📜گام دوم، گام عدالتخواهی
🔻سایت مباحثات از محمدصابر صادقی منتشر کرد:
🔹...نگارنده بر این باور است که بعضی از چارچوبهای درون عدالتطلبی باید تحت عنوان ابزار عدالتطلبی به اجماع برسد. مثلا آنکه اگر کسی نقد مورد به مورد کرد او را تخطئه نکنیم، چرا که مصداق و سطحی از عدالت را مطالبه کرده است و راه را بر دزدان آسوده از نظارت همگانی میبندد و یکی از مصادیق عمل به روایت «کلکم راع» میباشد، یا اگر عدالت را مسئلهمحور و یا کلان پیگیری کرد، او را هم تکریم و ارج نهیم چرا که با اصلاح یک روند و یا قانون کلان، میتوان به مصادیق بسیار زیاد عدالت دست یافت و این دو مکمل هم هستند، هرچند اگر با هم مناظره کنند و همدیگر را در ربودن گوی عدالتطلبی به کمکاری متهم سازند، نفس رقابت در اجرای عدالت و تمنای آن به نفع عدالت تمام خواهد شد.
🔹از دیگر چارچوبهای عدالتطلبی، احترام به نظام اجتماعی و احترام به مراجع قانونی است و در مسیر عدالتطلبی میشود با همین راهکار، مراجع قانونی و نظام اجتماعی را هم به عدالت نزدیک کرد و اصلاح نمود و در مسیر اصلاح و تعدیل ساختارها به ابزارهای غیرعادلانه متوسل نشد؛ ندیدن خوبیها و پیروزیها را هم باید به جریان ضد عدالتطلبی تلقی کنیم و همچنین یأسآفرینی و ترویج نامیدی را؛
🔹در این بین یادمان باشد که با فریبها سَر عدالتخواهی بریده نشود و خود در این بین صاحب منفعت نباشیم؛ مردم با عدالتخواهی پویا و امیدوارتر خواهند بود تا با توجیهها و لاپوشانیها. عدالتخواهی باید به یک فرهنگ نرمخو اما با پشتوانه محکم تبدیل بشود. عدالتخواهی باید در همه ساحات اجتماع پیگیری شود و نه یک بعدی و جناحی. البته واضح است که اگر کسی بخواهد قوانین اصلی و ارکان قانون اساسی و «عقلانیتهای پایه» این سرزمین را رد کند دیگر او عدالتخواه درون یک نظام نیست، بلکه عدالتخواهی است که با براندازی به دنبال مطلوب خویش است.
🔹عدالت و تقابلگرایی، یکی از آفتهای عدالتگرایان و البته منتقدان آنهاست؛ ترسیم دوگانههای تقابلی، عدالت را به محاق میبرد و آن را بیاثر میکند، عدالت در مواجهه با دوگانههای غیرواقعی، خود تبدیل به بیعدالتی میشود و برخلاف هویت خود عمل میکند؛ از دو گانههای غلط و رهزن، دوگانه عدالت و ولایت میباشد، اینکه کدام تقدم دارد و یا کدام اصالت دارد؟ این دو گانه به این دلیل غلط است که اگر در عدالت، ولایت نباشد، خود خروج از حق و عدل است و از طرفی تصور ولایت بدون عدالت هم یک تصویر خیالی و از اساس ناقص و باطل است؛ باید توجه داشت که پذیرش ولایت حق و حقمداران خود یک حق و عدل است و اجرا و تنفیذ عدالت در جامعه به قدر وسع در ذیل ولایت نیز عدلی دیگر؛ عدالت بر گرد حق میچرخد و ولایت از اهم حقهاست. برپایی توحید در جامعه، مهمترین رویکرد عدالتطلبانه و اساسیترین عدل متصور است.
🔹عدالت و شِبه عدل؛ از مواضع حساس و رهزن عدالتطلبی، افتادن در قیاس با شبه عدلهایی است که بسیار پُر زرق و برق و فریبنده میباشند؛ گاه مساوات را به جای عدل جا میزنند و گاه نظم اجتماعی؛ اما خشکِ تهی از اخلاق را با عدل مملو از معنویت قیاس میکنند؛ ما اگر در مسیر انقلابمان به آن آرمان مطلوب خود نرسیده باشیم، ترجیح دارد بر حرکت بر مدار نظم و عدل مدرنِ بیخدا. عدل در منظومه انقلاب اسلامی بر مدار حق و قوانین ربالعالمین میچرخد و با عقل منّور به نور وحی همخوان است.
🔹عدالت و اجتهاد، از حساسترین و پیچیدهترین مسائل تبیین و اجرای عدالت است؛ در هر کلان مسئله و ریز موضوعی، عدالت نیاز به تبیین و سپس اجرای حکیمانه دارد؛ تعریف عدالت و سنجش عدل در هر موضوعی نیاز به تشخیص و اجتهاد دارد، بنابراین، موافقان و مخالفان آن تشخیص میتوانند به نفی و یا اثبات آن از آن جهت که عدل هست یا نیست بپردازند؛ از همین روی استناد به سیره اهلبیت(ع)، کتاب و سنت، خود نیاز به اجتهادی دارد که در مقابل آن میتواند اجتهادهای مخالفی وجود داشته باشد؛ به نظر میرسد در این باب تنها راه چاره، تمسک به قول والی جامعه و اجتهاد اوست واِلّا، اختلاف در تعیین حدود و ثغور عدالت، تبدیل به نزاعهای بیپایانی خواهد شد که با عدالتورزی رابطه تناقض دارد.
🔸متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید:
http://mobahesat.ir/18480
@saraeer
📜دموکراسی باعث رواج حرف مفت می شود
🔻در گفتاری با عنوان «چرا در جلسات و مهمانی های عمومی و خصوصی حرف مفت زیاد می زنیم؟» که کانال «مصطفی ملکیان» از وی منتشر کرده آمده است:
🔹دومین عامل اجتماعی، دموکراسی است. در دموکراسی از شهروندان خواسته میشود که در مسائل مختلف اظهارنظر کنند و این سبب رواج حرف مفتگویی میشود. البته دموکراسی به ضرورت عملی چارهای جز رجوع به نظر همگان ندارد و به لحاظ حقوقی برای همه حق سخن قائل است، اما این بدان معنا نیست که افراد به لحاظ اخلاقی نیز میتوانند راجع به هر چیز حرف بزنند. در حالی که باید میان حقوق و اخلاق تمایز گذاشت.
@saraeer
📜اجازه و کمکهای حوزوی جهت امداد به سیلزدگان
🔻اطلاعیه دفتر آیت الله صافی گلپایگانی:
🔹در پى واقعه تاسف بار سيل در نقاط مختلف كشور، حضرت ايت الله العظمى صافى مد ظله العالى ضمن اظهار همدردى باحادثه ديدگان عزيز ، اجازه فرمودند كه مومنين محترم مجاز به پرداخت از ثلث سهم مبارك امام عليه السلام به سيلزدگان تمامى مناطق، ميباشند.
🔻آیت الله مکارم شیرازی در درس خارج امروز:
🔹ما نیز در راستای کمک به سیل زدگان،250 میلیون تومان در مرحله اول کمک کرده و امروز هم 100 میلیون تومان واریز خواهیم کرد و امیدواریم دیگران هم به اندازه توان خود کمک نمایند.
🔻خبرگزاری رسا:
🔹آیت الله نوری همدانی مبلغ 100 میلیون تومان از طریق کمیته امداد به سیل زدگان کمک کرد.
@saraeer
📜بین «عدالت طلبی فرمالیستی» و «عدالت طلبی آنارشیستی» راه سومی نیز وجود دارد
🔻مهدی نصیری در کانال خود نوشت:
🔹اخیرا بین عده ای از جوانان عدالتخواه و فساد ستیز گفتگوهایی قلمی بر سر این موضوع در گرفته که آیا عدالت مقدم است و یا ثبات و امنیت نظام و کشور. به نظر می رسد اغلب کسانی که از تقدم امنیت و ثبات و اصلاح ساختارها حرف می زنند و مثلا از دست گذاشتن بر مصادیق و سوژه های مشخص و ذی نفوذ انتقاد می کنند، عدالت طلبی مورد نظرشان بیشتر به یک عدالتخواهی فرمالیستی شبیه است که بیشتر هوای ویترین نظام را دارند و نه مبارزه جدی و فراگیر و بدون مماشات با مفسدان.
🔹بدیهی است با چنین عدالتخواهی ای الیگارش های متولد شده و اکنون قدرقدرت شده و نفوذ کرده در جناحهای اعتدالی و اصولگرا و اصلاح طلب، با خیالی نسبتا راحت به رانت خواری و چپاولگری خود ادامه می دهند؛ همان طور که متاسفانه تاکنون اغلب چنین بوده است. و اما این اشکال به عدالتخواهان آن سوی این منازعه قلمی نیز وارد است که آن گونه که باید بر مساله حفظ نظم و امنیت کشور و انسجام جامعه که امری بسیار مهم است و هیچ فضیلتی حتی عدالت و حتی مقابله با شرک و دفاع از توحید نمی تواند بر آن تقدم پیدا کند، توجه و تاکید ندارند و گویا اگر همه چیز فرو بریزد نیز باکشان نیست.
🔹بدون آن که بخواهم همه اعضای این طیف از عدالتخواهان را تخطئه و متهم کنم اما بعضا می توان یک پوپولیسم شیفته قدرت را که مدتی نیز بر مسند بوده و طعم شیرین ریاست و قدرت را چشیده است در آن دید. اما مساله این است که گزینه های ما در موضوع عدالت و فساد ستیزی منحصر به دو نوع عدالت خواهی فرمالیستی و آنارشیستی نیست و نوع سومی از عدالت خواهی نیز متصور و ممکن است. این عدالت خواهی ترکیبی است از مبارزه بی ملاحظه و در عین حال سنجیده و شالوده نشکن با مفسدان از هر جناح و همزمان تلاش برای اصلاح ساختاری در حد امکان.
🔹بله امنیت و ثبات بر عدالت تقدم دارد اما باید بدانیم که این تقدم نمی تواند برای همیشه و بیش از چهل سال ادامه پیدا کند. چنین تداومی می تواند خود به عامل بی ثباتی و نا امنی و سلب مشروعیت از نظام منجر شود و بالاخره باید در جایی و نقطه ای چنگال عدالت، حلقوم مفسدان را و البته نه تنها سلطان سکه و قیر را و بلکه دیگر سلاطین فاسدِ دارای لابی های قدرتمند و ذی نفوذ در نظام و جناحهای گوناگون سیاسی را نیز بفشارد و اژدهای هفت سر فساد را از نفس بیاندازد.
🔹امیدهای زیادی با انتصاب آیت الله رییسی به ریاست قوه قضاییه در این جهت ایجاد شده است. هم نظام و هم شخص آقای رییسی آزمونی سخت و فرصتی نه چندان طولانی را در پیش رو دارند.
@saraeer
🔺علی صافی اصفهانی در پاسخ به چند سوال پیرامون بدعت و خانقاه ها: متأسفانه برخی از حوزویان ما که ته مانده های جام های یونانیان و بودائیان را مستانه می نوشند فهمیده یا نفهمیده از این جریان قویا حمایت و تبعیت می کنند و تمامی فرهنگ غنی دینی ما را خلاصه کرده اند در تعلیمات وهمی و نابهنجار مولوی و ابن عربی و آخوند صدرا
@saraeer
1_55627338.pdf
5.44M
🔺علی کشوری که مدیریت شورای خودجوش الگوی اسلامی پیشرفت را عهدهدار است برنامه سال ۹۸ این مجموعه را منتشر کرد
@saraeer
📜برخی اخبار حوزه درباره سیل
🔻آیت الله صافی گلپایگانی در دیدار ستاد مردمی کمک به سیل زدگان:
🔹اگر می توانستم خودم در صحنه برای کمک رسانی به سیل زدگان حاضر می شدم، وضعیت خیلی سخت است. هر چه کوتاهی شود برای ما ننگ و عیب است.
🔻آیت الله سبحانی در نامه ای خطاب به مؤمنین:
🔹آنچه لازم است اینکه همه افراد در حد امکان، در کمک رسانی به این خانواده ها سهیم باشند، خواه خدمت کوچک، خواه خدمت بزرگ. مسلما خدمات همه ما، ذخیره آخرت ماست. من به وسیله همین نامه از همه آقایان در داخل و خارج از کشور استدعا می کنم به هر نحوی که می توانند در این کمک رسانی شرکت کنند و ندای یا للمسلمین عملا پاسخ بگویند.
🔻مدیر حوزه های علمیه خوزستان:
🔹مدارس علمیه استان خوزستان، برای کمک به مناطق سیل زده و اعزام گروه های جهادی، به کلی تعطیل هستند و هیچ گونه درس و بحثی در آنها برگزار نمی شود. تاکنون بیش از ۱۰۰ گروه جهادی برای فعالیت های اجرایی و عملیاتی و ۵۰ گروه تبلیغی، برای یاری مردم آسیب دیده، به مناطق سیل زده و کمپ های اسکان، اعزام شدهاند.
🔻سیدمحمد مهدی حسینی همدانی، نماینده ولی فقیه در استان البرز در مراسم بدرقه 44 طلبه جهادگر:
🔹مدیریت حوزه علمیه، جواز تعطیلی دروس را در حوزههای علمیه شهرستانها، جهت خدمترسانی به مناطق سیلزده داده است. تا امروز طلاب کرجی بهصورت خودجوش برای خدمترسانی عازم مناطق مختلف آسیبدیده شده بودند؛ اما امروز این گروه از طلاب و روحانیون با انسجام بیشتری به سمت منطقهای در خوزستان خواهند رفت که بتوانند به لرستان هم خدماتی را داشته باشند.
🔻حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی:
🔹در ایام تعطیلات نوروزی امسال 90 نفر از طلاب و روحانیون در قالب پنج دوره به اردوی جهادی مناطق سیلزده اعزام شدند. حوزویان و مدارس علمیه خراسان شمالی در مناطق سیلزده ساخت 50 واحد مسکونی را تقبل کردهاند. در این راستا مدارس علمیه و گروههای جهادی طلاب و روحانیان استان اعلام آمادگی کردهاند تا 50 واحد مسکونی تخریب شده در مناطق سیلزده را با هماهنگی کمیته امداد و سپاه به سامان برسانند.
🔹گزارش مبسوط از امدادرسانی روحانیون و نهادهای حوزوی به مناطق سیل زده شیراز را اینجا بخوانید: http://hawzahnews.com/detail/News/487458
@saraeer
📜مشارکت آیت الله نوری همدانی در نوسازی مناطق سیل زده
🔻محمدحسن شمس، مسئول دفتر آیت الله نوری همدانی:
🔹آیتالله نوری همدانی ساخت ۲۰ واحد مسکونی روستایی، ۱۰۰ سرویس بهداشتی، ۱۰۰ بسته لوازم خانگی که شامل شش کالای اساسی اعم از فرش، گاز، تلویزیون، یخچال و ماشین لباسشویی و همچنین ساخت ۳ خانه بهداشت، ۳ مدرسه شش کلاسه را برای سیلزدگان تقبل کردند. بیش از این نیز معظمله ۱۰۰ میلیون تومان کمک نقدی از طریق کمیته امداد امام به سیلزدگان اختصاص و استفاده از یک سوم از سهم مبارک امام (عج) را برای کمک به آنان اجازه داده بودند.
@saraeer
🔻اطلاعیه دفتر آیت الله جوادی آملی:
🔹در پی وقوع حادثه تلخ جاری شدن سیل در نقاط مختلف کشور، آیت الله العظمی جوادی آملی اجازه فرمودند که مومنین، می توانند ثلث سهمین مبارکین را به سیل زدگان تمامی مناطق، پرداخت نمایند
@saraeer
📜محمدباقر صدر، ده درصد مطالعه است و نود درصد فکر
🔻سیدمنذر حکیم:
🔹شهید صدر کسی بود که نه مدرسه رسمی رفته بود. نه دانشگاهی رفته بود؛ اما از علوم روز، بالاترین اطلاعات را داشت. چون جستجوگر بود. روشمندی و پشتکار از نبوغ بسیار مهمتر است. آدمی که روش حل مسئله را پیدا کند و باپشتکار به آن برسد، لازم نیست نابغه باشد تا به این مرحله برسد. شهید صدر پشتکار فوقالعادهای داشت. یکی از شاگردان ایشان میگفت یک روز از شهید صدر پرسیدم شما روزی چند ساعت کار علمی میکنید؟ ایشان فرمودند: سؤال شما غلط است. باید اینگونه بپرسید که چگونه کار میکنید؟ روش را از من بپرس و کاری به کمیت نداشته باش.
🔹همه مراکز ما- چه در آموزش و چه در پژوهش – به کمیت بیش از کیفیت، بها داده و میدهند. آسیب کمیت گرایی و حجم نگری بسیار جدی است. این شخص میگفت: به استاد عرض کردم ببخشید سؤالم را اصلاح میکنم، شما چگونه کار میکنید؟ ایشان فرموده بودند: محمدباقر صدر مساوی است با ده درصد مطالعه و نود درصد فکر کردن. ولی ما نود درصد مطالعه میکنیم و شاید ده درصد هم فکر نکنیم. لذا نتیجه معکوس میشود. علت موفقیت شهید صدر همین نکته است. «لعلکم تتفکرون» «لعلکم تعقلون». این عبارات را باید در قرآن رصد کرد. این مهمترین ویژگی و شاهکلید موفقیت شهید صدر است. اصلاً کل زندگی ایشان بر اساس تحقیق و تفکر استوار بود.
🔸شبکه اجتهاد
@saraeer