eitaa logo
یادداشت های فلسفی
2.7هزار دنبال‌کننده
42 عکس
22 ویدیو
58 فایل
آنچه در این کانال خواهید خواند فهم های بنده از مطالب فلسفی است. گاهی تفاوت هایی با فهم های متداول دارد. لینک ارتباط با ادمین‌ها: @Mahdisarbakhshi @Mohammadsarbakhshi
مشاهده در ایتا
دانلود
تقرير نهايه، دوازده مرحله کامل.doc
3.09M
تقرير کامل نهايه، هر دوازده مرحله همراه با نقد و بررسی @sarbakhshi
با عرض سلام. سروران گرامي مي‌توانند فايل‌هاي درس نهايه الحکمه را، از طريق لينک هاي زير دانلود کنند. اين فايل‌ها مربوط به درس نهايه‌اي است که همراه با نقد و بررسي بوده است. فایل PDF تقریرات نیز از همین طریق قابل دانلود است. فایل ها در سایت پیکوفایل آپلود شده اند. تدریس: سربخشی ۱. جلسات 1 تا 25 ۲. جلسات 26 تا 50 ۳. جلسات 51 تا 75 ۴. جلسات 76 تا 100 ۵. جلسات 101 تا 125 ۶. جلسات 126 تا 150 ۷. جلسات 151 تا 176 (پایان) ۸. فايل تقریر نهايه، همراه‌ با فهرست و صوت هاي پیاده شده @sarbakhshi
تقرير نهايه، همراه با فهرست و فايل‌هاي پياده شده.docx
1.26M
با عرض سلام. فايل تقريرات نهايه رو کامل‌تر کردم. فهرست و فايل‌هايي که پياده شده‌اند نيز اضافه شدند. دوستان مي‌تونند اين فايل رو دانلود کنند. فايل پي دي اف رو هم از پيکوفايل مي‌تونند دانلود کنند. اونجا هم فايل رو تغيير دادم. @sarbakhshi
وَ قَالَ الرضا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : لاَ يَتِمُّ عَقْلُ اِمْرِئٍ مُسْلِمٍ حَتَّى تَكُونَ فِيهِ عَشْرُ خِصَالٍ اَلْخَيْرُ مِنْهُ مَأْمُولٌ وَ اَلشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ يَسْتَكْثِرُ قَلِيلَ اَلْخَيْرِ مِنْ غَيْرِهِ وَ يَسْتَقِلُّ كَثِيرَ اَلْخَيْرِ مِنْ نَفْسِهِ لاَ يَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ اَلْحَوَائِجِ إِلَيْهِ وَ لاَ يَمَلُّ مِنْ طَلَبِ اَلْعِلْمِ طُولَ دَهْرِهِ اَلْفَقْرُ فِي اَللَّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ اَلْغِنَى وَ اَلذُّلُّ فِي اَللَّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ اَلْعِزِّ فِي عَدُوِّهِ وَ اَلْخُمُولُ أَشْهَى إِلَيْهِ مِنَ اَلشُّهْرَةِ ثُمَّ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اَلْعَاشِرَةُ وَ مَا اَلْعَاشِرَةُ قِيلَ لَهُ مَا هِيَ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لاَ يَرَى أَحَداً إِلاَّ قَالَ هُوَ خَيْرٌ مِنِّي وَ أَتْقَى إِنَّمَا اَلنَّاسُ رَجُلاَنِ رَجُلٌ خَيْرٌ مِنْهُ وَ أَتْقَى وَ رَجُلٌ شَرٌّ مِنْهُ وَ أَدْنَى فَإِذَا لَقِيَ اَلَّذِي شَرٌّ مِنْهُ وَ أَدْنَى قَالَ لَعَلَّ خَيْرَ هَذَا بَاطِنٌ وَ هُوَ خَيْرٌ لَهُ وَ خَيْرِي ظَاهِرٌ وَ هُوَ شَرٌّ لِي وَ إِذَا رَأَى اَلَّذِي هُوَ خَيْرٌ مِنْهُ وَ أَتْقَى تَوَاضَعَ لَهُ لِيَلْحَقَ بِهِ فَإِذَا فَعَلَ ذَلِكَ فَقَدْ عَلاَ مَجْدُهُ وَ طَابَ خَيْرُهُ وَ حَسُنَ ذِكْرُهُ وَ سَادَ أَهْلَ زَمَانِهِ. کسی که عقلش کامل باشد آزارش به مردم نمی‌رسد. @sarbakhshi
سلام. عزیزیانی که طالب تهیه کتاب فلسفه اخلاق و فلسفه چیست استاد سربخشی هستند، هر دو کتاب موجود شده‌اند. برای سفارش کتاب‌ها مي‌توانيد به آيدي زير پيام بدهيد. @Mahdisarbakhshi
هدایت شده از ساندویچ فلسفه
معنا و تجلی عدل الهی در مورد انسان.mp3
44.52M
👥 | معنا و تجلی عدل الهی در مورد انسان تبیین معنای عدالت و تطبیق آن استحقاق بندگان در پیشگاه خداوند استحاله هم‌طرازی رتبه اشخاص در قیامت تقابل نگاه کلامی و فلسفی در این مسئله 👤 ارائه: استاد 👤 ناقد: استاد 👤 ناقد: استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
هدایت شده از معارف اعتقادی
8.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 رابطه دستاوردهای فیزیکی جدید و بحث اثبات خداوند از نگاه «جرالد شودر»؛ فیزیک دان برجسته دانشگاه MIT https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
چيستي جسم، مکان، خلا.mp3
36.84M
گفت وگویی درباره ی حقیقت جسم, مکان, خلا و نسبت آنها (تبیینی متفاوت از آنچه به طور معمول از این امور ارائه می‌شود) @sarbakhshi
اینکه دین اسلام فعالیت در درون خانه، از جمله تربیت فرزند و همسرداری را اولویت فعالیت‌های زن می‌داند محل تردید نیست، اما منع از فعالیت‌های اجتماعی، دیدگاهی نیست که بتوان به اسلام نسبت داد. عدم نصب حضرت زهرا سلام الله علیها، به عنوان قاضی زنان توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم را، نمی‌توان مستند محکمی برای نفی فعالیت‌های آنان توسط حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلّم دانست. شرایط زمانی می‌تواند دليل اين امر باشد. علاوه اینکه مراعات آنچه بر زنان مومنه با جایگاه خاص لازم بوده، لزوما بر دیگران لازم نیست؛ همانند حجاب که مراعات حداکثری آن بر زنان مومنه، به خصوص زنان منسوب به اهل بيت علیهم السلام واجب بوده، اما مراعات همین مقدار بر دیگران الزام نشده؛ به نحوی که مراجع نیز در فتاوای خود، در مورد نگاه به زنانی که مبالات کامل در مراعات حجاب ندارند، تسامح را جایز دانسته‌اند*. ورود زنان در فعالیت‌های اجتماعی می‌تواند از همین قبیل باشد. به هر حال، اینکه شرع مقدس، ورود زنان به فعالیت‌های اجتماعی را منع نکرده، از مسلمات است. لذا همانگونه که تایید حضور در فعالیت‌های اجتماعی و تشویق به آن تصریح لازم دارد، منع آن نیز چنین است. خلاصه آنکه، ترجیح آن است که زنان اولویت را به فعالیت‌های درون خانه بدهند و تربیت فرزند، همسرداری و اداره محیط خانه را بر عهده گیرند، اما اگر زنی طالب حضور در جامعه و فعالیت‌های اجتماعی شد، ولو آنکه این فعالیت در سطوح بالای سیاسی باشد، نمی‌توان گفت که اسلام آن را نمی‌پذیرد. با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد فرمایش جناب آقای اکبرنژاد در نقد فرمایشات مقام معظم رهبری چندان وارد نیست؛ مگر آنکه بگوییم مقام معظم رهبری اولویت اصلی زنان را فعالیت اجتماعی دانسته و بدان توصیه کرده باشند که انصافا چنین برداشتی از کلمات ایشان درست نیست و بلکه در موارد متعددی، به اولویت فعالیت‌های اختصاصی زنان در محیط خانواده اشاره و تاکید و توصیه کرده‌اند. روشن است که تشویق زنان به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی، به نحوی که مسؤولیت اداره محیط خانواده تحت‌ الشعاع آن قرار گیرد، نادرست است و حاکمان می‌بایست به نحوی برنامه‌ریزی کنند که گرایش به فعالیت اجتماعی و سیاسی در میان زنان، به گرایش غالب تبدیل نشود. * نگاه‌کردن به زن‌های صحرانشین و روستایی که خود را کامل نمی‌پوشانند و اگر نهی شوند اعتنا نمی‌کنند، از نظر برخی فقها جایز است. البته امام‌خمینی همسو با برخی از فقها این حکم را مشکل می‌داند، در عین حال به باور ایشان تردد در محل رفت و آمد این‌گونه زنان با وجود علم به دیدن آنها اشکالی ندارد و اگر ترس از مفسده نباشد، در این‌گونه محل‌ها ترک نگاه لازم نیست. ایشان زنان بدحجاب و بی‌حجاب را که نسبت به حکم حجاب بی‌پروا هستند، ملحق به زنان روستایی و بادیه نشین کرده‌است. @sarbakhshi