انجمن سواد رسانه طلاب
#عکس_نوشته|#اختصاصی 🔘نگاهی به جهان موازی در انیمههای مشهور ▫️قسمت دوم ▪️در قسمت اول با مضمون جها
#نقد_انیمه|#اختصاصی
🔘نگاهی به جهان موازی در انیمههای مشهور
▫️قسمت دوم
▪️در قسمت اول با مضمون جهان موازی و مفهوم انیمه آشنا شدیم.
▫️در این بخش به صورت اجمالی به بررسی مضمون جهان موازی در انیمهٔ پرطرفدار اَتَک آن تایتان خواهیم پرداخت.
▪️انیمهٔ تایتانِ مهاجم(Attack On Titan) به اشتباه حمله به تایتان ترجمه شده است. در حالیکه تایتان مهاجم اسم قدرت ماورائی شخصیت اصلی اثر، اِرِن یِگِر (اسمی آلمانی) است و ترجمهٔ پیشگفته صحیح نیست.
▫️در انیمهٔ تایتان مهاجم جهان موازی جایی است که یِمیر (دختری معصوم که مورد ظلم مردم قرار گرفته است) مشغول به خلق کردن تایتان ها بوده (موجوداتی غولآسا، خونریز، ضد بشریت و البته قدرتمند و کاریزماتیک) و همیشه در پسزمینه، درختی نورانی و عظیم دیده میشود که بعدا میفهمیم جلوهٔ باطنی درخت حیات است.
▪️در معنویت کابالیسمِ شیطانگرا میبینیم که درخت حیات در ترسیم هستی محوریت دارد و بخشی از آن واسطهی خلقت بین جهان بالا و جهان مادی پایین است. وجه مؤنث خدای یهودی که شخینا نام دارد نمادی انسانگونه از همین مرتبه بوده و واسطهٔ خلقت است.
▫️در اتک آن تایتان، ریشهٔ حیات تایتان ها به همین جهان موازی و درخت حیات برمیگردد که نشاندهندهٔ تأثیرپذیری شدید اثر از معنویت یهودی است. پس این بخش از جهان موازی در اثر بر اساس نگاه کابالیستی ترسیم شده است.
▪️در یکی از سکانس های قسمت آخر هم میبینیم که آرمین برای سفر به جهان موازی، از یک فضای آبی میگذرد که این هم در بعضی مطالب فرقه های جادوگری دیده میشود.
▫️مجموعا میتوان گفت جهان موازی در این انیمه بر اساس نگاه یهودزده ترسیم شده و به شدت متأثر از کابالیسم شیطانگرا است. در قسمت بعدی به مضمون جهان موازی در انیمهٔ Sword Art Online میپردازیم.
✍️مسیح عرفان
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 دو دقیقه، درس کامل حکمرانی فضای سایبر
▫️(حکمرانی با فضای سایبر از طریق حکمرانی بر فضای سایبر)
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#پارا_کتاب |#باز_نشر
🔘«رسانه ای شدن و رسانه های نوین»
▪️نظریه رسانه ای شدن به دیدگاه مهمی در بررسی نقش رسانه ها در تغییر اجتماعی و فرهنگی بدل شده است.
▪️مفهوم رسانه ای شدن برای برقراری ارتباط بلند مدت میان فرایندهایی که از یک سو در جریان تغییر رسانه ای و از سوی دیگر در تغییرات اجتماعی و فرهنگی رخ میدهند به کار می رود.
▪️رسانه ای شدن به عنوان یک رویکرد نظری ، با اتخاذ رویکرد بر ساختگرایی اجتماعی با مطالعات فرهنگی یک دیدگاه نهادی در مورد رسانه ای شدن به بیش از یک شکل تفسیر شده و مورد استفاده قرار گرفته است .
▪️برخی محققان ادعا میکنند که رسانه ای شدن پدیده عصر حاضر است و به توصیف ظهور جوامع اشباع شده از رسانه ها می پردازد در حالی که ادعای سایرین این است که می توان رسانه ای شدن را از ابتدای بشریت در استفاده بشر از ابزارهای واسطه ای برای ارتباطات مشاهده کرد.
📚کتاب دین دیجیتال صفحه ۲۵
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 به مناسبت سیزده آبان و روز ملی مبارزه با استکبار
▪️ مجموعه نماهنگ انقلاب دوم شماره نخست «تحریف آغاز خصومت آمریکا با ایران»
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘مجبور نیستیم هر فناوری جدیدی را به زندگی خود راه دهیم
▪️«انتخابگرایی فناوری» چیست و چه تفاوتی با بدبینی به فناوری دارد؟
▪️نیل پستمن، نظریهپرداز برجستهٔ ارتباطات، در سال ۱۹۹۲ گفت که ما در عصر «تکنوپولی» زندگی میکنیم. به اعتقاد او، ذهنیت تکنوپولی پس از دورهٔ تکنوکراسی رواج یافته و اکنون «همۀ ابعاد حیات فرهنگی ما تسلیم حاکمیت مطلق تکنیک و فناوری» شده است. اما مفهوم «تکنوپولی» یعنی چه؟ ارتباط آن با رسانههای اجتماعی و فناوری هوش مصنوعی چیست؟ و آیا راهی برای گریز از این حاکمیت مطلق تکنیک و فناوری وجود دارد؟
▪️ ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
B2n.ir/x92115
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#عکس_نوشته|#اختصاصی
🔘بازی Warzone 2
▪️سبک بتل رویال چند سالی است که از محبوبترین ژانرها و سبکهای بازی آنلاین بوده و جامعه گیم را متحول کرده است.
▪️همانطور که از روی اسم این ژانر مشخص است، باید روی زمین بجنگید؛ ولی ممکن است با خود بگویید مگر دیگر بازیهای شوتر روی آسمان بود؟ و یا مگر کار دیگری انجام میدادیم؟
✍️احمد قطبی
👇ادامه مطلب در پست بعد👇
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
انجمن سواد رسانه طلاب
#عکس_نوشته|#اختصاصی 🔘بازی Warzone 2 ▪️سبک بتل رویال چند سالی است که از محبوبترین ژانرها و سبکه
#نقد_بازی|#اختصاصی
🔘بازی Warzone 2
▪️سبک بتل رویال چند سالی است که از محبوبترین ژانرها و سبکهای بازی آنلاین بوده و جامعه گیم را متحول کرده است.
▪️همانطور که از روی اسم این ژانر مشخص است، باید روی زمین بجنگید؛ ولی ممکن است با خود بگویید مگر دیگر بازیهای شوتر روی آسمان بود؟ و یا مگر کار دیگری انجام میدادیم؟
▪️این جنگ روی زمین تفاوتی که با بقیه سبکها دارد (حتی بقیه نسخههای کالاف دیوتی) شما روی زمینی پهناور، بدون هیچ سلاحی وارد میشوید و باید در خانهها و پستوها به دنبال سلاح باشید و از کلت کمری گرفته تا اسنایپ و اسلحههای نیمهخودکار و... را از جعبههای مخصوص بیرون کشیده، و با استفاده از آن دشمن را از پای درآورید.
▪️پلیرهای بازی نیز به 100 نفر در برخی مودهای بازی میرسد و در قالب تکنفره و یا گروههای دوتایی، سهتایی و چهارتایی به مبارزه با یکدیگر میپردازید و هرکس تا آخرین نفر زنده بماند برنده است. (هر گروهی که تا آخر بماند برنده است).
▪️مپ جدید بازی، المهرز (AL MAHRAZ) نام دارد که در قسمت خاورمیانه واقع شده است. بیشتر قسمتهای بازی به مناسبت خاورمیانه ساخته شده و خبری از دشت و چمن و درختهای سرسبز نبوده و تاچشم کار میکنند بیابان است. این نام که از اسم او هم پیداست حالت عربی داشته و قسمتهای داخل شهر نیز با عربی نامگذاری شدهاند.
▪️نارنجک، جلیقه ضدگلوله، گلوله، فلش بنگ (کوری) و.. همه روی سطح زمین هستند که حال یا بهراحتی آن را در خانهها و قفسهها میبینید و یا از باکسها آن را بیرون میآورید. تمامی آیتمها از قبیل، موشک فرستادن، UAV و... نیز بهعنوان پک در دسترس است و میتوانید از آن استفاده کنید.
▪️گرافیک صوتی و تصویری بازی عالی و فوق العاده است. در وارزون 2 شما شاهد تغییر روی کرد و نور پردازی در بازی شده و از همه نظر رشد واقعگرایانه بازی به چشمتان میآید.
▪️در بازی با جستوجو کمی که انجام میدهید، کاملاً فضای بازی و مپ بازی را (المهرز) مانند فضای سوریه و دمشق مییابید. حتی هنگام بازی به ماشین کاملاً پوشیده از سپر میرسید که مناسب جنگهای انتحاری بوده و بهراحتی منهدم نمیشود و اولین تصویری که به ذهن شما میآورد، ماشینهای داعشی است.
▪️فضای بازی نیز قشنگ همان حس وحال را برای شما زنده میکند. ماشینهای سوخته، خانههای تخریب شده، جای گلوله روی درودیوار و شعارهای سطح خیابانها همه دال بر این مطلب است.
▪️اولین باری نیست که این شرکت سعی کرده تمام سرنخهای اتفاقات و جنگهای نظامی و جاسوسیهای سیاسی و... داخل آمریکا (در بازی) به کشورهای خاورمیانه ربط دهد و آنها را مقصر در این قضیه بداند.
▪️در اغلب سری بازیهای کالاف دیوتی شما میتوانید این مطلب را درک کنید که سر نخ یک جاسوس را در عراق و کردستان و افغانستان و... میگیرند. یا یک شخص ایرانی سردمدار همه این مشکلات بوده و یک تروریست است و میخواهد آمریکا و یا دنیا را نابود کند.
▪️ژانر: اکشن، شوتر
▪️رده سنی: 15+
✍️احمد قطبی
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
نامسئلهی فیلترینگ در ایران امروز.mp3
15.25M
🔘نامسئلهی فیلترینگ در ایران امروز
▪️دکتر محمدینیا
▫️آیا فیلترنیگ منافی آزادی ماست؟ 05:00
▫️رابطه آزادی و فلسفه 08:50
▫️حقیقت پیشرفت در ایران چیست؟ 19:35
▫️خصوصیسازی و پشت صحنه فضای مجازی 30:00
▫️ذینفعان رفع فیلترینگ در ایران 38:00
▪️دکتر سهیلی
▫️سوالات از شورای عالی فضای مجازی 45:00
▫️اهمیت علوم اجتماعی در این موضوع 49:30
▫️داده دیجیتال و ابعاد اقتصادی آن 52:30
▫️مردمیسازی و فرآوری دادههای دیجیتالی 58:35
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
انجمن سواد رسانه طلاب
#اختصاصی 🔘بررسی علل تغییر پیشینه ابرقهرمانان مشهور، تنوع نژادی یا تهاجم فرهنگی؟ ▪️بخش اول ▫️در ده
#اختصاصی
🔘بررسی علل تغییر پیشینه ابرقهرمانان مشهور، تنوع نژادی یا تهاجم فرهنگی؟
▪️بخش دوم
🔳ابعاد سیاسی تغییر رنگ پوست ابرقهرمانان
▫️این مسئله، بهویژه در یک زمینه سیاسی، میتواند نشانهای از جریانات وسیعتری در جامعه باشد.
▫️در دنیای امروز، که جنبشهایی مانند "جان سیاهپوستان مهم است" (Black Lives Matter) و بحثهای گستردهتری پیرامون نژادپرستی و حقوق اقلیتها مطرح هستند، تغییر نژادی شخصیتهای ابرقهرمانی را میتوان به عنوان نوعی واکنش به این تغییرات اجتماعی و سیاسی دانست.
▫️با این حال، نگرش دقیق به این تغییرات نشان میدهد که گاهی این اقدامات بیش از آنکه هدفی واقعی برای بهبود وضعیت نژادی داشته باشند، بهعنوان ابزاری برای تلطیف جریانات سیاسی به کار گرفته میشوند.
▫️این نوع اقدامات میتوانند از عمق واقعی مسائل نژادی و اجتماعی فاصله گرفته و بهجای آن، به عنوان نمادهای سطحی از پذیرش تنوع و تساهل عمل کنند.
▫️به عبارت دیگر، تغییر رنگ پوست ابرقهرمانان ممکن است بهطور نمادین پیامهای ضد نژادپرستی را ارائه دهد، اما در سطح عملی و واقعی، به تغییرات ساختاری عمیق در هالیوود یا جامعهی گستردهتر منجر نمیشود.
✍️یوسف پورجم
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘 سلسله جلسات «بررسی تاریخ فرهنگی غرب»
▪️ همراه با دکتر محمد حسنی
▫️ با محوریت خوانش انتقادی کتاب «قهرمانان تاریخ» اثر ویل دورانت
⏰ دوشنبهها ساعت ۱۴:۳۰
📍پردیسان، تقاطع خیابان شهیدان آقامحمدی یک و ایمان، موسسه شناخت، طبقه اول، واحد ۲
🔳 مبحث این هفته: تا پایان فصل هشتم
🛎 برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شناسه ایتا @fatimaqolipour در تماس باشید.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#پارا_کتاب |#باز_نشر
🔘«پیوند هالیوود ، با بودیسم تبتی»
▫️از مکاتبی که برای غرب و بشر سرگردان از عوارض مدرنیته جذابیتی یافته مکتب التقاطی بودیسم است.
▫️در دهه های اخیر هالیوود به شدت تحت تأثیر یهودیان صهیونیست حامی بودیسم به خصوص بودای تبتی است از زمانی که تنرین گیاتسو،رهبر بوداییان ثبت، تدریس در دانشگاهی در آمریکا را بر عهده گرفته و مراوده اش با هالیوودنشینان را بیشتر کرده است شاهد اوج گیری روزافزون فیلم هایی هستیم که به بودا و لاما می پردازند.
▫️این موضوع در دهه های اخیر همواره مورد علاقه و توجه صهیونیست ها بوده است. از جاذبه هایی که می تواند علت دلبستگی جهان غرب، به ویژه شهرک نشینان هالیوود به آیین بودا و لاما باشد. شاید باور بودایی و لامایی به اصل تناسخ و انکار معاد باشد.
▫️سال هاست سینمای هالیوود میکوشد انسان را پس از مرگ دوباره زنده کند و به داستان جعلی زندگی دنیوی پس از مرگ و باور به تناسخ، رنگی حقیقی زند.
▫️باور به زندگی دوباره و در کالبدی دیگر که بی شباهت به زنده شدن عیسای مسیحیان بعد از مرگ اول نیست؛ البته با تفاوتهای محتوایی - همان اعتقاد به موضوع غیر معقول تناسخ است. در بیشتر فیلمهای مهم هالیوود این مسئله کمابیش مطرح می شود.
📚کتاب معنویت با طعم هالیوود صفحه 90
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
مسالهٔ ژانر در سینما.mp3
12.34M
🔘تاملی در مسالهٔ ژانر در سینما
▪️دغدغهم در این صوت مطرح کردن بحث ژانر در سینما، بیپایه بودنش و تحول معنایی فانتزی و سایفای از نظر فلسفی بود
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘اسرائیل چگونه از فناوری برای شناسایی فرماندهان مقاومت استفاده میکند؟
▪️یک افسر سابق اطلاعاتی اسرائیل تلاشهای اطلاعاتی برای جمعآوری دادههای لازم از تحرکات حزبالله را توضیح میدهد:
▪️همزمان با قدرت گرفتن حزبالله و از جمله با اعزام نیرو به سوریه در سال ۲۰۱۲، اسرائیل این فرصت را پیدا کرد تا اقدامات اطلاعاتی لازم برای شناسایی گروههای مقاومت را انجام دهد که نتیجهی آن ایجاد یک «تصویر اطلاعاتی» متراکم بود از اینکه مثلاً چه کسی مسئول عملیات حزبالله است، چه کسی در حال ارتقاء مقام است، چه کسی فاسد است و چه کسی به تازگی از سفری بدون توضیح بازگشته است.
▪️مزیتهای فنی مانند ماهوارههای جاسوسی، پهپادهای پیشرفته و هک سایبری که گوشیهای تلفن همراه را به دستگاههای شنود تبدیل میکرد نیز به اسرائیل در تمرکز گسترده بر روی حزبالله کمک میکرد.
▪️به محض اینکه یکی از عوامل حزبالله شناسایی میشد، الگوی تحرکات روزمرهی او در یک پایگاه دادهی وسیع، از طریق دستگاههایی که میتوانست شامل تلفن همراه همسرش، کیلومتر شمار خودروی هوشمند یا موقعیت مکانی او باشد جمعآوری میشد.
▪️همچنین میشد این اطلاعات را از منابعی مانند پرواز یک پهپاد بر روی سر هدف، هک کردن دوربینهای مداربسته که فرد اتفاقی از کنار آن عبور میکند و حتی از صدای ضبط شده روی میکروفن تلویزیون به دست آورد.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🎥 مهلت ارسال اثر به پنجمین جشنواره «فیلم دینی اشراق» تمدید شد
🔸#شهاب_لاجوردی مسوول دبیرخانه پنجمین جشنواره « #فیلم_دینی_اشراق» در گفت وگو با خبرنگاران با قدردانی از مشارکت بالای فیلمسازان در این دوره از جشنواره تصریح کرد: با توجه به درخواست تعدادی از صاحبان آثار برای آماده شدن آثارشان، دبیرخانه جشنواره مهلت دریافت آثار را تمدید کرد.
🔹جزئیات خبر و مهلت ارسال آثار:
https://eshragh.ir/p=18039
#جشنواره_فیلم_اشراق
🎞 به کانال ستاد خبری جشنواره فیلم دینی اشراق بپیوندید:
🔺 @filmeshragh
انجمن سواد رسانه طلاب
#اختصاصی 🔘بررسی علل تغییر پیشینه ابرقهرمانان مشهور، تنوع نژادی یا تهاجم فرهنگی؟ ▪️بخش دوم 🔳ابعاد
#اختصاصی
🔘بررسی علل تغییر پیشینه ابرقهرمانان مشهور، تنوع نژادی یا تهاجم فرهنگی؟
▪️بخش سوم
🔳استعمار فرهنگی و بازتعریف نمادهای فرهنگی
▫️تغییر رنگ پوست ابرقهرمانان، به ویژه زمانی که بهصورت غیرمستقیم نمادهای فرهنگی و تاریخی را تحت تأثیر قرار میدهد، میتواند به عنوان نوعی تهاجم فرهنگی یا حتی استعمار معکوس تلقی شود.
▫️برخی از شخصیتهای ابرقهرمانی کلاسیک مانند سوپرمن، بتمن، یا کاپیتان آمریکا، که در ابتدا به عنوان نمادهای فرهنگ آمریکایی سفیدپوست و ارزشهای آن طراحی شدهاند، با تغییر رنگ پوستشان ممکن است بار سیاسی و فرهنگی جدیدی به خود بگیرند.
▫️این تغییرات گاه بهگونهای رخ میدهد که به جای ایجاد تنوع، هویت فرهنگی و تاریخی این شخصیتها را تضعیف میکند.
▫️برای مثال، کاپیتان آمریکا، که نمایانگر نمادهای ملیگرایانه و وطنپرستی آمریکاست، اگر بهجای سفیدپوست به عنوان فردی سیاهپوست یا لاتین بازآفرینی شود، این سؤال مطرح میشود که آیا این تغییر واقعاً به دلیل ضرورت تاریخی است یا صرفاً ابزاری برای بازسازی و بازتعریف این شخصیتها در دنیای جهانیشده و سیاسی امروز است؟ این نوع تغییرات گاهی میتواند به معنای سلطه فرهنگی جدید یا تلاش برای شکلدهی مجدد به روایتهای تاریخی و فرهنگی باشد.
✍️یوسف پورجم
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘سلسله جلسات
«#به_روایت_سینما»
🔳با موضوع: «نگرش راهبردی و جریان شناسانه به سینمای غرب»
▫️ این هفته به بهانه:
فیلم سینمایی
JOKER
قسمت ۱ و۲
▪️با حضور استاد:
دکتر محمد حسنی
▫️زمان برگزاری:
#سه_شنبه ۱۵ آبان ماه
۱۴:۳۰ تا ۱۷:۳۰
▪️مکان برگزاری:
پردیسان، بلوار شهیدان تقوی، تقاطع خیابان آقامحمدی،جنب پوشاک فرخنده، موسسه شناخت، طبقه اول، واحد۲، سالن آموزش
▫️ جهت حضور در این برنامه تا ساعت ۱۱ روز سه شنبه به آیدی @Kargaranebrahim اطلاع داده شود.
#موسسه_استاد_فرج_نژاد
#موسسه_شناخت
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
#فکرت
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#پارا_کتاب |#باز_نشر
🔘«اسلامی کردن Islamization هنر و سینمای کنونی»
▪️تأثير تفكر جدید غرب در سینمای ایران در ضمن خود نحوی تلقی جدائی تفکر غرب و سینما و القاء پلورالیسم را در بر داشته است، حال آنکه اساساً غرب و سینمای کنونی نسبت عموم و خصوص مطلق را با یکدیگر دارند.
▪️اگر نقاشی، موسیقی، معماری و شعر در هر يك از تمدنها و فرهنگها به وجود آمده باشند، و اگر بتوان نقاشی غربی و نقاشی هندی را به عنوان دو نوع نقاشی با ابداع عوالمی دیگر پذیرفت برای سینما چنین مرزی وجود نخواهد داشت.
▪️سینمای کنونی بذات هنری غربی است و به عبارتی «هنری است مجلای نظام تكنيك. سینما به مثابه هنر تكنولوژيك بدون پیدایی تکنولوژی و از آنجا فلسفه جدید به ظهور نمی آمد.
▪️بدین معنی سینمای کنونی از نظر صورت و ماده به مثابه تكنيك و هنری است که در سیر تفکر غربی به ظهور آمده و بذات غربی است و در آن نمی توان از تأثیر صرفاً عارضی و بیرونی غرب سخن گفت.
📚کتاب دین و سینما صفحه ۲۴
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
28.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 پدافند رسانهای خود را فعال کنید
▪️ ۸ هشدار رسانهای که در شرایط بحران جنگی باید به آنها توجه کنیم.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
انجمن سواد رسانه طلاب
#اختصاصی 🔘بررسی علل تغییر پیشینه ابرقهرمانان مشهور، تنوع نژادی یا تهاجم فرهنگی؟ ▪️بخش سوم 🔳استعما
#اختصاصی
🔘بررسی علل تغییر پیشینه ابرقهرمانان مشهور، تنوع نژادی یا تهاجم فرهنگی؟
▪️بخش پایانی
🔳تغییرات ابرقهرمانان در برابر تهاجم فرهنگی
▫️از دیدگاه دیگر، تغییر رنگ پوست ابرقهرمانان بهنوعی به عنوان واکنشی به مقاومت در برابر تهاجم فرهنگی غربی نیز قابل بررسی است.
▫️برخی کشورها و جوامع غیرغربی، از دهههای گذشته، به شدت تحت تأثیر فرهنگ غربی، به ویژه هالیوود، قرار گرفتهاند و بخش زیادی از محصولات فرهنگی آنها مصرفکنندگان بینالمللی دارند.
▫️در این شرایط، که این فرهنگها مبادرت به ایستلدگی در برابر چنین تهاجمی از سوی غرب به واسطه رسانه دارند، بازنمایی اقلیتهای نژادی و فرهنگی در قالب ابرقهرمانان میتواند بهعنوان تلاشی برای مقابله با این تلاش تلقی شود.
▫️با این حال، شاید از خود بپرسید که آیا این تغییرات واقعاً توانستهاند هویت فرهنگی اصیل این جوامع را بازسازی کنند یا صرفاً به نوعی همگرایی و پذیرش فرهنگ غربی منجر شدهاند؟ تغییر شخصیتهای سفیدپوست به اقلیتهای نژادی، به جای آنکه به بازتابی از تنوع واقعی فرهنگی منجر شود، ممکن است باز هم به مصرفگرایی فرهنگی دامن بزند و این سؤال را بهوجود آورد که چرا فرهنگهای غیرغربی نمیتوانند قهرمانان خاص خود را خلق کنند، بلکه باید شخصیتهای غربی را بهعنوان الگو بپذیرند.
▫️از دیدگاهی وسیعتر، تغییر رنگ پوست ابرقهرمانان بهجای آنکه یک گام مؤثر در جهت رفع نژادپرستی و ترویج تنوع باشد، بیشتر بهعنوان یک ابزار سیاسی و بازاریابی به کار گرفته شده است.
▫️این تغییرات، در برخی موارد، نهتنها هویت فرهنگی شخصیتها را تضعیف میکنند، بلکه بهنوعی استعمار فرهنگی معکوس و یا تهاجم فرهنگی نوین را نشان میدهند.
▫️این پرسش همچنان باقی میماند که آیا بازنمایی اقلیتها از طریق تغییر نژادی شخصیتهای کلاسیک، راهحلی عادلانه است یا باید بهدنبال خلق قهرمانان جدید با هویتهای نژادی و فرهنگی متفاوت باشیم؟ در نهایت، اگرچه تغییرات نژادی در شخصیتهای ابرقهرمانی میتواند تأثیرات مثبت کوتاهمدتی داشته باشد، اما این تغییرات چون با نگاه دقیقتری به مسائل فرهنگی و اجتماعی صورت نگرفته تا تأثیرات عمیقتر و پایدارتری در جامعه به جا بگذارد، در نهایت منجر به شکست و تغییرات بعدی خواهد شد.
✍️یوسف پورجم
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام