📜رهبری حداکثر اختیارات را به مسئولان داده است/ مسئولان باید پاسخگوی مسائل کشور باشند
🔻احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، در افتتاحیه پنجمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری در دور پنجم:
🔹در ماههای اخیر تلاش گسترده رسانهای صورت گرفته تا ناکارآمدی دستگاههای مختلف به صورتی هماهنگ به پای رهبری معظم انقلاب نوشته و ثبت شود، این در حالی است که در موارد متعدد، رهبر معظم انقلاب بیشترین اختیارات را به دستگاهها اعطا فرموده و بیشترین پیگیری را برای تحقق آن به عمل آوردهاند.
🔹در حقیقت سیاست گذاری، راهبری و پیگیری اصلی اداره کشور بر عهده رهبری معظّم انقلاب بوده و برای مقابله با مشکلات، ایشان حداکثر اختیارات را به دستگاههای مختلف اعطا فرمودهاند و اکنون این دستگاههای ذی ربط هستند که باید پاسخگوی مسائل کشور باشند.
@saraeer
📜اگر انحرافی در نسل های بعدی رخ دهد حوزه علمیه مسئول است
🔻محمدتقی مصباح یزدی در آئین افتتاحیه سال جدید تحصیلی حوزه های علمیه در مدرسه معصومیه قم:
🔹اولین مسئول در برابر بایسته های اسلامی که باید در جامعه جاری و ساری باشد، حوزه علمیه است. خط مقدم مبارزه با دشمنان اعتقادات مردم، روحانیت است. تامین این نیازمندی در درجه اول از اهمیت بالایی برخوردار است که اگر چنین نباشد، خدایی ناکرده اسلام از جامعه رخت برخواهد بست.
🔹کسانی که می خواهند در خط مقدم مبارزه فعال باشند، هیچ جایی نمی توانند تربیت شوند مگر حوزه علمیه. حال سوال این است که چطور می توان حوزه تراز انقلاب اسلامی داشت؟ متاسفانه به جایی رسیده ایم که هیچ نهاد اقتصادی وجود ندارد که از ربا مصون مانده باشد. این اتفاق به دلیل همان نگاهی است که حوزه علمیه تنها باید به مسائل معنوی و آخرتی مردم برسد.
🔹سه رکن مهم در رابطه با حوزه تراز انقلاب اسلامی وجود دارد. اولین رکن، شناخت صحیح نسبت به اسلام است. هم اینکه چه موضوعاتی را باید دانست و هم اینکه چطور باید آنها را فراگرفت. امروز سوالات در جامعه فراوان است اما پاسخ ها به اندازه کافی نیست. همه ما نیز می دانیم که با چنین وضعی جامعه اصلاح نخواهد شد.
🔹دومین رکن، عامل درونی برای عمل است. صرف دانستن، دردی را دوا نمی کند بلکه باید آنچه را آموخته ایم به کار گیریم و سومین رکن، بصریت اجتماعی است. اگر درک اجتماعی و شناخت مسائل روز و حیله های دشمنان را به خوبی بشناسیم و هر سه رکن را در حوزه علمیه پیاده کنیم، در برابر خداوند متعال رو سفید خواهیم بود وگرنه به هیچ وجه نخواهیم توانست پاسخگوی خون هایی باشیم که در راه این هدف ریخته شده است.
🔹بدون اصلاح جامعه نمی شود با هیچ برنامه ای نسل های بعدی را مسلمان نگاه داشت و اگر انحرافی در نسل های بعدی رخ دهد، حوزه علمیه مسئول است. اولین وظیفه ما نیز این است که در مقابل انحرافات سکوت نکنیم.
@saraeer
📜مداحان باید بدانند برای مرثیه خوانی دعوت می شوند نه تحلیل مسائل سیاسی/ مردم اگر بخواهند تحلیل سیاسی بشنوند، به میتینگ سیاسی میروند نه دعای عرفه
🔻مجید انصاری، عضو مجمع روحانیون مبارز در گفتگو با روزنامه اعتماد:
❓اعتماد: همواره انتقاداتی نسبت به مطرح شدن موضوعات سیاسی از تریبون مداحی وجود دارد اما زمانی که این انتقادات به مداحان مطرح میشود، پاسخ میشنویم «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا». این قشر از مداحان معتقدند که دین اسلام، دینی سیاسی است بنابراین نمیتوان از کربلا گفت اما به موضوعات سیاسی روز اشاره نکرد. آیا این پاسخ درست است؟
🔹اول باید توجه داشته باشیم که مسائل سیاسی با سیاسیبازی، خط بازی و جناح بازی تفاوت اساسی دارد. حتی گویندگان و سخنوران که مسائل را تحلیل میکنند، تحلیل فلسفه عاشورا، فلسفه قیام امام حسین(ع) و بیان فضایل ائمه اطهار(ع) و تطبیق این موضوعات با مسائل روز جامعه را مشروط بر آن میدانند که اولا با آگاهی و علم کامل از مسائل باشد. ثانیا این تطبیق باید بدون اهانت، تخریب، غرضورزی و جناح بازی باشد.
🔹در طول تاریخ مجالس امام حسین(ع) این اصول وجود داشته است اما باید به یک موضوع بسیار مهم توجه داشت. ما باید بدانیم میان آنکه با اطلاع دقیق و مطالعه کامل در جایگاه تبیین فلسفه زندگی ائمه(ع) موضوعی را مطرح میکند با یک مداحی که نه به لحاظ اطلاعات شخصی و نه به لحاظ مطالعات دانش و صلاحیت کافی برای بیان این موضوعات را ندارد تفاوت بسیاری وجود دارد.
🔹این مداحان باید بدانند برای عزاداری و مرثیه خوانی دعوت میشوند نه تحلیل مسائل سیاسی. این موضوعات در حوزه صلاحیت این افراد نیست. متاسفانه بعضا شاهد هستیم که ورود مداحان موضوعات سیاسی توام با اهانت و تحقیر است. توهین به مسوولان کشور طبق قانون جرم است و باید توجه داشت که همه افراد در برابر قانون برابر هستند و فرقی میان یک فرد عادی و مداح وجود ندارد.
🔹مداحان باید توجه داشته باشند تریبونی که در اختیار آنان قرار دارد، برای بیان موضوعات مرتبط با آن مراسم است نه موضوعات سیاسی. به عنوان مثال اینکه مداحی با سوءاستفاده از تریبون دعای عرفه که مردم برای شنیدن دعا آمدهاند، بخواهد به رییسجمهور اهانت کند اصلا کار درستی نیست. در آن مراسم برای خواندن دعا و مناجات آمدهاند نه شنیدن تحلیل سیاسی. هر موضوعی جایگاه و مکان خاص خود را دارد.
🔹مردم اگر بخواهند تحلیل سیاسی بشنوند، به میتینگ سیاسی میروند نه دعای عرفه و هیئات مذهبی. متاسفانه مداحان موضوعات را با یکدیگر قاطی کردهاند. این اتفاق به دین مردم آسیب میزند. تحلیل سیاسی با شعر و مداحی بیان نمیشود. فلسفه و شکل مداحی از گذشته با چنین مسائلی در مغایرت بوده و بیان کردن کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا برای بیان مسائل سیاسی از تریبون مداحی توجیه است.
🔹در کربلا نیز هر فردی در جایگاه خود قرار دارد. خروجی این مهم که اگر هر فردی در جایگاه خود قرار نگیرد وضعیت امروز برخی از مجالس مذهبی ما است که به جای آنکه چنین مراسمهایی به وحدت ملی و تعمیق ارزشهای دینی کمک کند، تبدیل به محفلی برای گسترش تفرقه یا اشاعه خرافه شده است.
@saraeer
📜حوزه علمیه به برکت نظام اسلامی پاسخگو است
🔻آیت الله جوادی آملی در پیام تصویری به آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه استان مازندران:
🔹به برکت انقلاب اسلامی علومی که محجور بود، مشهور شد. شهرت یافت دلپذیر شد. کسانی که به حوزههای قبل از انقلاب مأنوس بودند، میدانند که حوزه در باب طهارت و صلات و صوم و زکات و خمس و حج و مانند آن خلاصه میشد. بحثهای حدود و دیات و قضا و شهادات و جهاد و اینها را میگفتند محل ابتلا نیست، کمتر بحث میکردند.
🔹به برکت نظام اسلامی بیش از پنجاه کتاب به صورت رسمی تدریس میشود، بسیاری از مسایل قضایی را که در رسالههای قبلی نبود، حوزه علمیه فعلی پاسخ میدهد. بسیاری از مسایل مربوط به حدود و دیات و قصاص که قبلاً مطرح نبود، حوزه علمیه کنونی مطرح میکنند.
🔹در جریان ولایت فقیه بسیاری از کتابهای فارسی و تازی علمی نوشته شده، در جریان حکومت اسلامی، سیاست اسلامی، روابط بینالملل، حقوق بینالملل، محیط زیست این حرفهایی که اصلاً مطرح نبود، کتابهای عمیق علمی نوشته شده، مقالات عمیق علمی نوشته شده، نقدهای عمیق علمی مطرح شده است؛ چه درباره علوم تجربی، چه درباره علوم انسانی و مانند آن.
🔹طرح مسایل علم دینی یکی از نوآوریهای حوزه علمیه است که به لطف الهی عدهای ارباب قلم و قدم با بنان و بیان این مسئله را تقویت کردند و همچنان در شکوفایی آن میکوشند.
🔹بسیاری از بزرگان، جریان نماز جمعه را یا حرام میدانستند یا شبهه میکردند، اما بعد از گشودن باب حکومت اسلامی و توسعه حوزه اسلامی بحثهای عمیقی درباره نماز جمعه شده، احتمال حرمتش رخت بربست، بسیاری از مسایل روز روابط بینالملل در سه بخش ملی، منطقهای و بینالمللی در خطبههای نماز جمعه، در سراسر ایران اسلامی مطرح است.
🔹اینها از رهآوردها و دستآوردهای حوزههای علمیه، مخصوصاً حوزه علمیه قم هست که علوم فراوان و معارف بلند را در این مدت به عرض دیگران رساند.
@saraeer
📜برخی عذرشان جهل شان است؛ مرتب به فایده داشتن دروس حوزه ایراد می گیرند/ آغوش حوزه برای کسانی که نقد مشفقانه دارند باز است اما کوبیدن حوزه در جمع عمومی نقد مشفقانه نیست
🔻ابوالقاسم علیدوست استاد درس خارج حوزه علمیه قم در آیین افتتاحیه جامعه علمیه امیرالمؤمنین(ع):
🔹ابزار عالم، خواب و قصه و استخاره نیست بلکه ابزار کار او حجج الهی است و شما برای این مسأله به حوزه آمده اید که با این ابزار آشنا شوید؛ امروز تنها با برهان و استدلال و عمل می توانیم از دین خدا دفاع کنیم، بنده باز هم عرض کرده ام که طلبه وقتی به حوزه وارد می شود دوره سطوح برای او همچون دوره شیرخوارگی طفل است، چون در این دوره آماده می شود تا با قرآن و تراث و متون عالمان دین آشنا شوند.
🔹باید دوره سطح حوزه به خوبی خوانده شود، برخی عذرشان جهل شان است؛ مرتب به فایده داشتن این دروس ایراد می گیرند، اتفاقا افرادی که برنامه ریزی کردند خوب برنامه ریخته اند؛ به ویژه در این دوران ابزار کار عالم، حجج الله است و باید معارف دین را از سرچشمه بگیرد و به مردم منتقل کند.
🔹 از وقتی که ما به حوزه های علمیه نگاه می کنیم همواره یک سری محسنات و یک سری ضعف هایی داشته است و هیچ نمی توانیم به آن نمره بیست بدهیم چون تنها وقتی یک مجموعه نمره بیست می گیرد که معصوم در آن حضور داشته باشد؛ حوزه علمیه هم یک پدیده بشری است و اگر کسی بخواهد به این حوزه نگاه کند ظرفیت های بسیار بزرگی در کنار نواقص می بیند ولی ما وظیفه داریم که از این تشکیلات دفاع کنیم.
🔹حوزه های علمیه به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیروی های زیادی را برای خدمت رسانی به نظام و انقلاب آماده کرده است. آیا سزاوار است که عده ای چنین نهاد مبارکی را به اسم نقد مشفقانه تضعیف کنند؟ وظیفه ما این است که با درس خواندن و عمل و زبان از این جریان دفاع کنیم هرچند منکر عیب های موجود نیستیم و آنها را بیان می کنیم.
🔹بنده هم به عنوان مسؤول کرسی های نظریه پردازی علوم نقلی حوزه و همچنین مسؤول انجمن فقه و حقوق حوزه می گویم آماده هستیم که اگر کسی حرف و نظری دارد، در جمعی علمی مطالب را بشنویم و جواب دهیم؛ تاکید می کنیم آغوش حوزه برای کسانی که نقد مشفقانه دارند باز است و اگر کسی نظری دارد و بیاید به صورت علمی بیان کند ما قبول کنیم، اما این که در یک سری جمع های عمومی و در حال سخنرانی ایراد بگیریم و حوزه را بکوبیم، نقد مشفقانه نیست.
@saraeer
📜امروز گرانی ۲۰۰ درصدی در کشور داریم/ مسئولین مشکلات اقتصادی را جدی بگیرند؛ این مسائل شوخی نیست
🔻آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج اصول:
🔹مسئولین محترم بدانند این روزها در هر جلسه ای می نشینیم، سخن از گرانی است؛ بحث روز مردم، گرانی است؛ کاش گرانی 20 درصد و 50 درصد بود؛ امروز گرانی 100 درصد و 200 درصد داریم و حقوق بگیران، کارمندان و کارگران ما بیچاره شده اند.
🔹مسئولین جدی بگیرند؛ این مسائل شوخی نیست؛ مسئله ای سرنوشت ساز است؛ باید شبانه روز به فکر راه حل باشند؛ دل خود را به این مسئله خوش نکنند که این گرانی ها از فشارهای خارجی است؛ بسیاری از مشکلات، داخلی است و باید با مدیریت درست آن را حل کرد؛ تا به امروز هرچه مسئولین دولت، مجلس و قوه قضائیه دور هم نشستند، خبری نشد و باید فکری برای این مسائل کرد.
@saraeer
📜روحانیون محترم مسائل سیاسی را با مسائل منبر مخلوط نکنند
🔻آیت الله سبحانی صبح امروز در درس خارج اصول:
🔹طلابی که در ماه محرم منبر می روند، باید این مسئله را در نظر داشته باشند که «الاسلام محمدی الحدوث و حسینی البقاست» و بر این اساس به ارائه مطلب بپردازند.
🔹روحانیون محترم مسائل سیاسی را با مسائل منبر مخلوط نکنند؛ باید به ارائه مباحث اخلاقی، ملاحظه قواعد شرع، احکام خانواده، عقائد و ... پرداخت.
🔹منبر باید در مردم تحول ایجاد کند و با استفاده از آیات قرآن، روایات، مباحث اخلاقی، مباحث تاریخی و ... می توان به این مهم دست پیدا کرد.
@saraeer
📜فقه در متروی تهران: سکولار یا دینی؟
🔻مهراب صادقنیا در کانال تلگرامی خود نوشت:
🔹چندین سال بود که با لباس روحانیّت در خیابانهای تهران قدم نزده بودم. هر وقت تهران میآیم معمولا با ماشین شخصی و بیشتر با لباس غیر طلبگی هستم. امّا اینبار برای شرکت در یک گفتگو در وسط طرح ترافیک، مجبور شدم در کِسوت روحانیّت، ساعتهایی با مردم خیابان معاشرت کنم. یک مسیر به نسبت طولانی را با مترو رفته و برگشتم. نگاه مردم پر بود از حرفهای عجیب و غریب، بماند که برخی از آن حرفها در قالب ناسزا و با صدای بلند گفته میشد. برای نمونه، جوانی جلو آمد و با حالتی عصبانی گفت «دست از سر ما بردارید، شماها دین ما را هم خراب کردید.» راستش را بخواهید یک لحظه ترسیدم. نا خودآگاه یاد مرحوم جمشید بحری افتادم، روحانیای که چندی پیش در متروی تهران به وسیلهی یک معترض کشته شد.
🔹مثل همیشه مترو شلوغ بود و بیشتر مردم جایی برای نشستن نداشتند و من یکی از آنها بود. در هر ایستگاه چند صندلی خالی میشد و ایستادهها شانسی برای نشستن مییافتند. در این میان چند بار صندلی جلوی من خالی میشد ولّی در رقابت بر سرِ تصاحبِ آن، جا میماندم. هیچ کس برای نشستن به من بفرما نگفت؛ بلکه همه میخواستند از من پیشی بگیرند. تلاش میکردم درد زانوهایم را نشان ندهم ولی نمیشد. در میان آن همه نگاه، برخیها رنگ "دلخُنکی" داشت. مرد میانسالی که روی صندلی لم داده بود، نگاهم میکرد و لبخند معناداری میزد. گویی میخواست بگوید: «آخیش، دلم خنک شد.»
🔹در مجموع نگاه مردم دوستانه نبود. من بارها با لباس روحانیّت در همین تهران آمد و شد داشتهام. آن زمان هم برخی ناسزائی میگفتند و یا تکّهای میپراندند، ولّی کسانی هم بودند که بسیار لطف داشتند و به اعتبار این لباس ما را تکریم میکردند. ولی این بار ماجرا قدری فرق داشت. لباسی که تن من بود احترام سابق را نداشت. پیشتر یادم هست خانمهای محترمی که پوشش شرعی کمتری داشتند با دیدن یک روحانی به احترام لباسش هم که شده، روسری خود را مرتب میکردند، ولّی اینبار گویی تعمّدی بود که اعلام کنند ما اینایم! خود دانید.
🔹یاد برنامهی شب قبل افتادم که شبکه چهار حضور داشتم و در باب امکان سنجی فقه سکولار حرف میزدیم. با دیدن این صحنهها به ذهنم رسید که بحث از فقه سکولار از منظر جوهری و فلسفی چقدر بیمعناست. کاش این سؤال را مطرح میکردیم که از منظر این مردم فقه، حوزه و روحانیّت چه هستند. آیا مردم فقه، حوزه و روحانیّت را دینی میدانند یا سکولار؟! آنهایی که فکر میکنند پاسخ به این سؤال چندان مهم نیست، کافیست چند باری به صورت عادی در میان مردم شهر قدم بزنند.
@saraeer
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺احمد رهدار در برنامه زاویه: حوزه گرفتار نوعی سکولاریسم است/ من حوزه را «مقدس» نمیدانم، «محترم» میدانم
@saraeer
📜دشمن به دنبال حذف بیان مسائل سیاسی درمنابر است
🔻آیت الله نوری همدانی در دیدار جمعی ازمبلغان:
🔹نمی شود گفت در منابر از سیاست اسلامی سخن نگوییم؛ اتفاقا دشمن دنبال همین است که بی سر و صدا مجلسی گرفته شود و تمام؛ عزاداری باید باشکوه باشد، حرکت سیاسی امام حسین معرفی شود، مسائل روز بیان شود، امروز مردم می خواهند بدانند که امام حسین(ع) چه وظیفه ای را برای آنها در نظر می گیرد.
🔹یاس و ناامیدی در جامعه خطر بزرگی است، اما نباید از باز گو کردن حقایق غفلت نمود. روحانیت که از مردم جدا باشد و مشکلات مردم و ضعفا را نفهمد و درک نکند و نگوید، باید فاتحه روحانیت را خواند. علماي ما با مردم بودند، کنار آنها بودند، امروز هم وظیفه همین است. روحانیت در دفاع از مردم و انقلاب و نظام باید برسر عده ای که ضربه میزنند فرياد بكشد.
@saraeer
📜عزاداریها را با علم و کتل پرشورتر برگزار کنیم/ سرمایه عظیم مداحی را برای جناحهای سیاسی استفاده نکنید/ اگر مداحی از انقلاب نخواند به امام حسین(ع) جفا کرده است
🔻محمدجواد فاضل لنکرانی در نهمین سوگواره شعر عاشورایی:
🔹گاهی فکر می کنیم که از سوی اهل بیت (ع) فقط گریه مورد توجه قرار گرفته و حتی برخی روشنفکران می گویند بلند گریه نکنید و حتی عده ای از آن که اعتقادات ضعیفی دارند می گویند حتی گریه هم نکنید و حال آن که این ها نمی فهمند که غیر از مساله بکاء ، یازده عنوان در کلام اهل بیت(ع) آمده است.
🔹ما حتی در روایات داریم که در عزاداری فریاد و داد بزنید از شدت حزن و این حرف درستی نیست که عده ای می گویند در عزاداری نباید علم و کتل و پرچم و طبل ببرید بلکه هر چه می توانیم باید عزاداری سیدالشهدا(ع) باشکوه تر و پر سر و صداتر باشد.
🔹روی صحبت ما با مداحان و مسئولان هیئات این است که بر اساس کلام و سیره اهل بیت(ع) بگذارید جوان ها بلند فریاد بزنند و گریه کرده و به سر و سینه بزنند کما این که خود امام حسین (ع) برای شهادت حضرت علی اکبر(ع) بلند فریاد زده است.
🔹بی شک شما مداحان مشمول دعای امام صادق(ع) هستید چرا که باعث می شوید مردم بر امام حسین (ع) بگریند و فریاد زده و جزع کنند؛ حتی در روایات ما یقه پاره کردن و بر سر و صورت زدن آمده و آن وقت جای بسی تعجب است از برخی که می گویند سینه زنی هم نکنید!
🔹امام راحل و مقام معظم رهبری و علما و بزرگان بر باشکوه تر برگزار شدن مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) بسیار تاکید دارند، هر چه بتوانیم عزاداری ها را با شکوه و با علامات و پرچم و سر و صدا و با طبل ها و علم و کتل برگزار کنیم، کما این که در عالم تکوین نیز همین طور است و درک ما از این مسایل اندک است.
🔹مداحی سرمایه عظیمی است که امام حسین(ع) در اختیار شما قرار داده است، مراقب باشید که این سرمایه بزرگ را برای جناح های سیاسی استفاده نکنید بلکه برای اصول انقلاب آن را بکار گیرید بلکه حتی بنده معتقدم اگر مداحی از انقلاب نخواند اصلاً به امام حسین(ع) جفا کرده ، چرا که ریشه انقلاب ما محرم و صفر است اما باید مراقب بود که این سرمایه نباید خرج افراد و اشخاص و گروه ها و جناح های سیاسی شود.
@saraeer
📜عباس کعبی هم نقد رحیم پور را وارد ندانست
🔻عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با جماران:
🔹حوزه از هر ارتباط علمی جهت بالندگی بیشتر استقبال می کند. حوزه محل تضارب آراء، گفت و گوی اندیشه ها و مذاکره است و این امر مدارس علم حوزه را غنی تر می کند. لذا حوزه از کرسی های آزاد اندیشی در علوم مختلف هم استقبال می کند.
🔹حریم و خطوط قرمز حوزه اسلام، مکتب اهل بیت(ع)، مرجعیت و ولایت است. ارتباط سازنده بین مجموعه نظام و حوزه هم وجود دارد و اگر کسی بخواهد نقد سازنده ای داشته باشد قطعا مورد استقبال حوزه قرار می گیرد.
🔹 موضوع آن تجمع مطالبات اقتصادی و هم نوایی با مطالبات اقتصادی مردم بود. پلاکاردی که آنجا منتشر شد را نباید به حوزه و حوزویان یا فیضیه نسبت داد. یک یا چند نفر خبط و اشتباه کردند؛ یا عوامل نفوذ هستند. لذا بلافاصله در چند دقیقه این موضوع جمع شد. بنابر این نمی شود همایش بسیار مهمی که برای مطالبات اقتصادی مردم برگزار شده تحت الشعاع پلاکارد یک نیروی نفوذی یا چند نفر ساده لوح قرار بگیرد.
🔹سخنران هم در بحث مطالبات اقتصادی سخنان ارزشمندی را ارائه کرد. اما در نقد حوزویان و مرجعیت گفت که فقه حکومتی فعال نیست و یا فقه حوزه فقه پویا نیست. این صحبت ها ناروا است. امروز کرسی های فقه معاصر در حوزه ها هست و حداقل 20 درس خارج غنی در فقه معاصر برگزار شده و این صحبت ها اگر در یک فضای گفت و گو صورت می گرفت، نه در یک همایش مطالبات اقتصادی، شاید این سخنران بهتر از حرکت های علمی حوزه مطلع می شد.
🔹نباید این سخنرانی بزرگنمایی شود، در این سخنرانی نکاتی بیان شد که قصد تخریب مرجعیت را هم نداشت. شاید منظور او این بوده که عمدتا خروجی حوزه رساله عملیه است؛ نخواسته اند به کسی توهین کنند. خود او هم گفت که مخاطب من مراجع معظم شناخته شده نیست.
@saraeer
📜چند خبر کوتاه
☑️عبدالله حاجصادقی نماینده ولی فقیه در سپاه امروز با حضرات آیات مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، وحید خراسانی و سبحانی دیدار و گفتگو کرد
☑️به نقل از منابع غیررسمی، با دستور مستقیم سیدابراهیم رئیسی، دادستان ویژه روحانیت، دو نفر از چهار نفر طلبه بازداشت شده در پرونده فیضیه، شب گذشته آزاد شدند. دو نفر دیگر که به بهانه عدم صداقت در پاسخ به سوالات بازپرس شب گذشته در بازداشت بسر بردند بنا بود امروز آزاد شوند
☑️جدیدترین شماره فصلنامه «نقد و نظر» منتشر شد
@saraeer
📜محرم، تنها ماه عزاداری نیست
🔻سیدمحمدعلی ابطحی در روزنامه اعتماد نوشت:
🔹امروز اول ماه محرم است. ماه محرم در فرهنگی که بر اساس آن انقلاب شکل گرفت، ماه عزاداری نبود. بیشتر از عزاداری ماه روشنگری. تبیین مفاهیم حسینی و نگاه تاریخی و حماسی به آن بود. به همین دلیل کسی نمی تواند تاثیر مستقیم امام حسین و عاشورا و کربلا را بر انقلاب اسلامی نادیده بگیرد. در شعارهای دوران انقلاب بیشترین مشابهت انقلاب با کربلا ترسیم می شد. محوری ترین جمله ای که همه جا در سالهای اولیه انقلاب دیده می شد کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا بود. کربلایی کردن جنبش مردمی به دلیل زمینه داشتن مذهب در عمق و جان بسیاری از مردم بود.
🔹سالهایی که ایران برای انقلاب اسلامی آماده می شد، نزدیک ماه محرم در کنار به تکاپو افتادن برای سیاه پوش کردن و آمادگی مورد نیاز. هیئت ها ، بخش عمده ای از جامعه به سخنرانانی می اندیشید که در این ماه با نگاه به حادثه کزبلا،قرار بود کلاسهای درس دینی مبتنی بر شرایط روز و نیازهای جامعه مطرح شود. مساجد فراوان و حسنیه های زیادی پاتوق اندیشه ورزان می شد که برای فهم مسایل فکری خود به آن مجامع هجوم می بردند. حسینه ارشاد و دکتر شریعتی ، مسجد کرامت و سید علی خامنه ای ، مسجد الجواد و مطهری و دهها مرکز و فرد دیگر سخنرانان دهه های محرم و صفر بودند که بسیاری از آن سخنرانی ها تبدیل به کتاب های قابل استفاده می شد.
🔹این عاشورا و محرم ها برای نسل ما تبدیل به نوستالژی شده است که در افسوس آن روزگار محرم را سپری میکنیم. نگرانی و تاسف بعد از ۴ دهه از انقلاب اسلامی در این است که تقریبا در همه محافل عاشورایی پوسته آن باقی مانده است و اثری از مغزو محتوا و شور آفرینی و نقد ونطر در محافل عاشورایی دیده نمی شود. امام حسین البته آن قدر در درون فرهنگ جامعه شیعی نفوذ عمیق دارد که هیچوقت یادش کم رنگ نشود و حتما یکی از سمبل های وحدت ملی خواهد ماند.
🔹مراسم عزاداری های حسینی از معدود جاهایی است که همه در آن بنوعی حضور دارند. اما بعد از ۴ دهه از پیروزی انقلاب اسلامی محرم پیوندی با مسایل فکری و اندیشه و تفکر ندارد. بیشتر یک عنوان آیینی دارد. صدا وسیما در رواج این فرهنگ خیلی نقش داشته است. مداحی ها و سخنرانان تکراری ، بی توجه به نیازهای جامعه و بدون استفاده از چهره های مورد علاقه و یا با سواد نسل جوان را وا می دارد که عاشورایی به سبک خود درست کنند. عاشورا را از عزاداریِ صرف باید به ایام اندیشه ورزی دینی تبدیل کرد.
@saraeer
📜چند خبر کوتاه
🔸محمدرضا نائینی در صفحه اینستاگرام خود، از مهاجرت «سیدعلی خمینی» استاد سطح عالی حوزه علمیه قم به نجف اشرف خبر داد
🔸آیت الله نوری همدانی، در پیامی ضمن محکومیت حمله تروریستی اهواز، شهادت جمعی از هموطنان ایرانی در این حادثه را تسلیت گفت
🔸احمد مروی، معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری: «متاسفانه آفت مدرک گرایی در حوزه های علمیه وجود دارد و باید برای حل ریشه ای این مشکل تدبیر شود.»
🔸همزمان با اول مهر ۴۸۱ مدرسه علمیه خواهران در سراسر کشور فعالیتهای خود را آغاز کردند. در سال جاری بیش از ۹ هزار و پانصد نفر در حوزههای علمیه خواهران پذیرش شدند.
@saraeer
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺امام جمعه ماهشهر در مراسم آغاز سال تحصیلی: پذیرایی تدارک دیده شده برای مسئولین را بین بچهها تقسیم کنید
@saraeer