📜از واقعیت تا فضاسازی رسانهای «مهاجرت به نجف»
🔻سایت مباحثات:
🔹 در روزهای اخیر استاد محترم حضرت آقای نائینی از مهاجرت دو تن از شخصیتهای شناختهشده به حوزه علمیه نجف خبر داده است. نخستین مورد که انعکاس رسانهای زیادی هم یافت حجتالاسلام سیدعلی خمینی و دومین شخصیت نیز حاج شیخ محمد جواهری از نوادگان صاحبجواهر بود.
🔹 در این دو مطلب استاد نائینی بر «مهاجرت» این دو بزرگوار تأکید شده و نوشته شده است: «شادمانم که یکی از دو حوزهٔ مهم شیعی در حال بازیابی مجد و عظمت خویش است»!
🔹 اما اگر با این دو بزرگوار بهویژه حاج شیخ محمد جواهری آشنایی داشته باشیم باید گفت اساساً چیزی به نام «مهاجرت» دربارهٔ ایشان صادق نیست.
🔹 آقای حاج شیخ محمد جواهری متولد نجف و بزرگشدهٔ این حوزه هستند و به جبر روزگار مانند صدها نفر دیگر به ایران مهاجرت کردند. ایشان پس از سقوط صدام بین حوزهی نجف و قم تردد داشتهاند. برادر بزرگ ایشان نیز به خاطر شرایط خاص عراق سالها در ایران حضور داشتند که پس برطرف شدن محدودیتهای دوران صدام به موطن خود بازگشتند. همینطور آیتالله شیخ باقر ایروانی و دیگر بزرگواران نجفی مقیم حوزه علمیه قم. حال چگونه میتوان بازگشت ایشان به نجف ـ که طبق روال سالهای گذشته بوده است ـ را «مهاجرت» بنامیم؟
🔹 حجتالاسلام سیدعلی خمینی نیز در انتخابی تحسینبرانگیز در راستای کسب علوم و معارف حوزوی و بهرهمندی از اساتید بزرگوار نجف ماههای درسی را در این حوزه سپری خواهد کرد که این مورد هم در بین حوزویان امری بسیار طبیعی است.
🔹 به نظر میرسد انتقادهای استاد نائینی به سیاستهای انتخاب استاد و کلاسهای درسی در حوزهی علمیه قم ایشان را وارد یک فضاسازی رسانهای کردهاست و تلاش میکنند از طریق انتشار خبرهای نادرست مهاجرت اساتید، انتقادها را وارد فاز پروپاگاندای رسانهای کنند.
🔹 توصیهی اینجانب ـ که جایگاه شاگردی استاد نائینی را دارم ـ آن است که انتقادها به سیاستهای مرکز مدیریت ـ که در بسیاری موارد هم کاملاً درست است ـ را در همان مسیر منطقی و معقول پیگیری کنند و از اینگونه فضاسازیها به شدت پرهیز نمایند.
http://mobahesat.ir/16755
@saraeer
📜یکی از عبادتهای صوفیان رقص است/ یکی از مشکلات ما کتاب مثنوی مولوی است/ یک نفر از صوفیان به جبهه نرفته است تا شهید شود
🔻آیتالله نوری همدانی در دیدار مسئولین همایش تصوف شاخصه ها و نقدها:
🔹امام خمینی (ره) و آیت الله شاه آبادی از عرفای بزرگ ما هستند، ولی صوفیان سعی کردند که خود را از عرفا معرفی کنند، صوفیان چهره سازی کردند و شخصیتهای خود را با چهره بسیار درخشان نشان دادهاند.
🔹به چه دلیل از حسن بصری، شقیق بلخی، معروف کرخی، بایزید بسطامی و جنید بغدادی با این عظمت یاد شده است؟ این چهره سازی به اندازهای حیله گرانه بوده که برخی از بزرگان ما مانند مقدس اردبیلی را در شمار چهرههای بزرگان خود قرار داده اند یا مثلا اویس قرنی را جزو بزرگان صوفیه ذکر کردهاند.
🔹تمام خصوصیاتی که ما برای ائمه خود قائل هستیم که ائمه (ع) طی الارض داشته و در جمادات و نباتات و حیوانات تسلط دارند را اینها در چهره سازیهایی که کرده اند، برای صوفیان بیان کرده و عظمتی که ما منحصر در اهل بیت میدانیم را برای بزرگان خود حراج کردند.
🔹بنده لازم دانستم که به سراغ کلمات آنها بروم و در کتابی مانند تذکرة الاولیاء که از کتب معتبر صوفی است، کلماتی از صوفیان نقل میکنند که از روایات ما است و آن را سرقت کرده اند و آن را به نام خود جا زده اند.
🔹یکی دیگر از مشکلات ما کتاب مثنوی مولوی است مولوی یک صوفی سنی وحدت وجودی بوده و از طرفی هم این کتاب از لحاظ ذوق شعری در حد بالایی قرار دارد و صوفیه معتقدند در هر دوره یک قطب و مرشد وجود دارد و به جای ائمه علیهم السلام به اقطاب و مشایخ خودشان مراجعه میکنند. مولوی امامت را امامت نوعی میداند، اما ما شیعیان امامت را شخصی میدانیم که همان ۱۲ امامی است که اصل و نسب این بزرگواران مشخص است.
🔹یکی از کتابهای مهم ما حدیقه الشیعه مقدس اردبیلی است، این کتاب به جنگ صوفیه آمده است، زیرا در زمان صفویه تصوف را رونق میدادند و سلاطین صفویه فرزندان شاه صفی هستند که قبرش هم در اردبیل است بنا بر این صفویان به صوفیه علاقه داشتند و در آن زمان علمای بزرگ ما مانند مقدس اردبیلی سعی میکردند در برابر آنان بایستند.
🔹یکی از عبادتهای صوفیان رقص است و در مساجد میرقصیدند وقتی دیدند که این اعمال در مسجد با واکنش مردم مواجه میشود خانقاه ساختند و برای خود مراسم خود را برگزار میکنند.
🔹یک نفر از صوفیان به جبهه نرفته است تا شهید شود، این همه روایات و آیاتی که در بحث جهاد است را کنار گذاشته اند و فقط نشسته و مثنوی میخوانند و سرشان را تکان میدهند و میرقصند و اسم خود را صوفی گذاشته اند.
🔹صوفیان انحرافات زیادی ایجاد کرده اند، من مطالب زیادی از لحاظ فقه و روایات در رد صوفیان نوشته ام، ولی بنا بر مصالحی آن را منتشر نکردهام و این مطالب را در اختیار برگزارکنندگان این همایش میگذارم تا منتشر کنند.
🔹یکی دیگر از مشکلات را بزرگداشت شمس تبریزی است باید همه کتاب مولوی را مطالعه کرد. چهار تا شعر میخوانند و میگویند چقدر عالی گفته است، خوب این اشعار از نظر ذوقی خیلی خوب است، اما اگر این کتاب را تا آخر بخوانید متوجه میشوید که مولوی یک صوفی سنی است و لغزشهای فراوانی دارد و مولوی حضرت ابوطالب علیه السلام را مشرک میداند.
🔸منبع: نامه های حوزوی
@saraeer
📜ماجرای یک خط ابداعی
🔻کانال تلگرامی پیام شهید:
🔹اخیرا تصویری توسط آقای جلالی، از نزدیکان آیتالله مصباح تحت عنوان خط ابداعی آیتالله مصباح در دوران مبارزه علیه رژیم پهلوی منتشر شد. این تصویر، برگی از یک دفترچه است که اَشکالی شبیه حروف الفبا روی آن نوشته شده است.
🔹پس از انتشار این تصویر، افرادی از جریانهای مختلف در فضای مجازی زبان به طعنه و تمسخر گشودند که اینها جعلی است و دوستدارانشان برای آنکه خلاء عدم مبارزه آقای مصباح را پر کنند جعل و منتشر کردهاند و از این دست حرفها. اما ماجرای این دستخط چیست؟
🔹همه مبارزین میدانند و در خاطراتشان هم گفتهاند که آیتالله مصباح جزو حلقه 11نفره اولیه گروهی است که سال 42 تشکیل و بعدها به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مشهور میشوند. اساسنامه اولیه آن هم به دستخط آیتالله مصباح نوشته شده و پس از کشف آن در خانه آیتالله آذری قمی توسط ساواک، آیتالله مصباح طی چند روز دستخطش را کاملا عوض میکند. (رجوع کنید به خاطرات آیتالله مسعودی خمینی)
🔹یکی از ابتکارات آیتالله مصباح، همین ماجرای ابداع دستخط است. این مساله سالها قبل و بارها در خاطرات و سخنان افراد مختلف از جمله خود آیتالله مصباح نقل شده و مسالهی تازه مطرح شدهای نیست.
🔹مرحوم هاشمی رفسنجانی در گفتگویی در سال 1379 که روی سایت مرکز اسنادش هم قابل دسترسی است در اینباره میگوید: «یازده نفر بودیم. آیتالله خامنهای و برادرشان، من، آیات منتظری، مصباح، مشکینی، امینی، قدوسی، حائری تهرانی، ربانی شیرازی و آذری. اساسنامه داشتیم و زبانی هم آقای مصباح اختراع کرده بودند و تصمیمات و صورتجلسهها را به صورت رمز مینوشتیم.»
🔹خود آیتالله مصباح نیز در مصاحبه با فصلنامه تاریخی یادآور (شماره پاییز و زمستان 87) که متن آن در سایت ایشان قابل دسترسی است میگوید: «بنده دبیر جلسه بودم و آقای هاشمی مسئول تبلیغات بودند. کسان دیگری هم کم وبیش مسئولیتهائی داشتند. چـون پیـشبینی میشد که این تشکیلات لو برود، من خـطی را اخـتراع کـرده بـودم که نوشتن و خواندن آن آسـان بـود، ولی فقط خودم میتوانستم بنویسم و بخوانم و صورتجلسهها را با آن خط مینوشتم.»
🔸لینک گفتگوی اکبر هاشمی رفسنجانی:
yon.ir/J7MWs
🔸لینگ گفتگوی محمدتقی مصباح:
yon.ir/NPSgV
@saraeer
📜مردم تا کی باید منتظر اقدام مسئولان باشند؟
🔻آیت الله نوری همدانی در درس خارج امروز:
🔹افزایش قیمت بعضی از محصولات ربطی به تحریم و دلار ندارد ؛ خیلی از محصولات تولید داخل است. امروز اگر مسئولان نظارت و اشراف داشته باشند بخش عمده ای از مشکلات حل خواهد شد. مردم تا کی باید منتظر اقدام مسئولان برای کنترل قیمت ها باشند؟ روز به روز گرانی بیشتر می شود و این مشکل برعهده بعضی از افراد بی کفایت است؛ ما از طرف حوزه علمیه قم از مسئولان می خواهیم وضعیت اقتصادی را علاج کنند.
@saraeer
📜مکرر در مورد گرانی ها به مسئولین تذکر می دهیم ولی گوش شنوایی نیست/ حوزه علیمه دشمنان زیادی در داخل و خارج از کشور دارد
🔻آیت الله مکارم شیرازی در درس خارج امروز:
🔹مکرر در مورد گرانی ها به مسئولان تذکر می دهیم، ولی گوش شنوایی نیست؛ گاهی گوش می دهند ولی کاری نمی توانند انجام دهند و گاهی نیز کاری می توانند انجام دهند، اما عمدا انجام نمی دهند.
🔹امروز وضع عجیبی در کشور وجود دارد و قیمت ها ساعتی شده و عده زیادی نیز از این وضعیت سوء استفاده می کنند؛ اما بسیاری از افراد جامعه مانند کارمندان، کارگران، بازنشستگان و طلاب حوزه که در پایین ترین حد قرار دارند در فشار و سختی گذران زندگی می کنند.
🔹حوزویان نیز باید در برابر این مشکلات ساکت نباشند. باید با مردم همدردی کنیم چرا که مردم دادشان از این گرانی ها بالاست لذا باید مکرر به مسئولین تذکر داد .
🔹راز دشمنی عجیب دشمنان اسلام با حوزه و حوزویان ضرباتی است که دشمنان از ناحیه حوزه خورده اند. این حوزه علیمه، دشمنان زیادی در داخل و خارج از کشور دارد و علت این همه دشمنی و عداوت نیز ضرباتی است که در طول تاریخ دشمنان و مستکبرین عالم از حوزه خورده اند.
🔹ضرباتی که میرزای شیرازی در ماجرای تحریم تنباکو به پیکره انگلیس خبیث زده است، ضرباتی که مراجع و علمای عراق به داعش زده اند و گروه حشدالشعبی را ساختند و همچنین ضربه ای که امام راحل در ایران به دیکتاتوری پهلوی زد همه و همه باعث این عداوت و دشمنی با حوزه شده است.
@saraeer
📜«طلبه مضروب مشهدی» موضوع تذکر یکی از نمایندگان مجلس در صحن علنی/ واکنش نائب رئیس مجلس: بیمارستان در انجام عملها دقت لازم را نداشته است
🔻نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی:
🔹کمتر از 20 روز گذشته طلبه جوانی در مشهد در حادثه تروریستی مورد ضرب و جرح قرار گرفت، با توجه به نحوه قتل این طلبه لازم میدانم به این موضوع تذکر دهم. اولین بار نیست که در کشور و مشهد چنین اتفاقی رخ میدهد.
🔹8 ماه پیش حدود ساعت 2 بعد از ظهر با چاقو به یکی از طلبهها حمله شده است، اما نکته اینجاست که موضوع درمان این افراد به صورت جدی رسیدگی شود.
🔹زمانی که به طلبه مذکور حمله شد بیمارستان اعلام کرد جراحت جدی به او وارد نشده، اما چند روز بعد فرد به کما رفته و مشخص شد چاقو 3 سانت وارد قلب او شده بود.
🔹امروز مهمترین مسئله کشور امنیت است که به واسطه برخی افراد به آن لطمه وارد میشود، لازم است دستگاههای امنیتی به این مورد توجه بیشتری داشته باشند البته شاهد بودیم وقتی خانمی از مشهد پیامک زد دستگاههای امنیتی ورود کردند، اما زمانی که در روز روشن به طلبهای چاقو وارد میشود با گذشت 20 روز هنوز هیچ دستگاه امنیتی اظهارنظر نکرده است.
🔸علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه را بر عهده داشت، در پاسخ به این تذکر گفت: شکی در مظلومیت این طلبه وجود ندارد، بر اساس اطلاعاتی که کسب کردم بیمارستان در انجام عملها دقت لازم را نداشته است. ظاهراً این طلبه رفتنی نبود، اما تاکنون هیچ توضیح روشنی ارائه نشده است که قاتل چه کسی بوده و مسئولان باید در این زمینه توضیح دهند.
@saraeer
📜اشتباهات حوزه علمیه پس از پیروزی انقلاب
🔻علی اکبر مسعودی خمینی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه در گفتگو با شفقنا:
🔹حوزه از اول انقلاب تاکنون یک اشتباه بزرگ کرده و آن اینکه از دولت بودجه گرفته است درحالیکه نباید می گرفت. دوم اینکه حوزه باید طبق امور سنتی که امام فرمود عمل کند، نباید زیربار این برود که هزار نفر را بگیرد برای اینکه امتحانات برگزار کند و پایان نامه بگیرد.
🔹گرفتن مبلغ از دولت اشتباه بزرگی بود، نباید بگیرد. در موضوع شیوه امتحانی نظیر شیوه دانشگاه ها هم نباید امتحان داشته باشد بلکه باید مانند سابق، افرادی بیایند نزد بزرگان و مراجع، درس بخوانند و آن استاد بزرگ، درس ایشان را تائید کند و امتحانات پیش آقایان مراجع داشته باشند نه امتحان برای مدرک.
🔹مدرک گرایی آفت بزرگ حوزه است. بزرگانی چون شهید مطهری، شهید بهشتی، آیت الله جوادی آملی، آیت الله مصباح یزدی، آیت الله محفوظی کجا مدرک گرفتند؟ چه پایان نامه ای نوشته بودند؟ مدرک گرا کردن حوزه اشتباه بزرگ حوزه بود و علاوه براین، هرکسی که وارد حوزه شد، پذیرفتند.
🔹ما قبل از انقلاب، روز اولی که با عده ای خدمت علما و بزرگان رفتیم، صحبت این بود که افرادی که وارد حوزه می شوند باید اصل و نسب او معلوم شود، و وقتی وارد حوزه شد فقط برای درس بیاید نه مانند الان که برخی برای مدرک گرفتن و کارکردن در ادارات بیایند.
🔹وجوهاتی که تحت عنوان شهریه به طلاب داده می شود برای این است که طلبه به درس و بحث بپردازد یعنی برود گوشه ای بنشیند درس بخواند، عالم شود و بعد در ممالک و مناطق تبلیغ اسلام و دین کند نه اینکه برود در اداره مشغول کار شود.
🔹ورود افراد به حوزه باید براساس ضوابط صورت پذیرد، تحول با تغییر در کتب درسی و تغییر در روند تدریس به تنهایی صورت نمی پذیرد، سابق، وقتی طلبه می آمد، پای درس استاد می نشست تنها برای حفظ درس و سخنان استاد نبود بلکه برای فهم بود. حوزه باید سنتی عمل کند.
🔹در جامعه مدرسین داد و قال شد که حوزه و دانشگاه باید وحدت داشته باشند، الان بعد از ۴۰ سال سرانجام این وحدت چی شده؟ دانشگاه آمد حوزه، اما حوزه دانشگاه نرفت.
@saraeer
📜نامه سرگشاده اکبرنژاد به مراجع تقلید
🔻کانال «فقاهت»:
🔹عرض سلام و ادب خدمت مراجع معظم تقلید -دامت تأییداتهم الوارف- از اینکه این نامه را سرگشاده می نویسم پیشاپیش اعتذار می کنم. زیرا امیدی به تسلیم خصوصی آن به دفاتر نداشتم. باز در این شرایط سخت که هرگونه گفتگو و پیشنهادی از سمت شاگرد به استاد حمل بر اسائه ادب می گردد، اعلام می دارم که حقانیّتی در دل ندارم جز اعتلای مرجعیت و مراجع معظم تقلید(حفظهم الله).
🔹سخن را با حدیثی از حضرت امیر(ع) شروع می کنم که فرمود: "لا تَقسِروا أولادَکُم علی آدابِکُم فإنّهُم مَخلوقون لزمانٍ غیرَ زَمانِکُم"؛ توجه به اقتضائیات زمانه و ضرورت تربیت بر اساس آن از مسلمات روش تربیتی انبیای عظام بوده است. حتما سروران معظم در جریان هستند که طلاب عصر ما از حضور در سر کلاس ها لذت نمی برند و از نشاط علمی و سبک بالی معنوی تهی شده اند و در چنگال تحیر گرفتارند و امیدی به آینده خود ندارند و روشنایی برای خود نمی بینند و بر این باورند که بزرگان راه خود را می روند و اعتنایی به آنان نمی کنند و بیشتر حرف می زنند و امر و نهی می کنند اما گوشی برای شنیدن و دستی برای مهر ورزی ندارند و بنای بر تغییر و دیدن افتادن ها و شنیدن شکستن ها ندارند!
🔹طلبه ای که درباره بزرگان و پدران معنوی خود چنین بیندیشد و آنان را شریک غم فقر و نداری خود نداند و اولویت های خود را در سبد اولویت هایشان نیابد و نتواند به آنان پناه ببرد، آیا جز شکستن و افسردگی چاره ای خواهد داشت؟ طلبه ها از خود می پرسند چرا بزرگان ما قبول نمی کنند که جامعه فقط فقه نمی خواهد و به مبلغ و متکلم و عالم اخلاق و مشاور و اقتصاددان و هنرمند دین آشنا هم نیاز دارد، پس چرا تنها یک رشته بر همه استعدادها و علاقه ها تحمیل می شود، آن هم در بازه زمانی ده ساله سطوح و ده ساله خارج!
🔹آنان از خود می پرسند؛ حوزه ما اگر پویا بود چطور ممکن بود کتابها صدها سال دوام بیاورند و چرا امروز او محکوم به درس گرفتن آثاری است که ارتباط منطقی میان آنها و دغدغه های جامعه خود نمی یابد؟! آنان از خود می پرسند؛ چرا مشکلات معیشتی و بن بست های شکننده مالیشان دیده نمی شود؟ چرا پدران معنویشان گاه ساختمان سازی و روی هم گذاشتن آجرها را بر عرق شرمساری طلاب ترجیح می دهند؟
🔹آنان از خود می پرسند؛ چرا مراجع معظم پس از 40 سال که از انقلاب می گذرد و مسائل نوپیدا از در و دیوار بالا می رود، باز هم به همان مسائل هزار ساله مشغولند از قبیل «نکاح و ارث و آیات الاحکام و نماز جماعت و خیارات و..!» آنان از خود می پرسند؛ چرا طلبه ها به سیاهی لشکر دروس مراجع بدل شوند و کسی از دست رفتن نشاط جوانی و بی انگیزگی آنان را نبیند؟
🔹آنان از خود می پرسند؛ چرا مراجع معظم تقلید در کنار ده ها جلسه درسی که با طلاب دارند، حاضر نمی شوند حتی یک جلسه تریبون را در اختیار فرزندان خود قرار دهند و گوش باشند برای شنیدن حرف های شنیده نشده و دردهای زخم خورده؟ آنان از خود می پرسند؛ چرا مراجع از آنان فاصله گرفته اند؛ نه در حجره ای را ناغافل باز می کنند و نه خانه طلبه ای را سرزده به قدوم خود مبارک می سازند؟
🔹آنان از خود می پرسند؛ چرا وقتی طلبه ها قربانی بی تدبیری و بی تقوایی برخی روحانی نمایان و سیاست بازان می شوند؛ یکی از ناحیه چشم زخم بر می دارد و دیگری خنجر در قلبش فرو می رود و آن دیگر دشنه در گلویش می نشیند، نه تنها از سوی نهادهای رسمی که حتی از سوی مراجع معظم مورد حمایت قرار نمی گیرند و تیر غربت بر تابوتشان می نشید و با مظلومیت در آغوش خاک پنهان می شوند؟!
🔹آنان از خود می پرسند؛ چرا حرکت های انقلابی فرزندان دلسوز حوزوی مراجع که بی شک در مواقع خطر بیش از هر طلبه و غیر طلبه ای از حریم مرجعیت دفاع خواهند کرد، به خاطر یک خطای کوچک از سوی مراجع مورد هجمه قرار بگیرد و دستاویزی برای لت و پار کردن بی رحمانه آنان شود و خاکریزی برای دولتمردان تنبل و بی فکر گردد. آیا نمی شد با زبان پدرانه با آنان سخن گفت و حمایت کرد و البته تذکر داد و هدایت؟!
🔹در پایان ضمن عذر پوزش به خاطر جسارت خویش، برای سلامتی و عزت روافزونتان دعا می کنم.
محمد تقی اکبرنژاد
@saraeer
📜بچه ماهیان پرورشگاهی در بحر محیط!
🔻محمدبانیانی:
🔹بعدها در تاریخ خواهند نوشت در روزگاری که دین و کشور زیر شدید ترین حملات و آماج شبهات بود، حوزه علمیه که وظیفه پاسداری و پاسخگویی را به عهده داشت، طلاب را از داشتن گوشی های هوشمند منع کرد و فعالیت های مجازی آنان را محدود؛ در نتیجه اکثر طلاب سال ها بی آن که بدانند خارج از پستوی حجره شان چه می گذرد، در فضایی پاستوریزه بزرگ شدند و وقتی پایشان به جامعه باز شد، مانند بچه ماهیانی بودند که در استخر های پرورش ماهی به دنیا آمده اند و در دریایی از موجودات جدید رها شده اند، در حالی که حتی از یافتن غذای روزمره خود نیز عاجزند...
پ.ن: دو سه سال پیش، مرکز مدیریت حوزه این قانون مضحک را به تحریک برخی تصویب کرد و تا به امروز تغییری صورت نگرفته است.
@saraeer