۵۹. نهایه، مرحله شش، فصل چهار(1).mp3
29.03M
۵۹. نهایة الحکمة، مرحله شش، فصل چهارم
تدریس: سربخشی
تقریر کتاب همراه با نقد
#نهایه_الحکمه
#سربخشی
@sarbakhshi
۶۰. نهایه، مرحله شش، فصل پنج(1).mp3
37.43M
۶۰. نهایة الحکمة، مرحله شش، فصل پنجم
تدریس: سربخشی
تقریر کتاب همراه با نقد
#نهایه_الحکمه
#سربخشی
@sarbakhshi
آخرین اظهار نظر مرحوم علامه حسن زاده آملی درباره شاگردشان استاد صمدی آملی در تقریظ بر کتاب شرح قصیده ینبوع الحیات به تاریخ
٣٠/١١/١٣٩۵
قابل توجه عزیزانی که میگویند نظر علامه پس از سال ۱۳۹۱ در مورد ایشان عوض شده بود!
@sarbakhshi
هدایت شده از محمد فنایی اشکوری
آیا نماز و روزۀ استیجاری نامعقول است؟
فلسفۀ نماز و روزۀ استیجاری چیست؟ چه معنا دارد که با نمازخواندن فرزند، تکلیف پدر ادا شود. این مانند آن است که زید درس بخواند، اما مدرک تحصیلی را به عمر بدهند. یکی از آقایان با این بیانات نماز و روزه استیجاری را به تمسخر گرفته و آن را برداشتی نادرست از دین می داند؟ پاسخ شما چیست؟
پاسخ
اولا اگر قرار بر نقد نظر فقها و عالمان دین است، تمسخر چه معنا دارد؟ استهزاء کاری غیر اخلاقی است و با آن چیزی اثبات نمی شود. اگر استدلال معتبر برای ادعایشان دارند آن استدلال را بیان کنند. متأسفانه خشم و نفرت و هیجان مانع فهم و داوری درست می شود. ما اگر به هر دلیلی از کسانی عصبانی باشیم به سختی می توانیم دربارۀ آنها و افکارشان داوری درستی داشته باشیم. براستی کنار نهادن حب و بغض در مقام فهم و داوری از مصادیق جهاد اکبر است.
ثانیا حوزۀ دین حوزه اسرار و رموز است. اگر قرار بر این باشد که هر چیزی را که با درک عرفی و عادی ما قابل فهم نباشد به سخره بگیریم، بسیاری از احکام مسلم دینی را می توان از روی جهل استهزاء کرد. اصل نماز، روزه، حج، اعتکاف و مانند کارهایی نیست که انسان ها در زندگی عادی و عرفی و غیر دینی خود انجام دهند. این گونه اعمال برای کسی که به دین اعتقاد ندارد بی معنا و لغو است. اما نگاه دیندار متفاوت است. او بر اساس عقلانیت، اصل لزوم عبادت و اطاعت را اثبات می کند و دربارۀ شکل و نحوۀ عبادت تابع احکام شریعت و متعبد به آن است. تعبدی که در دیگر احکام شرعی جاری است درباره نماز و روزۀ استیجاری هم جاری است. البته در کنار این نکته حکمت هایی هم هست که برای ما قابل فهم است.
ثالثا این حکم اختصاص به نماز و روزه ندارد. اگر پدری به کسی بدهکار باشد، ورثه موظفند در صورت توان آن دین را ادا کنند. اگر این آقای محترم که نماز و روزه استیجاری را مسخره می کند، از کسی طلبکار باشد و آن شخص از دنیا برود و فرزندان بدهکار بخواهند دین او را به ایشان ادا کنند، آیا ایشان نمی گیرد و آنها را مسخره می کند و به آنها می خندد، یا خوشحال می شود و می گوید عجب قانون خوبیست و چقدر بد می شد اگر با مرگ شخص دین هم از وراث ساقط می شد؟!
رابعا این حکم اهمیت تکلیف را نشان می دهد، که حتی با مرگ هم برخی تکالیف مانند نماز و روزه برداشته نمی شوند. این امر موجب می شود که انسان به تکالیفش بیشتر توجه کند و بیشتر پایبند به آن باشد و نگوید گذشته ها گذشت، بلکه تا زنده است بکوشد تکالیفش را انجام دهد و دیونش را ادا کند.
خامسا هنگامی که شخص بداند تکالیف او با مرگش ساقط نمی شوند بلکه بر عهده فرزندانش قرار می گیرد، از باب عطوفت و دلسوزی به فرزندانش و پیشگیری از به مشقت افتادن آنها می کوشد تکالیف و دیونش را تا زنده است خود ادا کند.
سادسا فرزندان شخص دنباله وجود و ثمرۀ عمر او هستد، چه بُعدی دارد که با اقدام فرزندان شخص تکلیف او ادا شود، چنانکه در دیون مالی این مساله قابل درک است.
سابعا بی شک پدر و مادر برگردن فرزند حق دارند و فرزند مدیون والدین و موظف به احسان به آنها است. این تکلیف چنانکه در زمان حیات والدین جاری است پس از مرگ آنها هم جاری است. فرزندان با اعمال نیک و خیرات و مبرات می توانند بخشی از دین خود به والدینشان را ادا کنند.
ثامنا خداوند ارحم الراحمین است و رحمتش بر غضبش سبقت دارد. خداوند دنبال بهانه برای به جهنم بردن بندگانش نیست، بلکه بدنبال بهانه ای برای عفو و بخشش آنهاست. مقتضای رحمت الهی این است که راه هایی را برای جبران کاستی های بندگانش حتی پس از مرگ آنها باز بدارد تا هرچه بیشتر مشمول لطف و عنایتش قرار گیرند.
تاسعا یکی از حکمت های این گونه احکام مأیوس نشدن از رحمت الهی است. بنده چون خداوند را ارحم الراحمین می داند در هیچ شرایطی از رحمت خدا ناامید نمی شود. اگر بنده در پایان عمر توجه کند که تکالیفی از او فوت شده، گرچه نادم و پیشمان و نگران می شود اما از رحمت خدا ناامید نمی شود و امید می برد که فرزندانش بتوانند بخشی از دیونش را ادا کنند.
عاشرا در کنار آنچه گفتیم باید توجه داشت که لازمۀ نماز و روزه استیجاری و مانند آن این نیست که کسی که برایش نماز استیجاری می خوانند مانند کسی است که خود در حیاتش نمازش را خوانده است. هرگز این دو برابر نیستند و قطعا کسی که نماز نخوانده خسارت عظیم کرده است، اما خداوند از باب رحمتش این باب را به روی بندگان عاصیش گشوده تا بخشی از آن خسارت جبران شود.
به جای استهزاء عامیانه باید کوشید اهمیت این گونه احکام را درک کرد و خداوند را که ابواب رحمتش را از راه های مختلف به روی بندگانش می گشاید سپاس گفت و شاکر بود و دینی را که به این گونه ظرائف توجه دارد تحسین کرد.
http://eitaa.com/dreshkevari
یادداشت های فلسفی
آیا نماز و روزۀ استیجاری نامعقول است؟ فلسفۀ نماز و روزۀ استیجاری چیست؟ چه معنا دارد که با نمازخواند
انسان حکیم یعنی این. ببینید چه زیبا و حکیمانه این شبهه را پاسخ داده است جناب آقای فنایی. خداوند متعال ایشان را برای اسلام و مسلمین حفظ فرماید. دلایلی که جناب استاد در توضیح و توجیه خواندن نماز استیجاری برای پدر و مادر بیان کردند، همگی منطقی و معقولاند. از میان آنها دلیل سوم که در انتهای پیام نیز تکملهای برای آن نگاشتهاند برای بنده بسیار بدیع بود و باعث شد نکتهای به ذهنم خطور کند که در تکمیل فرمایش جناب استاد عرض میکنم. امیداورم مورد استفاده دوستان قرار گیرد. جناب استاد فرمودند همانگونه که جبران بدهیهای مالی و دنیوی والدین از طرف فرزندان کاری معقول و ستودنی است، جبران بدهیهای معنوی و اخروی ایشان نیز میتواند معقول و ستودنی باشد. آنچه به نظر حقیر رسیده این است که همانگونه که جبران بدهیهای مالی در حقیقت احقاق حق دیگران است و به تعبیر دقیقتر، در عالم دنیا نقايصی مادی توسط پدر و مادر برای دیگران ایجاد شده و فرزندان با پرداخت دیون والدین این نقائص را جبران کرده و رضایت طلبکاران را جلب میکنند؛ ممکن است کوتاهی والدین در ادای نماز و روزه موجب نقائصی برای موجودات عالم ملکوت و جبروت شده باشد و با خواندن نمازه و روزه استیجاری این نقائص برطرف شده و در واقع طلب موجودات ملکوتی و جبروتی به این وسیله پرداخت شده و رضایت ایشان جلب شود و به این ترتیب گرفتاری والدین رفع گردد. معنای عرضم این است که همانگونه که رفتارهای مادی ما در عالم ماده اثر میگذارد و موجودات مادی دیگر را متاثر میسازد و این تاثر باید مثبت بوده و در صورت منفی بودن به نحوی جبران شود، ولو آنکه این جبران توسط شخص دیگری انجام گردد؛ در عالم ملکوت و جبروت نیز به جهت کثرتی که در آن عوالم موجود است که در جای خود ثابت شده، رفتارهای معنوی ما در آنها اثر کرده و آنها را به نحو مقتضی متاثر میسازد و کوتاهی در اینگونه رفتارها موجب ناراحتی ایشان میشود که بایستی به نحوی جبران گردد، ولو آنکه این جبران توسط شخص تولیدکنندة ناراحتی نباشد. با توجه به این نکته میتوان کاملاً فلسفی و معقول نماز و روزه استیجاری را توجیه کرد. میماند این که آیا در عالم ملکوت و جبروت هم تاثیر و تاثر وجود دارد یا خیر؟ که باید گفت دستکم برخی از فلاسفه آن را قبول دارند و به نظر حقیر نیز چنین چیزی واقع است، گرچه اثباتش موونة زیادی دارد.
@sarbakhshi
۶۱. نهایه، مرحله شش، فصل پنج(1).mp3
33.61M
۶۱. نهایة الحکمة، مرحله شش، فصل پنجم
تدریس: سربخشی
تقریر کتاب همراه با نقد
#نهایه_الحکمه
#سربخشی
@sarbakhshi
۶۲. نهایه، مرحله شش، فصل پنج(1).mp3
30.41M
۶۲. نهایة الحکمة، مرحله شش، فصل پنجم
تدریس: سربخشی
تقریر کتاب همراه با نقد
#نهایه_الحکمه
#سربخشی
@sarbakhshi
هدایت شده از نشر تُراث📚
🔹کتاب «فلسفه اخلاق»، به قلم استاد گرامی، جناب حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمد سربخشی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، ضمن آشنا نمودن مخاطب با دانش فلسفه اخلاق، پرسشهای بنیادین و مهمی را در این حوزه به بحث و گفتگو گذاشته است.
🔸در مورد ویژگی مهم این اثر میتوان به این نکته اشاره نمود که نویسنده پیش از تألیف این کتاب، فلسفه اخلاق را طی سالیان متمادی برای سطوح مختلف علمی، اعم از حوزه و دانشگاه، تدریس نموده است.
🔹جامعیت و شمول نسبی مباحث، سیر منطقی و منظم در بیان مطالب، قلمی روان و استوار، و اولویتسنجی در انتخاب موضوعات نیز از امتیازات دیگر این مجموعه ارزشمند محسوب میشود.
🔰 اطلاعات بیشتر در:
🌐 www.nashretoraath.ir
✅ #نشر_تراث
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2919497781C40a145c97c
یادداشت های فلسفی
🔹کتاب «فلسفه اخلاق»، به قلم استاد گرامی، جناب حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمد سربخشی، عضو هیئت علمی
با عرض سلام خدمت سروران عزیز. الحمدالله نسخه های چاپی کتاب فلسفه اخلاق حقیر آماده شده و دوستان میتواند از طریق سایت انتشارات تراث نسبت به تهیه کتاب اقدام کنند. در صفحه اصلی سایت راهنمای خرید کتاب به شکل فوق آمده است.
@sarbakhshi
۷. آموزش فلسفه، درس پنج، بخش اول.mp3
20.66M
۷. آموزش فلسفه بر اساس کتاب آیتالله مصباح،
دوره جدید (۱۴۰۰)
درس پنجم، بخش اول
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
۷. نهایه، مرحله اولی، فصل دوم.mp3
36.33M
۷. نهایه الحکمه، مرحله اول، فصل دو
دوره جدید (۱۴۰۰)
تقریر کتاب، بدون نقد
تدریس: سربخشی
@sarbakhshi
با عرض سلام و احترام. خدمت سروران گرامی میرساند کلاسهای حقیر در ترم جدید به شرح ذیل برگزار خواهد شد. کلاسها به صورت آنلاین و از طریق اسکایپ برگزار میشود. لینک شرکت در کلاسها در همین پیام موجود است.
فهرست کلاسها:
۱. آموزش فلسفه از ابتدا، کتاب آیت الله مصباح رحمه الله، روزهای دوشنبه و سهشنبه، ساعت ۱۶:۳۰
لینک شرکت در کلاس:
https://join.skype.com/abAvLu7v0ofM
۲. نهایه الحکمه، از مرحله ۶، روزهای شنبه و یکشنبه، ساعت ۱۶:۳۰
لینک شرکت در کلاس:
https://join.skype.com/I5RQ8azTqaEj
۳. نهایه الحکمه، از اول، روزهای دوشنبه ساعت ۱۵ و چهارشنبه ساعت ۱۶:۳۰
لینک شرکت در کلاس:
https://join.skype.com/I5RQ8azTqaEj
@sarbakhshi