به قلم دکترمحمد فاضلی
🖊 هیئت سوئیسیهای مقیم ایران
✅ مصلحآباد روستایی در چهل کیلومتری فراهان اراک است و مصلحآبادیهای ساکن اراک در دهه شصت، هیئتی داشتند که هر هفته یک شب در خانه یکی از اهالی هیئت، مجلس قرائت قرآن برگزار میکرد و تابلویی داشت که روی آن نوشته بود «هیئت قرائت قرآن مصلحآبادیهای مقیم اراک». داخل تابلو که جلوی در خانه میزبان میگذاشتند لامپی روشن میشد افراد هیئت، منزل میزبان را در کوچه پس کوچهها راحتتر پیدا کنند. هیئتها و مساجد مشابه نظیر یزدیها، اردبیلیها یا شیرازیهای ساکن تهران هم زیاد دیدهام.
✅ هیئتی اما در این کشور زندگی میکنند که تابلو ندارند، هفتهای یا سالی یکبار هم کنار هم جمع نمیشوند، چراغی هم روشن نمیکنند تا شناخته شوند، اما به واقع گویی اهالی جای دیگری هستند و فعلاً در ایران مقیماند: «هیئت سوئیسیهای مقیم ایران» است و از این دست اهالی کشورهای دیگر - ژاپنیها، دانمارکیها، آلمانیها یا آمریکاییهای مقیم ایران – هم داریم.
✅ این اهالی جایی دیگر، دچار از جا کنده شدن زمانی و مکانیاند؛ گویی از بد حادثه اینجا گرفتار شدهاند و ساعتها و ثانیههاشان در جایی دیگر میگذرد، ولی فعلاً در ایران مقیم هستند. هر اقدام مثبت کوچک و بزرگی را با دنیایی دیگر مقایسه کرده و در مقابل آن وطن اصلیشان به هیچ میگیرند. هر گامی رو به جلو، از آن جهت که با ایدهآلهای جایی که سراغ دارند (سوئیس، ژاپن، آلمان یا ...) فاصله دارد، عبث و بیحاصل است و جالب اینکه اغلب آنجا را هم ندیدهاند و تجربه نکردهاند.
✅ آنها ممکن است هیچ وقت کار مثبتی برای تغییر و بهبود همین جایی که زندگی میکنند انجام ندهند، اما گامهای کوچک دیگران را هم بیاثر، مسخره و پر از عیب و نقص تلقی میکنند. آنها اغلب مایل نیستند زمانی هر چند کوتاه از زندگی خود را برای اقدامی در راستای بهبود وضع موجود صرف کنند اما ساعتها زمان صرف میکنند تا استدلال کنند اینجا شبیه سوئیس نیست که در آن کارها با دقت و علمی انجام شود و به نتیجه برسد.
✅ آنها هیچ کاری برای آنکه وضعیت موجود را بهبود دهند و میزان اعتماد اجتماعی را بالا ببرند انجام نمیدهند، اما زمان زیادی را صرف میکنند تا به بقیه نشان دهند اینجا سوئیس نیست که کارها روال و نظمی داشته باشد، و هر اقدامی از پیش شکستخورده است.
✅ بزرگسالان «هیئت مصلحآبادیهای مقیم اراک» اصرار داشتند پسران نوجوانشان را همراه بیاورند تا قرآن خواندن بیاموزند و بسیاری از آن کودکان دینداری و اخلاق دینی را در همان جمع آموختند و تجربه کردند. «هیئت سوئیسیهای مقیم ایران» نیز اصرار دارند به دیگران و از جمله کودکان امروز بیاموزند که هیچ چیز نمیشوند و ایستادن پای این وطن، بیحاصل است. اغلبشان آدمهای خیرخواهی هستند اما نتیجه کارشان جز دمیدن ناامیدی و بیعملی نیست.
✅ این بد نیست که «هیئت سوئیسیهای مقیم ایران» نقد میکنند، مهم آن است که راهی برای برون شدن از وضعی که بد میشمارند پیش نمینهند یا حاضر نیستند هزینه هر راهی را که پیشنهاد میکنند بپذیرند، یا در هزینه دادن برای راهی که دیگران پیشنهاد میکنند سهیم شوند. آنها البته حاضرند دیگران را تشویق کنند که هزینه راههایی را که آنها پیشنهاد میکنند بپردازند.
✅ حاصل «هیئت قرائت قرآن مصلحآبادیهای مقیم اراک» شکلگیری شبکه اجتماعی مستحکمی از آدمهایی بود که برای تعلیم دینی و دینداری غیردولتی، کاملاً خودجوش و بدون بودجه نهادهای سیاسی، گرد هم میآمدند، از حال هم با خبر میشدند، روح دینی را در کودکان نهادینه میکردند و امیدوار و شادمان از یک مراسم تعلیم دینی مدنی بیرون میرفتند.
✅ حاصل کنشهای «هیئت سوئیسیهای مقیم ایران» روحهای خسته، ناامید و مستأصلی است که فقط از آنچه هستند شاکیاند و از آنچه میخواهند به آن برسند تصویری دارند مبهم و معلوم نیست چقدر واقعی، و به هر گامی مثبتی که زمزمه رو به جلو بودن دارد، بیاعتماد و ناامیدند.
✅ ایران ما حالش خوب نیست، اما «هیئت سوئیسیهای مقیم ایران» هم حالش را اگر بدتر نکنند، درمانش هم نخواهند کرد. آنها الزاماً هم مقیم ایران نیستند، شاید گوشهای از دنیا، فقط شهروند ایران در دنیای مجازی هستند.
Homeira:
تفاوت "رشد"، "پیشرفت" و "توسعه"
سه واژه رشد (Growth)، پیشرفت (Progress) و توسعه (Development) در سه معنای مختلفی به کار برده میشوند و حال اینکه ما در بسیاری اوقات آنها را جابهجا به کار میبریم.
"رشد"تکثیر وضع موجود است. به عنوان مثال ایران خودرو امسال 100 هزار خودرو تولید کرده است و سال دیگر 200 هزار خودرو با همان وضعیت تولید میکند یا افزایش تعداد جادهها، فرودگاهها، سدها نشانه رشد است.
"پیشرفت" اما در مرحله بالاتری از رشد و به معنای این است که وضع موجود را با کیفیت مادی یا فناوری بهتری تکثیر کنیم یا ارتقا دهیم. به طور مثال ایران خودرو در سال آینده خودروهای مدل بالاتری را با کیفیت و فناوری بهتر تولید میکند. یا اینکه سدها با فرآیند متفاوت و کیفیت بهینهتری ساخته شود. یا اینکه فولاد مبارکه تولید فولاد را به جای روش کوره بلند با روش قوس الکتریکی تولید کند. اینها نمونه هایی از مصادیق پیشرفت هستند. ما بعد از انقلاب شاهد رشد و پیشرفت زیادی بودیم، حتی در برخی حوزهها بیش از حد رشد و گاهی پیشرفت داشتهایم.
اما واژه سوم یعنی "توسعه" برخلاف دو مفهوم قبلی، به معنای تحول کیفی در پدیده موجود است. توسعه به معنای تغییر در خلقوخوی فردی و الگوهای رفتاری، اجتماعی و حتی ماهیت پدیدههاست. به طور مثال اگر عضلات را قوی کنیم و افزایش دهیم با پدیده رشد روبهرو هستیم. اگر با این عضلات بتوانیم کارهای حرفهای ورزشی مثل ژیمناستیک انجام بدهیم با پدیده پیشرفت همراه بودهایم اما اگر از لحاظ رفتارها و خلقوخوها انسان متفاوت دیگری شدیم، توسعه یافتهایم.
در توسعه، جامعه جاندارترمیشود. در جامعه توسعه یافته، حساسیتها و توجهات بیشتر است و جامعه نسبت به هر رفتاری واکنش نشان میدهد. به همین دلیل است که در جوامع توسعه یافته، جامعه زنده و پویاست و به نوعی روح پیدا میکند. زمانی که توسعه روی میدهد ابعاد کمّی پیشرفت و رشد در روح متجلی میشود و کیفیت تحول، مدنظر قرار میگیرد.
در واقع، از منظر دیگری، توسعه دارای دو بعد است:
«بعد اقتصادی و مادی» و بعد «فرهنگی و رفتاری».
در بعد اقتصادی، توسعه تولید «رفاه» میکند و رفاه زمانی است که ما میتوانیم خود را از فشارها و تصادفهای طبیعی و غیرطبیعی مصون کنیم. در این بعدِ توسعه، ما نیازمند سرمایه اقتصادی هستیم.
سرمایه اقتصادی هم نیروی انسانی میخواهد و نیروی انسانی هم در دانشگاه تربیت میشود.بنابراین احساس نیازبه نیروی فنی شکل میگیرد. بعد اقتصادی به دنبال رفاه است و فرآیندی که طی میشود،رشدو پیشرفت است.
اماتوسعه، بعد فرهنگی و رفتاری هم دارد؛ زمانی شما تمامی ابزارها وامکانات اقتصادی و رفاهی را در اختیار دارید اما از وضعیت جامعهتان احساس ناراحتی و کلافگی میکنید، آرام و قرار ندارید و نسبت به رفتارهای پیرامونی خود احساس انزجار میکنید. با وجود اینکه رفاه دارید اما احساس رضایت نمیکنید. مثلا ما در خودرویی مدرن با «رفاه» کامل نشسته ایم اما به علت بینظمی و بیقانونی، از رانندگی در این شهر «رضایت» نداریم. در واقع فرزندان ما به دلیل عدم احساس رضایت است که مهاجرت میکنند و با پدیده فرار مغزها مواجه میشویم.
ما به طور نسبی «رفاه» داریم اما «رضایت» همان چیزی است که ما نمیتوانیم تولید کنیم و به واقع رضایت نتیجه همان بعد دوم توسعه یعنی بعد فرهنگی رفتاری است.
زمانی که بعد دوم توسعه رخ نمیدهد، روابط و رفتارهای ما تیز و برنده و پرهزینه میشود. در جوامع توسعه نیافته، شما اگر چه ابزارهای پیشرفت را در اختیار دارید اما رفتارهایتان تیز و همراه با خشونت است.
بنابراین در این مفهوم، توسعه به معنای صیقل دادن تیزیهای اجتماعی است. جامعهای که توانایی این را داشته باشد که تیزیها را صیقل دهد، مناسباتش توسعه مییابد. بعد فرهنگی و رفتاری توسعه، تیزی های رفتار ما را صیقل میدهد و مناسبات اجتماعی ما را کم هزینه تر میکند و در نتیجه صیقل خوردن تیزیها، رضایت شکل میگیرد.
دکتر رنانی
@honaremodiriat
https://www.aparat.com/v/fS8K0/اتاق_شیشه_ای_گفتگوی_عبدالرضا_داوری_با_محمد_سرافراز
مصاحبه سرافراز، رئیس سابق صدا و سیما
هدایت شده از دیوار طلاب
14.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
درد دل خانواده شهيد روحانی «مصطفی قاسمی» با مردم
از كتابهايش كه تنها داراییاش بود تا افتخارش به تبليغ دين تا جایی كه قبول نكرد به عنوان استاد دانشگاه تدريس كند.
@khabarehowzeh
♨️رسانه مستقل خبر حوزه
هدایت شده از دیوار طلاب
12.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️فیلم کمتر دیده شده ای از مراسم تشییع پیکر استاد شهید آیتالله مرتضی مطهری در قم
@khabarehowzeh
♨️رسانه مستقل خبر حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جهانگیری 📣
.... در سال ۹۱ که قیمت دلار آسانسوری بالا میرفت نامه نوشتم به مقام معظم رهبری و گفتم الان وقتشه مسئولان اقتصادی همه عوض شوند. مردم اعتمادشان به اینا از دست دادهاند...
هدایت شده از دیوار طلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️فقط کارشناسهای شبکه منوتو هستند که می توانند در ۱۷ ثانیه ۴ تا دروغ بگویند
♨️کارشناس مسائل ایران، هنوز فرق طلبه و امام جمعه و امام جماعت را نمی داند!
♨️طلبهای که به قتل رسید مسلح بوده
@khabarehowzeh
♨️رسانه مستقل خبر حوزه
هدایت شده از دیوار طلاب
♨️رمز دوم کارتهای بانکی فقط تا پایان اردیبهشت اعتبار دارد
♨️با ابلاغیه بانک مرکزی به شبکه بانکی، رمز دوم ایستا تا پایان اردیبهشت ماه قابل استفاده است و پس از آن، این رمز حذف میشود و باید از ابتدای خردادماه، از رمز دوم یکبار مصرف استفاده شود.
♨️مشتریان سیستم بانکی برای استفاده و وفعال سازی رمز دوم یکبار مصرف باید به بانک عامل مراجعه نمایند.
♨️گفتنی است حداکثر طول عمر رمز یکبار مصرف ۶۰ ثانیه است.
@khabarehowzeh
♨️رسانه مستقل خبر حوزه
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
6.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این وضعیت فرهنگی برخی از مدارس در دولت حسن روحانی
دی جِی زن در مدرسه پسرانه همراه با مدیران و معاونان مدرسه
و مسئولینی که خفه خون گرفته اند
آیا این استحاله فرهنگی در دولت فشل حسن روحانی اتفاقی است؟
آقای وزیر آموزش و پرورش اگر ناموس خودتان هم در این مدارس بود بازهم لال بودی؟
@BisimchiMedia
هدایت شده از اجتهاد
💢«پایگاه پایاننامههای حوزوی و دانشگاهی» به روزرسانی شد
✔️مجموع پایان نامههای فهرستنویسی شده در پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی،تاکنون به بیش از ۷۲ هزار رکورد افزایش یافت.
🔹با آغاز ماه مبارک رمضان ۱۰۰۰ رکورد پایان نامه حوزوی از کتابخانه آیت الله حائری و ۱۲۰۰ رکورد پایان نامههای دانشگاهی از دانشگاه باقرالعلوم(ع) به این بانک افزوده شده تا رقم کلی پایان نامههای حوزوی و دانشگاهی به ترتیب به ۱۳۱۴۶ و ۵۹۲۴۰ تعداد رسیده و جمعا شامل ۷۲۳۸۶ تعداد پایان نامه گردد.
🔹برای مطالعه این مدارک علاوه بر مراجعه حضوری به محل نگهداری سند امکان مطالعه برخط بخشی از پایان نامهها از طریق سایت کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به آدرس http://dl.isca.ac.ir/faces/home.jspx فراهم شده است.
🔹آدرس دسترسی به کانال کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در پیام رسانهای داخلی به شرح زیر است:
🔸پیام رسان ایتا: https://eitaa.com/dl_islamicdoc_com
🔸پیام رسان سروش:
https://sapp.ir/dl_islamicdoc_com
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از خبر فوری قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️وقتی سیانور قاطی خون میشود چه اتفاقی می افتد
👉 @photoqomnews