eitaa logo
انجمن سواد رسانه طلاب
5.2هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.9هزار ویدیو
93 فایل
📝انجمن سواد رسانه طلاب محلی برای ارتقاء سواد رسانه جامعه 📲صفحه اینستاگرام: 💠instagram.com/savade_rasanehii ارتباط با ادمین: @Hosna_mn
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فکرت
💢واکاوی سینمای دینی در ایران 🔺پاسخ بدین پرسش که سینمای دینی چیست و نسبت میان سینما و دین کدام است، مسبوق به تعریفی است که از دین و سینما در نظر داریم و مرتبتی که برای هر یک از آن دو در عالم وجود و معرفت قائل می‌شویم. در اینجا از ماهیت و تعریف سینما سخنی به میان نمی‌آوریم اما در باب دین باید گفت تردیدی نیست که هر یک از مکاتب و نحله‌های فکری تصویری ویژه از دین دارد و بسته به اینکه آن را از درون بنگرد یا از بیرون؛ به آن معتقد باشد یا بی اعتقاد؛ حقیقت بپندارد یا طریقت یا شریعت و یا جمع میان آن‌ها، تعریفی متفاوت از آن ارائه خواهد کرد و البته ما که حبل المتینی چون قرآن در اختیار داریم تعریف و تصویرمان از دین را هم از این حبل المتین خواهیم گرفت. ✍️محمدرضا چاوشی، محقق و پژوهشگر 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید ⏰ زمان مطالعه: ۴ دقیقه •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
7.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 ضربه ای که خائنین داخلی بر پیکره یک ملت و کشور وارد میکنند دشمنان خارجی وارد نمیکنند.... ⭕️ این کلیپ چقدر برای این روزا آشناست! •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh
هدایت شده از فکرت
31.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢نشست «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی» با موضوع «حجاب»- بخش ۲ 🎙دکتر احمد شاکرنژاد،‌ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 💠 گونه‌شناسی واکنش‌های معنوی به گشت ارشاد 📌جریان معنویت عصر انقلاب اسلامی مدافع این اتفاق نبودند؛ یعنی مدافع این‌که گشت ارشاد به این شیوه این کار را انجام دهد، نبودند؛ به‌طوری جدی مخالف حواشی این جریان بودند و چند چیز را برجسته می‌کردند که برایم جالب بود. این نکات عبارت بودند از: ۱- همین اتفاقات در سایر کشورها هم می‌افتد چرا به آنها توجه نمی‌کنید؟ ۲- این‌که چرا گشت ارشاد به معنای درست آن انجام نمی‌دهید؛ یعنی سیاست‌های گشت ارشاد باید اصلاح شود. 👈 متن بخش دوم در سایت فکرت •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
هدایت شده از فکرت
💢جنگ شناختی مافیا علیه شهروندان ✍️محسن ابراهیمی 🔸بازی شهروند و مافیا، الگوی مناسبی برای تبیین جنگ شناختی است که جامعۀ ایران اکنون درگیر آن است. اصلی‎ترین ویژگی این بازی، قطع ارتباط شهروندان با واقعیت خارجی است. بازی مافیا در فضای بسته و تاریکی شکل می‎گیرد که شهروند با ورود به آن، ارتباطش با واقعیت خارجی قطع می‎شود. در این فضا، شهروند توان شناخت دوست از دشمن را از دست می‎دهد و تنها برای او دلیل‎های غیر قطعی و ظن‎آوری باقی می‎ماند که او را نمی‎تواند از حالت شک و تردید خارج کند. 🔸آشکارترین اثر قطع ارتباط با واقعیت خارجی، عجز شهروند از دست یافتن به یقین و معرفت صحیح است. این امر در دنیای معاصر، توسط ابزار رسانه رخ می‎دهد. هر چند که رسانه ابزاری است که برای کسب معرفت آسان و سریع به واقعیت خارجی ساخته شده است؛ اما ویژگی اصلی رسانه، وساطت میان قوای شناختی و واقعیت خارجی افراد است. با پیشرفت فناوری و شکل‎گیری فضای مجازی، به شکل غالب ارتباط مستقیم فرد با واقعیت خارجی قطع و دست یافتن به واقعیت‎های خارجی وابسته به رسانه و فضای مجازی شده است که به یک معنا پلی برای رسیدن او به واقعیت خارجی است. 🔸بنابراین عموم شهروندان، توسط رسانه در یک فضای مجازی قرار گرفته‎اند که آنها را از واقعیت خارجی جدا می‎کند و همین امر، زمینه را برای شکل دادن جنگ شناختی علیه آنان فراهم می‎کند. دقت در انتخاب کشته شب و به دنبال آن ایجاد فضای احساسی و هیجانی، اولین گام برای راه انداختن جنگ شناختی است. گام دوم، طرح روایتهای متعدد و ضد و نقیضی از حادثه است که شهروند را دچار سردرگمی و اشتباه می‎کند. واضح است؛ تکمیل‎کننده این پازل، گاه ضعف عملکرد رسانه‎های داخلی در پوشش اخبار است. در چنین فضایی یعنی عدم امکان دسترسی به واقعیت خارجی و حاکم شدن فضای هیجانی، شهروند نمی‎تواند تشخیص و انتخاب صحیحی داشته باشد و با طرح این روایتهای متعدد و ضد و نقیض، اعتمادی را - که به دیگر شهروندان دارد- از دست می‎دهد و جامعه را گرفتار نوعی دو دستگی و تفرقه می‎کند که توان اتحاد و همبستگی با هم را ندارد و در نتیجه دوست به راحتی تبدیل به دشمن و دشمن تبدیل به دوست می‎شود و مافیا به راحتی می‎تواند شهروندان آگاه را از صحنه بازی حذف و یا آنها را به عنوان دشمن معرفی کند. 🔸در صحنه چنین بازی، که اکنون رنگ واقعیت به خود گرفته و کشته‎های فرضی شب، تبدیل به کشته‎های واقعی شده است، همچنان وظیفۀ اصلی بر عهده رسانه است. رسانه‎ای همانند رسانه ملی با بازسازی و تقویت اعتمادی که دچار آسیب شده؛ کمک وافری به پیروزی در این جنگ شناختی می کند. واضح است که شرط این بازسازی کنار گذاشتن محافظه کاری و یا خود سانسوری است که گاه رسانه ملی دچار آن می‎شود و بارها از نگاه منتقدان دلسوزی مانند مرحوم طالب زاده، مطرح شده است. 🔸رکن دیگر پیروزی، حفظ همبستگی و اتحاد شهروندان بر پایۀ حفظ اصول خدشه‎ناپذیری است که می‎تواند مرز مشخصی میان دوست و دشمن ترسیم کند. اصولی مانند پایبندی به استقلال کشور و حفظ امنیت، جان، اموال و ناموس افراد و همچنین احترام به مقدسات دینی، از جمله اصولی است که در هر شرایطی می‎تواند به عنوان اصلی برای مشخص کردن دوست از دشمن به کار رود و از همین رو، از نادیده گرفتن و یا کم رنگ شدن آنها در چنین فضایی باید خودداری کرد. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢 چرا هنوز بازار اخبار جعلی داغ است؟ ❌ اخبار جعلی، یک تکنیک برای جنگ روانی ⭕️ اخبار جعلی در شکل گیری جنبش‌های اجتماعی تأثیر زیادی دارد. اخبار جعلی همان  اخبار جهت دار، مغرضانه و تولید شده با تکنیک های جنگ روانی است که به صورت کاملا هدفمند، حرفه ای و سازمانی در  پوشش  اخبار  واقعی  و  در  راستای  جنگ شناختی ادراکی  غالبا  بر  بستر  رسانه های  غیررسمی که امروز پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی هستند، تولید و منتشر می شود. ❌ چرا اخبار جعلی در جامعه ما  تأثیرگذار شدند؟ ⭕️ 3 تحول در جامعه ما منجر شده تا اخبار جعلی تاثیرگذاری بیشتری داخل کشور داشته باشند که یکی از این موارد، ورود پرسرعت ابزارهای هوشمند و سرویس ها و خدمات مبتنی بر اینترنت با مدیریت غربی ها داخل کشور بدون فرهنگ سازی و ارتقای سواد رسانه و سواد فضای مجازی مردم است. ⭕️ همچنین، گذر از جامعه شفاهی به جامعه شبکه ای و تحول در فرایند تولید خبر، توزیع و دسترسی مخاطب به این اخبار منجر شده تا متاسفانه بستر مناسبی برای ایجاد و انتشار اخبار جعلی داخل کشور ما برای دشمنان مهیا شود. ❌ جنگ رسانه‌ای که با سقوط شروع شد ⭕️ در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی  شاهد یک جنگ رسانه ای عظیم بر ضد کشور بودیم و دشمنان از هر حربه ای که می‌توانستند استفاده کردند تا افکارعمومی داخل کشور با اخبار جعلی مشغول شود و با مسدود سازی اکانت ها، صفحات و کانال‌های انقلابی در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها، با فیلترینگ حبابی، ضریب دادن به محتوا و اکانت های ضد انقلاب و ممیزی هشتگ ها، این فضا را به نفع خود مصادره کنند که البته این موضوع قابل پیش بینی بود. ❌ تلاش‌ شبکه‌های مجازی برای عدم نمایش واقعیت ⭕️ با شهادت حاج قاسم سلیمانی ،آمریکا به تمام سرویس هایش در فضای مجازی دستور داد تاجلوی فعالیت رسانه ای مردم و جبهه مقاومت در سرویس های توئیتر، اینستاگرام، فیس بوک... را بگیرند.همین موضوع به خوبی نشان می دهد که  هدف آمریکا از سرمایه گذاری بلند مدت بر روی این سرویس ها برای چه زمانی و در برابر چه حوادث و رویدادهایی است. البته که  صفحاتی که تصاویر، فیلم‌ها و هشتگ های قاسم سلیمانی و انتقام سخت را  داشت  را حذف کردند که این موضوع  خود نوعی تروریسم سایبری است. ✍ سید علیرضا آل داود •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh
💢 دوست مقصر، دشمن بی‌تقصیر 📍حکایت است که شبی دزدی نابکار، خَری از طویله‌ای دزدید. صبح فردا، همسایه‌ها با صدای ناله‌‌های مالباخته، به دورش جمع گردیده و هرکدام لب به تحلیل رویداد گشودند؛ از سرزنش استراحت شبانگاهی صاحب خَر گرفته تا کمبود امکانات طویله، و حتی عرعر نکردن خَر بهنگام رؤیت دزد! صاحب خر در آن بدحالی دست‌ها را بالا برده و گفت: "خدایا در عجبم که همه مقصرند، الا شخص دزد!!!" 📍حال شده است حکایت این روزهای ما! در تحلیل ناآرامی‌های اخیر -که معتقدم بُعد آن غلبه‌ی بیشتری دارد- چقدر عجیب است که انگشت اتهام تحلیلگران صرفا بسمت داخلی‌ها نشانه می‌رود و نقش آشکار دشمنی‌ها اصلا به حساب نمی‌آید؛ لذا نتیجه‌‌ی اینگونه تحلیل‌ها می‌شود دستمایه‌ی انشقاق خودی‌ها و پوزخند ناخودی‌ها! 📍ای‌کاش به وقایع اخیر از این زاویه‌ی مهم نیز نگریسته شود که "اغتشاش نسلی، محصول تلخ اغتشاش ذهنی است"؛ همان ذهن‌های بی‌دفاعی که سال‌هاست با پوشش پوشالی آزادی، در زیستگاه گرگ‌های رسانه‌ای رها و دریده شده‌اند! در این شرایط تنها راه آزادی نسلی از این اسارتگاه شناختی، اهتمام به دو بال است که یکی بدون دیگری، پروازی ندارد: ✅ و محدودسازی بسترهای تروریسم رسانه‌ای ✅ و هموارسازی بسترهای گفتگوی واقعی ✍محمد جوانی •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh
🔥شورش «رَهْطی» نه جنبش «نَفْری» 🔥شورش «مافیایی» نه جنبش «اجتماعی» 🔻 برای فهم جامعه شناختی نفاق، در بین کلمات قرآنی که برای توصیف و تبیین صور تجمع و جمع انسانی در جامعه دینی استفاده شده، توجه به واژه بسیار مهم «رهط» لازم است. در آیات قرآنی «رَهْط» بر خلاف «نَفْر» در سیاق منفی استفاده شد. ☘️«نَفْر» تجمع و کنش جمعی فی سبیل الله است، يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ أَرَضِيتُم بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الْآخِرَةِ ۚ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ ﴿٣٨ التوبة﴾ وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُوا كَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ ﴿١٢٢ التوبة﴾ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَكُمْ فَانفِرُوا ثُبَاتٍ أَوِ انفِرُوا جَمِيعًا ﴿٧١ النساء﴾ ☘️اما «رهط» تجمع و کنش جمعی فی سبیل الشیطان است. وَكَانَ فِي الْمَدِينَةِ تِسْعَةُ رَهْطٍ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ وَلَا يُصْلِحُونَ ﴿٤٨ النمل﴾ رابطه رهط با نفاق را هم می توان با ملاحظه لغوی اینگونه توضیح داد. . مفسران نفاق را برگرفته از کلمه­ «نفق» به معنای «طریق نافذ» مي­دانند و بعضي ديگر آنرا مشتّق از کلمة «نافقاء» به معنای محلي از لانه موش صحرایی، معنا کرده­ اند. اين محل خاص، در حقیقت درب مخفی نجات لانه موش در وقت خطر است. توضيح اينکه موش براي ساختن لانه، زمين را سوراخ مي کند و به حدي پيش مي رود، که مجدداً به قشر زمين مي رسد و آن را نازک مي کند ولي از بين نمي برد، هر موقع خوف و ترس براي او در لانه رخ داد، فوراً پوسته را برانداخته و از آن درب فرار مي کند. در واقع اين حيوان در زمين دو سوراخ درست مي کند، يکي سوراخ آشکار که از آنجا داخل لانه مي شود. و عرب به آن «قاصعا» مي گويد و ديگري سوراخ پنهان که از آن خارج مي گردد و بدان «نافقا» مي گويند؛ قسمت«نافقاء» از لانه موش به ظاهر خاک است ولي درون، آن خالی و فرورفتگي است. اهل لغت با توجه به همين معنا، میگویند منافق از راهي وارد اسلام مي شود، و از راهی ديگر غير از آن، از اسلام خارج مي شود، همچون موش که از يک سوراخ وارد لانه اش مي شود و از سوراخ ديگر خارج مي گردد. همچنين منافق، مثل نافقا خلاف آنچه را که پنهان مي کند ظاهر مي سازد. «نفاق» با «رهط» هم رابطه دارد توضیح آن، اینگونه است که به حجره ای که موش صحرایی بین القاصعاء والنافقاء می کَنَد و توله هایش را در آن پنهان می کند الراهِطاء (کنافِقاء) و الرُهَطة (كحُطَمة) گفته می شود. در نتیجه می توان گفت: «رهط بر خلاف «نفر» جماعتی پنهان و دارای نفاق است که افراد آن بر کنش جمعی تناکر( امر به منکر متقابل) تعاهد دارند و فساد در زمین می کنند و اصلاح نمی کنند. 🔅وَكَانَ فِي الْمَدِينَةِ تِسْعَةُ رَهْطٍ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ وَلَا يُصْلِحُونَ ﴿٤٨ النمل﴾🔅 بر این اساس و با توجه به شعارها، کیفیت خشونت و کنش جمعی اغتشاش و شورش اخیر می توان گفت؛ این شورش، شورش ارهاط افساد طلب است شورش بچه منافق های افساد طلبِ معطوف به تصویر(اهل تفرّج، تکشّف و تکشیف) است. بچه منافق های که توهّم براندازی و تبدیل حرم به بزرگترین استیج تفرّج و ساخت بزرگترین تکشّف گاه جهان را دارند. (زهی خیال باطل) این «شورش رهطی» است ، نه «نَفْر اجتماعی». این «شورش مافیایی» است نه «جنبش اجتماعی». کنش داعشی دارد نه اصلاحی ✍️ علی اصغر اسلامی تنها @hamshenasi •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh
چرا برای ما مسلمانان به سمت اینهمه هزینه می پردازد؟ ⁉️ ✅ چون، پیشتر از این، موفق شده بود با همین روش ()، و درگیر کردن نخبه ها و مردم در انواع شهوات، جلوی مسلمانان بر جهان را بگیرد. اصل مطلب را گم نکنیم... حاکمیت علمی=حاکمیت فرهنگی، حاکمیت اقتصادی، حاکمیت نظامی دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس پانوشت: چهار پنج قرن قبل تاجري در يكي از كشورهاي اروپايي به استادي مراجعه ميكند و ميگويد ميخواهم فرزندم درس بخواند؛ او را به كدام مدرسه بفرستم؟ استاد در جواب ميگويد اگر به همين چهار عمل اصلي - جمع و ضرب و تفريق و تقسيم - قانع هستي، ميتواني او را به هر كدام از مدارس كشور ما يا ديگر كشورهاي اروپايي بفرستي؛ امّا اگر بالاتر از آن را لازم داري، بايد او را به كشور اندلس يا به مناطق مسلمان‌نشين بفرستي (نقل شده از کتاب پی یر روسو درباره تاریخ علوم) https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231 •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh
💢 من معتقدم که زن هم باید مثل فیلمی پرهیجان باشد. ⭕️ شهید مطهری در کتاب مساله حجاب (جلد : 1  صفحه : 74 ) چنین می‌نویسد: ⭕️ ویل دورانت در لذات فلسفه می‌گوید : "آنچه بجوئیم و نیابیم عزیز و گرانبها می‌گردد . زیبائی به قدرت میل‌ بستگی دارد و میل با اقناع و ارضاء ، ضعیف و با منع و جلوگیری ، قوی‌ می‌گردد" . ⭕️از همه عجیب‌تر سخنی است که یکی از مجلات زنانه از آلفرد هیچکاک - که‌ به قول آن مجله به حسب فن و شغل فیلمسازی خود درباره زنان تجارب فراوان‌ دارد - نقل می‌کند . ⭕️ او می‌گوید : "من معتقدم که زن هم باید مثل فیلمی پرهیجان و پرآنتریک باشد ، بدین‌ معنی که ماهیت خود را کمتر نشان دهد و برای کشف خود مرد را به نیروی‌ تخیل و تصور زیادتری وادارد . باید زنان پیوسته بر همین شیوه رفتار کنند یعنی کمتر ماهیت خود را نشان دهند و بگذارند مرد برای کشف آنها بیشتر به خود زحمت دهد" . ⭕️ ایضا همان مجله در شماره دیگری از همین شخص چنین نقل می‌کند : "زنان شرقی تا چند سال پیش به خاطر حجاب و نقاب و رویبندی که به‌ کار می‌بردند خود بخود جذاب می‌نمودند و همین مسأله جاذبه نیرومندی بدانها می‌داد ، اما به تدریج با تلاشی که زنان این کشورها برای برابری با زنان‌ غربی از خود نشان می‌دهند حجاب و پوششی که دیروزبر زن شرقی کشیده شده بود از میان می‌رود و همراه آن از جاذبه جنسی او هم‌ کاسته می‌شود" .  •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh
حجت‌الاسلام مهدوی ارفع.mp3
1.05M
💢انتقاد تند حجت‌الاسلام از ول بودن فضای مجازی در ایران… •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh
14.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 بلاگرها بلای امروز زندگی های مشترک..! •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh
📲 | پیش‌نیازهای کار رسانه‌ای از دیدگاه استاد فرج نژاد 📌جهت دانلود فایل با کیفیت، اینجا کلیک کنید. 🆔 eitaa.com/farajnezhad110 🆔 aparat.com/Faraj_Nejad 🆔 t.me/Faraj_Nejad