eitaa logo
انجمن سواد رسانه طلاب
5.2هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.9هزار ویدیو
93 فایل
📝انجمن سواد رسانه طلاب محلی برای ارتقاء سواد رسانه جامعه 📲صفحه اینستاگرام: 💠instagram.com/savade_rasanehii ارتباط با ادمین: @Hosna_mn
مشاهده در ایتا
دانلود
🎬بی‌توجهی به ماهیت رسانه 💬ما در مورد رسانه‌ها زیاد صحبت می‌کنیم؛ اما به چیزی که نمی‌پردازیم خود رسانه است! آنقدر با حواشی و هیاهوها و حرف و حدیث‌های این رسانه درگیر می‌شویم، آنقدر درگیر سازمان مدیریتی و اقتصاد سیاسی و پشت صحنه این رسانه می‌شویم که فرصت تأمل و بررسی اصل رسانه به ما داده نمی‌شود؛ چه در فضای نخبگانی و چه در فضای عمومی. 💬علت این هست که اساساً هیچوقت احساس نیاز نکردیم. زیرا این را امر بدیهی می‌دانیم. می‌گوییم خب رسانه است دیگر! این رسانه ظرف است. اگر آقای قرائتی در آن پخش بکنیم خوب است، اگر آهنگ پینک فلوید در آن پخش بکنیم بد است! 📎قسمتی از کلاس فلسفه و ماهیت سینما، با تدریس استاد محمد حسنی در اولین دوره «دین و سینما» مؤسسه رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج نژاد 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 aparat.com/Faraj_Nejad 🆔 t.me/Faraj_Nejad
💢 در خصوص فیلترینگ اینستاگرام چه نظری دارید؟ ⭕️ از طرفی باید گفت اینستاگرام حقیقتا زمین بازی دشمن است و بستن دسترسی به آن (نه فقط فیلترینگ آن) یک ضرورت به نظر می آید، مگر اینکه اینستاگرام ضوابط کشور ما را، برای فعالیت خود در ایران، بپذیرد‌. این ضوابط می تواند بستن تمام سایتهای مستهجن و خلاف فرهنگ رایج کشور ما برای آی پی های ایرانی، از دسترس خارج کردن خبرگزاری هایی که تردیدی در دشمنی آنها با ایران وجود ندارد (مانند بی بی سی فارسی و سعودی اینترنشنال و ...)، بستن اکانت اشخاص حقیقی یا حقوقی که در خارج از کشور علیه امنیت ملی ایران اقدام می کنند، رعایت حقوق مالی و معنوی صاحبان کسب و کار در ایران و سپردن اجازه صدور مجوز و نظارت بر آنها به ایران (که البته در برخی از این موارد خود ایران هم نقش آفرین است؛ مثلا استفاده از وی پی ان باید قانونمند شود) و ... را در بر بگیرد. ⭕️ اینکه اینستاگرام چنین مواردی را بپذیرد تقریبا از محالات است. ⭕️ از طرف دیگر، شاید لازم بود پیش از این به فکر می افتادیم و حالا اگر تصمیم بر بستن داریم (که درباره اش توضیح دادم) باید به نحوی جایگزین آن را در داخل کشور مشخص ساخته و تا حد امکان خسارت های متضرران را جبران کنیم یا در آینده برایشان مشوق های جبران کننده ای از مسیر تبلیغات رایگان در داخل کشور و ... تامین کنیم ⭕️ استقلال نداشتن در فضای مجازی، می تواند تهدید کننده استقلال سیاسی، فرهنگی، امنیتی، نظامی، اقتصادی و ... باشد. 📝دکتر محسن عزیزی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh
💢 چالشی برای سلبریتی های امارات نشین ⭕️ در روزهای اخیر تمام مسئولین امارات در سخنان سخیف ادعا کردند که جزایر سه گانه (ابوموسی،تنب بزرگ و تنب کوچک) جزو اراضی امارات است تا جایی که ریم الهاشمی، وزیر همکاری‌های بین‌المللی امارات در سازمان ملل این مساله را با بی ادبی به ایران بیان کرده است ⭕️ از سلبریتی هایی که این روزها با شعار دفاع از ایران و زدن استوری های مختلف جوانان را دعوت به اغتشاش علیه حکومت کرده اند، درخواست می کنیم حتی اگر شده فقط یک توییت با همان ادبیاتی که به نیروی انتظامی هتاکی می کردند علیه این اقدامات مسئولین اماراتی منتشر کنند ⭕️ مگر نمی گویید دغدغه ایران را دارید، امروز وقت آزمودن این ادعاست تا واقعیت ها نمایان شود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh
💢 فائزه هاشمی بازداشت شد ⭕️ او به‌دلیل حضور در آشوب‌های خیابانی و تحریک به اغتشاش توسط یکی از نهادهای امنیتی بازداشت شده است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh
🔴نقش مشهوران (سلبریتی‌ها) و نخبگان در اخلاق اجتماعی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻رفتار ذی‌نفوذان و افراد مشهور (سلبرتی‌ها) از مهم‌ترین عوامل تغییر اخلاق اجتماعی است. ذي‌نفوذان هر جامعه‌اي به دليل جايگاه و موقعيت اجتماعي برتر یا قابل‌ توجه‌تري که دارند، نقشي جدي در شکل‌دهي به فرهنگ عمومي و اخلاقیات اجتماعی ايفا مي‌کنند. اخلاق و رفتار و گفتار آنان و نحوة معيشت و معاشرت و آرایش و پوشش آنها عاملي مهم در فرهنگ‌سازي و اخلاق‌گستری یا اخلاق‌زدایی است. 🔻به همين دليل، هرگونه انحرافي در اخلاق و رفتار ذي‌نفوذان و نخبگان جامعه (اعم از نخبگان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، علمی، هنری، ورزشی و ...) مي‌تواند تأثيرات جبران‌ناپذيري بر خلقیات عامة مردم بگذارد. 🔸قرآن کريم در داستان قارون به عنوان یک نخبه اقتصادی، مي‌‌فرمايد: فَخَرَجَ عَلى‏ قَوْمِهِ في‏ زينَتِهِ قالَ الَّذينَ يُريدُونَ الْحَياةَ الدُّنْيا يا لَيْتَ لَنا مِثْلَ ما أُوتِيَ قارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظيم‏ (قصص، 79) (قارون) با تمام زينت خود در برابر قومش ظاهر شد، آنها که خواهان زندگي دنيا بودند گفتند: «اي کاش همانند آنچه به قارون داده شده است ما نيز داشتيم براستي که او بهرة عظيمي دارد» 🔻شیوه رفتار عالمان و نخبگان جامعه و به ویژه عالمان دین هم در شکل‌دهی به اخلاقیات اجتماعی بسیار مهم است. تا جایی که در حدیثی بسیار تکان‌دهنده از (ص) چنین نقل شده است که: «إِنَّ أَهْلَ النَّارِ لَيَتَأَذَّوْنَ مِنْ رِيحِ الْعَالِمِ التَّارِكِ لِعِلْمِهِ وَ إِنَّ أَشَدَّ أَهْلِ النَّارِ نَدَامَةً وَ حَسْرَةً رَجُلٌ دَعَا عَبْداً إِلَى اللَّهِ سُبْحَانَهُ فَاسْتَجَابَ لَهُ وَ قَبِلَ مِنْهُ فَأَطَاعَ اللَّهَ فَأَدْخَلَهُ اللَّهُ الْجَنَّةَ وَ أَدْخَلَ الدَّاعِيَ النَّارَ بِتَرْكِهِ عِلْمَهُ‏؛ همانا دوزخیان از بوی گند عالم بی‌عمل در رنج‌اند و در میان دوزخیان بیشترین پشیمانی از آن کسی است که دیگران را به دین دعوت کرده و آنها هم پذیرفته و خدا را اطاعت کرده و در نتیجه وارد بهشت شده‌اند، اما خود آن دعوت‌کننده به دلیل بی‌عملی وارد دوزخ شده است.» 🔸خدا رحمت کند را که کراراً با یادآوری این حدیث، محتوای آن را متذکر می‌شد و با شجاعت و صراحت می‌گفت: «آن قدر صدمه‏اى كه اسلام از يك آخوند فاسد مى‏خورد از محمد رضا نمى‏خورد! در روايات هست كه آخوند فاسد و ملّاى فاسد در جهنم از بوى تعفنش اهل جهنم در عذاب هستند. در اين دنيا هم از بوى تعفن بعض از آخوندهاى فاسد دنيا در عذاب است. ما طرفدارى از عمامه نمى‏كنيم. ما طرفدارى از اسلام مى‏كنيم.» 🔻 نیز در باب هشتم گلستان با عنوان «در آداب صحبت» مي‌گويد: «معصيت از هركه صادر شود ناپسنديده است و از علما ناخوب‏تر، كه علم سلاح شيطان است و خداوندِ سلاح را چون به اسيرى برند، شرمسارى بيش برد. عام نادان پريشان روزگار به ز دانشمند ناپرهيزگار کان به نابينايي از راه اوفتاد وين دو چشمش بود و درچاه اوفتاد» 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh
💢‌ روایت حمید هیراد از لشکرکشی اکانت‌های فیک جهت فشار به هنرمندان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh
💢سلبریتی‌ها بی‌تقصیرند! ✍️ محمدجواد محمودی ⭕️ آری؛ می‌دانم دلخور می‌شوید امّا باید بپذیریم که آن‌ها به اقتضای شغل‌شان که «شهرت‌طلبی» است، فعالیت می‌کنند. ⭕️ این ما بودیم که همه جا راه‌شان دادیم، و هر جا تریبونی برای معرفی الگو بود، بلندگو به دست‌شان دادیم؛ ندادیم؟! ⭕️ این ما بودیم که هر ویژه برنامه‌ای در تلویزیون گذاشتیم، از آن‌ها به عنوان شخصیت موفق دعوت کردیم و کف برنامه، سوراخ سنبه‌های زندگی‌شان را پرسیدیم تا جوانان دیکته کنند. ⭕️ این ما بودیم که هر جا برنامه‌ی فرهنگی تدارک دیدیم، به عنوان مهمان ازشان دعوت کردیم تا از راز موفقیت‌شان بگویند. ⭕️ این ما بودیم که هر جا سفیر فرهنگی خواستند، شالی بر گردن‌شان انداختیم و کنارشان عکس سلفی گرفتیم و ازشان تقدیر کردیم. ⭕️ این ما بودیم که هر جا بودجه‌ی کلان فرهنگی بود، به زیر پای‌شان ریختیم تا برای‌مان سیاه‌نمایی تولید کنند و در آخر هم فرش قرمز برای‌شان پهن کردیم تا با وضع کذا و کذا، ژست هنرمند بگیرند! ⭕️ آن‌ها سلبریتی‌اند، شغل‌شان شهرت است، و اقتضای شهرت آن است که یک روز با این طرف باشی و روز دیگر آن طرف. آن‌ها نه مصلح اجتماعی هستند، نه الگوی زندگی و نه پیش قراول فرهنگی. ⭕️ مگر مملکت ما دانشمند و فرهیخته و الگو کم دارد؟! چرا فکر کردیم فرهیختگان را فقط باید کنج شبکه‌ی چهار ببریم و در مجامع نخبگانی دعوت کنیم؟ ⭕️ اشتباه از ما بود، ما سلبریتی‌ها را در جایی که نباید، قرار دادیم و حال گله‌مندیم که چرا اینگونه می‌کنند و از جوان‌مان دلخوریم که چرا چشم و گوش بسته هر حرف مفت او را می‌پذیرد... ⭕️ باید حقیقت را پذیرفت، مرد هزارچهره، نباید چهره‌ی الگو باشد! ⭕️ پ.ن: سلبریتی در این متن، به معنای شخصی است که برای کسب شهرت، از حرفه‌ی خود همچون بازیگری، خوانندگی، ورزش و ... پا را فراتر گذاشته و در عرصه‌های دیگر هم اظهار و اعمال نظر می‌کند! بنابراین حساب هنرمند از سلبریتی جدا است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh
💢 روایت و کنش جمعی ✏️نویسنده: فردریک دبلیو مِیِر 📝مترجمان: الهام شوشتری‌زاده ⭕️این کتاب تلاشی فکری برای توضیح شیوه‌ی گروه‌های انسانی برای غلبه بر موانع کنش جمعی‌ست؛ مبتنی بر روایت و قصه. ⭕️ کنش جمعی پدیده‌ی نادری نیست. کافی‌ست چند دقیقه پای اخبار تلویزیون بنشینیم یا گشتی در وب‌سایت‌های خبری بزنیم تا جلوه‌ها و نمودهای متعدد و گوناگون کنش جمعی را ببینیم: آدم‌هایی که برای رأی دادن به نامزدهای محبوب‌شان صف کشیده‌اند، معترضانی که در خیابان‌ها راهپیمایی می‌کنند، امدادگران و گروه‌های کمک‌رسانِ خودجوشی که برای کمک به آسیب‌دیدگان فاجعه‌های طبیعی بسیج شده‌اند و سربازانی که در میدان جنگ تا پای مرگ کنار همرزمان‌شان می‌جنگند. ⭕️ این کتاب با بهره‌گیری از یافته‌های علوم سیاسی، جامعه‌شناسی و .... توضیح می‌دهد که چرا قصه‌ها می‌توانند ما را به رفتارهایی خاص برانگیزند و چگونه چنین کاری می‌کنند. از نگاه او انسان، در کنار همه‌ی چیزهای دیگر، موجودی قصه‌گو و قصه‌خوست. ما به کمک داستان‌ها به تجربه‌هایمان معنا می‌دهیم، هویت‌مان را تعریف می‌کنیم و قالبی برای رفتارهایمان می‌سازیم. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh
💢 سکوت جایز نیست. ⭕️ توییت جالب مهران رجبی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh
💢 مواظب شایعه‌پراکنان باشیم... •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh
💢 طرف مردم باشیم... •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh
10.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 آل‌داود در برنامه فرامتن زنده شبکه افق ⭕️ در جنگ شناختی در بازه بلند مدت دشمن با ابزار های فضای مجازی رها شده به دنبال تغییر ذائقه و رفتار نوجوانان است که در این فتنه دیدیم. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh