eitaa logo
یادداشت های فلسفی
2.7هزار دنبال‌کننده
42 عکس
22 ویدیو
58 فایل
آنچه در این کانال خواهید خواند فهم های بنده از مطالب فلسفی است. گاهی تفاوت هایی با فهم های متداول دارد. لینک ارتباط با ادمین‌ها: @Mahdisarbakhshi @Mohammadsarbakhshi
مشاهده در ایتا
دانلود
7. شواهد، مشهد اول، شاهد اول، اشراق نهم.mp3
35.84M
۷. شواهد، جلسه هفتم: شرح و تطبیق اشراق نهم از شاهد اول، مشهد اول تدریس: سربخشی @sarbakhshi
8. شواهد، مشهد اول، شاهد اول، اشراق دهم.mp3
44.31M
۸. شواهد، جلسه هشتم: شرح و تطبیق اشراق دهم از شاهد اول، مشهد اول تدریس: سربخشی @sarbakhshi
سلام علیکم. فایل‌های اول و چهارم شواهد یک اشکال جزئی داشتند که نیاز به اصلاح داشت، لذا مجبور شدم پس از اصلاح اونها، کل فایل‌ها رو دوباره بارگذاری کنم.
فايل پياده شده و اديت شده آموزش فلسفه 1400.pdf
44.11M
با عرض سلام. یکی از سروران عزیز زحمت کشیده و فایل های درس آموزش فلسفه، مربوط به دوره ۱۴۰۰ را در حال پیاده کردن است. فایل پیوست، پیاده شده‌ی يازده جلسه (درس اول تا آخر درس هفت) است که بنده با مرور آن، اصلاحاتی که احیانا لازم داشت، انجام داده‌ام. ضمن تشکر از این سرور عزیز، فایل پیاده شده را برای استفاده عزیزان تقدیم می‌کنم. ان‌شاءالله با پیاده‌سازی بقیه فایل‌ها، به مرور ادامه‌ی جلسات به فایل فعلی اضافه خواهد شد. @sarbakhshi
9. شواهد، مشهد اول، شاهد اول، اشراق يازده(1).mp3
41.66M
9. شواهد، جلسه نهم: شرح و تطبیق اشراق يازدهم از شاهد اول، مشهد اول تدریس: سربخشی @sarbakhshi
10. شواهد، مشهد اول، شاهد اول، ادامه اشراق يازدهم.mp3
28.89M
۱۰. شواهد، جلسه دهم: شرح و تطبیق ادامه اشراق يازدهم از شاهد اول، مشهد اول تدریس: سربخشی @sarbakhshi
یادداشت های فلسفی
نقد کتاب الحاد جدید، نوشته جناب آقای دکتر شاکرین بخش قابل توجهی از کتاب الحاد جدید جناب آقای دکتر شاکرین را خواندم و همچنان در حال خواندن آن هستم. کتابی بسیار عالمانه که معلوم است برای نوشتن آن مطالعات زیاد و زحمات طاقت‌فرسا کشیده شده است. بی‌شک جناب استاد بابت زحمتی که برای نوشتن این کتاب و موضوع بسیار مهم آن کشیده‌اند در نزد خداوند متعال ماجورند. با این همه اجازه دهید نقدی صریح و آزاردهنده بر آن وارد سازم. نکته جالب در این نقد آن است که ناظر به نقطه قوت کتاب است. می‌توان گفت کل کتاب دو بخش دارد: یک بخش تبیین نظریات فیزیکی، کیهان‌شناختی و زیست‌شناختی است. بخش دوم موضع فلسفه اسلامی درباره آن نظریات است، طبعا این مواضع ناظر به نقاط تلاقی است؛ نقاطی که نظریات فیزیکی و ... با مبانی فلسفی و دینی ما اصطکاک پیدا کرده و آنها را زیر سوال می‌برند. به هر حال، نویسنده‌ی اندیشمند و محقق عمیق و دقیق، جناب آقای دکتر شاکرین هر دو بخش را آنقدر عالمانه و محققانه نگاشته‌اند که می‌توان گفت کتاب، از حیز انتفاع افتاده است. عجیب است این انتقاد!؟ توضيح می‌دهم. بخش اول که ناظر به نظریات فیزیکی، کیهان‌شناختی و زیست‌شناختی است، آنقدر عالمانه نوشته شده که تنها به درد کسانی می‌خورد که با این نظریات آشنا هستند و به اصطلاح رشته تحصیلی‌شان فیزیک و زیست‌شناسی است و برای طلبه‌ای مثل بنده که دغدغه آشنایی با این دیدگاه‌ها و اتخاذ موضع فلسفی دارم، درک آنچه نوشته شده بسیار دشوار و بلکه غیر ممکن است. اما بخش دوم که ناظر به دیدگاه‌های فلسفی است، آنقدر دقيق و فیلسوفانه نوشته شده که تنها به درد کسانی می‌خورد که رشته تخصصی‌شان فلسفه است و طبعا کسانی که با دیدگاه‌های فیزیکی و زیست‌شناختی آشنا هستند و فلسفه اسلامی نمی‌دانند که عموما نمی‌دانند، نمی‌توانند از این بخش استفاده کنند. به این ترتیب، سوالی که پیش می‌آید این است: کتاب الحاد جدید برای چه کسانی نوشته شده است؟ آیا برای بنده که فلسفه میدانم؟ در این صورت بخش اول کتاب تقریبا غیر قابل درک است. آیا برای کسانی نوشته شده است که رشته‌شان فیزیک و زیست‌شناسی است و با سوالات تولید شده از این رشته‌ها آشنا هستند؟ در این صورت بخش دوم کتاب غیر قابل استفاده است. (شاید در آنچه نوشتم مقداری مبالغه وجود داشته باشد، اما رگه‌های زیادی از حقیقت، در آن نهفته است). خلاصه و جمع‌بندی نهایی: کتاب الحاد جدید، کتابی است که بسیار عالمانه نوشته شده و به گمان من، به همین دلیل به هدفی که در نظر داشته نرسیده است. کاش اساتید بزرگوار در عین زحمات بسیار زیاد و عالمانه‌ای که می‌کشند این نکته را در نظر بگیرند که نوشته‌شان در عین عالمانه و دقیق بودن، برای کسانی که مخاطب نوشته هستند، قابل درک باشد. اگر عزیزی به جناب آقای دکتر شاکرین دسترسی دارد این نقد بنده را به ایشان برساند و البته از همین جا، خاضعانه کمال قدردانی خودم را نسبت به نوشته عالمانه‌شان و زحمات زیادی که در راه پاسخگویی به سوالات و شبهات می‌کشند تقدیم می‌کنم. خدا کند با این نقد، بی‌انصافی و قدرناشناسی نکرده باشم. @sarbakhshi
پاسخ استاد شاکرین به نقد بنده: سلام علیکم. مشکلی که در نقد آمده نکته قابل توجهی است. لیکن چاره ای نیست از اینکه در این زمینه کارهای متقنی به لحاظ علمی و فلسفی از سوی حوزویان تولید شود. هدف از اثر یاد شده تولید معرفت در سطح نخبگانی و عمدتا برای محققان، کسانی که مشغول نگارش رساله و مقالات علمی در این زمینه هستند و اساتیدی است که در این زمینه تدریس می کنند. همچنین این اثر به طورضمنی تلنگری به حوزویان و مراکز آموزشی حوزوی است که باید سطح دانش خود را در این زمینه با همه ابعاد و جوانب آن ارتقا دهند و مساله را ساده و سطحی تلقی نکنند و تلاش کنند که حوزه های علمیه در این زمینه جلودار و خودکفا باشند. البته گامهای دیگری نیز باید برداشته شود. اثر یاد شده بر تولید معرفت متمرکز بوده ولازم است در کنار آن گامهایی برای ترویج معرفت برداشته شود. در این زمینه باید کسانی به نرم نویسی و گزینش و باز نشر محتوا به زبانهای ساده تر متناسب با سطوح مختلف و نیازها و سطح درک مخاطبان خاص بپردازند. @sarbakhshi
11. مشهد اول, شاهد اول, اشراق دوازدهم.mp3
40.03M
۱۱. شواهد، جلسه یازدهم: شرح و تطبیق اشراق دوازدهم از شاهد اول، مشهد اول تدریس: سربخشی @sarbakhshi
12. مشهد اول, شاهد اول, ادامه اشراق دوازدهم.mp3
39.44M
۱۲. شواهد، جلسه دوازدهم: شرح و تطبیق ادامه اشراق دوازدهم از شاهد اول، مشهد اول تدریس: سربخشی @sarbakhshi