فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹
❣سه چیز است
که اجازه ترک آن به احدی داده نشده:
🌹🍃 «یکی وفای به عهده»
که اجازه نداری خلاف عهد کنی،
چه طرفت خوب باشد چه بد باید به عهدت وفا کنی
🌹🍃 «دوم ادای امانت»
اگر کسی چیزی پیش تو به امانت گذاشته،
چه طرف خوب باشد و چه بد، باید امانت را بدهی.
🌹🍃 «سوم خوبی کردن به پدر و مادر»
چه پدر و مادر خوب و چه پدر و مادر بد.
باید به پدر و مادرت احسان کنی.
#پایگاه حمزه سیدالشهدا ع
#حوزه امام علی ع
#ناحیه اردستان
••✾🌻🍂🌻✾••
15.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
5.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
4_5812323943972866726.mp3
2.81M
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی وافی - شب چخارم.mp3
39.91M
🍂 #محرم_۱۴۰۰
🎤 سخنران: حجتالاسلام والمسلمین #مرتضی_وافی
مکان: خیمه سبز حسینی #زواره
#شب_چهارم
📆تاریخ: ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
حکایتی زیبا
گویند روزی ناصر الدین شاه تمام ادیبان را جمع کرد و گفت : تمام اشعارحافظ را خوانده و فهمیدهام اما معنای این بیت را نفهمیدهام که درغزلی گفته است :
بلبلی برگ گلی خوش رنگ در منقار داشت
و اندر آن برگ و نوا خوش نالههای زار داشت
اگر این بلبل خوش بوده، پس چرا نالههای زار داشته؟!
شعرا و ادبای فراوانی آمدند و هرکس از ظن خود توضیحاتی داد، اما پاسخ هیچیک شاه را راضی نکرد.
بنابراین نامهای برای شاعر بزرگ معاصر خود، وصال شیرازی نوشت و معنای دقیق این غزل حافظ را جویا شد.
نامه زمانی بدست وصال رسید که او عزادار فرزندش بود. وصال، نامه ناصرالدین شاه را در نیمه شب مطالعه میکند و برای کشف معنای حقیقی این ابیات، رجوعی به اعداد ابجدی حروف الفبا که روح حروف و کلماتست میکند وغزلی برهمان وزن و قافیه میسراید و در میابد که عدد ابجدی بلبلی برگ گلی، با ابجد حروفِ حضرات علی، حسن، حسین علیهم السلام مطابقت دارد، چرا که بلبلی به ابجد میشود 74، برگ 222، گلی 60، جمع اینها: 356 همچنین: علی هم به ابجد110، حسن117، حسین128، جمع 356 به عبارتی حافظ خواسته به استعاره در آن زمانیکه شیعه درخفا بوده این حقیقت را بیان کند.
لذا وصال شیرازی که عزادار فرزند خود نیز بوده است پاسخ پادشاه را بزبان شعر به اینصورت بیان میکند :
صاحبا درحالتی کین بنده را غم یار داشت.
یادم آمد کز سؤالی آن جناب اظهار داشت
درخصوص شعر حافظ گرچه پرسیدی زمن
بلبلی برگ گلی خوشرنگ در منقار داشت
فکرها بسیارکردم هیچ مفهومم نشد
چونکه شعرش درمیان، راز نهان بسیار داشت
نیمه شب غواص گشتم درحروف ابجدی
تا ببینم این صدف چندين گهر در بار داشت
بلبلی برگ گلی شد سیصد و پنجاه و شش
باعلی و باحسین و باحسن معیار داشت
بلبلی باشد علی کزحسرت زین برگ و گل
دائما آه و فغان و ناله بسیار داشت
برگ گل سبز است دارد آن نشانی ازحسن
چونکه در وقت شهادت سبزی رخسار داشت
رنگ گل سرخ است دارد او نشانی از حسین
چونکه هنگام شهادت عارضی گلنار داشت
روز عاشورا حسین بن علی در کربلا
اصغر زار و ضعیف خویش در منقار داشت
السلام علیک یا اباعبدالله الحسین یا قتیل العبرات
#محرم_1400
#با_ولایت_تا_شهادت
حکایتی زیبا 🕊
ازعشق آیت الله بهجت به امام حسین (ع)💐
آیتالله بهجت تأکید داشت که حضرت سیدالشهدا (ع) با اختیار خود، آن همه مصائب و شهادت و اسارت اهلوعیال خود را تحمل نمود. به باور ایشان، در روز عاشورا بر آن حضرت عرضه میشد که یا نصر و پیروزی را انتخاب کن، یا لقاءالله را، و ایشان در کمال اختیار انتخاب کرد. حتی در روایات داریم که لشکر امام حسین (ع) چند بار چنان بر دشمن حمله کردند که برخی از دشمنان از آنها فرار کردند تا نزدیک کوفه رسیدند. چون دشمنان با انگیزه شهادت نمیجنگیدند. آنها آمده بودند که چیزی گیرشان بیاید. برعکس، سپاه امام حسین (ع) چون انگیزه والا و الهی داشت با همه توان میجنگید و هیچگاه اقدام به فرار نکرد
حرکت امام حسین (ع) را نه بهمنظور پیروزی نظامی، بلکه به قصد قرب الهی و شهادتطلبی عنوان میکنند این است که ایشان شب عاشورا به همه گفت بروید. اگر ایشان به قصد جنگ آمده بود، به یارانش پیشنهاد برگشتن نمیداد. بلکه آنها را برای مقاومت نگه میداشت. کسی که قصد جنگ دارد حتی مراقبت میکند کسی فرار نکند، نه اینکه خودش به آنها بگوید بروید. این امری مسلم است که حرکت ایشان انتخابی بوده است. کسی که قصد جنگ دارد، سربازان فراری از میدان جنگ را تیرباران میکند
آیتالله بهجت در عبارتی کلیدی میگوید: گریه بر سیدالشهدا از همه مستحبات بالاتر است، حتی از نماز شب؛ چون نماز شب حالتی جسمی دارد ولی گریه بر سیدالشهدا (ع) رقّت روحی است و عامل آن را در درون انسان به وجود آورده است. کلید آن از نهان قلب خورده است و این خیلی ارزشمند است.»
حجتالاسلام علی بهجت گفته است که سفارش پدرم همیشه این بود که خدا میداند این توسلات برای انسان چه میکند. این توسل برای انسان یک ارتباط است. چه طور وقتی یک لامپ را به الکتریسیته متصل میکنیم نور میدهد. انسان اگر به اینها متوسل شود، اسباب وصل میشود. این توسل، یاد معشوق افتادن است. چون این بزرگواران عاشق خداوند بودند و خدا نیز عاشق آنها بود. انسان وقتی به آنها متصل شود، انگار به خدا متصل شده است. این توسلات انسان را خدایی میکند.
توصیه آیتالله بهجت این بوده که مجالس به مناسبت هر امامی که برگزار میشود، باید آخرش به امام حسین (ع) ختم گردد. ایشان تأکید میکرده است که امام حسین (ع) منشأ همه اینهاست و اینقدر بزرگ است که همه اینها به او متوسل میشدند. نهتنها امامان، بلکه قبلتر از آنها پیامبران نیز به ایشان متوسل میشدند.
او تأکید داشت که وقتی مجلس میگیرید، برتریها و امتیازات اهلبیت (ع) را بگویید. فضائل و مناقب این حضرات را بگویید و نسبت به این قضیه ابراز احساسات کنید. حتی اگر گریه و اشک شما نمیآید، حالت گریه به خود بگیرید و در حال حزن باشید و تباکی کنید.
آیتالله بهجت ملتزم بوده که شخصاً در مراسم عزاداری حضور پیدا کند. ایشان میگفت: «استاد بزرگ ما مرحوم آیتالله کمپانی اصفهانی که ازلحاظ علمی در سطح بالایی بود، در مجالس روضه اباعبدالله پای سماور مینشست و چای میداد.»
فرزند ایشان نقل میکند: «مسئله روضه اباعبدالله (ع) برای آیتالله بهجت به حدی مهم بود که حدود ۵۰ سال هر هفته مجلس داشتهاند و ایشان حاضر نبود به این سادگی این کار را ترک کند. حتی در حال مریضی اصرار داشت که این مجلس باید برقرار شود و اصرار داشت که خودش باید حضور داشته باشد. خیلی برایش مهم بود که از اول مجلس حضور داشته باشد. ایشان میگفت: اگر من در عمرم ۵۰ سال مراسم عزاداری برای امام حسین (ع) گرفتهام باز هم کم است؛ بعد از من شما باز هم برایم مراسم روضه اباعبدالله بگیرید.»
5.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌حکایت تکان دهنده از حضرت امام رضا (ع)
💢 داستان مرد نابینا و نادر شاه
🎤حجت الاسلام #عالی
زندگی کردن ،
نایاب ترین چیز در این دنیاست !
لذت ببر، نفس بکش،
عاشق شو، شکست بخور،
پیروز بشو،
کارهای خارق العاده انجام بده !
وگرنه زنده بودن را که همه بلدند،
زندگی کن . ..
#روزبخیر
💢زرنگ باش و همه کارهایت را برای خدا
انجام بده
✍عابدان عارف که عبادتشان توام با حضور و خضوع و استغراق است بالاترین لذتها را از عبادت میبرند. در زبان دین از «طعم ایمان» و «حلاوت ایمان» یاد شده است. ایمان حلاوتی دارد فوق همه حلاوتها.
🍃لذت معنوی آنگاه مضاعف میشود که کارهایی از قبیل کسب علم، احسان، خدمت، موفقیت و پیروزی، از حس دینی ناشی گردد وبرای خدا انجام شود و در قلمرو «عبادت» قرار گیرد.
📚استاد #مطهری؛ انسان و ایمان، ص۴۳