eitaa logo
سرائر | مجله دین و روحانیت
537 دنبال‌کننده
116 عکس
43 ویدیو
8 فایل
توجه: درج اخبار و مطالب به معنای تأیید محتوای آن از سوی سرائر نیست ارتباط با مدیر کانال (سیدیاسر تقوی): @t_sedyaser کانال شخصی مدیر: @sedyaser
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺خط ابداعی محمدتقی مصباح یزدی در ایام مبارزه با رژیم شاه. این تصویر را طلبه ای به نام «جلالی» امروز در توئیتر منتشر کرد @saraeer
📜ماجرای یک خط ابداعی 🔻کانال تلگرامی پیام شهید: 🔹اخیرا تصویری توسط آقای جلالی، از نزدیکان آیت‌الله مصباح تحت عنوان خط ابداعی آیت‌الله مصباح در دوران مبارزه علیه رژیم پهلوی منتشر شد. این تصویر، برگی از یک دفترچه‌ است که اَشکالی شبیه حروف الفبا روی آن نوشته شده است. 🔹پس از انتشار این تصویر، افرادی از جریانهای مختلف در فضای مجازی زبان به طعنه و تمسخر گشودند که اینها جعلی است و دوستدارانشان برای آنکه خلاء عدم مبارزه آقای مصباح را پر کنند جعل و منتشر کرده‌اند و از این دست حرفها. اما ماجرای این دستخط چیست؟ 🔹همه مبارزین می‌دانند و در خاطراتشان هم گفته‌اند که آیت‌الله مصباح جزو حلقه 11نفره اولیه گروهی است که سال 42 تشکیل و بعدها به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مشهور می‌شوند. اساسنامه اولیه آن هم به دستخط آیت‌الله مصباح نوشته شده و پس از کشف آن در خانه آیت‌الله آذری قمی توسط ساواک، آیت‌الله مصباح طی چند روز دستخطش را کاملا عوض می‌کند. (رجوع کنید به خاطرات آیت‌الله مسعودی خمینی) 🔹یکی از ابتکارات آیت‌الله مصباح، همین ماجرای ابداع دستخط است. این مساله سالها قبل و بارها در خاطرات و سخنان افراد مختلف از جمله خود آیت‌الله مصباح نقل شده و مساله‌ی تازه مطرح‌ شده‌ای نیست. 🔹مرحوم هاشمی رفسنجانی در گفتگویی در سال 1379 که روی سایت مرکز اسنادش هم قابل دسترسی است در اینباره می‌گوید: «یازده نفر بودیم. آیت‌الله خامنه‌ای و برادرشان، من، آیات منتظری، مصباح، مشکینی، امینی، قدوسی، حائری تهرانی، ربانی شیرازی و آذری. اساسنامه داشتیم و زبانی هم آقای مصباح اختراع کرده بودند و تصمیمات و صورتجلسه‌ها را به صورت رمز می‌نوشتیم.» 🔹خود آیت‌الله مصباح نیز در مصاحبه با فصلنامه تاریخی یادآور (شماره پاییز و زمستان 87) که متن آن در سایت ایشان قابل دسترسی است می‌گوید: «بنده دبیر جلسه بودم و آقای هاشمی مسئول تبلیغات بودند. کسان دیگری‌ هم کم وبیش مسئولیت‌هائی داشتند. چـون پیـش‌بینی می‌شد که این تشکیلات لو برود، من خـطی را اخـتراع کـرده بـودم که نوشتن و خواندن آن آسـان بـود، ولی فقط خودم می‌توانستم بنویسم و بخوانم و صورت‌جلسه‌‌ها را با آن خط‌ می‌نوشتم.» 🔸لینک گفتگوی اکبر هاشمی رفسنجانی: yon.ir/J7MWs 🔸لینگ گفتگوی محمدتقی مصباح: yon.ir/NPSgV @saraeer
📜مردم تا کی باید منتظر اقدام مسئولان باشند؟ 🔻آیت الله نوری همدانی در درس خارج امروز: 🔹افزایش قیمت بعضی از محصولات ربطی به تحریم و دلار ندارد ؛ خیلی از محصولات تولید داخل است. امروز اگر مسئولان نظارت و اشراف داشته باشند بخش عمده ای از مشکلات حل خواهد شد. مردم تا کی باید منتظر اقدام مسئولان برای کنترل قیمت ها باشند؟ روز به روز گرانی بیشتر می شود و این مشکل برعهده بعضی از افراد بی کفایت است؛ ما از طرف حوزه علمیه قم از مسئولان می خواهیم وضعیت اقتصادی را علاج کنند. @saraeer
📜مکرر در مورد گرانی ها به مسئولین تذکر می دهیم ولی گوش شنوایی نیست/ حوزه علیمه دشمنان زیادی در داخل و خارج از کشور دارد 🔻آیت الله مکارم شیرازی در درس خارج امروز: 🔹مکرر در مورد گرانی ها به مسئولان تذکر می دهیم، ولی گوش شنوایی نیست؛ گاهی گوش می دهند ولی کاری نمی توانند انجام دهند و گاهی نیز کاری می توانند انجام دهند، اما عمدا انجام نمی دهند. 🔹امروز وضع عجیبی در کشور وجود دارد و قیمت ها ساعتی شده و عده زیادی نیز از این وضعیت سوء استفاده می کنند؛ اما بسیاری از افراد جامعه مانند کارمندان، کارگران، بازنشستگان و طلاب حوزه که در پایین ترین حد قرار دارند در فشار و سختی گذران زندگی می کنند. 🔹حوزویان نیز باید در برابر این مشکلات ساکت نباشند. باید با مردم همدردی کنیم چرا که مردم دادشان از این گرانی ها بالاست لذا باید مکرر به مسئولین تذکر داد . 🔹راز دشمنی عجیب دشمنان اسلام با حوزه و حوزویان ضرباتی است که دشمنان از ناحیه حوزه خورده اند. این حوزه علیمه، دشمنان زیادی در داخل و خارج از کشور دارد و علت این همه دشمنی و عداوت نیز ضرباتی است که در طول تاریخ دشمنان و مستکبرین عالم از حوزه خورده اند. 🔹ضرباتی که میرزای شیرازی در ماجرای تحریم تنباکو به پیکره انگلیس خبیث زده است، ضرباتی که مراجع و علمای عراق به داعش زده اند و گروه حشدالشعبی را ساختند و همچنین ضربه ای که امام راحل در ایران به دیکتاتوری پهلوی زد همه و همه باعث این عداوت و دشمنی با حوزه شده است. @saraeer
📜«طلبه مضروب مشهدی» موضوع تذکر یکی از نمایندگان مجلس در صحن علنی/ واکنش نائب رئیس مجلس: بیمارستان در انجام عمل‌ها دقت لازم را نداشته است 🔻نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی: 🔹کمتر از 20 روز گذشته طلبه جوانی در مشهد در حادثه تروریستی مورد ضرب و جرح قرار گرفت، با توجه به نحوه قتل این طلبه لازم می‌دانم به این موضوع تذکر دهم. اولین بار نیست که در کشور و مشهد چنین اتفاقی رخ می‌دهد. 🔹8 ماه پیش حدود ساعت 2 بعد از ظهر با چاقو به یکی از طلبه‌ها حمله شده است، اما نکته اینجاست که موضوع درمان این افراد به صورت جدی رسیدگی شود. 🔹زمانی که به طلبه مذکور حمله شد بیمارستان اعلام کرد جراحت جدی به او وارد نشده، اما چند روز بعد فرد به کما رفته و مشخص شد چاقو 3 سانت وارد قلب او شده بود. 🔹امروز مهمترین مسئله کشور امنیت است که به واسطه برخی افراد به آن لطمه وارد می‌شود، لازم است دستگاه‌های امنیتی به این مورد توجه بیشتری داشته باشند البته شاهد بودیم وقتی خانمی از مشهد پیامک زد دستگاه‌های امنیتی ورود کردند، اما زمانی که در روز روشن به طلبه‌ای چاقو وارد می‌شود با گذشت 20 روز هنوز هیچ‌ دستگاه امنیتی اظهارنظر نکرده است. 🔸علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه را بر عهده داشت، در پاسخ به این تذکر گفت: شکی در مظلومیت این طلبه وجود ندارد، بر اساس اطلاعاتی که کسب کردم بیمارستان در انجام عمل‌ها دقت لازم را نداشته است. ظاهراً این طلبه رفتنی نبود، اما تاکنون هیچ توضیح روشنی ارائه نشده است که قاتل چه کسی بوده و مسئولان باید در این زمینه توضیح دهند. @saraeer
📜اشتباهات حوزه علمیه پس از پیروزی انقلاب 🔻علی اکبر مسعودی خمینی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه در گفتگو با شفقنا: 🔹حوزه از اول انقلاب تاکنون یک اشتباه بزرگ کرده و آن اینکه از دولت بودجه گرفته است درحالیکه نباید می گرفت. دوم اینکه حوزه باید طبق امور سنتی که امام فرمود عمل کند، نباید زیربار این برود که هزار نفر را بگیرد برای اینکه امتحانات برگزار کند و پایان نامه بگیرد. 🔹گرفتن مبلغ از دولت اشتباه بزرگی بود، نباید بگیرد. در موضوع شیوه امتحانی نظیر شیوه دانشگاه ها هم نباید امتحان داشته باشد بلکه باید مانند سابق، افرادی بیایند نزد بزرگان و مراجع، درس بخوانند و آن استاد بزرگ، درس ایشان را تائید کند و امتحانات پیش آقایان مراجع داشته باشند نه امتحان برای مدرک. 🔹مدرک گرایی آفت بزرگ حوزه است. بزرگانی چون شهید مطهری، شهید بهشتی، آیت الله جوادی آملی، آیت الله مصباح یزدی، آیت الله محفوظی کجا مدرک گرفتند؟ چه پایان نامه ای نوشته بودند؟ مدرک گرا کردن حوزه اشتباه بزرگ حوزه بود و علاوه براین، هرکسی که وارد حوزه شد، پذیرفتند. 🔹ما قبل از انقلاب، روز اولی که با عده ای خدمت علما و بزرگان رفتیم، صحبت این بود که افرادی که وارد حوزه می شوند باید اصل و نسب او معلوم شود، و وقتی وارد حوزه شد فقط برای درس بیاید نه مانند الان که برخی برای مدرک گرفتن و کارکردن در ادارات بیایند. 🔹وجوهاتی که تحت عنوان شهریه به طلاب داده می شود برای این است که طلبه به درس و بحث بپردازد یعنی برود گوشه ای بنشیند درس بخواند، عالم شود و بعد در ممالک و مناطق تبلیغ اسلام و دین کند نه اینکه برود در اداره مشغول کار شود. 🔹ورود افراد به حوزه باید براساس ضوابط صورت پذیرد، تحول با تغییر در کتب درسی و تغییر در روند تدریس به تنهایی صورت نمی پذیرد، سابق، وقتی طلبه می آمد، پای درس استاد می نشست تنها برای حفظ درس و سخنان استاد نبود بلکه برای فهم بود. حوزه باید سنتی عمل کند. 🔹در جامعه مدرسین داد و قال شد که حوزه و دانشگاه باید وحدت داشته باشند، الان بعد از ۴۰ سال سرانجام این وحدت چی شده؟ دانشگاه آمد حوزه، اما حوزه دانشگاه نرفت. @saraeer
📜نامه سرگشاده اکبرنژاد به مراجع تقلید 🔻کانال «فقاهت»: 🔹عرض سلام و ادب خدمت مراجع معظم تقلید -دامت تأییداتهم الوارف- از اینکه این نامه را سرگشاده می نویسم پیشاپیش اعتذار می کنم. زیرا امیدی به تسلیم خصوصی آن به دفاتر نداشتم. باز در این شرایط سخت که هرگونه گفتگو و پیشنهادی از سمت شاگرد به استاد حمل بر اسائه ادب می گردد، اعلام می دارم که حقانیّتی در دل ندارم جز اعتلای مرجعیت و مراجع معظم تقلید(حفظهم الله). 🔹سخن را با حدیثی از حضرت امیر(ع) شروع می کنم که فرمود: "لا تَقسِروا أولادَکُم علی آدابِکُم فإنّهُم مَخلوقون لزمانٍ غیرَ زَمانِکُم"؛ توجه به اقتضائیات زمانه و ضرورت تربیت بر اساس آن از مسلمات روش تربیتی انبیای عظام بوده است. حتما سروران معظم در جریان هستند که طلاب عصر ما از حضور در سر کلاس ها لذت نمی برند و از نشاط علمی و سبک بالی معنوی تهی شده اند و در چنگال تحیر گرفتارند و امیدی به آینده خود ندارند و روشنایی برای خود نمی بینند و بر این باورند که بزرگان راه خود را می روند و اعتنایی به آنان نمی کنند و بیشتر حرف می زنند و امر و نهی می کنند اما گوشی برای شنیدن و دستی برای مهر ورزی ندارند و بنای بر تغییر و دیدن افتادن ها و شنیدن شکستن ها ندارند! 🔹طلبه ای که درباره بزرگان و پدران معنوی خود چنین بیندیشد و آنان را شریک غم فقر و نداری خود نداند و اولویت های خود را در سبد اولویت هایشان نیابد و نتواند به آنان پناه ببرد، آیا جز شکستن و افسردگی چاره ای خواهد داشت؟ طلبه ها از خود می پرسند چرا بزرگان ما قبول نمی کنند که جامعه فقط فقه نمی خواهد و به مبلغ و متکلم و عالم اخلاق و مشاور و اقتصاددان و هنرمند دین آشنا هم نیاز دارد، پس چرا تنها یک رشته بر همه استعدادها و علاقه ها تحمیل می شود، آن هم در بازه زمانی ده ساله سطوح و ده ساله خارج! 🔹آنان از خود می پرسند؛ حوزه ما اگر پویا بود چطور ممکن بود کتابها صدها سال دوام بیاورند و چرا امروز او محکوم به درس گرفتن آثاری است که ارتباط منطقی میان آنها و دغدغه های جامعه خود نمی یابد؟! آنان از خود می پرسند؛ چرا مشکلات معیشتی و بن بست های شکننده مالیشان دیده نمی شود؟ چرا پدران معنویشان گاه ساختمان سازی و روی هم گذاشتن آجرها را بر عرق شرمساری طلاب ترجیح می دهند؟ 🔹آنان از خود می پرسند؛ چرا مراجع معظم پس از 40 سال که از انقلاب می گذرد و مسائل نوپیدا از در و دیوار بالا می رود، باز هم به همان مسائل هزار ساله مشغولند از قبیل «نکاح و ارث و آیات الاحکام و نماز جماعت و خیارات و..!» آنان از خود می پرسند؛ چرا طلبه ها به سیاهی لشکر دروس مراجع بدل شوند و کسی از دست رفتن نشاط جوانی و بی انگیزگی آنان را نبیند؟ 🔹آنان از خود می پرسند؛ چرا مراجع معظم تقلید در کنار ده ها جلسه درسی که با طلاب دارند، حاضر نمی شوند حتی یک جلسه تریبون را در اختیار فرزندان خود قرار دهند و گوش باشند برای شنیدن حرف های شنیده نشده و دردهای زخم خورده؟ آنان از خود می پرسند؛ چرا مراجع از آنان فاصله گرفته اند؛ نه در حجره ای را ناغافل باز می کنند و نه خانه طلبه ای را سرزده به قدوم خود مبارک می سازند؟ 🔹آنان از خود می پرسند؛ چرا وقتی طلبه ها قربانی بی تدبیری و بی تقوایی برخی روحانی نمایان و سیاست بازان می شوند؛ یکی از ناحیه چشم زخم بر می دارد و دیگری خنجر در قلبش فرو می رود و آن دیگر دشنه در گلویش می نشیند، نه تنها از سوی نهادهای رسمی که حتی از سوی مراجع معظم مورد حمایت قرار نمی گیرند و تیر غربت بر تابوتشان می نشید و با مظلومیت در آغوش خاک پنهان می شوند؟! 🔹آنان از خود می پرسند؛ چرا حرکت های انقلابی فرزندان دلسوز حوزوی مراجع که بی شک در مواقع خطر بیش از هر طلبه و غیر طلبه ای از حریم مرجعیت دفاع خواهند کرد، به خاطر یک خطای کوچک از سوی مراجع مورد هجمه قرار بگیرد و دستاویزی برای لت و پار کردن بی رحمانه آنان شود و خاکریزی برای دولتمردان تنبل و بی فکر گردد. آیا نمی شد با زبان پدرانه با آنان سخن گفت و حمایت کرد و البته تذکر داد و هدایت؟! 🔹در پایان ضمن عذر پوزش به خاطر جسارت خویش، برای سلامتی و عزت روافزونتان دعا می کنم. محمد تقی اکبرنژاد @saraeer
🔺یکی از فعالان فضای مجازی از دیدار مسئول اتاق بازرگانی انگلیس با برخی از علما و مراجع تقلید قم خبر داد @saraeer
🔺دفتر «اسدالله بیات زنجانی» خبر برخی رسانه‌ها مبنی بر «دیدار فرستاده ویژه دولت‌ انگلستان» را تکذیب کرد @saraeer
📜بچه ماهیان پرورشگاهی در بحر محیط! 🔻محمدبانیانی: 🔹بعدها در تاریخ خواهند نوشت در روزگاری که دین و کشور زیر شدید ترین حملات و آماج شبهات بود، حوزه علمیه که وظیفه پاسداری و پاسخگویی را به عهده داشت، طلاب را از داشتن گوشی های هوشمند منع کرد و فعالیت های مجازی آنان را محدود؛ در نتیجه اکثر طلاب سال ها بی آن که بدانند خارج از پستوی حجره شان چه می گذرد، در فضایی پاستوریزه بزرگ شدند و وقتی پایشان به جامعه باز شد، مانند بچه ماهیانی بودند که در استخر های پرورش ماهی به دنیا آمده اند و در دریایی از موجودات جدید رها شده اند، در حالی که حتی از یافتن غذای روزمره خود نیز عاجزند... پ.ن: دو سه سال پیش، مرکز مدیریت حوزه این قانون مضحک را به تحریک برخی تصویب کرد و تا به امروز تغییری صورت نگرفته است. @saraeer
📜برگزاری «همایش تصوف» زیبنده دفتر تبلیغات نیست 🔻رسول جعفریان: 🔹عطف به صحبت های دوست ما آقای واعظی در دفتر تبلیغات قم که شرحی از همایش تصوف در قم به یکی از علما داده بودند، عرض می کنم. دوستان عزیز! این که پژوهشی در باره تصوف یا هر مسأله دیگری بشود، تحقیقاتی صورت گیرد، آثاری از میراث آن، موافق و مخالف منتشر شود، مطلبی از جدای از این است که یک نهاد تبلیغی که کارش نهادینه کردن اخلاق دینی در جامعه است، به موضوعی بپردازد که بوی تفرقه و تشتت می دهد. 🔹سالهاست که این بنده خدا در باره منازعات صوفیه و فرق دیگر تحقیق می کنم و آخرین نمونه هم انتشار کتاب علم الهدی فرزند فیض کاشانی بود که دیدگاه های مهمی در باره صوفیه دارد، اما یادمان باشد که در اواخر دولت صفویه، با احساس تکلیف شماری از علما برای استوار کردن حق! دامنه منازعات مذهبی بالا گرفت و کار دست این دولت داد. 🔹در اوج فضاحت اقتصادی که دولت صفوی داشت، و هیچ طلا و نقره ای در کار نبود تا حقوقها پرداخت شود، و آنچه بود با عیار پایین و قلابی بود، علما ـ که هیچ وقت تشویق به کار اقتصادی نمی کنند و فقط به فکر ساختن تمدنی برای پایه احادیث بودند ـ به بهانه تصوف و فلسفه و... به جان یکدیگر افتادند، و دعوای شیعه و سنی، و صوفی و غیر صوفی، و فیلسوف و اخباری ها را جدی گرفتند و کردند آنچه کردند. 🔹این را بدانیم که ادبیات عرفانی و تصوف دست کم در زبان فارسی و در عمق جان ایرانی فراگیر بوده و هست، و وقتی شما به جان آن می افتید و با یک نهاد تبلیغی علم مخالفت با آن بر افراشته و علیه آن مقاومت می کنید، شمار زیادی را از خود می رانید. در اواخر صفوی، با آن هم ضعف اقتصادی، و آن هم دشمن، این منازعات همگرایی جامعه را سست کرد، و همه را تحریک به در پیش گرفتن روشی کرد که به واگرایی و تفرقه می رسید. 🔹ما امروز شرایط مشابهی از نظر اقتصادی و بی اعتمادی مردم داریم، و در چنین شرایطی نیازمند آن هستیم که همه انرژی مان را گرد هم جمع کنیم نه آن که در اوج بی اعتمادی ها در جامعه، ما هم بر طبل تفرقه بکوبیم. این توجیه از مدیر نخبه و فهمیده دفتر تبلیغات پسندیده نیست که تحت تأثیر برخی از جریانها تفرقه افکن، به اسم کار علمی، بر دامنه این اختلافات بیفزاید، و تازه با این قبیل مطالب توجیه هم بکند. 🔹اگر کسی دنبال تمدن اسلامی است، آن هم در دفتری که میز تمدن اسلامی درست شده [!] بهتر است از همه نیروها و توان ها و انرژیها استفاده کند، نه آن که در کشوری که صدها هزار نفر با تفکر عرفانی و ادبیات معطوف به آن نفس می کشند، در مرکز تبلیغات اسلامی در قم، مثلا به تشریح ابعاد انحرافی این قبیل جریانها بپردازد. این را بدانیم که با این قبیل کارها، تعصبات و اختلافات درون جامعه بیشتر شده (و لو یک گام] و تحریکات ناشی از آن هم بیشتر خواهد شد. 🔹تجربه نشان داده است که اگر آدم چیزی را باطل هم می داند، باید کم یادش کند تا از بین برود، نه آن که با طرح آن، دیگران را هم تحریک به مقابله کند، و آن وقت این ته بَساط حُسن را هم یک جا قپان کرده و دست دشمن دهد و از پس پانزده هزار قندهاری برنیامده اصفهان با این عظمت، کلا محو شود، بلایی که سر صفویه آمد. شکر خدا، با قدرتی که مجتهدین و مراجع در این زمان و دولت دارند، چه نیازی به این سر و صداها هست! @saraeer
🔺توضیحات سیدمحمدجواد علوی بروجردی درباره خبر «دیدار رئیس اتاق بازرگانی انگلیس با برخی از علما و مراجع قم» 🔸منبع: روزنه @saraeer