📜گلایه مراجع تقلید از وضعیت اقتصادی در دیدار با وزیر صمت
🔻آیت الله صافی گلپایگانی:
🔹اخباری که انسان راجع به اختلاسها و دزدیهایی که در نظام اقتصادی کشور میشود را میشنود بسیار ناراحتکننده و تعجّبآور است. این اختلاسها اصلاً در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران و مردم بزرگوار ایران نیست و چرا سیستم اقتصادی و نظام بانکی ما باید طوری باشد که به راحتی بتوانند اینطور پول بیت المال را ببرند و خودشان هم فرار کنند؟! چرا بستر و زمینه اینگونه دزدیها آماده و فراهم است؟! همین چیزهاست که اسباب ناراحتی و نارضایتی مردم میشود. ما مدّعی هستیم که نظام ما یک نظام پاک است و مسئولان ما صالح هستند، پس چرا چنین مواردی پیش میآید؟! باید هر چه سریعتر و قاطعانه زمینه این دزدیها را از بین برد تا بیت المال محفوظ بماند و اعتماد مردم به نظام اقتصادی و قضائی برگردد.
🔻آیت الله مکارم شیرازی:
🔹اگر تولید باشد، رونق و شکوفایی نیز خواهد بود، اما اگر تولید دچار مشکل شود، یقینا گرانی، بیکاری و وابستگی را به دنبال دارد. دولت و مسئولان باید بخش تولید را دریابند. متاسفانه از سوی برخی مسئولان آن حمایت و توجهی که لازم است دیده نمی شود، باید کارگروه و اتاق فکری تشکیل و علل تعطیلی واحدهای تولیدی آسیب شناسی شود. صرف تأسف خوردن از این که بخشی از واحدهای تولیدی تعطیل و یا نیمه تعطیل شده اند کافی نیست، باید راه حل پیدا کرد و پای درد و دل صاحبان تولید نشست، وزارت معدن، صنعت و تجارت باید گروه و کمیته ای برای بررسی این مشکل تشکیل دهد. در اولین فرصت باید چنین اتاق فکری تشکیل شود، باید افرادی که برای این کمیته تعیین می شوند در مراکز تولیدی حضور پیدا کنند و با کارفرمایان و صاحبان بنگاه های تولیدی و اقتصادی صحبت شود، والا این روند ادامه خواهد یافت.
🔻آیت الله نوری همدانی:
🔹بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه مربوط به تحریم ها نیست، بلکه نتیجه کارهای خودمان است؛ امروز قیمت اجناس در بازارها بسیار بالا است، بنابراین باید افرادی باشند که بر این مسأله بسیار مهم نظارت کنند. امروز مردم از وضعیت قیمت ها گلایه مند هستند قیمت کالاهایی که نیاز روزمره انسان ها است، بسیار اوج گرفته و ضرورت دارد مسؤولان نسبت به آن نظارت جدی داشته باشند. بسیاری از گرانی ها و تفاوت قیمت ها مربوط به تحریم اقتصادی نیست، منشأ بسیاری از مشکلات کشور سوء مدیریت برخی مسئولان است. ارزش پول ملی ما در مقایسه با عراق، عربستان و امارات بسیار پایین تر است، چرا باید اینگونه باشد؟ ما باید اشکالات موجود در این زمینه را رفع کنیم.
🔻آیت الله علوی گرگانی:
🔹تمام تلاش دشمن این است که جلوی تولیدات کشور گرفته شود؛ اما نکته مهم این است که نگذاریم دشمنان به اهدافشان برسند. مسئله تولید از مسائل مهم کشور است؛ به همین دلیل باید افراد شایسته، کاردان و اقتصاددان در این وزارت خانه باشند تا بتوانند کارهای کشور را پیش ببرند. نکته دوم این است باید سعی کرد دستگاه های تولیدی که از رونق افتاده، دوباره به کار بیفتد؛ وقتی تولید رونق نداشته باشد، کشور و معیشت مردم از رونق خواهد افتاد. پست ها امانتی در دست مسئولین است. مسئولین صدای ناله مردم را بشوند و برای رفع مشکلات معیشتی و رونق بخشی تولیدات کشور تلاش کنند.
@saraeer
📜هزار و 500 مرکز و نهاد کشور از قم هدایت می شود
🔻علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه در دیدار وزیر صمت:
🔹تعداد رشته های حوزه علوم اسلامی در حوزه ها از 200 رشته به 400 رشته افزایش می یابد. فعالیت 100 هزار طلبه از 130 کشور جهان در قم، وجود 300 مؤسسه کوچک و بزرگ فرهنگی و دینی، تدریس 200 رشته در حوزه علوم اسلامی و همچنین چاپ 100 مجله در حوزه علوم اسلامی و انسانی از جمله بخشی از ظرفیت های مهم علمی و دینی این استان است.
🔹استان قم به عنوان قطب فکری و فرهنگی دینی کشور و جهان تشیع است. هشت نهاد مهم اصلی حوزوی از جمله جامعه المصطفی العالمیه، جامعه الزهرا(س) و حوزه علمیه از جمله ظرفیت هایی است که موجب شده تا یک هزار و 500 مرکز و نهاد کشور از قم هدایت شود. توجه به قم، توجه به یک استان نیست بلکه توجه به فرهنگ و علوم دینی، انسانی و اسلامی در کشور است.
🔹یک سوم انتشار کشور متعلق به قم است. این استان در تولید و چاپ آثار دینی و علوم اسلامی جایگاه اول منطقه را دارد؛ خروجی های این استان در علوم اسلامی و انسانی در چهل سال گذشته بسیار چشمگیر بوده که خلاصه این آثار در 30 جلد به چاپ رسیده است.
@saraeer
🔻محمدتقی مصباح یزدی در دیدار سید باقر هاشمی شاهرودی فرزند مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی:
🔹ما باید در نوبت نخست در بین خودمان همدلی ایجاد کنیم و در نوبت دوم با اهل سنت و در نوبت سوم با اهل کتاب سعی کنیم که اختلافات را به حداقل برسانیم و اگر این اتفاق رخ دهد، بدبینی ها کم شده و زمینه برای تبیین حق بیشتر فراهم می شود.
@saraeer
📜وجود ملّاهای قوی و بهروز و آگاه از مسائل کشور لازم است
🔻آیت الله خامنه ای در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری:
🔹بنده هم به نوبهی خودم ابراز تأسّف بکنم از فقدان دو عالم و فقیه باارزش و حقیقتاً ملّا، مرحوم آقای شاهرودی و مرحوم آقای مؤمن؛ حقیقتاً هر دو استوانههایی بودند برای حوزهی علمیّهی قم، مفید بودند، ملّا بودند؛ ملّاهایی که در خدمت اهداف انقلاب حرکت میکردند واقعاً، و برای ما، برای حوزه، فقدان این عزیزان ضایعه بود. هم مرحوم آقای مؤمن، هم مرحوم آقای شاهرودی به معنای واقعی کلمه در خدمت آن چیزی که احساس میکردند برای کشور و برای انقلاب لازم است قرار داشتند؛ بدون هیچ چشمداشتی. خداوند انشاءالله درجاتشان را عالی کند و به ما عوض بدهد در برابر فقدان اینها. انشاءالله فقهای جوان ما تلاششان، دقّتشان، کارشان در زمینهی مسائل فقه اسلام را هر چه میتوانند قویتر کنند، دقیقتر کنند، کارها دنبالگیرتر انجام بگیرد؛ [وجود] ملّاهای قوی و بهروز و آگاه از مسائل کشور لازم است.
@saraeer
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺گزارش تصویری بازدید حسن روحانی از منزل امام خمینی در نجف اشرف/ مزاح روحانی با سیدعلی خمینی: نجفی شدی حسابی!
@saraeer
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺محمدامین رضایی دبیر جنبش قیام لله:اسلامی که برخی درحوزههای علمیه پمپاژ میکنند اسلام رکود و رخوت است. چرا؟چون با منافع آنان درگیر نشویم، اما اسلام امام خمینی اسلام مستضعفان و پابرهنههاست
@saraeer
هدایت شده از سیدیاسر تقوی
☑️مدعیان عدالتخواهی و چند پرسش از اساتید حوزه
📌یادداشت بنده در سایت مباحثات و طرح چند پرسش درباره جریان موسوم به «عدالتخواه»
🔸امروزه در فضای مجازی با جریانی مواجه هستیم که با ادعای «عدالتخواهی» و استفاده از معارف نهج البلاغه، کلام امام و توصیههای رهبری، اسناد و مدارکی دال بر فساد مالی برخی از اشخاص حقوقی و حقیقی منتشر کرده تا از طریق محاکمه در افکار عمومی دستگاههای نظارتی و قضائی را به برخورد با سوژه مورد نظر مجاب کنند.
🔸این رفتار مبتنی بر این دیدگاه است که هنگامی که ساختارهای نظام در تحقق عدالت اجتماعی دچار اختلال شده و سیستم قضایی در برخورد با صاحبان قدرت و ثروت مماشات میکند، بایستی با استفاده از «رسانه آزاد» اسناد و مدارک دال بر فساد را منتشر کرده و برخورد قضائی را به صورت یک مطالبه عمومی در آورد.
🔸حوزویها مشروعیت این جریان را به ادله وجوب «نهی از منکر» ارجاع میدهند و فعالان سیاسی-اجتماعی که بعضا منتقد نگاه فقهی نیز هستند، از منظر ضرورت تحقق عدالت اجتماعی آن را توجیه میکنند. اما به نظر میرسد تحلیل این سبک از «عدالتخواهی مصداقی» منوط به تبیین عناوین متکثر آن است.
🔸اولا باید توجه داشت که امروزه میتوان مسأله «حکومت» را قابل توسعه در فعالیتهای رسانهای نیز دانست. به این معنا در جامعهای که به سمت «زیست سایبری» حرکت میکند، برخی از فعالیتهای سایبری در آن به منزله اعمال قدرت و حاکمیت بر افکارعمومی تلقی میشود. نکتهای که برخی از فعالان مبارزه با اشرافیگری در صفحات فضای مجازی به آن اذعان دارند و بنا به اقرار خودشان، به منظور ایجاد جنبشهای اجتماعی دست به فعالیتهای رسانهای میزنند. لذا در وهله نخست «مشروعیت» این حاکمیت بر افکارعمومی از منظر فقه جای بحث و گفتگو دارد.
🔸ثانیا آنچه مخاطبان در مواجهه با رسانههای مدعی عدالتخواهی مواجه میشوند نه خود «منکر» بلکه «روایت و گزارش دال بر اتهام افراد حقیقی و حقوقی رسانهها» است. البته ممکن است در این بین اسناد و مدارک حقیقی نیز وجود داشته باشد، اما مخاطب به دلیل عدم دسترسی به تمام ابعاد پرونده برخوردی ناقص و باواسطه از منظر آن رسانه با مسأله دارد و ناخودآگاه با روایت آن همراه میشود.
🔸در واقع رسانههای این جریان، پروندههای فساد مالی را به محکمه افکارعمومی برده و با روایت خود از اتهام اشخاص، آنان را در فضای عمومی محاکمه میکنند. بدیهی است در چنین شرایطی قواعد حقوقی و قضائی (از جمله راستیآزمایی اسناد و مدارک و شواهد و نیز استنباط شخص قاضی) کنار رفته و قواعد حاکم بر جهتدهی افکارعمومی جایگزین میشود. به تعبیر دیگر محکوم کسی است که نتواند دربرابر انتشار اسناد و مدارکی که علیه او در فضای مجازی منتشر میشود از خود دفاع کند و عموم مخاطبان اتهامات به او را وارد بدانند.
🔸دو مسأله در اینجا نیازمند شفافسازی است. اول آنکه بر اساس چه فرآیند و ساختاری افکارعمومی میتواند به صاحبان رسانه و روایت آنها از فساد اشخاص حقیقی و حقوقی اعتماد کند و قضاوت آنان را برای مطالبهگری خود حجت بداند؟ دوم آنکه آیا صاحبان این رسانهها صرفا به جهت دسترسی به اسناد و مدارک و یا تخصص در جمعآوری شواهد دال بر فساد، شأنیت برگزاری دادگاه علنی در برابر افکارعمومی را دارند یا خیر؟
🔸ثالثا نهی از منکر اجتماعی اگر دارای ساختار و قوانین مشخصی نباشد در بلندمدت خود فسادانگیز خواهد بود. مدعیان عدالتخواهی معتقدند «رسانه آزاد» و «شفافیت» زمینه تحقق عدالت اجتماعی را فراهم میکند. اما به نظر میرسد اگر «رسانه آزاد» را دریچهای به عدالتخواهی بدانیم، همین رسانه آزاد میتواند با عدالتنمایی و شفافیتنمایی مخاطب خود را فریب دهد. زمین رسانه، بیش از آنکه زمین واقعیتها و شفافیتها باشد، زمین وانمودها و بازنماییهاست. در این زمین نه به عدالتش میتوان دل خوش کرد و نه مظالمش را جدی گرفت.
🔸خطرناکتر از همه این مسائل ساختارگریزی مدعیان عدالتخواهی است. اصلاح سیستم از طریق سیستمگریزی و حل مسأله در کف فضای مجازی (خیابان) همان راهحلی است که به «اخلال نظام» و هرج و مرج ختم میشود. هر چند آنان معتقدند فعالیت ما در چارچوب قانون است، اما در میانه راه از ناکارآمدی قانون سخن میگویند و اصلاح آن را منوط به تهییج افکارعمومی توسط رسانههای خود میدانند. از این منظر مبنای جریان «دعوت به خود» و «قضاوت خود» و «حکم خود» است. چیزی که در فقدان مشروعیت میتواند مولد فتنه باشد.
🔸در پایان متذکر میشود از آنجا که یارگیری این جریان از بدنه علاقهمند به نظام و انقلاب است جا دارد اساتید و فضلای حوزه ابهامات موجود در این مسأله را پاسخ گویند.
@sedyaser
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺سیدحسن آقامیری با انتشار این فیلم از اجرای حکم خلع لباس خود خبر داد. گفتنی است از زمان انتشار خبر محکومیت او تا کنون قریب به ۶۰۰ هزارنفر به مجموع دنبالکنندگان (followers) صفحه او در اینستاگرام اضافه شده است و او تا این لحظه ۱ میلیون و هشتصدهزار دنبالکننده دارد
@sarareer
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺سیدمحمدمهدی میرباقری: بیانیه گام دوم انقلاب، برای ارزیابی وضعیت موجود شاخص های جدیدی را تولید کرده است. اگر ما بخواهیم با شاخص های مدرن انقلاب را بسنجیم قطعا دچار اشتباه می شویم
@saraeer
📜بحث «اولی الامر در قرآن» میان شیعه و سنی ثمره عملی دارد
🔻محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار تعدادی از طلاب اهل سنت هرمزگان:
🔹آنچه خدا و پیغمبر فرموده و جزء مسلمات دین است را به میدان بیاوریم و روی اینها کار کنیم لذا باید سعه صدر داشته باشیم. گاهی اوقات فکر میکردم که اطیعوا الله که همیشگی است، اطیعوا الرسولش هم همیشگی است آن هم در طول تاریخ است، اولی الامر نباید همیشگی باشد؟ این هم نباید یک گروهی باشند که این هم به مثل اطاعت خدا و اطاعت رسول همیشگی باشد، حالا یک نظر این است که اولی الامر یعنی آن کسی که به حسب ظاهر الآن حاکم است خواه به حق باشد یا ناحق باشد.
🔹اینجا حتماً ملاحظه کردید فخر رازی در تفسیر خودش میگوید تردیدی نیست که در اینکه این اولی الامر باید معصوم باشد، چرا؟ چون وقتی اطاعت خدا، اطاعت رسول، اولی الامر هم کنار اطاعت خدا و رسول قرار داده، یعنی هر چه اولی الامر گفتند درست است پس باید معصوم باشند، این گونه آیات که محوری است، بالأخره در زمان ما، فرض کنید آیا واقعاً به هرحکام کشورهای اسلامی میتوانیم بگوییم مصداق یک اولی الامر هستند، آیا میشود گفت حاکم عربستان با این قتل و جنایت فجیعی که در یمن انجام میدهد مصداق اولی الامر است؟
🔹با اینکه این همه منابع مسلمانها را در اختیار کفار قرار میدهد که ترامپ در یک سفر ۴۰۰ میلیارد دلار از اینها دوشید، در یک جلسه، این ۴۰۰ میلیارد مال چه کسی است؟ مگر مال این مسلمانها نیست؟ چطور یک کسی که خودش را حاکم میداند، خودش را خادم الحرمین میداند، این پول مسلمانها را به جای اینکه در اختیار این همه مسلمانهای فقیر بیچاره قرار بدهد در اختیار کفار قرار میدهد؟ کشورهای کفر را دارند آباد میکنند.
🔹اختلاف در برخی بحث های علمی در زمانه ما ثمره ای ندارد. یکسری بحثهای علمی داریم که در زمان ما نتیجهاش ثمره عملی دارد که یکی از اینها همین بحث اولی الامر است که واقعاً باید جلسات به دور از هر گونه اهانت وتعصب و مسائل حاشیهای غیر صحیح گذاشته شود و علمای اهلسنت و اهل شیعه حرفهایشان را کاملاً بزنند، این برای ما خیلی مهم است که اولی الامر که یک اطاعت همیشگی تا روز قیامت دارند چه کسانی هستند؟! این دستور صریح قرآن است.
@saraeer
📜صندلی خالی شورای نگهبان در انتظار یک فقیهِ استخوان دار
🔻محمد سروش محلاتی در کانال تلگرامی خود نوشت:
🔹با درگذشت ایه الله مومن ، شورای نگهبان یکی از فقهای صاحب نظر خود را از دست داد . آن مرحوم از محسناتی برخوردار بود :
- فضل و فقاهتش در حوزه مورد تسالم بود/ در طول بیش از سه دهه حضور در شورا از این موقعیت چیزی دست و پا نکردتادر قم برای خودش دّم و دستگاهی بپا کند و یا بین شاگردانش تقسیم کند و بر رونق درسش بیفراید/ در مقام اظهار نظر فقهی در شورای نگهبان در باره قوانین ، بر اساس استنباط خودش نظر میداد و نگاهش به دهان و اشاره دیگران نبود ،(هر چند در بررسی صلاحیت ها شیوه دیگری داشت)
🔹امید است جای خالی ایشان را فقهی با همین امتیازات ، بعلاوه روشن بینی پُر کند ، وی در گرایش فقهی از اتباع شیخ فضل الله نوری بود و همه مباحثش این خط را دنبال میکرد که از یک سو حقوق مردم در حکومت ( مثل حق رای) نفی شود و از سوی دیگر قدرت متمرکز و مطلق حاکم اثبات گردد.
🔹در کارنامه علمی آن فقیه فقید مقالات و مباحث فراوانی دیده میشود که رویکرد جُملگی انها این است : هرجا احتمالی در "توسعه اختیارات" حکومت مطرح بوده ایشان تثبیت کرده مثل جهاد ابتدایی و قتل مفسد فی الارض و حجیت مطلق علم قاضی و تعمیم مجازات محارب به مخالفان سیاسی و سلطه ولی امر بر حقوق شخصی و از ان جمله حق قصاص و ... و هرکجا احتمال "تقیید اختیارات" بوده انکار کرده است مثل لزوم اتکای به راُی مردم و یا ضروت مشورت حاکم و یا وظیفه اخذ به اکثریت آراء و یا تفلیک قوا و یاتقید رهبری به قانون و ... در حالیکه نظام ما (با توجه به قانون اساسی) به فقاهتی از نوع فقاهت امام خمینی که در تداوم فقه نایینی تعریف میشود و با افکار مانند مطهری وبهشتی ومنتظری شناخته میگردد ، نیاز دارد .
🔹شورای نگهبان نیاز به فقیه صاحب رای و نظر دارد ، نه فقیهِ مقلد و تابع . چون مجتهد: گاه هرچند قدرت استنباط دارد ولی بالفعل بدون رای است و لذا بسرعت تایع دیگری میشود./ وگاه هرچند صاحب رای است ولی بر راُیش ثبات ندارد و با اخطار دیگری ، از نظرش عدول میکند/ و گاه هرچند ثبات در راُی دارد و لی چون محافظه کار است ترجیح میدهد از اظهار نظر خود خود داری کرده و اصلا در رای گیری شرکت نکند . و هیچ یک از این سه گروه ، شایستگی حضور در شورای نگهبان را ندارند .
🔹در اینجا نمیتوان برای هر یک از محورهای فوق مواردی را ذکر کرد ولی میتوان برای جنبه مثبت ان شاهد اورد، مثلا وقتی در سال ۱۳۶۰ در مجلس موضوع سلب مالکیت از برخی اراضی مطرح گردید و ایه الله صافی (دبیر شورای نگهبان) با ان مخالف بود در شورا چنین گفت: "بنده به امام ارادت دارم ، سالهاست برای سلامت ایشان صدقه میدهم. مساله این است که ما بینش و تشخیص خود را نباید تسلیم جوسازی کنیم . بنده اگر خود امام ، اگر اقای گلپایگانی و حتی اگر مرحوم بروجردی و همه علما هم بیایند از عقیده خودم برنمیگردم "
🔹جملات فوق که در صورت جلسات شورای نگهبان ثبت شده در کنار نمونه های دیگری از این دست ، اسناد افتخار آمیز ماندگاری است . ما اگر این نظر ایه الله صافی در باره قانون اراضی را هم نپذیریم ولی تردیدی وجود ندارد که این منطق که برخاسته از حریت و استقلال نظر است ستودنی و مبتنی بر شرع و قانون است . اگر عضو شورای نگهبان به نص قانون اساسی باید "فقیه عادل و آگاه به مقتضیات زمان" باشد ، قهرا برای تحت امر بودن و طبق دستور عمل کردن ، جایی باقی نمیماند . و با همین استدلال است که شورای نگهبان به فقیهِ استخوان دار و برخودار ازاستقلال نظر ، نیاز دارد . فقیهی که بجای تکرار موضع گیری سیاسی رسانه های رسمی، قدرت و توان علمی خود را در بررسی مسائل نوپیدا به اثبات رساند . ایه الله مومن چنین رویه ای داشت .
@saraeer
📜تا زمانی که پیروان ادیان خود را حق مطلق می دانند و دیگران را گمراه حوادثی مانند نیوزلند ادامه خواهد داشت
🔻سیدکمال حیدری:
🔹همان طور که همه مطلع شدیم، چند روز پیش در یکی از مساجد کشور نیوزلند، شخصی اقدام به کشتن عده ای از مسلمانان بی گناه نموده و از این طریق بر شعله اختلافات و خشونت های دینی و مذهبی دمیده است. مهمترین مساله در این میان آن است که باید دید ریشه این قبیل اعمال خشونت آمیز چیست؟! باید تحلیل کرد که اینگونه افراد، چه نگاهی به دین خود و سایر ادیان دارند که بر اساس آن، دست به یکچنین کشتارهای بی رحمانه ای می زنند؟
🔹تا زمانی که پیروان ادیان و مذاهب، خود را حق مطلق می دانند و اعتقادات خویش را صددرصد صادق و مطابق با واقع قلمداد می کنند و دیگران را گمراه، جاهل مقصر، خبیث و جهنمی در نظر می گیرند، یقینا سر زدن اینگونه اعمال ضد انسانی، چه از سوی مسلمانان، و چه از سوی مسیحیان، یهودیان و پیروان سایر ادیان و مذاهب، همچنان ادامه خواهد داشت!
🔹اما چنانچه طبق نظریه «جواز تعبد به جمیع ادیان و مذاهب الهی و غیر الهی»، هر کس حقیقت را نزد خدا بداند و بهشتی و جهنمی بودن انسان ها به نحو قطعی را به آخرت و تصمیم الهی موکول کند، و پیروان سایر ادیان را در صورت در دست داشتن دلیل قاطع برای حقانیت خود، رستگار و نجات یافته بداند و همواره احتمال حق بودن دیگران و بر خطا بودن خود را از نظر دور نداند، هرگز کوچکترین تعرضی از سوی او متوجه دیگران نخواهد شد؛ چرا که وی، دیگران را جهنمی، جاهل مقصر، بد ذات و دشمن خدا نمی داند تا اینکه انگیزه ای برای تعرض و آسیب رساندن به آنها داشته باشد.
@saraeer
📜ظریف در قم و دو برخورد
🔻کانال «مطالعات حوزوی»:
🔹در حالی که دولت حسن روحانی، پس از مشکلات پیش آمده در برجام، خصوصاً خروج آمریکا از برجام و تعلل اروپاییها در انجام وظایف خود در داخل کشور دچار چالش کارآمدی شده است، اظهارات برخی از مراجع تقلید در دیدار با محمد جواد ظریف میتوانست تلویحاً تأیید منطق سیاست خارجی دولت روحانی تلقی شود چنانچه به تیتر رسانههای حامی دولت نیز تبدیل شد.
🔹در این دیدار ها آیت الله وحید خراسانی در سخنان خود دولت را به نرم سخن گفتن توصیه کردند و فرمودند: باید با دنیا به زبان ملایم صحبت کرد. آیت الله صافی گلپایگانی نیز با تمجید از وزیر امور خارجه و اعلام رضایت از اقدامات وی، فرمودند: بحمدالله تعالی درایت و سیاست و فعالیتهای شما در وزارت خارجه، همواره مورد تأیید مردم شریف بوده است و مردم ما به شما حُسنظن و اعتماد دارند. زحماتی که شما و همکارانتان در این مدّت تحمّل کردهاید و انشاءالله در آینده اهتمام بیشتری خواهید داشت، مورد رضایت ملّت ایران است.
🔹این درحالیست که آیت الله نوری همدانی رفتاری متفاوت در این دیدار داشتند و ضمن حمایت از وزیر امور خارجه، نسبت به عواقب اعتماد به دشمن هشدار دادند: سیاست ما بر اساس فرهنگ قرآنی و اسلامی است و بر این اساس با دنیا به غیر آمریکا و اسرائیل ارتباط داریم اما اعتماد با ارتباط فرق دارد و هیچگاه نباید اعتماد کرد چون طبق آیات قرآن هیچگاه کفار با ما کنار نخواهند آمد چون خوی سلطه گری و استعمار در وجود آنها می باشد. در موضوع برجام دیدیم آمریکا به هیچ وجه قابل اعتماد نیست و اروپا هم مثل آمریکا چون جرات مخالفت ندارد لذا باید محکم باشیم و مقابله کنیم چون اندکی نرمش موجب باج خواهی و زیاده طلبی خواهد شد.
🔹اگرچه نگارنده کوچکتر از آن است که درباره اظهارات زعمای مکتب تشیع زبان به سخن براند اما با توجه به نتایج تأثیرگذاری که میتواند بر این قبیل دیدارها مترتب شود، مطالبی را تقدیم کرده و پیشاپیش از ساحت آن بزرگواران عذرخواهی میکنم:
🔹 آنچه در اظهارات آیت الله وحید خراسانی محل تأمل است توصیه ضمنی ایشان به نرمخویی و رفتار ملایم با دولتی است که در سستی و وادادگی و تسامح با دشمنان شمشیر از نیام کشیده ملت، زبانزد همگان است. ضمن آنکه چنین گزاره مطلقی میتواند، مفاهیم نادرستی را به مخاطب القا کند که شاید اساساً مقصود ایشان نبوده است. بدون شک، اگرچه خداوند در مواردی (همانند آیه کریمه فقولا له قولا لينا که مورد استناد ایشان است) فرستادگان خود را به نرمی با دشمنان دعوت کرده است اما حقیقت آن است که در موارد بسیاری نیز مؤمنان را به سختی و عدم انعطاف در برابر آنان فراخوانده (و اغلظ علیهم) و آنها را به جنگ با کفار پیمان شکن دعوت مینماید (وإن نَکَثُوا أَیمانَهُم مِن بعد عَهدِهِم ...فقاتِلوُا أَئِمة الکُفر) و از وهن و سستی در قتال با کفار باز میدارد (ولا تهنو وتدعو إلی السلم وأنتم الأعلون)، یا از آنان میخواهد که شدت و غلظت خود را در تعامل با کفاری که با مؤمنان دشمنی میکنند نمایان سازند (وليَجِدوا فيکُم غلظة) و البته با برخی از کفار که با مؤمنان رابطهای مسالمتآمیز دارند، دعوت به نیکی و عدل میکند (لاينهاکم الله عن الذین لم یقاتلوکم ولم یخرجوکم من دیارکم أن تبروهم و تقسطوا الیهم). بنابراین آنگونه که شاید توسط رسانههای غربگرا نمایان میشود، مقصود آیت الله توصیه مطلق به نرمخویی با دشمنان قسمخورده ملت ایران است؟! پس با دیگر آیات کریمه قرآن کریم چه میتوان کرد؟
🔹فرمایشات آیتالله صافی گلپایگانی نیز، نوعی تأیید ضمنی و یا دفاع از سیاست خارجی دولت تدبیر و امید را به مخاطب القا میکند، چنانچه ایشان در این دیدار فعالیتهای دکتر ظریف را مورد تأیید و رضایت ملت دانستند و هیچ هشدار و انتقادی را نیز متوجه آن نکردند. اگر این سخنان را تعارف ندانیم، تطبیق آن بر شرایط کنونی به غایت سخت خواهد بود، چرا که در شرایطی که دولت نیز چندان به دستاوردتراشی از الگوی سیاست خارجی خود امید ندارد، و هر از چندی با یک تحقیر جدید از غرب مواجه میشود (نظیر طرحی مشابه نفت در برابر غذا که اخیرا اروپا ارائه داده است)، دفاع از این سیاست توجیه روشنی نمی تواند داشته باشد. بنابراین وقتی که نه تحریمهایی که قرار بود بالمرة لغو شود، لغو شده است و نه چرخ زندگی مردم در حال چرخیدن استت و نه دشمنان ملت به وعدههای خود عمل کردهاند، کدام سیاست و درایت دولت حاضر، مد نظر حضرت آیتالله صافی گلپایگانی است؟
🔹 اما اظهارات آیت الله نوری همدانی را میتوان منطبقترین واکنشها با اوضاع کنونی سیاست خارجی کشور دانست که ضمن حفظ احترام و عزت دستگاه دیپلماسی و حمایت از آنان، با گوشزد کردن نقض عهد کشورهای غربی در برجام به عنوان یک عبرت بر ایستادگی و باج ندادن به آنان تأکید کردند.
@saraeer
📜«مشهد» بر خلاف «قم» مستقل است/ قم به دلیل وابستگی مالی به تهران نمیتواند صدای بلندی در مخالفت با دولت داشته باشد
🔻دین آنلاین | گفتگوی نشریه شهرآرا با «عباس عبدی» درباره مشهد منتشر شده در ویژهنامه نوروز ۱۳۹۸:
❓در سالهای اخیر شهر مشهد پایگاه مقابله با جریان اصلاحی و اعتدالی شده است. مشهد چه چیزی دارد که پذیرای این نقش شده است؟
🔹مشهد دو ویژگی دارد که این شهر را به پایگاه مخالفت با دولت تبدیل می کند. اول اینکه مشهد یک قطب مذهبی و دینی است. این شهر اما ویژگی دیگری دارد که از مذهبی بودن این شهر مهمتر است. ویژگی دوم استقلال اقتصادی مشهد است. وجود منابع مالی فراوان در مشهد که یا در اختیار تولیت آستان قدس یا در دست دیگران قرار دارد مخالفان دولت را به نوعی از دولت و حکومت مرکزی مستغنی می کند و به آن ها قدرت زیادی می دهد. استاندار و فرماندار هم این قدرت را ندارند چرا که پول چندانی برای مانور و اعمال قدرت در اختیار ندارند و منابع خود را باید صرف پرداخت حقوق و دستمزدها کنند.
❓در واقع شما تفاوت اصلی شهر قم و مشهد را در ثروتمند بودن آستان قدس مشهد می دانید؟
🔹قم استقلال اقتصادی ندارد. هر چند این شهر تمرکز مذهبی دارد اما به شدت به منابع مالی مرکز و تهران وابسته است. در نتیجه قم در مخالفت با دولت نمی تواند صدای بلندی داشته باشد. مضاف بر این باید فاصله جغرافیایی را هم در نظر بگیریم. فراموش نکنیم مشهد بعد از انقلاب یکی از شهرهایی است که بیشترین رشدها را داشته است. به همین دلیل وضعیت تولیت آستان قدس که حتی در تهران هم نفوذ دارد منجر به استقلال نسبی آنجا از مرکز شده و این استقلال مالی خود را در پوشش گرایش های مذهبی افراطی راحت تر می تواند نشان دهد. حتی ریشه اصلی منابع اقتصادی موسسات مالی و صندوق های قرض الحسنه هم به دلیل تراکم منابع مالی در مشهد است.
❓یکی از ویژگی های مشهد این است که روشنفکران و هنرمندان آن بلافاصله این شهر را ترک گفته و در جای دیگری رشد بروز و ظهور پیدا می کنند. در جریان روشنفکری دینی مرحوم شریعتی و مطهری را داریم و در هنر محمدرضا شجریان و ... . چه چیز باعث این رفتار می شود؟
🔹شاید اگر این افراد در قم هم بودند نمی توانستند دوام بیاورند و مجبور بودند به جای دیگری مهاجرت کنند. به طور کلی این رویداد بیشتر به ویژگی های تهران برمی گردد. تهران از نظر بازتر بودن فضا و پراکندگی قدرت و تنوع محیط، زمینه مساعد تری را برای رشد افرادی ایجاد می کند که مسیرهای متفاوتی از ارزشهای رسمی را دنبال می کنند. به همین دلیل افرادی که در شهرستان ها موانعی را پیش روی ارتقای حرفهای خود می بینند به تهران مهاجرت می کنند. این مساله شاید در اصفهان و شیراز و تبریز یا اهواز و کرمانشاه خیلی ظهور پیدا نکند اما در مشهد جدیتر است. چرا که بخش مذهبی آنجا به نسبت سنتی تر و متمایز از افکاری است که در سایر شهرهای ایران وجود دارد.
🔹اما دلایل اقتصادی هم هست که توجیهکننده مهاجرت برخی از این نخبگان از همه کشور به تهران است. بازار شهرستانها برای کسانی که پیشرفت زیادی پیدا می کنند کوچک است و نمی تواند آنها را تغذیه کند. این گرایش به حضور و مهاجرت به بازار بزرگ تهران منحصر به مشهد نیست. در شهرهای دیگر هم اگر هنرمندان، صاحب نظران و حتی فوتبالیست ها بخواهند رشد کنند باید به تهران بیایند. البته وضع مشهد به خاطر منابع مالی قوی این شهر در مقایسه با شهرهای دیگری مثل شیراز، اصفهان و تبریز بهتر است. اما به دلیل محدودیت های مذهبی و نگاه سنتی حاکم این افراد تشویق به مهاجرت به تهران می شوند.
@saraeer
📜نظر برخی از مراجع تقلید درباره عید نوروز (۱)
🔸اختصاصی سرائر
🔻امام خمینی:
🔹در اعیادی که اسلام به ما عنایت فرموده است، در همۀ آن اعیاد آنچه که انسان ملاحظه میکند همهاش مسئلۀ ذکر و دعاست، نماز است، روزه است، ذکر است، دعاست. و در این عید هم که عید ملی است و اسلامی نیست لکن اسلام هم مخالفتی با آن ندارد باز میبینیم که در روایتی که وارد شده، از آداب امروز روزه گرفتن است؛ از آداب امروز دعا کردن است؛ نماز خواندن است؛ و این به ما میفهماند اگر ملتی بخواهد به راه راست برود و بخواهد استقلال خودش را، آزادی خودش را بخواهد حفظ کند باید در عیدش و غیر عیدش تذکر داشته باشد؛ ذکر خدا بکند، یاد خدا باشد، برای خدا باشد.(صحیفه امام)
🔻آیت الله خامنه ای:
🔹اسلام با سنّتهایی که از قبل از اسلام باقی مانده است، دو نوع رفتار میکند. اوّلاً بعضی سنّتهای غلط را بهکلّی از بین میبرد و نابود میکند؛ چون سنّتهای درستی نیست.. ثانیاً اسلام بعضی از سنّتها را از بین نبرده است. کالبد سنّت را نگه داشته و محتوا و روح آن را عوض کرده است؛.. مردم ما عینِ همین کار را با نوروز کردند؛ نوروز را نگه داشتند و محتوای آن را عوض کردند. نوروز در ایران، جشنی در خدمت حکومتهای استبدادیِ قبل از اسلام بود! به همین خاطر است که «نوروز باستانی»، «نوروز باستانی» میگویند! «نوروز»اش خوب است، ولی «باستانی»اش بد است! «باستانی» یعنی اینکه همهی این جشنهای دورهی سال - مثل جشن «نوروز»، یا جشن «مهرگان»، یا جشنهای دیگری نظیر «خردادگان»، «مردادگان» و جشنهای گوناگونی که قبل از اسلام بوده است - در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیدهی دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند. این محتوای امروز نوروز ایرانی، غیر از محتوای باستانی است.(سایت معظم له)
🔻آیت الله مکارم شیرازی:
🔹اوّلاً: در برخی روایات نوروز را عید مذهبی دانسته اند که حوادث تاریخی مطلوب ویا پیروزی هایی در آن واقع شده؛ ولی با توجّه به این که اعتبار این روایات ثابت نیست نمی توان نوروز را به عنوان عید مذهبی در نظر گرفت امّا عید ملّی ایرانیان و بعضی کشورهای اسلامی دیگر است. مانند بسیاری از اعیاد که در میان اقوام جهان مرسوم است و بدعت هم محسوب نمی شود. و اساس این عید ملّی آغاز بهار است که تحوّل مهمّی در عالم طبیعت و موجودات به وجود می آید. ثانیاً: به موازات این عید سنّت های حسنه و کارهای پسندیده ای از جمله دعا و توجّه به خداوند در آغاز سال، صله رحم، کنار گذاشتن کدورتها، نظافت، مسافرت و تجدید قوا برای انجام کار بهتر، کمک به نیازمندان در هفته احسان و مانند آن انجام می شود که آثار مثبتی دارد و از نظر اسلام مطلوب است.(خبرگزاری مشرق)
🔻آیت الله صافی گلپایگانی:
🔹اعياد شرعي و مذهبي بزرگ اسلامي، عيد فطر و عيد قربان و عيد غدير و روزهاي ولادت حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و ائمه معصومين عليهم السلام است. در عيد نوروز هم اگر مؤمنين برنامههاي ديني، مانند ديدار با برادران مؤمن يا عيادت بيماران و رسيدگي بهحال مستمندان داشته و برنامههاي بدآموز نداشته باشند مناسب است. در حديث است «كُلُّ يَوْمٍ لَا يُعْصَى اللهُ فِيهِ فَهُوَ يَوْمُ عِيدٍ»(1) ؛ هر روزي كه در آن معصيت خدا نگردد، آن روز عيد است. نوروز، يعني روز نو. روز اولين فصل بهار مثل خود فصل بهار يك امر واقعي و تكويني است، و به جمشيد ارتباط ندارد. خدا ميداند چند هزار يا چند ميليون سال پيش از جمشيد بوده است. از آيات خدا است كه زمين دوباره بعد از موتش و خشكشدن گياهها زنده ميشود، و چنانكه در قرآن مجيد ميفرمايد «اعْلَمُوا أَنَّ اللهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها»(2) و محتمل است غسل يا هر عبادت ديگري به همين مناسبت باشد.(سایت معظم له)
🔻آیت الله شبیری زنجانی:
🔹می شود رجاءً به روایات نوروز عمل کرد. البته شریعت کلیاتی را فرموده که برخی از آیین های نوروز با این کلیات مطابق است. مثلا در شریعت بر انجام صله رحم خیلی تاکید شده، بر محبت و احترام ومهربانی و صله دادن تاکید شده، روایات زیادی برای اصلاح بین افراد داریم. اینها همه سنتهایی است که در نوروز به آن عمل می شود.(شفقنا)
🔸نظر برخی از مراجع تقلید درباره عید نوروز (۲):
https://eitaa.com/saraeer/443
@saraeer
📜نظر برخی از مراجع تقلید درباره عید نوروز (۲)
🔸اختصاصی سرائر
🔻آیت الله نوری همدانی:
🔹انتخاب نخستين روز فروردين به عنوان عيد نوروز از خوش ذوقي ايراني هاست. شروع فصل بهار و موسم بالندگي و نشاط طبيعت را ايرانيها براي خود مبدأ سال انتخاب كرده اند تا قوه تدبير و انديشه در خلقت جهان را هميشه تكرار كنند. با دقت در تغييرات طبيعت ميتوان به قدرت و حكمت آفريدگار الهي پي برد. تغييرات طبيعت و نو شدن فصل از مصاديق بارز براي تدبير و انديشيدن در عظمت پروردگار است. گردش زمين به دور خورشيد و پيدايش شب و روز ، فصول چهارگانه و هزاران پديده طبيعي مسائلي هستند كه بايد در مورد نحوه آفرينش در آنها تدبر و تامل كرد.(فردانیوز)
🔻آیت الله صانعی:
🔹اسلام دین صلح و دوستی میان انسانها و حفظ حقوق آنها با هر گرایش و مرامی است. اسلام آداب و رسوم، و سنّتها را تا زمانی که با آموزههای الهی در تعارض نبوده و موجب اضرار به دیگران نباشد، نه تنها منع نکرده بلکه در برخی موارد با توجه به آثار و محتوای فرهنگی ـ اجتماعی آن مانند : صله رحم و دید و بازدید، اظهار محبت به همنوع و ارتباط عاطفی میان آنها را ؛ تشویق و ترغیب کرده و آدابی را برای بهتر برگزاری آن، مورد سفارش قرار داده؛ چنانچه دعای تحویل سال ( یا مُقلّب القلوب و الابصار ... ) در کتابهای ادعیه ذکر شده است. از امام صادق (ع) نقل شده: « چون نوروز فرا رسید، غسل کن و پاکیزه ترین لباسهایت را به تن کرده، خود را با خوشبوترین عطرها عطرآگین نما ! و آن روز را روزه بدار ». (وسائل الشیعة، ج7، ابواب الصوم المندوب، باب24، ح1). صاحب جواهر از فقهای نامدار قرن13 هجری، در مقام اهمیت نوروز میگوید : علاوه بر رخدادهای مهمی که در این روز به وقوع پیوست؛ حوادث عظیمی چون احتمال ظهور حضرت قائم (عج)، و نزول برکت در این روز رُخ میدهد ... ، غسل نوروز میان عالمان متاخر مشهور است و مخالفی بر آن نیافتم ». (جواهر، ج5، ص 41) واما؛ دیدوبازدید و صلهرحم، احترام به یکدیگر، لطف و محبت و علاقه، اظهار سرور و شادمانی، هدیه و عیدی دادن به انسانها، به ویژه کودکان و خویشاوندان، آن هم در عید نوروز؛ از اهمیت خاصی در ایجاد روابط اجتماعی ـ عاطفی برخوردار است.(سایت معظم له)
🔻آیت الله مظاهری:
🔹عید نوروز یک عید ملّی است و همین مقدار که نهی از آن نشده، امضاست و ما میتوانیم عید بگیریم به نام عید ملی و اشکالی هم ندارد. مرحوم محدث قمی در مفاتیح سر و سامان شرعی به این عید میدهند، که علاوه بر اینکه عید ملی است، اسلام آن را امضا کرده است و عید شرعی نیز هست. مرحوم محدث قمی از معلی بن خنیس و او از امام صادق«سلاماللهعلیه» نقل میکنند که روز عید نوروز غسل عید نوروز کن و لباس نو بپوش، مثل مردم که لباس نو میپوشند و روزه باش برای اینکه نزدیک به خدا شوی. بعد از ظهر چهار رکعت نماز بخوان و بعد از نماز به سجده برو و دعایی را نقل کردند و در وسط دعا این جمله آمده: «وَ بَارِکْ لَنَا فِی یَوْمِنَا هَذَا الَّذِی فَضَّلْتَهُ وَ کَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ عَظَّمْتَ خَطَرَهُ» در عید فطر به نام عید آمده: «أَسْأَلُکَ فِی هَذَا الْیَوْمِ الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِینَ عِیداً» و در اینجا اینطور آمده که خدایا این روز، روز با شرافتی است و روزی است که تو این روز را گرامی داشتی و روزی است که برای این روز عظمت قائل شدی. روایت گرچه در مفاتیح مرسل است، اما مرسل هم نیست. بعضی در معلی بن خنیس ایراد کردند از نظر سند و ما معلی بن خنیس را در رجالی که نوشتیم توثیق کردیم. لذا روایت هم معتبر است. اگر کسی روایت را معتبر نداند، قانون تسامح در ادلۀ سنن، روز عید نوروز را عید میکند. لذا بر روی هم میتوانیم بگوییم که روز عید نوروز از اعیاد ملی است که شارع مقدس امضا کرده است.(شفقنا)
🔸نظر برخی از مراجع تقلید درباره عید نوروز (1):
https://eitaa.com/saraeer/442
@saraeer
📜مهمترین اخبار حوزه درباره سیل شمال کشور
🔹آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی و علوی گرگانی اختصاص یک سوم وجوهات شرعی برای کمک به سیلزدگان شمال کشور را به مقلدین خود اجازه دادند
🔹آیت الله مکارم شیرازی، مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان جهت کمک به آسیبدیدگان سیل در شمال کشور اختصاص داد
🔹هیأتی از سوی دفتر آیت الله وحید خراسانی جهت رسیدگی به وضع آسیبدیدگان سیل عازم استانهای شمال کشور شد
🔹هیأتی از سوی دفتر آیت الله علوی گرگانی جهت رسیدگی به وضعیت آسیبدیدگان سیل به همراه ۵۰۰ بسته غذایی و هزاران بسته آب معدنی به مناطق شمال کشور اعزام شد
🔹دبیر تشکل فراگیر گروههای تبلیغی کشور از آمادگی ۱۰۰۰ روحانی جهادی مرتبط با این تشکل برای اعزام به مناطق سیلزده شمال کشور خبر داد/ تاکنون ۱۵۰ مبلغ مرتبط با این تشکل به استان گلستان اعزام شدهاند
@saraeer
🔻خبرگزاری حوزه | اطلاعیه دفتر آیت الله سیستانی:
🔹مؤمنین مجاز هستند تا حد نصف سهم امام (علیه السلام) را برای کمک به سیل زدگان پرداخت کنند.
@saraeer
🔻محمد جواد حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در نامه ای از ائمه جمعه خواستار شد:
🔹تجهیز مصلاهای نمازجمعه برای اسکان موقت مسافران در راه مانده و نورچشمانی که خانه و کاشانه خود را از دست دادهاند، با رعایت ملاحظات شرعی و در حد بضاعت و مقدورات، اقدامی ضروری و مورد انتظار است که علاوه بر پشتوانهی دینی و انسانی، مبین فرهنگ اصیل میهماننوازی در میان ایرانیان محسوب میشود.
@saraeer
📜سیل گلستان و لزوم نقش آفرینی روحانیت/ گزارش میدانی یک طلبه از وضعیت منطقه سیل زده ترکمنصحرا
🔻محمد وکیلی:
🔹چند روز بعد از وقوع سیل ویرانگر وبسیج تمام امکانات لشگری و کشوری عازم شهر آق قلا می شوم. با اسفاده از تراکتورهایی که در سطح شهر تردد می کنند گشتی می زنم، خدمات ناهماهنگ و خودجوش مردم از هر سو وارد شهر شده است. به چند مسجد سری میزنم، غیر از چند روحانی اهل سنت، متاسفانه نهادهای حوزوی حضور قابل توجهی ندارند و یا حضور و فعالیتشان تحت پرچم و بنر مشخصی صورت نمیگیرد، تا بتوان طلاب و روحانیونی که آماده خدمت رسانی هستند را بسیج کند لذا در تماسهایی که با روحانیون مختلف داشتم علیرغم آمادگیشان برای کمک، نمیتوانم راهنمایی قابل توجهی کنم.
🔹از آق قلا که هم اکنون آماج انواع خدمات و امدادهاست به سمت روستای صحنه و قرنجیک راه می افتم، متاسفانه در این روستاها هم خبری از فعالیت نیست به ویژه اینکه این روستاها اگر چه زیر آماج سیل رفته اند اما در موقعیت اضطراری قرار دارند و اضطراب و نگرانی نسبت به رسیدن سیل، آرامش را از مردم ربوده است. در چنین شرایطی حضور روحانیت می تواند نقش بسیاری در ایجاد آرامش مردم ایفا کند.
🔹نماز ظهر را در مسجد وحوزه علمیه اهل سنت روستای قرنجیک می خوانم و همزمان با خود فکر میکنم که چنین مسجد وحوزه علمیه ای به دلیل داشتن حوزه علمیه و مسجد بزرگ و فراخ، و نیز دسترسی سریع و راحت به دههای روستای شهرهای آق قلا، سیمین شهر، گمیشان و نیز دهها روستای اطرف این شهرها میتواند پایگاه عملیات روحانیت شیعه و سنی جهت مساعدت به روستاهای سیل زده باشد، اما چنین ظرفیتی خالی مانده است.
🔹از قرنجیک سمت روستای یامپی راه می افتم، روستایی که به همت روستاییانش دور تا دور روستا حصارهای خاکی ایجاد شده و انباشت آب پشت دروازه های روستا، شرایطی بحرانی را بر روستا حاکم کرده است، با چند نفر از رئیس شورای روستا و امام جماعت اهل سنت روستا که گفتگو می نشینم، همگی از رشادت مردم به ویژه جوانان روستا می گویند که چند شبانه روز است با رشادت و از خودگذشتی مشغول حفاظت از روستا هستند. زنها وکودکان در طبقه دوم حوزه علمیه روستا اسکان یافته اند. مسئولان روستا از نرسیدن امکانات امدادی مثل بیل مکانیکی و لودر و کیسه های گونی و پلاستیک که می تواند نقش حیاتی در جلوگیری از ورود سیلاب به روستا ایفا کند، به شدت گله دارند، پای صحبتهایشان مینشینم و فقط گوش می دهم. در چنین شرایطی حضور یک روحانی برایشان فرصتی می شود برای ترکیدن بغضها و گلایه ها از نرسیدن امدادهایی که قبل از گرفتاری در سیل لازم است.
🔹بعد از غروب آفتاب راهی گمیشان میشوم، راه ورودی شهر برای عبور آب تخریب شده است، با مردمی که پشت دروازه شهر اجتماع کرده اند و باز به صورت خود خوش سعی میکنند به امداد مردمی که در داخل شهر گرفتار شده اند بشتابند. ساعت از یازده شب گذشته است اما طی این ساعات هیچ نیروی امدادی دولتی و غیردولتی و نظامی و انتظامی حتی در یک سرباز حضور ندارد. مورد سوال و پرسش مردم قرار میگیرم که یک روحانی شیعه در دل این شب سرد در اینجا چه می کند و مسئولان و امدادگران کجا هستند؟ برایشان توضیح میدهم که مسئولیتی ندارم و فقط به عنوان یک حوزوی برای کمک آماده ام. پیگیر مسئولان و مدیران بحران شهرستان می شوم. بعد از ساعتی پیگیری موفق می شوم به صورت تلفنی با مدیر بحران شهرستان صحبت کنم و فریادهای مردم را به او منتقل کنم، پاسخی که دریافت میگنم این است که فرمانداری گفته تا قبل از ظهر فردا نمی توانیم کمکی کنیم. ساعت دو نصفه شب خود را به فرمانداری شهرستان بندرترکمن می رسانم و آقای فرماندار را خسته و بیخواب در اتاق جلسه پیدا میکنم و وضعیت را تشریح می کنم و حرف مردم را منتقل میکنم و از فرمانداری خارج می شوم. هنوز از فرمانداری فاصله نگرفته ام که ماشینهای نیروی انتظامی و سپاه و هلال احمر به سمت گمیشان به راه افتاده اند.
🔹نزدیک اذان صبح است که به خانه برمیگردم تا بعد از چند ساعت استراحت، به سراغ روستاهای دیگری بروم.
@saraeer
📜کشورهای اسلامی در مقابل تجاوز به جولان سکوت نکنند
🔻پیام آیت الله نوری همدانی در واکنش به تصمیم غیرقانونی آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی های جولان:
🔹اقدام غیر انسانی ایالاتمتحده آمریکا در به رسمیت شناختن بلندی های جولان برای رژیم نامشروع اسرائیل نشان از اوج دیوانگی و خباثت حاکمیت این کشور مستکبر است.
🔹آمریکا هیچگاه به هیچ قراردادي و حاکمیت ملتها پایبند نبود و مروج ظلم و ستم و فساد و جنایت در منطقه میباشد و با حمایت از رژیم جعلی صهیونیست میخواهد نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد اما باید بدانند این جبهه مقاومت است که روز به روز در منطقه عزتمندتر میشود و سوریه و فلسطین مقاوم تر از گذشته در مقابل این توطئه خطرناک میمانند.
🔹ما ضمن محکوم کردن این اقدام از کشور های اسلامی و سازمان های بین المللی میخواهیم در مقابل این تجاوز سکوت نکرده و آن را محکوم نمایند.
@saraeer
🔻کانال تلگرامی منسوب به دفتر آیت الله شبیری زنجانی:
🔹مؤمنین مجاز هستند یک سوم سهم مبارک امام (علیه السلام) را در کمک به نیازهای آسیب دیدگان سیل مصرف نمایند.
@saraeer
📜ارتداد خفی«2»
🔻جواد شريفی در کانال تلگرامی خود نوشت:
🔹در آغازین روزهای 97 بود که در واکنش به خبر طلبه پیانیست، یادداشت ارتداد خفی را نگاشتم و بر حسب تجربه مستقیم خودم از زیست در حوزه علمیه مدعی شدم که نرمهای عقیدتی و رفتاری که حوزه علمیه از طلاب مطالبه میکند برای بسیاری قانعکننده نیستند و همین امر موجب بروز بعضی رفتارها در طلاب میشود که سنخیتی با کارکردهای طلبگیشان ندارد؛ اما در پوششی از توجیهات مقدس انجام میپذیرد. در آن نوشته، سه گانۀ مدرنیته، علوم انسانی و جهانی شدن را علت این پدیده دانستم.
🔹از آن هنگام تاکنون افزون بر تأییدهای بسیار، نقدهای بسیاری نیز شنیدم که گذشته از بجا یا نابجا بودن بسیاریشان، هر یک مرا به مطالعه و تأمل بیشتر واداشت. در حالی که آن عوامل سهگانه همه از جنس عوامل بیرونی بودند، در مطالعات اخیرم متوجه یک عامل دیگر شدم که از درون حوزه علمیه، به این ارتداد خفی دامن میزند.
🔹به عقیده گئورک(جرج) زیمل جامعه شناس نامدار آلمانی، میان "اندازه یک سازمان دینی" و "نوع آموزههایش" همبستگی متقابل وجود دارد. بدین معنا که سازمانهای دینی کوچک نسبت به سازمانهای بزرگتر، راحتتر میتوانند پیروان خود را به پیروی از نرمهای عقیدتی و رفتاری تخطیناپذیر و انعطافناپذیر وادارند. هر اندازه که یک سازمان دینی گستردهتر، جهانیتر و غیرشخصیتر شود، زمینه برای تخطی از عقاید و هنجارهای خودش را هموارتر میکند و همچنان که طرفدارانش بیشتر میشود، از خلوص و صلابت آن کاسته میشود. یک سازمان کوچک، مبتنی بر یک شکل و نظام خاص از عقیده و رفتار، پیروان خود را تربیت میکند. بزرگتر شدن گروه و سازمان، یعنی تکثر و تنوع بیشتر در آن. این تکثر و تنوع، شکل و نظام انحصاری پیشین در عقیده و رفتار را از بین نمیبرد ولی بدیلهای بسیاری در عرض آن میآفریند. این گذار از شکل و نظام "یگانه" به "چندگانه" می تواند به "فروپاشی شکل و نظام" تعبیر شود.
🔹حوزه علمیه پس از انقلاب اسلامی درهای خود را به روی حجم وسیعی از متقاضیان تحصیل علوم دینی گشود و تاکنون نیز کمابیش بر همین رویه است. ضمن آن که بیشتر مدارس علوم دینی(نه همهشان) فیلترهای مناسبی برای گزینش بهترین نیروها از میان متقاضیان انبوه ندارند. گذشته از اینکه حوزه علمیه به دلگرمی حمایتهای مالی جمهوری اسلامی، سیاست جذب حداکثری طلبه را در پیش گرفته است، مطابق آن چه زیمل به ما نشان میدهد، بزرگتر شدن سازمان روحانیت و نهاد حوزه علمیه، با تکثر و تنوع گستردهای که در مجموعه اعضای خودش پدید میآورد، در نهایت به تهدیدی درونی برای موجودیت خودش تبدیل میشود. زیرا تنوعی که در نتیجه جذب گسترده طلبه پیش میآید، آن یگانه شکل و نظام مطلوب و بایسته (از نظر زعیمان و مدیران حوزه) را با آفریدن اشکال و نظامات متعدد دیگری تهدید میکند و اشکال و نظامات جدیدی که ممکن است بر عقیده و رفتار طلبهها حاکم شوند، الزاما با معیارهای دین رسمی و مدرسی خوانایی ندارند. (که تعبیر ژورنالیستی ارتداد خفی را برای همین وضعیت، اصطلاح کردم.)
خفی بودن این پدیده نیز _که بر آن تأکید دارم_ بدان معناست که دست کم تا چندسال آینده، طلابی از این دست، به خودابرازیِ جدی و قابلتوجهی اقدام نخواهند کرد. علت را نیز عمدتا باید در امکانات مادی حوزه های علمیه از قبیل شهریه و معافیت تحصیلی و... جست.
@saraeer
📜سریالِ تاریخیِ انقلابی و غیرانقلابی/ از زیدیه تا شاهان صفوی؛ از نواب صفوی تا امروزیها
🔻رسول جعفریان:
🔹 مرور بر تحولات نزدیک به یک سال اخیر در قم، تقابل دو طرز فکر را نشان میدهد. عدهای که بر اساس شعارهای خودشان، طرفدار انقلابی ماندن حوزه هستند، و باز عدهای که به گفته همین گروه، سکولار یا غیرانقلابیاند و گویی نسبت به انقلاب بیتفاوت هستند. به نظرم، این وضع تا حدی شبیه چیزی است که زمان آیتالله بروجردی و رابطه وی با فدائیان اسلام بوده است. ممکن است دقیقا تطبیق نکند اما به نظر میرسد همان است. پیش از آن هم، اگر سری به مشروطه بزنیم، دو گروه در میان روحانیون هستند. گروهی که طرفدار مشروطه و انقلابی ـ طرفدارِ انقلابِ مشروطه ـ هستند و دوست دارند دین و سیاست را به هم نزدیک کنند؛ و از آن جمله "سید حسن مدرس" از نسل دوم عالمان مشروطهخواه است و البته یک دمکرات به تمام معناست، و گروه دیگر که با مشروطه درافتادند، آن را غیرشرعی خواندند و از آن فاصله گرفتند و غیرانقلابی بودند. البته آن تقسیمبندی، کاملا منطبق بر آنچه که امروز مطرح میشود؛ یا زمان آقای بروجردی بود؛ نیست.
🔹اگر بخواهیم نگرش علی شریعتی را درباره تشیع علوی و صفوی مرور کنیم، باز نوعی تجربه انقلابی و غیرانقلابی از این زاویه داریم. تشیع علوی از نگاه او یک تشیعِ انقلابی است، و تشیع صفوی، تشیعی که غیرانقلابی است. البته تشیع صفوی، به زعم او، با دستگاه صفوی ساخت و پاخت کرده و از نظر او نمونه آن هم علامه مجلسی بوده که در بطن دولتِ صفوی با منصب شیخ الاسلامی، ستایشگر شاهان صفوی بود. شریعتی در این باره، سعی کرده است تا جنبههای مختلف این انقلابیگری در مذهب را نشان دهد. از نظر او مذهبِ تشیع و باورهای آن، و نیز مهدویت و جز آن مانند مساله عاشورا و حسین، زینب و زهرا (سلامالله علیهم اجمعین) هم مصداق تشیع انقلابی هستند اما خواجه نصیر و مجلسی و غیره انقلابی نیستند، چون با سلاطین مغول و صفوی کنار آمدند. یادمان هست که امام خمینی هم که انقلابی بود، یک جوری از اقدام آن عالمان در نزدیکی به سلاطین دفاع کرد.
🔹این تشیع انقلابی و غیرانقلابی را یک جور دیگر هم در عمق تاریخ شیعه می توان دنبال کرد؛ تشیع زیدی و تشیع امامی. راستش اگر تاریخ را درست بخوانیم، تشیع زیدی تشیع انقلابیِ شمشیر بهدستِ علوی بود که هر روز قیامی به راه میانداخت و رهبر آن زید، منتقد برادرزادهاش امام صادق (علیه الصلاة و السلام) بود که نشسته و فقط حدیث نقل میکند! در مقابل، امامان شیعه بعد از کربلا، دستکم در ظاهر کار سیاسی نکردند، علاوه که اصلا کار انقلابی به معنای آنچه که در کربلا بود یا در قیامهای زیدی نداشتند. [میدانم در این باره نظرات مختلف است.] بعدها از نظر سیاسی، در باره لزوم قیام علیه سلطان جور، گفته میشد که زیدیه، «یری السیف» یعنی انقلابی بودند؛ جملهای که درباره غالبِ فرقِ خوارج هم گفته میشد اما امامیه، در داخل بغداد و شهرهای اصلی که در اختیار سنیان بود، زندگی کرده و انقلابی نبودند. درباره روش علمای شیعه، هم میتوان گفت: شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی هیچکدام قیامی نکردند. خواجه نصیر و علامه حلی و علمای حله که تقریبا با حکومتهای وقت، و به طور خاص مغول کنار آمدند. علامه در چندین کتاب خود، از سلطانِ وقت مغول ستایش میکند. البته می شود گفت آنها پنهانی مبارزه میکردند اما این را باید بیشتر در جهت حفظ تشیع اعتقادی و فکری دانست؛ نه کار سیاسی. در شیعه یک حرکت به نام سربداران هم بود که تشیع فقاهتی نبودند، ضمن این که از شهید اول خواستند یک متن فقهی برای آنها بنویسد. آنها بیشتر صوفیمسلک بودند.
🔹وقتی دولت صفویه آمد، فقها دو گروه شدند. آن وقت که اول کار بود، برخی به شاه اسماعیل و طهماسب نزدیک شدند، و اینها را میشود تا حدودی انقلابی خواند، برخی آنها را همچنان سلطان جور انگاشتند و کنار ماندند که شیخ ابراهیم قطیفی از آنهاست. کرکی خود و اعقابش همه تا آخر صفوی در کنار شاهان صفوی بودند. در تمام دوره قاجار هم علما و مجتهدان بزرگ، نگاه مثبت و همکاری داشتند، و در این اواخر، از زمان تنباکو به بعد، قدری مشکل پیش آمد که آثارش در مشروطه ظاهر شد و باز انقلابی و غیرانقلابی مطرح گردید.
🔹شاید به عنوان آخرین مورد بشود به تفاوت روش مراجع نجف درباره دخالت در سیاست، با رفتار و باور برخی از مراجع ایران از نظر انقلابی بودن و غیرانقلابی بودن گذاشت. من در این باره فعلا اصراری ندارم. به هر حال، خواستم قدری درباره این تجربه انقلابی و غیرانقلابی در میان روحانیون توضیح داده باشم. امیدوارم وضع را مبهمتر نکرده باشم. علاوه که سعی کردم؛ و دست کم دلم میخواست موضعی نداشته باشم.
🔸کانال فرید مدرسی
@saraeer