🚨 شبکه Starlink ایلان ماسک اکنون در یمن فعال شده است.
✍ اثر هنرمند یمنی، #کمال_شرف
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۵۵
↩️ شامل آیات ۳۷ تا ۴۳ سوره مبارکه #نور
🔻امام صادق (علیهالسلام) میفرمایند:
«مَن قَرَأَالقُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ، اِختَلَطَ القُرآنُ بِلَحمِهِ وَ دَمِهِ»؛
هر جوان مؤمنی که قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خونش آمیخته گردد.
📚 (اصول کافی ۲/۶۰۳)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_نور
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 #فرزانگان_قفقاز - [۷۷] - بخش اول
🔻 اسدالله سيفالدينی لنكرانی (۱۲۸۷ - ۱۳۷۵ق)
آیتالله شیخ اسدالله سیفالدینی لنکرانی فرزند کربلایی احمد در سال ۱۲۸۷ق (۱۸۷۱م) در روستای سیبتین (سیفالدین) از توابع شهرستان ماساللی منطقه لنکران در خانوادهای کشاورز و متدین متولد شد. علاقهمندی پدر متدین و دلداده، عالمان دینی و روحانیون، او را برآن داشت تا در تربیت فرزند -که آثار نبوغ و استعداد شگرف در چهرهاش نمایان بود- اهتمام لازم را به کار بندد و در کودکی قرائت قرآن به او بیاموزد. وی بعد از آن دروس مکتبخانهای را نزد روحانیون زادگاهش آموخت.
حوزه علمیه اردبیل در آن زمان به سبب وجود عالمان بزرگ و روحانیون با فضیلت از رونق خاصی برخوردار و محل رجوع طالبان علوم دینی منطقه قفقاز بود. به همین جهت پدر شیخ اسدالله را در دوران نوجوانی به اردبیل برد و در مدرسه ملا ابراهیم تحت تعلیم و تربیت استادان وقت قرار داد.
شیخ اسدالله پس از فراگیری صرف، نحو، منطق و دیگر مقدمات علوم دینی، سطوح عالی فقه و اصول را از محضر بزرگانی چون حضرات آیات حاج میرصالح آقا مجتهد و آقا سید مرتضی خلخالی فرا گرفت. آنگاه به احتمالی در سال ۱۳۰۸ق (۱۸۹۱م) عازم نجف اشرف شد و در حلقه درس بزرگانی چون حضرات آیات عظام: مولی محمد فاضل شربیانی، شیخ محمدحسن مامقانی، آخوند ملامحمد کاظم خراسانی و سیدمحمد کاظم طباطبایی یزدی درآمد و فلسفه را از محضر حکیم نامی آقا سیدحسین بادکوبهای فراگرفت و به دریافت اجازه اجتهاد از استاد خود آیتالله سیدمحمد کاظم طباطبایی یزدی نائل گردید. ایشان علاوه بر علوم مذکور در ریاضیات نیز تبحر کامل داشته است.
پس از وفات پدر، مادرش در سال ۱۳۳۰ق (۱۹۱۱م) مجبور شد بهوسیله آخوند حاج محمد قلی دیگاهی نامهای به فرزند بنویسد و از او بخواهد به وطن بازگردد. ایشان پس از دریافت نامه، امر مادر را اطاعت نمود و در همان سال به زادگاه خود بازگشت. شیخ در نجف اشرف ازدواج کرد و صاحب يك دختر شد که در ۱۶ سالگی بر اثر بیماری فوت نمود.
ایشان پس از بازگشت، در شهرستان ماساللی ساکن شد و به وعظ، ارشاد و تبلیغ معارف دینی و تدریس علوم اسلامی اعم از فقه واصول و فلسفه و ریاضیات همت گمارد. دیری نپایید که جامعیت و عظمت علمی و معنوی حضرتش زبانزد خاص و عام شد. علما، روحانیون و جویندگان علوم اسلامی به دیدار و کسب فیض از محضرش شتافتند و در حلقات دروس متعدد وی شرکت جستند. از جمله شاگردان وی در این دوران میتوان آقا میرحسین، آقا میربؤيوك، فرزندان آقا میرداماد، میرقلی معروف به میرآقا از اهالی روستای سیبتین (سیفالدین) ملا عبدالله نعمتاوغلی، آقا میریوسف، ملا احمد از قصبه احمدلی از توابع شهرستان ماساللی که از تحصیلکردگان حوزه علمیه اردبیل بود و در درس شیخ شرکت میکرد، و ملا بابا را نام برد.
ادامه دارد...
📘 منبع: فرزانگان قفقاز، عادل مولایی، ص۹۴ الی ۹۶.
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 عضو رهبری و فرمانده برجسته نظامی گروهک تروریستی کومله به هلاکت رسید
🔹 ریبوار کریمیان عضو کمیته رهبری و فرمانده برجسته نظامی گروهک تروریستی کومله که در قالب تیم ترور قصد ورود به کشور را داشت در کمین نیروهای امنیتی و نظامی ایران، گرفتار و به هلاکت رسید.
🔰 جزئیات کشته شدن «ریبوار کریمیان» فرمانده ارشد تروریستهای کومله
🔻 فرمانده مرزبانی فراجا:
شب گذشته مرزبانان ایرانی ریبوار کریمیان از فرماندهان ارشد تروریستهای کومله را با هلاکت رساندند.
مرزبانان تصور کردند که این افراد کولهبر هستند که به محض صدور فرمان ایست مهاجمان به سمت نیروهای مرزبانی فراجا شلیک کردند.
در این تبادل آتش این فرد به هلاکت رسید و تعداد دیگری از این افراد زخمی شدند.
البته در این حادثه یکی از مرزبانان ایرانی نیز مجروح شده که حال وی مناسب است./ ایرنا
⛔️ هشدار: تصویر متعلق به جنازه ریبوار کریمیان است.
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 شهید لاجوردی و خطر منافقان انقلاب -۴
↩️ لیبرالیسمِ مذهبی در لفافۀ اسلام رحمانی
🖊 #مهدی_جمشیدی
۷. لاجوردی در وصیّتنامهاش از یک طرح سیاسیِ کلان مینویسد که حتّی استحالۀ حوزههای علمیّه را نیز دربرمیگیرد: «منافقين انقلاب ... در حوزههای علميّه به فقه و فقاهت روی میآورند تا مسير فقه را عوض کنند.» روشن است که استحالۀ انقلابی که «اسلامی» خوانده میشود، جز از طریق «بازاندیشی در دینفهمی»، میسّر نیست و باید با قبض و بسط تئوریک شریعت و ساختهوپرداختهکردن تفاسیر لیبرالی از اسلام، بستر استحالۀ نظام سیاسی را فراهم کرد. این اقدام، نیروهای حوزویِ متناسب با خویش را میطلبد؛ یعنی باید کسانی از درون خودِ حوزههای عملیّه، بساط تجدیدنظر در دینفهمی را پهن کنند و با رویکرد التقاطی، اسلام را به لیبرالیسم پیوند بدهند و التقاطیاندیشی به جریان حوزوی تبدیل شود.
چنین اقدامی با سلسه مقالات عبدالکریم سروش در «ماهنامۀ کیان» آغاز شد؛ مجلهای که برآیند اندیشههایی بود که در حلقۀ کیان، پدید میآمد و از طریق این مجله به جامعه عرضه میشد تا مقدّمات نظری و معرفتیِ تجدیدنظر سیاسی و گذار از عهد انقلابی، شکل بگیرد. در این حلقه، جمعی از روحانیان نیز حضور داشتند و حضور اینان نشان میداد که همچون گذشته، شکاف روحانی/ روشنفکر، فعّال نیست، بلکه نیروهای لیبرال، فارغ از هویّت صنفیشان در کنار یکدیگر نشستهاند و در طرح استحاله، همداستان شدهاند. در این دوره، چپ مذهبی از اندیشههای مارکسیستی به سوی اندیشههای لیبرالیستی غلتید و در دانشگاه و حوزه، یارگیری فکری و جبههسازی ایدئولوژیک کرد. این بذر، نشانده شده و در کمتر از یک دهه، ثمر داد و دولت اصلاحات به قدرت رسید. آن آغاز معرفتی، این انجام سیاسی را در پی داشت.
در ابتدا، سخن از «نواندیشی دینی» بود و بعدها نیز «اسلام رحمانی». این روایت، از هر جهت در مقابل اسلام سیاسی یا اسلام انقلابی قرار داشت و میکوشید موقعیّت اجتماعی آن را تضعیف کند. جریان لیبرالیسم ایرانی برای پیشروی سیاسی و اجتماعی خویش، محتاج استدلالها و توجیههای شبهدینی بود تا جامعه را با خود همراه سازد. دههها در راستای این بازاندیشی ساختارشکنانه، ادبیّات لیبرالی تولید شد و پارهای از نیروهای حوزوی در جهت تثبیت آن کوشیدند. از یک سو، حلقۀ منتظری در قم فعّال شدند و جسارت اظهارنظر یافتند و از سوی دیگر، گروهها و گروههای لیبرالِ حوزوی و روحانی مانند مجمع روحانیون مبارز و مجمع محققین و مدرسین حوزه شروع به همراهی با خطی کردند که در حلقۀ کیان آغاز شده بود. لیبرالیسمِ معمّم، با تمام ظرفیّت خویش در قم به تکاپو افتاد و کوشید در قم و از قم، «آنتیتز نظام» را تولید کند. گاهی نیز برای تحقیر وجوه انقلابیِ قم، حوزۀ نجف را در برابر حوزۀ قم نشاندند و آن را ستایش کردند و تجربۀ قم را در همراهی با انقلاب، سرزنش نمودند. اکنون نیز لیبرالیسمِ معممّ در قم، بهشدّت در تکاپوست و در قالب اسلام رحمانی، لیبرالیسمِ مذهبی را میستاید. هستۀ تئوریک و طرّاح لیبرالیسمِ مذهبی که تهراننشین است، به این راهبرد دست یافته که اگر انقلاب از قم آغاز شد، ضدانقلاب نیز از قم آغاز خواهد شد و باید در سایۀ بازاندیشی در فهم دین، گذار از انقلاب و ایدئولوژی انقلابی را تحقّق بخشید.
اگر در دهۀ پنجاه، تنها تعداد اندکی «مارکسیستِ معمّم» همچون حبیبالله آشوری و اکبر گودرزی بودند و حوزه بیشتر نظارهگر بود تا کنشگر، اما امروز، موجی از «لیبرالِ معمّم» شکل گرفته است. کافیست به تجربۀ اغتشاش اخیر بنگریم و تأمّل کنیم که بسیاری از شبههها دربارۀ حجاب و الزام اجتماعی به حجاب، در کجا متولّد شدند و چه کسانی برای آنها، توجیه دینی یافتند. بر اساس این تجربه باید تصریح کرد که بخشی از نیروهای حوزوی، از فقه امام صادق - علیهالسلام - به فقه جان لاک، گذار کردهاند و فقاهت ناانقلابیشان به فقاهت لیبرالی تبدیل شده است. در برابر این جریان، آیتالله خامنهای تصریح کرد که «اسلام رحمانی»، همان معارف نشأتگرفته از لیبرالیسم است و نه اسلام واقعی. اینان برای التقاط اسلام با لیبرالیسم، تعبیر اسلام رحمانی را بافتهاند تا هم حسّاسیّتبرانگیز نباشد و هم جذاب باشد، اما در عمل، اسلام را به نفع لیبرالیسم، مصادره میکنند. به مناسبتی دیگر، آیتالله خامنهای گفت حوزۀ غیرانقلابی به درد نمیخورد. این عبارت، حاکی از آن است که نیروهای حوزویِ بریده از انقلاب و ایستاده در برابر آن، در هر سطحی که باشند، حضور و فاعلیّتشان در نهایت، مضر و مخرّب خواهد بود. به سخن لاجوردی بازگردیم که نوشته است منافقان انقلاب به دنبال تغییر دادن مسیر فقه هستند؛ یعنی میخواهند فقهی که خلوص معرفتی و تعهّد سیاسی نسبت به انقلاب دارد را کنار بنهند و فقهی را ببافند که غایتش، خدمت به بسط لیبرالیسم است.
ادامه دارد...
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 بیادبی عامل طالبان در تهران نسبت به سرود ملی جمهوری اسلامی ایران
🔺 پس از مراسمی در پیشاورِ پاکستان، اینبار دیپلمات طالبان با حضور در سیوهشتمین همایش بینالمللی وحدت اسلامی در تهران که با حضور پزشکیان برگزار میشد، به احترام سرود ملی ایران مانند سایر حاضران از جا برنخاست.
🔹 لذا از وزارت امور خارجه کشور انتظار میرود تا این دیپلمات بی نزاکت طالبان را از کشور اخراج نماید؛ زیرا که او هم مایه سرافکندگی افغانستان شده و هم عامل بینزاکتی در حق ایران است.
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
#زندانیان_دیکتاتور_باکو
«همانگونه که از بزرگان شما نترسیدم، از مسلسلهایتان نیز نخواهیم ترسید.»
- رهبر جنبش اتحاد مسلمین آذربایجان، حاج طالع باقرزاده
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 ذوقزدگی رسانهای باکو از عملیات استیصالی رژیم صهیونیستی در ترور دستهجمعی مردم لبنان!!
🔻 رسانههای باکو که ناتوان از درک درماندگی رژیم صهیونیستی و ماهیت استیصالی عملیات تروریستی اخیر این رژيم در ترور دستهجمعی مردم لبنان هستند، این عملیات تروریستی استیصالی رژیم صهیونیستی را با آبوتاب تبلیغ میکنند!!
🔸 سایت تلگراف در عنوان خود برای خبر عمليات تروریستی انفجار وسایل ارتباطی و پیامدهی در لبنان نوشت:
«یک عملیات خارقالعاده:
اینگونه است که اسرائیل حزبالله را به پایان میرساند!!!»
🔸 رسانههای باکو طی روزهای اخیر همچنین به بهانه تحلیل عملیات تروریستی رژیم صهیونیستی و زخمی شدن سفیر ایران در لبنان، به طعنهزنیهای بیشرمانه به ایران بهخاطر خودداری ایران از عملیات مقابلهبهمثل با حرکتهای تروریستی وحشیانه و ضدانسانی رژیم صهیونیستی میپردازند و زخمزبانهای نتانیاهو و سخنگویان رژیم صهیونیستی به ایران را تقلید و تکرار میکنند.
🔗 مرجع
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 رونمایی مجدد از وارث تاج و تخت سلطنت خانواده حاکم بر جمهوری آذربایجان!
🔻 رسانههای رسمی و غیررسمی باکو دیروز عکسهای حیدر علیاف دوم، پسر الهام علیاف و وارث تاج و تخت و الیگارشی حاکم بر جمهوری آذربایجان را در افتتاحیه یا پیریزی برخی طرحها در آقدام در کنار پدرش الهام را منتشر کردند!!
🔗 مرجع
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 صهیونازیسم
✍ اثر جدید کاریکاتوریست ترکیهای، #میکائیل_چیفتچی
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 علیاف "روز حق حاکمیت ملی" برای جمهوری آذربايجان تأسیس کرد!!
🔻 به گزارش رسانههای باکو، علیاف با صدور فرمانی روز ۲۰ سپتامبر، روز اخراج ارامنه از قراباغ کوهستانی را بهعنوان "روز حق حاکمیت ملی" اعلام کرد!!
🔗 مرجع
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 نگرانی باکو از مذهبی قلمداد شدن مسأله قراباغ!!
🔻 آیخان حاجیزاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در واکنش به بررسی مسأله ارامنه قراباغ کوهستانی در کمیسیون حقوقبشر Tom Lantos کنگره آمریکا گفت: "توصیف وضعیت منطقه ما بهعنوان یک درگیری مذهبی مایه نگرانی است، چنین اقداماتی به صلح و آشتی آسیب میزند."
🔸 سخنگوی باکو همچنين درباره استفاده از نام آرتساخ برای قراباغ کوهستانی را نیز تحریف استانداردهای استفاده از نامهای جغرافیایی ملی و خارجی توصیف کرد.
🔗 مرجع
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 یکی از کارمندان وزارت حوادث غیرمترقبه مورد اصابت گلوله قرار گرفته و کشته شد
🔻 جسد رامیک احمداف ۴۳ ساله که چند روزی بود مفقود شده بود در قوسار پیدا شد.
🔸 جسد ر.احمدوف با علائم ضربوشتم و خشونت در روستای هیل، منطقه قوسار کشف شد. گفته میشود که وی بر اثر شلیک گلوله کشته شده است.
🔸 گفتنی است که در رابطه با عنوان پرونده جنایی تشکیل و اقدامات عملیاتی و بررسی در حال انجام است.
🔺 لازم به ذکر است که رامیک احمداف در بخش سرویس حفاظت آتشنشانی دولتی وزارت حوادث غیرمترقبه مشغول به کار بود.
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
سردبیر سایت ضیاءالصالحین
🚨 یکی از کارمندان وزارت حوادث غیرمترقبه مورد اصابت گلوله قرار گرفته و کشته شد 🔻 جسد رامیک احمداف ۴۳
🚨 رسانه "النبأ" داعش خبر میدهد که درگیریهایی در جنگلهای قوسار، بین نیروهای باکو و تکفیری رخ داده است
🔻 به گزارش رسانه متعلق به داعش، ۸ نیروی باکو در این درگیریها کشته و زخمی شدهاند.
✍ لازم به ذکر است رژیم صهیونیستی الهام علیاف که تاکنون وجود تکفیریها را در جمهوری آذربایجان تکذیب میکرد، چند روزی است که در داخل کشور خود با این عناصر داعش درگیر شده و بنا به انکار چندساله خود، مجبور شدهاند با صلاحدید اربابان صهیونیستی خود این اخبار را به شدت سانسور کنند!!!
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 کریم ولیاف با وزیر دفاع ایتالیا همکاریهای نظامی را مورد بحث قرار داد
🔻 وزارت دفاع باکو اعلام کرد که در چارچوب یک سفر رسمی به ایتالیا، معاون اول وزیر دفاع – رئیس ستاد کل نیروهای مسلح آذربایجان، ژنرال کریم ولیاف با وزیر دفاع ایتالیا، گیدو کروسِتو دیدار کرد.
🔸 در این دیدار، طرفین درباره وضعیت کنونی همکاریهای نظامی بین دو کشور و چشماندازهای توسعه آن، همچنین چندین موضوع مورد علاقه مشترک، تبادل نظر کردند.
🔸 در این دیدار، سفیر تامالاختیار آذربایجان در ایتالیا، رشاد اصلانوف نیز حضور داشت.
🔗 مرجع
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 اعلام قدردانی سفير جمهوری آذربایجان در لندن از حمايت انگلیس از تعلق قراباغ به باکو
🔻 به گزارش ینیمساوات، الین سلیمانف گفت:
🔸 «نظر دیوید لمی وزیر خارجه انگلیس در مورد آزادسازی اراضی آذربایجان کاملاً درست است. این موضع نهتنها نظر وزیر امور خارجه بریتانیا، بلکه نظر جامعه بینالمللی نیز هست.»
🔸 الین سلیمانوف درباره انتقاد آلیسیا کرنز که در زمان دولت محافظهکار انگلیس رئیس کمیته روابط خارجی مجلس عوام بود و اکنون وزیر سایه امور اروپایی است نیز گفت؛
🔸 آلیسیا کرنز میگوید که از تمامیت ارضی گرجستان، مولداوی و اوکراین حمایت میکند. چه چیزی آذربایجان را متفاوت میکند؟ چرا این موضوع بحث برانگیز است که آذربایجان تمامیت ارضی خود را در مرزهای بینالمللی به رسمیت شناخته شده توسط بریتانیا تأمین کند؟"
🔸 گفتنی است حکومت انگلیس بهعلت اینکه بخش نفت و گاز و اعضای خانواده حاکم بر باکو در سلطه انگلیس است، در مجامع بینالمللی از باکو بهعنوان تحتالحمایه لندن پشتبانی میکند.
🔗 مرجع
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۵۶
↩️ شامل آیات ۴۴ تا ۵۳ سوره مبارکه #نور
🔻امام علی (علیهالسلام) میفرمایند:
«حَقُّ الوَلَدِ عَلَی الوالِدِ اَن یُحَسِّنَ اسمَهُ وَ یُحَسِّنَ اَدَبَهُ وَ یُعَلِّمَهُ القُرآنَ»؛
حق فرزند برپدر این است که او را نام نیکو نهد، به خوبی تربیت کند و به او قرآن بیاموزد.
📚 (نهجالبلاغه حکمة ۳۹۹)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_نور
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 #فرزانگان_قفقاز - [۷۷] - بخش دوم
🔻 اسدالله سيفالدينی لنكرانی (۱۲۸۷ - ۱۳۷۵ق)
پس از پیروزی انقلاب بلشویک و حاکمیت رژیم الحادی و تثبیت قدرت، به تدریج عرصه بر دینداران، عالمان و روحانیون تنگ و تاریک گشت. بسیاری دستگیر و زندانی، عدهای کشته و گروههایی نیز به مناطق مختلف سیبری تبعید شدند. شیخ اسدالله نیز مانند دیگر عالمان وقت از این آزار و اذیتها در امان نماند و مورد هجمه شدید مزدوران کمونیسم قرار گرفت. مأموران حکومتی ابتدا با هدف کاستن از نفوذ معنوی شیخ، عدهای از افراد شرور و اراذل و اوباش را اجیر کردند تا با افتراء و تهمت و ایجاد فضای مسموم حرمتش را هتک کنند و زمینه دستگیری آن عالم ربانی را فراهم سازند و سرانجام در سال ۱۳۵۷ق (۱۹۳۸م) هنگام اقامه نماز میت وی را دستگیر کرده و به زندان موقت شهر بردند. شیخ چند روزی بازداشت میشود تا پروندهاش تکمیل و به مقامات بالا تحویل شود. در خلال این چند روز، فرمانده پلیس منطقه که فردی خیرخواه و پاکطینت بود، حركات، سكنات، حالات و عبادات ایشان را زیر نظر میگیرد و متوجه مقام و منزلت علمی و معنوی و جلالت قدر او میشود و ارادتمند وی میگردد. در خلوتی که فراهم میآورد رو به شیخ نموده و میگوید:
از شما سؤالی میپرسم. اگر جواب کامل بدهید برایتان چارهای خواهم کرد.
شیخ میگوید: بپرس.
فرمانده میپرسد: کدام عدد است که اگر نباشد همه اعداد و لو يك ميليون هم باشد هیچ و صفر میشود و معنای خود را از دست میدهد؟
شیخ میفهمد که افسر پلیس از ریاضیدان بودن او مطلع است و درصدد امتحان وی برآمده. از فرصت به دست افتاده برای بیداری فطرت خداجوی او بهترین استفاده را مینماید و میفرماید:
آن عدد، خدای واحد احد است که تمامی اعداد هستی را از عدمِ «هیچ» به رقم و معنی «هست» تبدیل میکند و اگر آن یکتای بیهمتا نباشد همه هیچاند.
از این پاسخ حکیمانه شیخ که از یک سو در بردارنده مسئلهای ریاضی و از سویی دیگر مشتمل بر نکتهای فلسفی و کلامی و همراه با پند و اندرز بود، دل و جان فرمانده لرزید، ارادتش به شیخ افزون گشت و به فکر چارهای برای نجات شیخ افتاد. بدین منظور چند تن از معتمدین و ریشسفیدان قابل اعتماد شهر را گرد آورد و به آنان گفت: این شیخ شما عالم بزرگی است اگر او را به نام عالم دینی به مرکز بفرستم برای او بازگشتی نخواهد بود و به یقین کشته خواهد شد از طرفی نام او را در لیست کسانی که باید دستگیر شوند برای ما ارسال کردهاند و ما نمیتوانیم او را آزاد کنیم برای نجات او چارهای جز این نیست که با عنوانی دیگر و جرمی غیر از عالم دینی بودن، او را بفرستیم تا شاید از کشته شدن نجات یاید. افسر پلیس پیشنهاد میکند عنوان جرم شیخ را دزدی گوساله یکی از اهالی محل گزارش کنند و حضار نیز نظر او را میپسندند و بدینسان ایمان و اعتقاد به خدای حمید يك عالم فقيه و فیلسوف و ریاضیدان تحت نام زشت دانااوغروسی یعنی دزد گوساله نر مخفی و پنهان میشود تا مگر از دست جلادان ملحد کمونیسم در امان بماند!
ادامه دارد...
📘 منبع: فرزانگان قفقاز، عادل مولایی، ص ۹۶ و ۹۷.
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 شهید لاجوردی و خطر منافقان انقلاب - ۵
↩️ تغییر بافتِ عاملیّتیِ قدرت سیاسی
🖊 #مهدی_جمشیدی
۸. لاجوردی دربارۀ خطر منافقان انقلاب یا همان جریان چپ مذهبی که صورت تشکیلاتیاش در آن دوره، سازمان مجاهدین انقلاب بود مینویسد: «به مسئولين بارها گفتهام که خطر اينان، به مراتب زيادتر از خطر منافقين خَلق است، چراکه علاوه بر همۀ شيوههای منافقانۀ منافقين، سالوسانه در صف حزباللهيان قرار گرفته و کمکم آنان را در صفوف آخرين و سپس به صف قاعدين و بازنشستگان، سوقشان داده و صفوف مقدّم را غاصبانه به تصرّف خود درآوردهاند، به گونهای که عملاً، عقل و ارادۀ منفصل برخی تصميمگيرندگان قرار گرفتند و در عزل و نصبها و حفظ و ابقاءها، دست به تخريب میزنند و اِعمال قدرت میکنند.»
الف. در این عبارت، او دوباره تأکید میکند که خطر منافقان انقلاب از خطر منافقان خَلق، بسیار بیشتر است؛ زیرا منافقان خَلق، پردۀ تزویر را کنار نهادهاند و صفآرایی کردهاند، اما اینان، در جامۀ دوست و خودی درآمدهاند و همان هدفها را در سر دارند و در نهایت، کار را به جایی خواهند رساند که «انقلابیهای حقیقی»، به حاشیه خواهند رفت و طرد خواهند شد و اینان، قدرت سیاسی را در دست خواهند گرفت. این «جابجایی نامحسوس»، یک تهدید بزرگ برای آیندۀ انقلاب است. اگر اینان نتوانند خودشان به صورت مستقیم، زمام و عنان قدرت را در اختیار بگیرند، دستکم در نقش عقل و ارادۀ منفصلِ مسئولان، ظاهر خواهند شد و جهت حرکت انقلاب را تغییر خواهند داد. داستان غمانگیز انقلاب این است که بهتدریج و در لفافه، باید نیروهای اصیل و حقیقی کنار نهاده شوند و نیروهای شبهانقلابی و شبهمصلح، بر صدر نشانده شوند و تعیینکننده باشند. پس مسأله، محدود به حضور حاشیهای و فرعیِ منافقان انقلاب در قدرت نیست، بلکه اینان در پی «تغییر بافتِ عاملیّتیِ قدرت سیاسی» هستند و میخواهند تمامیّت حاکمیّت را به تصرّف خود درآورند. این طرح سیاسیِ نانوشته، واقعیّتی است که لاجوردی با زیرکیِ مؤمنانۀ خویش دریافت و چالش آن را گوشزد کرد، اما این تحلیل، جدّی انگاشته نشد.
ب. ما امروز که به اتّفاقات پس از واگراییهای دهۀ هفتاد تا کنون که انتخابات اخیر ریاستجمهوری برگزار شده است مینگریم، مشاهده میکنیم که قدرت سیاسی، سرشار از این «عقولِ منفصلۀ التقاطی»ای بوده است که بر روند تصمیمها مؤثّر بودهاند و «نفوذ» در ساختار جمهوری اسلامی، غوغا کرده است. اینک کار به جایی رسیده که نیروهای التقاطی، خودی انگاشته میشوند و به مهمترین منزلتها و موقعیّتهای قدرت سیاسی، راه مییابند. «التقاط»، موضوعیّت خویش را از دست داده است و دیگر کسی حتّی لفظ التقاط را بر زبان نمیآورد. «امر معرفتی»، کنار زده شده و مناسبات سیاسی، تعیینکننده شدهاند. منافقان انقلاب، تفکّر و ذهنیّت نسبت به انقلاب و اسلام را با این حربه به حاشیه راندند که باید از همۀ نیروها استفاده شود و خودی و غیرخودی، بیمعناست و باید تکثّر را پذیرفت و قدرت را توزیع کرد و در پی یکدستسازی و خالصسازی برنیامد.
ج. در برابر اینان، آیتالله خامنهای در اواخر دهۀ هفتاد، تعبیر «خودی» و «غیرخودی» را به کار برد که از آن پس تاکنون، همواره مورد تاختوتاز نیروهای سکولار قرار گرفت. اینهمه حسّاسیّت آیتالله خامنهای نسبت به مفهوم «انقلابیگری» و «انقلابیبودن» و «متعهدبودن به مبانی انقلاب»، به همین دلیل است که نیروهای سکولار، تلاش فراوانی را در جهت بیاعتبارسازی تفکّر انقلابی به کار بستهاند. منافقان انقلاب، اعتقادی به جهتگیری انقلاب ندارند و میخواهند معیارهای سکولار را رسمی کنند تا به این واسطه، نهتنها حضور و حیات خودشان در قدرت سیاسی، موجّه گردد، بلکه نیروهای اصیل، با اتهاماتی از قبیل تندرو، افراطی و متحجّر، ترور شخصیّت بشوند.
د. آنچه که لاجوردی پیشبینی کرده بود، واقع شد و بخش بزرگی از حاکمیّت در اختیار نیروهای التقاطی قرار گرفت و دولتهای التقاطی، یکی پس از دیگری به قدرت رسیدند و «حزباللهیهای اصیل»، همواره در حاشیه و بیقدرت و منزوی ماندند. حتی پس از بیانیۀ گام دوّم انقلاب که قرار بود بر شتاب و خلوص حرکت انقلاب افزوده شود و به تعبیر آیتالله خامنهای، «دولت جوانِ حزباللهی» تشکیل شود، این دولت، عمر کوتاه سهساله داشت و دوباره دولت در اختیار نیروهای التقاطی قرار گرفت. جمهوری اسلامی در عرصۀ دولت، پهنۀ بازی «نیروهای التقاطی» بوده و دهههاست که در آن، خبری از «اصالتهای انقلابی» نیست. اصالتها، روزبهروز، رقیقتر و حاشیهای شدهاند و التقاط و محافظهکاری، به سکۀ رایج تبدیل شده است. در سلسله یادداشتهای «دوگانگی فرساینده» نیز از این حقیقت نوشتم که تحلیل شهید بهشتی دربارۀ حضور دو بینش متضاد در درون قدرت سیاسی، همچنان موضوعیّت دارد و نظام، مبتلا به بیماری مزمن و مخرّبی شده است.
ادامه دارد...
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 نگاهی به غزه و لبنان؛ بدون شرح
✍️ اثر هنرمند یمنی، #کمال_شرف
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 بیانیه حزبالله دربارهٔ شهادت فرمانده مجاهد «حاج ابراهیم عقیل»
🔻 رهبر عظیمالشأن جهادی، حاج ابراهیم عقیل(حاج عبدالقادر) امروز پس از عمری مجاهدت به برادران شهیدش پیوست. این مجاهد بزرگ در عمر پربرکت خود همواره در جهاد و فداکاری بود و باوجود خطرها و چالشها، دستاوردها و پیروزیهای ماندگاری داشت و همواره شایسته دریافت این جایگاه والای الهی بود.
🔹بیتالمقدس همیشه در دل، فکر و اندیشه او بود، به آرمان قدس شریف از اعماق وجود باور داشت و نماز خواندن در مسجد الأقصی بزرگترین آرزویش بود.
🔹مایه افتخار است که امروز مقاومت اسلامی یکی از فرماندهان بزرگ خود را بهعنوان شهید علی طریق القدس، در این راه تقدیم میکند.
🔹با روح پاک او عهد میبندیم که انشاءالله به اهداف، آرمانها و مسیر او که منتهی به پیروزی است وفادار بمانیم.
🔹شهادت این فرمانده مجاهد را به محضر حضرت ولی عصر عجلاللهفرجه، حضرت آیتالله خامنهای، همه مجاهدان و مبارزان مقاومت در همه عرصهها و به مؤمنین تبریک و تسلیت عرض میکنیم.
🔹برای خانواده محترم این شهید و خانواده دیگر برادران شهید این فرمانده بزرگ از خداوند متعال صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت داریم و از او میخواهیم که این شهید را با رسول خدا و خاندان پاکش محشور کند و به کاروان شهدای کربلا ملحق کند.
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 اسامی ۱۲ نیروی حزبالله که در حمله نیروی هوایی رژیم صهیونیستی به بیروت شهید شدند که در میان آنها ۸ فرمانده رده بالای تیپ رضوان دیده میشود:
🌷 الشهيد القائد ابراهيم عقيل
🌷 الشهيد القائد سراج حدرج
🌷 الشهيد القائد حمزة الغربية
🌷 الشهيد القائد الحاج نينوى
🌷 الشهيد القائد أبو ياسر
🌷 الشهيد القائد مهدي البوكس
🌷 الشهيد القائد أبو حسين وهبي
🌷 الشهيد القائد محمد العطار
🌷 الشهيد الحاج حسن حدرج
🌷 الشهيد الحاج مهدي جمول
🌷 الشهيد الحاج عباس مسلماني
🌷 الشهيد الحاج سامر حلاوي
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫