منشا اراده تشريعي، نحوه فهم ما از اطلاق کمالات الهي.mp3
5.04M
منشاء ارادهي تشريعي و چگونگي فهم ما از اطلاق صفات خداوند متعال
در این فایل نیز به دو مساله فوق که از مسائل مربوط به خداشناسی است پرداخته شده است.
@sarbakhshi
منشا ارزشهاي اخلاقي و چگونگي تبيين ارزشهاي غيري (1).mp3
7.5M
منشاء ارزشهاي اخلاقي و چگونگي تبيين ارزشهاي غيري (بررسي اقوال مهم در اين باب)
در باب منشا ارزشهای اخلاقی، دیدگاه حضرت آیت الله مصباح ارجاع ارزش اخلاقی به ارزشمندی ذات است که ریشه در حب به ذات دارد. این دیدگاه با نقدهایی مواجه است که در این فایل بدانها پرداخته ایم.
@sarbakhshi
هدایت شده از یادداشت های فلسفی
لینک دانلود فایل های کانال (بحث های ارائه شده توسط #سربخشی) از پیکوفایل:
بدایه الحکمه، بخش اول
بدایه الحکمه، بخش دوم
بدایه الحکمه، بخش سوم
بدایه الحکمه، بخش چهارم
آموزش فلسفه، بخش اول
آموزش فلسفه، بخش دوم
آموزش فلسفه، بخش سوم
معرفت شناسی طرح ولایت
خداشناسی طرح ولایت
انسان شناسی طرح ولایت
فلسفه اخلاق طرح ولایت
علیت
فرگشت
رابطه دین و اخلاق
عدل، حکمت، شر
@sarbakhshi
***
برهان طرف و وسط
۱. برهان طرف و وسط یکی از دقیقترین برهانهای استحالة تسلسل است. معمولاً نکتة اساسی این برهان که به موجب آن ادعای استحالة تسلسل میشود مخفی میماند و لذا برخی در پذیرش آن دچار تردید میشوند. حقیر خود مدتها درگیر این برهان بوده و در صحت آن تردید داشتم. در حالی که صدرالمتالهین قدسسره مدعی است این برهان محکمترین برهان در رد تسلسل است.
۲. مفاد برهان این است: هر گاه سلسلهای از علتها و معلولها داشته باشیم، معلولی که در انتهای سلسله قرار دارد فقط معلول خواهد بود و علت و معلولهایی که قبل از آن قرار دارند از یک طرف علت و از طرف دیگر معلول خواهند بود؛ یعنی نسبت به مابعد خود علت و نسبت به ماقبل خود معلول خواهند بود. میتوان گفت آنی که فقط معلول است طرف است و آنهایی که هم علتند و معلول وسطند. حال اگر این سلسله تا بینهایت ادامه پیدا کند و ابتدایی نداشته باشد وسطهایی خواهیم داشت که فقط یک طرف دارند و این محال است. پس سلسله میباید به ابتدایی ختم شود که فقط علت است، تا وسط بودن وسطها دچار مشکل نشود.
۳. معمولاً اشکالی که به این برهان میشود این است که شما مصادره به مطلوب میکنید؛ زیرا طرف دیگر را فرض میگیرید و نام آنهایی که هم علتند و هم معلول وسط میگذارید. کسی که مدعی عدم استحالة تسلسل است اساساً وسط نامیدن بقیه (غیر از معلول انتهایی) را قبول ندارد. از نظر وی چون سلسله بینهایت است موجودی که فقط معلول است طرف است، اما بقیه چون طرف دیگر ندارند اساساً وسط نامیده نمیشوند (یعنی در واقع وسط نیستند) تا کسی بگوید وسط بدون طرف محقق شده و این محال است.
۳. اما پاسخ اشکال آن است که برای موجودی که علت یک طرف و معلول طرف دیگر است وسط بودن یک ویژگی نفسالامری است. موجودی که علت چیزی و معلول چیزی است ممکن نیست وسط نباشد؛ اصلا وسط بودن در علت و معلول یعنی همین. از طرفی وسط هم بدون طرفین معنا ندارد. این دو امر هر دو بدیهیاند. حال اگر سلسلة علتها و معلولها تا بینهایت ادامه داشته باشد تمام موجوداتی که قبل از معلول انتهایی موجودند وسط خواهند بود؛ زیرا در حکم علت چیزی و معلول چیزی بودن مشترکاند. به عبارت دیگر هر کدام از این موجودات را که در نظر بگیریم علت چیزی است و معلول چیزی، پس وسط است. حال میگوییم بعد از معلول انتهایی مجموعهای از این موجوداتی را که هم علتند و هم معلول در نظر بگیرید. این مجموعه همانند تک تک اعضاء حکم وسط بودن را دارد؛ زیرا مجموعه چیزی جز مجموع اعضاء نیست و حکم مجموعه حکم همان اعضاست. حال چون تعداد محدودی از علتها و معلولها در نظر گرفته شدهاند طرفین خواهند داشت و وسط بدون طرف نخواهند بود و لذا استحالهای به نظر نمیرسد. حال کل ماسوای معلول انتهایی را در نظر بگیرید. این کل و مجموعه نیز در ویژگی هم علت بودن و هم معلول بودن با مجموعههای محدود مشترک است؛ پس مثل آنها وسط است. الا اینکه وقتی مجموعه محدود باشد طرفین خواهد داشت،یعنی به علتی ختم خواهد شد که فقط علت است، اما اگر مجموعه (ماسوای معلول انتهایی) نامحدود باشد وسطی خواهد بود که فقط یک طرف دارد و همین است که محال است؛ چرا که وسط بدون دو طرف معنا ندارد و این مجموعه واقعاً وسط است، اما دارای یک طرف است. پس چنین مجموعهای محال خواهد بود. وقتی مجموعة علتها و معلولهای بینهایت محال بود تسلسل ابطال میشود.
@sarbakhshi
تقرير نهايه، دوازده مرحله کامل.doc
3.09M
تقرير کامل نهايه، هر دوازده مرحله همراه با نقد و بررسی
@sarbakhshi
با عرض سلام. سروران گرامي ميتوانند فايلهاي درس نهايه الحکمه را، از طريق لينک هاي زير دانلود کنند. اين فايلها مربوط به درس نهايهاي است که همراه با نقد و بررسي بوده است. فایل PDF تقریرات نیز از همین طریق قابل دانلود است. فایل ها در سایت پیکوفایل آپلود شده اند.
تدریس: سربخشی
۱. جلسات 1 تا 25
۲. جلسات 26 تا 50
۳. جلسات 51 تا 75
۴. جلسات 76 تا 100
۵. جلسات 101 تا 125
۶. جلسات 126 تا 150
۷. جلسات 151 تا 176 (پایان)
۸. فايل تقریر نهايه، همراه با فهرست و صوت هاي پیاده شده
@sarbakhshi
تقرير نهايه، همراه با فهرست و فايلهاي پياده شده.docx
1.26M
با عرض سلام. فايل تقريرات نهايه رو کاملتر کردم. فهرست و فايلهايي که پياده شدهاند نيز اضافه شدند. دوستان ميتونند اين فايل رو دانلود کنند. فايل پي دي اف رو هم از پيکوفايل ميتونند دانلود کنند. اونجا هم فايل رو تغيير دادم.
@sarbakhshi
وَ قَالَ الرضا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : لاَ يَتِمُّ عَقْلُ اِمْرِئٍ مُسْلِمٍ حَتَّى تَكُونَ فِيهِ عَشْرُ خِصَالٍ اَلْخَيْرُ مِنْهُ مَأْمُولٌ وَ اَلشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ يَسْتَكْثِرُ قَلِيلَ اَلْخَيْرِ مِنْ غَيْرِهِ وَ يَسْتَقِلُّ كَثِيرَ اَلْخَيْرِ مِنْ نَفْسِهِ لاَ يَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ اَلْحَوَائِجِ إِلَيْهِ وَ لاَ يَمَلُّ مِنْ طَلَبِ اَلْعِلْمِ طُولَ دَهْرِهِ اَلْفَقْرُ فِي اَللَّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ اَلْغِنَى وَ اَلذُّلُّ فِي اَللَّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ اَلْعِزِّ فِي عَدُوِّهِ وَ اَلْخُمُولُ أَشْهَى إِلَيْهِ مِنَ اَلشُّهْرَةِ ثُمَّ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اَلْعَاشِرَةُ وَ مَا اَلْعَاشِرَةُ قِيلَ لَهُ مَا هِيَ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لاَ يَرَى أَحَداً إِلاَّ قَالَ هُوَ خَيْرٌ مِنِّي وَ أَتْقَى إِنَّمَا اَلنَّاسُ رَجُلاَنِ رَجُلٌ خَيْرٌ مِنْهُ وَ أَتْقَى وَ رَجُلٌ شَرٌّ مِنْهُ وَ أَدْنَى فَإِذَا لَقِيَ اَلَّذِي شَرٌّ مِنْهُ وَ أَدْنَى قَالَ لَعَلَّ خَيْرَ هَذَا بَاطِنٌ وَ هُوَ خَيْرٌ لَهُ وَ خَيْرِي ظَاهِرٌ وَ هُوَ شَرٌّ لِي وَ إِذَا رَأَى اَلَّذِي هُوَ خَيْرٌ مِنْهُ وَ أَتْقَى تَوَاضَعَ لَهُ لِيَلْحَقَ بِهِ فَإِذَا فَعَلَ ذَلِكَ فَقَدْ عَلاَ مَجْدُهُ وَ طَابَ خَيْرُهُ وَ حَسُنَ ذِكْرُهُ وَ سَادَ أَهْلَ زَمَانِهِ.
کسی که عقلش کامل باشد آزارش به مردم نمیرسد.
@sarbakhshi
سلام. عزیزیانی که طالب تهیه کتاب فلسفه اخلاق و فلسفه چیست استاد سربخشی هستند، هر دو کتاب موجود شدهاند. برای سفارش کتابها ميتوانيد به آيدي زير پيام بدهيد.
@Mahdisarbakhshi
هدایت شده از ساندویچ فلسفه
معنا و تجلی عدل الهی در مورد انسان.mp3
44.52M
👥 #گفتگو | معنا و تجلی عدل الهی در مورد انسان
تبیین معنای عدالت و تطبیق آن
استحقاق بندگان در پیشگاه خداوند
استحاله همطرازی رتبه اشخاص در قیامت
تقابل نگاه کلامی و فلسفی در این مسئله
👤 ارائه: استاد #محمد_سربخشی
👤 ناقد: استاد #محمد_جعفری
👤 ناقد: استاد #صفدر_الهیراد
📚 #فلسفه_دین | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
هدایت شده از معارف اعتقادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 رابطه دستاوردهای فیزیکی جدید و بحث اثبات خداوند از نگاه «جرالد شودر»؛ فیزیک دان برجسته دانشگاه MIT
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
May 11
چيستي جسم، مکان، خلا.mp3
36.84M
گفت وگویی درباره ی حقیقت جسم, مکان, خلا و نسبت آنها (تبیینی متفاوت از آنچه به طور معمول از این امور ارائه میشود)
@sarbakhshi
اینکه دین اسلام فعالیت در درون خانه، از جمله تربیت فرزند و همسرداری را اولویت فعالیتهای زن میداند محل تردید نیست، اما منع از فعالیتهای اجتماعی، دیدگاهی نیست که بتوان به اسلام نسبت داد. عدم نصب حضرت زهرا سلام الله علیها، به عنوان قاضی زنان توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم را، نمیتوان مستند محکمی برای نفی فعالیتهای آنان توسط حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلّم دانست. شرایط زمانی میتواند دليل اين امر باشد. علاوه اینکه مراعات آنچه بر زنان مومنه با جایگاه خاص لازم بوده، لزوما بر دیگران لازم نیست؛ همانند حجاب که مراعات حداکثری آن بر زنان مومنه، به خصوص زنان منسوب به اهل بيت علیهم السلام واجب بوده، اما مراعات همین مقدار بر دیگران الزام نشده؛ به نحوی که مراجع نیز در فتاوای خود، در مورد نگاه به زنانی که مبالات کامل در مراعات حجاب ندارند، تسامح را جایز دانستهاند*. ورود زنان در فعالیتهای اجتماعی میتواند از همین قبیل باشد. به هر حال، اینکه شرع مقدس، ورود زنان به فعالیتهای اجتماعی را منع نکرده، از مسلمات است. لذا همانگونه که تایید حضور در فعالیتهای اجتماعی و تشویق به آن تصریح لازم دارد، منع آن نیز چنین است. خلاصه آنکه، ترجیح آن است که زنان اولویت را به فعالیتهای درون خانه بدهند و تربیت فرزند، همسرداری و اداره محیط خانه را بر عهده گیرند، اما اگر زنی طالب حضور در جامعه و فعالیتهای اجتماعی شد، ولو آنکه این فعالیت در سطوح بالای سیاسی باشد، نمیتوان گفت که اسلام آن را نمیپذیرد. با توجه به آنچه گفته شد، به نظر میرسد فرمایش جناب آقای اکبرنژاد در نقد فرمایشات مقام معظم رهبری چندان وارد نیست؛ مگر آنکه بگوییم مقام معظم رهبری اولویت اصلی زنان را فعالیت اجتماعی دانسته و بدان توصیه کرده باشند که انصافا چنین برداشتی از کلمات ایشان درست نیست و بلکه در موارد متعددی، به اولویت فعالیتهای اختصاصی زنان در محیط خانواده اشاره و تاکید و توصیه کردهاند. روشن است که تشویق زنان به فعالیتهای سیاسی و اجتماعی، به نحوی که مسؤولیت اداره محیط خانواده تحت الشعاع آن قرار گیرد، نادرست است و حاکمان میبایست به نحوی برنامهریزی کنند که گرایش به فعالیت اجتماعی و سیاسی در میان زنان، به گرایش غالب تبدیل نشود.
* نگاهکردن به زنهای صحرانشین و روستایی که خود را کامل نمیپوشانند و اگر نهی شوند اعتنا نمیکنند، از نظر برخی فقها جایز است. البته امامخمینی همسو با برخی از فقها این حکم را مشکل میداند، در عین حال به باور ایشان تردد در محل رفت و آمد اینگونه زنان با وجود علم به دیدن آنها اشکالی ندارد و اگر ترس از مفسده نباشد، در اینگونه محلها ترک نگاه لازم نیست. ایشان زنان بدحجاب و بیحجاب را که نسبت به حکم حجاب بیپروا هستند، ملحق به زنان روستایی و بادیه نشین کردهاست.
@sarbakhshi
هدایت شده از انتشارات موسسه امام خمینی(ره)
هدایت شده از ساندویچ فلسفه
حدوث و قدم عالم.mp3
9.86M
🪐 #خردنوا | حدوث و قدم عالم
دیدگاه متکلمان
دیدگاه مشائیان
دیدگاه صدرالمتالهین
دیدگاه آیت الله مصباح
دیدگاه آیت الله فیاضی
دیدگاه فیزیک جدید
نظریه تحقیق
👤 دکتر #محمد_سربخشی
📚 #فلسفه_اسلامی | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
با توجه به بحثی که در این فایل ارائه کرده و قول تحقیق در باب حدوث زمانی عالم عرض کردم، یکی از دوستان روایتی برای بنده ارسال کردند که به روشنی به آن قول اشاره کردهاند. واقعا روایت جالبی بود، لذا برای استفاده دوستان اینجا تقدیم میکنم:
اَلْإِحْتِجَاجُ ، وَ تَفْسِيرُ اَلْإِمَامِ أَبِي مُحَمَّدٍ اَلْعَسْكَرِيِّ ، عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ قَالَ:
اِحْتَجَّ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَلَى اَلدَّهْرِيَّةِ فَقَالَ مَا اَلَّذِي دَعَاكُمْ إِلَى اَلْقَوْلِ بِأَنَّ اَلْأَشْيَاءَ لاَ بَدْءَ لَهَا وَ هِيَ دَائِمَةٌ لَمْ تَزَلْ وَ لاَ تَزَالُ فَقَالُوا لِأَنَّا لاَ نَحْكُمُ إِلاَّ بِمَا شَاهَدْنَا وَ لَمْ نَجِدْ لِلْأَشْيَاءِ حَدَثاً فَحَكَمْنَا بِأَنَّهَا لَمْ تَزَلْ وَ لَمْ نَجِدْ لَهَا اِنْقِضَاءً وَ فَنَاءً فَحَكَمْنَا بِأَنَّهَا لاَ تَزَالُ ...
ثُمَّ قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: أَ تَقُولُونَ مَا قَبْلَكُمْ مِنَ اَللَّيْلِ وَ اَلنَّهَارِ مُتَنَاهٍ أَمْ غَيْرُ مُتَنَاهٍ، فَإِنْ قُلْتُمْ إِنَّهُ غَيْرُ مُتَنَاهٍ فَقَدْ وَصَلَ إِلَيْكُمْ آخِرٌ بِلاَ نِهَايَةٍ لِأَوَّلِهِ وَ إِنْ قُلْتُمْ إِنَّهُ مُتَنَاهٍ فَقَدْ كَانَ وَ لاَ شَيْءَ مِنْهُمَا ... .
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۵۴، ص ۶۸.
آنجا که میفرمایند: ... شما درباره شبها و روزهایی که قبل از شما بودند چه میگویید، آیا آنها را متناهی میدانید یا غیرمتناهی؟ اگر غیرمتناهی میدانید، پس چطور نوبت به شما رسیده است؛ شبها و روزهای شما که شبها و روزهایی است دیگر و غیر از شبها و روزهایی است که اولش بینهایت است؟ و اگر آنها را متناهی میدانید، پس میپذیرید [خدایی یا چیزی] وجود داشته و خبری از شب و روز نبوده (یعنی عالم حادث است).
ترجمه معنایی کردم البته. اگر کسی احساس میکنه در ترجمه اشتباهی رخ داده، ممنون میشم اطلاع بده.
@sarbakhshi
سلام علیکم
جناب آقای هندی نکاتی درباره این پست فرمودهاند که از ایشان ممنونم و بنده نیز عرایضی تقديم میکنم:
ا. حق با ایشان است و بنده منابع فوق را برای این بحث ندیدهام.
ب. تعبیر تقریر سخیف علامه محترمانه نیست و ایکاش از آن اجتناب میکردند. حضرت علامه، تقریر نهايه را به محققین از متکلمین نسبت ندادهاند، بلکه آن را به جمعی از متکلمان نسبت دادهاند. بلاشک جمعی از متکلمان این دیدگاه را مطرح کردهاند؛ لذا تقصیر علامه نیست که دیدگاه ایشان سخیف بوده. خوب است سروران عزیز، به هنگام بحث، خود نیز دقت مضاعف به خرج دهند.
ج. بنده نیز، تقریر ارائه شده در نهايه را قول رایج متکلمان نمیدانم و اگر از بیانی که در صوت داشتهام چنین برداشتی میشود، آن را اصلاح میکنم.
د. اگر تحقیقی که تقدیم شده، قول این بزرگواران است، باعث خوشوقتی است که با ایشان همرأی شدهایم. انشاءالله با مراجعه، بیشتر استفاده خواهیم کرد.
ه. آنچه مهم است فهم حقیقت و پذیرش آن است و عناد نداشتن با حق. انشاءالله خداوند متعال توفیق فهم حقایق را به همه ما عطا کند.
و. باعث افتخار خواهد بود که از سایر نظرات و انتقادات جناب آقای هندی بهرهمند شویم.
@sarbakhshi
هدایت شده از یادداشت های فلسفی
لینک دانلود فایل های کانال (بحث های ارائه شده توسط #سربخشی) از پیکوفایل:
بدایه الحکمه، بخش اول
بدایه الحکمه، بخش دوم
بدایه الحکمه، بخش سوم
بدایه الحکمه، بخش چهارم
آموزش فلسفه، بخش اول
آموزش فلسفه، بخش دوم
آموزش فلسفه، بخش سوم
معرفت شناسی طرح ولایت
خداشناسی طرح ولایت
انسان شناسی طرح ولایت
فلسفه اخلاق طرح ولایت
علیت
فرگشت
رابطه دین و اخلاق
عدل، حکمت، شر
@sarbakhshi
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞فیلم کوتاه و پربیننده «#تعقیب»
✅کاش این رسم و سنت علوی را در هر کجا و لو به گامی و سخنی، رواج دهیم.
🆔@mjafari_ir
هدایت شده از یادداشت های فلسفی
با عرض سلام. سروران گرامي ميتوانند فايلهاي درس نهايه الحکمه را، از طريق لينک هاي زير دانلود کنند. اين فايلها مربوط به درس نهايهاي است که همراه با نقد و بررسي بوده است. فایل PDF تقریرات نیز از همین طریق قابل دانلود است. فایل ها در سایت پیکوفایل آپلود شده اند.
تدریس: سربخشی
۱. جلسات 1 تا 25
۲. جلسات 26 تا 50
۳. جلسات 51 تا 75
۴. جلسات 76 تا 100
۵. جلسات 101 تا 125
۶. جلسات 126 تا 150
۷. جلسات 151 تا 176 (پایان)
۸. فايل تقریر نهايه، همراه با فهرست و صوت هاي پیاده شده
@sarbakhshi
هدایت شده از یادداشت های فلسفی
سلام. عزیزیانی که طالب تهیه کتاب فلسفه اخلاق و فلسفه چیست استاد سربخشی هستند، هر دو کتاب موجود شدهاند. برای سفارش کتابها ميتوانيد به آيدي زير پيام بدهيد.
@Mahdisarbakhshi