eitaa logo
سرائر | مجله دین و روحانیت
579 دنبال‌کننده
106 عکس
43 ویدیو
8 فایل
توجه: درج اخبار و مطالب به معنای تأیید محتوای آن از سوی سرائر نیست ارتباط با مدیر کانال (سیدیاسر تقوی): @t_sedyaser کانال شخصی مدیر: @sedyaser
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺متن طومار منسوب به جمعی از اساتید و طلاب حوزه علمیه خطاب به مراجع تقلید درباره فعالیتهای مشکوک برخی تشکل های حوزوی. گفته میشود این طومار در اعتراض به فعالیت نشست اساتید تنظیم و منتشر شده است @saraeer
🔺مطالب کانال سرائر در پیام‌رسان «ایتا» نیز منتشر می‌شود. ما را به دوستان دغدغه‌مند خود در «ایتا» معرفی کنید: 🔸https://eitaa.ir/saraeer
🔺تصویری از عمامه‌گذاری سیداحمد خمینی در حاشیه جشن نیمه شعبان حسینیه جماران که با انتقاد کاربران فضای مجازی همراه شد @saraeer
📜برخى براى هجمه بهانه لازم ندارند 🔻سيداحمد خمينی در صفحه اينستاگرام خود نوشت: 🔹دیروز به لطف خدا در حسينيه جماران رسماً عمامه گذاشتم. به لطف فضاى مجازى كه باعث شده خبر ها از هر سوى برود و همگان از پيدا و پنهان هم ديگر مطلع باشيم، محبت دوستان آشنا و نا آشنا شامل حالم شد و بزرگوارى شان، جان و روحم را صفا داد. خواستم در درجه اول از همه محبت ها و الطاف دوستان، صميمانه تشكر كنم و برای يكايک ايشان آرزوى بهروزى و سلامت داشته باشم. اما در درجه دوم اجازه بدهيد به گروه دومى هم اشاره كنم كه به نوعى ديگر به برادر كوچكشان نگريستند. 🔹می گويند روزى كسى به داروخانه اى رفت و پرسيد آيا ميخ داريد؟ صاحب داروخانه با تعجب جواب منفى داد. مشترى هم سنگى را به شيشه مغازه زد و گفت بايد داروخانه اى را كه ميخ ندارد، خراب كرد. فرداى آن روز باز همان مرد به داروخانه رفت و پرسيد كه آيا داروخانه ميخ دارد؟ صاحب داروخانه كه پيش بينى اين سوال را كرده بود ، پاسخ داد : آرى داريم، مرد مشترى اين بار هم با سنگ ترازو به شيشه مغازه زد و گفت بايد داروخانه اى را كه ميخ مى فروشد،خراب كرد. روز سوم شد و مشتری خاص به مغازه وارد شد و باز همان سؤال را تكرار كرد كه آيا ميخ داريد؟ مغازه دار اين بار با آرامش گفت: عزيز دلم، تو شيشه ات را بشكن. چكار به ميخ دارى! 🔹حالا حكايت من است. برخى براى هجمه، خيلى بهانه لازم ندارند. یک دسته مى گويند اصلا چرا براى عمامه گذارى مراسم گرفته اى؟ غافل از اينكه همه طلبه ها چنين می كنند. وليمه مى دهند و مجلس مى گيرند. درباره بنده البته اصلا مراسم خاصى هم نبوده و در جشن ميلاد امام زمان چنانكه سنت همه طلاب است كه در روز مباركى و در جلسه جشنى چنين مى كنند، چنين كردم. از شش سال پيش كه گام در اين راه نهادم و در شهر قم مشغول طلبگى شدم، طبيعى بود كه روزى عمامه بگذارم و توسط يكى از بزرگان به اين لباس مفتخر شوم. 🔹گروهى به كنايه نوشته اند كه اين مراسم ، مراسم تاج گذارى است. البته لباس سربازى امام زمان كم تر از تاج نيست، ولى خوب و بد آن فقط مربوط به من نيست. هر روحانى كه لباس روحانيت را در بر دارد ، مى تواند به اين صفت متصف شود. حالا اينكه چرا درباره من اين تعبير به كار برده مى شود، لابد براى شما روشن است. برخى مى گويند خمينى بودن به عمامه نيست. سخن درستى است. اما فراموش نكنيم تنها من نيستم كه عمامه به سر دارم. ده ها هزار روحانى روزى در مراسمى عمامه گذاشته اند و آرزوی گام نهادن در راه امام را دارند و صد البته تنها به عمامه اين مهم ميسر نمى شود. دعا كنيد به مقامش راه يابيم. 🔹برخى نوشته اند مراسم، لاكچری بوده است. قبلا هم برايتان نوشتم كه اين يک مسير تخريبى است كه هدفى بزرگ تر از من را دنبال می كند. اما قضاوت درباره اشرافى بودن و لاكچرى بودن را اجازه بدهيد به خود شما و عكس هاى همه كسانى كه در جلسه بودند و آن را ثبت كردند، واگذار كنم. خود در اين باره قضاوت كنيد. برخى هم البته با اصل عمامه مشكل دارند. من ناراحتى و عصبانيت ـ و نه دشنام ايشان را درك مى كنم ولی اجازه بدهيد اين حق را برای خودم قائل باشم كه عقايد خود را داشته باشم. غرض آنكه به لطف دوستان و دعای خير ايشان بيش از گذشته محتاجم. احمد چه با عمامه و چه بى عمامه،خاك پاى شماست. لطف و قهرتان، محبت است. @saraeer
📜چندش 🔻حسین دهباشی در واکنش به تصاویر مراسم عمامه‌گذاری سیداحمد خمینی نوشت: 🔹از همه شرم‌آورتر، عملکرد سایت خبری جماران است که درآمدش را مطابق قانون بودجه همه ساله و زودتر از همه از جیب خالی مردم مجبور و بدبخت ایران برمی‌دارد و اگرچه هدف اعلام‌شده‌اش ترویج آثار بنیان‌گذار انقلاب‌ است در عمل تبدیل شده به تارنمای شخصی خانواده خمینی‌ها. و عینا مانند سایت خانواده سلطنتی انگلیس که مثلا عطسه‌های پرنس چارلز را گزارش می‌کند، عمامه‌گزاری جوانکی هیچ‌کاره را صرفا به اعتبار یادگار یادگار یادگار پدر پدربزرگش بودن گزارش تصویری می‌کند! این غایتِ چندش در حرفه خبرنگاری است. @saraeer
📜آقای بادامچی پاسخ دهند 🔻یادداشت وارده | حمیدرضا زنجانی در پاسخ به یادداشت محمدحسین بادامچی نوشت: 🔹بسم الله الرحمن الرحیم. الهی انطقنی بالهدی والهمنی التقوی. در رابطه با یادداشت آقای بادامچی و نکات به دور از احترامشان به عنوان یک طلبه مطالبی را متذکر میشوم: 🔹1- از بدیهیات مسلم و مقبول نزد عقلاء این است که تا نسبت به قطعیت خبری یقین پیدا نشده باید نسبت به آن احتیاط کرد، جمله ای که منتسب به حضرت علامه جوادی آملی است و اساس نوشته ی آقای بادامچیان را تشکیل می دهد درمتن خبر (سایت معظم له) وجود ندارد. به آقای بادامچی از باب خیرخواهی یادآوری می کنم: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلى ما فَعَلْتُمْ نادِمِينَ(سوره حجرات آیه 6) 🔹2- متن یادداشت آقای بادامچیان را اولین بار در کانال سرائر دیدم و سپس برای یقینی بودن آن به کانال شخصی ایشان رجوع کردم ، نکات پیش رو بر اساس متن کانال خود ایشان است. 🔹3- ایشان در مقدمه صحبتشان می گویند: با توجه به زمینه صحبت مشخص است که طبق معمول مرجع ضمیر مخاطب (شما مسئولین) و مرجع ضمیر متکلم (ما علما)ست. آقای بادامچی پاسخ دهند: فهم شما از زمینه صحبت چیست؟ مقصودتان از طبق معمول چیست؟ آیا تمام فرمایشات حضرت علامه را مطالعه کرده اید؟ در صورت مطالعه از کدام قسمت از بیانات ایشان مطلب فوق را برداشت کرده اید؟ 🔹4- آقای بادامچی لازم است برای درک تقویم ذهنی علمای شیعه ی معاصر نگاهی کوتاه به زندگی نامه پر افتخار علمای شهید انقلاب، شهدای محراب، شهدای روحانی و طلبه دفاع مقدس، و شهدای روحانی مدافع حرم بیندازد 🔹5- نمیدانم مقصود آقای بادامچی از پایان دوران بزن و درویی علما با سلاطین چیست، آیا ایشان فعالیتهای مجاهدانه علما از عصر غیبت صغری و زمان مرحوم شیخ مفید تا دوران صفوی و عصر مشروطه و سربدار شدن علما را بازی بزن دروو میدانند؟ 🔹6- آقای بادامچی می گوید: ولایت فقیه همانطور که در نظر و عمل به عینه دیده ایم به معنای مسئولیت مستقیم طبقه روحانیت در تمام مصائب کشور است ، این بازی شتر مرغی مسئولین دولتی گنهکار و روحانیت حاکم مقدس دیگر برای ملت حنایی ندارد! درواقع نفی نقش و مسئولیت روحانیت و فقها در اداره کشور به معنای نفی نظریه ولایت فقیه است. 🔹آقای بادامچی پاسخ دهند: در کدام کتاب علمی یا کدام یک از بیانات امامین انقلاب اسلامی(حضرت امام خمینی ره و امام خامنه ای زید عزه) خوانده یا دیده اند که ولایت فقیه یعنی مسئولیت مستقیم روحانیت در تمام مسائل کشور؟ ایشان اگر قدری در معنای تحت اللفظی ولایت فقیه دقت می کرد شاید به فهم درستی میرسید. مقصود ایشان از بازی شتر مرغی علما چیست ؟ مصداق این بازی کدام است که دیگر برای ملت رنگی ندارد؟ فهم شما از ملازمه ی نقش روحانیت و نفی نظریه ولایت فقیه چیست؟ 🔹اینها نمونه ای از سوالات و ابهامات فراوانی است که از متن آقای بادامچی استنباط می شود البته بیان این سوالات از باب مواجهه نقضی نیست بلکه حقیقتا به دنبال فهم معانی کلام ایشان هستم تا به حقیقت پی ببرم ، این دیگر از اولین درسهای علما به طلاب است که در نقد و انتقاد و نظردادن قبل از هر چیز دنبال حقیقت باشید نه عقده گشایی. والسلام علیکم 🔸یادداشت محمدحسین بادامچی را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/saraeer/51 @saraeer
📜بیانیه دفتر آیت الله سیستانی پیرامون انتخابات پارلمانی عراق 🔻در این بیانیه آمده است: 🔹۱- از زمان سرنگونی رژیم سابق استبدادی، مرجعیت دینی به دنبال جایگزینی آن با نظامی برگرفته از تکثرگرایی سیاسی و انتقال صلح آمیز قدرت با بازگشت به صندوق های رای گیری در انتخابات دوره ای آزاد و شفاف بوده است و معتقد است که اگر کشور خواهان آینده ای است که مردم از آزادی و کرامت و پیشرفت و شکوفایی بهره مند باشند، و حافظ ارزش های اصیل و منافع عالی خود باشند، هیچ جایگزینی غیر از آن برای حرکت در این مسیر وجود ندارد. 🔹از این رو مرجعیت دینی بر نظام کنونی و سازمان ملل متحد در راستای تسریع برگزاری انتخابات عمومی فشار آورده است تا عراقی ها از طریق انتخاب نمایندگانی که نوشتن قانون اساسی دائمی و تعیین اعضای دولت عراق به آنها محول شده، فرصت تعیین سرنوشت آینده خود را داشته باشند. و امروز پس از گذشت ۱۵ سال از آن تاریخ، مرجعیت دینی همچنان معتقد است که حرکت در این مسیر گزینه صحیح و مناسب برای حال و آینده کشور است و برای جلوگیری از افتادن در مهلکه های حکومت فردی و رژیم استبدادی تحت هر بهانه و عنوانی چاره ای جز آن نیست. 🔹اما روشن است که این مسیر انتخاباتی تنها در صورتی به نتایج رضایت بخشی منجر خواهد شد که حائز شرایطی باشد از آن جمله: قانون انتخاباتی عادلانه باشد و حرمت آرای رای دهندگان مراعات شود و اجازه دور زدن آنها داده نشود. دوم اینکه لیست های انتخاباتی براساس برنامه های قابل اجرای اقتصادی، آموزشی و خدماتی و به دور از شخصی سازی و تنش های فرقه ای و مزایده های رسانه ای به رقابت بپردازند. 🔹سوم اینکه هرگونه دخالت خارجی در انتخابات چه در امر حمایت مالی و چه غیر از آن ممنوع شود و مجازات سختگیرانه ای برای عدول از آن وضع گردد. چهارم: رای دهندگان به ارزش آرای خود و نقش مهم خود در ترسیم آینده کشور واقف باشند و آرای خود را در ازای قیمت ناچیز، و در راستای پیروی از هوای نفس، احساسات و به خاطر منافع شخصی و درگیری های قبیله ای و مانند آن نفروشند. 🔹مطمئنا شکست هایی که تجربه های انتخاباتی گذشته به همراه داشته است – اعم از بهره برداری از قدرت توسط بسیاری از افرادی که در دولت انتخاب شدند و یا دارای مقامات ارشد در حکومت بودند و سهیم بودن آنها در گسترش فساد و تضییع اموال عمومی به صورت بی سابقه و اختصاص دادن حقوق های نجومی به خود و ناکامی در انجام وظایفشان در راه خدمت به ملت و فراهم کردن زندگی کریمتانه برای فرزندان آن – فقط نتیجه طبیعی عدم اجرای شرایط لازم در انتخابات بوده است. این موضوع حتی گاهی اوقات در انتخابات کنونی نیز دیده می شود اما امید امکان تصحیح مسیر حکومت و اصلاح نهادهای دولتی از طریق دو چندان کردن تلاش های متعصبانه فرزندان این کشور و استفاده از سایر روش های قانونی موجود همچنان باقی می ماند. 🔹۲- مشارکت در این انتخابات حق هر شهروندی است که حائز شرایط قانونی است و هیچ چیز جز اعتقاد به اینکه شرکت در این انتخابات در راستای منافع عالی ملت و کشورش است، نمی تواند او را به انجام این حق ملزم کند. شهروندان باید بدانند که روی گردانی از حق انتخاباتی خود فرصت دیگری را به دیگران برای پیروزی در کرسی های پارلمانی می دهد که چه بسا از آرمان های شهروندان به دور باشند. اما در نهایت تصمیم شرکت و یا عدم مشارکت در انتخابات به خود شهروندان برمی گردد و هر شهروند مسئول آن است لذا باید شهروندان با آگاهی کامل و اشتیاق بالا نسبت به منافع کشور و آینده فرزندان آن این حق را اعمال کنند. 🔹۳- مرجعیت عالی دینی بر بی طرفی نسبت به همه نامزدها و لیست های انتخاباتی تاکید می کند به این معنا که از هیچ فرد یا جناح و یا فهرستی به هیچ وجه حمایت نمی کند؛ لذا همه چیز به عقیده رای دهندگان و دیدگاه آنها پس از بررسی های دقیق واگذار می شود و ضروری است اجازه داده نشود هر فرد یا جناحی از عنوان مرجعیت دینی و یا هر عنوان دیگری که در قلب عراقی ها از جایگاه ویژه ای برخوردار است، بهره برداری انتخاباتی کند. 🔹لذا عوامل سرنوشت ساز همان کارایی و صداقت، پایبندی به ارزش ها و اصول، دوری از برنامه های خارجی، احترام به قوانین و تمکین آن، آمادگی برای ایثار در راه نجات وطن و خدمت به شهروندان، توانایی در اجرای برنامه های واقعی برای حل بحران ها و مشکلات وخیم بلند مدت هستند که تنها راه اطمینان از آن، آگاهی از مسیر علمی نامزدها و روسای لیست های انتخاباتی است. به خصوص کسانی که در دوره های سابق در مقام مسئولیت بوده اند جهت جلوگیری از افتادن در دام فریب کاران ناکام و فاسد و باتجربه و غیر از آنها. از خداوند قادر مسالت داریم که همه را به سمت آنچه خیر و صلاح کشور و بندگان در آن قرار دارد، هدایت کند که اوست قیم آن و همو مهربانترین است. 🔸شفقنا @Saraeer
📜آیت‌الله بر پلهٔ آخر: مانیفستی برای نجف و بغداد/ گفتمانِ سیاسیِ سیستانی در قالب بیانیه‌ای منتشر شد 🔻فرید مدرسی در کانال تلگرامی خود نوشت: 🔹1- آیت‌الله سید علی سیستانی بیانیه‌ای سیاسی به بهانه انتخابات پارلمانی عراق منتشر کرد؛ یک هفته پیش از برگزاری انتخابات. بیانیه‌ای که در ظاهر انتخابات پارلمانی را نشانه گرفته اما در واقع، گفتمان سیاسی آیت‌الله را بازنمایی می‌کند که در آن "مرجعیت نجف و نظام سیاسی عراق" محوریت دارد. می‌توان بیانیه‌ را مانیفستِ آیت‌الله برای "نجف و بغداد" نامید. آیت‌الله دو خط مشی آینده را در بیانیه ترسیم کرده؛ نظام ایده‌آل سیاسی عراق و نیز چگونگی تعامل مرجعیت نجف با سیاست. به عبارتی آیت‌الله با این بیانیه، بر پله آخر نقش تاریخی-سیاسی خود ایستاد و از گفتمانِ سیاسی خود رونمایی کرد. 🔹2- اصول و مبانی آیت‌الله نسبت به نظام سیاسی و پارامترهای گفتمانی آن به روشنی در بیانیه ترسیم و بر آن تاکید شده است. حتی اعلام شده که بعد از "۱۵ سال" همچنان آیت‌الله این گفتمان سیاسی را گزینه مطلوب می‌داند؛ البته با جزئیات و شفافیتِ بیشتر: ۱- نظام سیاسی بر مبنای "کثرت‌گرایی سیاسی" ۲- روش "انتقال مسالمت‌آمیز قدرت از طرق حضور در پای صندوق‌های رای در انتخاباتی دوره‌ای، آزاد و عادلانه" ۳- تاکید بر حق به‌جای تکلیف: "مشارکت در انتخابات حق هر شهروندی است؛ هیچ چیز نمی‌تواند ملزم به استفاده از این حق کند" ۳- وظیفه نظام سیاسی بسط "آزادی و کرامت" و فراهم کردن "پیشرفت و رفاه" شهروندان عراقی ۵- تابو و خط قرمز سیاسی: "حکومت فردی و استبدادی" و وابستگی عراق و دخالت خارجی؛ نکته‌ای که نگرانی آیت‌الله را نسبت به لبنانیزه شدن عراق را تصویر می‌کند: طایفه‌گرایی و حمایت خارجی از طوایف در لبنان. 🔹اما محور دوم بیانیه آیت‌الله سیستانی تثبیت ریل مرجعیت نجف که با سقوط نظام استبدادی سابق و شکل‌گیری نظام جدید، و پس از آن ظهور داعش ناگزیر به کنشگری غیرمستقیم شد و پا به میدان کلان سیاسی گذاشت؛ امروز پا پس کشید و سیاست‌ورزی را به صراحت به "مردم" واگذار کرد و آن را "حق" آنان دانست؛ همچون معماری که بنایی را ساخته و حالا آن را به مالکش واگذار می‌کند. آیت‌الله ریل تعامل نجف با سیاست را تنظیم و مشخص کرده تا در آتیه هرطوری که زعامت نجف جابه‌جا شد، این ریل بر این اساس، طی‌ِ طریق کند و سرمایه نجف در پای سیاستمداران صرف نشود. آیت‌الله راه نجف را به صراحت و با تاکید از بغداد جدا کرد تا مردم مستقیم برابر آنان بایستند. او نه تنها پای مرجعیت، بلکه "هر عنوانی که در عراق از جایگاه ویژه‌ای برخورددار است" از دامان سیاست بیرون کشید تا میوه‌های گذشته مرجعیت همچون "جهاد با داعش و پیروزی بر آنان" هم در دهان سیاستمداران مزه‌مزه نشود و هزینه رقابت‌های انتخاباتی نگردد. فاز کنونی پروژهٔ گفتمانی آیت‌الله سیستانی با این بیانیه‌ رسما رونمایی شد تا با تاکید بر مبانی سیاسی، مسیر آینده مرجعیت نجف هم بازگشایی شود. البته همچنان سیاستمداران انگشت به دهان، منتظر نشسته‌اند تا ببینند "پلهٔ آخرِ آیت‌الله" دیگر چه خواهد بود؟! @saraeer
📜آسیب شناسی وحدت اسلامی در حوزه‌های علمیه 🔻حسن عبدی‌پور و ابراهیم عباسی: 🔹حوزه علمیه علی رغم تحولات بسیار خوب و محسوسی که در مسائل مختلف داشته است، هنوز با نگاهی سنتی به مسئله شیعه و سنی‌ می‌نگرد. هنوز حساسیت‌هایی که بعضا ریشه در تعصبات خشک و غیر منطقی دارد، بر اندیشه برخی از بزرگان حوزه سایه افکنده و به تبع در باورهای برخی از طلاب جوان نیز سرایت کرده است. 🔹مهم ترین عاملی که باعث مخالفت‌های کور، بی منطق و ظاهری و نه علمی طلاب حوزه در مسئله اختلافات شیعه و سنی‌ می‌شود، عدم آگاهی عمیق به مذاهب و فرقه‌های اسلامی است. به نظر‌ می‌رسد حوزه علمیه به دلیل نگاه سنتی با ترس از تبعات، تاکنون نتوانسته است به صورتی فراگیر طلاب را با این مقوله (معارف و آموزه‌های سایر مذاهب و فرق) آشنا کند و جایگاهی رسمی به آموزش و مطالعات آنان ببخشد. 🔹از آنجا که اهل تسنن، شیعیان را بیشتر از روی اعتقادات، رفتار و برخورد مجاوران خود‌ می‌شناسند، در نقاطی که پیروان این دو مذهب در کنار یکدیگر زندگی میکنند، نحوه تعامل معتقدان این دو مذهب بسیار سرنوشت ساز و تعیین کننده است. تربیت مبلغانی که بتوانند در این نقاط مصالح مختلف را رعایت کنند، بسیار ضروری و اجتناب ناپذیر است. 🔹در مدیریت و سازمان حوزه علمیه به عنوان متولی کلان سیاستگذاری و برنامه ریزی این نهاد بزرگ دینی، حتی در سالهای اخیر که به سوی نظم و انضباط گام‌هایی برداشته است، موارد و نشانه‌هایی از تبادل و تعامل عملی با مراکز علمی اهل سنت یافت‌ نمی‌شود؛ مثل نشست‌های علمی مشترک، مکاتبات، دیدارهای سازمان یافته و مثمر ثمر. تشکیلات حوزه علمیه اگر نتواند ساختارهای ذهنی گذشته را بشکند و فضای گفتگوی فعال را در عین پایبندی به اصول و مبانی با مراکز علمی اهل تسنن فراهم کند، این خلاء را دیگرانی پر‌ می‌کنند که چه بسا وضعیت را از این که هست بدتر خواهند کرد. 🔸متن کامل را در «اخوت» بخوانید: http://okhowah.ir/fa/13431 @Saraeer
📜عمامه‌گذاری زیر سقف سالن همایش با صدای ترمپت 🔻سیداکبر موسوی با انتشار تصویری درکانال تلگرامی خود نوشت: 🔹مراسمِ عمامه‌گذاری اتفاقی جدید است. قبل از انقلاب آن‌قدر طلبه نبود که نیاز به مراسم عمامه‌گذاری باشد. تا همین ده-بیست سال عمامه‌گذاشتن حاشیهٔ مراسم اعیاد علما بود و پس از برگزاری مجلس. این چند ساله اما «مراسم عمامه‌گذاری» به تنهایی عنوانی برای یک مجلس شده است. از «عمامه‌گذاری» پس از «جشن عید مبعث» به «مراسم عمامه‌گذاری» در عید مبعث تغییر یافته است. شکل و شمایل مراسم همان بود؛ اما مرکز مراسم از جشن مبعث/نیمه شعبان و ... به عمامه‌گذاری تغییر کرده بود. طبعاً مراسم در مسجد یا حسینیه برگزار می‌شد، سخن‌ران بالای منبر می‌رفت و مداح می‌خواند و .... فقط نام عوض شده بود. 🔹دگرگونی مرکز مراسم از مناسبت مذهبی [مثلاً‌ نیمه شعبان یا مبعث] به مناسبت صنفی [مراسم عمامه‌گذاری] تنها یک دگرگونی اسمی نبود. این تغییر تدریجی است و نشانه‌هایش آرام‌آرام بروز خواهند کرد. اولین عمامه‌گذاری که دیدم، در یکی از اعیاد در مسجد کوچک مرحوم آیت الله بهجت بود. عمامه‌گذاری حاشیهٔ مراسم بود. پس از سخن‌رانی و مداحی و چای و شیرینی، چند طلبه معمم می‌شدند. اگر اینها نبودند، مراسم هم برگزار می‌شد.هنوز در مراسم علمای سنتی همین‌گونه است. اما آرام‌آرام «عمامه‌گذاری» به یک مراسم مستقل تبدیل شد و نه یک حاشیه. 🔹مراسم عمامه‌گذاری طلاب حوزهٔ علمیهٔ تبریز، اتفاقِ نو اما قابل پیش‌بینی بود. طلبه‌هایی که به جای مسجد، در سالن نمایش، به جای دوزانو نشستن روی زیلو و فرش، تکیه به صندلی‌های نرم سالن داده‌اند و با شنیدن صدای ترومپت، به احترام سرود ملی می‌ایستند و احتمالاً هم‌خوانی می‌کنند. یکی‌یکی بالای سکو می‌روند و مثل جشنواره‌های فیلم با بزرگانی که آن بالا ایستاده‌اند دست می‌دهند و شبیه جایزه گرفتن، یکی از بزرگان عمامه بر سرشان می‌گذارد. همهٔ این اتفاق‌ها از پرده نمایش بزرگی مستقیم پخش می‌شود. 🔹مرکز شدن عمامه‌گذاری، باعث می‌شود مناسبت صنفیِ مراسم عمامه‌گذاری از مناسبت مذهبی جدا ‌شود؛ از مسجد، از مردم عادی‌ای که به مسجد می‌آیند. مردم کوچه و بازار به جشن عید مبعث در مسجد و حسینیه محله‌شان می‌روند، به مراسم نیمه شعبان می‌روند؛ اما چه انگیزه‌ای دارند برای رفتن به مراسم عمامه‌گذاری طلاب؟ به سادگی می‌توان حدس زد که حاضران در مجلس اقوام و خویشان و دوستان طلاب معمم هستند. 🔹مراسم عمامه‌گذاری به این شکل، فاصله گرفتن از مردم است؛ فاصله گرفتن از نهاد مدنی بودن حوزه است. صنفی شدن است. روحانیتی که مردمی نباشد، تهی است. راستی! مراسم رقص نور کم داشت و کمی فشفشه در دو طرف سکو. @saraeer http://media.hawzahnews.com/Original/1397/02/14/IMG01254413.jpg
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺مولوی عبدالحمید: سلب آزادی موجب خطر است 🔹به گفته کانال رسمی دفترمولوی عبدالحمید مدت‌هاست از سفر وی به سایرنقاط کشور بجز تهران ممانعت به عمل می آید. اخیرا نیز با سفر وی به «قطر»مخالفت شده است @saraeer
📜ابراز نگرانی از اجرای سند ۲۰۳۰ در برخی مراکز آموزشی 🔻آیت الله مکارم شیرازی در دیدار جمعی از مدیران اداره کل آموزش و پرورش استان قم: 🔹ما معتقدیم برای پیشرفت مسائل آموزش و پرورش یک مثلثی هست که باید اصلاح شود و آن برنامه، کتاب و معلم است. در آموزش و پرورش هنوز هم گاهی افراد نفوذی پیدا می‌‌شوند، البته جامعه معلمان جامعه ای مورد احترام هستند ولی به ما خبر می‌‌رسد که در برخی مراکز سند 2030 در حال اجرا است که به طور کلی مبانی دینی و مذهبی را در بین فرزندان ما خراب می‌کند. باید مراقب برنامه‌ها و کتاب‌ها باشیم و حرکات غیر مسؤولانه را رصد کنیم. @saraeer
📜مخالفان ولایت فقیه «روحانی نما» نیستند 🔻سید عزت الله ضرغامی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: 🔹از نقاط ضعف مهم مدیران و کارشناسان امنیتی و اطلاعاتی نگاه بدبینانه و مشکوک به همه پدیده‌ها ست. اهمیت فوق العاده امنیت در جامعه به ویژه برای دولتمردان و حاکمان هم اقتضا می‌کند که نظر کارشناسی آنان در بیشتر موارد در اولویت قرار گیرد. خلا یک پازل منطقی برای حکمرانی خوب و قضاوت جامع در مورد افراد و سیاست‌ها راهبردی کشور به ویژه در مورد نحوه رفتار آدم ها موجب افراط در این دیدگاه شده است. 🔹یک مقام بالای قضایی در یک اظهار نظر عمومی سخن از تلاش برای حذف ولایت‌فقیه توسط چند "روحانی نما" در قم می کند. اولا آن طلبه‌های مفروض، روحانی هستند نه روحانی نما! مخالفت و ضدیت با ولایت فقیه هم در میان روحانیون از زمان حضرت امام (ره) رایج بوده است. ثانیا،ً ولایت‌فقیه را این چیزها تهدید نمی‌کند. امروز رفتار معتقدین و مدعیان ولایت فقیه و به ویژه برخی منصوبین از سوی رهبری تهدید بزرگ مشروعیت و وجاهت ولایت فقیه است. 🔹ثالثا، یک مقام قضایی عالی رتبه باید براساس گزارش های موثق اطلاعاتی، کیفرخواست عادلانه برای مجرمان، اگر با هدف برهم زدن امنیت عمومی بوده باشد، صادر کند. لازم نیست این امور به میان مردم کشیده شود. این چیزها امروز اصلاً مسئله مردم نیست. امر متعالی و مترقی ولایت فقیه را با چارچوب‌های فکری محدود خود "سایز" نکنیم. این کارها ولو با "قصد قربت" خدمت به "ولی فقیه" نیست. . @saraeer
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺سید کمال حیدری: علما از نظر علمی مورد احترامند، اما مقدس نیستند/ نقد علما به معنای احترام به آنان است @saraeer
🔺کیک رسائل به مناسبت روز معلم تهیه شده توسط یکی از خواهران طلبه @saraeer
🔺«سرائر» همزمان با شروع سال تحصیلی حوزه‌های علمیه، فعالیت خود در پیام‌رسان‌های «تلگرام» و «ایتا» را از سر می‌گیرد. معرفی این کانال را به دوستان فرهیخته خود هدیه کنید @saraeer
📜واکنش مدیر حوزه های علمیه به اظهارات رحیم پور ازغدی 🔻علیرضا اعرافی امروز در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه: 🔹ما بدون آنکه راه نقد را بر حوزه مسدود بدانیم؛ آن را باز دانسته؛ اما باید نقدی آگاهانه و منصفانه باشد؛ حوزه و قم در قبل از 50 سالگی آن تولیدکننده انقلاب بزرگ جهانی بود و آن همه ابتکار و خلاقیت علمی را به ایران و جهان نشان داد؛ حوزه ما هرگز مسیر سکولاریسم و دوری از ارزش های بلند اجتماعی و سیاسی اسلام را طی نمی کند؛ حوزه پشتوانه مردم، جامعه، اسلام و انقلابی اسلامی است. 🔹بزرگان و مراجع عظیم الشأن ما در برابر خون های پاک شهیدان احساس مسئولیت کرده و خواهند کرد؛ نسل جوان و پرشور انقلابی ما در صحنه دفاع از انقلاب اسلامی حضور داشته اند؛ درس های ناظر به مسائل نو و جدید در مسائل اجتماعی و سیاسی قصه را روشن کرده و هرگز زمینه سخنانی که نسنجیده باشد را نمی پذیرد. 🔹مرجعیت در حوزه رکن رکین و قله عظیم معرفتی است؛ مرجعیت و ولایت اصول اساسی حوزه های علمیه است و مدیریت در پرتو مرجعیت و ولایت و با هدایت های شورای عالی حوزه در مسیر تعالی و پیشرفت قدم های اساسی بردارد. رویکردهای کلان مدیریت حوزه با هدایت مرجعیت و رهبری عظیم الشأن رویکردهای جامعه نگر، آینده نگر و اصولی، اساسی و مبتنی بر سنت و ناظر به نیازهای زمانه بوده و خواهد بود. 🔹ما از تمام بزرگان، اساتید، طلاب و جریان های اصیل حوزه و همچنین اساتید خارج از حوزه اعم از دانشگاه و غیر دانشگاه استقبال کرده و از رهنمودها و پیشنهادهای آنان بهره می بریم. 🔸حسن رحیم پور ازغدی 25 مرداد در جمع طلاب در مدرسه فیضیه گفته بود «ریشه سکولاریسم در حوزه علمیه است» @saraeer
📜نوار درسی برای طلبه مانند شیرخشک است/ استفاده از القاب غیرحوزوی نشانه عجز ماست 🔻آیت الله سبحانی در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه: 🔹طلاب برای درس خواندن کامل، حداقل باید 8 ساعت در روز مطالعه کنند تا بتوانند خروجی مناسبی برای جامعه داشته باشند. امتداد تحصیل برای حوزویان ضروری است؛ گوش دادن به نوار درسی مناسب تحصیل نیست؛ چراکه نوار درسی همانند شیرخشک است که فقط تأثیر حداقلی دارد؛ رسیدن خدمت استاد و شنیدن مطلب از نزدیک بسیار مهم و اثرگذار است. نوار و اینترنت در جای خود خوب است؛ اما شاگرد باید سؤال و جواب و اشکال را در کلاس لمس کرده تا بتواند ملا شود. 🔹استعدادسنجی از دیگر ضروریات حوزه های علمیه است که باید اهمیت ویژه ای نسبت به آن داشت؛ باید دید این طلبه برای چه کاری آفریده شده و بر اساس همان، برای او برنامه ریزی کرد. تعمم طلاب از دیگر ضروریات طلاب است؛ نباید طلاب درس خارج خوان ما بدون لباس در کلاس حضور داشته باشند؛ معمم شدن، سربازی رسمی حضرت بقیه الله الاعظم است که طلاب باید نسبت به آن اهتمام داشته باشند. 🔹باید از القاب حوزوی بهره ببریم، باید از حجت الاسلام، آیت الله، محقق، دانشمند و ... بهره برد و از اصطلاحات خارجی دوری کرد؛ افتخار ما القابی است که در حوزه وجود دارد؛ استفاده از تعبیرات غیرحوزوی نشانه عجز ماست و باید اصالت خود را حفظ نماییم. @saraeer
📜آیا نقد فلسفه به وضعیت قرون وسطائی می انجامد؟/ بگذارید فضای نقد و نظر در حوزه زنده بماند 🔻محمدتقی سبحانی: 🔹متاسفانه برخی به جای ورود در موضوعات فلسفی، با طعنه پردازی سعی می کنند که باب بحث و گفت و گوی جدی را ببندند و از نقد جدی نظریات جلوگیری کنند. این نکته گاه با استناد به سخن بزرگان صورت می گیرد و با گزارش ناقص از مطالب آنان، گویا در تلاش برای سرکوب هر گونه انتقاد از فلسفه هستند. 🔹در یکی از گروه ها، در هنگامه بحث علمی از فلسفه و عرفان رایج، یکی از اعضا، با ارسال پیام زیر به مقابله با منتقدان فلسفه پرداخت. در نوشته زیر، به این رفتار غیر علمی اعتراض شده و نشان داده است که سوء استفاده از این عبارات، چه مناقشاتی را برمی انگیزد: «امام خمینی: تردیدی ندارم اگر روند مخالفت با فلسفه و عرفان ادامه می‌یافت وضع روحانیت و حوزه ها وضع کلیساهای قرون وسطی می شد.» 🔹هر از چندی که گفت و گو در باب فلسفه بالا می‌گیرد، برخی دوستان با نقل عبارات امام خمینی(ره) و امثال آن، گویا هشدار می دهند که باب نقد فلسفه را باید تخته کرد. به گمانم، این گونه سوء استفاده از نام بزرگان، نه تنها اهانت به اندیشه ورزی و شعور نخبگان علمی است، بلکه توهین به جایگاه والای آن بزرگان نیز هست، چرا که آنان را در صحنه خردورزی، همچون شخصیتی که دگم وار به طرد رقیب می‌پردازد، به نمایش می گذارد. 🔹کسی که به بافت سخنان امام مراجعه کند، در می یابد که سخنان ایشان در مقابل کسانی است که ناآگاهانه و بدون پشتوانه علمی، به فلسفه می تاختند و نه همچون اصحاب معارف که خود استاد فلسفه و عرفان بودند و پیش از ارائه انتقادات خود، نظریه فلسفی را با دقت تقریر می کردند. 🔹بی گمان اگر قائد فقید ما امروز در این صحنه بحث و گفت و گوهای علمی حضور می داشت، نه تنها به تشویق این فضای فکری می پرداخت، بلکه به جای این تعابیر، خود به صحنه می آمد و رأی خویش را با دلیل و برهان باز می‌گفت. شاهدم برای این سخن، فرمایشات خلف بزرگوار ایشان است که بارها، بحث و گفت و گو میان فیلسوفان و مخالفان را یک امر طبیعی بلکه ضروری خوانده و خود به ستایش بزرگان مکتب خراسان پرداخته است. 🔹اما برای این که نشان دهم که وقتی دوستان سخنان بزرگان را در بستری متفاوت از شأن صدور آن، عرضه می کنند، تا چه اندازه به ناروا، آنان را در معرض اعتراض قرار می دهند، در این خصوص عرض می کنم: 🔹اولا، جرم کشیشان قرون وسطی این بود که به دلیل حاکمیت بر مقدرات نهاد دین، اجازه نقد نظام دانشی کلیسا را نمی دادند و با متعالی خواندن تعالیم کلیسائی، هر گونه اندیشه دیگری را با نام بزرگان کلیسا به زاویه می راندند. و این دقیقا همین کاری است که متولیان امور فلسفه و عرفان در حوزه با مخالفان خود می کنند. 🔹ثانیا، از قضا، دگم های کلیسا، همان اندیشه های فلسفی یونانی و آمیزه های ارسطوئی- فلوطینی- بطلمیوسی بود که دقیقا در فلسفه اسلامی هم به حیات خود تا به امروز ادامه داده است. 🔹ثالثا، کلیسائیان با مطلق انگاری های برخاسته از منطق دگم فلسفی یونان‌مآبی، اجازه نوآوری و برون رفت از دیواره های سخت متافیزیک را نمی دادند. ‌و این همان کاری است که حوزه فلسفی وعرفانی ما با مرده ریگ فیلسوفان گذشته می‌کند. 🔹رابعا، مشکل اصلی قرون وسطای مسیحی، ماندن در رویکرد انتزاعی و روش های کلی نگرانه و انکار سایر روش های معرفت بود و گمان می کرد که دستیابی به یقین تنها در گرو توسل به قیاس های ذهنی و نصوص کهن کلیسائی است. و این همان مصیبتی است که حوزه فلسفی ما بدان دچار است. 🔹پس برای این که وضعیت کلیسای قرون‌ وسطی امروز گریبان گیر روحانیت و حوزه ما نگردد، بگذارید فضای نقد و نظر در حوزه زنده بماند و با حضور همه رویکردهای معرفتی، میدان برای رقابت گرم باشد و تعیین راستی و درستی یک نظریه را به دست جامعه عالمان بدهیم و از بالا آوردن چماق سیاست و شخصیت بر سر متفکران و دانشمندان بپرهیزیم. 🔸خبرگزاری مهر @saraeer
📜مخاطب من آیات مکارم و نوری نبودند/ امام می‌گوید «افعی‌های خوش خط و خال حوزه»/ خوب شد من این حرف را نزدم وگرنه می‌گفتند فلانی گفته در حوزه افعی داریم! 🔻حسن رحیم‌پور ازغدی در جمع دانشجویان، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه، « شما گفتید ریشه سکولاریسم در حوزه است، آیا با مواضع برخی مراجع نظر شما تغییر کرده است؟» گفت: 🔹متاسفانه برخی مواقع مسائل درست منتقل نمی‌شود و یا اینکه درست خوانده نمی‌شود. یک بخشی هم حتما به دلیل عدم اشراف به مطالب گفته شده بوده است. من اصلا معتقدم آنچه که گفتم و به آن معتقدم مبنای انقلاب اسلامی بوده و حرف‌های صریح و تعابیری است که امام(ره) در سخنرانی‌های مختلف و حتی در وصیت‌‌نامه خود گفته و سخنانی که امام در این باره داشته یکی دو تا نیست. 🔹امام حرف‌هایی را زده که من اصلا جرأت نمی‌کنم بگویم! امام می‌گوید افعی‌های خوش خط و خال حوزه! چه کسی جرأت می‌کند این حرف‌ها را بزند؟ خوب شد من این حرف را نزدم، وگرنه می‌گفتند فلانی گفته در حوزه افعی داریم. خیلی جالب است، اینها حرف‌های امام است و ما جرأت نمی‌کنیم آنها را بگوییم! برخی از انتقادهایی که شهید بهشتی و شهید مطهری کرده را ما جرأت نمی‌کنیم بگوییم، ممکن است بگویند اینها توهین به حوزه، روحانیت و مراجع است. 🔹تعبیر سکولاریسم در حوزه را رهبر انقلاب دو سه بار به کار بردند، در خود قم که ایشان رفتند، گفتند سکولاریزم در حوزه یعنی اینکه بگوییم ما فقط به فقه، مباحث احکام دین در حوزه عبادات، نماز، روزه، نجاسات و معاملات شخصی و اینها کار داریم وگرنه این همه مسائل شخصی، اجتماعی، تمدنی و حکومتی است که اگر حوزه نظر ندهد و دیدگاه‌های اسلامی، مکتبی را با متد جواهری اعلام نکند، آن وقت سکولاریسم غرب جای آن را می‌گیرد چنانچه در خیلی جهت‌ها گرفته است. بیشتر از ۹۵ درصد و اکثر قریب به اتفاق درس‌های خارج از فقه حوزه به همین مسائل پرداخته است. 🔹بنده طلبه هستم، طلبه مشهد، قم و سالها در کنار این آقایان بوده‌ام و بحث ما این است که خطر سکولاریسم در حوزه خیلی بیشتر از سکولاریسم در دانشگاه است. سکولاریسم دانشگاه، سکولاریسم عریان است و ترجمه از منابعی است که می‌گوید دین از دنیا و تمدن جداست، سکولاریسم در حوزه عریان نیست و پنهان است و از موضع حمله به دین نیست، از موضع دفاع دین است، ولی تعریف سکولاریسمی از دین است. 🔹در مدرسه فیضیه ما ده‌ها مطلب گفتیم، برخی از اینها را هیچ کس نشنید، همانجا به درس‌های علوم انسانی در دانشگاه‌ها اشکال کردند و برخی رشته‌ها در دانشگاه، خطر بی‌سوادی در دانشگاه هم مطرح است،‌ این را کسی مطرح نمی‌کند. اصلا موضوع آن جلسه در مورد مبارزه با مفاسد اقتصادی بود، در مورد اینکه می‌گویند این طلبه‌ها و آخوندها بردند و خوردند! در صورتی که شما می‌دانید این طلبه‌ها همه با ۵۰۰ - ۴۰۰ هزار تومان در ماه زندگی می‌کنند. 🔹جالب این است که من همه تابلوها را خواندم تا نگویند که سانسور می‌کنیم ولی چنین تابلویی ندیدم. اصلا فرض کنید چنین تابلویی بوده است، ولی چرا باید چنین مسائلی مطرح شود که بگویند اینها تهدید به قتل کردند! البته من فهمیدم که این فضاسازی برای چه بوده، یک کار رسانه‌ای بود که از تهران هم هدایت می‌شد و در قم اجرا شد. به نظر من این موضوع برای جلسه‌ای بود که رئیس‌جمهور را خواستند تا برای اقتصاد برجامی و گرانی‌ها توضیح دهد و اینکه چرا مشکلات ما با توصل به آمریکا درست نشد، به نظرم خواستند این مسائل در مجلس مطرح نشود. 🔹آقای روحانی دو یا سه بار در مجلس گفت که در فیضیه می‌خواستند من را بکشند! معلوم بود که اینها حاشیه‌سازی است. آیا آن بچه‌طلبه‌ای که آن تابلو را بالا برده، زده مرحوم هاشمی را کشته و آمده آنجا اعتراف به قتل کرده و حالا هم می‌گوید می‌خواهم شما را هم بکشیم؟! هزاران هزاران طلبه و مردم قم آمدند و می‌گویند ما همراه مردم و کنار مستضعفین هستیم و نسبت به مفاسد اقتصادی معترضیم، ولی یک دفعه همه اینها محو می‌شود و یک تابلو را علم می‌کنند و تمام یک ساعت و نیم صحبت‌ها را بگویند در مورد توهین به مرجعیت و حوزه بود، اگر اینها توهین است پس از منظر برخی از آقایان، اول باید امام را محاکمه کنید! 🔹سکولاریسم در حوزه را رهبری دو یا سه بار مطرح می‌کنند. اصلا مخاطب بنده آیت‌الله نوری همدانی، آیت الله مکارم و اینها نبودند، کسان دیگری بودند، ولی یک عده با شیطنت خود و انتقال نادرست مطالب به آقایان، طوری رفتار کردند که انگار ما به اینها داریم می‌گوییم. 🔸مشروح خبر را اینجا بخوانید: http://fna.ir/boee6t @saraeer
🔺خبرگزاری حوزه پذیرای پیشنهادات و انتقادات شما در تمام عرصه های حوزوی است. با ارسال دیدگاه خود به آی دی @InfoHawzah به پویش «هر طلبه یک پیشنهاد» بپیوندید. نظرات شما به مدیران حوزه منتقل خواهد شد @saraeer
📜اتهام دوری از نظام و جامعه به حوزه جفا است 🔻محمدجواد فاضل لنکرانی در اولین جلسه درس خارج: 🔹متأسفانه در زمان ما هم بیرون از حوزه و هم اسفبارتر این که در درون و بر خی از کسانی که سال ها در حوزه بودند آن را به خوبی نشناختند، لذا به صرف این که کسی در حوزه باشد نمی توانیم بگوییم حوزه را شناخته است. هیچ فقیهی دین را فردی نمی داند. اینکه اجتهاد مشکل است، برای این که می خواهیم دریابیم نگاه خداوند در مسائل مختلف چون سیاسی و اقتصادی چگونه است. 🔹در حوزه به برکت این انقلاب فقه دچار تحولات عظیمی شد به گونه ای که امروز سخن از فقه هنر می شود. اینکه می گویند حوزه از نظام و جامعه دور است جفای به حوزه و فقه است؛ چرا که این همه مسائل و فقهی که در موضوعات مختلف ایجاد شده را مگر کسانی غیر از حوزویان ایجاد کردند. 🔹سکولاریسم از بی دینی و نفی دین شروع می شود. آیا در این حوزه نفی دین وجود دارد؟ لذا این تعبیر را جایز نمی دانم که سکولاریسم ریشه اش در حوزه است؛ ریشه حوزه اطاعت خداوند است. جدایی دین از سیاست یکی از لوازم و شئون سکولاریسم است، باید در مورد حوزه درست قضاوت کرد و آن را شناخت. 🔹مراقب سرمایه حوزه باشید که در هیچ کجا آن را پیدا نخواهید کرد و اجازه ندهید شما را با حرف های بی ربط متزلزل کنند. برخی حوزه را ناجوانمردانه مورد جفا قرار می دهند. نمی گوییم که حوزه تمام منویات امام و رهبری را محقق کرده است؛ اما درخشش ها و دستاوردهای خوبی نیز تا کنون داشته است. 🔹در مورد داعش و در مورد سلفی ها قوی ترین بحث ها و نشست ها در حوزه علمیه قم انجام گرفت و درمرکز فقهی نیز 12 جلد در خصوص سلفی ها چاپ و اکنون به زبان انگلیسی در حال ترجمه است. امروز بیش از 300 درس خارج درحوزه برگزاری می شود که ارزش حوزه و سرمایه بزرگ نظام است؛ لذا درست نیست که گفته شود درس های خارج سکولار تربیت می کند؛ امام(ره) از همین درس ها نظریه ولایت فقیه را استخراج نمودند. 🔹امروز در حوزه قویترین بحث ها در فقه هسته ای که از مسائل درجه اول نظام و بلکه جامعه بین المللی است، سال ها در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مورد پژوهش قرار گرفته و مقالات بسیار قوی و مهمی در تبیین فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرمت تولید سلاح های کشتار جمعی تولید شده که برخی از آنها به انگلیسی ترجمه و برای مراکز بین المللی ارسال شده است. @saraeer
📜نباید به نام مداحی کارهای سیاسی و جناحی کرد 🔻آیت الله مکارم شیرازی در دیدار مدیران رادیو معارف و رادیو محرم: 🔹دشمنان به دنبال ضربه زدن به مرجعیت و عاشورا هستند و به این مساله اذعان می‌کنند و برای تحقق آن سرمایه گذاری عظیمی را صورت داده‌اند. در مسائل مربوط به محرم و عاشورا تمام جناح‌ها و گروه‌ها ورود می‌کنند و اختلافات کنار می‌رود و این حلقه اتصال بسیار ارزشمند است. 🔹امروزه مداحی نسبت به سابق گسترده تر شده است؛ به همین دلیل باید مراقبت‌های ویژه ای در این خصوص صورت گیرد؛ نباید به نام مداحی کارهای سیاسی و جناحی کرد؛ خطبای محترم نیز باید مراقبت‌های لازم را داشته باشند. @saraeer
📜چرا مسئولین نسبت به وضعیت معیشتی مردم اقدام عاجل نمی کنند؟/ صداوسیما تذکرات مراجع را انعکاس نمی‌دهد لذا مردم گمانشان این است که ما سکوت می‌کنیم 🔻آیت الله نوری همدانی در دیدار جوانان گروه‌های خودجوش جهادی تهران: 🔹امروز می خواهم عرض کنم مردم عزیز بدانند و از مراجع گله نکنند که چرا سکوت کرده اید؛ ما مکرر از مسئولان خواستیم؛ خواهش کردیم؛ ولی متاسفانه اقدام عاجل و اثرگذار ندیدیم. متاسفانه صداوسیما تذکرات مراجع، علما و حوزه را انعکاس نمی دهند؛ لذا مردم گمانشان این است که ما سکوت می کنیم؛ در حالی که رهبر معظم انقلاب، مراجع و حوزه بیش از همه ناراحت این وضعیت هستند. 🔹هیچ اشرافی بر قیمت ها نیست؛ بنده خودم خرید شخصی را انجام می دهم و می بینم که هر روز یک قیمت بر اجناس است؛ امروز ضعف مدیریت بزرگترین مشکل است. امروز مردم ما از نظر معیشتی در وضعیت نامناسب هستند؛ قشر ضعیف جامعه از زندگی روزانه خود درمانده شده‌اند؛ چرا مسئولین اقدام عاجل نمی کنند؟ چرا با مفسدان و محتکران برخورد جدی نمی شود؟ @saraeer
📜رهبری حداکثر اختیارات را به مسئولان داده‌ است/ مسئولان باید پاسخگوی مسائل کشور باشند 🔻احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، در افتتاحیه پنجمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری در دور پنجم: 🔹در ماههای اخیر تلاش گسترده رسانهای صورت گرفته تا ناکارآمدی دستگاههای مختلف به صورتی هماهنگ به پای رهبری معظم انقلاب نوشته و ثبت شود، این در حالی است که در موارد متعدد، رهبر معظم انقلاب بیشترین اختیارات را به دستگاه‌ها اعطا فرموده و بیشترین پیگیری را برای تحقق آن به عمل آوردهاند. 🔹در حقیقت سیاست گذاری، راهبری و پیگیری اصلی اداره کشور بر عهده رهبری معظّم انقلاب بوده و برای مقابله با مشکلات، ایشان حداکثر اختیارات را به دستگاههای مختلف اعطا فرمودهاند و اکنون این دستگاههای ذی ربط هستند که باید پاسخگوی مسائل کشور باشند. @saraeer