🔘فیلم هالیوودیِ «جنگجوی صحرا»
▫️با بودجهٔ عربستان سعودی که به ماجرای شکست ایران ساسانی از قبایل عرب در جنگ «ذوقار» میپردازد، به زودی اکران خواهد شد.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘جریان سازی رسانهای و خبری
▪️جریان سازی رسانهای میتواند اهدافی همچون راه اندازی و اجرای هجمههای فرهنگی را دنبال کند. از طرف دیگر میتواند به منظور نهادینه شدن یک تفکر استفاده شود.
▫️جریان سازی رسانهای فرآیندی است که رسانهها از آن به منظور همراه کردن #مخاطبان استفاده میکنند.جریان سازی میتواند هم با هدف مثبت و هم با هدف منفی انجام گیرد. به همین دلیل میتوان آن را یک شمشیر دو لبه دانست.
▪️در رابطه با جریان سازی رسانهای به چند نکته باید توجه داشت:
1️⃣ هدف از جریان سازی تغییر یا تثبیت نگرش و افکار عمومی نسبت به یک مقوله به طور دلخواه است
2️⃣ وسایل ارتباط جمعی همانند تلویزیون، رادیو، خبرگزاریها، شبکههای اجتماعی و … ابزارهای ایجاد و انتشار جریان سازی هستند
3️⃣ مالکان رسانهها، حکومتها، سیاست گذاران، بنگاههای تبلیغاتی و … میتوانند منبع جریان سازی باشند
4️⃣ جریان سازی در قالبهای رسانهای ارائه میشود مانند برنامههای آموزشی، تفریحی، خبری و … . در این زمینه پیام رسانه، نقش ویژهای را دارد
5️⃣ جریان سازی در طول یک فرآیند و به صورت تدریجی، نظام مند و غیر مستقیم ارائه میشود.
▪️ مراحل جریان سازی رسانهای؛
▫️"شناخت مخاطب" و تفسیر نگرش او برای برنامه ریزی فرآیند جریان سازی
▫️"اقناع مخاطب"
▫️"تثبیت ایجاد جریان" به عنوان حساسترین مرحله جریان سازی.
▪️باید توجه داشت که جریان سازی رسانهای تا زمانی که در خدمت اهداف مثبت و مبارزه با هجمههای دشمنان قرار گیرد، میتوان به آن به عنوان یکی از مزیتها و فرصتهای رسانه نگاه کرد.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
29.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 رهبر انقلاب: باید در فضای مجازی حکمرانی قانونمند وجود داشته باشد. اگر فضای مجازی قانونمند شود، تبدیل به فرصت خواهد شد. ۱۴۰۳/۶/۶
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#معرفی بازی
🔘بازی امپراطورهای قلابی
▪️گاهی لازمه قواعد یک بازی را بشکنیم و فقط به جلو برویم و از تصاویری که برای ما ساخته شدهاند، لذت ببریم
▫️امپراطورهای قلابی در واقع یک بازی ماجرایی است. اما قوانین یک بازی را ندارد. گاهی به مسیری میروی که هیچ چیز در انتظارت نیست. اما از آن لذت میبری و چی از این بهتر؟
▪️بازی امپراطورهای قلابی بیش از 6 قهرمان و 8000 فریم انیمیشن دستی دوبعدی کلاسیک دارد. داستان بازی در مورد چندین شخصیت متفاوت با انگیزههای مختلف است که هر کدام سعی دارند خودشان را به نحوی قدرتمند نشان دهند. در خیالشان امپراطوری هستند که صاحب افکار بزرگی به بهای زدن از دیگران را دارند. اما این فکر جز خیال باطلی نیست و همه آنها پوشالی هستند.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘پخش پویانمایی «بچهزرنگ» در اسرائیل!
▪️پویانمایی پرفروش «بچه زرنگ» ساخته بهنود نکویی، هادی محمدیان و محمدجواد جنتی، محصول مشترک کانون پرورش فکری و گروه هنر پویا در اسرائیل با نام «ببر سخنگو» اکران شده است.
▫️پخش این فیلم در داخل سرزمینهای اشغالی در حالیست که حامد جعفری، تهیهکننده انیمیشن «بچه زرنگ» در هنگام پخش آن در ایران وعده داده بود که یک درصد از درآمد آن «به کودکان غزه و ایران» اختصاص خواهد یافت! و حالا پخش آن در اسرائیل غاصب پرسرو صدا و جنجالی شده است!
▪️برخی از رسانهها و شخصیتهای صهیونیستی گفتهاند ایران در ساخت این فیلم نقش داشته و قرار است یک درصد از درآمد آن صرف کودکان غزه شود! در حالی که شرکت پخش آن با نام «رد کیپ» مدعی شده یک شرکت فرانسوی که در کار توزیع فیلم شهرت دارد، این انیمیشین را از مالزی خریداری کرده است و ربطی به ایران ندارد!
▫️لازم به ذکر است که عوامل فیلم در چهلمین جشنواره فجر اعلام کرده بودند که این پویانمایی در دو نسخه دوبله داخلی و خارجی تولید شده و قطعا نسخه دوبله خارجی آن در معرض دید صهیونیستهای کودککش قرار گرفته است.
این فیلم در ترکیه و روسیه نیز به نمایش درآمده است و باید دید عاقبت جنجالها در اسرائیل به توقف پخش میانجامد و یا ادامه پخش آن.
📝 محمدجعفر هاشمی
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘 مخالفان روزنامه زرد
▪️ این نشریات و این گونه تولید خبر و خبررسانی منتقدانی دارد که مهمترین دلایل خود را عملکرد نشریات زرد و رساندن آسیبهای اجتماعی میدانند. به عقیده آنان، گردانندگان نشریات زرد با توجه به آگاهی دقیقی که از افکار عمومی دارند و به بهانه پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی مخاطبان، به سودجویی میپردازند.
▪️ فریدون صدیقی، یکی از مدرسان علوم ارتباطات، اعتقاد دارد که روزنامهنگاری زرد بیشتر به مطالب دروغین و جنجالسازی میپردازد. دکتر تژامیر فخرایی، یکی از کارشناسان علوم ارتباطات، با جدا ساختن روزنامهنگاری زرد از روزنامهنگاری عامهپسند، معتقد است که در زردنگاری، نویسنده در پی منفعتطلبی از جریانهای حواشی یک رویداد است؛ اما در روزنامهنگاری عامهپسند، جذب مخاطب از طریق فراهم کردن مسائل جزئی هیجانی و جذاب را دنبال میکند.
✍️ الهام رضایی
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘رهبر انقلاب: هوش مصنوعی با شتاب حیرتدهندهای پیش میرود
▪️اگر به لایههای زیرساختیِ هوش مصنوعی نرسیم، ممکن است در دنیا آژانسی برای هوش مصنوعی مثل انرژی اتمی تشکیل دهند و مانع پیشرفت کشور شوند.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘فضای مجازی و جنگ شناختی؛ کدام راهبرد مقابله
✍️ سید علیرضا آل داود
▪️رهبر حکیم انقلاب اسلامی صبح اربعین ۱۴۰۳: جنگ و مبارزه همیشه ادامه دارد؛ در زمان تیغ و شمشیر یک جور است، در زمان اتم و فضای مجازی و هوش مصنوعی جور دیگر...
▪️بیش از ۱۴ سال از جمله عمیق و حکیمانه امام خامنهای حفظه الله میگذرد:"فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد". فضایی که رهبر انقلاب از عمق وجود به آن باور دارند که فرصتهای بینظیر برای انقلاب اسلامی دارد و البته در کنار فرصتها، تهدیدات بیشماری را هم وقتی ذیل حکمرانی سایبری آمریکاییها باشد، برای ما خواهد داشت.
▪️فضایی که بیش از ۳ دهه است به عنوان ابزار و سلاح جنگ شناختی، روایتها، سایبری، ارادهها و... توسط سازندگان و طراحانش بر ضد کشورهای مستقل مانند ایران اسلامی استفاده میشود.
▪️در کتاب شبه جنگ likewar نیز پژوهشگران غربی معترفند که اینترنت، شبکههای اجتماعی و پیام رسانها تبدیل به سلاح شدهاند و نام این جنگ در عصر ما، جنگ شناختی است.
▪️تاکید امروز رهبر انقلاب در خصوص نحوهی جنگ در عصر فضای مجازی و هوش مصنوعی اینست که باید در این فضا و عرصه هوش مصنوعی قوی شویم و با همین سلاح و ابزار به جنگ دشمنان برویم، اما این نکته مهم را هم باید در خاطرمان داشته باشیم که قاعده جنگ در زمین دشمن که تجهیز شده است اینست که چه ببریم و چه ببازیم، بازندهایم چرا که قاعده بازی را دشمن تعیین میکند!!!
▪️تجربیات چند ساله نشان داده است که حضور هوشمند با راهبرد نامتقارن منفی(زمین دشمن-شیوه خودی) خیلی راهبرد اثرگذاری در مقابله با دشمن نبوده است و باید راهبردی دگر برای این فضا داشته باشیم.
▪️عقلانیت در عرصه این جنگ به ما میگوید تا زمانیکه قاعده بازی و زمین دست دشمن است خیلی دارای اثر نخواهیم بود چراکه با فیلترینگ هوشمند حبابی، مقابله با نت ترولها و چت باتها، بستن اکانتها، پنهان کردن هشتگها و... روبرو خواهیم شد.
▪️راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، تغییر زمین بازی نظیر آنچه چین، کرهجنوبی، آمریکا، اتحادیه اروپا و ... انجام دادهاند تجارب مهم و آزموده شدهای پیش چشم ماست که باید با راهبردهای درست به سمت اجرایی شدنش حرکت کنیم.
▪️تغییر راهبرد جنگ و دفاع با توجه به شرایط فعلی ضروری به نظر میرسد اما مهمترین راهبردش جهاد تبیین هوشمند با بهره گیری از فناوریهای جدید مانند هوش مصنوعی در این زمین است.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
6.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘ویروسِ مقابله با بنیادگرایی مذهبی!
(Fun vax)
▪️ایجاد اختلال ادراکی و محاسباتی با ویروس(عوامل زیستی) در جنگ شناختی
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘اهمیت رسانه در #جنگ_روایتها
▪️جایگاه و نقش تعیین کننده #رسانه در دنیای امروز، انکارناپذیر است.
در سال جاری رهبر انقلاب در دیدار با شاعران فرمودند: «امروز در دنیا چالشها و درگیریها چالشهای رسانهای است. بیش از آنچه موشک و پهپاد و هواپیما و ابزارهای جنگی و مانند این ها تأثیر بگذارند در عقب راندن دشمن، رسانهها هستند که تأثیر می گذارند و دلها را تحت تأثیر قرار می دهند، ذهن ها را تحت تأثیر قرار می دهند. جنگ، جنگ رسانهای است؛ هر کس رسانهی قویتر داشته باشد، در اهدافی که دارد ــ هر هدفی ــ موفقتر خواهد بود».
بدون شک، این سخنان رهبر انقلاب، به معنی نادیده گرفتن نقش موشک، پهپاد و ابزارهای جنگی نیست؛ هدف این است که ما به جایگاه مهم رسانه پی ببریم..
▪️بدون تردید، برای رسیدن به نقطه مطلوب، باید در عرصه رسانه، خودمان صاحب رسانهای قوی و تاثیرگذار شویم و حصر رسانهای دشمن را بشکنیم.
▪️با به راه افتادن جبهه رسانهای واحد در میان کشورهای مقاومت، همه مردم دنیا از اسارت رسانههای صهیونیستی نجات پیدا می کنند. به رغم همه فعالیت های نظام سرمایه داری و رسانه های آن ، مردم، تشنه حقیقت و انسانیت و اخلاق هستند.
▪️در #جنگ_روایتها، مهم این است که بتوانیم از طرق مختلف، روایت خودمان را به دنیا عرضه کنیم و به دشمن اجازه ندهیم که روایت جعلی و نمایشی خود را به مردم تحمیل کند.
▪️هر چقدر که بر رسانه، مسلط تر باشیم و روایت خود را به گوش مردم دنیا برسانیم، موفق تر خواهیم بود و راه را بر روایت جعلی، شبهه افکنی و حمله دشمن، میبندیم.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام