eitaa logo
خانواده جاذبه و دافعه علی ع ...
12 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.8هزار ویدیو
9 فایل
یاوران ولایت و مهدی ع ...
مشاهده در ایتا
دانلود
انسان باید دائم الذکر باشد ؛ زیرا کسی که دائم الذکر باشد همواره خود را در محضر خدا می‌بیند و پیوسته با خدا سخن می‌گوید . ‹ آیت‌الله بهجت › @khabarekotahh
هدایت شده از پایگاه خبری پلاک۵۷
🔷تصویری از آزاده اکبری زن سابق سروش هیچکس در کنار اعضای فسیل شده سازمان تروریستی منافقین 🔴به پویش بپیوندید👇 @pelak1357 @pelak1357
هدایت شده از پایگاه خبری پلاک۵۷
🚨نگران نباشید! همان‌ها که در لرستان به داد مردم رسیدند؛ همان‌ها که در سیستان به داد مردم رسیدند؛ همان‌ها که در کرونا به داد مردم رسیدند؛ و... همان‌ها در هم به داد مردم می‌رسند:) شما به زندگی‌تان برسید، بسیجی‌ها پای کارند... 🧃 🔴به پویش بپیوندید👇 @pelak1357 @pelak1357
هدایت شده از پایگاه خبری پلاک۵۷
♦️کارمندان و کارگران کمتر از ۱۰ درصد طلافروشها درآمد دارن و سه برابر آنها مالیات داده اند !!!! در سال ۱۴۰۱ کارمند با حقوق سالانه ٢۵٠ میلیون، ٣٠ میلیون داده و طلافروش با گردش حداقل ۶ میلیاردی فقط ٩.۶ میلیون تومان مالیات داده! کارمندان و کارگران‌، بیش از سه برابر میانگین صنف طلافروشا ، املاکی‌ها، نمایشگاه‌داران خودرو ، رستوران‌ها و دفتر اسناد رسمی، مالیات میدن! 🔴به پویش بپیوندید👇 @pelak1357 @pelak1357
فاطمی ثارالله 14 امام خامنه ای14...: فصل : خلوت و عزلت و فواید آن خلوت و عزلت اشاره شد به اینکه : کسی که به مقام انس رسید طالب خلوت و عزلت می گردد . ودوری از مردم را می خواهد ، زیرا مصاحبت مردمان ، دل او را از توجه تام به خدامشغول می سازد . و گاه باشد که بعضی از علما ، مخالطه با مردمان را بر گوشه گیری وخلوت ترجیح دهند به سبب اخباری که در مدح الفت با مردمان و آمد و شد با ایشان رسیده . و تفصیل این مقام آن است که : ظاهر جمعی از علما آن است که : عزلت وگوشه گیری افضل است از مصاحبت و الفت با مردم ، به جهت اخباری که در مدح عزلت رسیده . و به سبب فوایدی که بر آن مترتب می گردد . و اما اخبار ، مثل آنچه از حضرت رسول - صلی الله علیه و آله - روایت شده است که : «خدا دوست دارد بنده پرهیزگار پنهان را» . [100] و فرمود : «بهترین مردمان مؤمنی است که : با مال و جان خود در راه خدا جهادنماید و بعد از او مردی است که : در بیشه ای از بیشه ها گوشه نشینی اختیار کند» . [101] از راه نجات از آن حضرت پرسیدند ، فرمود : «در خانه خود بنشینید و دین خود رانگاهدارید و بر گناه خود گریه کنید» . [102] حضرت امام جعفر صادق - علیه السلام - فرمود که : «روزگار فاسد شد و احوال برادران دگرگون شد و تنهایی دل و اطمینان خاطر بهتر شد» . [103] «و فرمود که : کم کن آشنایان و شناسندگان خود را و بیگانه شو از آنهایی که می شناسی» . [104] و نیز از آن حضرت منقول است که فرمود : «گوشه نشین در حصن خدا متحصن است و در حفظ و حمایت او محفوظ است . پس خوشا به حال او اگر در ظاهر و باطن ازهمه کس جدا و بیگانه باشد» . [105] عیسی بن مریم فرمود : «زبان خود را نگاهدار از برای تعمیر دل خود . و در خانه خود بنشین و بگریز از ریا کاری و فضول معاش . و گریه کن بر گناه خود . و فرار کن ازمردم همچنان که از شیر واقعی فرار می کنی . به درستی که پیش از این ، مردم دوا بودند وحال مرض و دردند» . [106] ربیع بن خثیم گوید که : «اگر توانی در موضعی باشی که تو کسی را نشناسی و کسی هم ترا نشناسد چنان کن . و در گوشه نشینی محافظت اعضا و جوارح است از معاصی . واستراحت دل است . و سلامتی زندگانی است . و شکستن اسلحه شیطان است . و دوری ازهر بدی است . و فراغت خاطر است . و هیچ پیغمبری و وصی پیغمبری نیست مگر اینکه در زمانی گوشه نشینی و عزلت اختیار کرده ، یا در ابتدای زمان خود ، یا در آخر آن» . [107] و اما فواید عزلت : پس بسیار است ، چون فراغت از برای عبادت و ذکر خدا و یاداو و انس به مناجات خدا و سیر در ملکوت آسمانها و زمین و خلاصی از کثرت معاصی و آموختن اخلاق بد از مردم و مسامحه در امر به معروف و نهی از منکر و استخلاص از فتنه و فساد مردم و مخاصمه و شر و ایذای ایشان و قطع طمع مردم از او و خلاصی از نگاه کردن به اهل ظلم و فسق و جهال و احمقان و غیر اینها . و از بعضی دیگر از علما ظاهر می شود که : مخالطه با مردم و آمد و شد با ایشان . ازعزلت افضل است . و آن نیز به جهت اخباری است که علی الظاهر دلالت بر آن می کند . و فوایدی که بر آن مترتب می گردد . و اما اخبار ، مثل آنچه از پیغمبر رسیده که : «مؤمن با مردم الفت می گیرد و مردم با اوالفت می گیرند . و خیری نیست در کسی که الفت با مردم نمی گیرد» . [108] و اینکه فرمود : «حذر کنید از بیشه ها و کوهستانها ، و با مردم عامه بنشینید و درمساجد حاضر شوید» . [109] و همچنین اخباری که وارد شده است در مذمت مهاجرت و دوری از اخوان . [110] فواید مخالطه با مردم و اما فواید مخالطه با مردم مثل : تعلیم و تعلم و کسب مسایل و تحصیل اخلاق حسنه از متصفین به آنها و استماع مواعظ و نصایح و ادراک ثواب و حضور جمعه وجماعت و تشییع جنایز و عیادت مریض و تحصیل معیشت عیال و زیارت برادران وقضای حوایج محتاجان و رفع ظلم از مظلومان و شاد کردن دل مؤمنان و نفع رسانیدن به مسلمانان و خلاصی از نظر داشتن به دست مردمان و تحمل ایذا و اذیت مردم ورسیدن به ثواب تواضع و فروتنی و امثال اینها . خلوت و عزلت بهتر است یا مخالطه با مردم ؟ و مخفی نماند که : حکم مطلق به ترجیح یکی از این دو بر دیگری خطاست ، زیراکه چگونه می توان گفت که : عزلت و گوشه نشینی بهتر است از برای شخص جاهلی که هیچ از اصول و فروع خود را یاد نگرفته و از علم اخلاق چیزی به گوش او نخورده ، وفرق میان خوب و بد نکرده ، و می تواند اینها را از مخالطه با علما و نیکان فرا گیرد ؟ ! وچگونه می توان گفت که : آمد و شد با مردم بهتر است از برای کسی که ضروریات علم وعمل خود را تحصیل کرده و به مرتبه ابتهاج رسیده و لذت طاعت مناجات با پروردگاررا یافته به جهت قناعت و اندک مایه از احتیاج به مردم فارغ شده و بر آمد و شد او بامردم فایده دینیه مترتب نگردد .
و یا مظنه مفاسد در آن باشد و از نیت خود در اعمال وحصول مبطلات عمل مطمئن نباشد ؟ ! پس صحیح آن است که بگوییم : افضل بودن عزلت و الفت نسبت به اشخاص واحوال و زمان و مکان ، تفاوت می کند . و باید هر شخصی نگاه به حال خود کند و به همنشین خود و به نیت خود در عزلت یا در الفت و بر آنچه بر اینها مترتب می شود ازفواید و مفاسد . و اینها را با یکدیگر موازنه نماید . و بسا باشد که : از برای بعضی کناره گیری از همه مردم و عزلت تام ، افضل باشد . و از برای بعضی دیگر آمد و شد با همه کس و الفت تام با ایشان . و از برای دیگری میانه روی و دوری از بعضی والفت با بعضی . و حاصل آنکه : کسی که از نفس خود مطمئن نباشد که مخالطه با مردم آن را فاسدنسازد و از آمد و شد ایشان اخلاق ردیه از برای او هم نرسد خلوت و تنهایی از برای اوافضل است . بلکه هر که از قدر ضروری از کسب علم و عمل خود فارغ شود لا محاله ابتدا خلوت و تنهایی از برای او افضل است تا نفس خود را به اخلاق حسنه بیاراید و ازمفاسد اختلاط با مردم ایمن شود . و بعد از آن اگر در اختلاط با ایشان فایده ببینداختلاط کند . و همچنین کسی که به مقام انس با پروردگار رسید و مرتبه استغراق از برای او حاصل شد و هنوز نفس او به مقامی نرسیده که با وجود مخالطه با مردم ، انس و استغراق را ازدست ندهد و آمد و شد با ایشان مانع امر او نشود ، خلوت و عزلت از برای او بهتر ، زیرااز فواید مخالطه با مردم هیچ نیست که با این ، مقاومت تواند کرد . و به این جهت بود که بسیاری از دوستان خدا کنج خلوت را گزیده و در خود را به روی خلق بسته اند . و به آشنایی یک کس از همه بیگانه شده اند . و در گوشه تنهایی سر به خود فرو برده می گویند : ما را هوس انجمنی نیست که عشاق جز خلوت و در دل گله از یار نخواهند اویس قرنی گوید که : «احدی را نیافتم که پروردگار خود را بشناسد و با غیر اوانس گیرد» . [111] یکی از بزرگان گوید که : «چون صبح را می بینم می گویم : «انا لله و انا الیه راجعون» . که دیگر باید با مردم ملاقات کنم» . [112] شخصی از نیکان حکایت می کند که : «در ولایتی عابدی را دیدم که از قله کوهی بیرون آمد ، چون مرا دید در پس درختی پنهان شد . به نزد او رفتم و گفتم : سبحان الله ! بخل می کنی که من تو را ببینم ؟ گفت : ای مرد ! من روزگار طویلی است که در این کوه پنهان شده ام و علاج دل خود را می کنم که از یاد دنیا و اهل آن فراموش کند . و عمرخود را در این کار تمام کردم . و در این ، بسیار تعب کشیدم و از خدا مسئلت کردم ، تادل من ساکن شد و به خلوت و تنهایی خو گرفت . از آنگه که یارم کس خویش خواند دگر با کسم آشنایی نماند چون تو را دیدم ترسیدم که مثل اول شوم و پناه می گیرم به خدا از شر تو . پس صیحه زد و گفت : «وا غماه من طول المکث فی الدنیا» . یعنی : «آه از طول مکث در دنیا» . پس روی خود را از من گردانید و گفت : پاک و منزه است خداوندی که چندان لذت خلوت و تنهایی و انقطاع به او را به دل اهل معرفت چشانید که نعیم بهشت وحوران پاکیزه سرشت را از یاد ایشان برده» . [113] حکیمی گوید که : «آدمی از تنهایی وحشت می کند به جهت اینکه خود از کمال ، وآنچه به آن شاد شود خالی است ، پس می خواهد که به اختلاط مردم کسب شادی وفرح کند و چون که ذات خود آدمی شریف شد و کمال از برای او حاصل شد طالب تنهایی می شود که از خود تحصیل سرور و شادی کند» . [114] و از این روست که گفته اند : «الاستیناس بالناس من علامات الافلاس» . یعنی : «انس گرفتن با مردم ، نشان تهیدستی و بی مایگی است» . پس کسی که از برای او میسر باشد که به دوام یاد خدا انس به او تحصیل کند و به مواظبت فکر ، معرفت خود را زیاد نماید ، تنهایی و خلوت از برای او بسیار بهتر است ازجمیع فوایدی که از اختلاط مردم حاصل می شود ، زیرا فایده همه عبادات ، و ثمره همه مجاهدات این است که : دوستی خدا حاصل شود و آدمی با انس به خدا و معرفت اوبمیرد . و محبت حاصل نمی شود مگر به انس به خدا . و انس هم نمی رسد مگر به دوام ذکر . و معرفت هم نمی رسد مگر به فکر . و شرط این ، اطمینان خاطر و فراغ دل است . وفراغ بال موقوف است به تنهایی و فرار از مردم . در معرفت بر کسانی ست باز که درهاست بر روی ایشان «فراز» [115] از این دیو مردم که دیو و ددند حذر کن که همصحبتان بدند و چنان تصور نکنی که : منافاتی میان اختلاط با مردم و انس به خدا نیست ، از آن راه که پیغمبران و اوصیای ایشان با وجود استغراق از شهود و محو انس ، مخلوط بامردمان بودند ، زیرا که : هر کسی استعداد جمع میان این اختلاط ظاهری با مردم و اقبال باطنی به خدا را ندارد . بلکه آن موقوف است به قوت نبوت و ولایت . پس هر ضعیف نفسی طمع در این مرتبه نمی تواند کرد .
رخت مسیحا نکشد هر خری محرم دولت نشود هر سری ______ ١٠٠ . احیاء العلوم ، ج ٢ ، ص ٢٠١ . و محجة البیضاء ، ج ۴ ، ص ١٠ . ١٠١ . محجة البیضاء ، ج ۴ ، ص ٩ . و احیاء العلوم ، ج ٢ ، ص ٢٠١ . ١٠٢ . احیاء العلوم ، ج ٢ ، ص ٢٠٠ . و محجة البیضاء ، ج ۴ ، ص ٩ ١٠٣ . محجة البیضاء ، ج ۴ ، ص ۵ . ١٠۴ . مست درک الوسائل ، باب ۵١ از ابواب جهاد النفس ، ص ٣٢٣ ، ح ١٧ . ١٠۵ . مصباح الشریعة ، ص ١۵٧ . ١٠۶ . مصباح الشریعة ، باب ٢۴ ، ص ١۵٩ . ١٠٧ . مصباح الشریعة ، باب ٢۴ ، ص ١۶١ . ١٠٨ . محجة البیضاء ، ج ٣ ، ص ٢٨۵ . و احیاء العلوم ، ج ٢ ، ص ١٣٩ ١٠٩ . محجة البیضاء ، ج ۴ ، ص ٨ . و احیاء العلوم ، ج ٢ ، ص ٢٠٠ . ١١٠ . رک : کافی ، ج ٢ ، ص ٣۴۴ ، باب الهجرة ١١١ . محجة البیضاء ، ج ۴ ، ص ١٢ . و احیاء العلوم ، ج ٢ ، ص ٢٠٢ . ١١٢ . احیاء العلوم ، ج ٢ ، ص ٢٠٢ . و محجة البیضاء ، ج ۴ ، ص ١٣ ١١٣ . محجة البیضاء ، ج ۴ ، ص ١٣ . و احیاء العلوم ، ج ٢ ، ص ٢٠٣ . ١١۴ . احیاء العلوم ، ج ٢ ، ص ٢٠٣ . و محجة البیضاء ، ج ۴ ، ص ١٣ . ١١۵ . بازو گشوده . ارسال شده توسط نرم افزار معراج السعادة
هدایت شده از  نماز شب
پرسش: از مرحوم آیت‌ الله سید عبدالکریم کشمیری رضوان الله علیه سوال شد: «اگر کسی بخواهد راه را به طرف خداوند متعال برود، چه کار باید بکند؟» 🔻ایشان فرمودند: 🔹۱-هرچه می‌تواند روزه بگیرد؛ 🔹۲-عزلت از مردم(کناره‌گیری از نااهل)؛ 🔹۳-کم‌خوابی؛ 🔹۴-نماز شب ترک نشود؛ 🔹۵-تهجّد(شب‌زنده‌داری) داشته باشد؛ 🔹۶-سجده یونسیه را داشته باشد: در حالت سجده ۴۰۰مرتبه بگوید: «لا إله إلا أنت سبحانک إنّی کُنتُ مِن الظّالِمینَ». 👈سوال‌کننده از مرحوم آقای کشمیری حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری بوده‌اند. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ ✳️ به کانال نماز شب بپیوندید⇩⇩⇩ 🆔 @namaz_shab ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
هدایت شده از  نماز شب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 از دلایل 🎙آیت الله مجتهدی تهرانی ره: مردى نزد امیر مؤمنان(ع) آمده و عرض کرد که: من از نماز شب محروم شدم. حضرت فرمود: تو کسى هستى که گناهانت تو را به بند کشیده است. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ ✳️ به کانال نماز شب بپیوندید⇩⇩⇩ 🆔 @namaz_shab ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈