فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ببینید
🔘عوامل تروریستی موساد برای اجاره یا خرید ملک چگونه رفتار می کنند؟
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘 رباتهای روایت ساز
▫️مزرعه تولید انبوه محتوای شبکه ایران اینترنشنال کجاست؟
▪️بسیار طبیعی است که تمام تلاش شبکه ایران اینترنشنال -مانند هر رسانه دیگری- بر #روایتسازی، #روایتگری، #دادهسازی و انعکاس دادهها در کوتاهترین زمان متمرکز بوده باشد. اما برای بسیاری از کسانی که در حوزه خبرنگاری و تولید محتوا صاحب تجربه هستند، محتوای تولیدی شبکه ایران اینترنشنال در سکوهای رسانهای از نظر نوع محتوا، حجم محتوا، تناوب تولید محتوا و حضور بی وقفه و همزمان در تمام سکوهای رسانههای اجتماعی غیرمعمول و فراتر از تواناییها و ظرفیتهای انسانی به نظر میآید.
▫️به یاد بیاوریم که معماران لندنی شرکت دی.ام.ای مدیا، رسانه مادر شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال، همه برای دههها در حوزه تولید خبر ۲۴ ساعته، #رسانه_جنگ و #جنگ_رسانه ای مهارتهای بی بدیلی را کسب کرده بودند.
▪️استفان کلیپول خود سپهسالار جنگ رسانهای بوده است و ریچارد سمبروک نیز در جریان پوشش #جنگ_عراق و هم پوشش اخبار حوادث سال ۱۳۸۸ ایران جزء مدیران ارشد خبر بی.بی.سی و بای.بی.سی فارسی بوده است.
▫️هر دوی این مدیران شرکت دی.ام.ای مدیا به اهمیت بی رقیب زمان، تولید سلسله وار خبر و روایت سازی در رویدادهای سیاسی و جبهه های جنگ رسانهای اشراف داشتند. به یاد بیاوریم که #رویترز با هوشمندی بی نظیر استفان کلیپول توانست در دهه ۱۹۸۰ پوشش خبری تصاویر میدان تی.آن.مان چین را به سراسر جهان مخابره کند و بی.بی.سی فارسی تنها پس از حوادث سال ۱۳۸۸ بود که توانست موقعیت رسانه ای خود را تثبیت کند.
▪️کارخانه محتواسازی URBS از دل نگاه راهبردی و آینده نگرانه استفان کلیپول، ریچارد سمبروک و رابرت بینون-مدیران ارشد شرکت مادر تلویزیون ایران اینترنشنال زاده شد.
▫️شرکت اوربز متعلق به دو کارآفرین انگلیسی حوزه خبرنگاری و مدیریت داده بود که از سال ۲۰۱۴ بر سیستمهای فناورانه تولید محتوا فعالیت میکردند و هدفشان صرفهجویی در نیروی انسانی، وقت و هزینه در میدان تولید محتوا برای رسانه های محلی انگلستان بود.
▪️دی.ام.ای مدیا با وقت شناسی قابل تحسینی در آوریل سال ۲۰۱۶ شرکت URBS را خریداری کرد، البته تصادفی نیست که سال ۲۰۱۶ همان سالی است که نطفه مشارکت میان سرمایه گذاران سعودی ایران اینترنشنال و اهالی رسانه دی.ام.ای مدیا بسته شد.
▫️اینگونه ستاره اقبال آلن رنویک Alan Renwick و گری راجرز Gary Rogers با سرمایهگذاری گسترده دی.ام.ای مدیا در سپهر یک کسب و کار کوچک مقیاس محلی طلوع کرد.
▪️پس از این رویداد نرمافزار ساخته شده در شرکت اوربز ربات ساخته شرکت را برای روایت گری و روایت سازی و تولید خبر برای مخاطبانی از سرتاسر جهان، از جمله فارسی زبانان، به کار گرفت تا دهها هزار محتوای کارخانهای رسانه ای با صرف کمترین زمان و کمترین هزینه در تمام سکوهای رسانه ای تولید و منتشر شوند.
▫️محورهای فعالیتهای خبرنگارانه-فناورانه شرکت URBS در درگاه اینترنتی آنها اینگونه ثبت شده است:
▪️روایت سازی در مقیاس کارخانهای
▪️تولید محتوای خواندنی و جذاب
▪️بهرهگیری از رباتها برای تولید خبر
▪️تولید انبوه خبر از منابع باز دادهای
✍️ژئوپلیتیک رسانه
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘اخبار طنز در عملیات روانی
▪️اخبار طنز در عملیات روانی بسیار محبوب شده است، دقیقاً به این دلیل که امکان انجام عملیات اطلاعاتی، از جمله انتشار اطلاعات نادرست، بدون مجازات را فراهم میکند.
▪️ این وضعیت بهدلیل ویژگیهای اخبار طنز است:
1️⃣ کاربران شبکههای اجتماعی مطالب طنز را با اخبار واقعی اشتباه میگیرند;
2️⃣ اعتماد کم به رسانهها به کاربران اجازه میدهد تا بهسمت اخبار در شبکههای اجتماعی سوق دهند که این امر باعث افزایش نفوذ عملیات در شبکههای اجتماعی می شود.
3️⃣ طنز قطبی شدن سیاسی را افزایش میدهد و افراد کمی اخبار طنز را از اخبار واقعی تشخیص میدهند.
4️⃣ طنز به شما این امکان را میدهد که حتی در شرایط تهمت آشکار یا اطلاعات نادرست از مسئولیت قانونی فرار کنید.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘سلسله جلسات
«#به_روایت_سینما»
🔳با موضوع: «نگرش راهبردی و جریان شناسانه به سینمای غرب»
▪️موضوع این هفته:
▫️جهان سینمایی مارول
MARVEL
▪️با حضور استاد:
▫️دکتر محمد حسنی
▪️زمان برگزاری:
▫️#سه_شنبه ۸ آبان ماه
۱۴:۳۰ تا ۱۷:۳۰
▪️مکان برگزاری:
▫️پردیسان، بلوار شهیدان تقوی، تقاطع خیابان آقامحمدی،جنب پوشاک فرخنده، موسسه شناخت، طبقه اول، واحد۲، سالن آموزش
▪️ جهت حضور در این برنامه تا ساعت ۱۱ روز سه شنبه به آیدی @Kargaranebrahim اطلاع داده شود.
#موسسه_استاد_فرج_نژاد
#موسسه_شناخت
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
#فکرت
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی|#کلیپ
▪️موضوع:
🔘چالش های شناختی
▪️استاد عباسپور
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#اختصاصی
🔘ابر قهرمانان سینمایی و نماد شناسی آنها
▪️بخش اول
▫️ابر قهرمانان سینمایی به عنوان یکی از برجستهترین مظاهر فرهنگ عامه (پاپ کالچر)، در چند دهه اخیر بهشدت در سینما و تلویزیون حضور یافتهاند.
▫️این شخصیتها، نمادهایی قوی از ایدهها، آرمانها و ارزشهای مختلف هستند که در داستانهایشان به شیوهای سرگرمکننده به تصویر کشیده میشوند.
▫️بررسی و نقد ابرقهرمانان سینمایی، از چند جنبه قابلتوجه است؛ از جمله نمادشناسی این شخصیتها، تحولات داستانیشان، و نقشی که در فرهنگ معاصر ایفا میکنند.
🔳 شکلگیری و نمادشناسی ابرقهرمانان
▫️در ابتدا، ابرقهرمانان بهعنوان نمادهای قدرت، عدالت و محافظت از بیگناهان ظهور کردند. قهرمانهایی مانند سوپرمن و بتمن که در دهههای ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ خلق شدند، نمایانگر جامعهای بودند که درگیر جنگ جهانی دوم و بحرانهای اقتصادی بود.
▫️سوپرمن، با قدرتهای ماوراییاش و اعتقاد به عدالت و حقیقت، نماد ایدئالیسم آمریکایی است. او بهعنوان یک قهرمان با ریشههای فرازمینی، نمایانگر امید و نجات است؛ کسی که از دنیایی دیگر آمده تا نژاد بشر را از فساد و شرارت نجات دهد.
▫️در سوی دیگر، بتمن نماد مبارزه با تاریکی و فساد شهری است. بتمن، بدون قدرتهای فراطبیعی، از هوش و تکنولوژی برای مبارزه با جنایت استفاده میکند و این نشاندهندهی این است که انسان با تکیه بر اراده و اخلاق خود نیز میتواند با چالشها مواجه شود.
▫️نمادشناسی این شخصیتها فراتر از داستانهای سادهٔ آنهاست. در حقیقت، هر کدام از این شخصیتها بخشی از روانشناسی جمعی مخاطبان را هدف قرار میدهند. سوپرمن نماد «ابرمن» نیچهای است؛ فردی که از انسانهای عادی فراتر میرود و قدرتهای استثنایی دارد.
▫️بتمن نیز نمادی از کشمکش درونی انسان با تاریکی و بیعدالتی است. این تضاد میان روشنایی و تاریکی، عدالت و بیعدالتی در فیلمهای ابرقهرمانی بهخوبی به نمایش گذاشته میشود.
✍️یوسف پورجم
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘آیا شبکه های اجتماعی تبدیل به سلاح جنگ رسانه ای شده اند؟
✍️ سید علیرضا آلداود
▪️شبکه های اجتماعی به طور فزاینده ای به سلاحی قدرتمند در جنگ رسانه ای تبدیل شده اند. این امر به دلایل متعددی اتفاق افتاده است:
1️⃣دسترسی گسترده و سرعت انتشار: شبکه های اجتماعی به میلیاردها نفر در سراسر جهان دسترسی دارند و اطلاعات در آنها با سرعت نور منتشر می شود. این امر به افراد و گروه ها اجازه می دهد تا پیام های خود را به سرعت و به طور گسترده به مخاطبان هدف برسانند.
2️⃣نفوذ در افکار عمومی: شبکه های اجتماعی می توانند به راحتی افکار عمومی را شکل دهند و بر باورها و نگرش ها تاثیر بگذارند. الگوریتم های این پلتفرم ها به گونه ای طراحی شده اند که محتوا را بر اساس علایق کاربران فیلتر می کنند، که می تواند منجر به ایجاد "حباب های فیلتر" شود و افراد فقط با اطلاعاتی مواجه شوند که با دیدگاه های آنها همسو است.
3️⃣انتشار اطلاعات نادرست و تبلیغات هدفمند: شبکه های اجتماعی می توانند به راحتی برای انتشار اطلاعات نادرست، شایعات و تبلیغات هدفمند استفاده شوند. این امر می تواند به طور قابل توجهی بر افکار عمومی تاثیر بگذارد و به تشدید تنش ها و اختلافات در جامعه منجر شود.
4️⃣ جنگ اطلاعاتی و عملیات نفوذ: شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری برای جنگ اطلاعاتی و عملیات نفوذ توسط دولت ها، گروه های تروریستی و سایر بازیگران بدخواه مورد استفاده قرار می گیرند. آنها می توانند از حساب های جعلی، ربات ها و سایر تکنیک ها برای انتشار اطلاعات نادرست، ایجاد تفرقه و تضعیف اعتماد به نهادهای مختلف استفاده کنند.
5️⃣تحریک احساسات و قطبی شدن: شبکه های اجتماعی می توانند به راحتی احساسات کاربران را تحریک کنند و به قطبی شدن جامعه منجر شوند. این امر می تواند به تشدید تنش ها و درگیری ها در جامعه منجر شود و به طور قابل توجهی ثبات اجتماعی را به خطر بیندازد.
6️⃣تهدید به حریم خصوصی و امنیت: شبکه های اجتماعی می توانند به عنوان ابزاری برای جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران مورد استفاده قرار گیرند. این اطلاعات می تواند برای اهداف مختلفی مانند جاسوسی، تبلیغات هدفمند و دستکاری افکار عمومی مورد استفاده قرار گیرد.
▪️در نتیجه:
▫️شبکههای اجتماعی به طور فزاینده ای به سلاحی قدرتمند در جنگ رسانه ای تبدیل شده اند. این پلتفرم ها می توانند برای انتشار اطلاعات نادرست، تحریک احساسات، قطبی شدن جامعه و تضعیف اعتماد به نهادهای مختلف مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین ضروری است که کاربران و دولت ها آگاهی خود را در مورد این تهدیدات افزایش داده و اقدامات لازم را برای مقابله با آنها انجام دهند.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#عکس_نوشته|#اختصاصی
🔘هفت تا از هشت تا
▪️سریال "هفت" که به کارگردانی کیارش اسدی زاده و نویسندگی کیارش اسدی زاده و علی اصغری ساخته شده و در شبکه نمایش خانگی به نمایش در آمده.
▪️داستان رفاقت چند جوان است که با یکدیگر کسب و کاری را راه می اندازند.
▪️آن ها برای گسترش کارشان، وارد مهمانی مرموزی می شوند که سرنوشت شان را تغییر می دهد.
✍️محسن بنی احمدی
👇ادامه مطلب در پست بعد👇
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
انجمن سواد رسانه طلاب
#عکس_نوشته|#اختصاصی 🔘هفت تا از هشت تا ▪️سریال "هفت" که به کارگردانی کیارش اسدی زاده و نویسندگی کی
#نقد_فیلم|#اختصاصی
🔘هفت تا از هشت تا
▪️سریال "هفت" که به کارگردانی کیارش اسدی زاده و نویسندگی کیارش اسدی زاده و علی اصغری ساخته شده و در شبکه نمایش خانگی به نمایش در آمده.
▪️داستان رفاقت چند جوان است که با یکدیگر کسب و کاری را راه می اندازند.
▪️آن ها برای گسترش کارشان، وارد مهمانی مرموزی می شوند که سرنوشت شان را تغییر می دهد.
▪️هر کدام از این جوانان، به نحوی با مهمانان آشنایی دارند و دیدار مجدد، یادآور خاطرات گذشته است. همه چیز به ظاهر خوب پیش می رود تا اینکه رئیس گروه هفت، کشته می شود و دوستانش قصد انتقام گیری دارند.
▪️بزرگترین هنجار شکنی که در این سریال باید مد نظر مخاطبین قرار بگیرد روابط خارج از عرف گروه هشت نفره هفت است و عادی نشان دادن این روابط است، به طور کلی روابط بین دخترها و پسرها، فانتزی و غیرواقعی نمایش داده میشود و نمایش این گونه روابط مطلقا برای نوجوانان و جوانان صحیح نمی باشد.
▪️درصد بالای خشونت بی منطق، قمار، قتل و بدرفتاری ها در مرحله ی بعدی از ناهنجاری های است که باعث می شود تماشای این سریال را در کنار نوجوانان مناسب ندانیم.
✍️محسن بنی احمدی
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘«ما» در آیینه رسانهها
▪️علل کمرغبتی جامعه به رسانههای دیداری ایران؛
▫️تصور متفاوت از اینکه «ما» که هستیم و جدا شدن «ما» از «آنها»، منبع اصلی شکافهای اجتماعی است.
▫️هر چه شکاف اجتماعی حوزههای گستردهتری را دربرگیرد، خطرات بیشتری برای تعاملات اجتماعی و هویت اجتماعی ما خواهد داشت و اصلا نباید آن را کوچک شمرد، چرا که به مرور میتواند هر آنچه «ما» را بهمثابه یک کل واحد میسازد از بین ببرد و زمینه هرگونه گفتوگو و تعامل اجتماعی را مسدود کند.
▫️برای درک بهتر چنین وضعیتی شاید مرور اتفاقات و اغتشاشات سال ۱۴۰۱ مفید باشد؛ برههای که در آن حتی بدترین انواع خشونت نیز علیه «دیگری» مجاز شمرده میشد.
▫️متاسفانه بعد از گذشت ۲ سال از آن وقایع، تلاشهای جدی برای التیام زخمها و شکافهای اجتماعی موجود، اما سربسته دیده نمیشود.
📎https://farhangesadid.com/0002WT
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🟠«ما» در آیینه رسانهها
🖊علل کمرغبتی جامعه به رسانههای دیداری ایران؛
🔸تصور متفاوت از اینکه «ما» که هستیم و جدا شدن «ما» از «آنها»، منبع اصلی شکافهای اجتماعی است. هر چه شکاف اجتماعی حوزههای گستردهتری را دربرگیرد، خطرات بیشتری برای تعاملات اجتماعی و هویت اجتماعی ما خواهد داشت و اصلا نباید آن را کوچک شمرد، چرا که به مرور میتواند هر آنچه «ما» را بهمثابه یک کل واحد میسازد از بین ببرد و زمینه هرگونه گفتوگو و تعامل اجتماعی را مسدود کند. برای درک بهتر چنین وضعیتی شاید مرور اتفاقات و اغتشاشات سال ۱۴۰۱ مفید باشد؛ برههای که در آن حتی بدترین انواع خشونت نیز علیه «دیگری» مجاز شمرده میشد. متاسفانه بعد از گذشت ۲ سال از آن وقایع، تلاشهای جدی برای التیام زخمها و شکافهای اجتماعی موجود، اما سربسته دیده نمیشود.
📎https://farhangesadid.com/0002WT
🆔 @farhangesadid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 هر چیزی را منتشر نکنید
▫️هشدار رهبر معظم انقلاب به مسئولین درباره فضای مجازی:
▪️ به موضوع امنیت روانی جامعه توجه کنند.
مسئولان کشور باید امنیت روانی را در کنار امنیت مرزها حفظ کنند....
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
39.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖇موسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد برگزاری میکند:
📌ثبت نام ترم پاییز و زمستان ۱۴۰۳
📍دوره آموزشی #برخط
«اسطورههای صهیونیستی سینما »
•⊰ ویژۀ طلاب، دانشجویان و فعالین حوزه رسانه و نقد فیلم⊱•
⏳ مهلت ثبتنام: ۷ لغایت ۱۲ آبان ماه
⏰ شروع دوره: از ۱۴ آبان به مدت ۲۰ جلسه
#دوشنبه_و_چهارشنبه_هر_هفته
۱۸:۳۰ تا ۲۰
💳 هزینه ثبتنام: ۴۰۰ هزار تومان |
📮 جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام به آیدی @serrolayan مراجعه یا با شماره ۰۹۱۰۵۸۳۶۶۴۱ تماس حاصل نمایید.
📲مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝 @FarajNezhad110
#هوش_مصنوعی
🔘 تلفیق هوش انسانی و هوش مصنوعی میتواند نوعی تفکر تازه ایجاد کند
▪️انسانها میتوانند از هوش مصنوعی بهمنزله روشی برای جمعآوری و غربال کردن اطلاعات استفاده کنند، اما باید کنترل و تفکر نهایی را به انسان واگذار کنند
▪️ براساس مطالعهای جدید، انسانها و فناوریهای نوین میتوانند باهم نوعی تفکر تازه ایجاد کنند.
▪️براساس تحقیقات جدید، این نوع جدید از تفکر، خارج از مغز رخ میدهد، اما قابلیتهای شناختی آن را افزایش میدهد.
▪️این ایده بر پایه مفهوم تفکر سیستم ۱ و سیستم ۲، مفهومی که در کتاب «تفکر، سریع و آهسته» (Thinking, Fast and Slow) دنیل کانمن به شهرت رسید، استوار است. براساس این نظریه، دو نوع تفکر وجود دارد: سیستم ۱ که سریع و احساسی است و سیستم ۲ که کندتر اما عمیقتر و با تامل بیشتر است.
✍️اندرو گریفین
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#اختصاصی
🔘سریال "در انتهای شب" به کارگردانی "آیدا پناهنده" تولید شده است.
▪️داستان سریال حول محور زندگی شخصیت اصلی، سریال"بهنام" میچرخد که در تلاش است تا با مشکلات و چالشهای زندگیاش کنار بیاید. این داستان به نوعی نمایانگر واقعیتهای روزمره جامعه است و به بیننده این امکان را میدهد که با چالشهای انسانی و اجتماعی شخصیتها همزادپنداری کند.
▫️بهنام به عنوان شخصیت اصلی، نماد امید و تلاش در برابر مشکلات است. او با چالشهای زندگی، از جمله مشکلات مالی و روابط خانوادگی، مواجه میشود و این مسائل او را به سمت تغییر و تحول می برد.
▪️در سریال در انتهای شب یکی ازموضوعات اصلی سریال، مشکلات اقتصادی و معیشتی است که بسیاری از خانوادهها با آن درگیر هستند این موضوع به خوبی در داستان مشهود است و واقعیتهای جامعه را به تصویر میکشد.
▫️سریال "در انتهای شب"به بیننده یادآوری میکند که حتی در سختترین شرایط، امید و تلاش برای بهتر شدن نباید از بین برود. این سریال نشان میدهد که چگونه میتوان با کمک به یکدیگر، بر مشکلات غلبه کرد.
✍️میثم شهردمی
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘نقد و بررسی سریال این شب های شبکه سوم سیما؛
▪️"تانک خورها" علیه لاشخورها
یادداشت را در اینجا بخوانید👇👇👇
https://hawzahnews.com/xdbM9
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
انجمن سواد رسانه طلاب
#اختصاصی 🔘ابر قهرمانان سینمایی و نماد شناسی آنها ▪️بخش اول ▫️ابر قهرمانان سینمایی به عنوان یکی ا
#اختصاصی
🔘ابر قهرمانان سینمایی و نماد شناسی آنها
▪️بخش دوم
🔳تغییرات در تصویرسازی ابرقهرمانان
▫️اگرچه در گذشته ابرقهرمانان بهطور عمده نمادهایی از عدالت و حقیقت بودند، در دوران معاصر تحولات زیادی در نحوهی تصویرسازی آنها رخ داده است.
▫️یکی از جنبههای مهم این تحول، تغییر تمرکز از شخصیتهای «بیعیب و نقص» به شخصیتهایی با ضعفها و چالشهای روانشناختی است. برای مثال، مرد آهنی (Iron Man) یکی از ابرقهرمانهای محبوب سینمای معاصر است که شخصیتی پیچیده دارد.
▫️تونی استارک، شخصیت اصلی مرد آهنی، فردی خودخواه، مغرور و معتاد به الکل است که با وجود همهی این ضعفها، به صورت قهرمانی برجسته نمایش داده میشود. این نوع از ابرقهرمانان، نمایانگر انسانهایی هستند که با تمام پیچیدگیها و کاستیهایشان، میتوانند نقشی مثبت در جامعه ایفا کنند، در صورتی که مشخصا نمیتوان از شر توقع زایش و ایجاد خیر و صلاح داشت.
▫️در فیلمهای جدید ابرقهرمانی، ما شاهد چالشهای بیشتری هستیم که به مبارزه با مسائل اجتماعی نیز پرداختهاند. فیلمهایی مانند "بلک پنتر" (Black Panther) یا "زن شگفتانگیز" (Wonder Woman) نمادهایی جدید از قدرت زنانه و یا نمایندگی از جوامع حاشیهای ارائه میدهند.
▫️بلک پنتر، نماد قوی از فرهنگ آفریقایی و استقلال سیاسی و اقتصادی در برابر استعمارگری است و با به تصویر کشیدن کشور واکاندا به عنوان یک ملت پیشرفته، ایدههای نژادی و فرهنگی معاصر را به چالش میکشد. در سوی دیگر، واندر وومن بهعنوان نماد قدرتمند زنانه، نمایانگر مبارزه با ظلم و تجاوز و همچنین قدرت درونی زنان است که از دل تاریخ اساطیری به دنیای معاصر آمده است.
▫️ممکن است در ابتدا این تغییرات با رشد اجتماعی مرتبط دانسته شوند، ولی با واکاوی رویدادهای فرافرهنگی در سطح جهان متوجه حقیقت پشت پرده هریک از این سناریوهای سینمایی خواهید شد.
▫️مثلا در خصوص بلک پنتر و آرمانشهر پرزرق و برق و غرق تکنولوژی واکاندا نمیتوان جنبشهای آزادی طلب ضد امپریالیستی اخیر کشورهای آفریقایی را نادیده گرفت، یا در خصوص زن شگفتانگیز یا دیگر فیلمهای از این دست مانند عنکبوت بیوه و ققنوس سیاه ردپای سیاستهای فمنیستی روشن و عیان است.
✍️یوسف پورجم
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
انجمن سواد رسانه طلاب
#اختصاصی 🔘ابر قهرمانان سینمایی و نماد شناسی آنها ▪️بخش دوم 🔳تغییرات در تصویرسازی ابرقهرمانان ▫️
#اختصاصی
🔘ابر قهرمانان سینمایی و نماد شناسی آنها
▪️بخش سوم
🔳نمادشناسی در ابعاد فلسفی و سیاسی
▫️ابرقهرمانان در سینما، علاوه بر ابعاد سرگرمی، نمادهای فلسفی و سیاسی نیز هستند. در فیلمهایی مانند "نگهبانان" (Watchmen) یا "شوالیه تاریکی" (The Dark Knight)، مسائل اخلاقی و فلسفی پیچیدهتری مطرح میشود.
▫️این فیلمها پرسشهایی اساسی دربارهی قدرت، فساد، و مسئولیت فردی مطرح میکنند که ساختار و داستان ذهن بیننده را به سمت پاسخهایی سوق میدهد که غرب پیشاپیش ارائه داده است. در "شوالیه تاریکی"، بتمن با مفهوم اخلاقیات در مواجهه با تروریسم و بیقانونی به چالش کشیده میشود.
▫️جوکر بهعنوان نماد هرجومرج، فلسفهای رادیکال را ارائه میدهد که نظم اجتماعی را زیر سؤال میبرد و بتمن در تلاش است تا میان عدالت و بیعدالتی تعادلی بیابد.
▫️از سوی دیگر، فیلم "نگهبانان" به پرسشهایی دربارهی سرنوشت بشر و خطرات قدرت بیحدوحصر میپردازد. شخصیتهایی مانند دکتر منهتن که قدرتهای خدایی دارد، نمایانگر این هستند که حتی قهرمانان نیز میتوانند از اخلاقیات و ارزشهای انسانی فاصله بگیرند و به تهدیدی برای جامعه تبدیل شوند.
▫️به قول مرحوم آیتالله حائری شیرازی «استعمار یعنی تعطیلی فکر، نه به آن معنا که اجازه ندهند شما فکر کنید، بلکه به آن معنا که فرصت ندهند شما فکر کنید... استعمار نو، استعمار رسیدن به جواب قبل از رسیدن به سؤال است».
✍️یوسف پورجم
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام