.
🔹 تلاش لاریجانی برای کمرنگ کردن نقشی که در تحمیل خسارت محض داشت / قسمت اول
♻️ نامه لاریجانی، مغالطه و دیگر هیچ
🔰 حمید رسایی: هفته گذشته یکی از اخبار مورد توجه افکار عمومی، انتشار نامه خیلی محرمانه شورای نگهبان درباره موضوع ردصلاحیت علی لاریجانی و پاسخ مکتوب وی به این نامه بود. فارغ از متن نامه شورای نگهبان و دلایل عنوان شده برای ردصلاحیت علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری امسال که بندهایی از آن قابل نقد و بررسی بیشتر است اما پاسخ لاریجانی به این نامه هم در بخشهایی از جمله آنجا که به موضوع برجام و تصویب آن در مجلس برمیگشت (صفحه ۱۴ و ۱۵ نامه لاریجانی) همراه با مغالطه، تحریف تاریخ و خلاف واقع بود. این یادداشت بنا بر ضرورت و به منظور جلوگیری از تحریف تاریخ به همین بخش میپردازد.
نکته جالب اینجاست که در متن نامه شورای نگهبان، هیچ اشارهای به موضوع روند تصویب برجام و قانونشکنیهای لاریجانی در مسیر بررسی این توافقنامه در مجلس نشده، اما رییس سابق مجلس که خود میداند در این خصوص چه کارنامهای دارد، باب بحث را باز کرده و به توضیح درباره آن پرداخته.
آقای لاریجانی در این متن، ابتدا از نظر محتوایی و سپس از نظر شکلی آنچه در روند بررسی و روز رأیگیری توافق هسته ای در مجلس رخ داده پرداخته و در فرازی از آن به این نکات اشاره کرده است:
به دلیل سابقه ۲۵ ساله در شورای عالی امنیت ملی، در مقایسه با اعضای شورای نگهبان تسلط بیشتری روی موضوع هستهای دارم.
توافق هستهای در مجموع، توافقی خوب و قابل قبولی بوده و برای کشور نفع داشته است.
تخلف و عهدشکنی آمریکا دلیلی بر بدی توافق هستهای امضا شده نیست.
رد صلاحیتم به خاطر نظرات تخصصیام در موضوع هستهای، خارج از اختیارات شورای نگهبان است.
آقای لاریجانی در این بخش از پاسخ خود، تلاش کرده تا با یادآوری سابقهاش در شورای عالی امنیت ملی و سابقه بررسی موضوع هستهای در آن شورا، ابتدا خود را متخصص و اعضای شورای نگهبان را غیرمتخصص در این موضوع معرفی و در انتهای استدلالش، رد صلاحیتش را به دلیل بیان نظرات تخصصی در موضوع هستهای عنوان کند. در حالی که شورای نگهبان به بررسی فنی مذاکرات هستهای نمیپردازد بلکه وظیفه تطبیق قوانین و مصوبات مرتبط با آن بر قانون اساسی و شرع را برعهده دارد و از این جهت، اتفاقا سابقه و تخصص اعضای شورا بیش از لاریجانی است. علاوه بر این لاریجانی خود به عملکردش در رومد بررسی این طرح اشاره کرده که پر از قانون شکنی بوده است.
علی لاریجانی در همین نامه تلاش کرده تا توافقنامه عوامانه برجام را تطهیر و آن را به نفع کشور معرفی کند در حالی که اکنون دیگر لنگ برجام در برابر انظار عموم افتاده و زشتیها و پلشتیهایش عیان شده و مسببان آن مورد طعن و لعن مردم قرار دارند تا جایی که آیت الله جوادی آملی به همین دلیل آن را توافقی عوامانه نامیدند و رهبر انقلاب از آن به خسارت محض یاد کردند. رییس سابق مجلس هم این را خوب میداند تا جایی که در این نامه از واژه "برجام" استفاده نمیکند و دائما از "توافق هستهای" سخن میگوید.
نکته دیگر اشاره لاریجانی به خروج آمریکا از برجام و عهدشکنی آنهاست و این را بیارتباط با بدی توافق هستهای برجام دانسته. در اینکه آمریکا عهدشکن است، تردیدی نیست اما از جمله دلایل بدی این توافق که همواره توسط منتقدین تذکر داده شد و رهبر انقلاب هم در امضای مشروط خود بر آن تأکيد داشتند، همین نکته است که از نظر حقوقی در خصوص عهدشکنی طرف مقابل، هیچ تمهیدی اندیشیده نشده است.
آقای لاریجانی در ادامه نامه خود با اشاره به نکات دیگری، تلاش میکند تا با مغالطه و تحریف تاریخ، عملکردش در بررسی توافق هسنه ای و طرحهای مرتبط با آن را مبرا از قانونشکنی عنوان کند. وی در نامه خود به این موارد اشاره میکند:
برای بررسی توافق هستهای، جلسات متعددی نزد رهبر انقلاب، رییس جمهور و شورای عالی امنیت ملی برگزار شده است.
دو فراکسیون مجلس جلسات متعددی داشتهاند، در نهایت به دلیل اهمیت موضوع و کمبود زمان، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ورود و دفتر رهبر انقلاب هدایت کرد تا دو فراکسیون مجلس به تصمیم واحد رسیدند.
کمیسیون ویژه توافق هستهای و کمیسیون سیاست خارجی جلسات زیادی با حضور وزیر خارجه و رییس سازمان انرژی اتمی داشتند.
اشاره به تاریخ جلسات مختلف در کمیسیونها و صحن علنی مجلس که در آنها به موضوع هستهای پرداخته شده است.
قسمت دوم و سوم یادداشت را اینجا بخوانید:
eitaa.com/rasaee/5274
eitaa.com/rasaee/5275
.
🔹 تلاش لاریجانی برای کمرنگ کردن نقشی که در تحمیل خسارت محض داشت / قسمت سوم
♻️ نامه لاریجانی، مغالطه و دیگر هیچ
مطابق صراحت قانون اساسی و متن قانون آییننامه داخلی مجلس، توافق هستهای برجام و کلیه طرحهای مرتبط با آن باید در صحن علنی مطرح میشد. اما لاریجانی نه تنها اجازه طرح پیشنهادات جایگزین را نداد بلکه در خصوص همان چند پیشنهاد مورد نظر خودش هم اجازه صحبت به موافقین و مخالفین را نداد! بنابر این متن برجام، حتی برای یک دقیقه هم در صحن علنی مورد بررسی قرار نگرفت و صرفا در ۲۰ دقیقه، متن طرح و چهار پیشنهاد مورد نظر لاریجانی مطرح و تصویب شد. با این که مطابق قانون اساسی باید این کار انجام میشد.
لاریجانی در متن خود تلاش میکند تا ورود دفتر رهبر انقلاب به روند بررسی طرح هسته ای مورد اشاره را پررنگ کند. وی مینویسد: دو فراکسیون مجلس جلسات متعددی داشته، در نهایت به دلیل اهمیت موضوع و کمبود زمان، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ورود و دفتر رهبر انقلاب هدایت کرد تا دو فراکسیون مجلس به تصمیم واحد رسیدند.
این در حالی است که
اولا دفتر رهبر انقلاب در همان روز بررسی طی اطلاعیهای به صراحت اعلام کرد: «مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) در موارد متعددی بر طی شدن مسیر قانونی بررسی مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تأکید داشتهاند و در اطلاعیه اخیر دفتر مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۳۹۴/۶/۱۰ نیز اعلام گردید که مواضع رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره این موضوع، صریح، شفاف و دقیق در سخنرانیهای ماههای اخیر ایشان اعلام شده و در اختیار همگان قرار دارد. لذا هرگونه اطلاعرسانی و بیان مطالب غلط و مغشوش مبنی بر نقش مستقل برخی از مسئولین دفتر معظمله در روند بررسی طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» خلاف واقع بوده و فاقد اعتبار است و انتظار دارد صاحبان تریبونها و رسانهها و سایتهای خبری، احتیاط و دقت لازم را در نقل مطالب مربوط به دفتر مقام معظم رهبری بعمل آورند.» ۲۳ مهر ۹۴
ثانیا رییس سابق مجلس در توجیه قانونشکنی خودش از کمبود زمان سخن میگوید، در حالی که رهبر معظم انقلاب بارها بر عدم عجله و بررسی دقیق متن توافق تاکید داشتند و حتی اصرار برای توافق سریعتر را نگوهش کردند، از جمله فرمودند: «الان فرصت خوبی است برای همدلی؛ یک عدّهای مخالفند، یک عدّهای اعتراض دارند؛ خیلی خب، مسئولین ما که مردمان صادقی هستند، مردمان علاقهمند به منافع ملّیاند، بسیار خب، یک جمعی از مخالفین را ــ از آن افرادی را که شاخصند ــ دعوت کنند، حرفهای آنها را بشنوند؛ ای بسا در حرفهای آنها یک نکتهای باشد که این نکته را اگر رعایت کنند، کارشان بهتر پیش برود؛ اگر چنانچه نکتهای هم نبود، آنها را قانع کنند؛ این میشود همدلی؛ این میشود یکسانسازی دلها و احساسها، و به تبع آن عملها. به نظر من بنشینند، بشنوند، بحث کنند. حالا ممکن است بگویند آقا ما سه ماه بیشتر زمان نداریم؛ خب، حالا سه ماه بشود چهار ماه، آسمان که به زمین نمیآید؛ چه اشکالی دارد؟ کمااینکه آنها در یک برههی دیگری هفت ماه زمان را عقب انداختند. خیلی خب، دوستان ما هم اگر چنانچه در این همدلیها و همزبانیها و تبادلنظرها یک وقتی گرفته شد، چه اشکال دارد، وقتی گرفته بشود، یک خرده زمان آن تصمیمات نهایی عقب بیفتد؛ طوری نخواهد شد.» ۲۰ فروردین ۹۴
لاریجانی در حالی از لزوم عجله در تصویب بیست دقیقه ای طرح مرتبط با برجام سخن میگوید که رهبر انقلاب، عجله در این باره را از اشتباهات دست اندرکاران این توافق بر میشمرند: «برخی میگویند نباید فرصتسوزی کرد. این حرف درست است اما عجله هم نباید کرد. در مواردی ضرر عجله بیشتر از فرصتسوزی است، بعنوان نمونه، در قضیه برجام عجله شد و در حالی که ما همه تعهدات خود را انجام دادیم، طرفهای مقابل، تعهداتِ روی کاغذِ خود را انجام ندادند.» ۱ فروردین ۱۴۰۰
همانطور که ملاحظه میکنید، روایت لاریجانی در خصوص عملکرد خودش در روند بررسی و تصویب برجام و طرح مرتبط با آن که سبب لطمهای جبران ناپذیر به ملت ایران شد، بسیار مخدوش است.
قسمت اول و دوم یادداشت را اینجا بخوانید:
eitaa.com/rasaee/5273
eitaa.com/rasaee/5274
.
🔹 تلاش لاریجانی برای کمرنگ کردن نقشی که در تحمیل خسارت محض داشت / قسمت دوم
♻️ نامه لاریجانی، مغالطه و دیگر هیچ
علی لاریجانی در ادامه پاسخنامه خود مجددا با کنایه به اعضای شورای نگهبان، به آنها یادآوری میکند که مساله هستهای مثل معاملات دیگر در نظام نیست که به سادگی رخ داده باشد و بعد با اشاره به تعداد جلسات برگزار شده در بخشهای مختلف نظام، تلاش میکند تا برجام را محصول اراده کلی نظام بداند.
وی در ادامه مینویسد: «در تاریخ ۹۴/۷/۲۳ جزئیات طرح مربوط به توافق هستهای در مجلس بحث شد چون دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی شب قبل افرادی از دو فراکسیون را دعوت کرده و آنجا توافق شده بود که متن طرح با چهار مورد اصلاح به نتیجه برسد، در آن جلسه، صرفا روی همان موارد توافق شد.»
در پاسخ به این بخش از نامه آقای لاریجانی باید گفت:
اولا مطابق اصل ۷۷ قانون اساسی: «عهدنامهها، مقاولهنامهها، قراردادها و موافقتنامههای بینالمللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.» این موضوع بارها مورد تذکر نمایندگان قرار گرفت اما این اتفاق به دلیل مقاومت لاریجانی در باره توافقنامه برجام، هرگز صورت نگرفت.
علاوه بر این صراحت قانون اساسی، رهبر معظم انقلاب در خطبههای عید فطر سال ۹۴ فرمودند: «برای تصویب متن تهیه شده، باید مسیر قانونی پیشبینی شده طی شود البته چه این متن تصویب شود چه نشود اجر مذاكره كنندگان محفوظ است ان شاءالله. دست اندركاران بررسی متن تهیه شده هستهای، براساس مصالح كشور و منافع ملی با دقت كار خود را انجام دهند تا بتوانند حاصل بررسیها را با گردن افراشته به ملت و خداوند ارایه دهند.»
این بیانات حکایت از لزوم بررسی منن برجام در صحن علنی مجلس داشت اما حسن روحانی و دولت وی از یک طرف و علی لاریجانی و اکثریت نمایندگان همسو با وی از طرف دیگر، حاضر به انجام این اقدام قانونی نشدند! دلیل آن هم روشن بود، چون بررسی آن در صحن علنی مجلس، تمام نقاط ضعف این توافقنامه بین المللی را مشخص میکرد.
ثانیا آقای لاریجانی در این نامه چنان از توافق دو فراکسیون بر تصویب طرح هسته ای سخن میگوید که خواننده نامه تصور میکند، با توافق دو فراکسیون یکی از مهمترین مراحل قانونگذاری در مجلس طی شده است. در حالی که برخلاف کمیسیونها، فعالیت فراکسیونها در ساز و کار تقنینی و نظارتی مجلس شورای اسلامی از هیچ وجاهات قانونی برخوردار نیستند و بیان نظرات آنها برای نمایندگان یا کمیسیونهای تخصصی الزام آور نیست.
در مجلس شورای اسلامی برای بررسی جزییتر و دقیقتر لوایح و طرحها مجموعهای از نمایندگان به تناسب سابقه و تحصیلات در گروه هایی قرار میگیرند و کمیسیونهای تخصصی را شکل میدهند. جمعبندی نظرات این کمیسیونها قبل از مطرح شدن طرحها و لوایح در صحن علنی بیان میشود. فراکسیونها اما متشکل از برخی نمایندگان هستند که بر اساس گرایش سیاسی، تخصصی، سلیقهای یا علاقه شخصی خود به منظور پیشبرد اهدافشان گرد هم میآیند. همه نمایندگان موظفند در یکی از کمیسیونهای تخصصی عضو باشند ولی عضویت در فراکسیونها الزامآور نیست و در مواردی حتی مضر هم هست.
دو فراکسیون مورد اشاره آقای لاریجانی، یکی فراکسیون پیروان ولایت به ریاست شخص لاریجانی و دیگری فراکسیون اصولگرایان به ریاست حداد عادل بود. آقایان حداد عادل و احمد توکلی با لاریجانی در خصوص حمایت مجلس از توافق هستهای هم نظر بودند و علاقه داشتند تا فراکسثون اصولگرایان جزو موافقان طرح هسته ای لاریجانی شمرده شود و در این زمینه تلاش هم کردند اما در صبح روز بررسی این طرح، وقتی شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان تشکیل جلسه داد و این آقایان استدلالهای خود برای امضای این طرح و موافقت با آن را اعلام کردند، بنده و چند نماینده دیگر که عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان بودیم با این کار مخالفت کردیم و در نهایت شورای مرکزی پس از شنیدن دلایل ما رایگیری کرد و اکثریت اعضا به درخواست همراهی فراکسیون اصولگرایان با طرح علی لاریجانی، رای ندادند. گریه های مرحوم دکتر زارعی که در تاریخ ثبت شد، بهترین گواه بر این است که ادعای لاریجانی کذب است و در خصوص تایید برجام یا طرح تصویب شده در ۲۰ دقیقه چنین توافقی بین دو فراکسیون مجلس صورت نگرفت و اگر میگرفت هم به دلایلی که اشاره شد، هیچ وجاهت قانونی نداشت.
قسمت اول و سوم یادداشت را اینجا بخوانید:
eitaa.com/rasaee/5273
eitaa.com/rasaee/5275
.
💯انتشار برای نخستین بار💯
♨️به دنبال نامه اخیر علی لاریجانی در باره رد صلاحیتش به شورای نگهبان و ادعاهایی که درباره جلسه روز ۲۳ مهر ۹۴ (روز تصویب ۲۰ دقیقهای طرح مرتبط با برجام) داشته، این فایل صوتی ضمیمه شده واقعیتهایی را روشن میکند.
♻️ تذکر حمید رسایی در جلسه غیرعلنی و غیررسمی به لاریجانی (روز تصویب ۲۰ دقیقه ای طرح مرتبط با برجام)
🔸رسایی: آقای لاریجانی تذکر دارم، اجازه بدید حرف بزنیم
🔹لاریجانی: جمع بندی صورت گرفته، لطفاً تشنج نکنید...
🔸رسایی: اگر نذارید الان حرف بزنیم، علنی حرف میزنیم... من اگر میخواستم علنی بگم میگفتم آقای ججازی چی گفت...
🔸رسایی: شما میگید جمع بندی کشور اینه، خاک کشور که دهان نداره جمع بندی کنه، منظور شما کیه، صریح بگید...
🔹لاریجانی: من وظیفه ابلاغ داشتم...
🔸رسایی خطاب به یکی از خانمهای نماینده: آقای شمخانی گفته من نماینده رهبری ام، خب آقای جلیلی هم تو شورای عالی امنیت ملی نماینده رهبریه ولی نظرش بر خلاف این آقایونه...
🔸رسایی خطاب به نماینده دیگر: آخه چقدر کلاه سرتون بذارن...
♻️ نکته :
از آنجا که صوت جلسات غیرعلنی در اختیار نمایندگان قرار نمی گیرد، در این روز، بنده صوت تذکر خودم را با موبایل ضبط کردم. از قضا بعد از پایان تذکر، فراموش کردم ضبط موبایل را خاموش کنم و مکالمهام با دو تن از نمایندگان دیگر هم ضبط شده است که صراحتا از انتصاب نقلقولهای دروغی به رهبر انقلاب خبر میدهند!
دقت در این مکالمات نشان میدهد که آقای لاریجانی و برخی اطرافیانش هر چند حاضر نبودند به صورت "صریح و علنی" از رهبر انقلاب نقلقولی را بیان کنند ولی به صورت خصوصی و فردی، صراحتا تصویب طرح مرتبط با برجام مجلس را مطالبه رهبری عنوان میکردند و این با روایتی که وی در نامه خود از جلسه روز تصویب ۲۰ دقیقهای به شورای نگهبان نقل کرده، تفاوت زیادی دارد.
قطعا انتشار کامل جلسات یک ساعته غیرعلنی و غیررسمی لاریجانی در بزنگاههایی مثل تصویب برجام و cft ابهامات زیادی را برطرف میکند.
پ ن: بعد از اینکه در روز تصویب 20 دقیقه ای طرح مرتبط با برجام که به صورت زیرکانه و با ادبیات دوپهلو و مبهم، از نام رهبر انقلاب در تصویب آن استفاده شده بود، از سوی دفتر رهبری انقلاب، در این باره پیگیری صورت گرفت که این فایل صوتی، به عنوان سندی که نشان میدهد این اخبار غلط، روی آرای نمایندگان تاثیر گذاشته است، ارائه داده شد.
🔹 حتما این یادداشت را بخوانید:
eitaa.com/rasaee/5273
🔺صفحات مجازی حمید رسایی🔻
eitaa.com/rasaee
T.me/www_rasaee_ir
instagram.com/rasaee.ir
twitter.com/hamidrasaee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
♻️ ای سالار، ای فوکل نارنجی، ای پیراهن خردلی پوش، ای استاندار
جناب #استاندار! ای کاش به جای آن که از #چاپلوسی ذوقزده شوید و در برابر #متملق دست به سینه بگذارید، به توصیه حضرت محمد(ص) عمل میکردید که فرمودند: به صورت چاپلوسان خاک بپاشید.
🔹 نکته: خاک پاشیدن به صورت افراد، رسمی بوده است که در بین اعراب آن زمان وجود داشته و نشانه پست دانستن و ملامت رفتار و اقداماتی بوده که مردم آن رفتارها را ننگآمیز و شایسته نکوهش میدانستهاند؛ مانند خاک پاشیدن مردم به چهره لشکریان شکستخوردهای که از معرکهها میگریختند و به شهرهایشان وارد میشدند.
گویی فرد متملق نیز از سختیهای تلاش و جهاد واقعی برای کسب ثروت یا منزلت گریخته و به کجراهه چاپلوسی و کسب آسان آن بدون مواجهه با مشکلات و مصائب و سختیهای موجود در راه آن روی آورده است!
جامعهای که به چاپلوسی مهلت و به متملق، مجال و میدان بدهد، با دست خود گور همه ارزشهایش را کنده و این است که پیامبر اکرم(ص) چنین سخت و غیر منعطف با آن برخورد میکند.
🔺صفحات مجازی حمید رسایی🔻
eitaa.com/rasaee
T.me/www_rasaee_ir
instagram.com/rasaee.ir
twitter.com/hamidrasaee
تذکر_رسایی_در_جلسه_غیر_علنی_غیر.mp3
1.2M
💯انتشار برای نخستین بار💯
♨️به دنبال نامه اخیر علی لاریجانی در باره رد صلاحیتش به شورای نگهبان و ادعاهایی که درباره جلسه روز ۲۳ مهر ۹۴ (روز تصویب ۲۰ دقیقهای طرح مرتبط با برجام) داشته، این فایل صوتی ضمیمه شده واقعیتهایی را روشن میکند.
♻️ تذکر حمید رسایی در جلسه غیرعلنی و غیررسمی به لاریجانی (روز تصویب ۲۰ دقیقه ای طرح مرتبط با برجام
ادامه متن در لینک زیر:
eitaa.com/rasaee/5278
🔺صفحات مجازی حمید رسایی🔻
eitaa.com/rasaee
T.me/www_rasaee_ir
instagram.com/rasaee.ir
twitter.com/hamidrasaee
22.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
♻️ فیلمی که نشان میدهد ادعای لاریجانی در نامه به شورای نگهبان درست نیست
این فیلم نشان میدهد که آقای علی لاریجانی در نامه خود به شورای نگهبان (صفحه ۱۴ و ۱۵) واقعیت را نمیگوید! لاریجانی در پاسخنامه خود به دلایل ردصلاحیتش به شورای نگهبان ادعا کرده:
«دو فراکسیون مجلس جلسات متعددی داشتهاند، در نهایت به دلیل اهمیت موضوع و کمبود زمان، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ورود و دفتر رهبر انقلاب هدایت کرد تا دو فراکسیون مجلس به تصمیم واحد رسیدند...
در تاریخ ۹۴/۷/۲۳ جزئیات طرح مربوط به توافق هستهای در مجلس بحث شد چون دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی شب قبل افرادی از دو فراکسیون را دعوت کرده و آنجا توافق شده بود که متن طرح با چهار مورد اصلاح به نتیجه برسد، در آن جلسه، صرفا روی همان موارد توافق شد.»
فیلم مربوط به جلسه ۲۳ مهر ۹۴ است، ببینید و درباره صداقت لاریجانی با مردم قضاوت کنید.
برای تحلیل بهتر موضوع، روث لینک زیر بزنید و یادداشت پیوست را بخوانید و صوت ضمیمه را بشنوید:
eitaa.com/rasaee/5273
eitaa.com/rasaee/5277
🔺صفحات مجازی حمید رسایی🔻
eitaa.com/rasaee
T.me/www_rasaee_ir
instagram.com/rasaee.ir
twitter.com/hamidrasaee
9.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روح مرحوم دکتر زارعی شاد باشد که با اشک غیرت خود در روز تصویب ۲۰ دقیقهای طرح مرتبط با برجام، جریان دوپهلو درون نظام را بیآبرو کرد.
توضیحات مرحوم علیاصغر زارعی در این گفتگوی کوتاه، سند دیگری است بر اینکه ادعاهای علی لاریجانی در نامه به شورای نگهبان درباره جلسهای که طرح مرتبط با برجام در ۲۰ دقیقه تصویب شد، درست نیست!
برای تحلیل بهتر موضوع، روی لینکهای زیر بزنید و یادداشت، فایل صوتی و تصویری ضمیمه را مرور کنید:
eitaa.com/rasaee/5273
eitaa.com/rasaee/5277
eitaa.com/rasaee/5279
🔺صفحات مجازی حمید رسایی🔻
eitaa.com/rasaee
T.me/www_rasaee_ir
instagram.com/rasaee.ir
twitter.com/hamidrasaee
📌 خاصیت عدم مذاکره مستقیم با آمریکا در این مقطع زمانی چیست؟
🔻تیم مذاکره کننده ایران یک بازیگر مهم یعنی آمریکا را از حضور مستقیم در دور میز مذاکره دور نگه داشته است. آیا این اقدام به اصل مذاکرات کمکی کرده؟ آیا ایران از این طریق تاکنون توانسته امتیازی کسب کند؟
1️⃣کشورهای اروپایی حاضر در مذاکرات وین هفت برای اینکه همزمان بتوانند هم منافع خود را دنبال کنند و هم خواسته های آمریکا را مطالبه کنند، مجبور به کاهش نقش و تاکتیک های مذاکراتی خود در برابر ایران شدند و در حال حاضر پیش بردن همزمان چند نقش برایشان سخت تر از دوره های گذشته شده که آمریکا حضور مستقیم در مذاکرات داشت. ضمن اینکه به هر حال این کشورها ولو اندک، تفاوت هایی برای اولویت های مذاکراتی خود به نسبت آمریکا قائل هستند و گاهی باید حواسشان باشد که نقش دوگانه به برخی منافع اختصاصی آنها خللی وارد نکند. بدین ترتیب در چنین شرایطی ایران با کم کردن حضور یک بازیگر مستقیم، میزان نقش آفرینی اختصاصی کشورهای اروپایی را نیز به نوعی کاهش داده و برخی روندهای مذاکره را برای خود در مواردی ساده تر هم کرده است.
2️⃣ حضور مستقیم در مذاکرات، تاثیرگذاری یک کشور را به مراتب از حضور غیرمستقیم بالاتر می برد. مثال ساده غیرآمریکایی ولی قابل فهم آن این است که چرا عربستان و اسرائیل سالهاست دوست دارند حتی بخش جانبی از میز مذاکره مستقیم گفتگوهای هسته ای با ایران باشند و بارها تلاش کردند حضور واسطه ای خود را به حضور مستقیم تغییر بدهند؟ چون اثر حضور مستقیم به مراتب از حضور واسطه ای برای مذاکرات هسته ای با ایران برایشان مفیدتر و با منافع اختصاصی تر همراه خواهد بود.
3️⃣ برای آمریکا مذاکره مستقیم با ایران به یک مساله سیاسی داخلی و تبلیغاتی تبدیل شده است؛ در ایران جریان غرب گرا علی رغم تلاش زیاد نتوانست موضوع مذاکره مستقیم فوری با آمریکا را در افکار عمومی را تبدیل به یک اهرم فشار سیاسی فراگیر داخلی علیه تیم مذاکره کننده کند. در آمریکا این موضوع برعکس است و دموکرات ها برای اینکه نشان بدهند در سیاست خارجه موفق تر از جمهوریخواهان هستند باید تصویر مذاکره مستقیم با ایران و وادار کردن ایران به یک توافق جدید را هرچه زودتر به عنوان یک دستاورد در افکار عمومی خود به نمایش بگذارند. به این ترتیب وقتی ایران فعلا مذاکره مستقیم با آمریکا را از دستور خارج کرده عملا در حال تولید فشار سیاسی به تیم مذاکره کننده دولت بایدن در آمریکا هست.
4️⃣ از سوی دیگر تاکنون به دست گرفتن اجاره صدور مجوز ورود آمریکا به میز مذاکره مستقیم توسط ایران جنبه اقتدار تیم دیپلماسی ایران را نیز تقویت کرده و این اقتدار بر فضای مذاکرات تا این لحظه نیز تاثیر مستقیم داشته است. ایران با استفاده از این اقتدار و همچنین پیش نویس ابتکاری خود، در گام اول، چارچوب جدید مذاکرات را تعیین کرده است. به نظر می رسد که یکی از جدی ترین دلایل این موفقیت مهم آنهم در یک بازه کوتاه، دور نگه داشتن آمریکا از میز مذاکرات به صورت مستقیم بوده است؛ تجربه اول نشان میدهد که در مرحله دوم یعنی کار کردن بر روی متن توافق نیز همچنان دور نگه داشتن آمریکا از میز مذاکره مستقیم، برایمان امتیازات خوبی همراه خواهد داشت.
5️⃣ اگر روند مذاکرات طبق خواسته ایران پیش برود و آمریکا حاضر به دادن امتیازات واقعی و با قابلیت راست آزمایی شود، تیم مذاکره کننده مجوز بازگشت آمریکا به دور میز ایران و 1+5 را خواهد داد. اما تا رسیدن به آن نقطه، باید این اهرم فشار را تا جایی که امکانش فرآهم هست، حفظ و تبدیل به امتیازات بیشتر کرد نه اینکه این اهرم را خیلی زود و ارزان بفروشیم.
#مهدیـجهانـتیغی
[ #زمانه: آنچه یڪ تحلیلگر بایست بداند ]
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔺اگر تحلیل راهبردے میخوانید
🔻اگر سرخط تحلیلے میخواهید
🆔 | eitaa.com/joinchat/796000260C5d9fc9afdd
🆔 | http://t.me/joinchat/AAAAAEOsJgWAqXvCnsxz-w
🆔https://chat.whatsapp.com/BiUO3NnHiFkBBSkgFH0EZc
🆔 | @zamanehh
#ایتا #تلگرام #سروش #روبیکا
🔴 مقایسه عجیب سرانه بودجه فرهنگی ایران با سایر کشورها
🚫جدای از فاصله عجیب بودجه فرهنگی ایران با سایر کشورها لازم هست چند مقایسه ساده داشته باشیم با بودجه چند رسانه که بر علیه ما فعالیت فرهنگی سیاسی میکنند.
⭕️بودجه سالیانه بیبیسی بالغ بر ۴ میلیارد و ۷۲۲ میلیون پوند است.
⭕️همچنین شبکه خبری "من و تو" مجموع هزینههای عملیاتی این شبکه طی سه سال مالی، از مرز ۵۳ میلیون پوند گذشته است. که از بارزترین فعالیت ضد فرهنگی این شبکه تبلیغ افکار فرقه ضاله و تبلیغ سگ پروری در منازل هست .
⭕️و اما اینترنشنال به گفته علی علیزاده تحلیلگر سیاسی، از قول روزنامه گاردین بودجه ۲۵۰ میلیون دلاری دارد که از طریق محمد بن سلمان تامین میشود.
♨️و یا بودجه فعالیت های ضد فرهنگی مسیح علینژاد که طبق اسناد عمومی قراردادهای دولت آمریکا، مسیح علینژاد تا امروز مبلغ ۳۱۷,۴۰۰ دلار از دولت آمریکا دریافت کرده است.
و اینجاست که به فرمایش رهبری جنگ روایتها اتفاق افتاده و آنچه را که در اتاقهای فرمان ضد نظام اسلامی میخواهند، در رسانه هایشان به اذهان ببینندگانشان دیکته میکنند.
🖊 #عسگری - تحلیلگر رسانه
[ #زمانه: آنچه یڪ تحلیلگر بایست بداند ]
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔺اگر تحلیل راهبردے میخوانید
🔻اگر سرخط تحلیلے میخواهید
🆔 | eitaa.com/joinchat/796000260C5d9fc9afdd
🆔 | http://t.me/joinchat/AAAAAEOsJgWAqXvCnsxz-w
🆔https://chat.whatsapp.com/BiUO3NnHiFkBBSkgFH0EZc
🆔 | @zamanehh
#ایتا #تلگرام #سروش #روبیکا
•
🖼 #دیوارنگاره | 💢 عزت برای امنیت
◽️خشم بر خصم و مِهر بر میهن / این چنین خانهات شود ایمن
◽️در آستانه شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همچنین بزرگداشت مقام والای #مدافعان_امنیت، در بامداد امروز، از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) رونمایی شد.
💠 خانهطراحانانقلاباسلامی
✅ سازمان هنریرسانهای «اوج»
🌷 #حاج_قاسم
#hero
_______________________
@farizatolhoseyn
اینفوگرافیک ویژگیهای مکتب سلیمانی در بیانات مقام معظم رهبری
#اینفوگرافیک
@aeenejan
eitaa.com/aeenejan