فايل پياده شده و اديت شده آموزش فلسفه 1400.pdf
3.15M
فایل پیاده شده و ویرایش شده درسهای آموزش فلسفه (بر اساس کتاب آموزش فلسفه حضرت آیتالله مصباح ره)
از ابتدا تا انتهای درس ۲۷
فایلهای صوتی شماره ۱ تا ۳۹
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
بازخوانی تفسیر حکمت متعالیه از علیت
https://pwq.bou.ac.ir/article_75538.html
مقاله بازخوانی تفسیر حکمت متعالیه از علیت، نوشته حقیر با همکاری جناب آقای دکتر کرمانی، در شماره ۵۲ مجله آیین حکمت چاپ شد.
#کرمانی
#سربخشی
#علیت
@sarbakhshi
نگاهی دیگر به سخنان اخیر جناب آقای پناهیان
آیا آقاي پناهيان در گفتگوهای سحرهای ماه مبارک رمضان، به رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم و امیرالمومنین علی عليه السلام توهین کرد؟ بنده معتقدم ایشان قطعا قصد توهین نداشت، اما با بیدقتی، کلمات موهن و توهینآمیز در مورد آن حضرات به کار برد و متأسفانه با توجیهات نامقبول نیز از زیر عذرخواهی صریح فرار کرد و همه چیز را به سوءتفاهم تنزل داد. منتها آنچه در این پست میخواهم بدان بپردازم، اساسا ربطی به این منظر از قضیه ندارد. به نظر میرسد جناب آقای پناهیان پشت این سخنان هدفی را دنبال میکند که بسیار قابل تامل و به نظر بنده حتی خطرناک است.
برای آنکه بتوانم مسأله را به خوبی توضيح دهم ابتدا توجه شما را به آنچه که در سحرهای سال گذشته بیان کرد جلب میکنم. ایشان سال گذشته مدعی شد دين برای دعوت به اخلاق نیامده است. اخلاق میتواند در برابر دين قرار گیرد و مورد سوءاستفاده واقع شود. روایت انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق مشکل سندي دارد و از ابوهريره است و نمیتوان بعثت رسول گرامی اسلام را برای اشاعه و تتمیم اخلاق دانست (لینک سخنان آقای پناهیان در سحر سال گذشته https://eitaa.com/sarbakhshi/930). همان سال بنده در نقدی مفصل، دیدگاه ایشان را بررسی کرده و اشکالات متعدد آن را بیان کردم. عزیزان میتوانند این نقد را از لینک زیر مطالعه فرمایند:
https://eitaa.com/sarbakhshi/959
یکی از مطالبی که ایشان در سال گذشته گفتند این بود که دعوت قرآن و روایات به اخلاق، معناي خاصی دارد و منظور از اخلاق در آنها حسن معاشرت است و فرمايش حضرت علامه در تفسير آيهي انک لعلي خلق عظيم را مويد اين برداشت دانست. روشن است که منظور از اخلاق در این معنا، همان خوشرویی و خوشاخلاقی است که در عرف اراده میشود و مسلما در آيات زیادی از قرآن به این ویژگی رسول گرامی اسلام اشاره شده است، همچون: انک لعلی خلق عظيم؛ نيز: لو کنت فظا غليظ القلب، لانفضوا من حولک و مانند آن.
حال نکته اینجاست که ایشان امسال این ویژگی را هم نفی کردند و حضرت را گوشتتلخ نامیدند. درست است که بعدا چند بار ادعا کردند که این انتساب از طرف حسودان بوده و نه خود ایشان، اما واقعیت این است که با دقت در کلماتشان که فایلش در دسترس همگان است معلوم میشود، دستکم در یک مورد به زبان خودشان این ویژگی را به رسول گرامی اسلام نسبت میدهند. بیایید فرض کنیم دچار سبق لسان شده و واقعا قصدشان اين نبوده که از زبان خودشان حضرت را گوشتتلخ معرفی کنند. اما به هر حال سخنشان این است که عدهای حضرت را گوشتتلخ میدانستند.
سوال این است که آیا واقعا چنین تلقیای در مورد رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم وجود داشته است؟
جزو مسلمات تاریخی است که حضرت نرمخوترین فرد در میان اصحابشان بودهاند. بنابراین نسبت گوشتتلخی حتی از طرف دیگران نیز نادرست می نماید و چنین چیزی در تاریخ ادعا نشده است. بنابراین سوال این است که چرا آقاي پناهيان اینگونه سخن میگوید؟
یک بار دیگر قضیه را از اول مرور کنیم و آنچه گفتیم را خلاصه گردانیم: سال گذشته آقاي پناهيان ادعا کرد دين برای اخلاق نیامده و هدف پيامبر گرامی اسلام تتمیم اخلاق نبوده است و آنچه در روایات و آيات آمده و به اخلاق دعوت کرده، فقط خوشرویی و خوشمعاشرتی بوده است. امسال تلویحا این را هم انکار کردند و رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم و امیرالمومنین علی علیه السلام را افرادی گوشتتلخ معرفی نمودند، ولو از زبان دیگران. سوال این است آیا این توالی اتفاقی است یا یک طراحی پشت آن خوابیده است؟
به نظر بنده آقاي پناهيان آدم باهوشی است و آنچه میگوید از روی اتفاق نيست. ایشان برای حرفهای خود طراحی دارد و آنها را برنامهریزی شده بیان میکند. ضمنا اطلاع دارم از جاهای مختلف، که ایشان مخالف تدریس اخلاق نظری در مراکز علمی است و تا جایی که بتواند میکوشد جلوی آن را بگیرد. اکنون سوالی که پیش میآید این است که آقای پناهیان دنبال چیست؟ میخواهد چه چیزی را نفی و چه چیزی را اثبات کند؟ واقعش آن است که بنده این افکار را نادرست و دارای تبعات خطرناک میدانم، ولو آنکه نیت پشت آنها کاملا سالم و الهی باشد.
@sarbakhshi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ تلنگر
🔹او هیچ نکرد، فقط نشست...و تنها گوش کرد و جواب داد!
۱۳. مشهد اول، شاهد دوم، اشراق اول.mp3
41.59M
۱۳. شواهد، جلسه سیزدهم:
شرح و تطبیق اشراق اول از شاهد دوم، مشهد اول
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
۱۴. مشهد اول، شاهد دوم، اشراق دوم و سوم.mp3
35.26M
۱۴. شواهد، جلسه چهاردهم:
شرح و تطبیق اشراق دوم و سوم از شاهد دوم، مشهد اول
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
۱۵. مشهد اول، شاهد دوم، اشراق چهارم و پنجم.mp3
36.15M
۱۵. شواهد، جلسه پانزدهم:
شرح و تطبیق اشراق چهارم و پنجم از شاهد دوم، مشهد اول
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
۱۶. مشهد اول، شاهد دوم، اشراق ششم و هفتم.mp3
27.15M
۱۶. شواهد، جلسه شانزدهم:
شرح و تطبیق اشراق ششم و هفتم از شاهد دوم، مشهد اول
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
۱۷. مشهد اول، شاهد دوم، اشراق هشتم و نهم.mp3
37.23M
۱۷. شواهد، جلسه هفدهم:
شرح و تطبیق اشراق هشتم و تقریر اشراق نهم از شاهد دوم، مشهد اول
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
۱۸. مشهد اول، شاهد دوم، تطبیق اشراق نهم.mp3
29.1M
۱۸. شواهد الربوبیه
شرح و تطبیق اشراق نهم از شاهد دوم، مشهد اول
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
فايل پياده شده و اديت شده آموزش فلسفه 1400.pdf
3.47M
فایل پیاده شده و ویرایش شده درسهای آموزش فلسفه (بر اساس کتاب آموزش فلسفه حضرت آیتالله مصباح ره)
از ابتدا تا انتهای درس ۳۰ (اتمام جلد اول)
فایلهای صوتی شماره ۱ تا ۴۳
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
بستار علّی در فیزیک و نسبت آن با علیت فاعلهای طبیعی از منظر علامه طباطبایی
https://fhi.hekmateislami.com/article_195702.html
مقاله ارائه شده در کنگره بزرگداشت علامه طباطبایی که در شماره ۳۹ مجله حکمت اسلامی چاپ شد.
@sarbakhshi