7.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥 این مداحی باعث بستهشدن صفحهٔ اینستاگرام میثم مطیعی شد!
✡ بر عمر اسرائیل، ما حکم پایانیم
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
🔴 دستگاه عزاداری اباعبدالله علیهالسلام، «مردم ساخته» است نه «مرد ساخته»!
🔺دستگاه عزاداری امام حسین علیه السلام، مردمی ترین مناسک جامعه اسلامی از زمان وقوع حادثه کربلا تا به امروز را داشته. همین مردمساخته بودن موجب شده هیچ قدرت ظالمی نتواند آن را محو یا حتی کمرنگ کند. هموارهی تاریخ، بالندگی این مناسک افزون شده و بسیاری حوادث بزرگ تاریخ اسلام و تشیع از دل همین عزاداریها کلید خورده.
🔹 وقتی از مردمی بودن این دستگاه حرف میزنیم، دیگر سخن از مرد ساخته بودن و مردسالاری حاکم بر آن سخنی گزاف و ناپخته است. در تاریخ تشیّع زن و مرد با حضوری «اردای»، «کنشگر» و «رو به تزاید» این دستگاه را حفظ کرده و تحویل نسل بعد دادهاند. به طوریکه این دستگاه هرسال توانسته وجهی نو از خود را به نمای جامعه اسلامی بیافزاید.
🔹این روزها کلامی در فضای مجازی پا گرفته و هرروز وسیعتر میشود که مدعیست این دستگاه مردساخته است و هویت زنانه در آن نادیده گرفته شده. مثل همیشه که یک بحث با ابعاد مشخص در این فضا بیش از اندازهی خودش متورم میشود و پا از گلیمش درازتر میکند و تحت تأثیر خاصیت همهگیر فضای مجازی یعنی «تلاش برای بیشتر دیده شدن» و «حرف تازه زدن به هر قیمتی» کارش به سخنان خلاف واقع و اظهارنظرهای شاذ و فضایی کشیده میشود، این بار هم شاهد عجیب و غریب شدن این بحث شدیم.
🔹کار از نقد مختصر و البته قابل تأملی به شیوه حاکم بر برگزاری مراسم بعضی هیئتهای عزاداری که در آن به کیفیت حضور خانمها به اندازه کافی توجه نمیشود شروع شد و حالا به این کشیده که چون مراسمات عزاداری مردساخته هستند، خانمها در آن محلی از اعراب ندارند و حال، عالمی از نو بباید ساخت وز نو هیأتهایی... و سخنانی از این دست.
🔹به عنوان کسی که از کودکی در مراسمات عزاداری بزرگ شده و حتی گاهی به برخی بیتوجهیها به خانمها هم منتقد بوده، چند نکته را باید عرض کنم. این نقدها چند نکته اساسی درباره مناسک عزاداری را در نظر نمی گیرند:
🔻 در دستگاه عزاداری اباعبدالله ما مناسک زنانهای داریم که نقطه آغازشان به سال ۶۱ هجری و خانه حضرت زینب سلام الله علیها بر میگردد و در طول تاریخ همواره بخش مهمی از مراسمات عزاداری را تحت عنوان روضه خانگی از آن خود داشته. امروز در محرم ۱۴۴۴ هجری ما در محلههای سراسر ایران و بلکه سراسر عالم تشیع هزاران و دههاهزار مراسم روضه خانگی داریم که صفر تا صدش توسط خانم ها برگزار میشود که سبک خاص خود حتی در سینهزنی و نوحهخوانی و پذیرایی از عزاداران را دارد. بعنوان مثال در شهر من اهواز، ما در محلات عرب نشین مراسمات خاص زنانه ای داریم که متفاوت از مراسمات مردانه با محوریت خانمی که به او «مُلّاهیه» یا «مُلّایه» گفته میشود برگزار میگردد و در تمام دو ماه محرم و صفر ادامه دارد. مثال دیگر، مراسمات تحت عنوان «سفره حضرت رقیه» با مناسک ویژهای است که اصلا مشابه مردانه ندارد و در تمام شهرهای ایران برگزار میشود. حتی در آن هدیه دادن به دختر بچهها به یاد نازدانه اباعبدالله مرسوم است که جذابیت ویژهای برای آنان ایجاد میکند.
🔻 خانمی که مسئول امور مبلغین در شهر ما بود میگفت در سال اول کرونا که بسیاری از هیئتها ناچار مراسم خود را تعطیل کردند، تعداد مراجعات ما برای مراسمات روضه خانگی زنانه به هیچ وجه کمتر از سال قبل نشد و خانمها حاضر نشدند روضه خانگی هایشان را تعطیل کنند؛ ولو با مدت زمان کمتر و جمعیت محدود در خانه هایشان روضه اباعبدالله را برگزار کردند. اغراق نیست اگر بگویم روضههای خانگی زنانه حداقل ده برابر روضه های خانگی مردانه یا خانوادگی است.
🔻 امروز تعداد حسینیهها، مساجد و هیئتهایی که مراسمات ویژه بانوان، ویژه دختران نوجوان یا حتی مراسم ویژه کودکان برگزار می کنند، بسیار زیاد شده و هر سال هم رو به افزایش است. مراسماتی که غالباً صفر تا صد آن از برنامه ریزی، جمع آوری امکانات و نذورات و اجرا با خانمهاست و هیچ مردساختگی! بر آنها حکومت نمیکند.
🔻 در سالهای اخیر شاهد تغییرات زیادی در هیئتها در توجه به خانمها بودهایم؛ قرار دادن مکانهایی برای کودکان تحت عنوان مهد کودک، پذیرایی خاص کودکان و هدیه دادن به آنها، اولویت دادن به خانمها در پذیرایی، اختصاص مکان وسیع... اگرچه هنوز هستند هیئاتی که قسمت طبقه بالا را با پلههای زیاد یا مکان گرمتر و کوچکتر بدون توجه به بیشتر بودن تعداد خانمها به آنها اختصاص میدهند و باید تغییر کنند، ولی ورود تند و تیز به نقد ساختار هیئتها بدون توجه به نکات بالا نه تنها نتیجهای ندارد، بلکه در برخی موارد میتواند باعث تضعیف جایگاه عزاداری در انگاره افراد به ویژه جوانترها تحت تاثیر فضای ایجاد شده این روزهای فضای مجازی شود.
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
دکتر حمیدرضا اسماعیلی، نویسنده کتاب «سازمان سیاسی بهائیت» در گفتگو با روزنامه ایران:
♻️ چرا بهائیت یک سازمان سیاسی است؟
روزنامه ایران نوشت:
🔹در روزهای اخیر برخی جریانهای رسانهای معاند سعی کردند به تصویرسازی نادرست از اتفاقات مرتبط با بهائیان بپردازند. تصویرسازیهایی که با هدف تحریف واقعیت صورت می گیرد و محور اصلی آنها غیرسیاسی نشان دادن تشکیلات بهائی است. برای اینکه بدانیم چرا بهائیت یک سازمان آن هم از نوع سیاسی است باید با ویژگیها و مختصات این تشکیلات آشنا شویم. در این باره واقعیتهایی هست که هر ناظر و مخاطب بیطرفی براحتی میتواند با دانستن آنها خودش قضاوت کند. به همین خاطر به سراغ دکتر حمیدرضا اسماعیلی رفتیم تا ابعاد این موضوع را بیشتر بررسی کنیم. وی نویسنده کتاب «سازمان سیاسی بهائیت» است که بتازگی از سوی مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی منتشر شده است.
بخشهایی از این مصاحبه به شرح زیر است:
🔹بهائیت نه یک «نهاد» که یک «سازمان» تمرکزگرا و سانترالیستی است که همه بهاییان و اعضا حتماً باید ذیل آن سازمان تعریف شوند و اساساً بهایی خارج از سازمان معنای واقعی ندارد و او را به رسمیت نمیشناسند. بیتالعدل تصریح دارد بهایی فردی است که آنها به رسمیت بشناسند. این موضوع در ادیان واقعی وجود ندارد. مسلمانان فراوانی وجود دارند که با هیچ یک از تشکیلات مذهبی در ارتباط نیستند ولی خود را بیش از دیگران داعیهدار میدانند.
🔹شورای رهبری سازمان بهائیت که در اسراییل قرار دارد، نه تنها در جزئیات سازمانی بلکه در امور شخصی و جزئی اعضا از قبیل امور آموزشی، اقامت، ازدواج و طلاق نیز مداخله دارد. این مداخلات گاهی با دستورات سازمانی و به صورت مصوبات کلی صورت میگیرد و گاهی موردی و شخصی است. در اسنادی دیدهام که بیتالعدل حتی آمرانه دستور داده است که لازم است بهاییان فلان شهر حتی در مجلس ختمی که برقرار بوده شرکت کنند.
🔹بر اساس سلسله مراتب سازمانی، همچنین محفل مرکزی نیز به نمایندگی از بیتالعدل، در همه جزئیات سازمانی و شخصی بهاییان صاحب امر و نظر محسوب میشود. در واقع اینکه تعداد محافل یک شهر چه تعداد باشد و شیوه سازماندهی محافل در آنجا چگونه باشد اولاً با بیتالعدل و ثانیاً با محفل مرکزی است که در برنامههای کوتاه مدت و میان مدت موسوم به «نقشه» به بهاییان ابلاغ میشود.
🔹توجه به ابعاد تشکیلاتی و سیاسی بهائیت در گذشته و حتی در میان کارگزاران حکومت پهلوی و حتی مدیران و رؤسای ساواک نیز مشاهده میشود. آنها نیز نه تنها در گزارشهای خود به بهائیت از آن به عنوان یک «حزب سیاسی» یاد کردهاند، بلکه در فعالیتهایی که به منظور رصد بهائیت انجام دادهاند بر ابعاد تشکیلاتی و سیاسی آن متمرکز بودهاند. در کتاب «سازمان سیاسی بهائیت» تعداد قابل توجهی از این اسناد را آوردهام.
متن کامل این گفتگو را اینجا بخوانید:
psri.ir/?id=a9ufv1bl
🔺صفحات مجازی حمید رسایی🔻
eitaa.com/rasaee
T.me/www_rasaee_ir
instagram.com/rasaee.ir
twitter.com/hamidrasaee
♻️ حیوان جلّال
🔰 رهبر انقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان، به نکته ظریفی در زمینه فساد مالی برخی از مدیران و خواص اشاره کردند و آنها را به حیوان جلّال تشبیه کردند و فرمودند:
"امروز یکی از کارهای مهم اغوای خواص جامعه است. کسانی که عنوانی دارند و امکانی دارند و احیانا سوادی دارند. اغوای اینها. چون وقتی خواص اغوا شدند اگر به این خواص اغوا شده، فرصت داده بشود، راحت توده مردم را اغوا خواهند کرد.
یکی از سنگینترین جنگهای تاریخ کشور ما امروز در همین زمینه در جریان است. دارند دائم با مزدور پروری، با حرام خوارسازی، افرادی را حرامخوار میکنند با لطایف الحیل، وقتی حرامخوار شد مثل "حیوان جلّال" دیگه خیلی مشکل میشود او را از حرامخواری دور کرد." (۱۹ اسفند ۱۴۰۰)
فیلم بيانات را اینجا ببینید:
http://eitaa.com/rasaee/5719
اما حیوان جلّال چیست؟
علامه حلی در تحریر الاحکام الشرعیه مینویسد: حیوان حلالگوشتی که به خوردن مدفوع انسان (عَذَره) عادت کرده است، نجاستخوار و یا جَلّاله نامیده میشود.
بنابر نظر فقها حیوان نجاستخوار، گوشت، شیر، تخم آن نجس و غیر قابل مصرف است. حتی علاوه بر مواد دفعی آن، عرقش هم نجس است و اگر دست تر به آن بخورد، باید تطهیر شود.
نکات ظریفی در سخنان رهبر انقلاب وجود دارد، افرادی که مانند حیوان نجاست خوار عادت به خوردن بیت المال میکنند، در جامعه حکم حیوان جلّال را دارند یعنی از نظر اجتماعی موارد ذیل بر آنها صدق میکند:
۱. نجس اجتماعی هستند و نباید به آنها نزدیک شد. نباید پول آنها در سرمایهگذاری مشترک هزینه شود. زیرا سرمایه طرف مقابل را هم نجس میکند.
۲. چنین افرادی به این کار عادت کردهاند و به این سادگی نمیشود سرشان را از آخور مال حرام بیرون کشید.
۳. خروجی کار آنها نجس است. چون نباید انتظار داشت آدم نجس و پلید، فعل پاک و پسندیده از او صادر شود، پس نباید آنها را در مصادر امور کشور گذاشت؛ زیرا جامعه را به لجن میکشانند و به قول رهبر انقلاب اغوا میکنند.
۴. باید آنها را در هر پست و مقامی که هستند از کار برکنار و افسار کرد و ضمن اینکه بیتالمال از حلقوم آنها بیرون کشیده میشود، به زور هم شده آنها را از حرامخواری مانع شد تا دست از عمل زشت خود بردارند و پاک شوند. (مانند شتر نجاستخوار که ۴۰ روز باید آن را مهار کرد و استبراء کرد تا پاک شود. یا گاو ۲۰ روز، گوسفند ۱۰ روز، مرغ ۳ روز و...)
۵. به جامعه معرفی شوند تا مردم آنها را بشناسند و به آنها نزدیک نشوند.
اما آیا در کشور ما اینگونه است؟
متاسفانه جلّالها مانند موریانه همه جا نفوذ کردهاند و مشغول بلعیدن مال مردم هستند. برخی از آنها به کم هم راضی نیستند و به کمتر از هزار میلیارد قانع نمیشوند. باید برخورد با جلّالها را مطالبه کرد.
متن ارسالی کاربران
🔺صفحات مجازی حمید رسایی🔻
eitaa.com/rasaee
T.me/www_rasaee_ir
instagram.com/rasaee.ir
twitter.com/hamidrasaee
سخنرانی_ش هفتم محرم 14021.mp3
28.08M
🎤 سخنرانی حمید رسایی
🌑 شب هفتم محرم ۱۴۰۱
📗 ما و سنتهای الهی (۲)
📚 در این جلسه شرایط و ویژگیهای سنتهای الهی از جمله عمومی بودن، همیشگی بودن، غیر قابل تبدیل و تحول و اجتماعی بودن آن پرداخته شده است. .
🕌 هیئت فرهنگی و تربیتی بیت الشهدای گناباد
🔺صفحات مجازی حمید رسایی🔻
eitaa.com/rasaee
T.me/www_rasaee_ir
instagram.com/rasaee.ir
twitter.com/hamidrasaee
12.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گزارشی از فعالیتهای زیرپوستی بهاییت
این گفتگو را هم بخوانید:
eitaa.com/rasaee/5717
5fb544492478788f245835d1_8843107361386923997.mp3
14.74M
زمینه (گفته بودم بهش، توی خیمه نمیشینم)
🎥 مراسم عزاداری شب پنجم ماه #محرم
🗓 سهشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
🎙 مداح: #حاج_محمود_کریمی
📍 #هیأت_رایةالعباس (علیهالسّلام)
🏷 #حضرت_عبدلله_بن_الحسن
www.fotros.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
♻️ حیوان جلّال
🔰 رهبر انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان به نکته ظریفی در زمینه فساد مالی برخی از مدیران و خواص اشاره کردند و آنها را به حیوان جلّال تشبیه کردند!
حیوان جلّال چه ویژگیای دارد؟
ادامه متن را اینجا بخوانید:
eitaa.com/rasaee/5720
سخنرانی_شب ششم محرم 1401.mp3
34.9M
🎤 سخنرانی حمید رسایی
🌑 شب ششم محرم ۱۴۰۱
📗 ما و سنتهای الهی (۱)
📚 در این جلسه به اهمیت موضوع سنتهای الهی پرداخته شده و در کنار آن، موضوع آداب و رسوم و سنتهای حسنه و سیئه فردی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ... مورد بحث قرار گرفته است.
🕌 هیئت فرهنگی و تربیتی بیت الشهدای گناباد
🔺صفحات مجازی حمید رسایی🔻
eitaa.com/rasaee
T.me/www_rasaee_ir
instagram.com/rasaee.ir
twitter.com/hamidrasaee
16.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
میتونی بجنگی دلیر باشی
میتونی بترسی حقیر باشی
میتونی بمونی زهیر باشی
میتونی بری و زبیر باشی
ویژه مراسم شب چهارم محرم الحرام ۱۴۴۴
#هیئت_ثارالله_زنجان
🔺صفحات مجازی حمید رسایی🔻
eitaa.com/rasaee
T.me/www_rasaee_ir
instagram.com/rasaee.ir
twitter.com/hamidrasaee