۵۷. آموزش فلسفه، درس پنجاه و دو.mp3
41.95M
۵۷. آموزش فلسفه
درس پنجاه و دو
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
۵۸. آموزش فلسفه، درس پنجاه و سه.mp3
20.7M
۵۸. آموزش فلسفه
درس پنجاه و سه
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
۵۹. آموزش فلسفه، درس پنجاه و چهار.mp3
25.47M
۵۹. آموزش فلسفه
درس پنجاه و چهار
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
۶۰. آموزش فلسفه، درس ۵۵، بخش اول.mp3
24.72M
۶۰. آموزش فلسفه
درس پنجاه و پنج، بخش اول
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
۶۱. آموزش فلسفه، درس ۵۵، بخش دوم.mp3
33.17M
۶۱. آموزش فلسفه
درس پنجاه و پنج، بخش دوم
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
با عرض سلام. اثبات واقعگرايی اخلاقی بحث دشواری است و معمولاً در کتابهای فلسفه اخلاق، استدلال مشخصی برای آن ارائه نشده است. جناب آقای مجتبی مصباح در کتاب فلسفه اخلاق خود بیانی برای اثبات واقعگرایی اخلاقی دارند که قابل توجه است. آنچه در این پيام تقدیم میشود تقریر استدلال ایشان با ذکر مقدمات، به صورت جدا جدا و مشخص است و سعی کردهام مقدمات مخفی استدلال را شناسايی کرده و مطالبی که در بيان ایشان مورد استدلال قرار نگرفته یا ابهام دارد روشن سازم. البته لازم میدانم ذکر کنم تقریر خود بنده از اثبات واقعگرایی با آنچه جناب آقای مجتبی مصباح ارائه کرده متفاوت است و آنچه در اين پست تقدیم میشود، تنها تقریر استدلال ايشان است. در فرصت مناسب تقریر خودم را تقدیم خواهم کرد. اما تقریر مقدمات استدلال آقای مجتبی مصباح از اثبات واقعگرایی به شرح زیر است:
- ارزش به معنای مطلوبيت است.
- انسان مطلوبهای مختلف و متعددی دارد.
- برخی از اين مطلوبها نسبت به هم رابطة طولی و برخی ديگر رابطة عرضی دارند. مثلاً غذا خوردن و استراحت کردن مطلوبهای عرضیاند و غذا خوردن و سير شدن مطلوبهای طولی.
- هر مطلوب طولی، نسبت به مطلوب ماقبل خود غايت محسوب شده و میتواند نسبت به مطلوب مابعد مطلوب غيری و ابزاری باشد.
- مطلوبهايی که در طول هماند، ممکن نيست تا بینهايت ادامه داشته باشند و در نهايت به مطلوبی ختم خواهند شد که مطلوب نهايی بوده و مطلوبی بالاتر از آن موجود نيست.
- علت اينکه مطلوبهای طولی نمیتوانند تا بینهايت ادامه داشته باشند اين است که چنين امری منجر به تسلسل در علل میشود؛ زيرا:
- هر مطلوبی لازمة وجود طلبی است که در درون فاعل مختار پديد آمده يا وجود داشته است. اين طلب همان حبی است که به غايت تعلق گرفته و عنوان مطلوب را برای آن ايجاد کرده است.
- اين حب علت غايی است و ممکن است ناشی از يک حب و علت غايی ماقبل باشد. از آنجا که تسلسل در علل حقيقی محال است و علت غايی نيز از جملة علل حقيقی است، بنابراين سلسلة علل غايی میبايست به علتی (حبی) منجر شود که ضروری بوده و علت غايی ديگری نداشته باشد.
- در سلسلة علل غايی، حبی که مبدأ همة علل غايي ديگر بوده و منشأ تمام افعال اختياری انسان است، حب ذات است؛ زيرا:
- هيچ حبی پيش از حب ذات موجود نيست؛ چرا که موجود باشعور، در اولين مواجهه، با وجود خود مواجه شده و اولين کمالی که میيابد کمال وجودی خود است و لذا حبش به آن تعلق میگيرد.
@sarbakhshi
ادامه تقریر استدلال آقای مجتبی مصباح بر اثبات واقعگرایی اخلاقی
- حب ذات عين ذات انسان بوده، لذا ضروری است و ناشی از علم حضوری به ذات است؛ زيرا:
- حب (دوست داشتن و خواستن) صفتی است که به کمال ملائم تعلق میگيرد؛ زيرا:
- متعلق حب يا کمال است يا نقص. در صورتی که کمال باشد، اين کمال يا ملائم است يا منافر.
- تعلق حب به نقص بیمعناست، به دو وجه: اول آنکه نقص عدم يا عدمی است و خواستنِ عدم معنا ندارد. دوم آنکه نقص (از دست دادن) موجب رنج است و موجود با شعور رنج خود را نمیخواهد.
- موجود با شعور از کمالات ناملائم رنج میبرد، بنابراین طالب آنها نیست.
- هر وجودی بيشترين تلائم را با خود دارد؛ زيرا عين خود است.
- پس هر ذاتی با يافت خود و مشاهدة تلائم خود با خود، به نحو ضروری خود را دوست خواهد داشت.
- حب ذات منشأ ساير حبها بوده و به اين ترتيب، سلسلة علل غايی شکل میگيرد که به غايات مترتب بر هم تعلق گرفته است.
- پس در واقع غايت نهايی هر فاعل با شعوری، ذات خود است .
- حب به ذات موجب مطلوبيت و ارزشمندی ذات برای ذات میشود، اما چون اين حب و مطلوبيت ضروری بوده و غير اختياری است، ارزشگذاری اخلاقی نمیشود.
- از آنجا که هر حبی به کمال ملائم تعلق میگيرد، پس از حب ذات به ذات، حب به کمالاتی تعلق میگيرد که فاعل میتواند آنها را به دست آورد.
- پس کمالات مفقود ذات، مطلوب ذات بوده و برای آن ارزشمند خواهند بود.
- اين کمالات متعدد بوده و در طول يا عرض هماند. بنابراين قابل انتخاب و اختيارند.
- اختياری بودن کمالات به سبب اختياری بودن افعالی است که ما را به آنها میرسانند.
- اختياری بودن کمالات موجب اختياری بودن حب به آنها و مطلوبيت آنها میشود؛ زيرا با انتخاب يک کمال و وانهادن کمال ديگر، حب به آنها و وانهادن آنها نيز اختياری میشود. به اين ترتيب مطلوبيت کمال مفقود نيز تحت اختيار ما خواهد بود.
- اختياری بودن مطلوبيت و ارزشمندی کمالات مفقود، باعث میشود ارزشمندی آنها از قبيل ارزش اخلاقی باشد و ارزشگذاری اخلاقی از همين جا شروع میشود.
- چون پايهایترين ارزش اخلاقی، ارزش و مطلوبيت کمال اختياری است، پس ارزش آن ذاتی است و اين همان ارزش ذاتی اخلاقی است.
- از آنجا که افعال اختياری ما را به کمال اختياری میرسانند، پس ارزش و مطلوبيت افعال غيری بوده و اين همان ارزش غيری اخلاقی است.
- کمال حقيقی انسان سليقهای، قراردادی يا تابع امر و نهی نيست و يک امر عينی است؛ زيرا:
- انسان يک امر عينی است و کمال آن هم متناسب با حقيقت وجودی او خواهد بود. اين همان کمالی است که آن را کمال معقول میناميم.
- چون کمال حقيقی انسان واقعی است، پس مطلوبيت آن هم واقعی خواهد بود. علاوه اينکه مطلوبيت کمال اختياری ناشی از مطلوبيت ذات برای ذات بود. از آنجا که مطلوبيت و ارزش ذات واقعی است، مطلوبيت و ارزش کمال اختياری انسان نيز که معلول آن است، واقعی خواهد بود.
- کمال حقيقی انسان، ارزش ذاتی اخلاقی و واقعی دارد. پس ارزش ذاتی اخلاقی کمال حقيقی انسان واقعی است.
- پس ارزش ذاتی اخلاقی واقعی است.
- گفتيم ارزش غيری مربوط به افعال اختياری است که ما را به کمال حقيقی میرسانند. از آنجا که تاثير افعال در رسيدن به کمال حقيقی، تابع سليقه، قرارداد و دستور نيست و از قبيل رابطة علت با معلول بوده و بر اساس قاعدة سنخيت است، پس مطلوبيت و ارزش غيری افعال اختياری نيز واقعی است.
- پس ارزش غيری اخلاقی نيز واقعی است.
- ارزش جايگزينی اخلاقی، نوعی ارزش غيری است.
- پس ارزش جايگزينی اخلاقی نيز واقعی است.
- الزامات اخلاقی مربوط به افعال اختياری انسان است و منظور از لزوم آنها، لازم بودن آنها برای رسيدن به کمال اختياری و حقيقی انسان است که غايت اخلاق است.
- پس الزامات اخلاقی، بيانگر لزوم بالقياس است؛ لزومی که واقعی است.
- پس لزوم اخلاقی هم واقعی است.
- خلاصه آنکه: ارزش ذاتی، غيری و جايگزينی و نيز لزوم اخلاقی واقعی است.
- همة جملات اخلاقی بيانگر ارزش يا لزوم اخلاقیاند. پس همة آنها واقعنما هستند.
- نتيجة نهايي: پس واقعگرايی درست است.
@sarbakhshi
۶۲. آموزش فلسفه، درس پنجاه و شش.mp3
41.32M
۶۲. آموزش فلسفه
درس پنجاه و شش
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
۶۳. آموزش فلسفه، درس پنجاه و هفت.mp3
23.02M
۶۳. آموزش فلسفه
درس پنجاه و هفت
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
۷۴. آموزش فلسفه، درس شصت و هشت.mp3
26.34M
۶۴. آموزش فلسفه
درس پنجاه و هشت
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
۶۵. آموزش فلسفه، درس پنجاه و نه.mp3
35.02M
۶۵. آموزش فلسفه
درس پنجاه و نه
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
۶۶. آموزش فلسفه، درس شصتم.mp3
32.37M
۶۶. آموزش فلسفه
درس شصت
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
۶۷. آموزش فلسفه، درس شصت و یک.mp3
37.1M
۶۷. آموزش فلسفه
درس شصت و يک
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
۶۸. آموزش فلسفه، درس شصت و دو.mp3
31.61M
۶۸. آموزش فلسفه
درس شصت و دو
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
۶۹. آموزش فلسفه، درس شصت و سه.mp3
20.69M
۶۹. آموزش فلسفه
درس شصت و سه
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
۷۰. آموزش فلسفه، درس شصت و چهار.mp3
38.47M
۷۰. آموزش فلسفه
درس شصت و چهار
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
۷۱. آموزش فلسفه، درس شصت و پنج.mp3
38.53M
۷۱. آموزش فلسفه
درس شصت و پنج
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
۷۲. آموزش فلسفه، درس شصت و شش.mp3
20.85M
۷۲. آموزش فلسفه
درس شصت و شش
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
۷۳. آموزش فلسفه، درس شصت و هفت.mp3
31.98M
۷۳. آموزش فلسفه
درس شصت و هفت
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
۷۴. آموزش فلسفه، درس شصت و هشت.mp3
26.34M
۷۴. آموزش فلسفه
درس شصت و هشت
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
۷۵. آموزش فلسفه، درس شصت و نه.mp3
30.25M
۷۵. آموزش فلسفه
درس شصت و نه
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
۷۶. آموزش فلسفه، درس ۷۰، آخرين درس.mp3
29.74M
۷۶. آموزش فلسفه
درس هفتاد، درس آخر
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#آموزش_فلسفه
#آيتالله_مصباح_يزدی
#سربخشی
@sarbakhshi
با عرض سلام خدمت سروران عزیز. در کلاس حکمت متعالیه موسسه، بحث مفصلی درباره علیت ارائه دادم که پنج جلسه دو ساعته طول کشید. بحث علیت از قدیم یکی از بحث های مهم فلسفه بوده و امروزه هم شبهات متعددی درباره آن وجود دارد. از جمله بحث امکان تصادف، اصل عدم علیت فیزیک کوانتوم، ملاک نیازمندی به علت و مانند آن. در این پنج جلسه سعی شده به تمام این بحث ها پرداخته شده و آخرین شبهات بررسی و پاسخ داده شوند. علاقه مندان به بحثهای کلامی، فلسفی و به خصوص اعتقادی حتما این فایل ها رو گوش بدهند. به خصوص عزیزانی که تدریس فلسفه یا کلام دارند عنایت خاصی داشته باشند. لازم میدانم ذکر کنم که سطح ارائه بحثها در حد کارشناسی ارشد کلام و فلسفه بوده و عزیزانی که آشنایی لازم با بحثهای کلامی و فلسفی را نداشته باشند، استفاده کمتری خواهند برد. ان شاءالله آنچه انجام دادهايم و انجام خواهيم داد مرضی حضرت حق و ولی زمان، حضرت حجت عج الله تعالی فرجه الشريف قرار گیرد و ذخیره آخرت همه ما باشد.
@sarbakhshi
۲. عليت، اقوال، نقد فیزیک کوانتوم.mp3
46.13M
۲. عليت، اقوال، نقد فیزیک کوانتوم و اصل عدم علیت
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#علیت
#اصل_عدم_علیت
#کوانتوم
#سربخشی
@sarbakhshi
۳. علیت، ملاک نیازمندی.mp3
47.23M
۳. عليت، ملاک نیازمندی به علت
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#علیت
#ملاک_نیازمندی
#سربخشی
@sarbakhshi
۴. علیت، ادامه بحث ملاک نیازمندی.mp3
52.18M
۴. عليت، ملاک نیازمندی به علت، بخش دوم
تدریس: سربخشی
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
#علیت
#ملاک_نیازمندی
#سربخشی
@sarbakhshi
هدایت شده از آموزش منطق و فلسفه اسلامی
✅علامه حسن زاده آملی میگوید: بنده حدود سی سال پیش صحبتی با یک ریاضیدان داشتم تا این که کلام کشید به این شَکل هندسی قطّاع.
من از او، به خاطر غرض الهی که در نظرم داشتم، سؤال کردم: عزیز من! از این شکل چند حکم هندسی میتوان استفاده کرد؟
گفت: شاید هفت تا ده تا حکم.
گفتم: مثلاً بیست تا چطور؟
گفت: شاید. ممکن است.
گفتم: دویست تا چطور؟ به من نگاه میکرد که آیا دویست حکم هندسی میتوان از آن استنباط کرد و توقّف کرد.
گفتم: دویست هزار چطور؟ خیال میکرد که من سر مطایبه و شوخی دارم و به مجاز حرف میزنم.
👈بعد به او گفتم: آقا! این خواجه نصیرالدّین طوسی کتابی دارد به نام «کشف القناع عن اسرار شّکل القَطّاع» و جناب خواجه از این شکل، چهارصد و نود و هفت هزار و ششصد و شصت و چهار حکم هندسی استنباط کرده؛ یعنی قریب نیم میلیون شَکل هَندسی قَطّاع؛
بعد به او گفتم: این خواجه نصیر طوسی که راجع به یک شکل هندسی، یک کتاب نوشته و قریب پانصد هزار حکم از آن استنباط کرده، شما آن کتاب و خود خواجه را میشناسی؟
گفت: نخیر
👈بعد راجع شخصیت خواجه صحبت کردیم و به او گفتیم: این خواجه وقتی که در بغداد حالش دگرگون شد و دید دارد از این نشانه به جوار الهی ارتحال میکند، وصیّت کرد: مرا از کنار امام هفتم، باب الحوائج الی الله، از این معقل و پناهگاه بیرون نبرید و در عیبه به خاک بسپارند و روی قبر در پیشگاه امام هفتم؛ مثلاً نوشته نشود، آیت الله، علاّمه. این (امام کاظم) امام است، حجت الله است، قرآن ناطق و امام ملک و ملکوت است. روی قبر من بنویسید: «وَ کَلبُهُم بَاسِطٌ ذِرَاعَیهِ بِالوَصِید»
👈و این عالمی است صاحب این همه کتاب در حکمت، فلسفه، عرفان، ریاضیات، فقه و اصول، علوم غریبه، معماری و مهندسی و بنا کننده رصدخانه مراغه و صاحب زیج ایلخانی و بالاخره خواجه نصیر الدّین طوسی و استاد بشر و استاد کلّ فی الکل امّا در پیشگاه امام هفتم این طور وصیّت میکند که روی قبرش بنویسند.
🌺روز بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی گرامی باد🌺
#منطق
#فلسفه
#خواجه_نصیرالدین_طوسی
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
به استحضار اعضای محترم کانال میرسانم فایل های درس معرفت شناسی طرح ولایت امسال قبلا در کانال بارگذاری شده. از آنجا که امسال درس خداشناسی رو تدریس نکردم، در ادامه فایل های دوره قبل رو بارگذاری میکنم.