هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
⚡️ دومین همایش بینالمللی دشمنشناسی - به مناسبت سومین سالگرد رحلت استاد محمدحسین فرجنژاد
👤سخنران همایش: حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان
🎁به همراه تقدیر از نفرات برتر همایش و اهدای تندیس سال #دشمن_شناسی
📆 پنجشنبه، ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۱۶ الی ۱۹
📍قم، خیابان شهدا، سالن همایشهای غدیر
📣شرکت برای عموم آزاد است.
📲کانال مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
https://eitaa.com/joinchat/1842479109C6a0ba6652b
🔘پیشرفت تکنولوژی و حفظ ارزشهای اسلامی / بررسی مبانی فلسفی هوش مصنوعی و چالشهای آن برای ارزشهای اسلامی
▪️دکتر محمد ممتاز علی، استادیار دین شناسی تطبیقی دانشگاه بینالمللی اسلامی مالزی، مطرح کرد؛
▫️ برای درک زمینه گستردهتر هوش مصنوعی، باید فلسفههای زیربنایی که توسعه آن را شکل دادهاند، بشناسیم. فلسفههای مدرن غربی مانند راسیونالیسم، علمگرایی، پوزیتیویسم و ترنسهیومانیسم بر مسیر پیشرفت تکنولوژیک تأثیر گذاشتهاند و منجر به خلق هوش مصنوعی شدهاند.
▪️هدف ترنسهیومانیسم ادغام تکنولوژی با انسانها است، به طوری که یک ترکیبی از انسان و ماشین ایجاد شود. این موضوع پیامدهای بزرگی برای جامعه دارد، زیرا هوش مصنوعی در بدن انسان ادغام میشود. چشمانداز غلبه بر محدودیتهای بیولوژیکی فعلی سوالات اخلاقی، معنوی و وجودی را مطرح میکند.
▫️متخصصان و علمای مسلمان، با در اختیار داشتن قرآن و سنت، باید فلسفههای زیربنایی هوش مصنوعی و تأثیر احتمالی آن بر زندگی انسانها را بشناسند. اگرچه هوش مصنوعی ذاتاً با اسلام ناسازگار نیست، رویکردی انتقادی ضروری است تا همخوانی با اصول اخلاقی و معنوی تضمین شود.
▪️در حالی که هوش مصنوعی فرصتهایی برای پیشرفت ارائه میدهد، بایستی به همخوانی آن با اصول اخلاقی و معنوی حیاتی توجه داشت. چشمانداز ترنسهیومنیسم برای ادغام فناوری با بشریت، مفاهیم بنیادی اسلامی را به چالش میکشد و نیازمند بررسی دقیق از سوی اندیشمندان مسلمان است.
▫️ متن کامل: https://ihkn.ir/?p=38072
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#پارا_کتاب | #باز_نشر
🔘رسانه به مثابه ره آورد تکنولوژیک
▫️رسانه به عنوان ره آورد تکنولوژیک یک ابزار فنی پیچیده و متحول شده است که در آغاز، بیشتر ابزاری برای انتقال یا تکثیر متونی بود که در سطح وسیعتر نسخه برداری و پخش میگردید؛ ولی به دلیل ماهیت تکنولوژیکی خود انقلاب بزرگی ایجاد نمود. آنگونه که بر تلقیها و برداشتهای ما از رخدادها و واژگان خلق شده، در جامعه تأثیر گذار است.
▫️برخی تحت تأثیر دیدگاه ارسطویی رسانه را صرفاً وسیله مادی انتقال پیام میدانند. در این دیدگاه چنین فرض شده است که واقعیت یا هنجار اجتماعی مجزا و منسجمی وجود دارد که رسانه در بدو امر به عنوان ابزار توضیح و اشاعه آن واقعیت عمل میکند.
▫️ولی این واقعیت ندارد زیرا رخدادهای تکنولوژیک همانند حلقات زنجیر به هم پیوسته هستند و در سالهای اخیر، تحولات عمدهای در نوع بینش و تفکر آدمها درباره رسانهها به وقوع پیوسته است که به رغم عدول و عبور از آن نظریه، نشان دهنده پیوستگی و در هم تنیدگی رخدادهای رسانهای نیز میباشد.
📚کتاب دین رسانه ای آثار و پیامدها؛ صفحه ۲۲
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘مهندسی اجتماعی چیست؟
▪️هکرها و مهندسان اجتماعی چگونه با جمعآوری اطلاعات و هنر دستکاری ذهنی، طعمههای خود را به دام میاندازند؟
▪️حملات مهندسی اجتماعی چگونه میتواند به افراد و سازمانها آسیب بزند؟
▪️ سه نکتهی مهم برای در امان ماندن از این حملات
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
صوت کلاس استاد مومنی.mp3
89.27M
#صوت | #دوره_سواد_رسانه
🔘جلسه بررسی ماهیت سلبریتی در دنیا
▪️اختصاصی دختران نوجوان
▫️باحضور:
دکتر علی مومنی
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
انجمن سواد رسانه طلاب
#نقد_بازی | #اختصاصی
🔘خیار: بازی حدس کلمه
▪️استدیو «پیکی پای» اقدام به ساخت بازی فکری کرده است که یکجور حدس کلمه به حساب میآید و از طرفی با نمونههای قبلی مانند، آفتابه و آمیرزا و فندوق و... تفاوت دارد. در کافه بازار 5 هزار نصب فعال گرفته و نظراتی که از مخاطبان دریافت کرده، مثبت است.
▫️داستان بازی
▪️خیار، بازی کلماتیک جدید است که در آن سعی میکنید با ترکیب تصاویر، عبارات جالب بسازید. این بازی سعی میکند ذهن شما را به چالش کشیده و با استفاده از تصاویری که در اختیار شما قرار میدهد، عبارت و جمله جدید ساخته و وارد مرحله بعدی شوید. این بازی تفاوتی که با نمونههای قبلی دارد، این است که به جای حروف و کلمههای مختلف، تصاویر به شما داده و شما باید با چینش درست تصاویر کنار هم، آنرا حدس بزنید.
▪️این بازی از گرافیک و تصویر پردازی خاصی برخوردار نیست و توقعی نیز از این سبک بازیها برای گرافیک خارق العاده نمیرود. بازی دارای1000 کلمه است که هر کدام، از 1500 تصویر مختلف بدست میآیند و واقعاً سازنده زمان زیادی نسبت به ساخت آن مصرف کرده است و انصافاً علاوه بر اینکه ایده جدید بوده، کلمات نیز به راحتی قابل حل نیستند و شما را به چالش واقعی میکشند.
▪️این بازی آفلاین بوده و نیاز به اتصال به اینترنت ندارد و در مواقعی که اینترنت در دسترس شما نیست، گزینه خوبی برای سرگرمی به حساب میآید. اما اگر بخواهید به چالش روزانه بروید، مجبور هستید اینترنت خود را وصل کنید. همانطور که گفته شد درست است که حدس کلمه به آسانی نیست، اما برخی موارد بیجا و بیمورد سخت میشود. تصاویری به شما میدهد که حتی به ذهنتان هم خطور نمیکند چه عبارتی در آن نهفته است و واقعاً نیاز دارید با پرداخت سکه راهنمایی گرفته تا از آن عبور کنید.
▪️شرکت سازنده با استفاده از یک خلاقیت بعد از هرچند فصل، آقای خیار را میآورد تا به شما بگوید از بازی حمایت کنید؛ حال یا رأی دهید یا سکه بخرید و... . این عمل چون در بازی دائم در حال تکرار است، زننده بوده و قطعاً ذهن شما را به هم میریزید. این کار دقیقاً جای تبلیغات نداشته بازی را میگیرد و هرچقدر که از تبلیغات حین بازی عصبی میشوید، برای این حرکت هم ناراحت خواهید شد.
✍️نویسنده: احمد قطبی
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
26.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘جنگ رسانه ای کربلا چجوری شروع شد که الان به ما رسیده..؟
▪️باعث و بانی این جنگ که بود؟
▫️حجتالاسلام والمسلمین شیخ محسن حاجی مقدس
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#فیلترینگ | #قانون
🔘جرایم رایانهای: بخش اول
▪️ماده ۲۱ جرایم رایانه ای یا ماده749قانون مجازات اسلامی:ماده ۲۱ قانون جرایم رایانهای مربوط به اشخاصی است که مطالب در خور فیلتر شدن را تهیه میکنند، نه اشخاصی که این مطالب را میبینند یا از آنها استفاده میکنند.
▫️قانون برای فروش فیلتر شکن
▪️بر اساس بررسیهایی که صورت گرفته ۶۴ درصد از کاربران از فیلترشکن استفاده میکنند و یا به خرید و فروش فیلتر شکن مشغول هستند و سهم پهنای باند ناشناس به ۲۵ درصد رسیده است. همین مسئله انتقاداتی را نسبت به نظارت بر این حوزه مطرح میکند.
▪️همزمان با افزایش کاربردی فیلترشکن، فروش سهل و آسان و تجارت میلیاردی در این حوزه، مسئله برخورد با فروشندگان فیلترشکن این روزها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. البته برخی سعی کردهاند با توسل به ماده ۲۵ قانون جرایم رایانهای(ماده 753قانون مجازات اسلامی)، خرید و فروش فیلترشکن را جرم بدانند. بند الف این ماده بیان میدارد: «تولید یا انتشار یا توزیع و در دسترس قرار دادن یا معامله دادهها یا نرمافزارها یا هر نوع ابزار الکترونیکی که صرفاً به منظور ارتکاب جرائم رایانهای به کار میرود.» با توجه به این که استفاده از فیلترشکن صرفا برای ارتکاب جرم نیست، بنابراین مشمول این بند از ماده ۲۵ نخواهد بود.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پارا_کتاب | #باز_نشر
🔘رسانه به مثابه نهاد اجتماعی
▪️نیل پستمن معتقد است زمانی زبان، محتوای اصلی محاوره ،گفت و گوها و افکار عامه را تشکیل میداد. با این که در ذات گفتار یا محاوره، هیچ ساختهای از دست انسان همانند ابزارهای تکنولوژیک به کار نرفته، ولی به دلیل استفاده از «زبان» که نظامی است انتزاعی و بر آمده از نمادهای مبتنی بر روابط قراردادی که در جامعه تولید و باز تولید میشود، این نقش را انجام میداد.
▫️ اما امروزه رسانهها این وظیفه را ایفا نموده و در واقع، جای زبان را گرفته است. این تحول، معنای دیگری هم دارد که رسانه، به اعتبار کارکرد و تأثیرگذاری خود، اقتضائات خاص خود را بر افکار و محاورات عمومی و به طور کلی فرهنگ اجتماعی، تحمیل نموده و به طور دقیق، نقش زبان را برای انسان پیدا کرده است.
▪️زبان انسان، که یک نهاد اجتماعی است، کارکردها و ویژگیهای دارد و قطعاً قوانین خاص زبان شناسی وجود دارد که زبان، از طریق آن قوانین، ما را قادر میسازد اطلاعات، احساسات، افکار و چیزهای مشابه دیگری را با هم مبادله کنیم. ما این کار را با ایجاد نظامها و قواعد که مردم به یادگیری آنها میپردازند، انجام میدهیم. همان طور که برای نگارش و سخن گفتن، دستور زبان وجود دارد، برای انواع رسانه هم دستور زبانی لازم است.
▫️همان گونه که زبان، مترجم اندیشه آدمی محسوب میشد، امروزه رسانهها نیز نماینده گویای نیات سازمانهای رسانهای و مترجم اندیشه آنان میباشد. به دلیل این که رسانه هم یک نهاد اجتماعی است و تمام مردم از طریق آن به مبادله پیام میپردازند و در واقع، انسان را قادر به برقراری ارتباط از طریق نظام علامتها و نشانههای که در اجتماع وجود دارد، میسازد.
📚«کتاب دین رسانه ای آثار و پیامدها »صفحه ۲۴
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘برمودا؛ به وقت پیدا شدن
▫️گام اول در آثار هنری و رسانهای، انتخاب اسم و شعار درست برای عرضه محصول است و "برمودا" به وقت پیدا شدن حتما انتخاب درست و موفقی است که برای مخاطب جذاب و پرسش برانگیز است. اما نقطه قوت اصلی این برنامه شکل گفتوگوی متفاوت کامران نجفزاده با میهمانانش است. او بیتکلف و ساده با مهمانان بسیار متنوع خود صحبت میکند گاه سوالهای ریز شخصی میپرسد و گاه مهمانانش را به چالش میکشد.
▫️از میان مهمانان این برنامه میتوان به دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش و خاطراتش از جزیزه خارک و سابقه جانبازیش و یا حضور محمد حسین پویانفر مداح و اختلاف نظراتش با دیگر مداحان و محسن زنگنه نماینده مجلس و صحبتهایش پیرامون مافیای خودرو، کیفیت پایین خودروهای داخلی و برجام نام برد.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘ویشینگ چیست؟
▪️مهندسین اجتماعی چطور میتوانند از پشت تلفن شما را #تخلیه_اطلاعاتی و از شما #کلاهبرداری کنند؟
▫️بسترها و ابزارهای ویشینگ کدامند؟
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
تنظیم گری 6~1.mp3
32.48M
🔘 صوت پیش نشست علمی تنظیمگری فضای مجازی
▫️ تنظیمگری رسانههای برخط با تمرکز بر محتوای دیداری شنیداری
🎙 با حضور:
▪️ رضا عموزادی
▪️ دکتر سید محمدرضا اصنافی
▪️ دکتر سعید اشیری
▪️ سینا شامخ
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
انجمن سواد رسانه طلاب
#نقد_بازی | #اختصاصی
🔘بازی Town ship
▪️این بازی توسط استودیوی بازیسازی Playrix ساخته شده است. قطعاً با سبک بازیهای مزرعهداری آشنا هستید و میدانید عنوان بازی هی دی (hay day) اولین بازی مزرعهداری موبایلی بود که توسط استودیو «سوپر سل» ساخته شده است. بازی «تاون شیپ»، حدود 200 هزار دانلود در کافهبازار داشته و در گوگلپلی بالغ بر 50 میلیون دانلود را نیز ثبت کرده است .
🔳ژانر: تفننی
▪️شما بهعنوان یک دهدار و یا کسی که بهدور از نقطه شلوغ شهر مشغول ساختوساز منطقهای برای خودش فعالیت میکنید. شما مسئولیت یک دهکده را به عهده دارید و باید برای پیشرفت این مردم و توسعه روستای خود قدم بردارید و با افزایش سطح در بازی و دریافت امکانات مختلف مثل گاوداری، مرغداری، گوسفندداری، اداره پست، بیمارستان، اداره پلیس و... به افزایش جمعیت کمک کرده و ذرهذره ارتقا بیابید.
▪️تمام امکانات موجود در دنیا برای شما فراهم است؛ ولی فکر نکنید که باید مثل بازی نیو سیتی (بازی شهرسازی ایرانی) همه چی شما بروز باشد. شما ابتدا باید برای دامها علوفه درست کنید، گندم بکارید و برداشت کنید و تبدیل به یونجه و گندم کرده، تحویل گاو دهید. طبیعتاً محصول بعدی شیر گاو است که برای تهیه کیک و نان از آن استفاده میشود. گرافیک پویا و جذاب بازی در کنار جلوههای صوتی و کیفیت موسیقی بازی، همه دست در دست هم داده و خلق اثری چشمنواز و جذاب را به نمایش گذاشته است.
▪️منابع شما بسیار زیاد بوده و اصلاً پیشرفت در بازی سخت نیست. شاید زمان بر باشد و مدتزمان ساختوسازها بالا باشد؛ ولی اصلاً پیشرفت سخت نیست.
▪️مصرف اینترنت در بازی بسیار بالاست و علت آنهم هرچند خوبی بازی و ادغام چند بازی در یک بازی باشد، باز نسبتاً اینترنت بالایی مصرف میکند و اصلاً بهصرفه نیست.تمام بازیهای آنلاین یکجور اعتیاد را به همراه دارد؛ ولی این بازی، همانند بازی کلش آف کلنز چون نیاز به سرزدن بهموقع و پیشرفت صحیح دارد، اعتیاد نسبتاً بالایی دارد. فقط والدین مراقب فرزندان برای استفاده از این بازی باشند و آن را مدیریت کنند.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#خبر | #باز_نشر
🔘یادگیری ماشین چیست؟
▪️یادگیری ماشین شاخهای از هوش مصنوعی است که به کامپیوترها اجازه میدهد بدون برنامهنویسی صریح، از روی دادهها یاد بگیرند و پیشبینی کنند. به عبارت سادهتر، یادگیری ماشین به کامپیوترها این توانایی را میدهد که الگوها را در دادهها شناسایی کرده و بر اساس آنها تصمیمگیری کنند.
▫️از برخی جهات، یادگیری ماشین ممکن است به نوعی مانند یک عروسکگردان برای هوش مصنوعی به شمار آید. بخش زیادی از آنچه امروز هوش مصنوعی مولد را پیش میبرد، از یادگیری ماشین در قالب مدلهای زبان بزرگ (LLM) به دست میآید. یادگیری ماشین با این مدلها حجم عظیمی از دادههای ورودی را تجزیه و تحلیل میکند تا الگوهای کلمات و عبارات را کشف کند.
▪️بسیاری از کاربردهای بیسابقه هوش مصنوعی در کسبوکار و جامعه توسط قابلیتهای گسترده یادگیری ماشین پشتیبانی میشوند، از این قبیل میتوان به تجزیه و تحلیل اینستاگرام، ارزیابی ریسک، پیشبینی خرابی، مسیریابی جادهها یا خنثیسازی حملات سایبری اشاره کرد. امروزه یادگیری ماشین بر عملیات تجاری روزانه اکثر صنایع از جمله تجارت الکترونیک، تولید، مالی، بیمه و داروسازی تأثیر میگذارد.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
🔻انجمن سواد رسانه طلاب با همکاری دفترتبلیغات و پایگاه تحلیلی و تخصصی عصرزنان برگزار میکند:
💢نشست تخصصی روایتی زنانه از اربعین
به همراه:
🎞اکران مستند«ازخانه تا مشایه»
سخنرانان:
▪️حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا کدخدایی
🔻مدیر گروه مطالعات جنسیت و خانواده موسسه شناخت
🔹با موضوع: زن، اربعین و رسانه
▪️دکتر معصومه طباطبایی
🔻پژوهشگر زن و خانواده
🔹باموضوع: کارکردهای تربیتی پیادهروی اربعین با محوریت زنان و خانواده
▪️دکتر مرضیه میناییپور
🔻پژوهشگر و فعال فرهنگی
🔹با موضوع: تبیین الگوی سوم زن در پیادهروی اربعین
▪️دکتر فاطمه نعمتی
🔻پژوهشگر فرهنگ و تمدن اسلامی
🔹تجربه نقش زنان در سفر پیادهروی اربعین
▪️سرکار خانم مهتا صانعی
🔻مجری
🔅شرکت برای عموم آزاد🔅
🛑ظرفیت محدود🛑
🕰زمان برگزاری: 21 مردادماه 1403
🏷روز یک شنبه ساعت 16 الی 18
📍مکان: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، نبش کوچه ۱۷، سالن سینما اشراق، معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی
🔻برای شرکت در نشست به آیدی
@savade_rasane
🔻و یا با شماره تماس
09059496064
تماس حاصل فرمایید.
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی | #دکوپاژ
🔘 اکران خصوصی،تحلیل و بررسی فیلم سینمایی «شور عاشقی»
👤باحضور: ناقدان و تحلیل گران سینما
▪️آقای رضا نصیری
▪️استاد علی قهرمانی
▪️خانم سیده زینب موسوی (بازیگر فیلم)
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مستند | #باز_نشر
▪️مستند ضد: مرگ کتاب(بخش ششم)
🔘تاثیر صنعت چاپ در کتاب خوانی
▫️چاپ کتاب به اندازهای در تاریخ تمدن بشری حائز اهمیت است که تاریخ نشر گسترده علوم، توسعه علمی و حتی تحول تمدن بشری را به جرئت میتوان به قبل و بعد این اختراع تقسیم کرد.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
May 11
هدایت شده از فرزند انقلاب | میلاد حسنزاده
45.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #ببینید
📽 مستند کوتاه "دستهایشان"
🎥 کارگردان: فاطمه و مطهره عابدینی (فارغالتحصیلان دوره مستندسازی انجمن سواد رسانه طلاب)
🔻دستها، زبان گویای دلها هستند. هر دست، نمادی از یک اثر، یک حرکت، یک دعا و یک ارادت است که در دل آن، داستانی نهفته است. داستانی که از جنس احساس، عشق و ارادت است. در مستند کوتاه «دستهایشان»، فاطمه و مطهره عابدینی با نگاهی هنرمندانه و بهرهگیری از آموختههایشان، به اعماق این داستانها سفر میکنند.
🔻این دو هنرمند جوان، با گذراندن دوره مستندسازی انجمن سواد رسانه طلاب، توانستهاند مهارتهای لازم برای روایتگری تصویری را فرا بگیرند. آنها در این دوره، با اصول و تکنیکهای ساخت مستند، از جمله گونههای مختلف مستند و ویژگیهای آنها، کارگردانی مستند، انتخاب سوژه، تدوین، فیلمبرداری و صداگذاری آشنا شدهاند. حاصل این آموزشها، مستند کوتاهی است که با زبانی ساده و روانی، داستانهای دلنشینی را روایت میکند.
🔹تصویربرداری و تدوین این اثر با تلفن همراه انجام شده است.
#مستند
#مستندسازی
#فرزند_انقلاب | لینک کانال 👇
@revolutionson
🎎 آشـنـایـی با جـــهـــــان انــیــمــه
✍ مجتبی محمدی
▫️اگر به دوران کودکی بازگردیم، قطعاً یکی از بهیادماندنیترین خاطرات ما، خاطرات برنامههای کودک تلویزیون است که بهترین لحظات را برای ما میساختند. انگار همین دیروز بود که ما همراه با "میتی کومان" شهر به شهر میگشتیم، در کنار "جودی" به انتظار "بابا لنگ دراز" مینشستیم و از حماقتهای "پینوکیو" ناراحت میشدیم. چه روزها که برای بهبود پای "دنیل" دعا کردیم تا "آنت" بتواند "لوسین" را ببخشد و دوباره "بچههای کوه آلپ" را دور هم جمع کند و لبخند بر لبشان بیاورد. ای کاش پدر "سوباسا" میبود تا افتخارات پسرش را ببیند.
▪️بله، کارتونهای زیبایی که همگی هنر دست انیماتورهای ژاپن بودند و با دوبلههای عالی یک شاهکار را خلق میکردند. به این کارتونها که محصول ژاپن هستند و چهرهها، چشمهای درشت، دهان و بینی کوچک یا محو و موهای رنگارنگ دارند، انیمه (Anime) میگویند. این نوع انیمیشن به دلیل سبک هنری متمایز، داستانهای جذاب و شخصیتهای بهیادماندنیاش در تمام جهان محبوب شده است.
▫️البته موهای رنگارنگ خود نمادگرایی ژاپنی است. مثلاً، موی سیاهرنگ نشاندهنده خصوصیاتی مثل قدرت، شرارت، افسردگی، رازآلودگی و اغواگری است. سفید نماد سادگی، ترس، فروتنی، بیگناهی و خونسردی است. آبی نماد بردباری، صلح، صداقت، آرامش و قابل اعتماد بودن است. قرمز نماد شور، انرژی و پرخاشگری است. نارنجی نماد اشتیاق، انرژی و توجهبرانگیز بودن است. سبز نماد خوشاقبالی، هماهنگی، نشاط و آرامش است. بلوند نشانه شخصیتهای شاد، ثروتمند، معصوم، شجاع و خارجی است. بنفش نماد وابستگی، سلطنتی، دانش و معنویت است. نقرهای و خاکستری نماد هوش، بلوغ، بیحوصلگی و قابلاطمینان بودن است. صورتی از زنانگی، پاکی، عشق و مهربانی حکایت دارد و ...
▪️در گذشته فکر میکردیم انیمهها بهترین داستانهای قرن را روایت میکنند و کلی آموزنده بودند، ولی بعدها که بزرگتر شدیم فهمیدیم انیمه تنها شامل "فوتبالیستها"، "پلین"، "حنا دختری در مزرعه" و "بلفی و لیلیبیت" نیست، بلکه در صدها مدل، ژانر و دستهبندی مختلف تولید و پخش میشود. اما ما تنها گلچینی از اینها را دیدهایم.
▫️علاوه بر ژانرهای اصلی مثل کمدی، رمانتیک، تراژدی، اکشن، وحشت، ماجراجویی و...، برخی ژانرها مخصوص انیمه هستند. برخی از محبوبترین ژانرهای انیمه عبارتند از:
• شونن (Shonen): این ژانر بهطور کلی برای پسران نوجوان ۱۰ تا ۱۸ سال ساخته میشود و معمولاً شامل داستانهای اکشن، ماجراجویی و کمدی است. معمولاً طولانی است. مثل: وان پیس و ناروتو.
• شوجو (Shojo): این ژانر بهطور کلی برای دختران نوجوان ۱۰ تا ۱۸ سال ساخته میشود و معمولاً شامل داستانهای عاشقانه، درام و زندگی روزمره است. بسیار بصری و داستانپردازانه است.
• سِینِن (Seinen): این ژانر بهطور کلی برای مردان جوان ۱۸ تا ۴۰ سال ساخته میشود و معمولاً شامل داستانهای جدیتر و پیچیدهتر با مضامین فلسفی، سیاسی یا اجتماعی چون خشونت، رابطه جنسی (نه به آن صورت) و خونریزی را نشان میدهد.
• جوسِی (Josei): این ژانر بهطور کلی برای زنان جوان ۱۸ تا ۴۰ سال ساخته میشود و معمولاً شامل داستانهای واقعگرایانهتر با تمرکز بر روابط، عشق و زندگی روزمره است. ژانر کمیابی است و سبک متحرکسازی آن هم پخته و واقعگرایانه است.
• مِکا (Mecha): این ژانر بر روی رباتها و ماشینهای غولپیکر متمرکز است. برای کودکان بیشتر ساخته میشود و الیماشاءالله زیاد است. ولی بین بزرگترها هم طرفداران خاص خود را دارد.
• پُست آخرالزمانی (Post-Apocalyptic): این ژانر در دنیایی اتفاق میافتد که پس از یک فاجعه جهانی ویران شده و انسانها در حال نابودی هستند.
• حارم (Harem): این ژانر حول یک شخصیت مرد متمرکز است که توسط چندین زن احاطه شده است و کمی عاشقانه و رمانتیک است. همیشه با کمدی و رمانتیک همراه است. البته وقتی یک زن توسط چندین مرد احاطه شود به آن ژانر حارم معکوس میگویند.
• روانشناسانه (Psychological): این ژانر همیشه موفق به خلق شاهکارهایی در انیمه شده است. سریالهایی چون «دفترچه مرگ» (Death Note)، «هیولا» (Monster)، «کد گیاس» (Code Geass)، «تیرهتر از سیاهی» (Darker than Black) و «دفترچه خاطرات آینده» (Mirai Nikki) انیمههای فوقالعادهای در این ژانر هستند. همچون ژانر معمایی همیشه شما را در لبه هیجان نگاه میدارد و منتظرید که ببینید بعد چه اتفاقی میافتد. اما همیشه یک چرخش غیرمنتظره در داستان وجود دارد و تمام سریال مانند یک بازی یا یک شطرنج هوشمندانه میماند و همیشه با ژانر معمایی همراه است. بههرحال هرگاه پای خط داستان خوب درمیان باشد این ژانر همیشه در آن دست دارد.
...👇👇👇
انجمن سواد رسانه طلاب
🎎 آشـنـایـی با جـــهـــــان انــیــمــه ✍ مجتبی محمدی ▫️اگر به دوران کودکی بازگردیم، قطعاً یکی از
• شیاطین/اهریمنی (Demons): در ابتدا تنها مضامین یا شخصیتهای شیطانی در آثار دیده میشد، اما افزایش آنها باعث ایجاد یک ژانر فرعی شد. ژانر شیطانی تنها به شخصیتهای شرور اشاره ندارد، بلکه هیولاها، دیوها، ارواح و شخصیتهای اهریمنی دیگر را نیز در بر میگیرد.
▪️انیمهها از منابع دینی و فرهنگی ژاپن الهام گرفته میشوند. شاید باورش سخت باشد، اما این ژانر نه تنها با ژانر وحشت، بلکه با ژانرهای دیگر نیز ترکیب میشود.
▫️نکتهای که باید عرض کنم این است که انیمهها از تلفیق چند ژانر ساخته میشوند و محدود به یک ژانر نیستند. مثلاً، قهرمانی که در آخرالزمان زندگی میکند و با شیاطین مبارزه میکند و در داستان رازهای بسیاری وجود دارد، مانند انیمه «حمله به تایتانها».
▪️از طرفی، ژانرهای انیمه تنها به این موارد محدود نمیشود. در برخی از ژانرها، به تدریج محتوای مبتذل و عناصر جنسی بیشتری اضافه شدهاند که در نهایت به خود عمل جنسی میرسند. این روند شامل ژانرهایی مثل «ایچی»، «شوجو آی»، «شونن آی»، «یائویی»، «یوری» و در نهایت «هنتای» است.
▫️همچنین، نباید انتظار داشت که در انیمهها نشانههایی از خدا و دین به معنای اسلامی و سایر ادیان آسمانی ببینیم، زیرا این آثار از فرهنگ و آیینهای ژاپنی و شرقی سرچشمه میگیرند. امروزه نیز، بسیاری از انیمهها تحت تأثیر تفکر غربی و یهودی تولید میشوند و سفارشی از جانب غرب با دستپخت ژاپنی هستند.
▪️موضوع دیگری که جالب است بدانید، این است که سازندگان و مخاطبان انیمه به دنبال یک درام معمولی نیستند و میخواهند چیزی خلق کنند که در سینما و واقعیت بسیار دشوار یا غیرممکن است. به همین دلیل، طرفداران انیمههای آخرالزمانی، شیطانی و جهانهای موازی بیشتر از ژانرهای معمولی هستند.
▫️این نکته نیز جالب است که صنعت انیمه بسیار پرسود است و طبق آمار، فروش انیمههای ژاپنی دو برابر فروش نفت ایران میباشد. به عبارت دیگر، اگر ایران روزانه 2 میلیون بشکه نفت بفروشد، ژاپن معادل 4 میلیون بشکه نفت از فروش انیمه درآمد کسب میکند.
▪️با این حال، مهم است به یاد داشته باشیم که همه انیمهها مضر نیستند. انیمههای زیادی وجود دارند که مناسب همه سنین هستند و میتوانند سرگرمکننده، آموزنده و الهامبخش باشند. اگر نگران محتوای انیمه هستید، میتوانید آن را با یک بزرگسال مورد اعتماد مانند والدین، معلم یا مشاور تماشا کنید.
@revolutionson
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#بازتاب
💢بازتاب «نشست تخصصی روایتی زنانه از اربعین » در پایگاههای تحلیلی و تخصصی.
▪️رسانه خبری تحلیلی خانواده؛ خانه بهاری
«روایت زنانه نشستی در خصوص تحلیل و بررسی نقشپذیری و هویتبخشی به زنان در اربعین هست که همراه با اکران مستند «از خانه تا مشایه» در قم برگزار میشود.
به گفتهی الهه سادات شفیعی سردبیر عصر زنان، زنان اربعینی الگوی خوبی برای امروزِ جامعه ما و بحران هویت زنان هست.
او میگوید: «در این نشست ما به دنبال این هستیم که چطور میشود سبک زندگی اسلامی را در قالب این پیادهروی رواج داد و مفاهیم عمیق دینی و انسانی و توحیدی را بهصورت مصداقی در آن به نمایش در آورد.»
🔗ادامه مطلب
https://khanebahari.ir/?p=10505
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh