💢 نگاهی به مصرف کالای فرهنگی دهه هشتادیها
⭕️ سرخوردگیهای دهه شصتی باعث شده که آنها نسل دهه هشتادیها را منتقم ببینند اما این نسلی است که تا حدودی خودش از همان ابتدا بدون چشمانداز خاصی به میدان اجتماع هل داده شد و طبیعتا رویایی مشخصی نداشت که رسیدن به آن سر خورده شود.
⭕️ از کســانی که ســریال های خارجــی می بیننــد ســوال شــده کــه «کدامیک از ایــن ســریالها بیشــتر مــورد علاقــه شــما هسـتند؟ (بـه ترتیـب تـا دو اولویـت نـام ببریـد)» سـریال گیمآفترونـز در هـردو اولویـت، بـا 46 درصـد و 20 درصـد در میـان مخاطبـان سـریال های خارجـی بیشـترین بیننـده را دارد. در اولویت اول، سـریالهای ترکیـهای بـا 17.6 درصـد، فـرار از زنـدان بـا 6 درصـد، برکینـگبـد بـا 6.5 درصـد، فضیلـت خانـم بـا 3.9 درصـد، وایکینگهـا بـا 2.2 درصـد و واکینـگدد بـا 2 درصـد پـس ازسـریال گیمآفترونـز بیشـترین مخاطـب را داشت.
⭕️ از کسانی که از دستگاههای شنیداری استفاده میکنند سوال شده «ازدستگاههای شنیداری، معمـولا چـه برنامههایـی را گـوش میکنیـد؟» مطابق این پیمایش باکاهش سـن، شـنیدن موسـیقی و بـا افزایـش سـن شـنیدن قـرآن و نواهـای مذهبـی، سـخنرانی، جـوک و برنامههای سـرگرمی، قصه و داسـتان، افزایـش مییابد. در بین سنین 15 تا 25 سال، به میزان 87 درصد موسیقی گوش میدهند. درمورد سبک موسیقی مورد علاقه هم افراد بین سنین 15 تا 25 سال، بیشتر علاقهمند به سبک موسیقی پاپ ایرانی هستند.
⭕️ همچنین از این افراد پرســیده شــده «از دســتگاههای دیــداری، معمــولا چــه برنامههایــی را تماشــا میکنیــد؟» بـاکاهـش سـن، دیـدن برنامههـای موسـیقی و شـو، برنامههـای آموزشـی و فیلمهـای سـینمایی افزایـش پیـدا می کنـد و بـا افزایـش سـن، دیـدن برنامههـای مذهبـی و مسـتند افزایـش مییابــد. افراد بین سنین 15 تا 25 سال، به میزان 78 درصد فیلم سینمایی و سریال میبینند و 12.5 درصد موسیقی و شو تماشا میکنند. در ردههای بعدی برنامه های آموزشی با 5.6 درصد و مستند 1.4 درصد، کارتون 1.1 درصد، برنامههای مذهبی 1 درصد تماشا میکنند.
✍️میلاد جلیل زاده
•┈┈┈••✾••┈┈┈•
#رسانه
#جنگ_روایت
#جنگ_شناختی
#فضای_مجازی
#سلبریتی
#سواد_رسانه
🔻انجمن سواد رسانه طلاب
🆔 @savad_rasaneh
💢 تعمیم، تقلیل و تعجیل؛ مثلث خطای تحلیلی در وقایع اخیر
✍دکتر احمد اولیایی
▫️کشور اخیرا روزهای پرتلاطمی را سپری کرده است و فارغ از وقایع و حوادث و اصل ماجرا، شاهد تحلیل های مختلف از کنشگران رسانه ای و تحلیلگران سیاسی-اجتماعی بوده ایم. بنظر می رسد در بعضی از تحلیل ها حداقل یکی از سه اشتباه «تعمیم»، «تقلیل» و یا «تعجیل» رخ داده است.
1⃣ تعمیم (overgeneralization)؛ خطای شناختیِ تعمیمِ افراطی یکی از خطاهای ادراکی است که در هنگام استدلال می تواند فرایند استدلال و نتیجه گیری را مختل کند. این خطا باعث شده بود برخی از گزاره های تعمیمی مانند «همه ناراضی هستند» یا مانند «کل دهه هشتادی ها از دست رفته اند» و شبیه این ها در میان تحلیل ها دیده شود و حال آنکه اساسا استفاده از کلمه همه یا هر کلمه ای که تعمیم بدون دلیل بدهد در تحلیل غلط است. رهبر معظم ضمن بیانات خود با مجلس خبرگان در شهریور 97 این خطا را اینگونه تبیین می کنند: "امّا اینکه ما به نحوی انتقاد بکنیم که آن شنوندهی انتقاد به تعبیر رایج، بندِ دلش پاره بشود و بگوید «دیگر همه چیز از دست رفت، پدرمان درآمد»، اینجوری نباید انتقاد بکنیم".
2⃣ تقلیل(reducing)؛ این که همه ی علل حوادث این روزهای گذشته و #اعتراضات را به #نارضایتی عمومی و عملکرد نظام #تقلیل دهیم یک خطای ادراکی دیگر است. هیچ کس نمی تواند منکر بعضی ضعف ها در اداره کشور شود اما مهم ترین بخش ماجرا و علت اصلی وقایع اخیر را باید در این عبارت جستجو کرد: «بنده بصراحت میگویم این برنامهریزی کار آمریکا، کار رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی و دنبالهروهای آنها است؛ نشستهاند برنامهریزی کردهاند»(بیانات در مراسم مشترک دانشآموختگی دانشجویان دانشگاههای افسری نیروهای مسلح،11/7/1401)
3⃣ تعجیل (acceleration): این خطا نیز یک #خطای_ادراکی است بدین معنا که فرد برای تسریع در #کنشگری رسانه ای یا اجتماعی به طور طبیعی همه اطراف قضیه را نمی بیند. مقام معظم رهبری به این خطا هم اشاره کردند: «... ولی واکنش به این حادثه بدون اینکه تحقیقی شده باشد، بدون اینکه هیچ گونه امر مسلّمی وجود داشته باشد...»
•┈┈┈••✾••┈┈┈•
#رسانه
#جنگ_روایت
#جنگ_شناختی
#فضای_مجازی
#حجاب
#سلبریتی
#سواد_رسانه
🔻انجمن سواد رسانه طلاب
🆔 @savad_rasaneh
هدایت شده از مجله خردورزی
💠 چهاردهمین شماره مجله خردورزی منتشر شد
🔸به همت مؤسسه فرهنگی ـ هنری شناخت چهاردهمین شماره مجله «خردورزی»، ویژهنامه «مذهب و جهان معاصر» در شهریورماه ۱۴۰۱ منتشر شد. این شماره از «خردورزی» به تبیین اندیشهها، مسائل، انگارهها، و چالشهای «مذهب و جهان معاصر» میپردازد.
📌 فایل مجله را اینجا دانلود کنید
#خردورزی #دین #مذهب
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
16.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 مقصران حوادث اخیر چه کسانیاند؟
⭕️ این کلیپ تولیدی برنامه ثریا، جامعترین محتوایی است که بخوبی ریشهها را واکاوی کرده است.
•┈┈┈••✾••┈┈┈•
#رسانه
#جنگ_روایت
#جنگ_شناختی
#فضای_مجازی
#حجاب
#سلبریتی
#سواد_رسانه
🔻انجمن سواد رسانه طلاب
🆔 @savad_rasaneh
هدایت شده از مبلغ هوشمند
🔴 خبری که دیده نشد
هماهنگی فرقه ضاله بهائیت با متا (واتس اپ، اینستاگرام، فیس بوک) برای حذف و محدود کردن گروه و افرادی که علیه این فرقه روشنگری میکنند
قبل از اینکه ما به فکر تبلیغ در متاورس باشیم، آنها قوانین جلوگیری از تبلیغات مذهبی را نوشتهاند و در حال اعمال آن هستند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
📌کانال مبلغ #هوشمند متعلق به مبلغان عصر حاکمیت #هوش_مصنوعی و #متاورس است. به ما بپیوندید
🆔@The_Age_of_Intelligent
هدایت شده از فکرت
9.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بهمناسبت ۲۰ مهر روز بزرگداشت شاعر بزرگ ایرانی، لسان الغیب حافظ شیرازی.
💢 احوال، آراء و عصر حافظ شیرازی
👤دکتر باقر خلیلی؛ استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه
تماشای کامل گفتگو در آپارات فکرت
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#حافظ
#شعر
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
هدایت شده از رادیو فکرت 🎧
24.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧خطاهای تحلیلی در مواجهه با #حجاب_الزامی
🎙درست است که بیحجابی، ریشههای مختلفی دارد و باید بهجای معلولها با علّتها برخورد کرد و به اصلاحهای اساسی روآورد، امّا این سخن به آن معنی نیست که مواجهۀ حاکمیّتی با #بی_حجابی را به «متغیّرهای متعدّد» متوقف کنیم و به این ترتیب، این برنامه را دچار «تعلیق» نماییم.
🎙اگر مواجهه با بدحجابی را به #ازدواج، اشتغال و تربیت جنسی و ... «مشروط» سازیم و اینطور استدلال کنیم که با سامانیافتن این امور، وضع #اختصاصی حجاب نیز اصلاح خواهد شد؛ با این کار «یک مسأله» را به «مسألههای فراوانی» گره زدهایم. حالآنکه باید هم به «مسألۀ بیحجابی» پرداخت و هم به «مسألههای دیگر». چنین تعلیقی، به معنی «توقف» خواهد بود و وضع را بدتر و پیچیدهتر خواهد کرد.
🎙منطق معقول این است که در عین برخورد با ریشهها، در این سطح نیز فعّال بود. برای مثال، نمیتوان گفت که چون فقر در دزدی و ضعف دیانت و طمع و ... ریشه دارد، پس باید بهجای برخورد با دزدها، با این سرچشمهها برخورد کرد.
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻 کانال رادیو فکرت:
🆔 https://eitaa.com/radiofekrat
6.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 انیمیشنهای ترسناک چه تاثیری بر روی کودکان میگذارد⁉️
•┈┈┈••✾••┈┈┈•
#رسانه
#انیمیشن
#جنگ_روایت
#جنگ_شناختی
#فضای_مجازی
#سواد_رسانه
🔻انجمن سواد رسانه طلاب
🆔 @savad_rasaneh
💢 پيامبر اكرم «ص» فرمودند:
هرکس علی را دوست بدارد ؛ خداوند حکمت را در قلبش استوار میکند و راستی و درستی را بر زبانش جاری می سازد و درهای رحمت را برایش می گشاید
بحارالأنوار جلد 65 صفحه 124
🌸 ولادت با سعادت پیامبر نور و رحمت، حضرت محمد مصطفی(ص) و امام صادق(ع) مبارک باد.
•┈┈┈••✾••┈┈┈•
#رسانه
#جنگ_روایت
#جنگ_شناختی
#فضای_مجازی
#سواد_رسانه
🔻انجمن سواد رسانه طلاب
🆔 @savad_rasaneh
هدایت شده از .
سالیان سال با پول بی زبان ملت و بیت المال، در بستر آنتنهای زنده و غیر زنده صدا و سیما رشد کردند و در قالب مجریان و شومن های صداوسیما خودشون رو جا زدند ولی امروز میبینیم که به راحتی به خاک و مهین و وطن خود پشت میکنند و به یکی از شبکههای فارسی زبان ضدایرانی میپیوندند؛
این دست افراد دچار کمبود دیده شدن هستند و فقط فقط به فکر منفعت شخصی خودشون هستند نه خاک و نه مردم و نه هیچ کس دیگر... دیروز صدا و سیما و امروز منوتو و بی بی سی ملکه و اینترنشنال سعودی
#سلبریتی
#ایران
@cafe_fekr
#اختصاصی
💢 سواد رسانهای؛ پاشنه آشیل رسانههای سعودی، لندنی
⭕️ در عملیات روانی و جنگِ رسانهای علیه ایرانیان توسط بنگاههای شایعه پراکنی سعودی، لندنی معمولا از کلیدواژههای اصلی تولید خبر اعم از چگونه؟ کجا؟ کی؟ چه کسی؟ چه چیزی؟ چرا؟ در خبر استفاده نمیشود و رسانههای معاند با ترفندهای خبری پاره حقیقتگوئی، وارونه نمایی و ایجاد شک و تردید در اذهان جامعه تلاش میکنند دوگانه سازی کرده یا با تحریک احساسات، جاانداختن یک شایعه یا دروغ از ارزشهای ایرانی، اسلامی، اعتبارزدایی کرده و انسجام اجتماعی را درهم بشکنند و به عبارتی از میان آب گلآلود دوقطبیسازیها، اهداف شوم تجزیهطلبی و سوری سازی ایران را صید کنند.
⭕️ عجیبتر از آنها همصدایی و همکاری آشکار برخی از سلبریتیها و مخرج مشترک شدن خواص غربزده با گروهکهای تجزیه طلب، منافقین و محور عبری، عربی و غربی بود که همراه با انقلاب رباتها از همان ابتدای فتنه، شمشیر را از رو بسته و از هجمه به قرآن کریم و قانون کشور، از چنگ اندازی به نظام اسلامی و مقابله و مخالفت با فرهنگ ایرانی، اسلامی و نمادهای ملی و مذهبی ابایی نداشتند.
⭕️ افراد مشهور یا متخصص در رشتههای مختلف، اما پیاده در زمینه سواد رسانهای که همچون راننده مدعی و ناشی با جان و مال مردم و آبروی کشور، بازی کردند و با عملکرد احساسی، غیرمسئولانه و غیرعقلانی خود در فضای مجازی بر آتش فتنه دمیده و برای چندمین مرتبه، بیسوادی رسانهای خود را اعتراف کردند؛ هرچند تکرار اشتباه این افراد همانند فتنه ۸۸ موجب خسارت به بیتالمال و بهانه فشارهای بینالمللی و تحریم مردم ایران را فراهم کرد و باعث ریختن خون دهها فرد بیگناه در آشوبهای خیابانی شد.
⭕️ فارغ از آسیب شناسی فرهنگی و بررسی راهکارهای حفظ حریم مقدسات و قوانین کشور، اما موضوع تأمل برانگیز و شاید مغفول واقع شده در این ماجرا، آشکار شدن ماهیت اصلی براندازان برای مردم، فاصله عمیق شعارهای آزادیخواهانه ضدانقلاب با وحشیگری آنها در سیرک لندن و پاریس و اعتراف ضمنی برخی از اپوزیسیون به اهداف شوم و توطئههای پشت پرده بود.
⭕️ به هرحال تنها موضوعی که در تحلیلها آشوبها کمتر به آن پرداخته شد و معمولا در این قضیه و رویدادهای مشابه، زمینه موج سواری رسانههای معاند را فراهم کرده است، ضعف سواد رسانهای افراد فریب خورده به معنای عدم تحلیل محتوا، اعتماد و دنبالهروی از رسانههای دشمن است.
⭕️ امروزه مأموریت یک رسانه، رساندن حرفها، پیامها، دیدگاهها و محتواهای تولید شده توسط مدیران، متخصصان و اتاق فکرهای یک رسانه است؛ از اینرو بیشک رسانهها بر فرهنگها تأثیرگذار هستند و به همین جهت در میان انواع تحریمهای اعمال شده توسط بیگانگان؛ اما فعالیت رسانههای خود را در کشور ما تحریم و تعطیل نکرده، بلکه برای تخریب سرمایههای دینی و اجتماعی ایرانیان، پولهای کلانی را هزینه میکنند.
⭕️ در حال حاضر رسانهها میتوانند با تولید انواع بازیها، سریالها و محتواهای جذاب به ابزاری برای هویت دادن به افکار عمومی تبدیل شوند و با استفاده از هوش مصنوعی و مدیریت ذهن و افکار مردم، در اقتصاد، سیاست، فرهنگ، سبک زندگی، واکنشهای اجتماعی، حب و بغضها و حتی در زندگی شخصی و تمایلات و گرایشهای روزمره مردم تأثیرگذار بوده و به عبارتی دنیا و آخرت مردم را بسازند.
⭕️ رسانهها در عصر ارتباطات به مثابه نوعی تغذیه و طعام فکری عمل میکنند و مصداق آیه «فلینظر الانسان الی طعامه» هستند که همچون غذای سالم یا مسموم با فرصت و تهدیدهایی که به همراه دارند، میتوانند موجب رشد و ارتقای انسانها یا باعث صدمه و آسیب به جامعه باشند؛ از این جهت جدای از وظیفه حاکمیت در ساماندهی فضای مجازی، افراد جامعه نیز در عین استفاده از رسانه، ناگزیر هستند سواد رسانهای را فرا بگیرند.
✍ مجتبی عباسی
•┈┈┈••✾••┈┈┈•
#رسانه
#جنگ_روایت
#جنگ_شناختی
#فضای_مجازی
#حجاب
#سلبریتی
#سواد_رسانه
🔻انجمن سواد رسانه طلاب
🆔 @savad_rasaneh