هدایت شده از 🇮🇷🇮🇶🇱🇧خبر کــوتـاه🇾🇪🇵🇸🇮🇷
انسان باید دائم الذکر باشد ؛
زیرا کسی که دائم الذکر باشد
همواره خود را در محضر خدا میبیند
و پیوسته با خدا سخن میگوید .
‹ آیتالله بهجت ›
#تلنگر
@khabarekotahh
هدایت شده از پایگاه خبری پلاک۵۷
🔷تصویری از آزاده اکبری زن سابق سروش هیچکس در کنار اعضای فسیل شده سازمان تروریستی منافقین
🔴به پویش#پلاک_57 بپیوندید👇
@pelak1357
@pelak1357
هدایت شده از پایگاه خبری پلاک۵۷
🚨نگران نباشید!
همانها که در لرستان به داد مردم رسیدند؛
همانها که در سیستان به داد مردم رسیدند؛
همانها که در کرونا به داد مردم رسیدند؛
و...
همانها در #سیل_مشهد هم به داد مردم میرسند:)
شما به زندگیتان برسید، بسیجیها پای کارند...
#ساندیس_خور🧃
🔴به پویش#پلاک_57 بپیوندید👇
@pelak1357
@pelak1357
هدایت شده از پایگاه خبری پلاک۵۷
♦️کارمندان و کارگران کمتر از ۱۰ درصد طلافروشها درآمد دارن و سه برابر آنها مالیات داده اند !!!!
در سال ۱۴۰۱ کارمند با حقوق سالانه ٢۵٠ میلیون، ٣٠ میلیون #مالیات داده و طلافروش با گردش حداقل ۶ میلیاردی فقط ٩.۶ میلیون تومان مالیات داده!
کارمندان و کارگران، بیش از سه برابر میانگین صنف طلافروشا ، املاکیها، نمایشگاهداران خودرو ، رستورانها و دفتر اسناد رسمی، مالیات میدن!
🔴به پویش#پلاک_57 بپیوندید👇
@pelak1357
@pelak1357
فاطمی ثارالله 14 امام خامنه ای14...:
فصل : خلوت و عزلت و فواید آن
خلوت و عزلت
اشاره شد به اینکه : کسی که به مقام انس رسید طالب خلوت و عزلت می گردد . ودوری از مردم را می خواهد ، زیرا مصاحبت مردمان ، دل او را از توجه تام به خدامشغول می سازد . و گاه باشد که بعضی از علما ، مخالطه با مردمان را بر گوشه گیری وخلوت ترجیح دهند به سبب اخباری که در مدح الفت با مردمان و آمد و شد با ایشان رسیده . و تفصیل این مقام آن است که : ظاهر جمعی از علما آن است که : عزلت وگوشه گیری افضل است از مصاحبت و الفت با مردم ، به جهت اخباری که در مدح عزلت رسیده . و به سبب فوایدی که بر آن مترتب می گردد .
و اما اخبار ، مثل آنچه از حضرت رسول - صلی الله علیه و آله - روایت شده است که : «خدا دوست دارد بنده پرهیزگار پنهان را» . [100]
و فرمود : «بهترین مردمان مؤمنی است که : با مال و جان خود در راه خدا جهادنماید و بعد از او مردی است که : در بیشه ای از بیشه ها گوشه نشینی اختیار کند» . [101]
از راه نجات از آن حضرت پرسیدند ، فرمود : «در خانه خود بنشینید و دین خود رانگاهدارید و بر گناه خود گریه کنید» . [102]
حضرت امام جعفر صادق - علیه السلام - فرمود که : «روزگار فاسد شد و احوال برادران دگرگون شد و تنهایی دل و اطمینان خاطر بهتر شد» . [103]
«و فرمود که : کم کن آشنایان و شناسندگان خود را و بیگانه شو از آنهایی که می شناسی» . [104]
و نیز از آن حضرت منقول است که فرمود : «گوشه نشین در حصن خدا متحصن است و در حفظ و حمایت او محفوظ است . پس خوشا به حال او اگر در ظاهر و باطن ازهمه کس جدا و بیگانه باشد» . [105]
عیسی بن مریم فرمود : «زبان خود را نگاهدار از برای تعمیر دل خود . و در خانه خود بنشین و بگریز از ریا کاری و فضول معاش . و گریه کن بر گناه خود . و فرار کن ازمردم همچنان که از شیر واقعی فرار می کنی . به درستی که پیش از این ، مردم دوا بودند وحال مرض و دردند» . [106]
ربیع بن خثیم گوید که : «اگر توانی در موضعی باشی که تو کسی را نشناسی و کسی هم ترا نشناسد چنان کن . و در گوشه نشینی محافظت اعضا و جوارح است از معاصی . واستراحت دل است . و سلامتی زندگانی است . و شکستن اسلحه شیطان است . و دوری ازهر بدی است . و فراغت خاطر است . و هیچ پیغمبری و وصی پیغمبری نیست مگر اینکه در زمانی گوشه نشینی و عزلت اختیار کرده ، یا در ابتدای زمان خود ، یا در آخر آن» . [107]
و اما فواید عزلت : پس بسیار است ، چون فراغت از برای عبادت و ذکر خدا و یاداو و انس به مناجات خدا و سیر در ملکوت آسمانها و زمین و خلاصی از کثرت معاصی و آموختن اخلاق بد از مردم و مسامحه در امر به معروف و نهی از منکر و استخلاص از فتنه و فساد مردم و مخاصمه و شر و ایذای ایشان و قطع طمع مردم از او و خلاصی از نگاه کردن به اهل ظلم و فسق و جهال و احمقان و غیر اینها .
و از بعضی دیگر از علما ظاهر می شود که : مخالطه با مردم و آمد و شد با ایشان . ازعزلت افضل است . و آن نیز به جهت اخباری است که علی الظاهر دلالت بر آن می کند .
و فوایدی که بر آن مترتب می گردد .
و اما اخبار ، مثل آنچه از پیغمبر رسیده که : «مؤمن با مردم الفت می گیرد و مردم با اوالفت می گیرند . و خیری نیست در کسی که الفت با مردم نمی گیرد» . [108]
و اینکه فرمود : «حذر کنید از بیشه ها و کوهستانها ، و با مردم عامه بنشینید و درمساجد حاضر شوید» . [109]
و همچنین اخباری که وارد شده است در مذمت مهاجرت و دوری از اخوان . [110]
فواید مخالطه با مردم
و اما فواید مخالطه با مردم مثل : تعلیم و تعلم و کسب مسایل و تحصیل اخلاق حسنه از متصفین به آنها و استماع مواعظ و نصایح و ادراک ثواب و حضور جمعه وجماعت و تشییع جنایز و عیادت مریض و تحصیل معیشت عیال و زیارت برادران وقضای حوایج محتاجان و رفع ظلم از مظلومان و شاد کردن دل مؤمنان و نفع رسانیدن به مسلمانان و خلاصی از نظر داشتن به دست مردمان و تحمل ایذا و اذیت مردم ورسیدن به ثواب تواضع و فروتنی و امثال اینها .
خلوت و عزلت بهتر است یا مخالطه با مردم ؟
و مخفی نماند که : حکم مطلق به ترجیح یکی از این دو بر دیگری خطاست ، زیراکه چگونه می توان گفت که : عزلت و گوشه نشینی بهتر است از برای شخص جاهلی که هیچ از اصول و فروع خود را یاد نگرفته و از علم اخلاق چیزی به گوش او نخورده ، وفرق میان خوب و بد نکرده ، و می تواند اینها را از مخالطه با علما و نیکان فرا گیرد ؟ ! وچگونه می توان گفت که : آمد و شد با مردم بهتر است از برای کسی که ضروریات علم وعمل خود را تحصیل کرده و به مرتبه ابتهاج رسیده و لذت طاعت مناجات با پروردگاررا یافته به جهت قناعت و اندک مایه از احتیاج به مردم فارغ شده و بر آمد و شد او بامردم فایده دینیه مترتب نگردد .
و یا مظنه مفاسد در آن باشد و از نیت خود در اعمال وحصول مبطلات عمل مطمئن نباشد ؟ ! پس صحیح آن است که بگوییم : افضل بودن عزلت و الفت نسبت به اشخاص واحوال و
زمان و مکان ، تفاوت می کند . و باید هر شخصی نگاه به حال خود کند و به همنشین خود و به نیت خود در عزلت یا در الفت و بر آنچه بر اینها مترتب می شود ازفواید و مفاسد . و اینها را با یکدیگر موازنه نماید . و بسا باشد که : از برای بعضی کناره گیری از همه مردم و عزلت تام ، افضل باشد . و از برای بعضی دیگر آمد و شد با همه کس و الفت تام با ایشان . و از برای دیگری میانه روی و دوری از بعضی والفت با بعضی .
و حاصل آنکه : کسی که از نفس خود مطمئن نباشد که مخالطه با مردم آن را فاسدنسازد و از آمد و شد ایشان اخلاق ردیه از برای او هم نرسد خلوت و تنهایی از برای اوافضل است . بلکه هر که از قدر ضروری از کسب علم و عمل خود فارغ شود لا محاله ابتدا خلوت و تنهایی از برای او افضل است تا نفس خود را به اخلاق حسنه بیاراید و ازمفاسد اختلاط با مردم ایمن شود . و بعد از آن اگر در اختلاط با ایشان فایده ببینداختلاط کند .
و همچنین کسی که به مقام انس با پروردگار رسید و مرتبه استغراق از برای او حاصل شد و هنوز نفس او به مقامی نرسیده که با وجود مخالطه با مردم ، انس و استغراق را ازدست ندهد و آمد و شد با ایشان مانع امر او نشود ، خلوت و عزلت از برای او بهتر ، زیرااز فواید مخالطه با مردم هیچ نیست که با این ، مقاومت تواند کرد .
و به این جهت بود که بسیاری از دوستان خدا کنج خلوت را گزیده و در خود را به روی خلق بسته اند . و به آشنایی یک کس از همه بیگانه شده اند . و در گوشه تنهایی سر به خود فرو برده می گویند :
ما را هوس انجمنی نیست که عشاق جز خلوت و در دل گله از یار نخواهند
اویس قرنی گوید که : «احدی را نیافتم که پروردگار خود را بشناسد و با غیر اوانس گیرد» . [111]
یکی از بزرگان گوید که : «چون صبح را می بینم می گویم : «انا لله و انا الیه راجعون» . که دیگر باید با مردم ملاقات کنم» . [112]
شخصی از نیکان حکایت می کند که : «در ولایتی عابدی را دیدم که از قله کوهی بیرون آمد ، چون مرا دید در پس درختی پنهان شد . به نزد او رفتم و گفتم : سبحان الله ! بخل می کنی که من تو را ببینم ؟ گفت : ای مرد ! من روزگار طویلی است که در این کوه پنهان شده ام و علاج دل خود را می کنم که از یاد دنیا و اهل آن فراموش کند . و عمرخود را در این کار تمام کردم . و در این ، بسیار تعب کشیدم و از خدا مسئلت کردم ، تادل من ساکن شد و به خلوت و تنهایی خو گرفت .
از آنگه که یارم کس خویش خواند دگر با کسم آشنایی نماند
چون تو را دیدم ترسیدم که مثل اول شوم و پناه می گیرم به خدا از شر تو . پس صیحه زد و گفت :
«وا غماه من طول المکث فی الدنیا» .
یعنی : «آه از طول مکث در دنیا» .
پس روی خود را از من گردانید و گفت : پاک و منزه است خداوندی که چندان لذت خلوت و تنهایی و انقطاع به او را به دل اهل معرفت چشانید که نعیم بهشت وحوران پاکیزه سرشت را از یاد ایشان برده» . [113]
حکیمی گوید که : «آدمی از تنهایی وحشت می کند به جهت اینکه خود از کمال ، وآنچه به آن شاد شود خالی است ، پس می خواهد که به اختلاط مردم کسب شادی وفرح کند و چون که ذات خود آدمی شریف شد و کمال از برای او حاصل شد طالب تنهایی می شود که از خود تحصیل سرور و شادی کند» . [114]
و از این روست که گفته اند : «الاستیناس بالناس من علامات الافلاس» .
یعنی : «انس گرفتن با مردم ، نشان تهیدستی و بی مایگی است» .
پس کسی که از برای او میسر باشد که به دوام یاد خدا انس به او تحصیل کند و به مواظبت فکر ، معرفت خود را زیاد نماید ، تنهایی و خلوت از برای او بسیار بهتر است ازجمیع فوایدی که از اختلاط مردم حاصل می شود ، زیرا فایده همه عبادات ، و ثمره همه مجاهدات این است که : دوستی خدا حاصل شود و آدمی با انس به خدا و معرفت اوبمیرد . و محبت حاصل نمی شود مگر به انس به خدا . و انس هم نمی رسد مگر به دوام ذکر . و معرفت هم نمی رسد مگر به فکر . و شرط این ، اطمینان خاطر و فراغ دل است . وفراغ بال موقوف است به تنهایی و فرار از مردم .
در معرفت بر کسانی ست باز که درهاست بر روی ایشان «فراز» [115]
از این دیو مردم که دیو و ددند حذر کن که همصحبتان بدند
و چنان تصور نکنی که : منافاتی میان اختلاط با مردم و انس به خدا نیست ، از آن راه که پیغمبران و اوصیای ایشان با وجود استغراق از شهود و محو انس ، مخلوط بامردمان بودند ، زیرا که : هر کسی استعداد جمع میان این اختلاط ظاهری با مردم و اقبال باطنی به خدا را ندارد . بلکه آن موقوف است به قوت نبوت و ولایت . پس هر ضعیف نفسی طمع در این مرتبه نمی تواند کرد .
رخت مسیحا نکشد هر خری محرم دولت نشود هر سری
______
١٠٠ . احیاء العلوم ، ج ٢ ، ص ٢٠١ . و محجة البیضاء ، ج ۴ ، ص ١٠ .
١٠١ . محجة البیضاء ، ج ۴ ، ص ٩ . و احیاء العلوم ، ج ٢ ، ص ٢٠١ .
١٠٢ . احیاء العلوم ، ج ٢ ، ص ٢٠٠ . و محجة البیضاء ، ج ۴ ، ص ٩
١٠٣ . محجة البیضاء ، ج ۴ ، ص ۵ .
١٠۴ . مست
درک الوسائل ، باب ۵١ از ابواب جهاد النفس ، ص ٣٢٣ ، ح ١٧ .
١٠۵ . مصباح الشریعة ، ص ١۵٧ .
١٠۶ . مصباح الشریعة ، باب ٢۴ ، ص ١۵٩ .
١٠٧ . مصباح الشریعة ، باب ٢۴ ، ص ١۶١ .
١٠٨ . محجة البیضاء ، ج ٣ ، ص ٢٨۵ . و احیاء العلوم ، ج ٢ ، ص ١٣٩
١٠٩ . محجة البیضاء ، ج ۴ ، ص ٨ . و احیاء العلوم ، ج ٢ ، ص ٢٠٠ .
١١٠ . رک : کافی ، ج ٢ ، ص ٣۴۴ ، باب الهجرة
١١١ . محجة البیضاء ، ج ۴ ، ص ١٢ . و احیاء العلوم ، ج ٢ ، ص ٢٠٢ .
١١٢ . احیاء العلوم ، ج ٢ ، ص ٢٠٢ . و محجة البیضاء ، ج ۴ ، ص ١٣
١١٣ . محجة البیضاء ، ج ۴ ، ص ١٣ . و احیاء العلوم ، ج ٢ ، ص ٢٠٣ .
١١۴ . احیاء العلوم ، ج ٢ ، ص ٢٠٣ . و محجة البیضاء ، ج ۴ ، ص ١٣ .
١١۵ . بازو گشوده .
ارسال شده توسط نرم افزار معراج السعادة
هدایت شده از نماز شب
پرسش: از مرحوم آیت الله سید عبدالکریم کشمیری رضوان الله علیه سوال شد: «اگر کسی بخواهد راه را به طرف خداوند متعال برود، چه کار باید بکند؟»
🔻ایشان فرمودند:
🔹۱-هرچه میتواند روزه بگیرد؛
🔹۲-عزلت از مردم(کنارهگیری از نااهل)؛
🔹۳-کمخوابی؛
🔹۴-نماز شب ترک نشود؛
🔹۵-تهجّد(شبزندهداری) داشته باشد؛
🔹۶-سجده یونسیه را داشته باشد: در حالت سجده ۴۰۰مرتبه بگوید: «لا إله إلا أنت سبحانک إنّی کُنتُ مِن الظّالِمینَ».
👈سوالکننده از مرحوم آقای کشمیری حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری بودهاند.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
✳️ به کانال نماز شب بپیوندید⇩⇩⇩
🆔 @namaz_shab
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
هدایت شده از نماز شب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 از دلایل #محرومیت_نمازشب
🎙آیت الله مجتهدی تهرانی ره:
مردى نزد امیر مؤمنان(ع) آمده
و عرض کرد که:
من از نماز شب محروم شدم.
حضرت فرمود: تو کسى هستى که
گناهانت تو را به بند کشیده است.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
✳️ به کانال نماز شب بپیوندید⇩⇩⇩
🆔 @namaz_shab
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈