eitaa logo
صواب
262 دنبال‌کننده
112 عکس
57 ویدیو
3 فایل
هرچه خداوند اندیشیده است همه عین صواب است✨ در مسیر صواب که باشیم؛ در هرجایگاهی سربازِ #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خواهیم بود و إلّا سرباریم.--🇮🇷💚---- با افتخار پاسخگوی شما هستیم. @amodeh
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ شماره ۱ محبتِ به یک انسان صد برابر محبت یک مادر به فرزندش است. ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ 👌 صواب؛ نگاه واقع بینانه به دنیای پیرامون سربازِ در مسیر صواب گام برمی دارد. @savab_313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
؛ اگر تو بیایی چه خواهد شد؟ ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ 👌 صواب؛ نگاه واقع بینانه به دنیای پیرامون سربازِ در مسیر صواب گام برمی دارد. @savab_313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ شماره ۲ شناختِ قدر و قیمتِ زمان و شناختِ خصلتِ زمان، به ما کمک خواهد کرد که در هر شغل و فعالیتی، سربازِ باشیم. ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ 👌 صواب؛ نگاه واقع بینانه به دنیای پیرامون سربازِ در مسیر صواب گام برمی دارد. @savab_313
35.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مهمترین وظایف طلاب و روحانیون 💐 هدایت فکری و دینی 💐 هدایت سیاسی و بصیرت افزایی 💐 حضور در عرصه های خدمات اجتماعی سربازِ شدن توفیق می خواهد. سنجش و پذیرش حوزه های علمیه برادران paziresh.ismc.ir https://eitaa.com/pazireshhowzeh ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ 👌 صواب؛ نگاه واقع بینانه به دنیای پیرامون سربازِ در مسیر صواب گام برمی دارد. @savab_313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از وظایف طلاب و روحانیون، دعوت مردم به خداست سربازِ شدن توفیق می خواهد. سنجش و پذیرش حوزه های علمیه برادران paziresh.ismc.ir https://eitaa.com/pazireshhowzeh ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ 👌 صواب؛ نگاه واقع بینانه به دنیای پیرامون سربازِ در مسیر صواب گام برمی دارد. @savab_313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ شماره ۳ کنترل ذهن فرمولی کاربردی برای اینکه در هر شغل و فعالیتی سربازِ باشیم. ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ 👌 صواب؛ نگاه واقع بینانه به دنیای پیرامون سربازِ در مسیر صواب گام برمی دارد. @savab_313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟣 نمیتونم شوهرمو ببخشم! 🔺همسرش اعتراف کرده که قصد ارتباط با کسی را داشته و پشیمان شده و آمده از ایشان حلالیت طلبیده ❤️طبیعی است که این خانم دیگه اون حس سابق را نسبت به همسرشان ندارند و از طرفی هم نگران تکرار این قضیه است که ممکنه این تکرار هم منجر به اتفاق شود. 🟢پاسخ: 👏آنچه ابتدا به ذهن می‌رسد این است که کسی که می توانسته این قضیه را مخفی نگه دارد اما اعتراف کرده و حلالیت طلبیده معلوم است که این طلب بخشش حقیقتی بوده. 🥛نگاهی به نیمه پر لیوان: همسر ایشان آنقدر متعهد بوده که وقتی متوجه تعهد اولیه زندگیش شده، کنترل کرده و باز گشته. ✅یک سوال: چرا همسر شما به سمت ارتباط با دیگری رفته؟ آیا ممکن است در این خصوص از شما کوتاهی سر زده باشد؟ مثل اینکه در تامین نیاز جنسی همسرتان کوتاهی کرده باشید یا اینکه کاری کرده باشید که باعث از بین رفتن حفظ اقتدار همسرتان شده باشد؟ 🌹و یک نکته بسیار مهم این است که این اتفاق نباید باعث شود نسبت به همسرتان ابراز عشق و محبت کمتری داشته باشید. با اینکه واقعاً سخت است ولی باید فرض بکنید اصلا چنین اتفاقی نیفتاده. 💞 در پایان: درست است که قلب شما جریحه دار شده اما این حقیقت را پذیرا باشید که انسان جایزالخطاست و اتفاقی نهایی هم نیفتاده ، با یک نگاه واقع بینانه و قضاوت منصفانه در کنار مدیریت درست علتها مانع بروز تکرار این رفتار بشوید. موفق و پیروز باشید. 💗شاور؛ ایجاد و بهبود روابط خانوادگی کارآمد و سالم @shaver57
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این یک معادله ساده است زن و مرد اینگونه می توانند سربازِ شوند. ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ 👌 صواب؛ نگاه واقع بینانه به دنیای پیرامون سربازِ در مسیر صواب گام برمی دارد. @savab_313
35.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نتیجه گام برداشتن سرباز ِ در مسیر صواب ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ 👌 صواب؛ نگاه واقع بینانه به دنیای پیرامون سربازِ در مسیر صواب گام برمی دارد. @savab_313
مطالعه ی نکات مهم فصل اول کتاب انسان ۲۵۰ساله، به ما کمک خواهد کرد چگونه سربازِ بشویم. ۱. زندگی ائمه را که ۲۵۰ سال طول کشیده، زندگی یک انسان به حساب بیاوریم، یک انسان ۲۵۰ساله؛ "کُلُّهم نورُ واحد". تمام کارهای ائمه در طول این ۲۵۰ سال کار یک انسان با یک هدف، با یک نیت و با تاکتیک های مختلف است. ص ۱۹ ۲. هدف پیغمبر از هجرت به مدینه این بود که با محیط ظالمانه و طاغوتی و فاسدِ سیاسی و اقتصادی و اجتماعی ای که آن روز در سرتاسر دنیا حاکم بود، مبارزه کند. مسئله، مسئله جهانی بود. ص۳۵ ۳. وقتی انسان نگاه می کند و می بیند، پیغمبر قدم به قدم، مدبّرانه و هوشیارانه پیش رفته است، می فهمد که پشت سر آن عزم و تصمیم قوی و قاطع، چه اندیشه و فکر و محاسبه دقیقی قرار گرفته است که علی الظاهر جز با وحی الهی ممکن نیست. ص۴۱ ۴. یک گروه اشرافِ متکّبرِ قدرتمندِ متنفّذ با هم در مکه حکومت می کردند. با هم اختلاف داشتند، امّا در مقابل اسلام، با یکدیگر همدست بودند، پیغمبر می دانست خطرِ عمده از ناحیه ی آن هاست. ص۴۵ ۵. خدای بزرگوار میفرماید ما وعده خودمان را عمل کردیم، گفته بودیم که شما بر دشمن پیروز خواهید شد و شدید. اما بعد از آنی که این سه صفت در شما پیدا شد: اولاً با همدیگر اختلاف کردید، ثانیاً سست شدید، ثالثاً از فرمان پیغمبر و رهبر و آن کسانی که مسئول اداره ی امور شما بودند اجتناب ورزیدید، دشمن این مجال را پیدا کرد که به شما ضربه بزند. ص۴۸ ۶. پیغمبر به دشمن سازمان یافته ای که آماده و منتظر حمله است امان نمی دهد؛ اما دشمنی که سازمان یافته نیست و لجاجت ها و دشمنی ها و خباثت های فردی دارد و بی ایمان است را تحمل می کند. ص۵۲ ۷. دشمن پنجم عبارت بود از دشمنی که در درون هر یک از افراد مسلمان و مومن وجود داشت. خطرناک تر از همه ی دشمن ها هم همین است. تمایلات نفسانی، خودخواهی ها، و...، پیغمبر با این دشمن هم سخت مبارزه کرد. ص۵۳ ۸. وقتی که مردم با آن همه زحمت از جنگ برگشتند، پیغمبر فرمود شما از جهاد کوچک تر برگشتید، حالا مشغول جهاد بزرگتر شوید. جهاد با نفس خودتان. ص۵۳ ۹. هر کسی که در دل بیماری دارد جزو منافقین نیست؛ گاهی مومن است، اما در دلش مرض هست که اگر جلویش را نگیری و خودت با آنها مبارزه نکنی، ایمان را از تو خواهد گرفت، وقتی ایمان را از تو گرفت، دل تو بی ایمان و ظاهر تو با ایمان است؛ آن وقت اسمِ چنین کسی منافق است. ص۵۴ ۱۰. پیغمبر ده سال حکومت کرد؛ اگر عملی را که در این ده سال انجام گرفته، به یک مجموعه پرکار بدهیم تا آن را انجام دهند، در طی صد سال هم نمی توانند آن همه کار و تلاش و خدمت را انجام دهند. ص۵۶ ۱۱. علّت اینکه پیغمبر عترت را در کنار قرآن می گذارد، هم در سخنرانی منی و در حدیث ثقلین و هم در حدیث غدیر و واقعه ی غدیر تکیه بر روی امیرالمؤمنین و شخص او از جمله این است که به مردم در طول زمان یک نمونه ای کامل از انسان طراز اسلام ارائه بدهد. ص۶۰ ۱۲. امیرالمومنین فقط متعلق به شیعیان نیست، متعلق به همه ی مسلمان هاست. امروز همه مسلمانان احتیاج دارند که از معارف اسلامی که از طریق اهل بیت پیغمبر می رسد استفاده کنند. ص62 ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ 👌 صواب؛ نگاه واقع بینانه به دنیای پیرامون سربازِ در مسیر صواب گام برمی دارد. @savab_313
مطالعه ی نکات مهم فصل دوم کتاب انسان ۲۵۰ساله، به ما کمک خواهد کرد چگونه سربازِ بشویم. ۱. بنا بر تلقی شیعه از مفهوم امامت، امام یک جامعه، همان قدرت فائقه ای است که حرکت جمعی و منش فردی افراد آن جامعه را توجیه و رهبری می کند و در آنِ واحد، هم آموزگار دین و اخلاق، و هم فرمانروای زندگی و تلاش آن هاست. ص۶۹ ۲. جریان امامت به طور تقریبی چهار دوره را گذرانید که هر دوره با ویژگی هایی از لحاظ موضع گیری امامان در برابر قدرت های مسلط سیاسی است. ص۷۳ ۳. ائمه در میان توفانِ سخت حوادث، هوشمندانه و شجاعانه تشیّع را همچون جریانی کوچک اما عمیق و تند و پایدار، از لا به لای گذرگاه های دشوار و خطرناک گذراندند. ص۷۹ ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ 👌 صواب؛ نگاه واقع بینانه به دنیای پیرامون سربازِ در مسیر صواب گام برمی دارد. @savab_313
مطالعه ی نکات مهم فصل سوم کتاب انسان ۲۵۰ساله، به ما کمک خواهد کرد چگونه سربازِ بشویم. ۱. آن روزی که نبی اکرم بار رسالت را بر دوش گرفت، از اولین ساعات، یک مبارز و مجاهد و مومن و فداکار که هنوز در دوران نوجوانی بود در کنار خود پیدا کرد، و او علی بود. ص۸۲ ۲. تاریخ زندگی امیرالمومنین را نگاه کنید در طول این پنجاه سال، یا پنجاه و دو سه سال، یک خط مستمری وجود دارد در شرح حال زندگی امیرالمومنین و آن خط ایثار و از خود گذشتگی است. ص۸۴ ۳. علی علیه السلام امتیازش این بود که در حصار "خود" گرفتار نبود. برای او " من " مطرح نبود، آنچه برای او مطرح بود، وظیفه بود و هدف بود و جهاد فی سبیل الله بود و خدا بود. ص۸۵ ۴. امیرالمومنین در ماجرای محاصره عثمان، آن وظیفه ی الهی و اسلامی را که احساس می کرد، انجام داد. برای عثمان آب و آذوقه فرستاد، با کسانی که نسبت به عثمان خشمگین بودند بارها و بارها مذاکره کرد تا خشم آنها را پایین بیاورد. ص۹۲ ۵. بعد از حادثه ی عثمان هم امیرالمومنین اقبالی به سمت قدرت و قبضه کردن حکومت نکردند. چقدر این روح بزرگ است. 《دَعونی و التَمِسوا غَیری》 ای مردم مرا رها کنید و بروید سراغ دیگری. ص۹۲ ۶. امیرالمؤمنین در پنج سال حکومتش، با عمل و سیره و شیوه ی خود نشان داد که، همان اصولِ درخشان صدر نبوت، همان توحید، همان عدل، همان انصاف و مساوات... با خلیفه ی مقتدری مثل امیرالمومنین قابل اجراست. ص۹۶ ۷. در زمان حکومتِ کمتر از پنج سالِ امیرالمومنین، سه جریان در مقابل آن حضرت صف آرایی کردند؛ قاسطین، ناکثین و مارقین. قاسطین یعنی ستمکاران. اینها کسانی بودند که اسلام را به صورت ظاهری و مصلحتی قبول کرده بودند. ص ۱۰۷ ۸. جبهه ی دومی که با امیرالمومنین جنگید، جبهه ی ناکثین بود. ناکثین یعنی شکنندگان بیعت، اینها اول با امیرالمومنین بیعت کردند، ولی بعد بیعت را شکستند. ص ۱۰۸ ۹. گروه سومی که امیرالمؤمنین با آنها مواجه شد و البته بر آنها هم پیروز گردید، مارقین بودند. مارق یعنی گریزان، آن چنان از دین گریزان بودند که یک تیر از کمان گریزان می شود. ص ۱۱۲ ۱۰. دوران حکومت امیرالمؤمنین یک حکومت مقتدرانه و در عین حال مظلومانه و پیروز بود. ص ۱۱۴ ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ 👌 صواب؛ نگاه واقع بینانه به دنیای پیرامون سربازِ در مسیر صواب گام برمی دارد. @savab_313
مطالعه ی نکات مهم فصل چهارم کتاب انسان ۲۵۰ساله، به ما کمک خواهد کرد چگونه سربازِ بشویم. ۱. فیوضات فاطمه زهرا به جمع محدودی منحصر نمی شود. در واقع، بشریت مرهون فاطمه زهرا است. همچنان که بشریت مرهون اسلام و قرآن و پیامبر خاتم است. ص۱۱۷ ۲. ما باید با عمل و نه با محبت خالی، نورانی بشویم؛ عملی که همان محبت و همان ولایت و همان ایمان، آن را به ما املا می کند و از ما می خواهد. با این عمل، باید جزو این خاندان و وابسته ی به این خاندان بشویم. ص۱۱۸ ۳. ما از درخشندگی فاطمه زهرا چه استفاده ای می توانیم بکنیم؟ باید از این ستاره درخشان، راهِ به سوی خدا و راه بندگی را، که راه راست است و فاطمه زهرا پیمود و به آن مدارج عالی رسید، پیدا کنیم. ص۱۱۹ ۴. بوسه بر دست فاطمه زهرا از طرف پیامبر را هرگز نباید حمل بر یک معنای عاطفی کرد. این حاکی از آن است که این دختر جوان، اصلاً در اوج ملکوت انسانی قرار داشته است. ص۱۲۱ ۵. مقام معنوی فاطمه زهرا سلام الله علیها نسبت به مقام جهادی و انقلابی و اجتماعی او، به مراتب بالاتر است. فاطمه زهرا در معنا، یک حقیقت عظیم و یک نور درخشان الهی و یک بنده صالح و یک انسان ممتاز و برگزیده است. ص۱۲۲ ۶. در زندگی معمولی حضرت زهرا یک نکته ی مهم است و آن جمع بین زندگی یک زن مسلمان در رفتارش با شوهر و فرزندان و انجام وظایفش در خانه از یک طرف، و بین وظایف یک انسان مجاهد غیورِ خستگی ناپذیر در برخوردش با حوادث سیاسیِ مهم بعد از رحلت رسول اکرم... . ص۱۲۴ ۷. شخصیت زهرای اطهر، در ابعاد سیاسی و اجتماعی و جهادی، شخصیت ممتاز و برجسته ای است؛ بطوری که همه ی زنان مبارز و انقلابی و برجسته و سیاسیِ عالم می توانند از زندگی کوتاه و پر مغزِ او درس بگیرند. ص ۱۲۵ ۸. مقام معنوی فاطمه زهرا نسبت به مقام جهادی و انقلابی و اجتماعی او، به مراتب بالاتر است. فاطمه زهرا به صورت، یک بشر و یک زن، آن هم زنی جوان است؛ اما در معنا، یک حقیقت عظیم و یک نور درخشان الهی است. ص۱۲۷ ۹. زن مسلمان باید در راه فرزانگی و علم تلاش کند؛ در راه خودسازی و اخلاقی تلاش کند؛ در میدان جهاد و مبارزه از هر نوع جهاد و مبارزه ای پیش قدم باشد؛ نسبت به تجملات دنیا بی اعتنا باشد. ص۱۲۸ ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ 👌 صواب؛ نگاه واقع بینانه به دنیای پیرامون سربازِ در مسیر صواب گام برمی دارد. @savab_313
مطالعه ی نکات مهم فصل پنجم کتاب انسان ۲۵۰ساله، به ما کمک خواهد کرد چگونه سربازِ بشویم. ۱. از باب صلح امام حسن، هر کس حتی خود امیرالمؤمنین هم اگر به جای امام حسن مجتبی بود و در آن شرایط قرار می گرفت، ممکن نبود کاری بکند غیر از آن کاری که امام حسن کرد. کار آن بزرگوار، صد در صد بر استدلال منطقیِ غیر قابل تخلف منطبق بود. ص۱۳۵ ۲. امام حسن مجتبی علیه السلام کاری کرد که جریان اصیل اسلام که از مکه شروع شده بود همچنان در مجرای دیگری جریان پیدا کند. البته نه به شکل حکومت بلکه به شکل یک نهضت. ص ۱۳۶ ۳. امام حسن شیعه را حفظ کرد، یعنی بنا را حفظ کرد تا بعد از بیست و پنج سال، حکومت به اهل بیت برگردد. این به روشنی نشان می دهد که حضرت در انتظار آینده ای است، و آن آینده چیزی جز این نمی تواند باشد که حکومت غیر قابل قبول از نظر امام حسن که بر حق نیست باید کنار برود و حکومتِ مورد نظر سرِ کار بیاید. ص۱۴۲ ۴. امام صادق:در تقدیرات الهی این بوده که با فاصله سی سال از شهادت امیرالمؤمنین و ده سال بعد از شهادت امام حسین امر حکومت به دست اهل بیت برگردد. منتها، نتیجه ی به این بزرگی، کِی حاصل می شود؟ وقتی مردم، مقدماتش را با اراده و تصمیم خودشان فراهم کرده باشند. ص ۱۴۴ ۵. جریان حق یعنی جریان امام حسن. ایشان اصالت را به دین می دادند، برایشان اصل، دین بود. دین یعنی چه؟ یعنی هم در ایمان مردم‌ و اعتقاد مردم، دین باقی بماند و مردم به دین متعبّد و پایبند بمانند در ایمان و عمل. ص ۱۴۷ ۶. روش های باطل کلاََ آمیزه ای است از چند چیز؛ آن چند چیز عبارتند از: یکی قدرت نمایی، یک جاهایی به شدت قدرت نمایی می کند، سرکوب می کند. یکی پول، که کارسازترینِ چیزها در اختیار عوامل شر آفرین است. دیگری تبلیغ، چهارمی سیاسی کاری. ص۱۴۹ ۷. تبلیغات مسموم ترین و خطرناک ترین ابزارهایی بوده که در طول تاریخ، باطل از او استفاده کرده. جریان حق از تبلیغ، مثل جریان باطل از تبلیغ نمی تواند هیچ وقت استفاده کند. جریان حق اهل دروغ و فریب نیست. ص۱۵۱ ۸. بعضی خیال می کنند امام حسن ترسید که بجنگد، نه؛ امام حسن قاطعانه عازم به جنگ بود و جزو شجاعان عرب بود منتهی شرایط، شرایط جنگیدن نبود. ص۱۵۶ ۹. اصل در زندگی این است که انسان رضای خدا را جلب کند. اصل این است که انسان وظیفه اش را انجام بدهد، ولو برگشتن از یک حرفی باشد، برگشتن از یک خطی باشد، عقب نشینی از یک موضعی باشد. ص ۱۵۹ ۱۰. علّت شکست امام حسن عبارت بود از ضعف بینش عمومی و آمیخته شدن ایمان به انگیزه های مادّی. در زمینه ضعف بینش عمومی مردم بسیار نا آگاه بودند و ایمان مذهبی شان هم آمیخته شده بود به انگیزه های مادی. ص ۱۶۰ ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ 👌 صواب؛ نگاه واقع بینانه به دنیای پیرامون سربازِ در مسیر صواب گام برمی دارد. @savab_313
مطالعه ی نکات مهم فصل ششم کتاب انسان ۲۵۰ساله، به ما کمک خواهد کرد چگونه سربازِ بشویم. ۱. خطراتی که اسلام را به عنوان یک پدیده عزیز تهدید می‌کند، از قبل از پدید آمدن یا آغاز شدنش از طرف پروردگار پیش‌بینی ‌شده‌است و وسیله مبارزه با آن در خود اسلام کار گذاشته شده است. دو خطر عمده اسلام را تهدید می‌کند که یکی خطرِ دشمنان خارجی است و دیگری خطر اضمحلال داخلی است. ص۱۶۷ ۲.دشمن خارجی یعنی کسی که از بیرون از نظام ولو در داخل کشور، با انواع سلاح‌ها، موجودیت یک نظام را با فکرش و دستگاه زیربنایی عقیدتی‌اش و قوانینش و همه چیزش هدف قرار می‌دهد. دشمن و آفت دیگر، آفتِ اضمحلال درونی است. خودی‌ها ممکن است بر اثر خستگی، براثر اشتباه در فهم راه درست، بر اثر مغلوب احساسات نفسانی شدن در درون دچار آفت زدگی شوند. البته خطرش بیشتر از خطر دشمن خارجی است. ص۱۶۸ ۳.اسلام برای مقابله با آفت دشمنان خارجی و داخلی علاج معین کرده است و جهاد را گذاشته است. جهاد مخصوص دشمنان خارجی نیست. در اسلام علاوه بر مقابله با دشمن خارجی برای مقابله با آن تفکیک داخلی و از هم پاشیدگی درونی، تعالیم اخلاقی بسیار با ارزشی وجود دارد. ص۱۶۸ ۴. آنجایی که هم جهاد با دشمن و هم جهاد با نفس در اعلی مرتبه آن تجلی پیدا کرد ماجرای عاشورا بود. نمونه اعلایی که باید ارائه شود تا الگو قرار گیرد. عاشورا عبارت است از یک حرکت عظیم مجاهدت‌آمیز در هر دو جبهه‌ی مبارزه با دشمن خارجی که دستگاه خلافت فاسد است و هم در جبهه درونی که آن روز، جامعه به طور عموم به سمت فساد درونی حرکت کرده بود. ص۱۶۹ ۵. فاسد شدن دستگاه از درون یعنی افرادی در جامعه پیدا شوند که به تدریج بیماری اخلاقی مسری دنیا زدگی و شهوت زدگی را که متاسفانه مهلک هم هست به جامعه منتقل کنند. قیام عظیم حسینی هم با دشمن مبارزه کرد و هم با روحیه راحت طلبی فساد پذیر رو به تباهی میان مسلمانان عادی و معمولی. ص۱۷۱ ۶. کسانی که گفته‌اند هدف، حکومت بود یا هدف، شهادت بود، میان هدف و نتیجه، خلط کرده‌اند. امام حسین هدف دیگری داشت؛ منتها رسیدن به آن هدفِ دیگر، حرکتی را می‌طلبد که این حرکت، یکی از این دو نتیجه را داشت، حکومت یا شهادت که حضرت برای هر دو آمادگی داشت. ص۱۷۴ ۷. پیغمبر اکرم وقتی که می‌آید یک مجموعه احکام می آورد، این احکام بعضی فردی برای اصلاح خود انسان و بعضی اجتماعی است برای اینکه دنیای بشر را اداره کند و اجتماعات را به پا دارد، به این مجموعه، نظام اسلامی می‌گویند. ص۱۷۶ ۸. اینکه می‌گوییم موقعیت مناسب است [برای قیام در زمان امام حسین] یعنی چه؟ یعنی خطر نیست؟ نه، یعنی فضای جامعه اسلامی، طوری است که ممکن است پیام امام حسین به گوش انسان‌ها در همان زمان و در طول تاریخ برسد. اگر در زمان معاویه امام می‌خواست قیام کند، به خاطر وضع حکومت و سیاست‌ها به گونه‌ای بود که پیام او دفن می‌شد. ص۱۸۰ ۹. امام حسین قیام کرد تا آن واجب بزرگی را که عبارت از تجدید بنای نظام و جامعه اسلامی یا قیام در مقابل انحرافات بزرگ در جامعه اسلامی است، انجام دهد. این قیام خودش یک مصداق بزرگ امر به معروف و نهی از منکر است. ص۱۸۲ ۱۰. کاری که در زمان امام حسین انجام گرفت، نسخه کوچکش هم در زمان امام ما انجام گرفت. منتها آنجا به نتیجه شهادت رسید، اینجا به نتیجه حکومت. هدف امام حسین با هدف امام بزرگوار ما یکی بود. هدف امام حسین از قیام عبارت است از بازگرداندن جامعه اسلامی به خط صحیح. چه زمانی؟ آن وقتی که راه عوضی شده است و جهالت و ظلم و استبداد و خیانتِ کسانی، مسلمین را منحرف کرده و زمینه و شرایط هم آماده است. ص۱۸۱ ۱۱. تلخ‌تر از سرکوب قیام‌های اسلامی، این است که یک جامعه به جایی برسد که در مقابل دشمن، حالِ عکس‌العمل نشان دادن پیدا نکند. این خطر بزرگ است. ص۱۸۷ ۱۲.اگر امام حسین قیام نمی‌کرد روحیه تنبلی و گریز از مسئولیت تبدیل به روحیه ظلم‌ستیزی و مسئولیت‌پذیری نمی‌‌شد. بعد از قیام امام حسین این روحیه زنده شد. این، آن درس بزرگی است که در ماجرای عاشورا، در کنار درس‌های دیگر باید بدانیم. ص۱۸۸ ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ 👌 صواب؛ نگاه واقع بینانه به دنیای پیرامون سربازِ در مسیر صواب گام برمی دارد. @savab_313
مطالعه ی نکات مهم فصل هفتم کتاب انسان ۲۵۰ساله، به ما کمک خواهد کرد چگونه سربازِ بشویم. ۱. نمی‌شود گفت عظمت و بزرگی حضرت زینب به‌خاطر این است که دختر علی‌بن‌ابی‌طالب است. نسبت‌ها هرگز نمی‌توانند چنین عظمتی را خلق کنند. ارزش و عظمت زینب کبری، به‌خاطر موضع و حرکت عظیم انسانی و اسلامی او بر اساس تکلیف الهی است. ص۱۹۱ ۲. بخش عمده عظمت حضرت زینب از اینجاست که اولاََ موقعیت را شناخت؛ هم موقعیت قبل از رفتن امام حسین به کربلا، هم موقعیت لحظات بحرانی روز عاشورا، هم موقعیت حوادث کشنده بعد از شهادت امام حسین را و ثانیاََ طبق هر موقعیت، یک انتخاب کرد. این انتخاب‌ها زینب را ساخت. ص۱۹۱ ۳. آنچه موجب شد که شکست نظامی ظاهری عاشورا، تبدیل به یک پیروزی قطعی دائمی شود، عبارت بود از منش زینب کبری؛ والا حادثه نظامی با شکست ظاهری نیروهای حق در عرصه عاشورا به پایان رسید. ص۱۹۷ ۴. عاشورا نشان داد زن در حاشیه تاریخ نیست؛ زن در متن حوادث مهم تاریخی قرار دارد. زینب کبری با یک عظمت خیره کننده، کاری می‌کند، دشمنی که بحسب ظاهر پیروز شده، در مقر حکومت خود تحقیر و ذلیل شود و پیروزی او را تبدیل به شکست می‌کند. ص۱۹۷ ۵. خطبه فراموش نشدنی زینب کبری در بازار کوفه یک حرف زدنی معمولی نیست، اظهار نظر معمولی یک شخصیت بزرگ نیست؛ یک تحلیل عظیم از وضع جامعه اسلامی در آن دوره است که با زیباترین کلمات و با عمیق ترین و غنی ترین مفاهیم در آن شرایط بیان شده است. ص۱۹۸ ۶. زینب کبری زن تاریخ است؛ این زن، دیگر ضعیفه نیست. نمی‌شود زن را ضعیفه دانست. این جوهر زنانه مومن، این جور خودش را در شرایط دشوار نشان می‌دهد. این زن است که الگو برای همه مردان و زنان بزرگ عالم است. ص۱۹۹ ۷. خون جوشان حسین بن علی، زمینه برای همه قیام های تشیع در طول تاریخ است. اگر مردم بدانند حسین چرا و چگونه کشته شد، آینده اسلام و دعوت اهل‌بیت به نوعی خواهد بود و اگر ندانند نوع دیگری. لذا برای آگاهی و گسترش این شناخت در سطح جامعه باید همه سرمایه‌ها را به‌کار انداخت. لذا نقش امام سجاد، سکینه، فاطمه صغری و تک‌تک اسیران در سفر اسارت از کربلا تا مدینه و در مدینه نقش حضرت زینب بود یعنی پیام‌آور انقلاب حسین‌بن علی. ص۲۰۳ ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ 👌 صواب؛ نگاه واقع بینانه به دنیای پیرامون سربازِ در مسیر صواب گام برمی دارد. @savab_313
مطالعه ی نکات مهم فصل هشتم و نهم کتاب انسان ۲۵۰ساله، به ما کمک خواهد کرد چگونه سربازِ بشویم. ۱. در توصیف شرایط اجتماعی سیاسی پس از حادثه کربلا می‌توان به دو مطلب اشاره کرد؛ یکی انحطاط فکری مردم در سرتاسر دنیای اسلام که مردم از لحاظ اعتقاد و مایه های ایمانی به شدت توخالی شده بودند و دیگری حالت رعب و وحشت شدید میان طرفداران اهل بیت... . ص۲۰۷ تا ۲۱۴ ۲. درباره‌ی امام سجاد علیه السلام سخن گفتن و سیره نوشتن کار دشواری است، زیرا زمینه‌ی معرفت و آشنایی مردم با این امام بزرگوار، بسیار زمینه ی نامساعدی دارد، در ذهن اغلبِ سیره نویسان و تحلیل گران این طور وارد شده که ایشان در گوشه‌ای نشسته و به عبادت مشغول بود و کاری به سیاست نداشت. ص۲۱۹ ۳. سیره‌ی هر کسی به معنای واقعی کلمه، آن گاه روشن میشود که ما جهت گیری کلی آن شخص را بدانیم و سپس به حوادث جزئی او بپردازیم. اگر آن جهت گیری کلی دانسته شد، آن حوادث جزئی هم معنی پیدا می کند؛ اما اگر چنانچه آن جهت گیری کلی دانسته نشد یا غلط دانسته شد، آن حوادث جزئی هم بی معنی یا دارای معنی نادرستی خواهد شد. ص۲۲۰ ۴. امام سجاد در راه هدف مقدس خود که عبارت است از تحقق بخشیدن به حکومت خدا در زمین و عینیت بخشیدن به اسلام، تمام کوشش خود را به کار برد و از پخته‌ترین و کارآمدترین فعالیت‌ها بهره گرفت، و قافله‌ی اسلامی را که پس از واقعه عاشورا در کمال پراکندگی و آشفتگی بود، تا اندازه چشمگیری پیش برد. ص۲۲۳ ۵. در دوران امام‌ سجاد باید دینِ مردم درست می‌شد، باید مردم از این غرقاب فساد بیرون می‌آمدند، باید دوباره جهت‌گیری‌ معنوی، که لُبّ‌ لُباب دین و روح اصلیِ دین همان جهت‌گیری معنوی است، در جامعه اِحیا می‌شد. ص۲۲۶ ۶. اگر امام سجاد در شرایط بعد از عاشورا می‌خواست که به حرکات آشکار و قهرآمیزی دست بزند، یقیناََ ریشه‌ی شیعه کنده می‌شد و هیچ زمینه‌ای برای رشد مکتب اهل بیت و دستگاه ولایت و امامت در دورانِ بعد باقی نمی‌ماند، بلکه همه از بین می‌رفت و نابود می‌شد. ص۲۲۷ ۷. بزرگ‌ترین نقش امام سجاد این است که تفکر اصیل اسلامی یعنی توحید، نبوت، مقام معنوی انسان، ارتباط انسان با خدا و بقیه چیزها را تدوین کرده است و مهم‌ترین نقشِ صحیفه سجادیه همین بود. ص۲۲۹ ۸. امام سجاد سه کار اصلی داشت: ۱. تدوین اندیشه‌ی اسلامی به صورت درست ۲. اثبات حقانیت اهل‌بیت و استحقاق آن‌ها نسبت به خلافت و ولایت و امامت ۳. ایجاد تشکیلات منسجم برای پیروان تشیع ص۲۳۱ ۹. مسئله امامت در زبان ائمه یعنی مسئله حکومت، فرقی بین مسئله ولایت و مسئله امامت در زبان ائمه نیست. امام یعنی آن کسی که هم متکفّل ارشاد و هدایت توست از نظر دینی، هم متکفّل اداره‌ی امور زندگی توست از نظر دنیا، یعنی جانشین پیغمبر. امام یعنی رهبر جامعه، یعنی آن کسی که ما هم دین‌مان را از او یاد می‌گیریم، هم اداره‌ی دنیامان به دست اوست. اطاعت او، هم در امور دینی، هم در امور دنیا بر ما واجب است. ص۲۳۶ ۱۰. ملاحظه کنید که در دنیای تشیّع، در طول قرن‌های متوالی چطور مساله‌ی امامت به غلط جا افتاده بود. مردم خیال می‌کردند که یک نفری در جامعه حکومت می‌کند که اداره‌ی امور زندگی بدست اوست، قبض و بسط می‌کند، امر و نهی می‌کند، یک نفری هم در جامعه هست که دین انسان را درست می‌کند، آن اولی حاکم است و این دومی در زمان ائمه، امام و در زمان غیبت، عالمِ دینی. ص۲۳۶ ۱۱. صحیفه سجادیه مجموعه‌ای است از دعا درباره همه موضوعاتی که انسان در یک زندگی بیدار و هوشمندانه به آن موضوعات توجه دارد. بیشترین تکیه در این دعاها به روابط قلبی و ارتباطات معنوی انسان است. ص۲۴۹ ۱۲. برای ایجاد یک جامعه اسلامی، زمینه‌ی فکری و ذهنی از همه چیز لازم‌تر و مهم‌تر است و این زمینه فکری و ذهنی کاری بود که بایستی در طول سالیان درازی انجام بگیرد و این همان کاری بود که امام سجاد با همه‌ی زحمت و توان‌فرسایی، برعهده گرفت. ص۲۵۹ ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ 👌 صواب؛ نگاه واقع بینانه به دنیای پیرامون سربازِ در مسیر صواب گام برمی دارد. @savab_313
مطالعه ی نکات مهم فصل دهم و یازدهم کتاب انسان ۲۵۰ساله، به ما کمک خواهد کرد چگونه سربازِ بشویم. ۱. مبارزه‌ی فرهنگی فقط نشستن و از احکام اسلام چیزهایی را بیان کردن بدون یک جهت‌گیری، بدون یک سَمت‌گیریِ انقلابی و مبارزی نیست، این مبارزه نیست. بلکه مبارزه‌ی فرهنگی این است که سعی کنند ذهنیت مردم را و فرهنگ حاکم بر ذهن مردم را عوض کنند، تا راه را برای حکومت الهی هموار کنند و راه را بر حکومت طاغوتی و شیطانی ببندد و امام باقر این کار را شروع کرد. ص۲۷۷ ۲. تشیّع یعنی پیروی از مکتب اهل‌بیت برای ایجاد حاکمیت حقیقی اسلام، برای اعلای حقیقی کلمه‌ی قرآن و برای روشن کردن و پیاده کردن معارف قرآنی در میان مردم. هر کسی که امام باقر با او ارتباط پیدا می‌کرد و مطالب را به او می‌گفت ذهنیت او تغییر پیدا می‌کرد و عوض می‌شد. این کار اول امام باقر بود. ص۲۷۸ ۳. در نوزده سال دوران رهبری امام باقر علیه‌السلام هم آموزندگی ایدئولوژی هست، هم سازندگی فرد، هم تاکتیک مبارزه هست، هم سازماندهی به جمع و ایجاد تشکّل، هم حفظ و تداوم جهت‌گیری سیاسی هست، هم تقیّه و برافروزندگیِ امید هر چه بیشتر و راسخ‌تر. ص۲۹۳ ۴. امام صادق مرد تشکیلات بود. او یک تشکیلات عظیمی از مومنان به خود و از طرفداران حکومت علوی در سراسر عالَم اسلامی به‌وجود آورده بود. تشکیلات یعنی اینکه نمایندگان و وکلای ایشان در همه شهرها باشند و پیروان ایشان به آن‌ها مراجعه کنند و تکلیف دینی و سیاسی خود را از آن حضرت بپرسند. تکلیف سیاسی هم مثل تکلیف دینی واجب الاجرا است. آن کسی که برای ما واجب‌الاطاعه و ولی‌امر است، فتوای مذهبی و اسلامی‌اش در باب زکات و نماز با فتوا و فرمان سیاسی‌اش در زمینه جهاد، روابط سیاسی، روابط داخل کشور و همه مسائل یکسان است. ص۲۹۳ ۵. بنی‌عباس آن جریان انحرافی بود که آن انقلابی را که امام صادق داشت به‌وجود می‌آورد، منحرف کردند و این خطر همیشه انقلاب‌هاست. آن خط درست انقلاب که منطبق با ضوابط اصلی انقلاب است جای خود را می‌دهد به یک خط منحرف باطل با شعارهای حق؛ این است که انسان حواسش بایستی جمع باشد. مردم آن زمان حواسشان جمع نبود و تا سال‌ها بعد از حکومت بنی‌عباس خیال می‌کردند حکومت آل‌علی همین است و خبر نداشتند که این‌ها غاصبند. ص۲۹۶ ۶. نمودارهای مهم و برجسته‌ در زندگی امام صادق [عبارتند از] ۱. تبیین و تبلیغ مسئله امامت ۲. تبلیغ و بیان احکام به شیوه فقه شیعی و تفسیر قرآن به روال بینش شیعی ۳. وجود تشکیلات پنهانی ایدئولوژیک سیاسی. امام صادق در هنگام تبلیغ و اشاعه مسئله امامت خود را در مرحله‌ای از مبارزه می‌دیده‌ است که می‌بایست به طور مستقیم و صریح، حکام زمان را نفی کند و خویشتن را به عنوان صاحب حق واقعیِ ولایت و امامت به مردم معرفی نماید؛ و قاعدتاً این عمل فقط هنگامی صورت می‌گیرد که آگاهی‌های سیاسی و اجتماعی و زمینه‌های ایدئولوژیک در جمع قابل توجهی ایجاد گردیده است. ص۲۹۸ ۷. در تقیه حتی همان وقتِ ائمه مسئله ترس نبود. «التَّقِیَّةُ تُرْسُ الْمُؤْمِنِ» تقیه سپر مومن است. سپر را در میدان جنگ مورد استفاده قرار می‌دهند. معنایش این است که ضربه شمشیر را بر پیکر نحس دشمن طوری وارد کن که او نه شمشیر را و نه دستی که شمشیر را گرفته و نه فرود آمدن آن را ببیند و بفهمد بلکه دردش را احساس کند. ص۳۰۳ ۸. فقه جعفری در برابر فقه فقیهان رسمی روزگار امام صادق فقط یک اختلاف عقیده دینی ساده نبود؛ بلکه در عین حال دو مضمون متعرضانه را نیز با خود حمل می‌کرد. نخست: اثبات بی‌نصیبی دستگاه حکومت از آگاهی دینی و در واقع عدم صلاحیت برای تصدی مقام خلافت و دیگر مشخص ساختن موارد تحریف در فقه رسمی که ناشی از ملاحظه‌کاری در برابر خواست قدرت‌های حاکم است. ص۳۰۶ ۹. در مذاکرات و آموزش‌های امام صادق به یاران و نزدیکانش، بهره‌گیری از عامل «بی‌نصیبیِ خلفا از دانش» به عنوان دلیلی بر اینکه از نظر اسلام، آنان حق حکومت کردن ندارند، به وضوح مشاهده می‌شود؛ یعنی اینکه امام همان مضمون متعرضانه‌ای را که درس فقه و قرآن او دارا بوده، صریحاً در میان می‌گذارده است. مفهوم رهبری سیاسی در جامعه انقلابی اسلام، همان رهبری انقلابی است و لزوما با رهبری فکری و ایدئولوژیک همراه است. ص۳۰۷ ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ 👌 صواب؛ نگاه واقع بینانه به دنیای پیرامون سربازِ در مسیر صواب گام برمی دارد. @savab_313
مطالعه ی نکات مهم فصل دوازدهم و سیزدهم کتاب انسان ۲۵۰ساله، به ما کمک خواهد کرد چگونه سربازِ بشویم. ۱. صدها حادثه توجه‌برانگیز و پر معنی و در عین حال ظاهراً بی‌ارتباط و گاه متناقض با یکدیگر در زندگی موسی‌بن جعفر هنگامی معنا می‌شود و ربط می‌یابد که رشته مستمر جهاد و مبارزه ۲۵۰ ساله ائمه را از آغاز امامت تا لحظه شهادت آن بزرگوار مشاهده کنیم. ص۳۱۶ ۲. هدف از خط جهاد و مبارزه ائمه در تمام دوران ۲۵۰ ساله که در شکل‌های گوناگون استمرار داشته است اولاً تبیین اسلام ناب و تفسیر صحیح قرآن ثانیاً، تبیین مسئله امامت و حاکمیت سیاسی در جامعه اسلامی و ثالثاً، تلاش و کوشش برای تشکیل آن جامعه و تحقق هدف پیامبر اسلام و همه پیامبران است. ص۳۱۶ ۳. هدف پیامبر معظم اسلام و همه پیامبران، اقامه قسط و عدل و زدودن اندادالله «شریکان و همتایان خداوند»از صحنه حکومت و سپردن زمام اداره زندگی به خلفاءالله و بندگان صالح خداوند است. ص۳۱۷ ۴. ما خیال می‌کنیم موسی‌بن‌جعفر یک آقای مظلوم، بی سر‌و‌صدای سربه‌زیری در مدینه بودند و مامورین او را زندانی و بعد هم مسموم کردند، همین و بس. قضیه این نبود، یک آدمی که فقط مسئله و معارف اسلامی بیان می‌کند و هیچ کاری به کار حکومت ندارد و مبارزه سیاسی نمی‌کند، زیر چنین فشارهایی قرار نمی‌گیرد، قضیه یک مبارزه طولانی، تشکیلاتی و با داشتن افراد زیاد بود. ص۳۲۲-۳۲۳ ۵. خطر موسی‌بن جعفر برای دستگاه خلافت خطر یک رهبر بزرگِ دارای شخصیت دارای دانشِ‌ وسیع، مبارز، مجاهد، متصل و متوکل به خدا، دارای دوستانی در سراسر جهان اسلام و دارای نقشه‌ای برای اینکه حکومت و نظام اسلامی را پیاده بکند، هست لذا هارون تصمیم گرفت که این خطر را از پیش پای خودش بردارد. شخصیت موسی‌بن‌جعفر در داخل زندان هم همان شخصیتِ مشعلِ روشنگری است که تمام اطراف خودش را روشن می‌کند. ببینید حق این است، حرکت فکر اسلامی و جهاد متکی به قرآن یک چنین حرکتی است، هیچ‌ وقت متوقف نمی‌ماند حتی در سخت‌ترین شرایط. ص۳۲۷-۳۲۸ ۶. بزرگترین هنر امام رضا علیه‌السلام بعد از شهادت موسی‌بن جعفر علیه‌السلام که در قلمرو وسیع سلطنت عباسی، اختناقی کامل حکم‌فرما بود، آن بود که با شیوه تقیه‌آمیز شگفت‌آوری در دوران قدرت مقتدرترین خلفای بنی‌عباس و در دوران استقرار و ثبات کامل آن رژیم، مبارزات عمیق امامت را ادامه داد و توانست درخت تشیع را از گزند توفانِ حادثه به‌سلامت بدارد و از پراکندگی و دل سردی یارانِ پدر بزرگوارش مانع شود. ص۳۳۵ ۷. هنگامی که مأمون در سال صد‌ونودوهشت از جنگِ قدرت با امین فراغت یافت و خلافت بی‌منازع را به چنگ آورد، یکی از اولین تدابیر او حل مشکل علویان و مبارزات تشیع بود. مأمون می دید که سَطوَت و حشمت هارونی حتی با به بند کشیدن طولانی و بالاخره مسموم کردن امام هفتم در زندان هم نتوانست از شورش‌ها و مبارزات سیاسی، نظامی، تبلیغاتی و فکری شیعیان مانع شود. ص۳۳۶ ۸. در حادثه ولیعهدی، امام هشتم علی‌ بن‌ موسی‌ الرضا در برابر یک تجربه تاریخی عظیم قرار گرفت و در معرض یک نبرد پنهانی سیاسی که پیروزی یا ناکامی آن می‌توانست سرنوشت تشیع را رقم بزند، واقع شد. مأمون با تدبیری قوی و فهم و درایتی بی‌سابقه قدم در میدانی نهاد که اگر پیروز می‌شد و اگر می‌توانست آنچنان که برنامه ریزی کرده بود کار را به انجام برساند، یقیناً به هدفی دست می‌یافت که از سال چهل هجری یعنی از شهادت علی‌بن‌ابی‌طالب هیچ‌یک از خلفای اموی و عباسی با وجود تلاش خود نتوانسته بودند به آن دست یابند، یعنی می‌توانست درخت تشیع را ریشه کن کند. ص۳۳۷ ۹. امام هشتم با تدبیری الهی بر مأمون فائق آمد و او را در میدان نبرد سیاسی‌ای که خود به‌ وجود آورده بود، به طور کامل شکست داد. و نه فقط تشیع، ضعیف و ریشه کن نشد بلکه حتی سال ولایتعهدی آن حضرت، یکی از پربرکت‌ترین سال‌های تاریخ تشیع شد و نَفَس تازه‌ای در مبارزات علویان دمیده شد. ص۳۳۷ ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ 👌 صواب؛ نگاه واقع بینانه به دنیای پیرامون سربازِ در مسیر صواب گام برمی دارد. @savab_313
مطالعه ی نکات مهم فصل چهاردهم کتاب انسان ۲۵۰ساله، به ما کمک خواهد کرد چگونه سربازِ بشویم. ۱. امام جواد مانند دیگر ائمه معصومین برای ما اسوه، مقتدا و نمونه است. زندگی کوتاه این بنده شایسته خدا، به جهاد و کفر و طغیان گذشت. در نوجوانی به رهبری امت اسلامی منصوب شد و در سال‌های کوتاه، جهادی فشرده، با دشمن خدا کرد به‌طوری که در سن بیست‌و‌پنج سالگی یعنی هنوز در جوانی، وجودش برای دشمنان خدا غیرقابل تحمل شد و او را با زهر شهید کردند. ص۳۵۳ ۲. امام جواد علیه‌السلام گوشه مهمی از جهاد همه جانبه اسلام را در عملِ خود پیاده کرد و درس بزرگی به ما آموخت. آن درس این است که در هنگامی که در مقابل قدرت‌های منافق و ریاکار قرار می‌گیریم، باید همت کنیم که هوشیاری مردم را برای مقابله با این قدرت‌ها برانگیزیم. ص۳۵۳ ۳. در دوران ما و در همه دوران های تاریخ، قدرتمندان همیشه سعی کرده‌اند وقتی از مقابله رویایی با مردم عاجز شدند، دست به حیله ریاکاری و نفاق بزنند. امام علی‌ بن‌ موسی‌ الرضا علیه‌ السلام و امام جواد علیه‌ السلام همت بر این گماشتند که ماسک تزویر و ریا را از چهره مامون کنار بزنند و موفق شدند. ص۳۵۴ ۴. بحث آزاد میراث اسلامی ماست، بحث آزاد در زمان ائمه هدی رایج بوده است و در زمان امام جواد به وسیله آن امام بزرگوار با آن شکلِ نظیف انجام گرفته است. در محضر مأمون عباسی، با علما و داعیه داران و مدعیان و موجهان، درباره دقیق ترین مسائل حرف زد و استدلال کرد و برتری خود را و حقانیت سخن خود را ثابت کرد. ص۳۵۴ ۵. یک روز مجاهدت ائمه علیهم‌السلام به قدرِ سال‌ها اثر می‌گذاشت. یک روز از زندگی مبارک این‌ها مثل جماعتی که سال‌ها کار کنند، در جامعه اثر می‌گذاشت. این بزرگواران دین را با مجاهدت حفظ کردند، و الا دینی که راسش متوکل و معتزّ و امثالهم و علمایش اشخاصی مثل یحیی‌بن اکثم باشد، اصلاً نباید باقی بماند. ص۳۵۶ ۶. باید به این نکته در زندگی ائمه توجه داشته باشید که این بزرگواران، دائم در حال مبارزه بودند، مبارزه‌ای که روحش سیاسی بود. زیرا کسی هم که در مَسند حکومت نشسته بود، مدعیِ دین بود. او هم ظواهر دین را ملاحظه می‌کرد. چیزی که موجب می‌شد این مبارزه و معارضه با اهل‌بیت وجود داشته باشد، این بود که اهل‌بیت خودشان را امام می‌دانستند. ص۳۵۹ ۷. در هیچ زمانی ارتباط شیعه و گسترش تشکیلاتیِ شیعه در سرتاسر دنیای اسلام، مثل زمان حضرت جواد و حضرت هادی و حضرت عسکری نبوده‌ است. وجود وکلا و نوّاب، نشان دهنده این معناست. ص۳۶۴ ۸. ائمه ما در طول این ۲۵۰ سال امامت- از روز رحلت نبی مکرم اسلام تا روز وفات حضرت عسکری، ۲۵۰ سال است- خیلی زجر کشیدند، کشته شدند، مظلوم واقع شدند و جا هم دارد برایشان گریه کنیم؛ مظلومیتشان دل‌ها و عواطف را به خود متوجه کرده است؛ اما این مظلوم‌ها غلبه کردند؛ هم مقطعی غلبه کردند، هم در مجموع و در طول زمان. ص۳۶۴ ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ 👌 صواب؛ نگاه واقع بینانه به دنیای پیرامون سربازِ در مسیر صواب گام برمی دارد. @savab_313