جوان ناکام
روحانی سال ۹۲، ابتدای ریاست جمهوریاش: تحریمها به زودی برداشته میشود (امید به غرب)
روحانی سال ١۴٠٠، انتهای دوران ریاست جمهوریاش، تحریمها به زودی برداشته میشود (کماکان امیدوار به غرب)
ای کاش یه #خیر میگفتی خیال خودت و مارو راحت میکردی، میچسبیدی به کار تولید و امیدت رو به داخل کشور میبستی
@Religious3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رئیسی: همه بدانند قبول داشتنِ بنده شرط کار در دولت نیست، حفظ کرامت مردم شرط خدمت در دولت من است
🔹جلب رضای خدا امروز با گره گشایی از کار مردم است
#شاگرد_بهشتی
🆔 @Religious3🇮🇷
واکسیناسیون معلمان از مرداد
🔹مدیرکل سلامت آموزشوپرورش:امیدواریم همانطور که به ما قول داده شده، واکسیناسیون معلمان در مرداد ماه انجام شود تا مدارس بتوانند از مهرماه با دستورالعملهای جدیدی که نوشته میشود، بازگشایی شوند.
🔹واکسنهای موجود هیچکدام مجوز استفاده زیر ۱۸ سال را ندارند. بنابراین در کشورها برای بچههای زیر ۱۸ سال چه دانشآموز و چه سایر افراد، واکسیناسیون در برنامه نیست.
🆔 @Religious3🇮🇷
هدایت شده از محمد ایمانی l مصاف عقل و جهل
واقعیت مذاکرات وین
و اطلاعات گمراه کننده روحانی
🔹چرا شش دور مذاکرات برای احیای برجام به بن بست خورده است؟ واقعیت ها از بی صداقتی آمریکا حکایت می کند؛ اما متاسفانه آقای روحانی، روایتی تحریف آمیز ارائه می کند.
♦️او طی چند ماه اخیر بارها ادعا کرده بیل به کمر تحریم ها خورده و تحریم ها برداشته شده است(!) و ضمنا یکی در میان، حل نشدن مسئله را به مانع تراشی در داخل نسبت داده است!
🔹او اخیرا گفت "اگر به آقای عراقچی اختیار بدهیم، همین امروز می رود و توافق را نهایی می کند" و "اگر بروکراسی پارلمانی (مجلس) نبود، تحریم تمام شده بود. خداوند ما را از شر بروکراسی نجات دهد".
♦️این سخنان در حالی است که مصوبه مجلس، با نظارت و تایید شورای عالی امنیت ملی بوده و تضمینی برای لغو تحریم هاست. اما در عین حال باید پرسید روحانی دقیقا اختیار چه کاری را می خواهد؟
🔹مرور مواضع مقامات آمریکایی نشان می دهد که دولت ناقض برجام، نه این توافق را محترم و معتبر می شمارد، نه می خواهد همه تحریم های پسا برجامی را لغو کند، و نه حتی تضمین می دهد که دوباره عهد شکنی نکند. بلکه فقط می خواهند مجوز بازگشت به برجام و دسترسی به مکانیسم ماشه را به دست آورد!
♦️وزیر خارجه آمریکا دیروز ضمن شرط گذاری گفت: "اختلافات با ایران درباره شرایط بازگشت به تعهدات همچنان پا برجاست. زمانی به توافق میرسیم که ایران به تعهدات خود عمل کند"!
🔹همزمان، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: "واشنگتن نمی تواند هیچ تضمینی برای خارج نشدن دوباره از برجام پس از احیای آن به ایران بدهد. در مذاکرات، موضوعات اساسی مانند گامهای هستهای، تحریمها، توالی زمانی گامها همچنان باقی ماندهاند".
♦️سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز ضمن رد اظهارات رئیس دفتر روحانی درباره لغو 1400 تحریم، به مجله فوربز گفت "هیئت مذاکره کننده آمریکا با لغو تحریم های دولت ترامپ در زمینه، بیمه، نفت و صنعت کشتیرانی و برخی افراد ایرانی موافقت نکرده است".
🔹همچنین بلینکن چند هفته قبل گفته بود "برجام، به شکل کنونی قابل بازگشت نیست. #توافق_پیشین (!!) با ایران، شامل مواردی بود که این کشور را بیش از پیش به قدرت هسته ای نزدیک کرد؛ از این رو باید تلاش کنیم برخی مفاد آن را تغییر دهیم. ما به دنبال یک توافق قوی تر و طولانی تر هستیم. این توافق باید شامل بندهایی باشد که برخی فعالیت های هستهای ایران تا سال ۲۰۲۵ متوقف شود"!
♦️در حالی که آمریکا نه حاضر است تحریم های اصلی را لغو کند و نه تضمین روشن بدهد، چرا روحانی اصرار دارد اطلاعات گمراه کننده بدهد ؟! به نظر او، چرا آمریکا حاضر نیست تضمین بدهد که دوباره عهد شکنی نکند؟ و با این وجود، چرا باید به مکانیسم ماشه (بازگرداندن تحریم های سازمان ملل) دسترسی پیدا کند؟!
@IMANI_mohammad
🔴این دو نفر
🔹بهار ۹۶، پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران و فرانسه (که به فاصله ده روز برگزار شد)، راجع به شباهت های حسن روحانی و امانوئل مکرون قلم فرسایی زیادی صورت گرفت. از اعتدالی و صلح طلب بودن، حقوقدانی، پیروزی بر آنچه مدعی بودند پوپولیسم است و حتی اعتقاد به لیبرالیسم!
🔹شاید آن نویسنده ها تصورش را هم نمی کردند پس از چهار سال، یک شباهت تأسف بار دیگر بین این دو سیاستمدار کشف شود؛ اینکه هر دو بتوانند بلایی بر سر مردمشان بیاورند که چهار سال بعد بیشترشان برای شرکت در انتخابات ناامید و بی انگیزه باشند.
🔹مشارکت ایرانی ها در انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۴۰۰، از ۷۳ درصدِ سال ۹۶ به ۴۹ درصد تنزل کرد و فرانسوی ها با مشارکت ۵۰ درصدی در انتخابات شوراهای دسامبر ۲۰۱۵ به رقم ۳۲ درصدی ۲۰۲۱ سقوط کردند!
🔹گفتنی ست در هر دو انتخابات ایران و فرانسه، جریان طرفدار روحانی و مکرون شکست خوردند.
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
هدایت شده از مؤسسه فرهنگی تربیتی منتظران مصلح(عج گیلان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌻قبل دیدن، از ته دل بگید ؛
⚘ماشاءلله
لاحول ولا قوه الا بالله العلی العظیم
فاعتبروا یا اولی الابصار🇮🇷
🌴 گروه طلبه شهیده زهرا دقیقی
https://eitaa.com/joinchat/2422669360C15ec35428a
درس های ۳ دولت برای رئیسی -۱
دولت چگونه میتواند پیشران پیشرفت شود؟
1- دوره خدمتگزاری رئیسجمهور منتخب، جناب آقای رئیسی، از اواسط مردادماه آغاز میشود و پس از آن، نوبت معرفی اعضای کابینه است. بر این اساس، یک ماه پیش رو، دورهای طلایی در انتخاب همکاران و ریلگذاری دولت است.
رئیسجمهور اگرچه جایگاه ممتازی در نظام سیاسی و مدیریتی دارد، اما این ترکیب «تیم دولت» است که جهتگیری و میزان پیشبرد برنامههای او را مشخص میکند.
2- مهندسی ارکان دولت، منطقا متوقف به نقشه و برنامهای است که رئیسجمهور در پی آن است. به عبارت دیگر، تدوین نقشه کلان دولت، مقدم بر انتخاب وزرا و معاونین است. این برنامه و اولویتهای آن است که تعیین میکند راس هر وزارت و معاونتی، چه کسی قرار بگیرد؟
لزوم برنامه، ضمنا به ما میگوید که اعضای کابینه نه به شکل منفرد و جزیرهای، بلکه باید در قالب یک تیم چیده شوند. شرط حضور در دولت، کاربلدی و امانتداری و پاکدستی است. اما یک ویژگی لازم دیگر، روحیه فعالیت تیمی است. نداشتن اخلاق کار تیمی در کنار خلأ برنامه یا ضعف فرماندهی رئیسجمهور، موجب واگرایی و گسست در دولتهای مختلف طی سه دهه اخیر شد.
3- تیم دولت، برای حل چالشهای بزرگ اقتصادی باید همدل و هماهنگ باشد. در غیر این صورت، دستگاهها، رفتار جزیرهای خواهند داشت و احیانا دچار تعارض و تناقض میشوند. بازخوانی برخی عبرتهای تاریخی، به درک موضوع کمک میکند.
دولت مدعی اصلاحات چنان دچار کج کارکردی شد که مردم در انتخابات سال 84 به همه نامزدهای این طیف (هاشمی، معین، کروبی و مهرعلیزاده) «نه» قاطع گفتند. علت نارضایتی مردم، اولا انحراف گفتمانی دولت، و ثانیا آشفتگی ستاد اقتصادی آن بود. فقط چهار سال زمان برد تا طرح ساماندهی اقتصادی روی کاغذ بیاید! پس از آن هم درگیری در داخل دولت ادامه داشت.
4- عملکرد ناهماهنگ دولت خاتمی چنان بحرانساز شد که بارها مورد نکوهش اعضا یا متحدانش قرار گرفت. رسول منتجبنیا عضو مجمع روحانیون، تیرماه 1380 گفت: «مجموعه کابینه آقای خاتمی با طرح ساماندهی اقتصادی هماهنگ نبود. این مدیران به سیاست تعدیل اقتصادی معتقد بودند. دستگاههای زیرمجموعه، موجب نابسامانی اقتصادی شدند که امروز بر جامعه حاکم است».
محمد عطریانفر عضو مرکزیت کارگزاران، 13 بهمن 1379 تاکید کرد: «تابل قبول نیست که بعد از سه سال و نیم، تازه شاهد بروز اختلاف میان دو نظریه اقتصادی یک کابینه مشترک باشیم. تیم اقتصادی خاتمی آلیاژی و شکننده است و آزمون و خطای زیادی داشته. به خاطر این ناهمگونی، نمیتوان کاری کرد».
5- محمد سلامتی دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب هم 30 بهمن 1379 اظهار داشت: «تیم اقتصادی دولت، تیم متجانسی نبود که بتواند مسائل را به طور هماهنگ پیگیری کند. کسانی که در دولت سابق (سازندگی) تفکر سیاست تعدیل اقتصادی را تعقیب میکردند، با بنبست مواجه شدند و در دولت خاتمی هم قطعا ناموفق عمل کردند و برای اقتصاد کشور مشکل ایجاد کردند».
عیسی کلانتری وزیر کشاورزی هم که پس از ادغام این وزارت در «جهاد کشاورزی» کنار رفت، شهریور 1380 گفت: «مشکل اصلی در سازمان مدیریت و برنامهریزی است. تا اینها سر کار هستند وضع بهتر از این نمیشود. سرمایهگذاری کشاورزی با سالانه 2 درصد کاهش مواجه است. تفکر دولت این نبوده که با رونق کشاورزی به کشور کمک کند. تا آمدیم از کشاورز حمایت کنیم، انبوه محصولات به داخل سرازیر شد».
عبدالعلیزاده وزیر مسکن نیز 25 تیر 1380 گفت: «مدیران دولتی، هیچ ریسکی را قبول نمیکنند و اگر کار را خراب کنند، مجازات نمیشوند. مدیران بخش خصوصی، با ندانمکاری مدیران دولتی، با ورشکستگی رو به رو میشوند. این سخنان، اعتراف من است» و حسین نمازی وزیر اقتصاد، شهریور 1380 تاکید میکرد: «سیاست تعدیل اقتصادی باعث گرانی شد».
6- ناهماهنگی و تعارض و ناکارآمدی، تا پایان دولت خاتمی ادامه یافت؛ چنانکه او پس از هفت سال سردرگمی، در تاریخ 2 اردیبهشت 83، طهماسب مظاهری و محمد ستاریفر (وزیر اقتصاد، و رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی) را یکجا برکنار کرد و گفت:
«هر دو كمكهاي شاياني را به خصوص در تدوين طرح ساماندهي اقتصادي انجام دادند. اما در تعامل با يكديگر جرقههايي ميزدند كه باعث ناهماهنگي ميشد. ما با بررسيهايي كه انجام داديم، به منشوري مكتوب رسيديم كه بازهم اين دو دستگاه به هر دليل به يكديگر چفت نشدند و من توفيق ايجاد تفاهم و هماهنگي را ميان آنها نداشتم. يكسال و نيم از دولت باقی مانده. در اين مدت، كار تازهاي را نميتوانيم انجام دهيم، تنها در چارچوب برنامه سوم حركت ميكنيم و در اين مدت هماهنگي در ميان اعضاي دولت بسيار مهم است».
♦️ادامه دارد♦️
@IMANI_mohammad
درس های ۳ دولت برای رئیسی -۲
دولت چگونه میتواند پیشران پیشرفت شود؟
7- دولت نهم که به جای دولت اصلاحات سر کار آمد، انصافا خدمات کمنظیری را در حوزه حمایت از محرومان، کاهش شکاف طبقاتی، گسترش شرکای اقتصادی کشور، حمایت از تولید داخلی، حمایت از پیشرانهایی مثل بخش مسکن انجام داد.
این دولت و دولت بعدی، در عین حال در حوزه برنامهریزی کلان، «طرح تحول اقتصادی» را در هفت بند شامل «هدفمندی یارانهها، گمرک، مالیات، نظام بانکی، نظام توزیع، بهرهوری، و تقویت پول ملی» مد نظر داشت. اما در عمل، اغلب این هفت محور اجرایی نشد و هدفمند کردن یارانهها نیز به شکل ناقص به اجرا در آمد. تحریمها حتما، یک دلیل مضیقه برای این دولت و دولت پس از آن (روحانی) بود، اما میتوان ادعا کرد در کنار روحیات خاص رئیس دولت، ناهماهنگی و تعارض میان اعضای تیم اقتصادی هم مشکلساز شد.
از یکطرف، همگرایی مجلس و دولت، به واگرایی و تعارض انجامید؛ و از طرف دیگر، اختلاف در درون دولت شکل گرفت. به نحوی که با جدایی و استعفا، برکناری و یا استیضاح وزیران اقتصاد (دانش جعفری)، صنایع (طهماسبی)، راه و ترابری (بهبهانی)، رفاه و کار (کاظمی- شیخ الاسلامی)، تعاون (ناظمی اردکانی) و... مواجه شدیم؛ و اینها غیر از اختلافات در حوزههای سیاسی و فرهنگی بود.
8- اما در دولت روحانی، شاهد تعارضهای شدید میان «سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، و وزارت اقتصاد»، «وزارت صمت و وزارت نفت»، «نفت و نیرو»، «صمت و جهاد کشاورزی»، «وزارت اقتصاد با راه و شهر سازی»، «راه وشهرسازی و بانک مرکزی» و... در زمینه سیاستهای مالی، پولی، بانکی، بورس، ارز، گمرک، تنظیم بازار، حمایت از تولید، مبارزه با قاچاق، شناسایی خانههای خالی، اخذ مالیالت و... بودهایم.
تیم اقتصادی، درباره انواعی از مسائل مثل انبساطی یا انقباضی بودن سیاست پولی، کاهش یا افزایش نرخ سود بانکی، و نحوه مدیریت بازار ارز اتفاق نظر نداشت و تصمیمهای متناقض و ناپایدار را تجربه کرد. این آشفتگی ستادی و فرماندهی موجب شد دولت، با وجود اختیارات فراوان، کارنامه نامطلوبی را بر جا بگذارد.
در همین چند ماه اخیر شاهد دستورهای پیاپی رئیسجمهور مبنی بر توقف گرانی، و از آن طرف، دستور دستگاههای دولتی برای گرانی رسمی بودیم. این وضعیت، تورم حداقل 43 درصدی را به یادگار گذاشت؛ هر چند که برخی محافل همسو با دولت، رقم تورم را تا 50 درصد ارزیابی میکنند.
در همین دولت بود که عزل وزیران اقتصاد و صمت، و رئیسبانک مرکزی اتفاق افتاد و این غیر از وزرایی بود که با استیضاح مجلس همسو (دهم) کنار گذاشته شدند. ناهماهنگیها آن قدر بیسابقه بود که چهار وزیر، در میانه سال 94، نامه ای هشدار آمیز به روحانی نوشتند و درباره رکود و تعطیلی اقتصاد هشدار دادند.
ظرف چند ماه اخیر هم شاهد مجادلات میان رئیسسازمان برنامه و بودجه، وزیر اقتصاد و رئیسکل بانک مرکزی درباره مقصر بدهیهای چند صد هزار میلیارد تومانی دولت بودیم.
9- تیم اقتصادی دولت، به بنبست خورد؛ چون فاقد برنامه درونزا و دچار روز مرگی و تعلیق و انتظار بود. نتیجه به قدری تاسف بار است که آقای علی صوفی وزیر دولت اصلاحات و مشاور خاتمی، به خبرگزاری ایلنا میگوید:
«دولت آقای روحانی ارز را رها کرده بود و ارز برای خودش جولان میداد، به خاطر داشته باشید از سال ۹۶ به این طرف این ارز بود که در کشور همه چیز را تعیین میکرد... مشاوران آقای روحانی و تیم اقتصادی وی، نئولیبرال بود و رهاسازی ارز را به اجرا گذاشتند و تعادل در اقتصاد کشور به هم خورد، به طوری که با قضایایی مانند انتخابات آمریکا و صحبتهای یک سناتور، نرخ ارز تحت تاثیر قرار میگرفت و عملاً در جاهایی حتی اقدامات دولت کارساز نبود.
وزارتخانههای اقتصادی مانند صمت و کار و رفاه، و سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی، بسیار مهم و تأثیرگذار هستند که باید با هم هماهنگ و یکدست باشند و از یک مکتب اقتصادی متعادل بومی استفاده کنند. بهتر است اقتصاد از دست نئولیبرالها خارج شود و یک هماهنگی در دستگاههای ذی صلاح به وجود بیاید».
@IMANI_mohammad
🟢 هشدار شدید پیامبر اسلام (ص) درباره عواقب پارتیبازی در مجازات مجرمین
🔸در سال فتح مكه زنى مرتكب جرمى شده بود كه بايد مجازات مىشد. اتفاقا اين زن كه دزدى كرده بود وابسته به يكى از خانوادههاى بزرگ و جزء اشراف طراز اول قريش بود. وقتى بنا شد حد دربارهاش اجرا شود و دستش را قطع كنند، غريو از خاندان زن برخاست كه: اى واى، اين ننگ را چگونه تحمل كنيم؟ دستهجمعى به سراغ پيامبر رفتند و از او درخواست كردند كه از مجازات زن صرفنظر كند.
🔹فرمود: هرگز صرفنظر نمىكنم. هرچه كه واسطه و شفيع تراشيدند، پيامبر ترتيب اثر نداد. در عوض مردم را جمع كرد و به آنها گفت: مىدانيد چرا امتهاى گذشته هلاک شدند؟ دليلش اين بود كه در اين گونه مسائل تبعيض روا داشتند. اگر مجرمى كه دستگير شده بود وابسته به يک خانواده بزرگ نبود و شفيع و واسطه نداشت او را زود مجازات مىكردند، ولى اگر مجرم شفيع و واسطه داشت در مورد او قانون كار نمىكرد. خدا به همين سبب چنين اقوامى را هلاک مىكند. من هرگز حاضر نيستم در حق هيچ كس تبعيضى قائل شوم.
📝 استاد مطهری، آیندۀ انقلاب اسلامی ایران، ص۱۵۶-۱۵۵
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
9.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 وقتی منتقدان مسلمانتر از پیامبر(ع)، به امام رضا(ع) برای پذیرش ولایتعهدی تحمیلی ایراد میگیرند!
🌹میلاد مبارک حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام خجسته باد!
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
12.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 چرا گناهگاران در گرو اعمال خویشاند ولی نیکوکاران در گرو اعمال خود نیستند؟ چرا قرآن از عمل به «کسب» تعبیر میکند؟
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir