْنَهُمَا طُرْفَةَ [طَرْفَةَ] عَيْنٍ لا يُدْرَكُ بِكَيْفٍ [بِ
كَيْفَ ] وَ لا يُؤَيَّنُ بِأَيْنٍ [بِأَيْنَ ] وَ لا بِحَيْثٍ [بِحَيْثُ ] أَنْتَ نُورُ النُّورِ وَ رَبُّ الْأَرْبَابِ أَحَطْتَ بِجَمِيعِ الْأُمُورِ سُبْحَانَ مَنْ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ ءٌ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ سُبْحَانَ مَنْ هُوَ هَكَذَا وَ لا هَكَذَا غَيْرُهُ
اى پنهان در حال آشكار بودنش، و اى آشكار در حال پنهان بودنش و اى پنهانى كه مخفى نمى شود، اى آشكارى كه ديده نمی شود، اى به وصف آمده اى كه هيچ ممكنى به حقيقتش نمى رسد و هيچ حدّ بسته اى به او احاطه پيدا نمى كند، و اى غايب گم نشده، اى حاضرى كه مشهود نيست، تا آنكه جستجو شود و او را بيابند، آسمانها و زمين و آنچه بين آنهاست، به اندازه چشم برهم زدن از او خالى نيست، به كيفيتى معيّن دانسته نمى شود و محدود به مكان و جهت نمى گردد، تويى روشنايى نور، پروردگار پرورندگان، به همه امور احاطه كرده اى، منزّه است آن كه چيزى همانندش نيست، و او شنوا و بيناست، منزّه است آن كه داراى اين صفات است و براى غير او چنين صفاتى نيست
سپس آنچه را می خواهى از خدا طلب كن.
هشتم: غير از غسل اوّل شب، غسلى هم در آخر شب انجام دهد.
بدان كه برای غسل و شب زنده دارى اين شب و زيارت امام حسين عليه السّلام، و صد ركعت نماز، فضيلت بسيار نقل شده است، و انجام اين اعمال مورد تأكيد است.
شيخ طوسى در كتاب «تهذيب» از ابو بصير از امام صادق عليه السّلام روايت كرده كه آن حضرت فرمود: در شبى كه اميد مى رود شب قدر باشد، صد ركعت نماز بخوان در هر ركعت پس از سوره «حمد» ده مرتبه سوره «توحيد» را قرائت كن، گفتم: فدايت شوم، اگر ايستاده قدرت نداشته باشم چه؟ فرمود نشسته بخوان، گفتم اگر نتوانم، فرمود: به همان حالى كه در بسترت به پشت خوابيده اى اين نماز را بخوان.
از كتاب» دعائم الاسلام «روايت شده كه رسول خدا صلى اللّه عليه و آله در دهه آخر ماه رمضان بستر خود را جمع میكرد، و براى عبادت كمر همّت را محكم می بست، و در شب بيست وسوم اهل خود را بيدار میكرد، و آنهايى را كه خواب در ربوده بود، به رويشان آب میپاشيد، و حضرت فاطمه عليها السلام در اين شب اجازه نمیداد احدى از اهلش بخوابد، و خواب آنها را به كمى طعام علاج میفرمود، و آنها را با خواباندن در روز براى بيدارى و احياى شب آماده میكرد، و میفرمود: محروم كسى است كه از خير اين شب محروم بماند.
روايت شده كه امام صادق عليه السّلام به بيمارى سختى دچار شده بود، وقتى شب بيست وسوم ماه رمضان رسيد، به خدمتكارانش دستور داد او را به مسجد بردند، و تا صبح در مسجد بود.
علاّمه مجلسى (ره) فرموده است هرقدر كه خواندن قرآن ممكن باشد، در اين شب خوانده شود، و دعاهاى صحيفه كامله (سجاديه) ، به ويژه دعاى مكارم الأخلاق، و دعاى توبه قرائت گردد، و روزهاى اين شبها را نيز بايد حرمت نهاد، و به عبادت و تلاوت قرآن به سر آورد، زيرا در احاديث معتبر آمده است كه روز قدر در فضيلت همانند شب قدر است.
✍️حاج آقا مجتبی تهرانی (ره):
سیّد کریم پینه دوز می گفت:
«از امام زمان عج پرسیدم چه کار کردم که شما می آیید و من را می برید مکّه و کربلا و طیّ الارض می کنیم.»
حضرت گفتند: «به خاطر اینکه با نفست مبارزه کردی. هرچه هوای نفس است زدی کنار و آن گونه که خدا خواسته عمل کردی.»
@sangaremahale
#درمحضرقرآن
✍چهار عامل ما را🔥جهنـمی🔥کرد
✅»در قیامت بارها میان اهل بهشت و جهنم گفت و گو رخ می دهد ٬ که قرآن ترسیمی از آن گفت و گوها را بیان فرموده است٬ یکی از آن صحنه ها که در سوره مدثر آمده این است که: اهل بهشت از مجرمان می پرسند: چه عاملی شما را به دوزخ روانه کرد؟
💠»آنها می گویند : ۴ عامل :
1⃣»« لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلّینَ »
٬پای بند به نماز نبودیم .
2⃣»« لَمْ نَکُ نُطْعِمُ المِسْکینَ »
به گرسنگان اعتنا نمی کردیم.
3⃣»« کُنّا نَخوُضُ مَعَ الْخائِضینَ »
٬ ما در جامعه فاسد هضم شدیم .
4⃣»« کُنّا نُکَذِّبُ بِیَوْمِ الدّین »
٬قیامت را هم نمی پذیرفتیم.
📚 قصص الصلاة - ص ۱۸۹
#یا علی علیه السلام
🆔 @sangaremahale
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@nordel114:
عجیب اما واقعی 👆🦁
✨امام علی(ع)
دلها 💞 را با محبت به تصرف درآورید.
غررالحکمح۴۳۳۹
💑آقایون بدانند
بافت شخصيتی زنان طوری است كه با درد دل كردن تخليه ميشوند؛
اين فرصت را برای همسرتان فراهم كنيد تا احساس سبكی و آرامش پيدا كند.
گفتگو و صحبت کردن، از تفاوت های اساسی زن و مرد است.
زنان همیشه علاقهمند به گفتگوی طولانی تلفنی با همسر و خداحافظیهای طولانی هستند ...
و مردی موفق است که این امر را درک کند.
🏡@sangaremahale
💑 خانمها بدانند
❤️نیازهای مردان
یکی از مهمترین مسائلی که ذهن آقایان را درگیر میکند، میزان احترامی است که از همسر خود انتظار دارند.
آنها شاید این مسئله را هرگز به زبان نیاورند، اما بیشک یکی از دلایل پرخاشگریها و ناسازگاریهای آنها، عدم دستیابی به احترامی است که از همسر خود توقع دارند.
🏡 @ sangaremahale
💢عنوان: #احکام
✅موضوع: 💠کفاره💠
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
✨ حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در وصیتی به کمیل بن زیاد فرمودند:
اَلبَرَکَةُ فى مالِ مَن آتَى الزَّکاةَ وَ واسَى المُؤمِنینَ وَ وَصَلَ الاقرَبینَ.
برکت در مال کسى است که زکات بپردازد، به مؤمنان مدد و یارى رساند و به خویشاوندان کمک نماید. ۱
🔰دو نکته درباره زمان پرداخت کفاره و فدیه:
1⃣ مرد و زن کهنسالی که روزه گرفتن برایشان مشقت و سختی غیر قابل تحمل دارد و همچنین خانم باردار و شیردهی که روزه گرفتن برای فرزندش ضرر داشته باید برای هر روز که روزه نگرفته اند باید فدیه پرداخت کنند و برای پرداخت فدیه لازم نیست تا رمضان آینده صبر کنند بلکه می توانند در ماه مبارک رمضان فدیه و به تعبیری کفاره غیرعمدشان را پرداخت کنند.
2⃣ مریض یا مسافر یا خانمی که عذر شرعی داشته چنانچه تا رمضان سال آینده قضای روزه را بگیرند کفاره ای بر آنها واجب نمی شود و چنانچه قضای روزه را نگیرند با رسیدن ماه رمضان سال جدید باید برای هر روزی که روزه نگرفته اند باید فدیه بدهند و منظور از فدیه یا کفاره غیر عمد همان چیزی است که بارها گفته شده یعنی برای هر روز که روزه گرفته نشده، یک مد طعام یعنی به نظر اکثر مراجع 750 گرم(مخالف ایت الله شبیری: مد طعام 900 گرم است) نان یا برنج یا ماکارونی و مانند اینها به فقیر شرعی پرداخت شود.) ۲
⚜خداوند متعال توفیق انجام وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.⚜
🌙✨🌙
📚پی نوشتها:
1⃣(تحف العقول، النص، ص 172)
2⃣(توضیح المسائل مراجع، ج1، م1706؛ سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج1، 2081؛ بهجت، وسیله النجاه، ج1، م1173؛ عروة الوثقی، فصل فی احکام القضاء، مسئلۀ۱4)
@sangaremahale
#ملاک قیمت #کفّاره ی روزه بر اساس #شهر پرداخت کفاره [ احکام کفاره روزه]😇
پرسش :برای پرداخت کفّاره معیار قیمت شهرى است که در آن زندگى مى کنیم یا معیار شهری است که کفاره در آن پرداخت می شود؟
پاسخ :ملاک قیمت شهرى است که کفّاره در آن پرداخت مى شود و مقدار آن 750 گرم است ولى قیمت آن را مى توانید به شخص مستحق بدهید بشرط این که اطمینان داشته باشید مصرف نان مى کند.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
#لزوم_داشتن #نیت به هنگام پرداخت #کفاره [ احکام کفاره روزه]😊
پرسش :پس از شناسایی خانواده ای بی بضاعت، مبلغی به ایشان پرداخت شده، آیا فرد پرداخت کننده می تواند این مبلغ را به عنوان کفاره روزه منظور نماید؟
پاسخ :باید هنگام پرداخت کفّاره نیّت نمایند و در صورتیکه همان زمان نیّت کفاره داشته است و کفاره هم بر او لازم شده می تواند نیّت نماید و الاّ باید اعاده نماید.
🔰 منبع؛ پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی.
•┈┈••✾❀✿❤️✿❀✾••┈┈•
@sangaremahale
⁉️ سوال: حکم روزه جنب که با احتمال بیدار شدن قبل از اذان بخوابد ولی بیدار نشود، چیست؟
👈 پاسخ :
🚩 شخص جنب در شب ماه رمضان اگر می داند یا احتمال می دهد که در صورت خوابیدن پیش از اذان صبح بیدار می شود، چنانچه غفلت داشته باشد که بعد از بیداری باید غسل کند، در صورتی که بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، روزه اش صحیح است.
🚩 آیات عظام بهجت و سبحانی به جای «احتمال می دهد» فرموده اند: اطمینان دارد.
🚩 آیت الله سیستانی به جای «می داند یا احتمال دارد» فرموده اند: اطمینان ندارد.
🚩 آیت الله صافی عبارت «احتمال یا اطمینان» در توضیح المسائل نیامده است.
🚩آیت الله بهجت: در صورتی که بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، بعدا باید قضای روزه را بگیرد. [2]
🚩آیت الله سیستانی: در صورتی که بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، بنابر احتیاط واجب قضا بر او واجب می شود. [3]
🚩آیت الله صافی: در صورتی که بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، اگر خواب اول او باشد روزه اش صحیح است و قضا و کفاره ندارد، ولی در خواب دوم و سوم، قضای روزه بر او واجب می شود. [4]
منبع:
[1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1628؛ العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 2، (ما یجب الامساک عنه فی الصوم من المفطرات)، با استفاده از م 56؛ سبحانی، توضیح المسائل، م1547.
[2]. بهجت، وسیله النجاه، م 1097.
[3]. سیستانی، توضیح المسائل، م 1601.
[4]. صافی، توضیح المسائل، م 1637.
┏━✨🌹✨🌸✨━🌸@sangaremahale 🌸
┗━✨🌸✨🌹✨━┛
✍ رحمت و عقاب
🗣 با این همه گناهی که داریم، اگر بازم نعمت داریم، به خاطر اینه که خدا #منت گذاشته به ما.
🕋 ولَقَدْ مَنَنَّا عَلَيْكَ مَرَّةً أُخْرَىٰ (طه، ۳۷)
✨و همانا ما بر تو، بار دیگر نیز، منّت بزرگی نهادیم.
📣📣 ولی یادمون باشه که خدا؛↶
به همون اندازه که #ارحم_الراحمین است.
به همون اندازه #اشد_المعاقبین است.
👇👇👇
🕋 وَ مَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا.(طه،۱۲۶)
✨هر كس كه از ياد من إعراض كند، من زندگی را به او سخت میگیرم، و او را با سختی و مشكلات همراه خواهم کرد.
💯 کسی که از #یاد_خدا غافل باشه، خدا #آرامش رو ازش میگیره. زندگی نکبت بار داره.😰😢
🆔 @sangaremahale
🔰 دو توصیه اخلاقی رهبر انقلاب خطاب به دانشجویان
🔻 رهبر انقلاب، امروز با تأکید بر ضرورت «خودسازی» و «تقویت مبانی معرفتی» فرمودند:
🔹️ خودسازی خیلی مهم است؛ هم در ابعاد فردی و هم در ابعاد جمعی. وقتی بنیهی معنوی شما قوی شد، در زمینهی فکر و تصمیمگیری و عمل تواناییهای بیشتری پیدا خواهید کرد.
🔺️ انفعال و انحراف دو آسیب محیطهای جوان از جمله دانشگاه است. انفعال با خودسازی برطرف میشود و انحراف فکری با تقویت مبانی معرفتی. ۹۹/۲/۲۸
🆘 @sangaremahale