eitaa logo
سرائر | مجله دین و روحانیت
578 دنبال‌کننده
106 عکس
43 ویدیو
8 فایل
توجه: درج اخبار و مطالب به معنای تأیید محتوای آن از سوی سرائر نیست ارتباط با مدیر کانال (سیدیاسر تقوی): @t_sedyaser کانال شخصی مدیر: @sedyaser
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺مولوی عبدالحمید: سلب آزادی موجب خطر است 🔹به گفته کانال رسمی دفترمولوی عبدالحمید مدت‌هاست از سفر وی به سایرنقاط کشور بجز تهران ممانعت به عمل می آید. اخیرا نیز با سفر وی به «قطر»مخالفت شده است @saraeer
📜ابراز نگرانی از اجرای سند ۲۰۳۰ در برخی مراکز آموزشی 🔻آیت الله مکارم شیرازی در دیدار جمعی از مدیران اداره کل آموزش و پرورش استان قم: 🔹ما معتقدیم برای پیشرفت مسائل آموزش و پرورش یک مثلثی هست که باید اصلاح شود و آن برنامه، کتاب و معلم است. در آموزش و پرورش هنوز هم گاهی افراد نفوذی پیدا می‌‌شوند، البته جامعه معلمان جامعه ای مورد احترام هستند ولی به ما خبر می‌‌رسد که در برخی مراکز سند 2030 در حال اجرا است که به طور کلی مبانی دینی و مذهبی را در بین فرزندان ما خراب می‌کند. باید مراقب برنامه‌ها و کتاب‌ها باشیم و حرکات غیر مسؤولانه را رصد کنیم. @saraeer
📜مخالفان ولایت فقیه «روحانی نما» نیستند 🔻سید عزت الله ضرغامی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: 🔹از نقاط ضعف مهم مدیران و کارشناسان امنیتی و اطلاعاتی نگاه بدبینانه و مشکوک به همه پدیده‌ها ست. اهمیت فوق العاده امنیت در جامعه به ویژه برای دولتمردان و حاکمان هم اقتضا می‌کند که نظر کارشناسی آنان در بیشتر موارد در اولویت قرار گیرد. خلا یک پازل منطقی برای حکمرانی خوب و قضاوت جامع در مورد افراد و سیاست‌ها راهبردی کشور به ویژه در مورد نحوه رفتار آدم ها موجب افراط در این دیدگاه شده است. 🔹یک مقام بالای قضایی در یک اظهار نظر عمومی سخن از تلاش برای حذف ولایت‌فقیه توسط چند "روحانی نما" در قم می کند. اولا آن طلبه‌های مفروض، روحانی هستند نه روحانی نما! مخالفت و ضدیت با ولایت فقیه هم در میان روحانیون از زمان حضرت امام (ره) رایج بوده است. ثانیا،ً ولایت‌فقیه را این چیزها تهدید نمی‌کند. امروز رفتار معتقدین و مدعیان ولایت فقیه و به ویژه برخی منصوبین از سوی رهبری تهدید بزرگ مشروعیت و وجاهت ولایت فقیه است. 🔹ثالثا، یک مقام قضایی عالی رتبه باید براساس گزارش های موثق اطلاعاتی، کیفرخواست عادلانه برای مجرمان، اگر با هدف برهم زدن امنیت عمومی بوده باشد، صادر کند. لازم نیست این امور به میان مردم کشیده شود. این چیزها امروز اصلاً مسئله مردم نیست. امر متعالی و مترقی ولایت فقیه را با چارچوب‌های فکری محدود خود "سایز" نکنیم. این کارها ولو با "قصد قربت" خدمت به "ولی فقیه" نیست. . @saraeer
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺سید کمال حیدری: علما از نظر علمی مورد احترامند، اما مقدس نیستند/ نقد علما به معنای احترام به آنان است @saraeer
🔺کیک رسائل به مناسبت روز معلم تهیه شده توسط یکی از خواهران طلبه @saraeer
🔺«سرائر» همزمان با شروع سال تحصیلی حوزه‌های علمیه، فعالیت خود در پیام‌رسان‌های «تلگرام» و «ایتا» را از سر می‌گیرد. معرفی این کانال را به دوستان فرهیخته خود هدیه کنید @saraeer
📜واکنش مدیر حوزه های علمیه به اظهارات رحیم پور ازغدی 🔻علیرضا اعرافی امروز در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه: 🔹ما بدون آنکه راه نقد را بر حوزه مسدود بدانیم؛ آن را باز دانسته؛ اما باید نقدی آگاهانه و منصفانه باشد؛ حوزه و قم در قبل از 50 سالگی آن تولیدکننده انقلاب بزرگ جهانی بود و آن همه ابتکار و خلاقیت علمی را به ایران و جهان نشان داد؛ حوزه ما هرگز مسیر سکولاریسم و دوری از ارزش های بلند اجتماعی و سیاسی اسلام را طی نمی کند؛ حوزه پشتوانه مردم، جامعه، اسلام و انقلابی اسلامی است. 🔹بزرگان و مراجع عظیم الشأن ما در برابر خون های پاک شهیدان احساس مسئولیت کرده و خواهند کرد؛ نسل جوان و پرشور انقلابی ما در صحنه دفاع از انقلاب اسلامی حضور داشته اند؛ درس های ناظر به مسائل نو و جدید در مسائل اجتماعی و سیاسی قصه را روشن کرده و هرگز زمینه سخنانی که نسنجیده باشد را نمی پذیرد. 🔹مرجعیت در حوزه رکن رکین و قله عظیم معرفتی است؛ مرجعیت و ولایت اصول اساسی حوزه های علمیه است و مدیریت در پرتو مرجعیت و ولایت و با هدایت های شورای عالی حوزه در مسیر تعالی و پیشرفت قدم های اساسی بردارد. رویکردهای کلان مدیریت حوزه با هدایت مرجعیت و رهبری عظیم الشأن رویکردهای جامعه نگر، آینده نگر و اصولی، اساسی و مبتنی بر سنت و ناظر به نیازهای زمانه بوده و خواهد بود. 🔹ما از تمام بزرگان، اساتید، طلاب و جریان های اصیل حوزه و همچنین اساتید خارج از حوزه اعم از دانشگاه و غیر دانشگاه استقبال کرده و از رهنمودها و پیشنهادهای آنان بهره می بریم. 🔸حسن رحیم پور ازغدی 25 مرداد در جمع طلاب در مدرسه فیضیه گفته بود «ریشه سکولاریسم در حوزه علمیه است» @saraeer
📜نوار درسی برای طلبه مانند شیرخشک است/ استفاده از القاب غیرحوزوی نشانه عجز ماست 🔻آیت الله سبحانی در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه: 🔹طلاب برای درس خواندن کامل، حداقل باید 8 ساعت در روز مطالعه کنند تا بتوانند خروجی مناسبی برای جامعه داشته باشند. امتداد تحصیل برای حوزویان ضروری است؛ گوش دادن به نوار درسی مناسب تحصیل نیست؛ چراکه نوار درسی همانند شیرخشک است که فقط تأثیر حداقلی دارد؛ رسیدن خدمت استاد و شنیدن مطلب از نزدیک بسیار مهم و اثرگذار است. نوار و اینترنت در جای خود خوب است؛ اما شاگرد باید سؤال و جواب و اشکال را در کلاس لمس کرده تا بتواند ملا شود. 🔹استعدادسنجی از دیگر ضروریات حوزه های علمیه است که باید اهمیت ویژه ای نسبت به آن داشت؛ باید دید این طلبه برای چه کاری آفریده شده و بر اساس همان، برای او برنامه ریزی کرد. تعمم طلاب از دیگر ضروریات طلاب است؛ نباید طلاب درس خارج خوان ما بدون لباس در کلاس حضور داشته باشند؛ معمم شدن، سربازی رسمی حضرت بقیه الله الاعظم است که طلاب باید نسبت به آن اهتمام داشته باشند. 🔹باید از القاب حوزوی بهره ببریم، باید از حجت الاسلام، آیت الله، محقق، دانشمند و ... بهره برد و از اصطلاحات خارجی دوری کرد؛ افتخار ما القابی است که در حوزه وجود دارد؛ استفاده از تعبیرات غیرحوزوی نشانه عجز ماست و باید اصالت خود را حفظ نماییم. @saraeer
📜آیا نقد فلسفه به وضعیت قرون وسطائی می انجامد؟/ بگذارید فضای نقد و نظر در حوزه زنده بماند 🔻محمدتقی سبحانی: 🔹متاسفانه برخی به جای ورود در موضوعات فلسفی، با طعنه پردازی سعی می کنند که باب بحث و گفت و گوی جدی را ببندند و از نقد جدی نظریات جلوگیری کنند. این نکته گاه با استناد به سخن بزرگان صورت می گیرد و با گزارش ناقص از مطالب آنان، گویا در تلاش برای سرکوب هر گونه انتقاد از فلسفه هستند. 🔹در یکی از گروه ها، در هنگامه بحث علمی از فلسفه و عرفان رایج، یکی از اعضا، با ارسال پیام زیر به مقابله با منتقدان فلسفه پرداخت. در نوشته زیر، به این رفتار غیر علمی اعتراض شده و نشان داده است که سوء استفاده از این عبارات، چه مناقشاتی را برمی انگیزد: «امام خمینی: تردیدی ندارم اگر روند مخالفت با فلسفه و عرفان ادامه می‌یافت وضع روحانیت و حوزه ها وضع کلیساهای قرون وسطی می شد.» 🔹هر از چندی که گفت و گو در باب فلسفه بالا می‌گیرد، برخی دوستان با نقل عبارات امام خمینی(ره) و امثال آن، گویا هشدار می دهند که باب نقد فلسفه را باید تخته کرد. به گمانم، این گونه سوء استفاده از نام بزرگان، نه تنها اهانت به اندیشه ورزی و شعور نخبگان علمی است، بلکه توهین به جایگاه والای آن بزرگان نیز هست، چرا که آنان را در صحنه خردورزی، همچون شخصیتی که دگم وار به طرد رقیب می‌پردازد، به نمایش می گذارد. 🔹کسی که به بافت سخنان امام مراجعه کند، در می یابد که سخنان ایشان در مقابل کسانی است که ناآگاهانه و بدون پشتوانه علمی، به فلسفه می تاختند و نه همچون اصحاب معارف که خود استاد فلسفه و عرفان بودند و پیش از ارائه انتقادات خود، نظریه فلسفی را با دقت تقریر می کردند. 🔹بی گمان اگر قائد فقید ما امروز در این صحنه بحث و گفت و گوهای علمی حضور می داشت، نه تنها به تشویق این فضای فکری می پرداخت، بلکه به جای این تعابیر، خود به صحنه می آمد و رأی خویش را با دلیل و برهان باز می‌گفت. شاهدم برای این سخن، فرمایشات خلف بزرگوار ایشان است که بارها، بحث و گفت و گو میان فیلسوفان و مخالفان را یک امر طبیعی بلکه ضروری خوانده و خود به ستایش بزرگان مکتب خراسان پرداخته است. 🔹اما برای این که نشان دهم که وقتی دوستان سخنان بزرگان را در بستری متفاوت از شأن صدور آن، عرضه می کنند، تا چه اندازه به ناروا، آنان را در معرض اعتراض قرار می دهند، در این خصوص عرض می کنم: 🔹اولا، جرم کشیشان قرون وسطی این بود که به دلیل حاکمیت بر مقدرات نهاد دین، اجازه نقد نظام دانشی کلیسا را نمی دادند و با متعالی خواندن تعالیم کلیسائی، هر گونه اندیشه دیگری را با نام بزرگان کلیسا به زاویه می راندند. و این دقیقا همین کاری است که متولیان امور فلسفه و عرفان در حوزه با مخالفان خود می کنند. 🔹ثانیا، از قضا، دگم های کلیسا، همان اندیشه های فلسفی یونانی و آمیزه های ارسطوئی- فلوطینی- بطلمیوسی بود که دقیقا در فلسفه اسلامی هم به حیات خود تا به امروز ادامه داده است. 🔹ثالثا، کلیسائیان با مطلق انگاری های برخاسته از منطق دگم فلسفی یونان‌مآبی، اجازه نوآوری و برون رفت از دیواره های سخت متافیزیک را نمی دادند. ‌و این همان کاری است که حوزه فلسفی وعرفانی ما با مرده ریگ فیلسوفان گذشته می‌کند. 🔹رابعا، مشکل اصلی قرون وسطای مسیحی، ماندن در رویکرد انتزاعی و روش های کلی نگرانه و انکار سایر روش های معرفت بود و گمان می کرد که دستیابی به یقین تنها در گرو توسل به قیاس های ذهنی و نصوص کهن کلیسائی است. و این همان مصیبتی است که حوزه فلسفی ما بدان دچار است. 🔹پس برای این که وضعیت کلیسای قرون‌ وسطی امروز گریبان گیر روحانیت و حوزه ما نگردد، بگذارید فضای نقد و نظر در حوزه زنده بماند و با حضور همه رویکردهای معرفتی، میدان برای رقابت گرم باشد و تعیین راستی و درستی یک نظریه را به دست جامعه عالمان بدهیم و از بالا آوردن چماق سیاست و شخصیت بر سر متفکران و دانشمندان بپرهیزیم. 🔸خبرگزاری مهر @saraeer
📜مخاطب من آیات مکارم و نوری نبودند/ امام می‌گوید «افعی‌های خوش خط و خال حوزه»/ خوب شد من این حرف را نزدم وگرنه می‌گفتند فلانی گفته در حوزه افعی داریم! 🔻حسن رحیم‌پور ازغدی در جمع دانشجویان، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه، « شما گفتید ریشه سکولاریسم در حوزه است، آیا با مواضع برخی مراجع نظر شما تغییر کرده است؟» گفت: 🔹متاسفانه برخی مواقع مسائل درست منتقل نمی‌شود و یا اینکه درست خوانده نمی‌شود. یک بخشی هم حتما به دلیل عدم اشراف به مطالب گفته شده بوده است. من اصلا معتقدم آنچه که گفتم و به آن معتقدم مبنای انقلاب اسلامی بوده و حرف‌های صریح و تعابیری است که امام(ره) در سخنرانی‌های مختلف و حتی در وصیت‌‌نامه خود گفته و سخنانی که امام در این باره داشته یکی دو تا نیست. 🔹امام حرف‌هایی را زده که من اصلا جرأت نمی‌کنم بگویم! امام می‌گوید افعی‌های خوش خط و خال حوزه! چه کسی جرأت می‌کند این حرف‌ها را بزند؟ خوب شد من این حرف را نزدم، وگرنه می‌گفتند فلانی گفته در حوزه افعی داریم. خیلی جالب است، اینها حرف‌های امام است و ما جرأت نمی‌کنیم آنها را بگوییم! برخی از انتقادهایی که شهید بهشتی و شهید مطهری کرده را ما جرأت نمی‌کنیم بگوییم، ممکن است بگویند اینها توهین به حوزه، روحانیت و مراجع است. 🔹تعبیر سکولاریسم در حوزه را رهبر انقلاب دو سه بار به کار بردند، در خود قم که ایشان رفتند، گفتند سکولاریزم در حوزه یعنی اینکه بگوییم ما فقط به فقه، مباحث احکام دین در حوزه عبادات، نماز، روزه، نجاسات و معاملات شخصی و اینها کار داریم وگرنه این همه مسائل شخصی، اجتماعی، تمدنی و حکومتی است که اگر حوزه نظر ندهد و دیدگاه‌های اسلامی، مکتبی را با متد جواهری اعلام نکند، آن وقت سکولاریسم غرب جای آن را می‌گیرد چنانچه در خیلی جهت‌ها گرفته است. بیشتر از ۹۵ درصد و اکثر قریب به اتفاق درس‌های خارج از فقه حوزه به همین مسائل پرداخته است. 🔹بنده طلبه هستم، طلبه مشهد، قم و سالها در کنار این آقایان بوده‌ام و بحث ما این است که خطر سکولاریسم در حوزه خیلی بیشتر از سکولاریسم در دانشگاه است. سکولاریسم دانشگاه، سکولاریسم عریان است و ترجمه از منابعی است که می‌گوید دین از دنیا و تمدن جداست، سکولاریسم در حوزه عریان نیست و پنهان است و از موضع حمله به دین نیست، از موضع دفاع دین است، ولی تعریف سکولاریسمی از دین است. 🔹در مدرسه فیضیه ما ده‌ها مطلب گفتیم، برخی از اینها را هیچ کس نشنید، همانجا به درس‌های علوم انسانی در دانشگاه‌ها اشکال کردند و برخی رشته‌ها در دانشگاه، خطر بی‌سوادی در دانشگاه هم مطرح است،‌ این را کسی مطرح نمی‌کند. اصلا موضوع آن جلسه در مورد مبارزه با مفاسد اقتصادی بود، در مورد اینکه می‌گویند این طلبه‌ها و آخوندها بردند و خوردند! در صورتی که شما می‌دانید این طلبه‌ها همه با ۵۰۰ - ۴۰۰ هزار تومان در ماه زندگی می‌کنند. 🔹جالب این است که من همه تابلوها را خواندم تا نگویند که سانسور می‌کنیم ولی چنین تابلویی ندیدم. اصلا فرض کنید چنین تابلویی بوده است، ولی چرا باید چنین مسائلی مطرح شود که بگویند اینها تهدید به قتل کردند! البته من فهمیدم که این فضاسازی برای چه بوده، یک کار رسانه‌ای بود که از تهران هم هدایت می‌شد و در قم اجرا شد. به نظر من این موضوع برای جلسه‌ای بود که رئیس‌جمهور را خواستند تا برای اقتصاد برجامی و گرانی‌ها توضیح دهد و اینکه چرا مشکلات ما با توصل به آمریکا درست نشد، به نظرم خواستند این مسائل در مجلس مطرح نشود. 🔹آقای روحانی دو یا سه بار در مجلس گفت که در فیضیه می‌خواستند من را بکشند! معلوم بود که اینها حاشیه‌سازی است. آیا آن بچه‌طلبه‌ای که آن تابلو را بالا برده، زده مرحوم هاشمی را کشته و آمده آنجا اعتراف به قتل کرده و حالا هم می‌گوید می‌خواهم شما را هم بکشیم؟! هزاران هزاران طلبه و مردم قم آمدند و می‌گویند ما همراه مردم و کنار مستضعفین هستیم و نسبت به مفاسد اقتصادی معترضیم، ولی یک دفعه همه اینها محو می‌شود و یک تابلو را علم می‌کنند و تمام یک ساعت و نیم صحبت‌ها را بگویند در مورد توهین به مرجعیت و حوزه بود، اگر اینها توهین است پس از منظر برخی از آقایان، اول باید امام را محاکمه کنید! 🔹سکولاریسم در حوزه را رهبری دو یا سه بار مطرح می‌کنند. اصلا مخاطب بنده آیت‌الله نوری همدانی، آیت الله مکارم و اینها نبودند، کسان دیگری بودند، ولی یک عده با شیطنت خود و انتقال نادرست مطالب به آقایان، طوری رفتار کردند که انگار ما به اینها داریم می‌گوییم. 🔸مشروح خبر را اینجا بخوانید: http://fna.ir/boee6t @saraeer
🔺خبرگزاری حوزه پذیرای پیشنهادات و انتقادات شما در تمام عرصه های حوزوی است. با ارسال دیدگاه خود به آی دی @InfoHawzah به پویش «هر طلبه یک پیشنهاد» بپیوندید. نظرات شما به مدیران حوزه منتقل خواهد شد @saraeer
📜اتهام دوری از نظام و جامعه به حوزه جفا است 🔻محمدجواد فاضل لنکرانی در اولین جلسه درس خارج: 🔹متأسفانه در زمان ما هم بیرون از حوزه و هم اسفبارتر این که در درون و بر خی از کسانی که سال ها در حوزه بودند آن را به خوبی نشناختند، لذا به صرف این که کسی در حوزه باشد نمی توانیم بگوییم حوزه را شناخته است. هیچ فقیهی دین را فردی نمی داند. اینکه اجتهاد مشکل است، برای این که می خواهیم دریابیم نگاه خداوند در مسائل مختلف چون سیاسی و اقتصادی چگونه است. 🔹در حوزه به برکت این انقلاب فقه دچار تحولات عظیمی شد به گونه ای که امروز سخن از فقه هنر می شود. اینکه می گویند حوزه از نظام و جامعه دور است جفای به حوزه و فقه است؛ چرا که این همه مسائل و فقهی که در موضوعات مختلف ایجاد شده را مگر کسانی غیر از حوزویان ایجاد کردند. 🔹سکولاریسم از بی دینی و نفی دین شروع می شود. آیا در این حوزه نفی دین وجود دارد؟ لذا این تعبیر را جایز نمی دانم که سکولاریسم ریشه اش در حوزه است؛ ریشه حوزه اطاعت خداوند است. جدایی دین از سیاست یکی از لوازم و شئون سکولاریسم است، باید در مورد حوزه درست قضاوت کرد و آن را شناخت. 🔹مراقب سرمایه حوزه باشید که در هیچ کجا آن را پیدا نخواهید کرد و اجازه ندهید شما را با حرف های بی ربط متزلزل کنند. برخی حوزه را ناجوانمردانه مورد جفا قرار می دهند. نمی گوییم که حوزه تمام منویات امام و رهبری را محقق کرده است؛ اما درخشش ها و دستاوردهای خوبی نیز تا کنون داشته است. 🔹در مورد داعش و در مورد سلفی ها قوی ترین بحث ها و نشست ها در حوزه علمیه قم انجام گرفت و درمرکز فقهی نیز 12 جلد در خصوص سلفی ها چاپ و اکنون به زبان انگلیسی در حال ترجمه است. امروز بیش از 300 درس خارج درحوزه برگزاری می شود که ارزش حوزه و سرمایه بزرگ نظام است؛ لذا درست نیست که گفته شود درس های خارج سکولار تربیت می کند؛ امام(ره) از همین درس ها نظریه ولایت فقیه را استخراج نمودند. 🔹امروز در حوزه قویترین بحث ها در فقه هسته ای که از مسائل درجه اول نظام و بلکه جامعه بین المللی است، سال ها در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مورد پژوهش قرار گرفته و مقالات بسیار قوی و مهمی در تبیین فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرمت تولید سلاح های کشتار جمعی تولید شده که برخی از آنها به انگلیسی ترجمه و برای مراکز بین المللی ارسال شده است. @saraeer
📜نباید به نام مداحی کارهای سیاسی و جناحی کرد 🔻آیت الله مکارم شیرازی در دیدار مدیران رادیو معارف و رادیو محرم: 🔹دشمنان به دنبال ضربه زدن به مرجعیت و عاشورا هستند و به این مساله اذعان می‌کنند و برای تحقق آن سرمایه گذاری عظیمی را صورت داده‌اند. در مسائل مربوط به محرم و عاشورا تمام جناح‌ها و گروه‌ها ورود می‌کنند و اختلافات کنار می‌رود و این حلقه اتصال بسیار ارزشمند است. 🔹امروزه مداحی نسبت به سابق گسترده تر شده است؛ به همین دلیل باید مراقبت‌های ویژه ای در این خصوص صورت گیرد؛ نباید به نام مداحی کارهای سیاسی و جناحی کرد؛ خطبای محترم نیز باید مراقبت‌های لازم را داشته باشند. @saraeer
📜چرا مسئولین نسبت به وضعیت معیشتی مردم اقدام عاجل نمی کنند؟/ صداوسیما تذکرات مراجع را انعکاس نمی‌دهد لذا مردم گمانشان این است که ما سکوت می‌کنیم 🔻آیت الله نوری همدانی در دیدار جوانان گروه‌های خودجوش جهادی تهران: 🔹امروز می خواهم عرض کنم مردم عزیز بدانند و از مراجع گله نکنند که چرا سکوت کرده اید؛ ما مکرر از مسئولان خواستیم؛ خواهش کردیم؛ ولی متاسفانه اقدام عاجل و اثرگذار ندیدیم. متاسفانه صداوسیما تذکرات مراجع، علما و حوزه را انعکاس نمی دهند؛ لذا مردم گمانشان این است که ما سکوت می کنیم؛ در حالی که رهبر معظم انقلاب، مراجع و حوزه بیش از همه ناراحت این وضعیت هستند. 🔹هیچ اشرافی بر قیمت ها نیست؛ بنده خودم خرید شخصی را انجام می دهم و می بینم که هر روز یک قیمت بر اجناس است؛ امروز ضعف مدیریت بزرگترین مشکل است. امروز مردم ما از نظر معیشتی در وضعیت نامناسب هستند؛ قشر ضعیف جامعه از زندگی روزانه خود درمانده شده‌اند؛ چرا مسئولین اقدام عاجل نمی کنند؟ چرا با مفسدان و محتکران برخورد جدی نمی شود؟ @saraeer
📜رهبری حداکثر اختیارات را به مسئولان داده‌ است/ مسئولان باید پاسخگوی مسائل کشور باشند 🔻احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، در افتتاحیه پنجمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری در دور پنجم: 🔹در ماههای اخیر تلاش گسترده رسانهای صورت گرفته تا ناکارآمدی دستگاههای مختلف به صورتی هماهنگ به پای رهبری معظم انقلاب نوشته و ثبت شود، این در حالی است که در موارد متعدد، رهبر معظم انقلاب بیشترین اختیارات را به دستگاه‌ها اعطا فرموده و بیشترین پیگیری را برای تحقق آن به عمل آوردهاند. 🔹در حقیقت سیاست گذاری، راهبری و پیگیری اصلی اداره کشور بر عهده رهبری معظّم انقلاب بوده و برای مقابله با مشکلات، ایشان حداکثر اختیارات را به دستگاههای مختلف اعطا فرمودهاند و اکنون این دستگاههای ذی ربط هستند که باید پاسخگوی مسائل کشور باشند. @saraeer
🔺محمد حاج ابوالقاسم، عضو مجلس خبرگان رهبری با انتشار این تصویر نوشته علیرغم دعوت مجلس خبرگان از روسای سه قوه جهت پیگیری مطالبات رهبری، حسن روحانی از حضور در این جلسه خودداری کرده است @saraeer
📜اگر انحرافی در نسل های بعدی رخ دهد حوزه علمیه مسئول است 🔻محمدتقی مصباح یزدی در آئین افتتاحیه سال جدید تحصیلی حوزه های علمیه در مدرسه معصومیه قم: 🔹اولین مسئول در برابر بایسته های اسلامی که باید در جامعه جاری و ساری باشد، حوزه علمیه است. خط مقدم مبارزه با دشمنان اعتقادات مردم، روحانیت است. تامین این نیازمندی در درجه اول از اهمیت بالایی برخوردار است که اگر چنین نباشد، خدایی ناکرده اسلام از جامعه رخت برخواهد بست. 🔹کسانی که می خواهند در خط مقدم مبارزه فعال باشند، هیچ جایی نمی توانند تربیت شوند مگر حوزه علمیه. حال سوال این است که چطور می توان حوزه تراز انقلاب اسلامی داشت؟ متاسفانه به جایی رسیده ایم که هیچ نهاد اقتصادی وجود ندارد که از ربا مصون مانده باشد. این اتفاق به دلیل همان نگاهی است که حوزه علمیه تنها باید به مسائل معنوی و آخرتی مردم برسد. 🔹سه رکن مهم در رابطه با حوزه تراز انقلاب اسلامی وجود دارد. اولین رکن، شناخت صحیح نسبت به اسلام است. هم اینکه چه موضوعاتی را باید دانست و هم اینکه چطور باید آنها را فراگرفت. امروز سوالات در جامعه فراوان است اما پاسخ ها به اندازه کافی نیست. همه ما نیز می دانیم که با چنین وضعی جامعه اصلاح نخواهد شد. 🔹دومین رکن، عامل درونی برای عمل است. صرف دانستن، دردی را دوا نمی کند بلکه باید آنچه را آموخته ایم به کار گیریم و سومین رکن، بصریت اجتماعی است. اگر درک اجتماعی و شناخت مسائل روز و حیله های دشمنان را به خوبی بشناسیم و هر سه رکن را در حوزه علمیه پیاده کنیم، در برابر خداوند متعال رو سفید خواهیم بود وگرنه به هیچ وجه نخواهیم توانست پاسخگوی خون هایی باشیم که در راه این هدف ریخته شده است. 🔹بدون اصلاح جامعه نمی شود با هیچ برنامه ای نسل های بعدی را مسلمان نگاه داشت و اگر انحرافی در نسل های بعدی رخ دهد، حوزه علمیه مسئول است. اولین وظیفه ما نیز این است که در مقابل انحرافات سکوت نکنیم. @saraeer
🔺محمدرضا زائری: چهل سال قبل قرار بود آریانپور مارکسیسم را تدریس کند و اکنون من از روضه‌خوانی و منبر امام حسین منع می‌شوم! @saraeer
📜مداحان باید بدانند برای مرثیه خوانی دعوت می شوند نه تحلیل مسائل سیاسی/ مردم اگر بخواهند تحلیل سیاسی بشنوند، به میتینگ سیاسی می‌روند نه دعای عرفه 🔻مجید انصاری، عضو مجمع روحانیون مبارز در گفتگو با روزنامه اعتماد: ❓اعتماد: همواره انتقاداتی نسبت به مطرح شدن موضوعات سیاسی از تریبون مداحی وجود دارد اما زمانی که این انتقادات به مداحان مطرح می‌شود، پاسخ می‌شنویم «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا». این قشر از مداحان معتقدند که دین اسلام، دینی سیاسی است بنابراین نمی‌توان از کربلا گفت اما به موضوعات سیاسی روز اشاره نکرد. آیا این پاسخ درست است؟ 🔹اول باید توجه داشته باشیم که مسائل سیاسی با سیاسی‌بازی، خط بازی و جناح بازی تفاوت اساسی دارد. حتی گویندگان و سخنوران که مسائل را تحلیل می‌کنند، تحلیل فلسفه عاشورا، فلسفه قیام امام حسین(ع) و بیان فضایل ائمه اطهار(ع) و تطبیق این موضوعات با مسائل روز جامعه را مشروط بر آن می‌دانند که اولا با آگاهی و علم کامل از مسائل باشد. ثانیا این تطبیق باید بدون اهانت، تخریب، غرض‌ورزی و جناح بازی باشد. 🔹در طول تاریخ مجالس امام حسین(ع) این اصول وجود داشته است اما باید به یک موضوع بسیار مهم توجه داشت. ما باید بدانیم میان آنکه با اطلاع دقیق و مطالعه کامل در جایگاه تبیین فلسفه زندگی ائمه(ع) موضوعی را مطرح می‌کند با یک مداحی که نه به لحاظ اطلاعات شخصی و نه به لحاظ مطالعات دانش و صلاحیت کافی برای بیان این موضوعات را ندارد تفاوت بسیاری وجود دارد. 🔹این مداحان باید بدانند برای عزاداری و مرثیه خوانی دعوت می‌شوند نه تحلیل مسائل سیاسی. این موضوعات در حوزه صلاحیت این افراد نیست. متاسفانه بعضا شاهد هستیم که ورود مداحان موضوعات سیاسی توام با اهانت و تحقیر است. توهین به مسوولان کشور طبق قانون جرم است و باید توجه داشت که همه افراد در برابر قانون برابر هستند و فرقی میان یک فرد عادی و مداح وجود ندارد. 🔹مداحان باید توجه داشته باشند تریبونی که در اختیار آنان قرار دارد، برای بیان موضوعات مرتبط با آن مراسم است نه موضوعات سیاسی. به عنوان مثال اینکه مداحی با سوءاستفاده از تریبون دعای عرفه که مردم برای شنیدن دعا آمده‌اند، بخواهد به رییس‌جمهور اهانت کند اصلا کار درستی نیست. در آن مراسم برای خواندن دعا و مناجات آمده‌اند نه شنیدن تحلیل سیاسی. هر موضوعی جایگاه و مکان خاص خود را دارد. 🔹مردم اگر بخواهند تحلیل سیاسی بشنوند، به میتینگ سیاسی می‌روند نه دعای عرفه و هیئات مذهبی. متاسفانه مداحان موضوعات را با یکدیگر قاطی کرده‌اند. این اتفاق به دین مردم آسیب می‌زند. تحلیل سیاسی با شعر و مداحی بیان نمی‌شود. فلسفه و شکل مداحی از گذشته با چنین مسائلی در مغایرت بوده و بیان کردن کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا برای بیان مسائل سیاسی از تریبون مداحی توجیه است. 🔹در کربلا نیز هر فردی در جایگاه خود قرار دارد. خروجی این مهم که اگر هر فردی در جایگاه خود قرار نگیرد وضعیت امروز برخی از مجالس مذهبی ما است که به جای آنکه چنین مراسم‌هایی به وحدت ملی و تعمیق ارزش‌های دینی کمک کند، تبدیل به محفلی برای گسترش تفرقه یا اشاعه خرافه شده است. @saraeer
📜حوزه علمیه به برکت نظام اسلامی پاسخگو است 🔻آیت الله جوادی آملی در پیام تصویری به آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه استان مازندران: 🔹به برکت انقلاب اسلامی علومی که محجور بود، مشهور شد. شهرت یافت دل‌پذیر شد. کسانی که به حوزه‌های قبل از انقلاب مأنوس بودند، می‌دانند که حوزه در باب طهارت و صلات و صوم و زکات و خمس و حج و مانند آن خلاصه می‌شد. بحث‌های حدود و دیات و قضا و شهادات و جهاد و اینها را می‌گفتند محل ابتلا نیست، کمتر بحث می‌کردند. 🔹به برکت نظام اسلامی بیش از پنجاه کتاب به صورت رسمی تدریس می‌شود، بسیاری از مسایل قضایی را که در رساله‌های قبلی نبود، حوزه علمیه فعلی پاسخ می‌دهد. بسیاری از مسایل مربوط به حدود و دیات و قصاص که قبلاً مطرح نبود، حوزه علمیه کنونی مطرح می‌کنند. 🔹در جریان ولایت فقیه بسیاری از کتاب‌های فارسی و تازی علمی نوشته شده، در جریان حکومت اسلامی، سیاست اسلامی، روابط بین‌الملل، حقوق بین‌الملل، محیط زیست این حرف‌هایی که اصلاً مطرح نبود، کتاب‌های عمیق علمی نوشته شده، مقالات عمیق علمی نوشته شده، نقدهای عمیق علمی مطرح شده است؛ چه درباره علوم تجربی، چه درباره علوم انسانی و مانند آن. 🔹طرح مسایل علم دینی یکی از نوآوری‌های حوزه علمیه است که به لطف الهی عده‌ای ارباب قلم و قدم با بنان و بیان این مسئله را تقویت کردند و همچنان در شکوفایی آن می‌کوشند. 🔹بسیاری از بزرگان، جریان نماز جمعه را یا حرام می‌دانستند یا شبهه می‌کردند، اما بعد از گشودن باب حکومت اسلامی و توسعه حوزه اسلامی بحث‌های عمیقی درباره نماز جمعه شده، احتمال حرمتش رخت بربست، بسیاری از مسایل روز روابط بین‌الملل در سه بخش ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی در خطبه‌های نماز جمعه، در سراسر ایران اسلامی مطرح است. 🔹اینها از ره‌آوردها و دست‌آوردهای حوزه‌های علمیه، مخصوصاً حوزه علمیه قم هست که علوم فراوان و معارف بلند را در این مدت به عرض دیگران رساند. @saraeer
📜برخی عذرشان جهل شان است؛ مرتب به فایده داشتن دروس حوزه ایراد می گیرند/ آغوش حوزه برای کسانی که نقد مشفقانه دارند باز است اما کوبیدن حوزه در جمع عمومی نقد مشفقانه نیست 🔻ابوالقاسم علیدوست استاد درس خارج حوزه علمیه قم در آیین افتتاحیه جامعه علمیه امیرالمؤمنین(ع): 🔹ابزار عالم، خواب و قصه و استخاره نیست بلکه ابزار کار او حجج الهی است و شما برای این مسأله به حوزه آمده اید که با این ابزار آشنا شوید؛ امروز تنها با برهان و استدلال و عمل می توانیم از دین خدا دفاع کنیم، بنده باز هم عرض کرده ام که طلبه وقتی به حوزه وارد می شود دوره سطوح برای او همچون دوره شیرخوارگی طفل است، چون در این دوره آماده می شود تا با قرآن و تراث و متون عالمان دین آشنا شوند. 🔹باید دوره سطح حوزه به خوبی خوانده شود، برخی عذرشان جهل شان است؛ مرتب به فایده داشتن این دروس ایراد می گیرند، اتفاقا افرادی که برنامه ریزی کردند خوب برنامه ریخته اند؛ به ویژه در این دوران ابزار کار عالم، حجج الله است و باید معارف دین را از سرچشمه بگیرد و به مردم منتقل کند. 🔹 از وقتی که ما به حوزه های علمیه نگاه می کنیم همواره یک سری محسنات و یک سری ضعف هایی داشته است و هیچ نمی توانیم به آن نمره بیست بدهیم چون تنها وقتی یک مجموعه نمره بیست می گیرد که معصوم در آن حضور داشته باشد؛ حوزه علمیه هم یک پدیده بشری است و اگر کسی بخواهد به این حوزه نگاه کند ظرفیت های بسیار بزرگی در کنار نواقص می بیند ولی ما وظیفه داریم که از این تشکیلات دفاع کنیم. 🔹حوزه های علمیه به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیروی های زیادی را برای خدمت رسانی به نظام و انقلاب آماده کرده است. آیا سزاوار است که عده ای چنین نهاد مبارکی را به اسم نقد مشفقانه تضعیف کنند؟ وظیفه ما این است که با درس خواندن و عمل و زبان از این جریان دفاع کنیم هرچند منکر عیب های موجود نیستیم و آنها را بیان می کنیم. 🔹بنده هم به عنوان مسؤول کرسی های نظریه پردازی علوم نقلی حوزه و همچنین مسؤول انجمن فقه و حقوق حوزه می گویم آماده هستیم که اگر کسی حرف و نظری دارد، در جمعی علمی مطالب را بشنویم و جواب دهیم؛ تاکید می کنیم آغوش حوزه برای کسانی که نقد مشفقانه دارند باز است و اگر کسی نظری دارد و بیاید به صورت علمی بیان کند ما قبول کنیم، اما این که در یک سری جمع های عمومی و در حال سخنرانی ایراد بگیریم و حوزه را بکوبیم، نقد مشفقانه نیست. @saraeer
📜امروز گرانی ۲۰۰ درصدی در کشور داریم/ مسئولین مشکلات اقتصادی را جدی بگیرند؛ این مسائل شوخی نیست 🔻آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج اصول: 🔹مسئولین محترم بدانند این روزها در هر جلسه ای می نشینیم، سخن از گرانی است؛ بحث روز مردم، گرانی است؛ کاش گرانی 20 درصد و 50 درصد بود؛ امروز گرانی 100 درصد و 200 درصد داریم و حقوق بگیران، کارمندان و کارگران ما بیچاره شده اند. 🔹مسئولین جدی بگیرند؛ این مسائل شوخی نیست؛ مسئله ای سرنوشت ساز است؛ باید شبانه روز به فکر راه حل باشند؛ دل خود را به این مسئله خوش نکنند که این گرانی ها از فشارهای خارجی است؛ بسیاری از مشکلات، داخلی است و باید با مدیریت درست آن را حل کرد؛ تا به امروز هرچه مسئولین دولت، مجلس و قوه قضائیه دور هم نشستند، خبری نشد و باید فکری برای این مسائل کرد. @saraeer
📜روحانیون محترم مسائل سیاسی را با مسائل منبر مخلوط نکنند 🔻آیت الله سبحانی صبح امروز در درس خارج اصول: 🔹طلابی که در ماه محرم منبر می روند، باید این مسئله را در نظر داشته باشند که «الاسلام محمدی الحدوث و حسینی البقاست» و بر این اساس به ارائه مطلب بپردازند. 🔹روحانیون محترم مسائل سیاسی را با مسائل منبر مخلوط نکنند؛ باید به ارائه مباحث اخلاقی، ملاحظه قواعد شرع، احکام خانواده، عقائد و ... پرداخت. 🔹منبر باید در مردم تحول ایجاد کند و با استفاده از آیات قرآن، روایات، مباحث اخلاقی، مباحث تاریخی و ... می توان به این مهم دست پیدا کرد. @saraeer
آیت الله علوی گرگانی در دیدار رئیس سازمان اوقاف: بنده تبلیغ را رها نکردم و برای تبلیغ و منبر رفتن به گرگان می‌روم، مراجع عظام تقلید از جمله آیت‌الله وحید خراسانی جزو افراد متبحر در منبر رفتن بودند و بالای منبر رفتن تضادی با تصدی منصب فتوا ندارد @saraeer
🔺عبدالحسین خسروپناه: به جرأت می توانم بگویم شبهه ای در جامعه وجود ندارد که حوزه علمیه به آن پاسخ نداده باشد؛ ولی ضعف ما حوزویان در ترویج آن است/ متأسفانه امروز همه می خواهند مرکز پژوهشی راه بیاندازند در حالی که ما نیاز به مرکز ترویج داریم. @saraeer